sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

15-07-2020 | Vrouw | 32
sertraline (50mg)
Nu voor een maand 50mg toen ik merkte dat ik depressieve klachten had. Ik merk dat het malen minder uitstraalt naar mijn lichaam, waardoor ik het sneller los kan laten. Ik zit beter in mijn vel. Zet mezelf op nummer 1 en sport en doe dingen die mij plezier brengen. Mijn libido is niet lager maar orgasme is wel moeilijker. Al met al ben ik tevreden.

11-05-2020 | Vrouw | 32
sertraline (15mg)
Ik gebruikte dit medicijn wel eerder alleen had ik soms niet goed geluisterd wat de dokter zei dus nam ik na 2/3 dagen 50mg ipv de 25mg en dat heb ik ook geweten. Nu begin ik sinds 3 dagen ook weer en slaap ook slecht en dat met de kwart van de 25mg. Ik heb wel alprazolam en oxazepam maar weet niet hoe je dat moet innemen qua als je een kwart nu van de sertraline in neemt [lees meer...]om een beetje goed je slaap ritme te krijgen. Ik weet dat het 2-4 weken duurt. Maar dacht eigenlijk dat ik wel kon slapen omdat ik minder dan 25mg slik. Maar het duurt altijd hè lang he. Als er bijwerkingen komen ga je er op focussen en kun je bijv ook niet slapen en ja je hebt meer het gevoel dat je niet 1 bent met je body en mind. Je wilt van alles, ook slapen, niet bang zijn maar de sertraline doet dat niet die gaat er juist mee spelen is best goed eigenlijk maar bloed irritant om dat uit te dagen voor de werking, dus dat betekend dat het goed werkt als je angstig bent of wat dan ook.

11-05-2020 | Vrouw | 32
sertraline (25mg)
Hallo, Ik ben Sandra en ik weet wel wat sertraline doet hoor maar was weer afgebouwd en had een dagbesteding tot dat de corona opdook en niks meer had en het ging de eerste maand goed, nergens last van tot dat ik best minder ging doen thuis want ja snel verveeld. En meer tijd had om helemaal op alles te focussen op mijzelf. Nou dat wil je niet, je wil niet zien hoe je [lees meer...]ademd en hoeveel keer je slikt perdag. Haha.... Dus slapeloosheid kwam weer opduiken en angsten. Dus huisarts gevraagd voor Alprazolam voor slapen en voor de angsten. Nou 4 dagen goed. Daarna niet meer dus toen sprak ik mijn eigen huisarts en zei dat ik gestopt was met sertraline na maanden terug dus ja dat vond ze niet zo leuk. Dus mocht ik weer beginnen wel dit keer met lage dosering. Lager dan 25mg want de vorige keer toen ik begon kreeg ik ernstige bijwerkingen ook had ik meerdere dagen 50mg genomen terwijl het 25mg moest zijn dus zei de dokter laten we met de laagste beginnen dus de halve een kwart maken en die nemen. Nou dat gaat goed met soms wat bijwerkingen slapeloosheid is moeilijk en soms diarree en nu slik ik die kwart 3 dagen dus hopelijk doordat ik een lage dosering neem dat ik snel weer normaal kan inslapen ipv alprazolam en oxazepam te gebruiken. Hebben jullie tips? Groetjes Sandra

14-01-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had een hele erge vorm van postnatale depressie dit medicijn heeft me er echt doorheen geholpen, enige nadeel is dat ik flink wat kilo’s ben aangekomen en mijn libido 0 is. Ben nu bezig met afbouwen

09-12-2019 | Vrouw | 33
Chronische depressie
In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.

24-09-2019 | Vrouw | 33
Paniekaanvallen
Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!

01-08-2020 | Vrouw | 35

13-06-2020 | Man | 35
Psychische klachten
Laag zelfbeeld en neiging tot obsessieve gedachten

20-11-2019 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
Ik denk dat het heel relevant is om te vermelden dat sertraline verslavend kan zijn. Naast opiaten en morfine! Patiënten hebben het recht om dit te weten. Indien u dit achterhoudt is dit schuldig verzuim!!!! Meer dan de helft van de mensen heeft maanden, jaren nodig om ervan af te geraken.

19-11-2019 | Vrouw | 35
sertraline (50mg)
(Mijmedicijn.nl: ter informatie, deze platform is gericht om persoonlijke ervaringen met medicijnen te wisselen)

09-11-2020 | Vrouw | 36
sertraline (50)
Sertraline is een medicijn wat mij de eerste weken door een hel liet gaan met paniekaanvallen en rusteloosheid. Daarna werd het langzaam steeds beter, meer rust. Wel nog steeds last van kortademigheid vaak, wazig zien, moe en vaak duizelig. Toch is het medicijn wel de moeite waard...al zijn die bijwerkingen wel vervelend.

02-11-2019 | Vrouw | 36
sertraline (50mg)
Ik ben sertraline gaan gebruiken ivm angst/paniek/ depressie. In eerste instantie Mirtazapine voorgeschreven gekregen, aangezien ik ook heel slecht sliep. Voor het slapen werkte dit super, echter de rest werd zeker niet minder. Sertraline duurde ook zeker 6 weken voor ik iets ging merken, maar uiteindelijk heel blij mee. Eén keer gestopt, zat al tijd lang op 25 mg, dit [lees meer...]heel langzaam afgebouwd. Ging heel goed, nauwelijks of geen afkickverschijnselen. Helaas later weer klachten gekregen en niet te lang gewacht om toch weer te starten met Sertraline. Duurde echt weer 2 maanden voor het werkte, weer bij de opstart misselijk, duizelig en soms de gekste dingen, waardoor ik soms echt twijfelde aan mezelf. Je hoeft niet bang te zijn om Oxazepam te gebruiken om daar mee om te kunnen gaan. Daar stop je vanzelf mee zodra de sertraline goed aanslaat. Al met al blij mee, niet aangekomen of iets, libido wel 0,0, maar niet zeker dat dit door sertraline komt.

08-10-2020 | Man | 37
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden burn out gekregen. eerste maanden elke dag 15 uur geslapen. was erg duizelig. had vaak spanningshoofdpijn. last van maagklachten. spierpijn. herstel ging erg langzaam. na 2 jaar opgebouwd tot 32 uur werken. smiddags nog steeds 2 uur rusten en na het eten niet veel energie nog steeds. slecht tegen prikkels kunnen. gespannen gevoel . rare stroomstootjes in mij[lees meer...]n hoofd.maagklachten etc. door de lichamelijk klachten erg angstig geworden. mijn herstel stagneerde steeds met ups and downs. steeds als ik een klein beetje over mijn grens ging had ik hier lang last van. ook als ik probeerde te sporten...voelde dit vooral daarna niet fijn. spanningshoofdpijn werd laatste maanden steeds erger . wanneer deze ondragelijk werd nam ik 5mg diazepam in. Dit was het enige wat een beetje hielp. altijd heel goed kunnen slapen. tot de laatste maand. 22 uur naar bed en rond 3 uur wakker. merkte dat ik steeds meer vermoeid werd en meer klachten kreeg. wilde niet aan de sertreline maar zag geen keuze. 1 week geleden begonnen met 50mg

27-05-2020 | Vrouw | 37
sertraline (12mg)
Ik gebruik nu 5 weken Sertraline, vloeistof. Begindosis was 0,6 milliliter maar de bijwerkingen waren zo intens dat ik van 0,2 langzaam aan het opbouwen ben. Ik zit nu op 0,7 en ga elke week 0,1 milliliter omhoog. Over 6 weken bloedspiegel laten prikken of die goed is. Het gaf het gevoel alsof ik een XTC pil op had, en echt niet op een fijne manier. Nu, op dit moment merk [lees meer...]ik wel dat de angst wat afneemt en dat ik meer geneigd ben dingen de ondernemen. Het gaat nog een hele tijd duren voordat alles op elkaar is afgestemd, maar dat is nu eenmaal zo bij deze soort medicatie.

01-05-2020 | Man | 37

10-09-2020 | Vrouw | 38
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Hoi, ik gebruik nu sertraline ongeveer 8 jaartjes vanwege ptss en paniekaanvallen. Begonnen met 200 mg en paar jaar terug afgebouwd naar 100 mg. Daar heb ik het een aantal weken zwaar mee gehad maar nooit meer behoefde gehad om het weer te verhogen dus dat was een goede zet. Sertraline heeft mij in het begin heel erg geholpen maar ik begin nu steeds meer lichamelijke klac[lees meer...]hten te krijgen en ik kan niet goed plaatsen of dit aan mijn leeftijd ligt, of aan de medicatie of iets anders... Ik heb vaak last van nachtzweten, maagpijn, toch paar kilo aangekomen, eet wel meer maar raak niet snel verzadigd, vaak last van mijn darmen, hoofdpijn, vaak heel moe, vaak redelijk lage bloedsuikerspiegel (vooral na het eten), af en toe ijzer te kort, echt hele slechte concentratie en libido is al jaren kwijt haha. Dezd klachten zijn nu afgelopen jaren/ maanden op komen zetten. In overleg met mijn huisarts ga ik nu afbouwen. Ik hoop in ieder geval wat klachten kwijt te raken en hopelijk gaat mijn stofwisseling weer wat beter functioneren. Ik merk dat dit ook veranderd is. ( kan ook de leeftijd zijn) Heeft iemand ervaring met de genoemde bijwerkingen? Ik hoor het dan graag hoor.... groetjes R

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (508) - Antibiotica - penicillines breedspectrum