escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

01-05-2021 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al ruim drie jaar maar zou er graag vanaf willen

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

07-04-2021 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Last van mijn kaken. Ik ga nu naar fysio omdat mijn kaakspieren op level 10 gespannen zijn. Helpt niet. Kan nog steeds niet slapen ook niet met dit erbij

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram (20mg)
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

28-02-2021 | Man | 70
escitalopram (10mg)
Dit is het beste AD dat ik ooit genomen heb. Ik zie dat dokters het meer en meer voorschrijven, omdat het zo efficiënt werkt en meestal geen neveneffecten heeft.

27-02-2021 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik ben 2 jaar geleden aan deze medicatie begonnen ivm angst- en paniekklachten icm PTSS. Ik functioneerde niet goed meer. Hele dag gierde de stress en spanning door m'n lijf, alsof ik moest vluchten voor heel groot gevaar. Tijdens opbouwen van de medicatie werd dat de eerste 2 weken erger, maar stabiliseerde zich daarna. Ook was ik mega wazig in m'n hoofd, alsof m'n hoofd [lees meer...]vol met watten zat. Later toch van 10 mg naar 15 mg gegaan. Was voor mij de goede dosis. Met behulp van de juiste therapeuten ben ik aan de slag gegaan met m'n trauma('s). Sinds 2 weken medicatie aan het afbouwen, dat valt me flink tegen. Merk dat ik weer door al die bijwerkingen heen moet en dat ze zelfs heftiger zijn dan bij de opbouw, maar ik weet dat ze over gaan dus daar houd ik me aan vast. Ondanks het taboe op AD en dat ik er zelf ook liever niet aan wilde uit angst voor bijwerkingen, ben ik blij dat ik ermee gestart ben. Het heeft mij geholpen om ook m'n therapie aan te kunnen. Nu wil ik niets liever dan er vanaf

29-01-2021 | Man | 41
nvt

13-01-2021 | Vrouw | 54
escitalopram (20mg)
Jarenlang had ik angst en paniek aanvallen veroorzaakt door hsp en trauma. Met alleen psychologische hulp kwam ik er niet en kreeg toen citalopram voorgeschreven, opgebouwd met druppels. Geen bijwerkingen in de eerste weken, die kwamen er later beetje bij beetje bij. Veel gewichtstoename, moeilijk afvallen, vermoeidheid, verlaagde libido. Daar tegenover staat wel dat ik[lees meer...] weer naar buiten ga, en de snelweg weer oprij! Wil voorlopig niet meer zonder!

11-01-2021 | Man | 51
escitalopram (10mg)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer 10 jaar. Altijd 10 mg. Het helpt goed tegen angst en paniek maar doet weinig voor depressie. Dit beaamde mijn huisarts ook. Heb het destijds gekregen voor angst en paniek en daar werkt het goed voor. Bijwerkingen zijn aankomen in gewicht en de hele dag duf en weinig energie. Libido ook wat minder. Heb al geprobeerd een keer af te bouwen maa[lees meer...]r is niet gelukt. Ik slik het nog een tijdje door.

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Gewoon goed. Maar werkt meer tegen angst dan depressie, is iemand het weleens opgevallen dat een depressie nooit echt verdwijnt? Angst? Nergens te bekennen. Depressie? Het is er maar op de achtergrond. In slaap komen is nog altijd wel een dingetje..

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

23-09-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
I.v.m. Angstklachten begonnen met deze medicatie. Een keer therapie gehad met succes. Maar na het overlijden van een van mijn ouders bleef ik terugvallen van angstklachten houden. Dit trok dan wel vanzelf iedere keer weer bij, maar het bleef nooit stabiel. Dan ging het een paar maanden goed en ervaarde ik weinig klachten, en dan had ik ineens weer een flinke terugval en wa[lees meer...]s het vrij pittig. Ik kon sinds een jaar mij ook wat neerslachtig voelen wat ook vrij nieuw voor mij was. Na dat ik na therapie afgesloten te hebben opnieuw weer een terugval had heb ik, in de hoop wat stabiliteit te krijgen, gekozen voor antidepresiva. Begonnen met 5 mg. Eerste dag was ik extreem moe. Maar aangezien dit op een vrije dag viel was dit allemaal niet zo erg. Verder wel in de eerste twee weken mij snachts een enkele keer wat paniekerig gevoelt. 1x een oor suis gehad van een paar seconden en af en toe een wat droge mond gehad. Al deze bijwerkingen zijn in de tussentijd verdwenen. Wel merkte ik weinig van de 5 mg dus rustig opgebouwd naar uiteindelijk 15 mg. Dit lijkt een prettige dosis voor mij te zijn. Ik voel mij niet afgevlakt. Ik kan nog gewoon hard in de lach schieten om van alles en nog wat en voel mij gewoon nog steeds vrolijk. Angst en stemming klachten zijn milder geworden. Nu afwachten of de voor mij bekende terug vallen ook uit blijven. Enigste bijwerking die ik nu trouwens wel ervaar is intens dromen. Maar dit ervaar ik tot nu toe niet als erg vervelend. Iedere ochtend weer een grappig verhaal om te vertellen aan mijn partner :) Al met al dus best tevreden en vielen de bijwerkingen achteraf enorm mee. Wel is het naar mijn idee belangrijk om de dosis rustig op te bouwen. Ik heb zelfs tussen de dosering van 5 en 10 een aantal dagen 7,5 geslikt omdat ik het wat spannend vond om op te bouwen. Op deze manier ging alles goed.