sertraline

Postnatale depressie (17 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

05-07-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline voor depressie en angst/paniekstoornis. Ik ben verder blij met het middel, ik slaap er beter door, pieker minder en mijn algehele stemming is ook beter. De eerste week is even doorbijten. Alles smaakte naar metaal, ik had een kurkdroge mond waar ik meerder keren 's nachts van wakker werd (ondanks veel water drinken), heftige opvli[lees meer...]egers, duizelig, misselijk... de hele rataplan. Het meeste zakte wel na een aantal dagen, maar ik heb dit 3x moeten meemaken steeds als ik ophoogde. Ik zit nu op 75mg per dag. Ik heb nog steeds een vreemd gevoel in mijn mond, vooral 's ochtends voor ik het heb genomen, valt lastig te omschrijven? En de laatste tijd heb ik weer last van heftige dromen, en soms als ik wakker schrik hallucineer ik nog door. Heel weird. Weet niet of dit door de sertraline komt of gewoon door mijn brein, want ik heb sowieso al mijn hele leven slaapproblemen en ben ADHD'er/autistisch. Misschien is het de combinatie van medicijnen die ik slik? Ik slik ook Elvanse voor mijn ADHD. Doet verder wel wat het moet doen trouwens. Ik pieker een stuk minder, mijn hoofd is rustiger, heb minder paniekaanvallen en heftige stemmingswisselingen. Dus dat is fijn.

26-06-2021 | Man | 41
sertraline (50mg)
Ik gebruik dit middel nu een jaar en het begint mij steeds meer tegen te staan. Het middel heeft zeker een positief effect en ik ben blij dat ik het ben gaan gebruiken. Ben nu minder angstig, pieker bijna niet meer en slaap weer acht uur per nacht. Ik kan weer "ademen". Toch heb ik veel last van bijwerkingen, deze lijken zelfs steeds erger te worden. Heb erg veel moeit[lees meer...]e met wakker worden en moet erg veel zweten. Ben inmiddels een paar kilo aangekomen en voel me erg suf overdag. Ga binnenkort met de huisarts om tafel om af te bouwen. Het is een fantastisch middel dat mij door een zeer zware tijd heeft geholpen maar denk goed na voor je eraan begint, er kleven net zoveel nadelen aan deze pil.

25-06-2021 | Vrouw | 39
sertraline (25mg)
Hoi mensen. Ik heb sertraline 14 jaar ingenomen en werkte voor mij perfect. Ben ermee gestopt...eigenlijk ook in een hele korte periode...vanwege zwangerwens. Raakte zwanger en nam niks meer in... voelde me goed..tot na de keizersnede kreeg ik last van angst, paniek, down, huilen...veel piekeren. Nu weer sinds 2 weken begonnen met sertraline 25mg per dag. Maar ik merk[lees meer...] dat ik bijwerkingen heb en soms erger is..Ik weet dat het op het begin kan versterken...Maar hoe lang houd dit aan?

20-06-2021 | Vrouw | 44
sertraline (100mg)
Hoi, 10 jaar geleden door arbo arts geadviseerd om aan sertraline te gaan. Door zelfmoordpoging van mijn zus kreeg ik paniekaanvallen. Meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar zonder succes. Nu weer gestopt. Weer aan het einde van de afbouw de griepverschijnselen. Na een maand waren die weg, maar dan ben je er niet. Twee maand daarna neerslachtigheid, prikkelbaar en v[lees meer...]ol emoties (in huilen uitbarsten op het werk :(. Volgens de arts normaal: je lichaam moet weer wennen om zelf serotonine aan te maken en dat kost tijd. Nu na 3 maanden na volledige stop gaat het beter. Maar ik ben er nog niet. Nu ik de ergste onttrekkingsverschijnselen gehad heb, wordt het weer wennen aan de nieuwe of misschien wel oude ik. Wat je niet vergeten moet is dat sertraline toch je emoties in bedwang houdt, redelijk stabiel. Nu moet je weer leren omgaan met die emoties. Waar ik van nature wat onzeker was, had ik daar met sertraline veel minder last van. Nu komt dat weer als tsunami terug. En voor mijn gevoel nog erger. Ditzelfde geldt met eenvoudige emoties zoals boos worden (dit ik met sertraline weinig). Nu voel ik het regelmatig opkomen. Piekeren over dingen (had ik praktisch geel last van). Nu pieker ik mij weer suf. Voor de sertraline had ik deze eigenschappen ook, maar een weg gevonden om er mee om te gaan. Nu merk ik dat ik daar opnieuw mee moet leren omgaan. Let dus op bij starten met een dergelijk middel. Het kan je goed helpen wat makkelijker door het leven te gaan. Maar wil je er af, kost dat tijd om weer te leren omgaan met je (bestaande) emoties die je even vergeten bent. En dat is best pittig. In principe is het medicijn niet verslavend. Toch kan dit er voor zorgen dat je terugvalt en denkt dat je het nodig hebt. Ik ben nu 3 maanden zonder en nog nooit zover gekomen. Ik wil het volhouden, maar het is niet eenvoudig. Deze verhalen hoor je niet veel en daarom wil ik het toch graag delen.

17-06-2021 | Vrouw | 35

31-05-2021 | Vrouw | 17
sertraline (125)
Eerst citalopram geprobeerd. Ik kreeg manische klachten en suïcidale gedachtes namen flink toe. in overleg met de psychiater overgestapt naar sentraline. nu op 125mg en voel me een ander persoon. Blijf hoop hebben op je medicijnen en bedenk dat mensen eerder een reactie achterlaten als ze een negatieve ervaring hebben ipv een positieve. dit geeft een vertekend beeld. Ieder[lees meer...]een is anders en reageert anders op de medicatie. laat je niet bang maken maar wees kritisch en maak eventuele bedenkingen bespreekbaar met je hulpverlener!

26-05-2021 | Vrouw | 23
sertraline (20mg/ml)
Ik kreeg dit voorgeschreven van mijn nieuwe huisarts nadat ik iets meer dan een half jaar gestopt was met sipralexa. Ik ben bijna 4 dagen aan een stuk wakker geweest, verschrikkelijkste week van mijn leven. Uiteindelijk schreef de dokter weer sipralexa voor. Na één tablet te nemen kon ik meteen weer slapen. Nooit meer sertraline.

27-04-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Na 20 jaar gebruik van Paroxetine 20 mg werkte deze al lang niet meer! Wat ik niet wist. Had al weer jaren meer klachten en begreep dit niet. Totdat de psycholoog mij vertelde dat Paroxetine maar 8-10 jaar werkt. Na overleg met een psychiater adviseerde de psycholoog over te stappen op Sertraline. 50 mg. Vervolgens opgehoogd naar 150 mg sinds september 2020. Heb niet het[lees meer...] gevoel dat het dat doet wat zou moeten. Kwam online de antidepressiva-test tegen van het st. jansdal ziekenhuis in Harderwijk. Via de huisarts deze aangevraagd en afgenomen. Wacht op uitslag hiervan.

26-04-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Sedert 2001 gebruik van Paroxetine 20 mg 1 dd 1. Dit na 2 zware depressies op 36 jarige en 48 jarige leeftijd. In de tussentijd ook chronische klachten. Na 20 jaar gebruik deed de Paroxetinel hele tijd niets meer maar niemand had gezegd dat het ook zo lang niet werkt. Ik hoorde Max. 8-10 jaar. In 2020 terug naar huisarts en psycholoog. I.o.m. Een psychiater heeft d[lees meer...]e psycholoog mij overlaten stappen op Sertraline 50 mg. In stappen opgebouwd naar 150 mg sinds september 2020. Nu, april 2021 kan ik niet zeggen dat het goed is. Het gaat op en af maar voel geen blijheid of levensvreugde. In de morgen voel ik me ook lichamelijk niet lekker en heb moeite de dag te beginnen. In de avond voel ik me beter. Na onderzoek op internet heb ik nu een antidepressiva- test gedaan die het ziekenhuis Sint Jansdal in Harderwijk aanbied. Dit na overleg en goedkeuring van psycholoog en huisarts. Mijn vraag is voornamelijk of de Sertraline goed werkt of niet. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

10-04-2021 | Man | 60
sertraline (100mg)
kon mijn werkzaamheden niet meer gestructureerd uit voeren. Op een moment helemaal niet meer . Partner negeren en erger. Groot zelf medelijden.

10-04-2021 | Vrouw | 41
sertraline (100mg)
Ik neem het nu 6 jaar. Van 50mg/dag en intussen al 200mg/dag. Vandaag gestart met afbouwen dus maar 150 ipv 200 mg. Ik heb er genoeg van en al zeker van de afvlakking van mijn emoties. Ik wil terug blijdschap voelen, verdriet voelen enz..

31-03-2021 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Al enige jaren het gevoel overdag vast te lopen. Dingen niet meer kunnen relativeren, veel piekeren, heel veel beren op de weg zien. Vorig jaar juni de diagnose ziekte van Graves gekregen (auto-imuumziekte m.b.t. de schildklier), oorzaak waarschijnlijk langdurige stress in het lichaam. Afgelopen december zo gigantisch vast gelopen in de dagelijkse dingen (overdag) dat he[lees meer...]t voor mijzelf en mijn gezin niet meer houdbaar was. Via de huisarts 50 mg. sertraline voorgeschreven gekregen. Het werkte bij mij direct. Het is net alsof dit medicijn net het extra stofje bevat wat ik zelf tekort kom om 'normaal' te kunnen functioneren. Wat een verademing!! Dit had ik jaren eerder moeten weten. Het had mijzelf, mijn gezin en op mijn werk een hoop leed bespaard.

19-03-2021 | Vrouw | 53
sertraline (100mg)
Heb er helemaal niets aan gehad. Heb het een jaar geslikt, waarvan een aantal maanden 200 mg. Deed ook niks. Nu bezig met afbouwen. Merk geen verbetering/verslechtering in m,n stemming. Wel heel dizzy, moe en last van zweetaanvallen en dan weer de koude rillingen.

18-03-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Na een burnout, ben ik plotsdoof geworden langs één kant. Nu 2 jaar later is het gehoor voor 80% hersteld maar ik heb er een tinnitus aan over gehouden. Ik heb ook concentratieproblemen, en een afgenomen maar nog steeds aanwezige angststoornis. Al enkele keren geprobeerd te starten met antidepressiva maar ik hou de eerste weken nooit vol. Ik ben nu aan week 3 en besef da[lees meer...]t ik dit moet doorbijten als ik wil verbeteren. Ik hoop binnen enkele weken te kunnen posten dat ik er door ben.

15-03-2021 | Vrouw | 40

08-03-2021 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Al sinds mijn jeugd heb ik last van angstklachten/overmatig piekeren. Meerdere keren hulp gezocht bij psychologen, zonder succes. Uiteindelijk naar de huisarts gestapt die mij sertraline voorschreef. De eerste weken wat bijwerkingen gehad; raar gevoel in mijn hoofd en duizelig. Na ongeveer 4 maanden begon ik verschil te merken, ik piekerde nog wel maar het nam me nie[lees meer...]t meer “over”. Ik gebruik dit middel nu bijna 2 jaar en ik ben zeer tevreden. Het piekeren is duidelijk afgenomen en ik heb nog zelden last van paniek/angstaanvallen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum