Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (13 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)

22-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na jaren Effexor te hebben genomen en te denken dat het het beter ging (nieuwe job, nieuw diploma, algemeen goed gevoel) dacht ik dat het tijd was om af te bouwen met AD en het zonder te proberen. Ik stond op 175mg Effexor (Venlafaxine). De huisarts was akkoord en stelde met mij een afbouwschema op. Ik deed het heel langzaam aan om van 175 naar 0 te gaan, deed er bijna 5 m[lees meer...]aanden over. Afbouw was geen lachtertje, wordt wel eens vergeleken met afkicken van drugs. Wel, ik heb nooit aan de drugs gezeten maar het was zwaar. Misselijkheid, moodswings, huilbuien nu en dan.... Begin juli was ik uiteindelijk Effexor-vrij. Aanvankelijk leek ik er echt vanaf. Ik dacht zonder te kunnen! Tot ik in augustus plots extreem vermoeid raakte. Je moet nu wel weten dat ik in april geopereerd werd, mijn volledige schildklier werd verwijderd omwille van een nodulair struma. Ik weet de vermoeidheid aan het niet op peil staan van het schildklier-vervangend hormoon L-Thyroxine. Alle tests wezen echter uit dat dit perfect onder controle was. De vermoeidheid bleef aan, ik kwam uiteindelijk bij een hematoloog terecht, ik had ook een tekort aan witte bloedcellen. Verschillende bloedtests brachten niks aan het licht. De hematoloog merkte wel op dat het wel eens zou kunnen na zeker meer dan 10 jaar aan de Effexor te zijn geweest, dat mijn lichaam daar op ingesteld was en dat de vermoeidheid wel eens een nasleep kon zijn van het stopzetten ervan. Ik voelde me steeds weer sneller geaggiteerd raken, concentratiestoornissen krijgen, wat me voorheen boeide, boeide me steeds minder... Kortom in september voelde ik me weer wegzakken in depressieve gedachten en gevoelens. Omdat het afbouwen van Effexor me zoveel moeite had gekost had ik ergens gezworen nooit nog van dat soort 'gif' in te nemen. Vorige week crashte ik, ik voelde dat het niet langer ging. Veranderingen op het werk, situaties waar ik maar moeilijk me omkom deden me terug aankloppen bij de huisarts. Ik smeekte bijna om me terug iets te geven maar dit maal geen Effexor. Er werd Serlain (Sertraline) opgestart, 50 mg om te beginnen. De eerste nacht al voelde ik me heel misselijk en ziek, zo erg zelfs dat ik eerst dacht een buikgriep te hebben. Drie dagen later begon ik last te hebben van van hevige bewegingsonrust, ik kon niet stilzitten, stilliggen. Ik vond geen rust: letterlijk niet; noch in mijn hoofd, noch in mijn lichaam. Er werd me Alprzolam voorgeschreven om me tot rust te brengen, deze is mijn redding geweest. Er werd me immers gezegd de Serlain door te zetten, de bijwerkingen zouden verdwijnen. Inmiddels zijn we weer enkele dagen verder. De maalast is afgenomen maar nog steeds eet ik niet zoals voorheen. Ik neem dagelijks nog een Alpprazolam (een halfje of een gans) als ik voel dat het niet meer gaat. Het gaat beter, maar in zeer kleine stapjes. Ik weet inmiddels ook dat ik waarschijnlijk de rest van mijn leven AD zal moeten nemen. Mijn huisarts vergelijkt het met diabetes-patiënten: zij functioneren niet zonder insuline. Ik niet zonder AD. En dat is geen schande, alleen jammer dat er zo'n taboe over hangt. De dosis zou eventueel kunnen verhoogd worden maar ik ben zo bang om opnieuw de hevige bijwerkingen te hebben dat ik hoop dat 50 mg voldoende is.
22-10-2018

Sertraline (sertraline)

net 2 weken efexor 75mg gebruik de bijwerkingen waren te erg niet kunnen slapen geen eetlust misselijk hele dag door en vooral angsten en paniekaanvallen werden veel erger dan voordien , nu heb ik 100mg serlain gekregen , maar ben wat bang zijn die bijwerkingen even erg als met efexor of toch minder alvast bedankt
21-10-2018

Sertraline (sertraline)

Ik zat in een zware depressie door een relatie breuk ik kon dit niet plaatsen ook was men ex niet bepaald aangenaam om mee te leven drugs drank en verwaarlozing was er langs zijn kant ookal blijf ik vechten. Toen ik wist van zen bedrog kwam pas de nachtmerrie aan zware ruzies ik moest nog 4 maand leven met hem omdat hij niet wou vertrekken en terwijl ik aan het afzien was [lees meer...]van de breuk liep hij happy en in love rond te zingen een nachtmerrie ik heb 2 jaar afgezien en in die 2jaar was de ellende blijven duren ik was 10 kilo af op 2 weken ik kreeg epilepsie aanvallen ik verloor vrienden en geraakte nog dieper met zelfmoordgedachten erbij. Nu ga ik al 2j na een therapeut ik heb lang gevochten om geen anti depressiva te willen nemen maar uiteindelijk was ik nog te moe om te vechten tegen alles ook kwam er nog eens pesterijen op het werk erbij. Men therapeut raadde dat dan aan en bij een specialist kreeg ik dit aangeboden. In het begin warren er aardig wat bijwerkingen men therapeut zei dat men lichaam er aan moest wennen. Nu dat het aan men lichaam is aangepast voel ik me beter dan in die 2 jaar ik ween niet meer en ik kan ook beter fuctioneren ook denk ik helderder mensen zeggen dak er goed uitzie en anders denk dit is echt een goeie medicatie kben er blij mee.
19-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na het lezen van veel negatieve verhalen over antidepressiva wil ik ook even mijn ervaringen delen. Bij het opstarten heel erg last van misselijkheid maar omdat ik al verschillende andere antidepressiva had geprobeerd heb ik dit keer toch doorgezet met een positief resultaat. Ik ben nog vaak angstig maar heb minder diepe terugvallen en kan er beter mee om. Ik volg ook al t[lees meer...]wee jaar cognitieve gedragstherapie, dit is absoluut een must in combinatie met medicatie.
18-10-2018

Sertraline (sertraline)

En depressie. 3 halve tabletten zware paniekaanval durfde niet verder. Lag dat moment op de paaz was geen indicatie meer voor wilde me onslaan maar was gaan hospitaliseren dus moesten me langzaam met uurtjes per dag thuis gaan laten wennen. Continu angstig. En ook afwezig liep gewoon de straat over terwijl er verkeer aankwam. En had het niet echt door
17-10-2018

Sertraline (sertraline)

Heb dit medicijn op aanraden van de psych gekregen moest worden opgebouwd van 50 naar minimaal 100 anders zou het nooit werken was dr conclusie? Dat heb ik geweten. Echter de bijwerkingen waren voornamelijk zware vermoeidheid, heb toen besloten om te gaan stoppen werd aangeraden om terug af te bouwen naar 50 in 1 week enz, hier had ik geen zin in omdat ik er graag van[lees meer...]af wilde komen ben toen praktisch cold turkey gestopt met dank aan de lyrica hier sta ik nog steeds achter mn psych niet, (..).
09-10-2018

Sertraline (sertraline)

Beste wat me is overkomen!!! In begin ging t even goed fout, (klachten werden heel hevig tot psychotische aan toe) opname gehad ..ingesteld op 50 mg ,begon met 25... Maar nu zou nooit meer zonder willen!!!!mag ook niet maar ben gewoon mijzelf weer super medicijn!!!
24-09-2018

Sertraline (sertraline)

Begonnen met 50 Mg drie weken. Daarna bij psychiater geweest en op zijn advies verhoogd naar 100mg. Verhoging geeft veel bijwerkingen weer. Is dat normaal? Hebben jullie dat ook? Vooral lusteloos/moe en spanning . Dokter geeft aan dat het ervij hoort/ bijwerkingen. We wachten af
11-09-2018

Sertraline (sertraline)

Ik voelde wat stress de afgelopen maanden maar trok aan de bel bij mijn eigen huisarts om weer fijn aan de sertraline te gaan voordat het uit de hand liep natuurlijk. Ik was nogal bekend met sertraline dus ik dacht het kan geen kwaad! Want sertraline beviel mij goed had eerst sertraline Sandos en had weinig last van bijwerkingen maar was een hele lange tijd gestopt! I[lees meer...]k kreeg van mijn eigen huisarts Sertraline Aurobindo 50mg mee 1x perdag 1 tablet. 1ste en 2e dag voelde ik nog beetje prima en toen kreeg ik wel last van allerlei bijwerkingen waar ik nog meer bang over was en alles in mijn hoofd haalde want ik dacht dat ik dood ging en een hartaanval zou krijgen en noem maar op zelfs oxazepam werkte niet echt bij mij... ik heb bijna elke dag de huisartsenpost gebeld omdat ik zo in paniek was en soort van in de war! Bloedtesten gedaan alles was in orde! 31 augustus adviseerde de huisarts van de huisartsen post in de nacht om een halve tablet (wat overigens mijn huisarts ook adviseerde toen ik weer ging beginnen) en nam het in een halve tablet sertraline, dus naar 25mg gegaan maar jaren terug toen ik voor het eerst begon aan de sertraline zei de apotheker dat er niet voor niks 1 tablet innemen staat en dat een halve niet mocht (had het toen wel gedaan) omdat mijn huisarts dat zei maar blijkt dat ik nu naar de apotheek heb geluisterd en ik keek naar de reseptedoosje 1 tablet en nam 6 dagen lang een hele tablet in dus toen drama, drama en nog een drama. Het werd iets minder met 25mg. Slapen gaat iets beter soms door slapen en een paar dagen s’nachts wakker worden en weer slapen hopelijk went mijn lichaam snel en kan ik mijzelf weer voelen in plaats van de medicijnen. Ik kreeg ook Alprazolam 0.5 voorgeschreven sinds 4 september en toen ging het iets beter! Ochtend; sertraline 25mg Alprazolam een half tablet Middag; Alprazolam een half tablet En voor het slapen gaan hele Alprazolam 0.5 en oxazepam 10mg En sinds gister voor mijn maagklachten pantoprazol 1 perdag innemen een uur voor een maaltijd. Ik sis ook beetje als ik praat en kaken op elkaar (niet zo stevig als eerst) en een gespannen tong ook gehad (valt ook nu wel mee, maar het zit er nog) het praten vind ik ook vervelend en vaak speeksel slikken. Hoe kom ik daar vanaf? Slik sertraline vanaf 25 augustus tot de dag van vandaag! Ik wil mezelf weer terug 😔 Ik voel dat de medicijnen mij besturen ipv mezelf! Iemand ervaring of die mij kan helpen om rustig te blijven Met vriendelijke groet Sandra
11-09-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb zolang ik me kan herinneren weinig zelfvertrouwen. Daarnaast zijn depressies en angststoornissen alom in mijn familie. Eerder intrinsiek dan extrensiek. Ik ben in het verleden gebaat geweest bij therapie maar helaas volstond dit niet. Ik ben toen opgestart met Paroxetine en help, wat voor beest is dat. De bijwerkingen waren, tijdens de week dat ik het nam want de re[lees meer...]st lag al snel in de vuilbak... Gigantisch. Ik had ieder moment het gevoel dat ik zou flauw vallen, een lage bloeddruk, mijn libido was volledig gekelderd en had pijnlijke vaginale droogte. Enkele jaren later (heden) begonnen mijn symptomen te verergeren. Ik zat regelmatig met de gedachte om er een eind aan te maken. Ik werd bang van mezelf. Momenteel zit ik een dikke week aan de Sertraline (in combo met therapie) en wauw... Het helpt nu al. De bijwerkingen zijn te verteren en nemen iedere dag af. Ik heb geen last meer van de zwaarmoedige gedachten en leef vrijer. Ik kan makkelijker afstand nemen. Top medicijn!!!
03-09-2018

Sertraline (sertraline)

1,5 jaar geleden op advies van de huisarts moeten starten met antidepressiva. Het was voor mij best lastig om te beginnen omdat ik er geen voorstander van was, uiteindelijk toch gestart omdat het echt nodig was. Het opstarten vond ik erg lastig. Kort lontje werd erger, depressie nam toe. Na een aantal weken begon het goed aan te slaan en was ik er erg blij mee. De negatie[lees meer...]ve gedachtes en gevoelens verweten en als bijkomstig voordeel sliep ik eindelijk weer stukken beter. Helaas bleef er een aantal bijwerkingen. Enorme zweetaanvallen, gewichtstoename van 12kg. Nu 7 weken geleden vond ik dat het zo goed ging dat ik wel kon afbouwen. Het voelde niet meer goed om met medicatie te moeten leven en de bijwerkingen was ik wel een beetje zat. In overleg met de huisarts mogen halveren naar 50mg. Dit met een tussenstap van 75mg 1 week en daarna 50mg. Advies was om eventjes op 50mg te blijven zitten maar omdat het afbouwen zo goed ging verder afgebouwd tot stop. Nu 3 dagen geen medicatie meer. Hoe ging dan het afbouwen, de 1ste dagen nam kort lontje weer enorm toe, was weer negatief maar dit trok al snel weg. Na een week waren de afbouwverschijnselen al helemaal over. Toen ik ging verlagen van 50 naar 25mg vond ik best pittig. Ik kreeg mijn emoties weer terug en alles kwam dubbel zo hard binnen. Met medicatie was ik toch enorm afgevlakt en merkte dat met minder medicatie de mist in mijn hoofd begon op te trekken. Nu geniet ik nog meer van iets kleins, kan weer lachen en huilen om iets stoms. Erg blij dat ik ben gaan afbouwen en nu volledig gestopt ben. Hopen dat ik dit weet vol te houden. Nu mijn vraag iemand ervaring met gewicht verliezen na stoppen medicatie? Aangezien de medicatie voor gewichtstoename heeft gezorgd!!
29-08-2018

Obsessieve-compulsieve stoornis

Effectief, maar gewichtstoename. In overleg met specialist af gaan bouwen, tot 0. Drie maanden zonder medicijnen, zware terugval gehad waardoor ik direct weer aan de medicijnen moest. Toen gekozen voor escitalopram
24-08-2018

Postnatale depressie

Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.
23-08-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb dit medicijn gekregen omdat ik angstig ben maar geen angsten zoals fobieën ofzo maar angst voor de dood en mensen te verliezen ( door sterfte ) mijn huisarts vindt dat ik dit moet proberen maar ben zelf erg bang voor de bijwerkingen vooral omdat ik altijd al erg heftig reageer op bijwerkingen. Als ik de verschillende reacties lees dan schrikt het mij af om er aan te[lees meer...] beginnen ook omdat ik een beroep heb waarbij ik veel auto rij en ik lees dat je er erg moe van wordt.... pfff ik weet het niet soms is het middel erger dan de kwaal!
20-08-2018

Chronische depressie

Slik nu dik 3 jaar Sertraline 200 mg. Ben nog wel een paar keer flink depressief geweest, maar over het algemeen gaat het wel goed. Heb hiervoor (vanaf mijn 24e) wel een stuk of 10 andere soorten gebruikt; anafranil, ludiomil, efexor, venlafaxine, etc. De sertraline werkt tot nu toe het beste. Máár... ik heb nu al een tijdje trillende vingers, kramp in vingers en tenen, p[lees meer...]lotseling schokkende bewegingen en, in vlagen, een zwak gevoel in mijn onderbenen en gigantische (spier?) pijn in mijn bovenbenen. Ik heb daar Akineton voor gekregen en dat helpt wel een beetje. Maar toch... ik vind het toch wel een beetje eng.... Zijn er meer mensen, die er last van hebben? Ik ben bijna geneigd om over te gaan op andere antidepressiva... maar ook die zullen bijwerkingen hebben...
17-08-2018

Chronische depressie

Jarenlang Clomipramine geslikt. Het ging maar in mijn vrije tijd sliep ik alleen maar en was altijd moe. 16 uur achter elkaar slapen was normaal. Eindelijk afgebouwd, maar depressie kwam terug. Citolapram geprobeerd, maar werkte niet. Nu Sertraline en daar ben ik zeer tevreden over. Heb me nog nooit zo goed gevoeld. Sport weer en heb weer in veel dingen zin. Duurde een [lees meer...]paar weken voor het goed werkte. Helaas kreeg in de tussentijd een ander merk en toen ging het weer bergafwaarts. Mijn oude weer gevraagd en gekregen en het gaat top. Geen last meer van eeuwige moeheid. Alleen als daar een reden voor is :-)

Thyrax Duotab (845) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (523) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (489) - Antibiotica - penicillines breedspectrum