sertraline

Postnatale depressie (14 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

10-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Ik kampte, na de bevalling, met een extreme angststoornis. Ik werd er depressief door en kon nergens meer van genieten. Na een bezoek aan de dokter (die overigens therapie aanraadde, maar daar wilde ik niet op wachten) kon ik starten met sertraline. Ze raadde 50mg aan, maar omdat ik liever geen medicatie slik, wilde ik beginnen met 25mg en dan kon ik altijd nog opbouwen. D[lees meer...]at opbouwen was uiteindelijk helemaal niet nodig, want 25mg werkt super. De eerste paar dagen en vooral nachten waren heftig, ik kon niet slapen, alleen maar huilen en mijn angsten werden 10 keer erger. Maar gelukkig heb ik doorgezet want ik voel me beter als ooit tevoren. Ik ben voor 90% van mijn angsten af en kan weer genieten van het leven.

07-05-2020 | Man | 40
sertraline (100mg)
Ik gebruik dit middel nu een aantal maanden, ivm Tinnitus en een daarop volgende angst en paniekstoornis. Ik ben dit middel op aanraden van mijn therapeut gaan gebruiken. Het begin was erg pittig maar ik ben blij dat ik doorgezet heb. Ben weer rustig, minder gehaast en slaap eindelijk weer normaal. Wel de nodige bijwerkingen maar de voordelen zijn groter.

02-05-2020 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
eerste week vond ik echt heel pittig, de eerste nacht maagpijn gehad, de eerste paar dagen een droge keel, depersonalisatie en derealisatie, alsof je in een droom leeft, en heel zwaar wakker worden terwijl ik altijd haast uit bed sprong voorheen. paniek nam ook toe, maar de psychiater had me gewaarschuwd dat de angsten erger kunnen worden de eerst twee weken. Gelukkig nam [lees meer...]dat ook af en nu twee maanden later voel ik me heel erg me zelf, kan een beetje wegdromen in plaats van altijd alert te zijn en strak van angst of piekeren over verwachtingen van anderen van mij. Ik ben beter in aangeven wat ik nodig heb om gelukkig te zijn en heb meer zelfliefde en eigenwaarde ontwikkeld omdat ik meer durf en stappen zet. Ik heb de effectiviteit een 'matig' gegeven omdat ik meer had verwacht van antidepressiva maar het is geen wondermiddeltje, eerder iets dat je een steuntje in de rug geeft en je door een fase heen kan helpen. Ik heb ook heel erg last van extreme zweetaanvallen als ik gestresst of angstig ben en ik schaam me daar zo voor dat ik had gehoopt dat als ik de angst zou onderdrukken met medicatie het zweten ook af zou nemen, dat is zeker voor een deel zo, maar de reactie van mijn lijf is toch nog goed aanwezig. Oh en voor iedereen die bang is om aan te komen van antidepressiva, ik had juist het tegenovergestelde, mijn hongergevoel was nergens te vinden ben er denk ik wel zo'n 3 kilo door kwijt geraakt in 2 maanden zonder ook maar iets te doen. Verder heb ik wel wat meer last van humeurigheid en iets lichter slapen en kiezen op elkaar klemmen in de nacht. Denk allemaal emoties die te weinig daglicht hebben gezien in het verleden dus het mag er zijn. Ben er voor nu blij mee. En wat een mooie bijkomstigheid is, als je prikkelbare darm syndroom hebt of het Premenstruele syndroom (allebei gehad) dan verdwijnt het met dit medicijn als sneeuw voor de zon, nooit meer last van depressieve episodes voorafgaand aan de menstruatie en mijn buikpijn is al weken weggebleven.

01-05-2020 | Man | 37

29-04-2020 | Vrouw | 51
sertraline (100mg)
Ben begonnen met 50 mg. Deze hebben mijn angst voor hyperventilatie opgelost samen met lorazepam. Nu jaren later toch verhoogd naar 100 mg ivm een depressie. Ik voel mij super goed en kan nu zelf zonder angst het hele corona gebeuren dragen. Alles komt minder hard binnen en voel me veel meer zelfverzekerd. Dit is mijn ervaring.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Obsessieve-compulsieve stoornis
Gebruik nu al 10 jaar lang 200mg sertraline vanwege een dwangstoornis. Nooit het idee gehad dat het effect had en ook geen opvallende bijwerkingen. Ik maak me wel zorgen over de langetermijn-bijwerkingen en ik vraag me af of ik het eigenlijk wel (nog) nodig heb. Heb stukken minder last van dwangklachten, maar dat komt door intensieve klinische therapie die ik 10 jaar geled[lees meer...]en heb gehad. Uit angst voor instabiliteit en terugvallen ben ik sertraline blijven gebruiken, artsen hebben ook nooit voorgesteld om af te bouwen of te stoppen. Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt met antipsychotica (risperidon), die ik 8 jaar lang gebruikte om dezelfde reden. Daar kwam ik op eigen initiatief mee. Ik hoop dat ik binnenkort ook kan stoppen met de sertraline, want het rommelt al 10 jaar (onnodig) met mijn serotonine en andere dingen, zonder positieve effecten. Mijn tip aan anderen: laat je niet zomaar volstoppen met medicijnen. Dit soort medicijnen zijn geen geneesmiddelen, maar bieden (tijdelijk) ondersteuning tijdens therapie. In mijn geval heb ik het waarschijnlijk niet nodig gehad (heb ook vooral last van dwanghandelingen en niet van dwanggedachten). Wees voorzichtig met wat je gebruikt, want het kan soms meer kwaad dan goed doen. Helaas wist ik toen als 14-jarig ziek meisje niet beter en nam ik alles aan wat mogelijk kon helpen.

25-04-2020 | Man | 66
sertraline (150)
Histamine veroorzaakt ook angst en depr. Bij mij was erfelijk belast. Nu histamine remmer gaat het beter. Wordt vaak niet aangehaald en is een vrij onbekend probleem.

18-04-2020 | Vrouw | 30
sertraline (50mg)
Sinds een aantal maanden slik ik sertraline, de eerste maanden de Sandoz en nu sinds 2 weken de Sun omdat de anderen niet leverbaar zijn. Sinds die 2 weken al 4 kg aangekomen en de hele dag trek. Ik geef niet toe aan het hongergevoel maar wordt er wel sagrijnig van. Het aankomen in gewicht maakt mij weer meer onzeker.

11-04-2020 | Man | 30
Depressief
Al 4 jaar aan het worstelen geweest met flinke vermoeidheid, neerslachtigheid en zag de toekomst slecht in. Een psychiater schreef deze medicatie voor en binnen 4 weken na de start merkte ik verschil: fitter, vitaler positief en nu, inmiddels 3 maanden verder durf ik te zeggen dat ik geen enkele depressiviteit meer ervaar. Mijn leven is 180 graden gedraaid. De eerste 2 we[lees meer...]ken wat last van bijwerkingen (zombie gevoel) maar hierna was dat helemaal klaar en merk nu nergens wat van.

10-04-2020 | Vrouw | 42
sertraline (250mg)
ik slik al een aantal jaar sertraline, 200 mg.. en sinds een week 250 mg Door een operatie 6 jaar geleden neemt mijn lichaam de medicatie anders op.. Ik blijf me depressief voelen,angstig waarvoor ik soms een lorazepam inneem,maar daar krijg ik maar vijf tabletjes van id twee week. Nu denk ik dat de sertraline mss wel helemaal niet werkt,en dat ik mss door de sertrali[lees meer...]ne nog steeds ups en downs heb.. Ik wil het gaan afbouwen,ook omdat de apotheek me heeft verteld dat het niet meer leverbaar is en ik weer een ander merk krijg.. Zijn er meer die een hoge dosis nemen?

05-04-2020 | Vrouw | 19
sertraline (25mg)
Ben erg misselijk en veel buikpijn redelijk vaak hoofdpijn. Het medicijn heeft me wel geholpen maar had het liever toch niet willen hebben, aangezien de bijwerkingen.

28-03-2020 | Vrouw | 28
Chronische depressie
Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)

21-03-2020 | Vrouw | 43
sertraline (25mg)
Dag 4 van Sertraline 1x per dag 25mg.. door een heftige gebeurtenis vorig jaar zijn er bij mij angst/ paniekaanvallen ontstaan die mijn dagelijks functioneren volledig op zijn kop hebben gezet. Van tevoren begonnen met Citalopram ( dacht dat ik dood ding zo heftig waren de bijwerkingen). Maar nu na dag 4 is het echt doorbijten zeg, neem de Sertraline voor het slapen gaa[lees meer...]n in. Vanaf dag 1 last van veel onrust/ paniek, gejaagd gevoel, branderig gevoel in mijn lichaam, droge mond, dromen, weinig tot geen eetlust, ontzettend vermoeid, wazig zien.De arts zegt dat dit normale bijwerkingen zijn maar hoop toch dat ze snel minder worden. Kan iemand deze ervaringen met mij delen en me gerust stellen dat het normale bijwerkingen zijn die minder worden.. Zou gaan beginnen aan Emdr therapie maar door teveel spanningen uitgesteld..

10-03-2020 | Vrouw | 56
sertraline (100mg)
Even een vraagje na 2 jaar Sertraline geslikt te hebben afgebouwd ging goed maar na 2 maanden uit het niets weer angst paniek en onrust toch weer gaan slikken op aanraden van arts zit nu op 100 mg iemand ervaring met 2de x beginnen en hoe snel het aanslaat.

09-03-2020 | Vrouw | 16

27-02-2020 | Man | 27
sertraline (100mg)
Al meerdere jaren probeer ik zonder medicatie te werken aan mijn GAD(Generalized Anxiety Disorder), OCD, Social Anxiety en Paniekstoornis. Afgelopen jaar ben ik in behandeling geweest voor basis ggz, dus een vrij kort traject van 13 sessies. Verder ben ik in die tijd flink bezig geweest met sporten, goed eten. Maar toch steeds kreeg ik het gevoel dat ik telkens op het [lees meer...]randje leefde. Steeds van week tot week had ik er last van. Toen werd besproken dat ik wellicht een tekort kan hebben aan neurotransmitters. Na veel onderzoek, reviews en gesprekken met mijn vriendin heb ik besloten om te beginnen met Sertraline. In November begon ik met 50mg. Ondanks het feit dat ik griep (of iets dergelijks) kreeg, voelde ik me na ongeveer 6 weken al wat beter. Bijwerkingen waren vooral bij mij toegenomen angst. In die tijd heb ik Oxazepam en Etizolam gebruikt om het te overbruggen. Omdat ik het nog vrij mild vond, ben ik opgehoogd naar 100mg. Dit viel zwaarder, werd wederom ziek en had eerst het gevoel dat het niet meer werkte. Doorzetten is bij dit medicijn wel echt vereist. Nu ben ik net opgehoogd naar 150mg om te kijken hoe dat gaat. Niet omdat het niet werkt. Het werkt namelijk enorm goed, ik ben weer begonnen met studeren, rijlessen, meer zekerheid over mezelf en de toekomst Als je erg benieuwd bent hoe dit medicijn werkt; wees niet te bang over alle negatieve verhalen. Dat deed ik wel, maar dit medicijn heeft mijn leven echt verbeterd. Voor iedereen die struggled, YOU CAN DO THIS! (Sidenote; ik kan geen alcohol meer verdragen, dan krijg ik het gevoel dat het medicijn niet z'n werk niet meer doet)

Thyrax Duotab (853) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum