escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-11-2020 | Vrouw | 46
Dwangstoornis
Ik voel na 9 weken inname een lichte verbetering tegen dwang. Ik hoop dat het uiteindelijke effect nog moet komen want dit duurd me lang en maakt me onzeker. Nog iemand herkenbaar hierin?

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

04-10-2019 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.

26-12-2021 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb deze medicatie denk 8 jaar gebruikt en in juni zelf gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon. Veel ontwenningsverschijnselen gehad. Veel angst weer gekregen ook door alles wat er gebeurt in de wereld met corona. Zo angstig en paniek weer en erge depressieve klachten weer dus besloten om weer deze medicatie te gaan nemen iom psychiater. Maandag begonnen met 1 druppel[lees meer...] en volgende dag met 2. Nu sinds gister last van bijwerkingen heel erg moe en voel soms ineens zoveel onrust in me lichaam en gaat me hart snel kloppen. Lijkt op soort ontwenningsverschijnselen herkent iemand dat?Neem nu sinds vandaag oxacepam even erbij om onrust in me lichaam kwijt te raken. Ik weet dat meestal week of 2 duurd en dat het in begin erger kan worden moet erdoor heen . Straks zal ik me beter gaan voelen en me angst en paniek net s voorheen weer bijna helemaal weg zijn en depressie ook stuk minder zijn.Horlang hadden jullie last van bijwerkinegn

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

14-06-2020 | Vrouw | 48
escitalopram (10mg)
A.s donderdag 18 juni slik ik het 5 weken 10 mg. Merk geen verbetering. Overprikkeling was afgelopen week erg aanwezig. Over prikkeld op cognitief, emotie en zintuiglijk. Probeer het nog een paar weken om het een kans te geven of het effect geeft

16-07-2021 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden gestart nadat burn-out na een jaar niet verminderde en de angst en met name paniek aanvallen niet minder werden. De eerste paar weken wel bijwerkingen, zoals droge mond en kaakkramp, daarna ging het veel beter. 1,5 jaar geleden. Geprobeerd af te bouwen van 10 naar 5 mg, maar dat gaf toch teveel bijwerkingen. Ik gedij goed bij 10 mg en ben weer helemaal t[lees meer...]erug in het arbeidsproces (wel ander werk gaan doen en minder uren draaien met minder harde deadlines) .

01-05-2021 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al ruim drie jaar maar zou er graag vanaf willen

31-07-2020 | Vrouw | 50

29-07-2020 | Vrouw | 50
escitalopram (15mg)
9 weken geleden begonnen met 5 mg, de week erna naar 10mg. Na 4 weken had ik eindelijk enkele goede dagen. daarna verhoogd naar 15 mg. Bijwerkingen namen toe en inmiddels ben ik erg moedeloos terwijl ik zoveel hoop had dat dit medicijn aan zou slaan. Dat ik eindelijk weer een beetje kon functioneren als moeder, vrouw .. als mens. Het lijkt inderdaad alsof het alleen maar [lees meer...]erger wordt. de paniek en angst, niks durven. Ik ben heel bang om opnieuw te moeten beginnen met een ander medicijn, IK had even de hoop dat de bijwerkingen een goed teken waren , dat het zou gaan werken. as vrijdag overleg met mijn psychiater over hoe nu verder... ik ben zo verdrietig, ik wil zo graag weer een beetje sterker zijn om er te kunnen zijn voor mijn kinderen. Ik durf niet eens naar mijn zieke moeder, die alzheimer heeft en de momenten die we nog hebben zijn zo kostbaar. Zou een verhoging na 9 weken nog zin hebben? IK gebruik ook oxazepam en methylfenidaat. ook omdat ik heftige tinnitus heb. Iemand ervaring hiermee? sterkte allemaal , grada

11-01-2021 | Man | 51
escitalopram (10mg)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer 10 jaar. Altijd 10 mg. Het helpt goed tegen angst en paniek maar doet weinig voor depressie. Dit beaamde mijn huisarts ook. Heb het destijds gekregen voor angst en paniek en daar werkt het goed voor. Bijwerkingen zijn aankomen in gewicht en de hele dag duf en weinig energie. Libido ook wat minder. Heb al geprobeerd een keer af te bouwen maa[lees meer...]r is niet gelukt. Ik slik het nog een tijdje door.

23-11-2020 | Man | 51
escitalopram (20mg)
Ik kreeg erge last van bijwerkingen. Bij afbouw hevige darmkrampen.

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

09-02-2022 | Vrouw | 52
Chronisch pijnsyndroom
Wegens ernstige pijn syndroom veroorzaakt door Ehlers Danlos syndroom type 2 dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf schijnt een ander type antidepressiva geschikter voor behandeling van pijn. Eerst twee jaar geen verbetering noch verslechtering. Op eenvegeven moment kreeg ik veel last van electrische schokjes in mijn hoofd, zapping genaamd. Hierover lees je weinig [lees meer...]hoewel het wel vaker voorkomt. Ook kreeg ik last van hele levendige dromen. Eerst besef je niet dat dat veroorzaakt kan worden door dit type medicijn. Maar toen ik ook nog oorzuien kreeg ben ik gaan zoeken en blijkt dit allemaal voor de komen als bijwerking. Ook is mijn rem-fase (diepe slaap) verlegd richting de ochtend wat gevolgen heeft voor mijn dagritme. Ik probeer nu te stoppen maar eenvoudig is dat niet. Ben nu van 20 naar 10 mg per dag (in 4 weken, aangeraden werd 5 mg per week af bouwen maar dat is te snel). Ik hoop dat de rust terugkeert. Over deze bijwerkingen lees je maar weinig, vandaar dat ik het wil vertellen. Met antidepressiva beginnen is één, maar stoppen is nog niet zo gemakkelijk.