escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Gewoon goed. Maar werkt meer tegen angst dan depressie, is iemand het weleens opgevallen dat een depressie nooit echt verdwijnt? Angst? Nergens te bekennen. Depressie? Het is er maar op de achtergrond. In slaap komen is nog altijd wel een dingetje..

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Aangesmeerd door de apotheek bij gebrek aan normaal merk. Uitleg zonder dat ik daarom vroeg...Toch maar genomen. Net zoals normaal merk best wel ok. Geen bijwerkingen . Maar sinds ik dit middel neem heb ik een ernstig uitgedroogde mond. Gewoon altijd, zelfs 10 minuten na insmeren met lipbalsem zie ik eruit zoals Hank in Me, myself and Irene. En een droge keel. Zelfs na [lees meer...]3 glazen water. De pil is slecht te snijden. Er is geen schone breuklijn, het verkrummeld makkelijk. Dus geen goeie kwaliteit. Werkt wel maar niet op de momenten dat je het echt nodig hebt. Depressie..mwah. Libido? Compleet weg. Stress? Doet het niks voor. Angst? Weg ja.

23-11-2020 | Vrouw | 46
escitalopram (20mg)
Dwangstoornis
Ik voel na 9 weken inname een lichte verbetering tegen dwang. Ik hoop dat het uiteindelijke effect nog moet komen want dit duurd me lang en maakt me onzeker. Nog iemand herkenbaar hierin?

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

11-11-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Begin dit jaar begonnen met 5mg, omdat ik niet meer naar buiten durfde en constant verwikkeld zat in mijn negatieve gedachten. Ik zit nu op 15mg en moet zeggen dat het mij echt heeft geholpen. Nadeel is dat ik onwijs veel ben aangekomen door de eetbuien die ik nu heb en de angst is er natuurlijk nog wel, maar op de achtergrond. Ik durf nu wel weer mijn deur uit, dus ik ben[lees meer...] helemaal gelukkig!

04-11-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Let op: voor mensen die last hebben van tinnitus: dit medicijn kan het juist erger maken! Ik had voorheen nooit last van oorsuizen en door dit medicijn is dit bij mij ontstaan en moest ik helaas stoppen. Verder verwaarloosbare bijwerkingen. Bij mij helaas geen effect, vanwege de oorsuizen

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

escitalopram (10mg)
Te lage dosis voor mijn situatie

escitalopram (15mg)
Na niet werkende de dosis van 10 mg, ben ik 6 weken lang de 15 mg gaan slikken. Ook hier kreeg ik geen bijwerkingen van, maar ik merkte ook nog geen progressie.

escitalopram (10mg)
Eerste medicijn dat ik moest slikken om mijn ernstige depressie tegen te gaan. Na 6 weken nog steeds geen verschil, geen bijwerkingen maar ook geen progressie.

23-09-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
I.v.m. Angstklachten begonnen met deze medicatie. Een keer therapie gehad met succes. Maar na het overlijden van een van mijn ouders bleef ik terugvallen van angstklachten houden. Dit trok dan wel vanzelf iedere keer weer bij, maar het bleef nooit stabiel. Dan ging het een paar maanden goed en ervaarde ik weinig klachten, en dan had ik ineens weer een flinke terugval en wa[lees meer...]s het vrij pittig. Ik kon sinds een jaar mij ook wat neerslachtig voelen wat ook vrij nieuw voor mij was. Na dat ik na therapie afgesloten te hebben opnieuw weer een terugval had heb ik, in de hoop wat stabiliteit te krijgen, gekozen voor antidepresiva. Begonnen met 5 mg. Eerste dag was ik extreem moe. Maar aangezien dit op een vrije dag viel was dit allemaal niet zo erg. Verder wel in de eerste twee weken mij snachts een enkele keer wat paniekerig gevoelt. 1x een oor suis gehad van een paar seconden en af en toe een wat droge mond gehad. Al deze bijwerkingen zijn in de tussentijd verdwenen. Wel merkte ik weinig van de 5 mg dus rustig opgebouwd naar uiteindelijk 15 mg. Dit lijkt een prettige dosis voor mij te zijn. Ik voel mij niet afgevlakt. Ik kan nog gewoon hard in de lach schieten om van alles en nog wat en voel mij gewoon nog steeds vrolijk. Angst en stemming klachten zijn milder geworden. Nu afwachten of de voor mij bekende terug vallen ook uit blijven. Enigste bijwerking die ik nu trouwens wel ervaar is intens dromen. Maar dit ervaar ik tot nu toe niet als erg vervelend. Iedere ochtend weer een grappig verhaal om te vertellen aan mijn partner :) Al met al dus best tevreden en vielen de bijwerkingen achteraf enorm mee. Wel is het naar mijn idee belangrijk om de dosis rustig op te bouwen. Ik heb zelfs tussen de dosering van 5 en 10 een aantal dagen 7,5 geslikt omdat ik het wat spannend vond om op te bouwen. Op deze manier ging alles goed.

18-09-2020 | Vrouw | 52
Depressief
20 augustus 2020 ben ik met dit medicijn begonnen. Reden: sinds 3 jaar depressieve klachten, gestressed, kort lontje, lusteloos, opgejaagd, enorm negatief. Alles is grijs: je weet dat je geen reden hebt tot klagen. Het is ook eigenlijk allemaal je eigen schuld: je bent negatief (glas halfleeg), kwestie van mindset. Je ziet mooie dingen, je weet dat je zaken moet waarder[lees meer...]en, maar zo voelt het niet. Bijwerkingen: slecht zien (leesbril met 1 punt verslechterd). Droge mond. Heel erg moe, kan niets onthouden (korte en lange termijn). Minder alert in het verkeer. Maar daarentegen zit ik een heerlijke ontspannen eigen bubbel, ik wind me over heel erg weinig dingen nog op, ervaar veel minder stress en zou bijna durven beweren dat ik ontspannen / relaxed ben. Ik begin dingen te zien (mooi weer, natuur etc.) en ik begin mijn lichaam te voelen. Ik heb zin om dingen te doen alleen ontbreekt de energie nu nog. De moeheid en totale gebrek aan concentratie is heel vervelend zeker in combinatie met een baan. Ik kijk het 6 weken aan. Als het dan niet minder is dan switch ik naar inname in de avond in plaats van in de ochtend.

12-09-2020 | Vrouw | 19
escitalopram (15mg)
Ik ben in April begonnen met 5 mg en ben langzaam opgebouwd naar de 15 mg. Ik merkte na een aantal weken het effect. Eerst was ik 24/7 aan het piekeren en durfte ik heel weinig. Erg depressief. In combinatie met therapie heeft het me vele positieve effecten opgeleverd. Ik denk veel minder na, ben minder depressief, durf meer en ik ben socialer. Ik heb dagen dat ik me depr[lees meer...]essief voel maar dan gaat het snel weer beter. Sinds een paar weken merk ik dat ik steeds minder dingen voel. Niks boeit me. Ik voel me niet slecht maar ik voel ook veel minder blije pieken. Vergeleken met 1 jaar geleden is dit veel beter maar ik weet niet of ik me zo afgevlakt wil voelen. Ik herken mezelf minder.. Ik hoor graag of anderen hetzelfde probleem hebben.

31-07-2020 | Vrouw | 50

29-07-2020 | Vrouw | 50
escitalopram (15mg)
9 weken geleden begonnen met 5 mg, de week erna naar 10mg. Na 4 weken had ik eindelijk enkele goede dagen. daarna verhoogd naar 15 mg. Bijwerkingen namen toe en inmiddels ben ik erg moedeloos terwijl ik zoveel hoop had dat dit medicijn aan zou slaan. Dat ik eindelijk weer een beetje kon functioneren als moeder, vrouw .. als mens. Het lijkt inderdaad alsof het alleen maar [lees meer...]erger wordt. de paniek en angst, niks durven. Ik ben heel bang om opnieuw te moeten beginnen met een ander medicijn, IK had even de hoop dat de bijwerkingen een goed teken waren , dat het zou gaan werken. as vrijdag overleg met mijn psychiater over hoe nu verder... ik ben zo verdrietig, ik wil zo graag weer een beetje sterker zijn om er te kunnen zijn voor mijn kinderen. Ik durf niet eens naar mijn zieke moeder, die alzheimer heeft en de momenten die we nog hebben zijn zo kostbaar. Zou een verhoging na 9 weken nog zin hebben? IK gebruik ook oxazepam en methylfenidaat. ook omdat ik heftige tinnitus heb. Iemand ervaring hiermee? sterkte allemaal , grada

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.