Sertraline

sertraline

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

Sertraline

Arjen Walstra (26-04-2013)

07-04-2018

Postnatale depressie

Na allerhande natuurlijke alternatieven en therapie geprobeerd te hebben door mijn arts overtuigd om met Sertraline te starten omdat ik niet zelf uit mijn postnatale depressie geraakte na meer dan 3 maanden. Heel wat vooroordelen over antidepressiva en schrik voor de bijwerkingen ervan maar toch gestart omdat ik simpelweg geen andere oplossing meer zag. 1 week 25mg genomen[lees meer...] en daarna dosis verhoogd naar 50mg zoals afgestemd met mijn arts. 5 dagen afgezien. Heel diep gezeten, ik voelde me slechter dan voor de medicijnen. Na die 5 dagen is de hemel beetje bij beetje opgeklaard. Ik had vooral last van erge slaapproblemen en die werden altijd maar beter waardoor mijn algemene gemoedstoestand ook steeds beter werd. 2 weken na de mijn eerste gebruik voelde ik me al een ander mens en ik ben beetje bij beetje uit mijn dal geklauterd. Ik heb het medicijn uiteindelijk 1j en 3 maanden genomen. De eerste maanden gecombineerd met therapie want dat geeft nog altijd de beste resultaten. Na een jaar gebruik mocht ik afbouwen en dit heb ik op 3 maanden succesvol kunnen doen (geen problemen ervaren). Los van de eerste 5 dagen heb ik zo goed als geen bijwerkingen gehad. Ik ben er wel veel door vermagerd (6-7kg onder mijn normaal gewicht) en had last van een laag libido maar meer niet. Het was een grote stap voor mij om een antidepressivum te gebruiken maar het heeft me enorm geholpen. Er wordt heel veel slechts over geschreven en soms terecht want het wordt vaak te snel voorgeschreven. Echter deze medicijnen bestaan voor een reden en in bepaalde gevallen helpen ze enorm en kunnen ze een uitweg zijn. Voor mij was dit sowieso het geval. Ik was voor ik startte heel erg op zoek naar positieve ervaringen, ik hoop dat de mijne er eentje kan zijn voor mensen die op een bepaald moment diep zitten en schrik hebben om de stap te zetten.
07-04-2018

Chronische depressie

De afgelopen vier jaar had ik last van een steeds terugkomende milde depressie. Ondanks behandeling bij een goede psycholoog bleef de depressie terugkeren. In het vierde jaar besloot ik dat het anders moest en ben ik in overleg met psycholoog en huisarts Sertraline gaan gebruiken. Opbouwen Ik gebruik sertraline in druppelvorm, zodat ik precies kan doseren. Tijdens he[lees meer...]t opbouwen was ik soms misselijk, versterkte mijn angst soms en had ik minder eetlust. Werking Het medicijn begon na 4/5 weken echt te werken. Ik zit nu in mijn 6e week en ik voel me misschien wel beter dan ik me ooit heb gevoelt. Wat ik nu leer over omgaan met gevoelens en situaties kan ik veel beter toepassen. Ik ben positiever en niet meer somber.
30-03-2018

N.v.t.
28-03-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

ik blijf er rustig van. geen chaos en drukte in het hoofd.
25-03-2018

Sertraline (sertraline)

Voor het gebruik van Sertraline heb ik diverse antidepressiva gebruikt ik had bij alle heel veel last van bijwerkingen. Op aanraden van de psychiater gebruikte ik Hypericum forte. Maar hiermee geen resultaat. Dit laatste middel is onlangs uitgebreid in het nieuws geweest . Niet meer gebruiken!! In praktisch alle ervaringen mis ik het gebruik van de vloeibare vorm van Se[lees meer...]rtraline. Ik ben begonnen met 5 druppels! Na een paar dagen verhoogde ik dit aantal met 1 a 2 druppels. Soms moest ik even minderen. Ik heb er drie maande over gedaan om tot 25 druppels te komen wat overeenkomt met 1 tablet. Zo ben ik verder gegaan tot een tablet en 12 druppels, wat in totaal overeenkomt met 1 ½ tablet. Deze vorm van opbouw heeft voor mij prima gewerkt. Mijn lichaam kon heel langzaam wennen aan " die vreemde stof" Bijwerkingen? Totaal niet. Ik kan deze vorm van wennen iedereen aanraden. In het invulformulier kan ik 1 ½ niet kwijt. Dus ik vul maar 2 tabletten in, wetende dat het niet precies is.
20-03-2018

Chronische depressie

Al vrijwel heel mijn leven last van een chronische depressie met daarbij ptss en een angststoornis, waar ik twee jaar geleden pas hulp voor heb gezocht. Beginnen met medicatie was een ontzettend grote stap voor mij, en ik zou deze keuze ook niet licht opnemen doordat het een ingrijpende beslissing is. In overleg met mijn psychiater en huisarts zijn we erg laag (12,5 mg per[lees meer...] dag) begonnen en zo langzaam opgebouwd omdat ik nog jong ben en om de bijwerkingen zo min mogelijk te houden. Met veel begeleiding heb ik weinig last gehad van bijwerkingen, zeker een aanrader om zo laag te starten. Het duurde erg lang om de juiste dosering te vinden voor mij. Elke keer leek het goed te gaan, maar na enkele weken viel ik weer terug. Sertraline heeft mij geholpen met het terugvinden van plezier in het leven en het verminderen van de angstklachten. Echter verminderde het mijn suïcide gedachten en slapeloosheid helaas niet, hiervoor heb ik quetiapine erbij gekregen wat dit wel oplost. Eén bijwerking waar ik nog steeds veel last van heb, is een erg droge mond en daardoor droge, gesprongen, lippen. Uiteindelijk wel ontzettend blij met sertraline, wellicht heeft deze medicatie (icm andere) mijn leven gered.
16-03-2018

Sertraline (sertraline)

Drie weken gestart met Setraline op advies. De eerste twee weken was ik wat afwezig en een beetje in mijzelf. Ik twijfelde toen of ik er mee moest doorgaan. Nu ben ik drie weken verder en ik ben ontzettend blij dat ik heb doorgezet. Mijn dagen gaan ontzettend goed. Ik kan genieten van de dagen. Ik kan alles veel beter overzien, zit heerlijk in mijn vel en kan intens genie[lees meer...]ten van mijn gezin. De zon is echt gaan schijnen! Ik word eindelijk weer mijzelf en ik ben ook totaal niet vlak op het gebied van mijn emoties.
13-03-2018

Autisme

Na twee jaar Paroxetine te hebben geslikt, ben ik overgestapt naar Sertraline. In verhouding had Sertraline veel minder bijwerkingen. Na vier maanden Sertraline gebruikt te hebben ben ik in overleg met mijn huisarts en behandelaar weer gaan afbouwen, omdat ik vond dat ik zonder antidepressiva kon. Ik heb geen last gehad van afkickverschijnselen! Ik was hier van tevoren[lees meer...] erg bang voor, maar ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ik ben nu drie maanden AD-vrij en ik wil niet anders meer. Ik kan Sertraline aanraden aan mensen die veel bijwerkingen ervaren van Paroxetine. Ik had veel eerder willen overstappen!
12-03-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb dit medicijn twee keer gebruikt. de precieze datums weet ik niet meer, dus daar heb ik maar wat gekozen. De eerste periode dat ik dit middel gebruikte werkte het best goed, depressie en angsten kreeg ik redelijk onder controle en voelde me stukken beter. Alleen toen moest ik van mijn toenmalige psychiater stoppen met het medicijn om te kijken of ik zonder kon. Toen [lees meer...]ik ongeveer mijn dosis had gehalveerd, kreeg ik een enorme terug val. Gelijk weer op het medicijn, maar het heeft nooit meer zo gewerkt als toen, vandaar dat ik nu op een ander medicijn ben
01-03-2018

Postnatale depressie

Het is nu 6 weken dat ik Sertraline slik en na 2/3 weken van vervelende bijwerkingen doet het nu goed zijn werk. Ik ben weer vrolijk, onderneem weer dingen. Het is inderdaad alsof die zwarte wolk is weggetrokken. Uiteraard hoop ik over een tijdje ook weer af te kunnen bouwen aangezien mijn depressieve periodes zijn gelinkt aan mijn zwangerschappen. Ik heb Sertraline ook vo[lees meer...]orgeschreven gekregen voor angstklachten. Die zijn ook een stuk minder geworden, maar nog niet weg. Ik las dat het voor angst 1 tot 3 maanden kan duren voordat het medicijn volledig effect heeft. Uiteraard krijg ik daarnaast ook therapie. De combinatie werkt zeer goed.
23-02-2018

20-02-2018

Sertraline (sertraline)

15 jaar Citalopram geslikt, na overgang van een ander medicijn (Quetiapine op Olanzapine) ben ik ingestort en in een zware depressie beland. Citalopram nog verhoogd, maar dat mocht niet meer baten. Bij een andere psychiater met Sertraline gestart. Bij 50 en 100 mg merkte ik nog niet zoveel. Toen is de dosis verhoogd van 100 naar 200 mg, dat ging niet goed, ik belandde in e[lees meer...]en crisis, was een soort zombie, supertraag en kreeg suïcidale gedachten. Heel langzaam trok dit weg. De bloedspiegel bleek nog aan de lage kant, dus verhoogd naar 225 mg, is boven de maximale dosering, maar ik ben blij dat de psychiater haar oordeel heeft geveld op basis van bloedonderzoek. Na een half jaar depressie begon ik weer wat te voelen, voelde me weer iets beter als ik sportte en had weer ups en downs i.p.v. een continue zwaar depressieve stemming. Naar 250 mg gegaan en toen ging het nog beter. Wel veel vervelende bijwerkingen, vooral de hoge hartslag, ik kon eerst makkelijk 60 baantjes zwemmen, nu lukte 20 nog niet en tennissen ging ook niet goed. Gelukkig is dit langzamerhand minder geworden. Ik tril wel heel erg. Anderhalve maand geleden ben ik de medicijnen 's ochtends gaan innemen (nam antidepressiva al 15 jaar in de avond in) en toen ging het nog beter. Ik begon weer zin in dingen te krijgen, kon weer genieten, sociale angsten werden minder en voelde me weer meer op mijn gemak tussen de mensen en kon mezelf weer vermaken. Wel werd het trillen heviger. Omdat de dosering zo hoog is ben ik nu weer terug naar 225 en waarschijnlijk nog verder terug. Wat ben ik blij dat ik ondanks de zeer zware start toch heb doorgezet. Veel meer bijwerkingen dan de Citalopram, maar het werkt ook beter, ik voel me nu beter dan voordat ik ingestort was en heb weer zin in het leven!
12-02-2018

Overspannen/burn-out

Ben begonnen met 50mg en al snel naar 200mg per dag gegaan. Ik heb adhd en ben 3 jaar geleden in een flinke burn out geraakt. Meer een volledig lichamelijke uitputting dan depressies. Ik kreeg daarna veel last van angsten. Sinds het gebruik van sertraline ben ik daar helemaal vanaf. Ik vindt het een goed middel wat dat betreft. Enige bijwerking die ik heb is een verminderd[lees meer...] libibo (maar niet nul). En soms wat duizelig maar dit heeft te maken dat ik weleens een dag het vergeet te nemen met dank aan mijn adhd. Dit weekend ben ik het twee dagen het vergeten en ik ben giga duizelig en voel stroomschokjes in mijn hersenen. Ik had al begrepen van mijn behandelaar dat als je wilt stoppen je dit heel geleidelijk moet doen. Dit is dan ook waar ze voor waarschuwen. Ik stop voorlopig niet want voel mij er erg goed bij. Alleen nu niet meer vergeten in te nemen 's ochtends.
27-01-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ongeveer twee jaar en half geleden gestart met Escitalopram, was niet de juiste medicatie (problemen bleven aanwezig, ook angstaanvallen en enorm moe). Ongeveer 1,5 jaar geleden gestart met Sertraline (eerst 50, dan 100), het voelde alsof ik na een jarenlange slaap weer wakker werd. Sociale angst is voorbij, ben energieker, zelfzekerder,... Wel heel heftige dromen en b[lees meer...]en ook wat afgevlakt. Diagnose borderline gekregen en paniekaanvallen komen nog regelmatig voor, enkele dagen geleden verhoogd (van 100 naar 150mg) en voel me enorm slecht. Misselijk (brok in de keel), hoofdpijn, weinig eetlust, duizelig, trillen, koortsachtig, droge mond, benauwd gevoel,... Ook heb ik ademhalingsmoeilijkheden, is dit normaal?
26-01-2018

Chronische depressie

Opgebouwd van 25 mg naar 50 mg en nu 100 mg. 100 mg werkt en ik heb daardoor nu geen negatieve gedachten meer in de ochtend na het opstaan. De enige bijwerking die ik heb is een drogemond.
19-01-2018

Sertraline (sertraline)

Het medicijn sloeg bij mij na ongeveer 6 weken aan. Het voelde net alsof de zon weer tussen de wolken door kwam. Ik vond het vrij lang duren voor het aansloeg. Na een week kreeg ik ontzettend last van maagzuur tot overgeven toe, hierna ben ik een maagbeachermer er bij gaan gebruiken en nu heb ik er bijna nooit meer last van. Het is een klein pilletje wat ik zelf erg fijn v[lees meer...]ind. De stap ertoe is groot maar ik ben blij datg ik de stap gezet heb.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum