sertraline

Postnatale depressie (14 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

09-12-2019 | Vrouw | 33
Chronische depressie
In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.

05-12-2019 | Vrouw | 16
sertraline (100mg)
Verergerde het eerst. Nu geeft het rust

01-12-2019 | Vrouw | 47
sertraline (100mg)
In 2010 heb ik korte tijd Lexapro gebruikt omdat ik depressief was. Het was een behoorlijk nare ervaring. Ik kreeg last van slapeloosheid (soms sliep ik maar 5 minuten per nacht). Tijdens de slapeloze nachten had ik last van een onbedaarlijke jeuk. Vijf uur onafgebroken krabben en geen verlichting. Ook merkte ik dat mijn gedachten agressiever en onverschilliger werden. Zo [lees meer...]kende ik mezelf niet. Ik ben met Lexapro gestopt en bovenstaande klachten gingen voorbij. Maar niet de depressie. Door de nare ervaring met Lexapro en door de depressie zelf had ik niet de moed om verder te gaan en andere antidepressiva uit te proberen. Tot mijn schade, want de behandeling bij de ggz die na de Lexapro-episode volgde, heeft me bijna vier jaar tijd van mijn leven gekost. Men dacht daar dat ik baat zou hebben bij quetiapine (Seroquel) en alprazolam. Het hielp niet, vooral op de langere termijn volstrekt niet. Wie weet had ik die medicijnen nu nog geslikt als ik niet op eigen houtje en met succes alles had afgebouwd (met bijwerkingen uiteraard, zoals hartkloppingen, moeite met slikken en tijdeljk sterk toegenomen prikkelgevoeligheid). Na een zelfhulpcursus had ik mijn slaap weer onder controle. Een enorm belangrijke stap in mijn herstel. Toen volgde in 2014 een serieuze depressie en ben ik met de moed der wanhoop Sertraline gaan gebruiken. Eerst 50 mg. Dat deed wel iets, maar niet genoeg. Toen, na een gesprek met een verstandige psychiater (ze bestaan) opgehoogd naar 100 mg. Ik gebruik nu nog steeds 100 mg, verdeeld over 2 x 50 mg ('s ochtends en 's avonds). Dit om te voorkomen dat ik slokdarm- en maagklachten krijg als bijwerking van de sertraline. De huisarts had mij voor die klachten een maagzuurremmer voorgeschreven. Dat begon me al snel tegen te staan, onder andere omdat dan vitamine B12 niet meer goed opgenomen zou kunnen worden. Ik was toen vegetariër, en ben nu veganist. Vitamine B12 zit in dierlijke producten, dus je hebt kans op een tekort. Na overleg met een psychiater die geen bezwaar zag in mijn voorstel, ben ik dus 2 x 50 mg gaan gebruiken. Behalve last van slokdarm- en maagklachten had ik een andere mogelijke bijwerking van sertraline: nachtzweten. Maar dat kan in mijn geval ook door de (pre-)overgang komen. Dus dat is niet duidelijk. En inderdaad ervaar ik ook de vaak niet genoemde maar voor veel mensen wel heel belangrijke bijwerking: vermindering van libido. Ik heb daar zelf niet zo veel problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen iets onoverkomelijks is. In 2017 dacht ik dat ik dat ik kon stoppen met sertraline. Ik bouwde netjes af volgens het meest voorgestelde afbouwschema dat ik op internet had gevonden. De bijwerkingen waren niet mals: duizeligheid, zo hevig dat ik ook even niet kon werken. Bij iedere stap in het afbouwen nam de duizeligheid weer toe. Het was vervelend maar ik had het er voor over. En het ging uiteindelijk ook over. Bij de eerste (toevallig vrij hevige) tegenslag die ik hierna moest verwerken, keerde de depressie terug met een snelheid en een kracht die abnormaal waren. Ik ging heel snel weer sertraline gebruiken, en nadat ik de tegenslag had omgebogen in iets positiefs, kon ik weer aan mijn herstel werken. Ik gebruik nu nog steeds sertraline en heb er veel aan te danken. Desondanks stoort het me dat ik niet meer aan afbouwen durf te denken. Mijn leven is nu gestructureerd en veilig genoeg, je zou denken: probeer het maar weer. Ik weet in elk geval hoe ik niet meer zou willen afbouwen: met het meest voorgestelde afbouwschema. Hoe dan wel? Als ik zou gaan afbouwen, zou ik me hard gaan maken voor afbouwen met tapering strips. Het schijnt duur te zijn, ik heb het nog niet uitgezocht. Maar veilig en verantwoord afbouwen met een prijskaartje heeft misschien wel de voorkeur boven de rest van mijn leven sertraline slikken (uit angst) en niet weten hoeveel kwaliteit ik nog uit mijn leven, lichaam en geest zou kunnen halen zonder deze medicatie. Ik hoop dat er mensen zijn die iets aan mijn verhaal hebben.

22-11-2019 | Vrouw | 24
sertraline (100mg)
Een jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van sertraline tegen depressie en fysieke stressklachten als gevolg van een moeilijke relatie. In eerste instantie begon ik met 50 mg/dag en kreeg ik last van erge bijwerkingen; het voelde alsof ik constant extreem brak was (misselijkheid, vermoeidheid). Toen ben ik omlaag gegaan naar 25 mg/dag en langzaam opgebouwd, dat gi[lees meer...]ng wat beter. Na enkele weken had ik het idee dat ik me wat beter ging voelen. Ik voelde me meer als 'mezelf', begon weer grapjes te maken en had meer zin/energie om sociaal te doen. Ik heb niet het idee dat het een enorm dag/nacht verschil heeft gemaakt zoals voor sommigen hier, maar ik denk dat het wel geholpen heeft om te herstellen na een moeilijke periode en weer wat meer mezelf te worden. Het blijft lastig om in te schatten waar het precies door komt natuurlijk. Nu ben ik na 8 maanden gebruik en 10 weken afbouwen helemaal op 0 mg/dag. Ik had tijdens het verminderen in stapjes bijna nergens last van maar nu ik helemaal ben gestopt, zijn er toch wel een aantal bijwerkingen. Met name voel ik me steeds heel duizelig, trillerig/slap en lijkt het soms alsof ik flauw kan vallen. Ook ben ik chagrijnig en heb ik soms vreemde hoofdpijn. Het voelt alsof je de griep aan het krijgen bent. Ook moet ik opeens heel snel huilen, dus het lijkt alsof ik dichterbij mijn emoties/verdriet zit, Gelukkig heb ik nog geen depressieve/angstige gevoelens gehad dus wat dat betreft valt het me reuze mee.

20-11-2019 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Ik denk dat het heel relevant is om te vermelden dat sertraline verslavend kan zijn. Naast opiaten en morfine! Patiënten hebben het recht om dit te weten. Indien u dit achterhoudt is dit schuldig verzuim!!!! Meer dan de helft van de mensen heeft maanden, jaren nodig om ervan af te geraken.

19-11-2019 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
(Mijmedicijn.nl: ter informatie, deze platform is gericht om persoonlijke ervaringen met medicijnen te wisselen)

09-11-2019 | Man | 49
Overspannen/burn-out
Na burn-out in depressie beland. Inwerkperiode van 3 weken was niet prettig. Geprobeerd af te bouwen maar dat is niet fijn. Donker gevoel komt terug. Ben onverschilliger. Heeft mij enorm geholpen. De bijwerkingen staan in schaduw van het effect

06-11-2019 | Vrouw | 46
sertraline (20mg/ml)
Hoi Nou ik kan jou helemaal begrijpen,sinds februari begonnen met anafranil,in 1ste instantie enorme bijwerkingen. Deze zijn wat af gevlakt maar waren altijd aanwezig. Heb mij er nooit goed bij gevoeld. Ik ben nu op de 3de week helemaal gestopt met anafranil,af gebouwd van 20mg naar 10mg,en nu 3weken niets meer. Ik heb ontwenningsverschijnselen niet normaal,beven,spi[lees meer...]erpijn ,een dof en raar gevoel in mijn hoofd,huilen,dan weer niet kunnen huilen,hulp is ver te zoeken,mijn psychiater liet mij op deze manier af bouwen van 20 naar 10 in 1 week,en dan maar naar o. Nu zit ik hier heel zeker dat dit ontwenningsverschijnselen zijn en wil mijn psychiater mij aan een andere antidepressiva zetten,ik begin hier nooit meer aan!!!!! Door zetten nu al is het de hel. X

06-11-2019 | Man | 51
sertraline (50mg)
Door verschillende oorzaken, waaronder werkstress, heb ik een burn-out en depressie opgelopen. Van huisarts Citalopram voorgeschreven gekregen. Na 10 dagen mee gestopt, want de bijwerkingen waren verschrikkelijk en sloopten me. Enige tijd later Sertraline gaan slikken. Slik dit nu bijna een jaar, dagelijks 3 tabletten van 50 mg. Niets is zeker, maar ik denk dat het me vrij[lees meer...] snel heeft geholpen. Het maakt me vlakker/onverschilliger. Nu wil ik graag gaan afbouwen (gaat waarschijnlik in overleg met behandelend arts binnenkort ook gebeuren), want ik vermoed dat mijn huidige vermoeid- en sufheid bijwerkingen zijn. Ook wel eens lichte misselijkheid, opgeblazen gevoel, drukkend gevoel op de borst en verminderd libido. Al deze bijwerkingen waren in het begin bijzaak, maar ervaar ik nu wel als belemmerend en frustrerend nu het beter met me gaat.

05-11-2019 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
(Mijnmedicijn.nl: tekst verkort tot ervaring zelf)

04-11-2019 | Vrouw | 23
Chronische depressie
Reeds 4 maanden sertraline 50mg per dag aan het gebruiken ivm chronische depressie en angst. Enige bijwerking waar ik last van had was een droge mond in de eerste maand-anderhalve maand. Nu helemaal geen bijwerkingen. Effectiviteit is goed, de depressie is (nog) niet voorbij, maar dat komt zeer waarschijnlijk doordat ik 2 jaar heb gewacht met hulp zoeken voor de stoornis. [lees meer...]Kleine stapjes.

02-11-2019 | Vrouw | 36
sertraline (50mg)
Ik ben sertraline gaan gebruiken ivm angst/paniek/ depressie. In eerste instantie Mirtazapine voorgeschreven gekregen, aangezien ik ook heel slecht sliep. Voor het slapen werkte dit super, echter de rest werd zeker niet minder. Sertraline duurde ook zeker 6 weken voor ik iets ging merken, maar uiteindelijk heel blij mee. Eén keer gestopt, zat al tijd lang op 25 mg, dit [lees meer...]heel langzaam afgebouwd. Ging heel goed, nauwelijks of geen afkickverschijnselen. Helaas later weer klachten gekregen en niet te lang gewacht om toch weer te starten met Sertraline. Duurde echt weer 2 maanden voor het werkte, weer bij de opstart misselijk, duizelig en soms de gekste dingen, waardoor ik soms echt twijfelde aan mezelf. Je hoeft niet bang te zijn om Oxazepam te gebruiken om daar mee om te kunnen gaan. Daar stop je vanzelf mee zodra de sertraline goed aanslaat. Al met al blij mee, niet aangekomen of iets, libido wel 0,0, maar niet zeker dat dit door sertraline komt.

01-11-2019 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
ik werd depressief en kreeg paniekaanvallen dus kreeg sertraline voorgeschreven. het hielp vrijwel metteen tegen de paniekaanvallen en de depressie maar kreeg gewichtstoename en was erg moe overdag. ik moest elke middag wel slapen om de dag weer door te kunnen. ik raad iedereen aan begin er nooit nooit nooit aan maar los je problemen op een andere manier op want ik ben op [lees meer...]dit moment aan het stoppen en dit is onmogelijk. ik ben nonstop aan het huilen, kan mij niet bewegen, ben moe maar kan niet slapen, mijn hele lichaam titelt, warm/koud gevoel en geef veel over. ik heb dit langzaam afgebouwt maar ik ben van mening dat dit gewoon een drug is. je raakt verslaafd en stoppen is een hel. hoe wanhopig je je op dit moment ook voelt begin er alsjeblieft niet aan en ga naar een therapeut of ga reizen. dit is de grootste fout van mijn leven. Afhankelijk zijn van een medicijn en mijn hele lichaam is verpest, ik was altijd mooi strak en slank en nu gewoon mollig.

26-10-2019 | Man | 18
sertraline (50mg)
Ik slik dit voor: derealisatie, depersonalisatie en een angst&paniek stoornis. Ik heb dit voorgeschreven gekregen in februari 2018, pas in juni 2018 durfde ik het te slikken. Hiervoor durfde ik dit niet, omdat ik erg bang ben voor overgeven, en dat stond in de bijsluiter. Toen ik het eenmaal genomen had kreeg ik heftige bijwerkingen, terwijl ik de bijsluiter al verg[lees meer...]eten was, dus, nee, geen placebo. Duurde 6 weken. Eerste week 25mg daarna 50mg (TEVA). Ik nam een halfuur voor het avondeten een domperidon en dan nam ik tijdens het avond eten de sertraline in. Ik heb (hierdoor) geen last gehad van misselijkheid. Het eindresultaat is dat ik nog lang niet van mijn stoornis af ben, maar ik kan wel weer de hond uitlaten en boodschappen doen, rijden etc.! Ik ben alleen nog zo nu en dan duizelig. En zit ik nu, naast sertraline, ook vast aan 20MG oxazepam per dag omdat de bijwerkingen te heftig waren.

21-10-2019 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Vanwege depressie begon ik aan sertraline, 25mg. Helaas lukte het opbouwen niet omdat de klachten/bijwerkingen te ernstig waren. Kon niet meer slapen etc. Wel werkte het positief op mijn hartslag, ik was veel rustiger en had minder stres.

30-09-2019 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
Is nu ietsje langer als een maand dat ik deze pillen neem. Werken voor mij heel goed. De eerste week bij inname had ik er niet meteen veel van gemerkt: ik piekerde 's nachts nog even veel en had nog steeds angst/paniekaanvallen; maar na die week heb ik het verschil echt wel beginnen merken. Ik ben er (voorlopig) nog niet van bij gekomen, maar heb wel wat last van acne en p[lees meer...]uistjes op mijn gezicht. Echter kan ik niet met zekerheid zeggen of dit een bijwerking is van deze medicatie of een (algemeen gekende) bijwerking van mijn hormonenspiraal.

Thyrax Duotab (853) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum