Sertraline

sertraline

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

Sertraline

Arjen Walstra (26-04-2013)

12-07-2018

Sertraline (sertraline)

Hallo allemaal, ik ben nog maar net begonnne met de medicijnen maar wil wel even wat achterlaten! Ik gebruikte al 4 jaar lexapro en het nadeel daar van was dichte oren en ik bleef stil staan, ik gebruikte 15 Mg. Dus de beslissing genomen om over te stappen! Wat me zo bang maakte.. en ik ging natuurlijk hier kijken naar ervaringen! Wat me nog banger maakte! Angstig voor een[lees meer...] angst pilletje, eigenlijk wil je zo graag hulp en dat het weggaat maar door die hel wil niemand. Ik kreeg advies van de dokter om gelijk met 50 Mg te beginnen en las hier van begin met 25 Mg bouw het langzaam op! Nou dat heb ik gedaan, ik neem ze altijd voor het slapen gaan. Ik nam ze en ik flipte de pan uit ik voelde hem letterlijk branden in me buik! En werd zo angstig van ik kan nog altijd me vinger in me keel steken en uitspugen of van zit het al in me bloed!! Naja allemaa dingen wat je gek maakt! Ik werd wakker en er was niks aam de hand ik voelde geen verschil! Waarschijnlijk omdat mijn lichaam er aan gewend is dus ik maakte me zorgen om niks maar toch dat stemmetje van ja dit is dag 1, dus dag 2 ingenomen en flipte een beetje en werd wakker weer geen verschil! Eigenlijk ben ik dus de bijwerkingen zelf aan het opwekken en verzinnen. Maar stiekem voel ik me al aardig goed en normaal! Ik heb wel soms lichte paniek wat ik zelf oproep omdat ik ben begonnen in me vakantie dus hen alle tijd om te denken en te piekeren. Maar de paniek is niet zoals altijd normaal slaat hij door en denk ik echt help! Nu voel ik meer van oh jee en voel me zenuwachtig alsof je in de achtbaan zit en vlinders en dan neemt t weer af! Ik kan nog niet zeggen van wauw het werkt want ben sinds afgelopen dinsdag begonnen! Maar wil wel zeggen begin ermee elk lichaam reageert anders en stel het niet uit! Ik ben vaker veranderd van medicijnen en ik heb er eigenlijk nooit last van alleen last van me gedachtes van wat als .. ik zat ook met deze pillen zolang te rekken! Omdat je al die ervaringen leest wat je bang maakt! En de goede verhalen geven je wel kracht! Met afbouwen heb ik ook stap voor stap gedaan van 15mg naar 10 Mg en toen 10 dagen daarop en toen naar 5 Mg en toen 10 dagen daarop en toen Bannink setraline 25mg. Sommige mensen laten een reactie achter die nog nooit een pik hebben genomen en ik weet van vroeger dan krijg je pure hel en word het 100 x erger, maar als je al slikt dan is je lichaam en geest eraan gewend het moet alleen aanslaan en ben benieuwd waneer het bij mij is :)) normaal duurt het 10 dagen ongeveer dus afwachten nu .. en mensen laat je niet gek maken
19-06-2018

Sertraline (sertraline)

Tijdens langdurige revalidatie van ziekte onder grote spanning en stress komen te staan. Het gevolg waren paniekaanvallen s'nachts en in de ochtend en hevige onrust en angst en slapeloosheid. Sertraline in het verleden gebruikt met snel resultaat. Eerste 2,5 week waren pittig omdat de angsten toenemen. Opgevangen met benzodiazepines. Nu 1 maand later al goed resultaat. Gee[lees meer...]n paniekaanvallen meer, slaap weer goed zonder benzodiazepines, eetlust en levenslust weer aanwezig. Ik ben wel vermoeider. Lastig te zeggen of dit te wijten is aan de medicatie of aan de ziekte, stress van de afgelopen tijd. Ik ben erg tevreden. Ik hoop dat ik met mijn goede ervaringen andere mensen minder ongerust maak om te starten met dit middel.
17-06-2018

16-06-2018

Chronische depressie

Ben nog in de opbouwfase, gewisseld van Venlafaxine. Na 5 weken 50 mg nu bijna 4 weken op 100 mg. Merk helaas nog geen positief effect. Wel nog steeds toename (vergeleken met periode voor start) van angst en stress, weinig eetlust, moe, neerslachtig. Heb Xanax erbij. Zijn er mensen bij wie de opbouwfase zo lang duurt/ duurde? En gebruiken jullie ook het merk Ranbaxy?
15-06-2018

Sertraline (sertraline)

Enkele maanden geleden begonnen met dit medicijn. De eerste dagen vond ik erg pittig omdat ik erg misselijk was en daardoor slecht sliep. Maar dit werd al gauw (na enkele dagen) beter (tip: kopje gember thee voor het slapen gaan). Al vrij snel verbeterde mijn slaap en stemming en was ik significant minder emotioneel. Ik slik het medicijn ihkv een burn-out en slapeloosheid[lees meer...] en dit middel heeft zeker een hele goede zet in de juiste richting gegeven. Ik voelde me langzaam stabieler worden, waardoor je het ook langzaam weer aandurft wat dingetjes te ondernemen. Wel heb ik nog steeds wel last van sufheid/moeheid, maar of dit door het medicijn komt of door de burn-out is moeilijk te zeggen.
01-06-2018

Sertraline (sertraline)

Ik had last van hyperventilatie-aanvallen, waarschijnlijk omdat ik e.e.a. had meegemaakt en ook veel stress had voor mijn werk. Daarom ben ik begonnen. Eerst met Escitalopram, later met Sertraline. Ik kan van beide NIET zeggen dat dat tegen mijn angst heeft gewerkt. Wat ik wel kan zeggen is dat ik exact sindsdien mijn fysieke energie compleet kwijt ben. Ik voel mij sindsd[lees meer...]ien vaak een dweil, koortsig, soort van terminaal. Dat is niet normaal als je nog geen 30 bent. Dit heeft tot gevolg dat ik daardoor absoluut niet goed meer kan functioneren (terwijl ik voorheen fysiek juist heel sterk was en nog wel altijd veel fysiek werk moet verrichten) en daar dus juist depressief van raak.. dus dan ben ik niet alleen angstig maar ook nog depressief. De conclusie is dat ik nu met dit middel ben aan het afbouwen en nog moet blijken of ik dan ook van deze bijwerking afkom. Ik ga er wel van uit... Maar mijn bijwerking hoeft de jouwe niet te zijn. Wel raad ik iedereen die fysiek werk moet verrichten AF om Escitalopram danwel Sertraline(en dus misschien wel alle antidepressiva) te gebruiken want je kunt het diengevolge heel moeilijk meer; je lichaam raakt letterlijk OP.
01-06-2018

Sertraline (sertraline)

Al maanden ging het super slecht met mij. Mijn lijf zat vol met spanning. Elke dag voelde ik mij super nerveus. Ik kreeg er veel verschillende klachten van. Nervositeit, hoofdpijn, moe, misselijkheid (ik lijd ook aan emetofobie, angst voor misselijk zijn en overgeven) dat beïnvloedde mijn leven de laatste maar maanden heel erg. Durfde niet goed meer leuke dingen te doen wa[lees meer...]nt was altijd bang dat ik me slecht zou gaan voelen, daardoor vaker oxazepam nodig gehad om rustig te worden. In 2016 citalopram iets langer dan een half jaar geslikt, super erge nare bijwerkingen van gehad en uiteindelijk deed dat medicijnen niks. Toen tijdje niks geslikt maar lichamelijk ging het weer slechter op ten duur. Ten einde raad besproken of ik misschien een ander AD zou moeten proberen. Vanaf nu precies 8,5 week geleden mee gestart en na een week of 2 bijwerkingen te hebben gehad van vooral lusteloosheid, spierverkrampingen, wazig zien en minder eetlust begon ik te merken dat het wat deed. Ik voelde mij minder gespannen. En dat was na 3 weken zo goed als sneeuw voor de zon verdwenen! Wat een opluchting! Vandaag de dag vrijwel geen spanning/nervositeit meer gevoeld in Mn lichaam. Zo’n verademing! Ik kan weer leuke dingen doen zonder mij druk te maken of dat het fout gaat. Geen oxazepam meer geslikt sinds mijn sertraline gebruik. Ik was bang na de citalopram om me weer zo extreem slecht te voelen maar dit middel helpt mij enorm! Heb nog wel vaak last van aparte dromen, maar dat is niet zo erg. Ook nog regelmatig gedurende dag gaap aanvallen, en dan ook helemaal inkakken en pas na half uur/uur weer eruit komen. Maar het is het waard, gezien ik mij voelde zo lang!
27-05-2018

Sertraline (sertraline)

Een kleine zes weken terug begonnen met dit medicijn. De reden: mijn angst en hooggevoeligheid voor prikkels. De eerste 2 weken een dosering van 25mg en vervolgens verhoogd naar 50mg. Ondertussen nog op 50mg. Het medicijn zou meer rust moeten geven, maar in tegendeel. Mijn angst lijkt regelmatiger op de achtergrond aanwezig en ik ben veel meer prikkelbaar.
21-05-2018

Sertraline (sertraline)

Na een burnout heel veel last gehad van angst en depressie (was al langer bekend met angst). Na lange tijd (zo'n twee/drie jaar) werd de burnout minder, maar de angst helaas erger; agorafobie, claustrofobie en sociaal isolement zorgden ervoor dat ik ineens heel vervelende depressieve buien kreeg en het leven echt niet meer zag zitten. Uiteindelijk door psycholoog doorgest[lees meer...]uurd naar psychiater. Zij waren beide van mening dat ik m.b.v. een antidepressivum wat rust zou krijgen in mijn hoofd, zodat ik toch vooruit kon in het leven. Bijna vier jaar geleden begonnen met Sertraline (Mylan) - doodsbang voor de bijwerkingen - met als resultaat dat ik inmiddels weer normaal door het leven ga en zelfs al na een paar weken van inname iets had van: waarom ben ik hier drie jaar geleden niet mee begonnen?!?!?! x) De bijwerkingen waren niet van ernstige aard, met name een beetje een gevoel van 'high' zijn, hyperactief en niet goed uit mijn woorden kunnen komen, maar dit was vooral de eerste twee dagen. Slaappatroon is een tijdje anders geweest en er waren nog allemaal kleine dingetjes die ik me niet meer kan herinneren. Het feit is dat bij mij alles na een aantal weken neutraliseerde. Enige bijwerking die bleef is dat ik af en toe wat spastische benen heb, maar ach, als dat het is... Oh ja, en helaas de gewichtstoename :( Maar ja, ik had ook zoiets van: liever wat zwaarder en vrolijk, dan dood willen en mager zijn... ik bedoel: prioriteiten mensen! Bij sommige personen kunnen AD zorgen voor een afgevlakt gevoel. Bij mij was het juist andersom; ik had ervóór heel afgevlakte emoties, erna kon ik alles weer eindelijk echt voelen. Mijn conclusie is dat dit medicijn mijn leven heeft gered. Ik heb echt weer zin in het leven, zoals vanouds. Binnenkort wil ik ook gaan afbouwen (wat ik - zacht uitgedrukt - wel een beetje eng vind). Ik besef dat niet iedereen zo'n positieve ervaring heeft met AD. Helaas is het een kwestie van uitproberen. Ik gun het iedereen zó dat ze met dit middel een positieve ervaring hebben!
20-05-2018

Sertraline (sertraline)

Ik startte met dit medicijn op 15 jarige leeftijd voor een angststoornis en depressie. Het middel hielp me om op te staan en dingen te kunnen doen, maar heeft totaal geen effect op angsten. Zomer 2017 ging mijn depressie beter (angsten hetzelfde) dus werd er afgebouwd. Na enkele maanden weer moeten herbeginnen aangezien ik weer tot niets meer in staat was. Nu aan het kijke[lees meer...]n om over te stappen naar een medicijn die effectief is tegen angsten. Amper last gehad van bijwerkingen. Enkel eerste week vermoeid en het gevoel dat ik gedrogeerd was, maar na een week was dat over.
18-05-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb dit medicijn een tijd lang geslikt als tiener, vanwege depressie. Toen ben ik er een tijdje mee gestopt, maar al snel bleek dat ik niet zonder kon. Mijn depressiviteit kwam namelijk terug, en ik had vaak stemmingswisselingen. Nu slik ik het elke dag en nu heb ik geen stemmingswisselingen gedurende de dag meer. Nu schommelt mijn stemming eens in de zoveel weken, maa[lees meer...]r het 'extreme' is eraf. Ook ervaar ik gelukkig geen bijwerkingen van het medicijn. Al met al ben ik best wel tevreden.
15-05-2018

Postnatale depressie

Voorgeschreven gekregen in crisissituatie na bevalling. Paniekaanvallen, zeer grote onrust, zeer emotioneel gestemd, slapeloosheid en geen eetlust. De eerste week van gebruik last gehad van het toenemen van de angsten en paniekaanvallen. (Zoals bekend met dit middel) Later werden deze beduidend veel minder. Met een maand goed resultaat. Angst en paniekaanvallen verdwenen [lees meer...]en mijn stemming verbeterde vrij snel. De toenemende angsten zijn geprobeerd op te vangen met benzodiazepines. Dit had geen effect. De sertraline heeft mij in 2015 een goede steun in de rug geboden. Wel heb ik lang last gehad van vermoeidheid. Wat ook lastig te herleiden viel omdat ik ook pas een paar maanden geleden was bevallen. Ik start deze week opnieuw met Sertraline (traumatische ervaringen en hoogoplopende spanning icm paniekaanvallen). Ik heb vertrouwen in dit middel
13-05-2018

Sertraline (sertraline)

Bewustwording van alle kanten. 15 jaar lang antidepressiva geslikt. Gedrugd gehouden door de dokter, weggehouden van mijn gevoelens, wijs gemaakt dat ik een serotine tekort had maar nooit bewezen, altijd gevraagd naar een mindere dosering of afbouwing maar nooit volledig naar gehandeld want altijd vertrouwen gehad in degene waarvan ik dacht dat zij het wel wisten en ho[lees meer...]orde te weten. Van jongs af aan veel meegemaakt waaronder de dood van mijn broertje, de scheiding van mijn ouders , hooggevoelig zijn en alle prikkels innemen maar geen plek kunnen geven, een depressie krijgen, in de puberteit, toen medicijnen voorgeschreven gekregen. Altijd geslikt. Toen de dood van mijn vader, de dood van mijn stiefvader etc., werd er nooit wat gedaan aan mijn vlakke bestaan. Altijd gedrugd gehouden want ze zouden de gok niet willen wagen dat ik van t padje af ging. In al die jaren is het bij me gebleven en heb ik het nooit bewust een plek kunnen geven. Ondanks het vlakke en weer een flinke storm is voor mij het licht gaan schijnen. Ik wil niet meer vlak zijn, ik wil niet meer gedrogeerd blijven, ik wil het zelf doen. Het zit er nu aan te komen er helemaal vanaf te zijn. Zonder pillen, helemaal niks Helemaal clean. Best scary al zeg ik het zelf. Bang of spannend voor hetgene waar ik altijd naar verlangde en altijd als nature in me zat. Heerlijk lachen of schaamteloos huilen. Gewend geworden aan het vlakke maar toch heel nieuwschierig naar het volledige bestaan. Deels schaam ik mij er voor dat ik het nooit eerder de knoop heb doorgehakt maar tegerlijkertijd blij dat ik beter laat dan nooit schoon schip kan maken. Want nu sta ik er volledig achter en nu kan ik het allemaal aan bewuster dan ooit. Ik rook niet meer, ik slik geen pil meer met allerlei hormonen er in, wil en ga van de antidepressiva af, ik eet gezonder en bewuster. De tijd is gewoon gekomen dat ik van mezelf uit moet gaan en niet van een ander of wat een ander denkt dat goed voor me is. Heel lang heb ik vertrouwen gehad in artsen, psychologen en hulpinstanties, wat ik ook heel graag wou hebben maar blijkt vanaf de dag dat ik al bewuster werd , ik zelf het beste weet wat goed voor mij is. Ondanks dat ik dit voor mijn gevoel nog een beetje wazig neer tik en soms nog merk dat ik er niet helemaal bij ben of denk dat ik wat vergeet!😅(wat ook vast zo kan zijn) Ben ik toch blij dit te kunnen delen en hopelijk andere mensen een bewustwording kan geven dat je zelf heel sterk bent en sterker kan zijn dan je denkt dat je bent. Niks hangt af van doktoren, ziekenhuizen, psychologen of instanties maar alles hangt af van jezelf. 😘💜
11-05-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Werkt naar behoren. Geeft rust in hoofd en lijf. Kan elke dag weer aan.
03-05-2018

Postnatale depressie

Tijdens de zwangerschap begonnen met 50mg Sertraline. Na de 2 weken met bijwerkingen merkte ik al snel verbetering in mijn stemming. Na de bevalling opgehoogd naar 100mg en na een flinke dip nogmaals verhoogd naar 150mg. Daar zit ik nu een paar maanden op en ik heb nu meer last van de bijwerkingen. Sufheid, moe en vergeetachtig. Toch ben ik fan van dit product en heeft het[lees meer...] mij goed geholpen.
30-04-2018

Chronische depressie

Vanwege mijn chronische depressie en paniek aanvallen. Ik ben een vrouw van 35 jaar. Ik slikte eerst Citralopram maar dit werkte op den duur niet meer waardoor ik ben overgestapt op sertraline 150 mg per dag. Ik ben begonnen te slikken in 2012 maar het helpt al 2 jaar niet meer. Ik sta nu op de wachtlijst voor GGZ F-Act Team en dan ga ik met de psychiater praten over ande[lees meer...]re medicatie. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het wel helpt tegen mijn angst klachten want dit is sinds ik dit middel slik voor 90 procent afgenomen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum