escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

02-07-2020 | Vrouw | 42
Depressie en burn out

28-06-2020 | Vrouw | 66
escitalopram (5mg)
Vrouw 66 jaar Ik gebruik nu bijna 3 weken dit medicijn 5mg. Ik ben wel wat rustiger geworden. Wel droge mond, snel heel warm, bijna de gehele dag misselijk en dan niet kunnen eten of drinken. Waardoor je je ook echt ziek voelt. Buik en keel pijn. In de avond als je naar bed gaat voel je je wat beter. Ook de nachten zijn rusteloos. Al met al geen feestje. Gebruik[lees meer...] er nog oxazepam bij. iemand ervaring hoe lang dit nog gaat duren. Moet ik doorzetten??

23-06-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (15mg)
Na 3 jaar wekelijks hulp/therapie gehad te hebben, waren mijn klachten nog niet verminderd, misschien zelfs wel verergerd. Na 3 jaar angst en paniek eindelijk Anti Depressiva voorgeschreven gekregen, escitalopram. De eerste 6 weken kunnen aardig pittig zijn, na 4 weken namen mijn klachten af en na 2 maanden voelde ik mijn beter dan voordat ik het medicijn nam. Ik starte[lees meer...] met 5 gram, na 2 weken 10 gram en na 6 weken 15 gram. Ik gebruik nu bijna 3 jaar escitalopram dosering 15 gram. Ik ben erg tevreden. Geen constante angst en paniek, alleen af en toe nog op stressvolle momenten. Maar dit is lang niet zo heftig als voorheen. Minder snel emotioneel. Meer energie. Kan alles beter op een rijtje zetten. Rustiger. Minder hoge pieke en lage dalen. Socialer.

17-06-2020 | Vrouw | 35
Dysthymie
Ik gebruik dit medicijn nu ruim een half jaar. Ik had last van angstaanvallen, spanningsklachten, vermoeidheid (nergens toe kunnen zetten) en concentratie problemen. De concentratie problemen en spanning verdween direct bij de opbouw (5mg) van het medicijn. Energieker ben ik er absoluut niet van geworden eerder nog vermoeider. De bijwerkingen hebben bij mij ruim 4 weke[lees meer...]n geduurd. Met name de vermoeidheid en darmklachten en zweten. Droge mond is gebleven daarnaast wilde ik constant eten. Dat resulteerde in gewichtstoename daardoor ben ik maar weer gaan minderen met het medicijn

17-06-2020 | Vrouw | 69
escitalopram (5mg)
slik nu 4 weken, weinig resultaat

15-06-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Voor mij werkt dit middel niet. Kort na het starten met dit medicijn heb ik een duidelijke verbetering in mijn somberheid ervaren. Echter werd deze opleving snel tenietgedaan door de vele bijwerkingen die vreemd genoeg niet afnemen na enkele maanden gebruik maar juist ik aantal en sterkte lijken toe te nemen. Ook het ontwennen gaat moeizaam en met veel bijkomende klachten.[lees meer...] Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?

15-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Het medicijn sloeg niet aan

14-06-2020 | Vrouw | 48
escitalopram (10mg)
A.s donderdag 18 juni slik ik het 5 weken 10 mg. Merk geen verbetering. Overprikkeling was afgelopen week erg aanwezig. Over prikkeld op cognitief, emotie en zintuiglijk. Probeer het nog een paar weken om het een kans te geven of het effect geeft

14-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (7mg)
Ik ben escitalopram gaan gebruiken toen ik in een ernstige depressie vast kwam te zitten. Vroeger heb ik vaker wat donkerdere episodes gehad, maar zo heftig als het nu was heb ik nog nooit meegemaakt. Vanaf het begin van die heftige periode voelde ik wel aan dat ik in iets heftigs was terechtgekomen, maar ik had eigenlijk ook geen idee wat het precies was. Het woord depres[lees meer...]sie linkte ik er pas aan, toen ik me al 6 maanden zo voelde. Het is een vaag gebied, wanneer heeft iemand een depressie en wanneer niet. Ik kon bijna niet meer functioneren. Vrienden zien, studeren, werken, slapen, eten: het lukte allemaal eigenlijk niet meer. Ik heb hulp gezocht en ben in therapie gegaan. Ik kon het niet opbrengen om me ergens op te focussen, het enige wat soms lukte waren luisteren naar podcasts of zelfhulpboeken lezen over depressies. Toen ik boeken over depressie begon te lezen werd het steeds duidelijker voor mij dat dit precies was waar ik ook in zat. Rusteloosheid, niet kunnen slapen, constant piekeren, zelfvertrouwen helemaal weg, schuldgevoel naar alles en iedereen, eetlust weg, nergens meer interesse voor, en ga zo maar door. Het kon niet anders, dit was een depressie. Na een paar maanden in therapie te zijn geweest, bij een fijne psychotherapeut, zag ik niet voor me dat het genoeg ging zijn om me echt uit die depressie te trekken. Het was te sterk en de optie om iets van antidepressiva te slikken werd voor mij steeds een reëler idee. Waarom niet eigenlijk, want wat gaat het alternatief zijn? Ik ben begonnen met escitalopram en met een hele rustige opbouw. Ik begon de eerste week met 2 druppels per dag, en deed daar per week een druppel extra bij. Ik zit nu inmiddels op 6 druppels en had oorspronkelijk met m'n psychiater afgesproken dat ik tot 10 druppels zou gaan. De eerste week merkte ik al dat het me goed deed. Het was vanaf het begin tot nu een steady stijgende lijn en omdat ik me op 3/4 druppels al zo veel beter voelde, dan ik me afgelopen maanden gevoeld heb, heb ik afgesproken dat ik maar tot 7 druppels ga en het dan even aankijk. Ik ben ontzettend blij dat ik er mee begonnen ben. Ik zie m'n vrienden weer, kan weer werken, studeren, lachen, genieten en ontspannen. Dat ontspannen lukte mij tijdens de depressie absoluut niet. Escitalopram gebruiken heeft mijn wereld echt 180 graden gedraaid en ik ben ontzettend opgelucht dat ik begonnen ben. Ik heb soms een beetje hoofdpijn en soms een beetje een droge mond. In het begin had ik best moeite met slapen, maar dat was tijdens de depressie echt nog veel heftiger. Ik zou het de mensen die nu in mijn situatie zitten aanraden, omdat ik er zelf een hele goede ervaring mee heb. Ik schrok voordat ik begon van de verhalen die op internet staan, en over de heftige bijwerkingen. Mij is alles mee gevallen en ik kan prima leven met de (lichte) bijwerkingen die ik nu nog af en toe heb. Sterkte met het proces, ik weet hoe verschrikkelijk naar en intens het kan zijn om je mentaal niet goed te voelen.

04-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Ik heb dit medicijn 8 weken lang gebruikt zonder resultaat van het medicijn. De eerste week 5mg, toen 4 weken lang 10mg en toen nog 3 weken 15mg geprobeerd. De bijwerkingen zijn mij meegevallen (je verwacht erger als je op internet leest). Ik had last van wat meer angst en onrust en trillerigheid. Ook een beetje duizelig bij te snel opstaan en een beetje hoofdpijn. Het med[lees meer...]icijn is bij mij niet aangeslagen, depressie minimaal even erg als bij de start. Ik ben nu aan het afbouwen en ga nadenken of ik nog een ander medicijn wil proberen.

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

28-04-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (5)
Sociale fobie
Sinds afgelopen vrijdag ben ik met dit middel begonnen vanwege met name sociale fobie, bloosangst en een angststoornis/ptss. Al meer dan 6 jaar ben ik bezig met allerlei therapieën die mijn angst helaas niet verminderen. Ik heb dit middel aan de huisarts voorgesteld omdat ik veel positieve verhalen over dit middel las. Ik ben begonnen met 4 dagen 2 druppels, en ga per 4 da[lees meer...]gen 1 druppel omhoog. Ik was voorbereid op de bijwerkingen maar hier merk ik zeer weinig van. Het enige wat ik merk is een beetje een droge mond en ietsjes minder eetlust. Wat ik iedereen aan kan raden is: begin met druppels voor een langzame opbouw!! Waar je de meest verschrikkelijke bijwerkingen leest is vaak wanneer er meteen met 5 of zelfs 10 mg gestart wordt. Begin rustig en laat je lichaam rustig wennen aan dit middel. Succes iedereen die er aan gaat beginnen.

27-04-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben een vrouw van 21 en ik kreeg escitalopram na jaren van traumas (ptss), extreme angststoornis, dissociatie en ernstige depressie. Mijn symptomen waren en zijn zo ondragelijk dat ik het dagelijkse niet meer kon uitoefenen. Ik durf me deur niet uit, ik heb extreem veel last van sociale angsten, af en toe een paniekaanval, ernstige depressie met zelfmoord gedachtes en 2[lees meer...]4/7 ernstige dissociatie. Door de ernst ben ik naar mijn huisarts gegaan als laatste hoop (aangezien ik heel lang op enige therapie moet wachten) dus zag ik dit als me laatste optie. Het was of medicatie krijgen, of alcohol en misschien wel een eind aan alles maken. Op advies van mijn huisarts kreeg ik escitalopram accord en moest ik beginnen met een dosis van 5mg, de eerste dagen was ik zo extreem uitgeput en moe, duizelig en wou ik alleen maar slapen. Ik had toen zelfs gevoelens om er maar mee te stoppen naarmate ik toch door ben gegaan kreeg ik een zeer afgenome eetlust ik kon dagen lang zonder eten verder. Constant en vol gevoel ik merkte na een maand dat ik helemaal geen verschil zag dus belde ik naar de huisarts met de mededeling dat ik geen verbetering zie (nog steeds zeer angstig) het depressieve is wel een klein beetje afgenomen ik heb namelijk geen zelfmoord gedachtes meer of uit het niets een enorm down gevoel. Maar ik sta ook niet te springen om dingen te gaan doen en voel me zeker niet de oude. Mijn angst is nog steeds heel erg en voel me nog erger vervreemd van mezelf dan voorheen! (Dissociatie) sociale angst is er nog steeds durf mijn deur nog steeds niet uit. En zelfs niet te bellen, mijn dosis werd opgehoogd met 10mg escitalopram sandoz en nog steeds geen enkele verbetering wel dat ik elke keer kotsmisselijk ben en af en toe mijn rechterbeen niet meer voel na het opstaan. Kortom zeer en zeer ontevreden op het gebied van angst!!! Want ik merk geen enkele zichtbare of voelbare verschil. Depressie is ook niet echt opgeklaard enkel geen zelfmoord gedachten. Dus ik ben ontevreden! Na bijna 3 maanden gebruik

18-04-2020 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Mag ik even jullie advies. Na advies van de dokter ik toch steeds in afwachting om te beginnen aan dit medicijn. Nu toch beslist om te starten. Ik heb het nu 2 dagen genomen. 1 keer savond en 1 keer in de ochtend. Dit was echt geen succes. Ik heb het gevoel dat die angst stoornissen nu nog erger zijn geworden. Hartkloppingen, misselijkheid, duizelig, niet slapen. Gel[lees meer...]ukkig moet ik deze niet gaan werken maar ik stel mij de vraag. Wanneer gaan deze bijwerkingen weg ? Kan aub iemand mij hier duidelijkheid overgeven!!! Want als ik terug binnen 10 dagen moet gaan werken met deze bijwerkingen. Nemen jullie die in de ochtend of savond in? Alvast bedankt voor de reacties