sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

02-01-2021 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Na een zware burnout begonnen met gebruiken. Ik gebruik nu 2 jaar 75mg. Het gaat inmiddels al een stuk beter ! Echter sinds vorige week een flinke terugval gekregen, waardoor mijn medicatie nu is opgehoogd naar 100mg. Nu nog erg veel last van bijwerkingen; misselijkheid, prikkelbare darmen en eerder angstgevoel echter ik weet dat het gaat helpen, zoals eerder ! Het heeft a[lees meer...]lleen zeker twee weken inwerktijd nodig ! Nu nog afstrepen dus. PS. Ik ben juist afgevallen en slanker geworden door deze medicatie!

28-12-2020 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Ik heb deze medicatie gekregen omdat ik nu 9 jaar een paniekstoornis heb en nog geen juiste medicatie ervoor heb gehad. Met 25 mg begonnen en na 2 weken opgehoogd naar 50 mg. Eerste week alleen erg misselijk na de 2de week veel last van depersonalisatie. En eigenlijk is dit alles niet weggegaan. Heb het nu 8 weken geslikt en lijkt alsof mijn klachten alleen maar zijn vere[lees meer...]rgerd. Vanaf vanavond ga ik (in overleg psych) afbouwen naar 25 mg. Kijken hoe dat gaat. Ik had oxazepam erbij maar hielp niet voldoende en vanaf morgen ipv oxazepam de Alprazolam. 2x 0.5 per dag en 1x 0.25 per dag. Hopelijk helpt me dit want ga door een hel. Mensen ervaringen met afbouwen vanaf 50 mg?

15-12-2020 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Ik heb het gevoel me zelf kwijt te raken zie in de spiegel mezef niet maar een vreemd gezicht en ik durf mezelf niet in de ogen te kijken want er kijkt iemand anders terug veel angsten en het gevoel hebben gek te worden Ontzettend moe mijn beeld is ook wazig troebel zelfs Wat kan er nog beter worden ik denk soms echt van stoppen met dit maar dan zegt wen stem me weer d[lees meer...]oor te zetten omdat ik zo graag me gewoon eens een keer echt weer goed wil voelen en weer echt kan genieten van me kids en man.

15-12-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Het was een lange tijd zoeken naar de juiste dosis. Ik denk dat het 3-4 maanden heeft geduurd voordat ik de juiste had gevonden en met stabiel voelde. In het begin veel angsten gehad, onrustig, maar toen het eenmaal werkte voelde ik me zeer stabiel. Vervelend was wel dat ik elke keer pillen kreeg van een andere fabrikant, en dat voelde niet prettig, alsof ik weer helemaa[lees meer...]l opnieuw moest beginnen. Uiteindelijk 1 jaar gebruikt, nu 4 weken gestopt, omdat ik 13 kilo aan ben gekomen, en daar ben ik echt helemaal niet blij mee. Helaas zijn mijn klachten nu weer terug dus ik hoop dat ik iets vind dat net zo goed werkt, zonder dat ik er dikker van wordt.

13-12-2020 | Vrouw | 68
sertraline (50mg)
Waarom steeds andere,dan setraline sub,dan Sandoz Heb in 1 jaar 5 verschillende gehad. Waarom steeds een andere,dan word er gezegd niet meer leverbaar.na 3 maand word er weer een andere gegeven. Vind het niet niet prettig,omdat ik kan merken dat ik echt weer chagrijnig, depressie erger word. Graag reactie hoe hier een oplossing voor is.

10-12-2020 | Vrouw | 43
sertraline (50mg)
Na 1 1/2 jaar gelden gestopt te zijn (met heel weinig moeite toen), nu na een stresstijd (werk, thuis, corona en financieel) weer begonnen. Nu 2 weken, het ging echt niet meer, was radeloos van de angstige gedachtes en spanningen. Ik moet eerlijk zeggen, de nare bijwerkingen waren deze keer best aanwezig, soort van kriebeling over mijn schouders en armen en stijve kaak (en[lees meer...] angst, heel naar), maar nu sinds vanavond gaat het veel beter. Lijkt wel XTC, oeps! Zet door, het komt goed uiteindelijk! Maar ik zou het echt pas gebruiken als je het echt echt nodig hebt en echt diep in de put hebt gezeten. Is wel een life saver dan. Maar blijft een soort drugs. Je moet naast de medicijnen ook echt op zoek naar de oorzaak, om zo het in de toekomst te voorkomen. Helaas heb ik de signalen weer niet opgepakt en maar doorgedraaid (binnenvetter)! Ik heb nooit meer dan 50 mg gepakt en was zo er vanaf, dus afkicken kan dan best simpel. Nogmaals als je echt diep diep zit, is het prima spul! Zorg wel dat je de eerste 2 weken rust hebt, thuis kan werken. Back-up hebt om je te helpen/bij te staan. Stay safe!

08-12-2020 | Vrouw | 55
sertraline (50mg)
Drie weken geleden gestart maar de bijwerkingen kunnen pittig zijn wel temesta bijgekregen weet dat ik door de zure appel moet bijten

05-12-2020 | Man | 55
sertraline (50mg)
Sinds twee weken gestart eerst drie dagen 25 EN50 hoelang duurt het dat u lichaam het gewend is is wel moeilijk weet dat ik moet doorbijten

05-12-2020 | Man | 55
sertraline (50mg)
Nu twee weken bezig wel last van de bijwerkingen weet dat ik moet doorbijten hopen dat het snel betert effe door de zure appel bijten

01-12-2020 | Man | 63
sertraline (100mg)
Aanleiding vormde angstaanvallen i.c.m. depressie waardoor helder denken onmogelijk. Bij eerste gebruik al direct effect. Alsof een kluwen spaghetti ineens recht werd getrokken en helder denken weer mogelijk was. Bij het afbouwen na 2,5 jaar gebruik veel last van onthoudingsverschijnselen. De eerste maand op advies van de huisarts gehalveerd naar 50 mg waardoor normaal fun[lees meer...]ctioneren niet mogelijk. Daarna in anderhalf jaar met kleine stappen afgebouwd tot uiteindelijk 3,5 mg. Zou volgens de apotheker uitsluitend homeopatisch effect geven, maar na definitieve stop leek het alsof een sluier van de wereld was getrokken. Belangrijk neveneffect: heb altijd (zeer) veel gesport, maar na 3 jaar gebruik dreigde ik diabetes II te ontwikkelen.

27-11-2020 | Vrouw | 39

16-11-2020 | Vrouw | 32
sertraline (50mg)
Al jaren onder behandeling voor mijn angst en depressie. Was altijd fel tegen anti-depressivamedicatie omdat ik dacht dat het mij een ander mens zou maken. Stocijns en ongevoelig voor emoties. Ik dacht dat ik alles weer op de regel had na een zware depressie 3 jaar geleden, maar kreeg de afgelopen maanden steeds meer paniek aanvallen had geen controle meer over mijn lichaa[lees meer...]m, waardoor ik weer in een neerwaartse spiraal kwam. Uiteindelijk begin oktober voor gekozen toch te beginnen. Aangezien ik nog een kinderwens heb is er gekozen voor dit medicijn ben gelijk begonnen met 50mg en het was een schot in de roos! Gelijk vanaf dag 1 al merkbaar verschil. Mijn knoop in de maag was weg en voelde de spanning uit mijn lichaam gaan. Wel voelde ik mij de eerste dagen high, maar dit heb ik niet als naar ervaren omdat ik me goed voelde. Heb 1,5 week last van bijwerkingen gehad: zweverig, droge mond, weinig eetlust, misselijk. Allemaal in een mate dat ik nog normaal kon functioneren. Maar ik wou dat ik hier eerder aan begonnen was. Het was alsof er een sluier voor mij weg viel, leek of ik helderder zag, had weer controle over mijn eigen lichaam terug, mijn negatieve gevoelens waren zo goed als weg en kon gewoon rationeel denken. De angst die ik had voor de medicatie is totaal weg. Ik voel gewoon alle emoties die er mogen en kunnen zijn. Alleen de emoties wat ik mij zelf aan praatte is er niet meer. Voel me super goed in mijn vel en geniet weer van het leven. Wat ik nog wil mee geven is: er zijn zoveel verschillende medicaties en dat dit bij mij werkt betekend niet dat het bij een ander net zo goed werkt. Probeer er samen met je arts achter te komen wat de juiste dosering is en welke type medicatie het beste is. Je kunt er echt een ander mens van worden! En ik hoop voor jullie dat het ook een schot in de roos is als je gaat beginnen net zo als bij mij.

13-11-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Gestart met 25 mg in zwangerschap vanwege angst en piekeren. Na 1,5 week opgehoogd naar 50 mg. Ruim 4 weken na ophoging resultaat. Bijwerkingen eerste weken: meer onrust, niet kunnen ontspannen, slecht slapen. Bijwerkingen gedeeltelijk opgevangen met lorazepam. Nu merkbaar meer rust in mijn hoofd, ontspannener lijf. Al met al nare eerste weken, maar nu opluchting dat resu[lees meer...]ltaat merkbaar is.

09-11-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Sertraline is een medicijn wat mij de eerste weken door een hel liet gaan met paniekaanvallen en rusteloosheid. Daarna werd het langzaam steeds beter, meer rust. Wel nog steeds last van kortademigheid vaak, wazig zien, moe en vaak duizelig. Toch is het medicijn wel de moeite waard...al zijn die bijwerkingen wel vervelend.

09-11-2020 | Man | 26
sertraline (175mg)
Na 3 maanden tevreden gebruik, (175mg/dag). Tegen angstklachten, sociale fobie, paniekaanvallen en OCS. Nu opeens met spierspasmen en hoge koorts wakker geworden. Na lang onderzoek op hoogverdenking serotoninesyndroom gekomen. Dit middel kan NIET worden genomen met ADHD-medicatie zoals Dexamfetamine. Echt heel vervelend! Cold turkey af moeten bouwen: > zeer agre[lees meer...]ssief, zeer prikkelbaar, angstig, en onrustig. Als het ware een ongeleid projectiel. Ik hoop snel dat de ontwenning af is gelopen. Mijn hemel het medicijn helpt wel maar om er vanaf te komen is een ware Hel. En ik ben geen aansteller...

05-11-2020 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out
Vanaf mei gestart met sertraline. Begonnen met 12,5 en opgebouwd in 3 weken naar 50 mg. Had toch het gevoel dat ik hier niet voldoende resultaat uithaalde PMS klachten bleven hetzelfde. In September gestart met opbouw t/m 100 mg. Veel bijwerkingen: geïrriteerd, vermoeid, hoofdpijn, enorme stemmingswisselingen. Dit was 4 weken en daarna begon ik me fitter te voelen zelf[lees meer...]s minder last van m'n PMS klachten! Psychiater had het er laatst over om over een half jaar af te bouwen. Ik schrok hier enorm van en wil eigenlijk nooit meer terug naar hoe ik me een jaar lang heb gevoeld!