Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

ongerustheid misselijkheid moeite met slapen angst erectieproblemen hoofd schokken verminderd libido koortsblaasjes chronische vermoeidheid somber voelen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

31-05-2023 | Man | 37
escitalopram (10mg)
Begonnen met 5mg escitaloprám nu verhoogd naar 10mg sinds een weekje . Veel last van bijwerkingen Hoofdpijn,lusteloos onwerkelijk gevoel,verminderde eetlust. Herkent iemand dit gevoel en zoja gaat dit voorbij?

22-04-2023 | Vrouw | 69
escitalopram (10mg)
Moet normaal 10 mg nemen maar zit na 7 weken nog altijd op 5 mg door de duizelingen en hevige vapeurs. Op moment nog niet veel beterschap. Zou ik nog geduld moeten hebben want durf niet ophogen omdat ik me nu al zo verward voel en precies in een andere wereld leef. Heeft hier iemand ervaringen mee of dit nog kan verbeteren met 5 mg ?

04-04-2023 | Man | 37
Drugsverslaving
Ik wil nu vooral iedereen laten weten dat ik gestart ben ermee. Slechts 3e dag, maar toch... het was een grote stap. Iets wat me opvalt is dat mijn 'trek' in middelen minder is en ik gemotiveerder ben om clean te blijven. Mss placebo effect. Maar toch.... Voor mij zijn de bijwerkingen enorm te verdragen vermits ik heel veel ervaring heb met bijwerkingen / afkickverschijnse[lees meer...]len (alchohol/cocaine/cannabis verslaving).... beetje misselijk, shaking legs, licht effect op de darmen, voorlopig is het enkel dit... aja mss beejte extra onrust, maar door een extra benzo wordt dit opgevangen. Aja en erg belangrijk te weten, het klopt wel degelijk: de eerste dagen ben je echt nog depressiever dan je al was... hoop dat dit snel betert, hou jullie op de hoogte

19-03-2023 | Man | 54
escitalopram (5mg)
Hallo het is schijnbaar normaal. Ook net begonnen, maar wel met 5 mg, om dat ik er zwaar tegen op zag. Maar goed naar maanden twijfelen, en aandringen vrienden om me heen 4 dagen bezig. Ook de bijwerkingen jij beschrijft. Volgens Google zijn er nog wel meer bijwerkingen en op een forum al helemaal. Niet te veel lezen, zo als ik dat helaas dus wel doe. Succes en sterkte [lees meer...]mvg jan

13-03-2023 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Hallo, Ik gebruik dit medicijn nu 3 dagen halve tablet en ben vanaf deze ochtend heel duizelig zie alles draaien en af en toe misselijk ook. Iemand nog deze bijwerking gehad?

13-03-2023 | Vrouw | 68
escitalopram (5mg)
Nog iemand hevige vapeurs van dit medicijn,? En gaat dit na een tijd over?

07-03-2023 | Vrouw | 37
escitalopram (15mg)
Ik ben in september 2022 helemaal gestopt met de escitalopram (10mg) Heb dit destijds 2,5 jaar geslikt. Ik dacht stabiel te zijn en heb netjes afgebouwd. Langzaam kwam er weer lichte paniek terug wat steeds erger werd en helaas weer moeten starten met de medicatie 13-1-23. Ben begonnen met een week 5mg, toen 4,5 week op 10mg(dit deed allemaal weinig) nu 2 weken op 15mg [lees meer...]en nog niet zoals ik zou wensen. De huisarts zegt vandaag van ga maar naar 20mg. Is dit logisch? Of te kort om te zeggen dat 15mg na 2 weken inname niet werkt of niet voldoende doet. Hoe is dit bij jullie? Zijn er mensen die ervaring hebben en net het stapje van 15 naar 20 nodig hadden om zich wel goed en paniekvrij te voelen?

17-02-2023 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Hoihoi, Vorige week gestart met 10mg escitolapram voor een angst en paniek stoornis. Gister gesprek gehad bij de huisarts over het gevoel wat ik nog steeds heb. Zij gaf aan dat je in het begin inderdaad meer bijwerkingen kan hebben van dit medicijn. Super lastig te accepteren maar moet doorzetten. Als ik smorgens wakker wordt meteen sta ik aan.. spanning.. kokhalzen.. [lees meer...]hoop dat dit snel over gaat. Vervelend om het jezelf soms zo moeilijk te maken

16-02-2023 | Vrouw | 43
escitalopram (5mg)
Begonnen met 2 druppels en per week met 1 druppel opgehoogd. Zit nu in week 4. Nu 4 dagen op 5 druppels en ervaar deze week dus al deze klachten. Ook een raar gevoel in me benen kan het niet eens omschrijven.

04-02-2023 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen door de HA vanwege hypochondrie (angst voor erge ziektes en dood gaan) waardoor ik ook heel somber in het leven sta al een paar maanden. Ik zit nu op dag 6 en kan er eigenlijk nog weining over zeggen. Qua resultaat merk ik nog geen verschil maar heb begrepen dat dit wel een paar weken kan duren. Qua bijwerkingen valt het het wel [lees meer...]mee, ben wel meer onrustig en nerveus (zeker in de ochtenden) dan daarvoor. Ook wat last van minder eetlust maar dat had ik eigenlijk ook al daar voor door de somberheid. Ik sleep me door de ochtenden heen, gedurende de middag en avond wordt het wel beter en wordt ik rustiger. Ik hoop dat dit medicijn gaat werken voor me en ik me weer fijn en rustig mag voelen de gehele dag, want het heeft nu wel erg veel invloed op mijn gezin, mijzelf uiteraard , maar ook mijn werk. Ik kan ook zo maar huilen, zo rottig voel ik me soms, als de scherpe randjes er maar vanaf gaan ben ik al tevreden. Ik ben benieuwd naar anderen die ook net begonnen zijn wat hun ervaringen zijn, geef ze aub door. Ikzelf zal hier regelmatig posten hoe het bij verloopt.

31-01-2023 | Man | 45
escitalopram (10mg)
enkele maanden 5 mg escitalopram vanwege wat burn out klachten en daaruit voortkomende angst en paniekaanvallen. Heel lastig om stabiel te worden en paniek en angst aanvallen blijven gedurende de week terugkomen, ook veel last van darmklachten. Wel in overleg besloten om door te gaan en te verhogen naar 10 mg. Heeft iemand ervaring dat de bijwerkingen echt na een aantal we[lees meer...]ken afnemen? Ik heb de laatste maanden teveel geschommeld tussen wel of niet gebruik maar wil nu eigenlijk een paar weken doorzetten of het werkt. Hoor het graag

18-12-2022 | Man | 26
escitalopram (5mg)
Dag 4 ik ben begonnen met 5 mg heb enorm veel last van de bijwerkingen ik voel mij angstiger, onrust, misselijkheid, hoop dat bijwerkingen snel verdwijnen.

08-12-2022 | Man | 42
escitalopram (15mg)
Ik slik dit medicijn ongeveer 6 maanden . In het begin redelijk wat bijwerkingen die ongeveer drie weken aanhielden. Niet extreem maar wel vervelend. Het ging een paar maanden goed maar de afgelopen weken leek mijn lichaam te protesteren. Ook ervaarde ik een grote drang naar alcohol zonder enige remming. Dat had ik voorheen nooit ervaren (zonder medicijn. Op aanraden v[lees meer...]an de behandelaar versneld afbouwen en ik merk dat ik nu icm concerta wat helderder ben ik mijn hoofd.

21-03-2024 | Man | 41

angst misselijkheid somber voelen

Gebruik dit middel nu 2 maanden . Begonnen met 5 en opgehoogd naar 10 mg. 2 weken ziek geweest daarna voelde ik me heerlijk. Sinds paar dagen heb ik weer paniekaanvallen dus ga het verhogen naar 15mg want heb er wel vertrouwen in. Bijwerkingen vallen echt mee. Mensen niet bang zijn om te beginnen want denk eraan: of je loopt jaren rond met je klachten of je hebt paa[lees meer...]r weken bijwerkingen en voelt je weer gelukkig. Belangrijkste is dat je erin moet geloven dat het jouw wondermiddel is.

21-03-2024 | Vrouw | 41
escitalopram (15mg)
Dit medicijn slik ik al jaren en ik ben tevreden. In het begin wat bijwerkingen maar dat is bekend want je moet het ook tijd geven maar zodra het werkt dan werkt het ook.

19-03-2024 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)

oorsuizen vermoeidheid verhoogde hoeveelheid zweten

Ik wil iedereen aanraden het een kans te geven. Ik slik het nu al bijna 4 jaar. Destijds was ik opzoek naar goede en relativerende verhalen maar die waren nauwelijks te vinden. Met mijn angstgevoelens dagen lang met het doosje voor mijn neus gezeten. Toen ik eenmaal de stap had genomen werden idd de angsten werkelijkheid. Ik voelde me heel raar, strakke kaken, zweten, wazi[lees meer...]g hoofd en mijn angstgevoelens... die die werden heftiger. Maar na een aantal weken begon ik verschil te merken, het ging zoveel beter! Ik sta veel nuchterder in het leven, ervaar nauwelijks nog angstgevoelens en durf te zeggen wat ik vind. Het heeft mij echt als persoon veranderd. Een jaar of twee geleden geprobeerd af te bouwen. Ik merkte binnen een maand alweer meer paniek en onrust. Ik wilde dit niet! Dan maar mét medicatie. Je mag met deze medicatie zelfs zwanger zijn dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn! De bijwerkingen die ik nu nog voel zijn oorsuizen??, wat meer zweten en heb wat meer slaap nodig. Nogmaals probeer het gewoon!