Sertraline

sertraline

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

INVLOED VAN DNA

Genetisch invloed bekend? Ja.
Genen zijn bij niemand gelijk. Geven jouw genen je meer kans op bijwerkingen?

Paroxetine (972 meningen)

Arjen Walstra (26-04-2013)

Pagina 7 van 7
19-07-2018

Chronische depressie

Veel minder bijwerking dan ik had van de fluoxetine.
12-07-2018

Sertraline (sertraline)

Hallo allemaal, ik ben nog maar net begonnne met de medicijnen maar wil wel even wat achterlaten! Ik gebruikte al 4 jaar lexapro en het nadeel daar van was dichte oren en ik bleef stil staan, ik gebruikte 15 Mg. Dus de beslissing genomen om over te stappen! Wat me zo bang maakte.. en ik ging natuurlijk hier kijken naar ervaringen! Wat me nog banger maakte! Angstig voor een[lees meer...] angst pilletje, eigenlijk wil je zo graag hulp en dat het weggaat maar door die hel wil niemand. Ik kreeg advies van de dokter om gelijk met 50 Mg te beginnen en las hier van begin met 25 Mg bouw het langzaam op! Nou dat heb ik gedaan, ik neem ze altijd voor het slapen gaan. Ik nam ze en ik flipte de pan uit ik voelde hem letterlijk branden in me buik! En werd zo angstig van ik kan nog altijd me vinger in me keel steken en uitspugen of van zit het al in me bloed!! Naja allemaa dingen wat je gek maakt! Ik werd wakker en er was niks aam de hand ik voelde geen verschil! Waarschijnlijk omdat mijn lichaam er aan gewend is dus ik maakte me zorgen om niks maar toch dat stemmetje van ja dit is dag 1, dus dag 2 ingenomen en flipte een beetje en werd wakker weer geen verschil! Eigenlijk ben ik dus de bijwerkingen zelf aan het opwekken en verzinnen. Maar stiekem voel ik me al aardig goed en normaal! Ik heb wel soms lichte paniek wat ik zelf oproep omdat ik ben begonnen in me vakantie dus hen alle tijd om te denken en te piekeren. Maar de paniek is niet zoals altijd normaal slaat hij door en denk ik echt help! Nu voel ik meer van oh jee en voel me zenuwachtig alsof je in de achtbaan zit en vlinders en dan neemt t weer af! Ik kan nog niet zeggen van wauw het werkt want ben sinds afgelopen dinsdag begonnen! Maar wil wel zeggen begin ermee elk lichaam reageert anders en stel het niet uit! Ik ben vaker veranderd van medicijnen en ik heb er eigenlijk nooit last van alleen last van me gedachtes van wat als .. ik zat ook met deze pillen zolang te rekken! Omdat je al die ervaringen leest wat je bang maakt! En de goede verhalen geven je wel kracht! Met afbouwen heb ik ook stap voor stap gedaan van 15mg naar 10 Mg en toen 10 dagen daarop en toen naar 5 Mg en toen 10 dagen daarop en toen Bannink setraline 25mg. Sommige mensen laten een reactie achter die nog nooit een pik hebben genomen en ik weet van vroeger dan krijg je pure hel en word het 100 x erger, maar als je al slikt dan is je lichaam en geest eraan gewend het moet alleen aanslaan en ben benieuwd waneer het bij mij is :)) normaal duurt het 10 dagen ongeveer dus afwachten nu .. en mensen laat je niet gek maken
19-06-2018

Sertraline (sertraline)

Tijdens langdurige revalidatie van ziekte onder grote spanning en stress komen te staan. Het gevolg waren paniekaanvallen s'nachts en in de ochtend en hevige onrust en angst en slapeloosheid. Sertraline in het verleden gebruikt met snel resultaat. Eerste 2,5 week waren pittig omdat de angsten toenemen. Opgevangen met benzodiazepines. Nu 1 maand later al goed resultaat. Gee[lees meer...]n paniekaanvallen meer, slaap weer goed zonder benzodiazepines, eetlust en levenslust weer aanwezig. Ik ben wel vermoeider. Lastig te zeggen of dit te wijten is aan de medicatie of aan de ziekte, stress van de afgelopen tijd. Ik ben erg tevreden. Ik hoop dat ik met mijn goede ervaringen andere mensen minder ongerust maak om te starten met dit middel.
17-06-2018

16-06-2018

Chronische depressie

Ben nog in de opbouwfase, gewisseld van Venlafaxine. Na 5 weken 50 mg nu bijna 4 weken op 100 mg. Merk helaas nog geen positief effect. Wel nog steeds toename (vergeleken met periode voor start) van angst en stress, weinig eetlust, moe, neerslachtig. Heb Xanax erbij. Zijn er mensen bij wie de opbouwfase zo lang duurt/ duurde? En gebruiken jullie ook het merk Ranbaxy?
15-06-2018

Sertraline (sertraline)

Enkele maanden geleden begonnen met dit medicijn. De eerste dagen vond ik erg pittig omdat ik erg misselijk was en daardoor slecht sliep. Maar dit werd al gauw (na enkele dagen) beter (tip: kopje gember thee voor het slapen gaan). Al vrij snel verbeterde mijn slaap en stemming en was ik significant minder emotioneel. Ik slik het medicijn ihkv een burn-out en slapeloosheid[lees meer...] en dit middel heeft zeker een hele goede zet in de juiste richting gegeven. Ik voelde me langzaam stabieler worden, waardoor je het ook langzaam weer aandurft wat dingetjes te ondernemen. Wel heb ik nog steeds wel last van sufheid/moeheid, maar of dit door het medicijn komt of door de burn-out is moeilijk te zeggen.
01-06-2018

Sertraline (sertraline)

Ik had last van hyperventilatie-aanvallen, waarschijnlijk omdat ik e.e.a. had meegemaakt en ook veel stress had voor mijn werk. Daarom ben ik begonnen. Eerst met Escitalopram, later met Sertraline. Ik kan van beide NIET zeggen dat dat tegen mijn angst heeft gewerkt. Wat ik wel kan zeggen is dat ik exact sindsdien mijn fysieke energie compleet kwijt ben. Ik voel mij sindsd[lees meer...]ien vaak een dweil, koortsig, soort van terminaal. Dat is niet normaal als je nog geen 30 bent. Dit heeft tot gevolg dat ik daardoor absoluut niet goed meer kan functioneren (terwijl ik voorheen fysiek juist heel sterk was en nog wel altijd veel fysiek werk moet verrichten) en daar dus juist depressief van raak.. dus dan ben ik niet alleen angstig maar ook nog depressief. De conclusie is dat ik nu met dit middel ben aan het afbouwen en nog moet blijken of ik dan ook van deze bijwerking afkom. Ik ga er wel van uit... Maar mijn bijwerking hoeft de jouwe niet te zijn. Wel raad ik iedereen die fysiek werk moet verrichten AF om Escitalopram danwel Sertraline(en dus misschien wel alle antidepressiva) te gebruiken want je kunt het diengevolge heel moeilijk meer; je lichaam raakt letterlijk OP.
01-06-2018

Sertraline (sertraline)

Al maanden ging het super slecht met mij. Mijn lijf zat vol met spanning. Elke dag voelde ik mij super nerveus. Ik kreeg er veel verschillende klachten van. Nervositeit, hoofdpijn, moe, misselijkheid (ik lijd ook aan emetofobie, angst voor misselijk zijn en overgeven) dat beïnvloedde mijn leven de laatste maar maanden heel erg. Durfde niet goed meer leuke dingen te doen wa[lees meer...]nt was altijd bang dat ik me slecht zou gaan voelen, daardoor vaker oxazepam nodig gehad om rustig te worden. In 2016 citalopram iets langer dan een half jaar geslikt, super erge nare bijwerkingen van gehad en uiteindelijk deed dat medicijnen niks. Toen tijdje niks geslikt maar lichamelijk ging het weer slechter op ten duur. Ten einde raad besproken of ik misschien een ander AD zou moeten proberen. Vanaf nu precies 8,5 week geleden mee gestart en na een week of 2 bijwerkingen te hebben gehad van vooral lusteloosheid, spierverkrampingen, wazig zien en minder eetlust begon ik te merken dat het wat deed. Ik voelde mij minder gespannen. En dat was na 3 weken zo goed als sneeuw voor de zon verdwenen! Wat een opluchting! Vandaag de dag vrijwel geen spanning/nervositeit meer gevoeld in Mn lichaam. Zo’n verademing! Ik kan weer leuke dingen doen zonder mij druk te maken of dat het fout gaat. Geen oxazepam meer geslikt sinds mijn sertraline gebruik. Ik was bang na de citalopram om me weer zo extreem slecht te voelen maar dit middel helpt mij enorm! Heb nog wel vaak last van aparte dromen, maar dat is niet zo erg. Ook nog regelmatig gedurende dag gaap aanvallen, en dan ook helemaal inkakken en pas na half uur/uur weer eruit komen. Maar het is het waard, gezien ik mij voelde zo lang!
Pagina 7 van 7

Thyrax Duotab (842) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (488) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (464) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!