escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (4 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

15-05-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Ik ben 33 en heb al vanaf mijn 4e last van een dwangstoornis. Recentelijk ook gediagnosticeerd met GAS en dysthemie. Ik slik nu 2 weken escitalopram en ik merkte vrijwel meteen verschil. Alleen de eerste paar dagen wat suf en hoofdpijn tegen de tijd dat ik ze weer in moet nemen. Nu nergens last van. Ik weet natuurlijk niet of dit zo blijft maar op dit moment haalt de medic[lees meer...]atie het randje er echt vanaf. Ook slaap ik na jaren weer in zonder eerst uren wakker te liggen.

28-04-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (5)
Sociale fobie
Sinds afgelopen vrijdag ben ik met dit middel begonnen vanwege met name sociale fobie, bloosangst en een angststoornis/ptss. Al meer dan 6 jaar ben ik bezig met allerlei therapieën die mijn angst helaas niet verminderen. Ik heb dit middel aan de huisarts voorgesteld omdat ik veel positieve verhalen over dit middel las. Ik ben begonnen met 4 dagen 2 druppels, en ga per 4 da[lees meer...]gen 1 druppel omhoog. Ik was voorbereid op de bijwerkingen maar hier merk ik zeer weinig van. Het enige wat ik merk is een beetje een droge mond en ietsjes minder eetlust. Wat ik iedereen aan kan raden is: begin met druppels voor een langzame opbouw!! Waar je de meest verschrikkelijke bijwerkingen leest is vaak wanneer er meteen met 5 of zelfs 10 mg gestart wordt. Begin rustig en laat je lichaam rustig wennen aan dit middel. Succes iedereen die er aan gaat beginnen.

27-04-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben een vrouw van 21 en ik kreeg escitalopram na jaren van traumas (ptss), extreme angststoornis, dissociatie en ernstige depressie. Mijn symptomen waren en zijn zo ondragelijk dat ik het dagelijkse niet meer kon uitoefenen. Ik durf me deur niet uit, ik heb extreem veel last van sociale angsten, af en toe een paniekaanval, ernstige depressie met zelfmoord gedachtes en 2[lees meer...]4/7 ernstige dissociatie. Door de ernst ben ik naar mijn huisarts gegaan als laatste hoop (aangezien ik heel lang op enige therapie moet wachten) dus zag ik dit als me laatste optie. Het was of medicatie krijgen, of alcohol en misschien wel een eind aan alles maken. Op advies van mijn huisarts kreeg ik escitalopram accord en moest ik beginnen met een dosis van 5mg, de eerste dagen was ik zo extreem uitgeput en moe, duizelig en wou ik alleen maar slapen. Ik had toen zelfs gevoelens om er maar mee te stoppen naarmate ik toch door ben gegaan kreeg ik een zeer afgenome eetlust ik kon dagen lang zonder eten verder. Constant en vol gevoel ik merkte na een maand dat ik helemaal geen verschil zag dus belde ik naar de huisarts met de mededeling dat ik geen verbetering zie (nog steeds zeer angstig) het depressieve is wel een klein beetje afgenomen ik heb namelijk geen zelfmoord gedachtes meer of uit het niets een enorm down gevoel. Maar ik sta ook niet te springen om dingen te gaan doen en voel me zeker niet de oude. Mijn angst is nog steeds heel erg en voel me nog erger vervreemd van mezelf dan voorheen! (Dissociatie) sociale angst is er nog steeds durf mijn deur nog steeds niet uit. En zelfs niet te bellen, mijn dosis werd opgehoogd met 10mg escitalopram sandoz en nog steeds geen enkele verbetering wel dat ik elke keer kotsmisselijk ben en af en toe mijn rechterbeen niet meer voel na het opstaan. Kortom zeer en zeer ontevreden op het gebied van angst!!! Want ik merk geen enkele zichtbare of voelbare verschil. Depressie is ook niet echt opgeklaard enkel geen zelfmoord gedachten. Dus ik ben ontevreden! Na bijna 3 maanden gebruik

18-04-2020 | Vrouw | 42
escitalopram (10mg)
Mag ik even jullie advies. Na advies van de dokter ik toch steeds in afwachting om te beginnen aan dit medicijn. Nu toch beslist om te starten. Ik heb het nu 2 dagen genomen. 1 keer savond en 1 keer in de ochtend. Dit was echt geen succes. Ik heb het gevoel dat die angst stoornissen nu nog erger zijn geworden. Hartkloppingen, misselijkheid, duizelig, niet slapen. Gel[lees meer...]ukkig moet ik deze niet gaan werken maar ik stel mij de vraag. Wanneer gaan deze bijwerkingen weg ? Kan aub iemand mij hier duidelijkheid overgeven!!! Want als ik terug binnen 10 dagen moet gaan werken met deze bijwerkingen. Nemen jullie die in de ochtend of savond in? Alvast bedankt voor de reacties

10-03-2020 | Vrouw | 25
Depressief
Escitalopram 20 mg een jaar gebruikt. Begonnen met een dosering van 5 mg. Merkte hier niets van en na 2 weken over op 10 mg. Merkte dat ik licht in het hoofd werd, ontzettend misselijk als ik niet voldoende had gegeten. Na 2 weken werd dit minder, door naar 20 mg. Na ongeveer 2 maanden vanaf het begin woog mijn depressie veel minder zwaar, genoot ik weer van de kleine din[lees meer...]gen en voelde ik dat ik zin had in het leven. Voor dat het zo ver was moest ik eerst door een dal. Dit is een bijwerking die in het begin kan optreden. Geef nog niet direct op wanneer depressieve klachten toenemen bij gebruik van dit medicijn. Het is tijdelijk en het eindresultaat zo ontzettend waard. Veel kracht gewenst, we kunnen het.

05-03-2020 | Vrouw | 24
escitalopram (20mg)
Ik had een zware depressie en heb nog steeds meerdere angststoornissen. Van de depressie ben ik aardig afgekomen na 4 jaar al dit medicijn te slikken. Op sommige dipjes na dat ik me minder voel. Wel blijven mijn angstaanvallen regelmatig aanwezig, benauwd zijn, extreem moe of zulke zaken. Helaas heb ik ook veel last van bijwerkingen met dit medicijn, zoals veel dorst in h[lees meer...]et algemeen, haar uitval, altijd een loopneus, periodes van niet slapen afgewisseld met extreem moe en alleen maar slapen in m’n vrije tijd. En erg afgevlakt in de positieve gevoelens soms. Maar boven dit alles kan ik alsnog niet zonder deze pillen. Zonder zou ik niet kunnen werken zoals nu, zounik niet slapen en alleen maar aan het lopen zijn en het huilen en denken dat ik dood ga, hele dag in hoge paniek zitten. Dus ondanks dit ben ik dankbaar dat de medicijnen bestaan, al hoop ik wel dat er ooit een medicijn komt die nog beter werkt met iets minder heftige bijwerkingen!

21-02-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik hoop mensen te kunnen helpen door mijn ervaring te delen, ik lees veel negativiteit over dit medicijn. Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar er worden ook veel negatieve berichten naar buiten gebracht van mensen die dit medicijn zelf niet gebruiken of goed kennen uit onwetendheid. Hierbij mijn ervaring. Ik liep al langer met een depressie, ik ging elke wee[lees meer...]k trouw naar de psycholoog, maar zag weinig vooruitgang. Ik piekerde erg veel over alles in het leven, had weinig energie en vond niks meer leuk. Op aanraden van mijn huisarts begonnen met dit medicijn. De eerste paar dagen was ik ziek. Ik had hoofdpijn was erg misselijk als ik dit medicijn innam zonder ervoor te hebben gegeten. (Raad daarom ook iedereen aan om in t begin het medicijn na t avondeten in te nemen. Je bent daardoor niet zo misselijk en je slaapt er goed van.) Het voelde een beetje als een fikse griep ook had ik nog dagen last van een droge mond. Wel merkte ik dat ik weer kon door slapen en beter inslaap kon vallen. Wat een verademing was dit voor mij! De dagen erna merkte ik dat mijn stemming verslechterde, mijn huisarts had me hiervoor gewaarschuwd en me uitgelegd dat dit een normaal symptoom is de eerste dagen van het gebruik van het medicijn. Na 2 a 3 dagen was dit over. Ik ging door met het medicijn had geen last meer van bijwerkingen maar merkte nog niet een hele verbetering. Na 2 weken had ik weer zin om dingen te gaan ondernemen. Ik ging naar de stad, wilde sporten en voelde weer plezier in dingen. De kleine dingetjes zoals boodschappen doen, douchen, eten, wat eerst zo zwaar leek was nu iets wat vanzelf ging en waar ik niet meer zo over nadacht. De drempel dingen te gaan doen was minder hoog. Ook kon ik slapen zonder de constante nachtmerries, ik sliep de hele nacht weer door dat was heerlijk. Nu na 4 weken gebruik merk ik dat mijn humeur enorm is verandert. Ik zie dingen veel minder zwaar het haalt voor mij het scherpe randje ervan af. Ik heb geen last van bijwerkingen meer ook kwa libido heb ik geen bijwerkingen. Voor mij is dit medicijn een enorme uitkomst ik ben erg blij dat ik het toch ben gaan innemen. Natuurlijk is het geen wondermedicijn waardoor ik ineens helemaal genezen ben. Maar dit medicijn heeft er wel voor gezorgd dat ik het leven weer positiever insta, ik kan weer werken, heb nauwelijks gedachten aan de dood en heb meer zin om dingen te ondernemen. Wel wil ik mensen waarschuwen niet zomaar te stoppen met dit medicijn. Je voelt je beter nu dankzij dit medicijn ik zou aanraden zeker er nog wat maanden mee door te gaan en zodra je zeker bent helemaal van de depressie af te zijn, dan langzaam onder doktersadvies af te bouwen. Ik merk zodra ik het een dag vergeet me erg rot voel. (Je hersenen zijn immers gewend aan deze stof en het afbouwen heeft tijd nodig). Ook een kleine toevoeging aan mijn verhaal het enige wat ik wel merk is dat alcohol sneller bij mij aanslaat. Ik voel me sneller aangeschoten en merk wel dat ik de volgende dag na het drinken me wat somberder voel waarschijnlijk omdat alcohol deze stof vertraagd (?). Ik heb geen problemen dit medicijn in combinatie met alcohol te gebruiken maar zou veel alcohol absoluut niet aanraden. Ik hou t op 2 a 3 glaasjes aangezien het medicijn de alcohol harder aan doet slaan. Maar dit is voor iedereen persoonlijk hoe iemand hierop reageerd. Wil iedereen daarom aanraden voorzichtig te kijken wat het met je doet. Mijn advies aan mensen met een depressie is om het medicijn een kans te geven en dan bedoel ik minimaal 2 maanden, dan heb je aan het medicijn voldoende tijd gehad te wennen en zullen alle bijwerkingen weg zijn. Wens jullie allen veel sterkte en succes :)

12-02-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Na een jaar alle alternatieven geprobeerd te hebben om niet aan de medicatie te gaan, toch weer begonnen. Was erg bang voor bijwerkingen, ik verdraag medicatie niet goed. Breek het ook langzamer af volgens een bloedtest. Daarom in overleg met psychiater druppels gaan opbouwen tot 5 mg. Wat een verademing, wel bijwerkingen gehad elke eerste en tweede dag, maar het was te do[lees meer...]en. Het nachtzweten werd snel minder. Heb een wat minder libido, maar daar is wel een oplossing voor te vinden. Ik heb minder eetlust, maar dat vind ik niet erg. Ik had na een zware burn-out vervolgens een ernstige depressie met angst en paniekklachten, en vitale lichaamsfuncties waren verstoord. Ik kan weer slapen, eten en de zware donkere deken trekt nu na een paar weken langzaam weg. Ik kan luchtiger naar dingen kijken en weer meer lachen. Ik kijk weer een beetje uit naar dingen en vind dingen weer leuk. Ik hoop dat de 5 mg genoeg is voor mij en ben voornemens het lang te blijven gebruiken als het me goed af gaat. Ik heb sinds mijn jeugd recidiverende depressies en ben er helemaal klaar mee. Liever een pilletje en een leuke vrouw, mama, collega en vriendin zijn, dan zonder pilletje elke dag die zware black dog mee zeulen op mijn schouders met het gevoel dat ik mijn leven niet aan kan. Ik wil graag nog een keer zwanger worden en ben hier ook voor naar de POP poli geweest voor advies mbt medicatie en zwanger worden. Dit medicijn kan volgens de richtlijn veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere mama met een onbehandelde ernstige depressie zoals de mijne was is schadelijker voor de ongeboren baby.

29-01-2020 | Vrouw | 43

29-01-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!

08-01-2020 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na 5 jaar 10 mg escitalopram gestopt. Langzaam afgebouwd van januari tot juli dit jaar. Het ging... even. Nu net weer 2 weken geleden begonnen. Weer even alle bijwerkingen. Daar moet ik doorheen. Angststoornis/piekeren/ADHD ik ben mama en vriendin. Met een pil leef ik mijn leven in rust en plezier. Ben ik een leukere mama. Ik heb het geprobeerd , het ging gewoo[lees meer...]n niet.

18-12-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)
Burnout 2012, zwanger 2013, spoedkeizersnede 2014 en daardoor PTSS en depressie en angststoornis , Trigeminus Neuralgie in 2017, 2018 geopereerd hersenen, 2018 hersenvliesontsteking, 2019 scooterongeval met hersenletsel. Na diagnose trigeminus neuralgie ook met zware paniekaanvallen op de spoedeisende hulp psychiatrie beland. In september 2017 begonnen met 10 mg Escita[lees meer...]lopram en Oxazepam 10mg tegen de ergste aanvallen. Na een lange inwerktijd, 2 maanden, kreeg ik een beetje grip terug op mijn leven. Neerslachtige gevoelens en extreme aanvallen van paniek waren minder. In mei 2018 geopereerd aan mijn hersenen en blijven gebruiken, af en toe episodes van angstaanvallen. Escitalopram, GGZ en Oxazepam en behoorlijk wat doorzettingsvermogen en eigenwijsheid hebben we uiteindelijk 5 weken geleden doen stoppen omdat ik al 10 maanden klachtenvrij was. Ik dacht dat het kwam omdat ik alles op de rit had privé en het starten eigen bedrijf. Helaas was dit niet het geval. Afgelopen 5 weken waren een emotionele rollercoaster met veel agressie en boosheid jegens mijzelf en mijn partner en kinderen (3 en 5). Om elk wissewasje kon ik boos worden. Een pan die valt, water op mijn sok, beslagen brillenglazen. Uiteindelijk heb ik vanmiddag sinds 10 maanden een hevige aanval van de realisatie en paniek gehad. Ik ga weer beginnen. Het leven zonder een rollercoaster aan emoties, lees stabiliteit en soms ietswat passief (maar ach, is dat zo slecht? Wel lekker rustig) is toch een stuk aangenamer. Ik mis gewoon een beetje aanmaak van Seratonine. Runs in the family. Ik geef me er aan over. Ik moet alleen nog even af van het gevoel dat ik heb ‘gefaald’. Maar daar heb ik vertrouwen in. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het herstarten van dit middel en hoe lang het duurde dat het weer gewenst effect had. Please leave a note!

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

11-12-2019 | Vrouw | 23

11-08-2022 | Man | 46
escitalopram (10mg)
Verschillende antidepressants gebruikt, maar deze werkt toch wel het beste. Zowel tegen de depressie als angsten. Het heeft zijn tijd nodig, maar op een gegeven moment weet je precies hoeveel milligram je nodig hebt. Bij pieken en dalen fijn om de dosis te verhogen en te verlagen. Grootste nadeel vond ik de gewichtstoename, verlies van libido en de oppervlakkigheid. Voor d[lees meer...]e rest kom je er nooit van je leven van af, want ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar keer op keer een terugval. Niet in het begin, maar pas na 5 á 6 weken. Maar goed, accepteren dat je niet zonder kan is de kunst. So be it...Liever wat nadelen dan die vreselijke gevoelens.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum