sertraline

Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

15-12-2022 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Ik gebruik nu een maand sertraline en ik ben erg tevreden. De eerste week was echt verschrikkelijk, het verergerde mijn angstklachten enorm, maar na 1,5 week nam dat af en nu heb ik eigenlijk geen angstklachten meer en mijn depressieve gevoel is afgenomen. Gelukkig! Ik had ook last van misselijkheid en constipatie in het begin, maar dat heb ik ook niet meer. En ik slaap[lees meer...] ook weer goed :-)

14-12-2022 | Vrouw | 33
sertraline (37,5)
Ik ben nog maar net begonnen met de sertraline. Ik bouw het heel langzaam op, omdat ik snel last heb van bijwerkingen. Eerst een week 25mg geslikt, na een week 37,5mg en nu slik ik 50mg. Ik moet zeggen dat ik erg angstig ben en heel onrustig. Ik slik er voor zonodig ook lorazepam bij, maar ook daar word ik niet veel rustiger van. Ik hoop dat dit gevoel weg gaat, want ik wo[lees meer...]rd echt knetter gek van dit opgejaagde gevoel.

11-12-2022 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Met Sertraline gestart ivm angst en piekeren. Begin januari op werk (verpleegkundige) uitgevallen met burnout/depressie. In de zomer knapte ik wat op en ben ik voorzichtig weer begonnen met uurtjes werken, dit ging moeizaam. In de herfst een flinke terugval gehad en begon angst mijn leven heel erg te beheersen. Ik kon mij op een gegeven moment alleen nog maar zorgen maken [lees meer...]om alles. Het voelde als overleven. Ruimte voor herstel was er niet. Psychiater adviseerde te starten met een SSRI. Eerste 2 weken sertraline heb ik mij erg beroerd gevoeld. Misselijk, hartkloppingen, droge mond, geen eetlust, veel wakker worden, veel dromen en wat slechtere concentratie. Nu 5 weken verder en ik kan zeggen dat de bijwerkingen naar de achtergrond verdwijnen. Alleen droge mond en wat vergeetachtig. Nu ook positieve effecten merkbaar. Minder piekeren en zorgen maken waardoor ik meer energie heb voor belangrijke dingen in het leven zoals genieten! Deze week begin ik weer met werken en ik hoop dat de angsten binnen de perken blijven. Volgende week heb ik een evaluatie met de psychiater. Maar wat mij betreft blijf ik dit gebruiken als steuntje in de rug om weer op het juiste spoor te komen icm therapie. Hopelijk kan ik ooit weer afbouwen, zoniet so be it. Je schijnt ook zwanger te mogen worden met Sertraline (in overleg met een arts). Nu geen kinderwens maar wel fijn om te weten. Liever zonder medicatie natuurlijk, maar soms kan het niet anders.

09-12-2022 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Ik heb zelf ook veel aan deze reviews gehad dus ik weet hoe belangrijk en fijn het is om erover te lezen als je wilt starten, of net bent gestart. Zowel bij de start van Sertraline, als de eerste verhoging leek er geen einde te komen aan de vervelende bijwerkingen. Maar houd vol !! Ik merkte eindelijk na +- 4 weken verschil. De bijwerkingen die minimaal worden en zelfs ver[lees meer...]dwijnen en ook de lijkt het te beginnen te werken. De extreme innerlijke angst/ paniek lijkt gedempt te worden, wat ik als erg fijn ervaar. Hopelijk werkt dit middel voor jullie net zoals het voor mij werkt. Je moet er wat voor over hebben in het begin (godsamme wat is dat naar) maar op den duur werpt het z’n vruchten af!

09-12-2022 | Man | 65
sertraline (75mg)
De eerste twee weken waren verschrikkelijk. Opgejaagd, paniekerig, totaal ontregeld. Zelfs een keer een paniekaanval gehad wat ik daarvoor nooit had meegemaakt. Dat was een hele lichamelijke ervaring zoals de paniek in mn lijf omhoog trok. Arts vertelde dat hoe meer de gewenningsverschijnselen waren, hoe groter het resultaat zou zijn. Daar heb ik dan maar op vertrouwd.[lees meer...] Na twee tot drie weken werd het geleidelijk beter. Ik slik nu 75 mg setraline, al zes jaar en heb er er geen spijt van. Geen systimische depressie meer, en er zijn gelukkig voldoende emoties en gevoelens over. Libido is foetsie, dat wel..

08-12-2022 | Man | 70
sertraline (50mg)
Na jarenlang Clomipraline ging het tijdens ziekte en na het overlijden van mijn vrouw heel slecht met mij. In overleg met GGZ afgebouwd en nu gestart met Sertraline. Het is goed dat ik overal lees dat je door moet zetten, want anders zou ik nu gestopt zijn. Nog depressiever dan eerst. Zit nu in tweede week en zie het regelmatig niet meer zitten. Ben ook kinderen met mijn [lees meer...]constante huilbuien tot last. Ook al geven ze aan dat dat niet zo is. Dus nog een lage score, maar nog te kort bezig denk en hoop ik.

06-12-2022 | Vrouw | 30
sertraline (100mg)
Psychische klachten
Sertraline zorgt er echter niet voor dat ik me rustiger en minder angstig/gestresseerd voel. Werkt niet goed bij mij. Wel niet veel bijwerkingen.

05-12-2022 | Vrouw | 33
sertraline (25mg)
Dit is mijn 3e dag dat ik het gebruik. Ik voel me heel erg opgejaagd en tegelijkertijd heel moe. Maar als ik ga liggen kan ik niet blijven liggen door de onrust en hartkloppingen. Ik hoop dat deze bijwerkingen snel verdwijnen en dat ik iets positiefs mag ervaren. Ik heb 16 jaar citalopram geslikt. Dat ging best goed. Totdat ik in een diep dal kwam. Vanaf dat moment heb ik [lees meer...]escitalopram gehad en venlafaxine. Hebben beide niet geholpen.

03-12-2022 | Vrouw | 62
sertraline (50mg)
8 dagen neemt ik het nu. Mijn klachten zijn erger geworden en veel huilen wat ik eerder niet echt kon. Ik lees overal dat de eerste 2 weken echt zwaar zijn en dat je doorbijten moet. Ik hoor graag andere ervaringen met de bijwerkingen en of ook bij anderen in het begin ook de klachten erger werden

02-12-2022 | Vrouw | 62
sertraline (50mg)
Ja ik ben nu 7 dagen met Sertraline begonnen en voel me ook beroerder dan daarvoor.

25-11-2022 | Vrouw | 67
sertraline (100mg)
Hierbij wil ik reageren op het vermeerderen van Sertraline hoeveelheid. Ik gebruik al AD medicatie vanaf 1986 en heb al meerdere malen de dosering moeten verhogen en na een paar maanden kon ik die weer verlagen. Er blijven altijd situaties of gebruik andere medicatie , bij ziekte, die niet goed samen werken. Maar voor als nog ben ik zeer tevreden. Zeker met de gedachte van[lees meer...] hoever ik ben moeten komen en waar ik nu sta.

23-11-2022 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
Ik slik Sertraline vanwege depressiviteit. Eerste slikte ik Duloxetine maar daar kreeg ik steeds meer bijwerkingen van, zoals zweetaanvallen en slapeloosheid. De eerste paar dagen van Sertraline waren zwaar en ik wist niet waar ik het moet laten. Volgens mij voel ik me nu langzamerhand wat beter. Hopelijk gaat dit nog vooruit.

18-11-2022 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer 5 a 6 weken. Merk wat verschil. In het begin heel erg angstig geweest, veel erger dan anders. Maar ik was in afbouw van andere AD. Erge misselijkheid. En veel honger. Dat krijg je wel. Ik kan de hele dag eten. Dus echt opletten wat je eet.

18-11-2022 | Man | 46
sertraline (50mg)
Ik ben nu 3 dagen bezig met 50mg Sertraline. De meest voorkomende bijwerkingen heb ik ook, nu erg misselijk, angsten/piekeren komen heftiger naar voren. Geen zin in dingen en dus niet enthousiast. Ik weet , ik ben pas 3 dagen bezig. Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die dit ook hebben gehad en mij wat gerust kunnen stellen?

14-11-2022 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Ik begon met sertraline vanwege mijn angststoornis en stemmingsklachten. Ik werd snel bang voor veranderingen en in sociale situaties. Ik was altijd moe en kon de hele dag wel slapen waardoor ik geen energie had om iets te doen, en als ik dat wel had had ik nergens zin in. Eerste week sliep ik minstens 10 uir op een dag, het leek ael of ik al het slaap die ik had gemis[lees meer...]t inhaalde. Daarna werd het beter, was noet meer elke dag zo moe waardoor het ook wat makkelijker werd dingen te doen omdat ik ook wat motivatie had. Mijn hoofd is rustiger voor het slapen gaan en ik heb minder last van angst bij veranderingen. Ik voel me nog nket gellukig maar dit geeft me wel een steuntje in de rug om zelf naar dingen te te werken

12-11-2022 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Dag allemaal, Ik ben heel benieuwd of mensen ervaringen hebben met het ophogen van de sertraline. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met sertraline 25mg omdat ik ernstige paniekaanvallen ontwikkelde. Echter heb ik een terug val gehad en ben ik sinds 7 dagen begonnen met 50mg. Heeft iemand ervaring met ophoging na zoveel jaar? Hoelang dit duurt voordat je een beetje effe[lees meer...]ct merkt?

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (567) - Antibiotica - penicillines breedspectrum