sertraline

Postnatale depressie (17 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-07-2022 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Wat een wondermiddeltje! Het is de eerste AD die ik gebruik. Ik had een burnout en daarnaast veel last van angsten, overal zorgen om maken, doemscenarios bedenken en piekeren. Ik begon met 25mg en hoewel er werd gezegd dat dit te laag was voor enig effect voelde ik wel al verschil. Daarna na 50mg gegaan en dat was voldoende. Wat een verschil!!!! Ik was weer positief, kon[lees meer...] lachen om het leven, dingen veel makkelijker loslaten en sliep heerlijk! Ik heb eigenlijk amper bijwerkingen gehad, alleen de eerste week en de eerste week na ophoging wat hoofdpijn en licht misselijk. Ik ben wel 7 kilo aangekomen, maar dat heb ik er graag voor over!

02-07-2022 | Vrouw | 34
sertraline (100mg)
Vanaf de eerste dagen kon ik niet meer huilen. Vond ik in het begin heel lastig want dan merk je pas dat huilen bijna verslavend is. De eerste weken helemaal geen zin in seks. Ik heb sertraline ingenomen van oktober tot juni en ben gestopt omdat ik 20kg ben bijgekomen. Het heeft me mentaal wel geholpen. Door een langere tijd rationeler te kunnen denken lijken mijn hersenen[lees meer...] geherprogrammeerd.

01-07-2022 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel al een flink aantal jaren. Na een postnatale depressie is het gebleven. Nog 1 keer tussendoor een lange periode niet genomen. Maar ik begon mijn toch weer slechter te voelen. En nu gebruik ik t weer omdat ik ook niet weet welke anders kan helpen. Maar de klachten zijn niet weg. Het is een somberheid gecombineerd met angst. Ongegronde angst, geen idee[lees meer...] waarvoor. Ik zie overal tegenop. Bij de huisarts geweest om een ander te proberen. Maar die durft t niet aan om te zoeken naar een ander. Bij de therapie die ik volg heb ik dit ook aangegeven. Maar tot nu toe is dat niet op de planning. Eerst werken aan t onderliggende.

18-06-2022 | Man | 81
sertraline (100mg)
Na zeker 6 andere antidepressie middelen sloeg sertraline tot mijn grote opluchting eindelijk aan en heb ik er al jaren heel veel baat bij.

17-06-2022 | Vrouw | 49
sertraline (50mg)
Ik slik dit middel sinds 2006 voor mij werkt het goed . Het is zoeken naar juiste dosering . Al een aantal keer geprobeerd om af te bouwen . Maar dat ga ik niet meer doen !

13-06-2022 | Vrouw | 34
sertraline (25mg)
Heeft er iemand ook tand pijn en veel spanning in het gezicht en hoofdpijn bij sertraline ik gebruik maar 25 mg nu een maand groetjes

02-06-2022 | Vrouw | 68
Overspannen/burn-out
Ik slik op aanraden van mijn huisarts nu bijna 6 weken Sertraline 50mg. Ik ben niet meer zo erg depressief, maar verder doet het weinig met me behalve erg trillen en nerveus en nergens zin in hebben. Zes kilo afgevallen. Valt me zo tegen. Ik slaap ook slecht, dus ik gebruik er ook nog temazepam bij Lorezepam en nog slaap ik slecht. Ik heb in het verleden ooit paroxetine g[lees meer...]ehad en de bijwerking vind ook erg pittig in het begin , maar na een weken ( weet helaas niet meer hoeveel weken) werd ik weer helemaal de oude. Zo fijn! Na een paar maandjes elke week een heel klein stukje van de pil afgehaald met een scherp mesje en totaal geen problemen gehad met afbouwen. Had ik er nu ook maar weer voor gekozen.. 😖

31-05-2022 | Vrouw | 70
sertraline (100mg)
Sinds mei 2016 slik ik sertraline tegen depressie, ging eerst best goed maar heb het idee dat het steeds minder doe maar wil niet nog meer verhogen! Misschien andere ssri pr oberen!

19-05-2022 | Man | 54
sertraline (50mg)
Dit is de 2de keer dat ik het gebruik na mijn CVA. De vorige keer ongeveer anderhalf jaar en heeft het me na een aantal weken geholpen om me beter te voelen. Daarom afgebouwd en gestopt in de hoop dat ik het ook zonder kon, maar na een aantal maanden weer meer depressieve gedachten en daarom in overleg 4 weken geleden weer begonnen. Nu veel spanning en lusteloosheid wat m[lees meer...]e erg bezig houdt. Momenteel soms ook zenuwachtig, wat ik niet goed kan plaatsen, waar dit vandaan komt. Vandaag weer overleg met huisarts, hoe nu verder. Is gevoelsmatig behoorlijk afzien en hoop snel op verbetering.

16-05-2022 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Het werkte niet voor mij. Van 25, naar 50, naar 100mg opgebouwd. Ging telkens eventjes goed en daarna ineens veel slechter. Mijn perspectief verdween, ik werd veel passiever en voelde helemaal niets meer. Wel mega paniekaanvallen, geen geluksgevoelens. En de suicidale gedachten namen toe. Uiteindelijk Quetiapine 25mg 2x pd erbij gekregen en daarmee waren de nare gedachten [lees meer...]in 1 klap weg. Inmiddels 2 weken afgebouwd naar 0 en ik voel me eindelijk weer mezelf. De Quetiapine houd me stabiel en ik kan daarnaast eindelijk weer genieten van de mooie dingen. Ben ook weer actiever wat fijn is aangezien ik 15kg was aangekomen in de tussentijd.

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

02-05-2022 | Vrouw | 50
sertraline (50mg)
Jaren gebruikt (ongeveer 20 jaar). Nu ongeveer 5 jaar gestopt. Pas na het stoppen langzaamaan gemerkt wat een enorme invloed die medicijnen hebben gehad. Ik was altijd, dag in dag uit, moe, moe, moe. Sliep daarnaast slecht en nog veel meer klachten. Nu ik ze, eindelijk, niet meer gebruik zijn al die klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Voel me sensitiever, kan meer[lees meer...] genieten van natuur, muziek enz. Depressieve perioden uiteraard ook weer terug.

28-04-2022 | Vrouw | 33
sertraline (50mg)
Eerste week 25 mg Sertraline. Bijwerkingen waren vervelend maar toch de ophoging gedaan naar 50 mg. Nu gestart met de 2e week 50 mg en nog veel onrust/ paniek. Ik heb er oxazepam bij gekregen en dit neem ik zodat de bijwerkingen wat minder heftig zijn. Ik heb al eens eerder een andere ssri gehad wat mij destijds veel geholpen heeft. Hopelijk gaan de bijwerkingen snel [lees meer...]afnemen en het medicijn zijn werk doen. Ik zit nu op de 16e dag gebruik. Waarvan 9 dagen op 50 mg. De arts zegt dat de bijwerkingen meestal weg gaan na 14 dgn dus ik ga dit de komende dagen hopelijk ervaren!

27-04-2022 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Voorgeschreven 2 jaar geleden door psychiater, In eerste instantie bang dat ik een afgevlakte versie van mijzelf zou worden, maar ik werd juist weer meer mijzelf. Er kwam meer kleur en zachtheid over de dingen. Rust en ruimte voor het geen wat er echt toe doet. Kon opeens weer gelukzalig adem halen en genieten bijv. Zonder angst en stormen, de zwaarte van diepe dalen. Er [lees meer...]kwam heel veel beters voor terug. Dat was echt een super fijne ervaring, en leefde er onwijs van op, zowel werk als privé. Mijn creativiteit en productiviteit leden er juist niet onder in de eerste 1,5 jaar. Het stopt het ellendige gepieker en gevoelens van angst. Pas wel op dat je je niet té comfortabel gaat voelen met dit middel; blijf werken aan de kern/grondslag van je depressie. Want het maakt ergens bij langdurig gebruik passief, op een onschuldige manier. Dit uit zich in; meer slaap uren, minder libido en sneller tevreden zijn. Waardoor mijn huis en verzorging iets meer verslonsde. Dat viel wel in het niet met alles wat ik ervoor terug kreeg. Ik zou dit antidepressivum zeker aan raden als steun in de rug om tot rust te komen, en weer ‘fijn’ te kunnen functioneren. Het geeft een onwijs goede en verbeterende boost als je een lange periode dealt met angst en somberte. Want die verdwijnen hierdoor. Maar voor lang gebruik vind ik het wat moeilijker omdat ik dan toch het gevoel krijg dat er een soort bescherm laagje om me heen komt. En dan wil ik weer het vurige en scherpe ervaren. Maar als je gek wordt van angst en hele diepe dalen steeds ervaart dan is het perfect dit een tijd te proberen en zal je weer een heel fijne versie van jezelf ervaren. Het middel helpt je dan zeker om uit een depressie te komen.

25-04-2022 | Man | 40
Sociale fobie
Door teveel nare ervaringen werd ik steeds meer op mezelf, ging vrijwel nergens meer heen na het werk vanwege onzekerheid en onverwerkte trauma's en ik voelde mij zeer negatief naar mensen toe. Alles raakte mij ontzettend en ik lag vrijwel mn hele leven wakker van gepieker en dingen die mensen tegen mij hadden gezegd. Ik voelde mij vaak minder dan anderen en in groepen vri[lees meer...]enden voelde ik mij zeer eenzaam. Alsof iedereen elkaar aardiger vond, daardoor heb ik een muur om me heen en vinden mensen het lastig mij te leren kennen. Het zal waarschijnlijk lijken of ik arrogant ben. Na een paar weken ging ik weer eens naar een feestje, zonder weg te gaan zodra het druk werd. Mijn vrienden merkten op dat ik vrijwel geen negatieve dingen meer zei en goed in mijn vel zit. Mn familie merkte dit ook op. Ik heb weer dagen dat ik sta te dansen op muziek. De nadelen zijn best aanwezig maar de voordelen zijn veel beter. Ik wou dat ik dit vroeger had gekregen voor mn adhd klachten. Ben nog druk maar klaag bijna niet meer en als je veel kan praten zonder ervoor na te kunnen denken, is dat erg handig. Omdat het lang duurde voordat het werkte, voel ik mij niet anders dan mezelf.

19-04-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Sinds ik sertraline gebruik ben ik mentaal stabiel. Ik begon met intermitting dosering (rond een bepaalde periode in de mijn cyclus waar de klachten op zijn hevigst waren) Bijwerkingen heb ik de eerste week gehad: angstaanvallen, maar dat viel te relativeren. Na een dag of twee was dit voorbij. Rond mijn menstruatie veranderde ik compleet in een ongrijpbare, niets on[lees meer...]tzienende tiran. Dat is gelukkig verleden tijd. Wel verschoof mijn cyclus na een paar weken waardoor ik het raadzaam achtte steeds eerder met de medicatie te starten in de maand. Na overleg met mijn huisarts ben ik uiteindelijk begonnen met een constante dosis sertraline, dus elke dag 1 tablet, dat doet mij erg goed. Mijn menstruatie lijkt daardoor wel uit te blijven. Ik heb geen kinderwens meer, dus dat mijn menstruatie uitblijft zit mij niet dwars, ik heb er tenslotte ook geen last meer van in de zin van dat ik de hierboven beschreven tiran wordt...

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum