escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Gewoon goed. Maar werkt meer tegen angst dan depressie, is iemand het weleens opgevallen dat een depressie nooit echt verdwijnt? Angst? Nergens te bekennen. Depressie? Het is er maar op de achtergrond. In slaap komen is nog altijd wel een dingetje..

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

23-09-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
I.v.m. Angstklachten begonnen met deze medicatie. Een keer therapie gehad met succes. Maar na het overlijden van een van mijn ouders bleef ik terugvallen van angstklachten houden. Dit trok dan wel vanzelf iedere keer weer bij, maar het bleef nooit stabiel. Dan ging het een paar maanden goed en ervaarde ik weinig klachten, en dan had ik ineens weer een flinke terugval en wa[lees meer...]s het vrij pittig. Ik kon sinds een jaar mij ook wat neerslachtig voelen wat ook vrij nieuw voor mij was. Na dat ik na therapie afgesloten te hebben opnieuw weer een terugval had heb ik, in de hoop wat stabiliteit te krijgen, gekozen voor antidepresiva. Begonnen met 5 mg. Eerste dag was ik extreem moe. Maar aangezien dit op een vrije dag viel was dit allemaal niet zo erg. Verder wel in de eerste twee weken mij snachts een enkele keer wat paniekerig gevoelt. 1x een oor suis gehad van een paar seconden en af en toe een wat droge mond gehad. Al deze bijwerkingen zijn in de tussentijd verdwenen. Wel merkte ik weinig van de 5 mg dus rustig opgebouwd naar uiteindelijk 15 mg. Dit lijkt een prettige dosis voor mij te zijn. Ik voel mij niet afgevlakt. Ik kan nog gewoon hard in de lach schieten om van alles en nog wat en voel mij gewoon nog steeds vrolijk. Angst en stemming klachten zijn milder geworden. Nu afwachten of de voor mij bekende terug vallen ook uit blijven. Enigste bijwerking die ik nu trouwens wel ervaar is intens dromen. Maar dit ervaar ik tot nu toe niet als erg vervelend. Iedere ochtend weer een grappig verhaal om te vertellen aan mijn partner :) Al met al dus best tevreden en vielen de bijwerkingen achteraf enorm mee. Wel is het naar mijn idee belangrijk om de dosis rustig op te bouwen. Ik heb zelfs tussen de dosering van 5 en 10 een aantal dagen 7,5 geslikt omdat ik het wat spannend vond om op te bouwen. Op deze manier ging alles goed.

18-09-2020 | Vrouw | 52
Depressief
20 augustus 2020 ben ik met dit medicijn begonnen. Reden: sinds 3 jaar depressieve klachten, gestressed, kort lontje, lusteloos, opgejaagd, enorm negatief. Alles is grijs: je weet dat je geen reden hebt tot klagen. Het is ook eigenlijk allemaal je eigen schuld: je bent negatief (glas halfleeg), kwestie van mindset. Je ziet mooie dingen, je weet dat je zaken moet waarder[lees meer...]en, maar zo voelt het niet. Bijwerkingen: slecht zien (leesbril met 1 punt verslechterd). Droge mond. Heel erg moe, kan niets onthouden (korte en lange termijn). Minder alert in het verkeer. Maar daarentegen zit ik een heerlijke ontspannen eigen bubbel, ik wind me over heel erg weinig dingen nog op, ervaar veel minder stress en zou bijna durven beweren dat ik ontspannen / relaxed ben. Ik begin dingen te zien (mooi weer, natuur etc.) en ik begin mijn lichaam te voelen. Ik heb zin om dingen te doen alleen ontbreekt de energie nu nog. De moeheid en totale gebrek aan concentratie is heel vervelend zeker in combinatie met een baan. Ik kijk het 6 weken aan. Als het dan niet minder is dan switch ik naar inname in de avond in plaats van in de ochtend.

12-09-2020 | Vrouw | 19
escitalopram (15mg)
Ik ben in April begonnen met 5 mg en ben langzaam opgebouwd naar de 15 mg. Ik merkte na een aantal weken het effect. Eerst was ik 24/7 aan het piekeren en durfte ik heel weinig. Erg depressief. In combinatie met therapie heeft het me vele positieve effecten opgeleverd. Ik denk veel minder na, ben minder depressief, durf meer en ik ben socialer. Ik heb dagen dat ik me depr[lees meer...]essief voel maar dan gaat het snel weer beter. Sinds een paar weken merk ik dat ik steeds minder dingen voel. Niks boeit me. Ik voel me niet slecht maar ik voel ook veel minder blije pieken. Vergeleken met 1 jaar geleden is dit veel beter maar ik weet niet of ik me zo afgevlakt wil voelen. Ik herken mezelf minder.. Ik hoor graag of anderen hetzelfde probleem hebben.

09-08-2020 | Man | 21
escitalopram (20mg)
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

18-07-2020 | Man | 27
escitalopram (10mg)
Slik Escitalopram ondertussen alweer 7 jaar, en het werkt goed. Gebruik het tegen chronische depressie, en om mijn angst/ paniekstoornis te verminderen. De angst/ paniekstoornis verdwijnen er niet door, maar muren worden drempels en het maakt het makkelijker om iets te ondernemen. De depressie is wel weg met de medicatie. Zodra ik het probeer af te bouwen komt de depressi[lees meer...]e echter weer terug, dus zal ze moeten blijven slikken. Ben over het algemeen erg tevreden over het medicijn, het doet wat het moet doen. Een van de nadelen diet ik ondervind aan de medicatie is gewichtstoename. Ben in de afgelopen 7 jaar ongeveer 35 kilo aangekomen, ben van maat 34 naar maat 40 gegaan. Stoppen met een medicijn dat werkt ten behoeve van het gewicht vind ik het niet waard. Dan maar wat spekkig. Een ander nadeel is dat het niet alleen de uithalen in de stemming omlaag weghaalt (depressie), maar ook die omhoog (vrolijkheid, euforie). Het is niet zo dat je niks meer voelt of ervaart, of vrolijkheid niet meer 'herkent', maar de invloed ervan op de stemming is minder intens.

16-07-2020 | Man | 53
escitalopram (10mg)
Gebruik het nu al jaren, ooit een dysthyme stoornis vastgesteld. Het helpt mij om me minder druk te maken over allerlei zaken, angst, prikkelbaarheid en terug trek gedrag zijn er minder door. Dit wel gecombineerd met diverse therapieen.

02-07-2020 | Vrouw | 42
Depressie en burn out

02-06-2020 | Man | 31
escitalopram (10mg)
Ik slik nu bijna een maand deze medicijnen. Ik ben direct begonnen met 10mg. De eerste week had ik veel last van onrust, angstig zijn en slecht slapen. Dat nam in de 2e week al af en nu heb ik daar helemaal geen last meer van. Ik moet zeggen dat ik mij al iets beter begon te voelen toen ik begon aan deze tabletten maar dat had meer te maken met mijzelf dan met de medicijne[lees meer...]n denk ik. Voor mij is het dus lastig inschatten wat deze medicijnen precies voor mij doen. Ik ben in afwachting van de psycholoog dus tot die tijd blijf ik het sowieso maar gebruiken en overleg ik straks met de arts/psycholoog wat ik hier mee moet.

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

28-04-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (5)
Sociale fobie
Sinds afgelopen vrijdag ben ik met dit middel begonnen vanwege met name sociale fobie, bloosangst en een angststoornis/ptss. Al meer dan 6 jaar ben ik bezig met allerlei therapieën die mijn angst helaas niet verminderen. Ik heb dit middel aan de huisarts voorgesteld omdat ik veel positieve verhalen over dit middel las. Ik ben begonnen met 4 dagen 2 druppels, en ga per 4 da[lees meer...]gen 1 druppel omhoog. Ik was voorbereid op de bijwerkingen maar hier merk ik zeer weinig van. Het enige wat ik merk is een beetje een droge mond en ietsjes minder eetlust. Wat ik iedereen aan kan raden is: begin met druppels voor een langzame opbouw!! Waar je de meest verschrikkelijke bijwerkingen leest is vaak wanneer er meteen met 5 of zelfs 10 mg gestart wordt. Begin rustig en laat je lichaam rustig wennen aan dit middel. Succes iedereen die er aan gaat beginnen.

26-02-2020 | Man | 34
escitalopram (15mg)
Aantal jaar geleden paniekaanvallen,angst en zware depressie.Begonnen met 5 MG en daarna 10 MG. Eerste weken waren een ramp , depressie werd erger en erger maar opeens na een maand werd het rustig in me hoofd en kon ik zonder piekeren/angst goed slapen . Naderhand ben ik achter gekomen dat het in de familie zit en wij het stofje serotonine niet voldoende aanmaken en we[lees meer...] rest van ons leven dit middel moeten blijven gebruiken. Hier heb ik maar bij neergelegd, zonder dit middel is leven met paniek aanvallen en depressie. Nu paar jaar dit middel gebruikt en nog steeds gebruik geen enkele paniekaanval gehad . Wel ben ik sinds kort naar 15 mg moeten overstappen omdat ik merkte dat 10 MG per dag net niet voldoende was voor mij. Druk op de borst erg gespannen continue . De 15 mg is voor mij het ideale hoogte. Minpunten - het zwakt je gevoelens weg. Meer moe / slapen ( hoeft niet door dit middel te komen ). Algemene ervaring is goed ; neem wel de tijd om dit middel in je systeem op te nemen dit kost 1 a 2 maanden daarna ga je verschil echt merken! Afbouwen geen ervaring mee . Sterkte voor de mensen die aan dit middel gaan beginnen!

18-12-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)
Burnout 2012, zwanger 2013, spoedkeizersnede 2014 en daardoor PTSS en depressie en angststoornis , Trigeminus Neuralgie in 2017, 2018 geopereerd hersenen, 2018 hersenvliesontsteking, 2019 scooterongeval met hersenletsel. Na diagnose trigeminus neuralgie ook met zware paniekaanvallen op de spoedeisende hulp psychiatrie beland. In september 2017 begonnen met 10 mg Escita[lees meer...]lopram en Oxazepam 10mg tegen de ergste aanvallen. Na een lange inwerktijd, 2 maanden, kreeg ik een beetje grip terug op mijn leven. Neerslachtige gevoelens en extreme aanvallen van paniek waren minder. In mei 2018 geopereerd aan mijn hersenen en blijven gebruiken, af en toe episodes van angstaanvallen. Escitalopram, GGZ en Oxazepam en behoorlijk wat doorzettingsvermogen en eigenwijsheid hebben we uiteindelijk 5 weken geleden doen stoppen omdat ik al 10 maanden klachtenvrij was. Ik dacht dat het kwam omdat ik alles op de rit had privé en het starten eigen bedrijf. Helaas was dit niet het geval. Afgelopen 5 weken waren een emotionele rollercoaster met veel agressie en boosheid jegens mijzelf en mijn partner en kinderen (3 en 5). Om elk wissewasje kon ik boos worden. Een pan die valt, water op mijn sok, beslagen brillenglazen. Uiteindelijk heb ik vanmiddag sinds 10 maanden een hevige aanval van de realisatie en paniek gehad. Ik ga weer beginnen. Het leven zonder een rollercoaster aan emoties, lees stabiliteit en soms ietswat passief (maar ach, is dat zo slecht? Wel lekker rustig) is toch een stuk aangenamer. Ik mis gewoon een beetje aanmaak van Seratonine. Runs in the family. Ik geef me er aan over. Ik moet alleen nog even af van het gevoel dat ik heb ‘gefaald’. Maar daar heb ik vertrouwen in. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het herstarten van dit middel en hoe lang het duurde dat het weer gewenst effect had. Please leave a note!

08-12-2019 | Man | 62
escitalopram (10mg)
Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum