Ervaringen met Escitalopram

escitalopram

misselijkheid angst geen honger maagpijn chronische vermoeidheid verminderd libido beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid somber voelen kan geen orgasme hebben Gapen

Overspannen/burn-out (31 meningen)
Chronische depressie (18 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-04-2023 | Man | 54
escitalopram (10mg)
Hallo dat onwerkelijk gevoel, Ja dat heb ik dus ook .ze zeggen dat,alles over gaat na een paar weken. Bij een antidepressiva is het wel zoeken naar de juiste medicijnen. Misschien ook een ide om eens hypnose terapuet te bezoeken mvg anoniempje

05-04-2023 | Man | 54
escitalopram (10mg)
Hallo dat ging bij mij ook zo gelijk aan 10 mg .Dit heb ik niet gedaan, begonnen met 5 mg .slik het nu 3 weken, ze zeggen als je gelijk met 10 mg gaat beginnen, je dan aan het ergste gelijk gewend bent. Bij verhoging kunnen de klachten dus nog eens op komen .wat zijn u klachten als ik vragen mag

19-03-2023 | Man | 54
escitalopram (5mg)
Hallo het is schijnbaar normaal. Ook net begonnen, maar wel met 5 mg, om dat ik er zwaar tegen op zag. Maar goed naar maanden twijfelen, en aandringen vrienden om me heen 4 dagen bezig. Ook de bijwerkingen jij beschrijft. Volgens Google zijn er nog wel meer bijwerkingen en op een forum al helemaal. Niet te veel lezen, zo als ik dat helaas dus wel doe. Succes en sterkte [lees meer...]mvg jan

18-03-2023 | Man | 54
escitalopram (10mg)
Goed om te lezen. Ben net 3 dagen bezig, 5 mg veel last van dwangmatig (piekeren, malen) de hele dag door. Merk toch ook wel woede, agressie er door heen.en een stuk verwardheid .naar 3 jaar maar begonnen op als maar aandringen mensen om me heen .maar klachten worden als maar sterker, tis net of ik ook een stuk verder van me zelf af sta.maar goed het bij jou nu beter gaat[lees meer...] .mag ik vragen wat je klachten al zo waren ,wat duidelijker, hoe deze zich voor deden

09-03-2023 | Man | 54
Overspannen/burn-out
Hallo bedankt voor u reactie. Dat is een ide 2.5 mg ga er morgen aan beginnen. Zal over 2 weken verder dit verhaal aanvullen hopelijk gaat het wat beter

01-03-2023 | Man | 54
escitalopram (5)
Overspannen/burn-out
Hallo ja daar ben ik weer .mijn verhaal maar weer eens neer zetten, hopelijk een reactie .alleen word dit een wat lang verhaal. Om maar met de deur in huis te vallen, depressie, burn out, vraag het MIJ? GEEN IDE. GGZ GEEFT aan depressieve klachten,als dat het al is ,is het wel een zware!!.Heb zo mijn twijfels, maar goed hun zullen het wel weten .de klachten zijn niet bep[lees meer...]aald geweldig zelfs tot waanzin om gek van te worden, als ik dat al niet ben,moe,moe en nog eens moe. Noem het maar kompleet uitgeput. Gevolg door als maar piekeren, piekeren, en nog eens piekeren. Elke dag denken aan de dood, dag in dag uit. Het gevoel me kompleet zelf kwijt te zijn. Geen vat meer op je denken, en een zeer opgefokt, en gejaagd gevoel,En dat zonder medicijnen. Wel rhodiola rosea 4 weken geprobeerd, maar mee gestopt. Om dat het mij nog opgefokter maak .ik zal en moet aan de esitalopram, dat zie ik dus totaal niet zitten .maar dan ook echt totaal niet. Heb ik wat te kiezen nee .Heb zo een angst om er aan te beginnen, dat ik al me van alles in mijn hoofd haal en af sta te wachten bij het eerste 5mg pilletje. Ik voel me nu al echt op het randje om er een einde aan te maken. Of laat ik het zo zeggen, ik trek het gewoon niet meer.het gejaagd gevoel, de als maar negatieve gedachten, het overmatig, dwang matig piekeren, enz enz wie herkend dit??AUB REACTIE. ZAL HIER EVEN KLACHTEN OP EEN RIJTJE ZETTEN PIEKEREN DWANGMATIG (EEN CHAOS)!! Opgefokt, agressieve uitbarstingen!! Opgejaagd gevoel bijna niet meer te onderdrukken!! Bang zijn aan je verwarde piekeren, en stem of wat het ook is toe te geven, en er maar een einde aan te maken. Wie herkent dit ? .je afzonderen van de buiten wereld. Je staat er alleen voor,geen gepaste hulp. Mensen begrijpen je niet. Hulp ggz hebben maar 2 oplossingen 1 werken of antidepressiva. Maar blijkbaar niet in de gaten, een opname op dit moment voor mij het belangrijkste is. Vinden ze niet nodig blijkbaar, ook al geef je het zelf aan.de grote angst moet nog komen. Esitalopram,ik ben van mening als ik de evt bijwerkingen er ook nog boven op krijg, dan is het voor mij geen uitweg meer ,en ben ik bang er een einde aan te maken. Het enige wat een beetje helpen doet is diazepam. Moment opname dan gezegd. Wie herkent mijn verhaal. Aub reactie. Laats een vergelijkbaar verhaal gelezen, maar dit stond onder cvs vermeldingen. EEN man die gewoon kompleet op was van vermoeidheid en ook al van alles had geprobeerd. Herkenbaar wat ik hier boven schrijven doe, laat zeker iets horen. Reageren doe ik zeker trug. Hoop jullie er door heen kunnen lezen OPGEFOKT,

21-01-2023 | Vrouw | 55
Overspannen/burn-out
Dit middel heb ik gebruikt bij mijn 1e burnout. Het leek toen goed te werken, want kon weer slapen. Ik ben weer gaan werken daarna. Bleef wel wat vaag in m'n hoofd en wat vlak in gevoel. Reden af te bouwen en te stoppen na twee jaar gebruik. Daarna zeer ernstige onttrekkingsverschijnselen; zweten, paniekaanvallen, maar ook de burnout klachten in alle hevigheid terug. Tweed[lees meer...]e burnout het gevolg. Ik denk dat dit medicijn ervoor heeft gezorgd dat ik niet voelde hoe moe ik nog was tijdens mijn eerste burnout. Zou het dus zeker niet aanraden bij een burnout. Ik ben niet goed herstelt van de burnout, had rust moeten nemen ipv deze medicatie die het contact met het lichaam nog verder verminderen.

01-03-2023 | Man | 56
escitalopram (15mg)
Psychische klachten
Altijd last van milde depressie. Glas altijd half leeg ipv half vol en ook vaak dwanggedachten en sociale angst. Voelde me eigenlijk pas lekker in een groep met een “3 bier gevoel”. Begonnen met 5 mg en voelde na een paar dagen al verbetering. Door naar 10 werkte prima en nu zit ik meestal op 15 mg, omdat ik dan vrij lijk te zijn van irritaties. Zeer tevreden gebruiker !

29-06-2023 | Vrouw | 57
escitalopram (10mg)
Ik ben gestart met escitalopram 10 mg vanwege een depressie. Dit is overigens niet mijn eerste depressie, de derde gedurende mijn leven. In het verleden heb ik oa kortdurend Prozac uitgeprobeerd en Citalopram. Beiden ben ik voortijdig gestopt omdat ik eigenlijk geen medicatie wilde. De eerste week Escitalopram kreeg ik maag/darmklachten en een droge mond. Tevens werd mijn [lees meer...]slaap nog meer onderbroken dan die al was. De misselijkheid en diarree trokken weg na een week, echter de onderbroken nachten en heftige dromen bleven aanwezig en ik kreeg na enkel weken gewrichtspijnen in mijn handen en spierpijnen door mijn hele lijf. Tevens was ik erg vermoeid. Nou is het lastig om deze kenmerken alleen toe te schrijven aan dit middel omdat ik ook Post Covid heb met de nodige symptomen. Ja, ik had al geen energie meer, sliep slecht en heb pijn in mijn hele lichaam. Maar goed. Het feit dat deze dingen verergerd zijn, wijt ik wel aan de Escitalopram. In overleg met mijn behandelaren heb ik er wel voor gekozen om een ruime tijd, dat wil zeggen 8 weken door te gaan met slikken. Ik wilde het middel een kans geven ook omdat het wel ingezet wordt bij Post Covid waardoor mijn energieniveau en cognitieve klachten mogelijk zouden verbeteren. Na 8 weken gekozen om af te bouwen. Ik heb tijdelijk een slaapmiddel erbij genomen om in ieder geval beter te slapen echter dit had geen effect. Ik zit nu in de afbouw en ben gestart met Amitryptiline in de hoop dat dit gunstig werkt op mijn stemming, slaap en pijnklachten.

04-02-2023 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen door de HA vanwege hypochondrie (angst voor erge ziektes en dood gaan) waardoor ik ook heel somber in het leven sta al een paar maanden. Ik zit nu op dag 6 en kan er eigenlijk nog weining over zeggen. Qua resultaat merk ik nog geen verschil maar heb begrepen dat dit wel een paar weken kan duren. Qua bijwerkingen valt het het wel [lees meer...]mee, ben wel meer onrustig en nerveus (zeker in de ochtenden) dan daarvoor. Ook wat last van minder eetlust maar dat had ik eigenlijk ook al daar voor door de somberheid. Ik sleep me door de ochtenden heen, gedurende de middag en avond wordt het wel beter en wordt ik rustiger. Ik hoop dat dit medicijn gaat werken voor me en ik me weer fijn en rustig mag voelen de gehele dag, want het heeft nu wel erg veel invloed op mijn gezin, mijzelf uiteraard , maar ook mijn werk. Ik kan ook zo maar huilen, zo rottig voel ik me soms, als de scherpe randjes er maar vanaf gaan ben ik al tevreden. Ik ben benieuwd naar anderen die ook net begonnen zijn wat hun ervaringen zijn, geef ze aub door. Ikzelf zal hier regelmatig posten hoe het bij verloopt.

11-03-2024 | Vrouw | 59
escitalopram (10mg)

geen honger kan geen slijm of slijm ophoesten angst rugpijn met uitstraling naar de benen trillingen

Ik gebruik het nu 2 dagen is eigenlijk te kort maar ben zo beroerd als een hond en overweeg te stoppen weet niet of dit het juiste middel voor mij is ze zeggen je moet het de kans geven .maar ik doe niks anders dan slapen tril als een rietje niet eten en ook mijn andere medicatie slik ik hier door niet.

13-11-2023 | Vrouw | 59
Psychische klachten
Regelmatig aardig depressieve klachten gehad. Het medicijn heeft mij geholpen om.weer hieruit te komen en m'n leven weer op te pakken

20-03-2023 | Vrouw | 60
escitalopram (5mg)
Mijn vriendin neemt nu 14 dagen 5 mg. Ze voelt zich heel onwerkellijk, precies of ze van deze wereld is. Ook wat duizelig en hartoverslagen. Haar zicht is slecht en veel hoofdpijn. Heeft hier iemand nog ervaring mee aub ?? zou dit na enkele weken OVERGAAN ?

09-12-2023 | Man | 62
escitalopram (10mg)
neem het een 4-tal maanden, overweeg af te bouwen wegen matig resultaat. Hoofdpijn valt wel mee, gebeurt niet vaak. De problemen zijn voor mij een groter probleem dan voor mijn echtgenote, op je 62 zo'n 40 tot 50 minuten penetreren om klaar te komen is fysiek best zwaar, mijn geliefde klaagt hierover zeker niet :-)

13-08-2023 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik worstel al 30 jaar met angst- en paniekstoornis. Het blijkt nu c-PTSS te zijn. 20+ jaar paroxetine geslikt (20 mg) en ben nu aan het overstappen naar escitalopram. Ik slik nu van beide 10 mg. Ik heb veel last van onttrekkingsverschijnselen en bijwerkingen: branderige huid, tremor , moe en somber. Het is nog te vroeg om een eindoordeel te geven, maar ik vind het zwaar. I[lees meer...]k hoop zo dat het gaat werken.

02-09-2023 | Man | 63
escitalopram (10mg)
Ik heb er slechte ervaringen mee kon stand hele vervelende en dufheid in mijn hoofd mijn Pysgiater zegt dat het niet van deze medicijnen is maar wel vreemd dat het toeneemt als het verhoogt werd nu aan het afbouwen vreselijk gewoon woord er haast gek van !!