escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

15-06-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Voor mij werkt dit middel niet. Kort na het starten met dit medicijn heb ik een duidelijke verbetering in mijn somberheid ervaren. Echter werd deze opleving snel tenietgedaan door de vele bijwerkingen die vreemd genoeg niet afnemen na enkele maanden gebruik maar juist ik aantal en sterkte lijken toe te nemen. Ook het ontwennen gaat moeizaam en met veel bijkomende klachten.[lees meer...] Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

09-10-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (20mg)
Sociale fobie
Ik gebruik het nu al 2 jaar en ik ben blij dat ik ermee ben begonnen. Ik ben nu weer socialer. Ik vond vooral de lichamelijke pijn/onrust die ik had tijdens mijn depressie, verschikkelijk. Ik heb geaccapteerd dat bepaalde gedachtes zullen blijven ma ben lichamelijk niet meer onrustig. Veel mensen zeggen dat me houding is veranderd.

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

23-01-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (5mg)
Last van angst, paniek en sociale fobie. Angst voor het alledaagse. Bang ‘het’ niet aan te kunnen, het leven.

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Gewoon goed. Maar werkt meer tegen angst dan depressie, is iemand het weleens opgevallen dat een depressie nooit echt verdwijnt? Angst? Nergens te bekennen. Depressie? Het is er maar op de achtergrond. In slaap komen is nog altijd wel een dingetje..

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Aangesmeerd door de apotheek bij gebrek aan normaal merk. Uitleg zonder dat ik daarom vroeg...Toch maar genomen. Net zoals normaal merk best wel ok. Geen bijwerkingen . Maar sinds ik dit middel neem heb ik een ernstig uitgedroogde mond. Gewoon altijd, zelfs 10 minuten na insmeren met lipbalsem zie ik eruit zoals Hank in Me, myself and Irene. En een droge keel. Zelfs na [lees meer...]3 glazen water. De pil is slecht te snijden. Er is geen schone breuklijn, het verkrummeld makkelijk. Dus geen goeie kwaliteit. Werkt wel maar niet op de momenten dat je het echt nodig hebt. Depressie..mwah. Libido? Compleet weg. Stress? Doet het niks voor. Angst? Weg ja.

26-02-2020 | Man | 34
escitalopram (15mg)
Aantal jaar geleden paniekaanvallen,angst en zware depressie.Begonnen met 5 MG en daarna 10 MG. Eerste weken waren een ramp , depressie werd erger en erger maar opeens na een maand werd het rustig in me hoofd en kon ik zonder piekeren/angst goed slapen . Naderhand ben ik achter gekomen dat het in de familie zit en wij het stofje serotonine niet voldoende aanmaken en we[lees meer...] rest van ons leven dit middel moeten blijven gebruiken. Hier heb ik maar bij neergelegd, zonder dit middel is leven met paniek aanvallen en depressie. Nu paar jaar dit middel gebruikt en nog steeds gebruik geen enkele paniekaanval gehad . Wel ben ik sinds kort naar 15 mg moeten overstappen omdat ik merkte dat 10 MG per dag net niet voldoende was voor mij. Druk op de borst erg gespannen continue . De 15 mg is voor mij het ideale hoogte. Minpunten - het zwakt je gevoelens weg. Meer moe / slapen ( hoeft niet door dit middel te komen ). Algemene ervaring is goed ; neem wel de tijd om dit middel in je systeem op te nemen dit kost 1 a 2 maanden daarna ga je verschil echt merken! Afbouwen geen ervaring mee . Sterkte voor de mensen die aan dit middel gaan beginnen!

12-08-2020 | Man | 35
escitalopram (15mg)
Dwangstoornis
Tijdens de quarantaine te lang alleen gezeten en in mijn eigen hoofd beginnen kruipen. Licht tot milde dwang en angst beginnen ontwikkelen en eerst quetiapine gekregen. Hier werd ik groggy van, maar de dwang bleef bouwen en ik geraakte amper uit mijn eigen (zeer bevreemdende en abstracte) gedachten. Ik heb wel nooit dwanghandelingen gehad, het speelde zich allemaal af op [lees meer...]denkend vlak Uiteindelijk Escitalopram voorgeschreven gekregen (opbouwen met 5 mg tot 10mg) en xanax 0,25 mg om de angst onder controle te houden. Eerste weken merkte ik weinig verschil en vreesde ik er niet meer uit te komen. Soms leek het ook erger te worden. Vervolgens verhoogd naar 15mg met ondersteuning van 1mg Risperidone. Nu, 3 maanden later gaat het zoveel beter ! De medicatie slaagt erin om de de onaangename en negatieve gedachten onder controle te houden. En als ik er nog heb, komen ze amper nog zo hard aan als voordien. Ik voel dat ik stilaan weer de persoon aan het worden ben die ik voordien was. Bij mij sloeg de medicatie pas aan na een 2tal maand en dus ook een verhoging. Voor mensen die eraan beginnen ; hou er rekening mee dat het eerst moeilijker kan worden, maar geduld en juiste dosering zijn belangrijk hier ! Veel succes

17-06-2020 | Vrouw | 35
Dysthymie
Ik gebruik dit medicijn nu ruim een half jaar. Ik had last van angstaanvallen, spanningsklachten, vermoeidheid (nergens toe kunnen zetten) en concentratie problemen. De concentratie problemen en spanning verdween direct bij de opbouw (5mg) van het medicijn. Energieker ben ik er absoluut niet van geworden eerder nog vermoeider. De bijwerkingen hebben bij mij ruim 4 weke[lees meer...]n geduurd. Met name de vermoeidheid en darmklachten en zweten. Droge mond is gebleven daarnaast wilde ik constant eten. Dat resulteerde in gewichtstoename daardoor ben ik maar weer gaan minderen met het medicijn

31-10-2021 | Man | 36
escitalopram (10mg)
Gestart vanwege onrust/depressief gevoel. Depressie een stuk minder, angst nog niet weg, wel wat minder. Prikkels en drukte van buiten worden afgevlakt, escitalopram lijkt er een soort ‘bubbel ‘ omheen te doen. Bijwerkingen vallen erg mee, libido verlies valt mee, stemming verbetert wel degelijk. Nu 4 weken bezig op 10 mg, inslapen is wat moeilijker , sufheid valt mee.

08-01-2020 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na 5 jaar 10 mg escitalopram gestopt. Langzaam afgebouwd van januari tot juli dit jaar. Het ging... even. Nu net weer 2 weken geleden begonnen. Weer even alle bijwerkingen. Daar moet ik doorheen. Angststoornis/piekeren/ADHD ik ben mama en vriendin. Met een pil leef ik mijn leven in rust en plezier. Ben ik een leukere mama. Ik heb het geprobeerd , het ging gewoo[lees meer...]n niet.

18-12-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)
Burnout 2012, zwanger 2013, spoedkeizersnede 2014 en daardoor PTSS en depressie en angststoornis , Trigeminus Neuralgie in 2017, 2018 geopereerd hersenen, 2018 hersenvliesontsteking, 2019 scooterongeval met hersenletsel. Na diagnose trigeminus neuralgie ook met zware paniekaanvallen op de spoedeisende hulp psychiatrie beland. In september 2017 begonnen met 10 mg Escita[lees meer...]lopram en Oxazepam 10mg tegen de ergste aanvallen. Na een lange inwerktijd, 2 maanden, kreeg ik een beetje grip terug op mijn leven. Neerslachtige gevoelens en extreme aanvallen van paniek waren minder. In mei 2018 geopereerd aan mijn hersenen en blijven gebruiken, af en toe episodes van angstaanvallen. Escitalopram, GGZ en Oxazepam en behoorlijk wat doorzettingsvermogen en eigenwijsheid hebben we uiteindelijk 5 weken geleden doen stoppen omdat ik al 10 maanden klachtenvrij was. Ik dacht dat het kwam omdat ik alles op de rit had privé en het starten eigen bedrijf. Helaas was dit niet het geval. Afgelopen 5 weken waren een emotionele rollercoaster met veel agressie en boosheid jegens mijzelf en mijn partner en kinderen (3 en 5). Om elk wissewasje kon ik boos worden. Een pan die valt, water op mijn sok, beslagen brillenglazen. Uiteindelijk heb ik vanmiddag sinds 10 maanden een hevige aanval van de realisatie en paniek gehad. Ik ga weer beginnen. Het leven zonder een rollercoaster aan emoties, lees stabiliteit en soms ietswat passief (maar ach, is dat zo slecht? Wel lekker rustig) is toch een stuk aangenamer. Ik mis gewoon een beetje aanmaak van Seratonine. Runs in the family. Ik geef me er aan over. Ik moet alleen nog even af van het gevoel dat ik heb ‘gefaald’. Maar daar heb ik vertrouwen in. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het herstarten van dit middel en hoe lang het duurde dat het weer gewenst effect had. Please leave a note!

11-10-2019 | Vrouw | 37
Depressief
Ik ben in 2013 begonnen als middel Lexapro .. omdat ik na mijn bevalling in 2012 een postnotrale depressie kreeg ... ik kreeg veel woedeaanvallen en wilde mijn zoon niet .. heb een spoedkeizersnee gehad .. alles was me toen te veel geworden ... ik werd zoooo moe en zo down ik Zat de bomen door het bos niet meer ... mijn verleden heeft ook een enorme rol daarin gespeelt w[lees meer...]aardoor ik de bijna geen band met mijn moeder heb gebroken .. dat had ik vele malen eerder moeten doen .. 2013 werd ik zoooo moe en steeds huilen . Mijn ijzer was goed dus dat was het niet .. psychiater heeft mij dit middel voor geschreven van begin 20 Mg . Heftige bijwerkingen gehad maar langzaam aan werd ik rustiger ... ik was ontzettend bang voor de dood . Ontzettend ..Uiteindelijk in 2014 naar 30 mg gegaan .. en in 2017 afgebouwd en nu zit ik op 2.5 mg .. Moet zeggen dat ik daar nu een dikke jaar op zit en mijn is gezegd dat ik pstt lijdt .Maar ik wild afbouwen .. nu 2019 krijg ik sinds kort weer paniekaanvallen en zeer bang voor de dood wat er na de dood gebeurd . Ik begin er van te hyperventileren 🤦🏻‍♀️... ik vrees voor mij zelf om terug te gaan naar 5 mg of 10 .ik zal wel eerst zwaar vermoeid worden maar echt dit is zoo onderdrukkend . Dat ik Weer kan leven . Zorgen en angsten zullen er altijd blijven maar zijn een heeel stuk minder . Ik heb 3 kids en man als chauffeur ik moet mobiel blijven .. anders redt ik het niet .. qua geestelijk . Echt bijwerkingen is per persoon verschillend daarom neem ik het in de avond in ..

04-02-2021 | Man | 39
escitalopram (200mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb ook nog depressie en ptst, maar het gehele verhaal is veelste lang, het een vrij standaard geheel:als kind overgevoeligheid. Pittige jeugdpuisten ,maar wel veel vrienden(een oorzaak van de ptst, en bps. Maar ik ga niet alles vertellen hier, dat heb ik genoeg gedaan bij artsen, welke te lui zijn het dossier door te nemen