sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

28-03-2020 | Vrouw | 28
Chronische depressie
Reden voor gebruik was jarenlange somberheid (afgewisseld met betere periodes) en sociale angst, laatste half jaar aangevuld met overspannenheid. Ik had het idee dat ik er niet meer zelf uit kwam en de klachten verergerden. Therapie hielp onvoldoende. De eerste 2-3 weken waren heel pittig. Week 1 nam ik 25mg. Heel veel last gehad van misselijkheid, geen eetlust, slapeloosh[lees meer...]eid, grieperig, duf gevoel soms, diarree, rare dromen, hoofdpijn, droge mond, verminderd libido, onrustige benen, somberheid, angst, vaag gevoel. Had echt het idee dat ik aan zware drugs zat. Week 2 opgebouwd naar 50mg. Zelfde bijwerkingen maar iets minder intens, zelfde geldt voor week 3. Na ongeveer 3-4 weken merkte ik dat de bijwerkingen langzaam waren verdwenen en mijn stemming wat opklaarde. Enige bijwerkingen die ik nog heb zijn droge mond, verminderd libido, verslechterd korte termijn geheugen, rusteloze benen en rare dromen/wat minder diepe slaap. > Effect medicatie: zeer positief :) heb het idee dat met name mijn sociale angst klachten een stuk minder zijn, ben wat zelfverzekerder, durf me meer open te stellen en maak me niet meer zo druk. Daarnaast ben ik echt veeell energieker en ondernemender dan eerst. Mensen om me heen vinden me een stuk vrolijker. Qua depressie merk ik dat de diepe dalen minder heftig zijn. Het lijkt of m'n gevoel daar niet meer bij kan, alsof het automatisch afvlakt op het moment dat het te diep/slecht gaat. Ik kan beter relativeren :) laat dingen makkelijker van me afglijden. M'n gevoelens komen gewoon niet meer zo intens binnen, maar glijden makkelijker van me af en dat is na al die jaren superfijn. Dus ben echt zeer positief over deze medicatie. Vooral mbt angst en energie. Vraag me soms wel af of deze medicatie/dosis voldoende is mbt somberheid. Daar heb ik namelijk nog steeds wel last van icm piekeren. Maar veel minder intens dan eerst. En dat is al heel fijn :)

21-03-2020 | Vrouw | 43
sertraline (25mg)
Dag 4 van Sertraline 1x per dag 25mg.. door een heftige gebeurtenis vorig jaar zijn er bij mij angst/ paniekaanvallen ontstaan die mijn dagelijks functioneren volledig op zijn kop hebben gezet. Van tevoren begonnen met Citalopram ( dacht dat ik dood ding zo heftig waren de bijwerkingen). Maar nu na dag 4 is het echt doorbijten zeg, neem de Sertraline voor het slapen gaa[lees meer...]n in. Vanaf dag 1 last van veel onrust/ paniek, gejaagd gevoel, branderig gevoel in mijn lichaam, droge mond, dromen, weinig tot geen eetlust, ontzettend vermoeid, wazig zien.De arts zegt dat dit normale bijwerkingen zijn maar hoop toch dat ze snel minder worden. Kan iemand deze ervaringen met mij delen en me gerust stellen dat het normale bijwerkingen zijn die minder worden.. Zou gaan beginnen aan Emdr therapie maar door teveel spanningen uitgesteld..

10-03-2020 | Vrouw | 56
sertraline (100mg)
Even een vraagje na 2 jaar Sertraline geslikt te hebben afgebouwd ging goed maar na 2 maanden uit het niets weer angst paniek en onrust toch weer gaan slikken op aanraden van arts zit nu op 100 mg iemand ervaring met 2de x beginnen en hoe snel het aanslaat.

09-03-2020 | Vrouw | 16

25-01-2020 | Vrouw | 57
sertraline (50mg)
Ik werd zomaar overvallen door paniekaanvallen, kon niet meer normaal functioneren. Na enkele dagen merkte ik al verschil en tot heden voel ik dr aanval komen maar deze zakt weer even snel weg

17-01-2020 | Vrouw | 27

16-01-2020 | Vrouw | 23

15-01-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
2 jaar geleden begonnen met 25 mg in de kliniek waar ik zat voor een depressie en anorexia, na 4 maanden opgehoogd naar 50 mg en hier zit ik al 2 jaar op. Onwijs blij met de medicatie, voor het eerst geen winterdip gehad (die ik altijd wel had) en belangrijker, helemaal uit de depressies geraakt. Merk als ik hem 3 dagen zou vergeten ik mij grieperig, moe, pijnlijk, geirrit[lees meer...]eerd en zeer geëmotioneerd voel. Stoppen of afbouwen lijkt mij nog veel te eng, maar na 5 verschillende anti depresivums EINDELIJK een goeie gevonden

14-01-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had een hele erge vorm van postnatale depressie dit medicijn heeft me er echt doorheen geholpen, enige nadeel is dat ik flink wat kilo’s ben aangekomen en mijn libido 0 is. Ben nu bezig met afbouwen

11-01-2020 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik wil graag mijn verhaal delen. Door sertraline ben ik mij weer goed gaan voelen. In het begin had ik veel last van toenemende angst. Ook had ik het gevoel dat ik stoned was. Na 3 week ging ik mij steeds beter voelen. Ik heb mijn emoties onder controle en dat is fijn. Verder word ik beetje bij beetje weer mijzelf. Ik voel mij weer gelukkig en onderneem veel dingen. Je[lees meer...] moet even door de zure appel heen bijten, maar na 3 maanden merk je dat het goed helpt.

05-01-2020 | Vrouw | 72
sertraline (25mg)
Het werkt heel goed bij ,mij,geen problemen meer. Ik slik al 8 jaar dit medicijn.

20-12-2019 | Vrouw | 60
sertraline (100mg)
ivm burn out en ernstige depressie en angst met dit middel sinds 6 weken begonnen, eerst 2 weken 25 mg, daarna 3 weken op 50 mg. Volgens verpleegkundige te lage dosis gezien ernst van klachten daarom sinds een ruime week naar 100 mg. De klachten worden alleen maar erger en ik merk nog geen verbetering, wordt er wanhopig van.....

12-12-2019 | Vrouw | 53
sertraline (50mg)
Zeer slechte ervaringen met Sertraline. De dosis van 50 mg deed niets, daarna in overleg met arts verhoogd naar 100 mg. Ik voelde me een soort van zombie. Kon niet functioneren overdag. Direct mee gestopt. Voor dit middel kreeg ik Citalopram waarvan de bijwerkingen bij mij nogal heftig waren. Eigenlijk zijn al deze middelen troep. Het is een lapmiddel maar de klachten blij[lees meer...]ven gewoon. Ik ga geen van deze middelen meer gebruiken.

09-12-2019 | Vrouw | 33
Chronische depressie
In totaal 3 keer begonnen met SSRI's (antidepressiva's). Paroxetine 20 m. In het begin veel bijwerkingen. gapen en heel licht in hoofd, stoned gevoel, hyperfocus op patroontjes, rare dromen, geen orgasmes kunnen krijgen en erg suf. Na maand of 2 is dit helemaal weg. 3 maanden gestopt (met afbouw) maar was geen succes. ben toen weer op gaan bouwen. precies dezelfde bijwerki[lees meer...]ngen, maar nu was dit niet meer eng want wist dat dit weer weg zou gaan. ivm kinderwens overgestapt paar jaar later naar 50 mg sertraline. overstappen was 2 weken afbouwen en toen sertraline. Weer gelijksoortige bijwerkingen en 2 weken erg kort lontje. Daana ging het prima, zelfs tijdens zwangerschap! Je leest veel negatieve verhalen op internet, daarom schrijf ik dit. Waar het goed gaat hoor je niks. Ik heb geen trauma's maar een biologisch probleem met geluksstofjes die missen. Dit middel is mijn redding en wees niet bang het minimaal 2 maand te proberen! Laat je niet gek maken door al die nare verhalen. Als het niet zou helpen zouden niet zoveel mensen het slikken.

05-12-2019 | Vrouw | 16
sertraline (100mg)
Verergerde het eerst. Nu geeft het rust

01-12-2019 | Vrouw | 47
sertraline (100mg)
In 2010 heb ik korte tijd Lexapro gebruikt omdat ik depressief was. Het was een behoorlijk nare ervaring. Ik kreeg last van slapeloosheid (soms sliep ik maar 5 minuten per nacht). Tijdens de slapeloze nachten had ik last van een onbedaarlijke jeuk. Vijf uur onafgebroken krabben en geen verlichting. Ook merkte ik dat mijn gedachten agressiever en onverschilliger werden. Zo [lees meer...]kende ik mezelf niet. Ik ben met Lexapro gestopt en bovenstaande klachten gingen voorbij. Maar niet de depressie. Door de nare ervaring met Lexapro en door de depressie zelf had ik niet de moed om verder te gaan en andere antidepressiva uit te proberen. Tot mijn schade, want de behandeling bij de ggz die na de Lexapro-episode volgde, heeft me bijna vier jaar tijd van mijn leven gekost. Men dacht daar dat ik baat zou hebben bij quetiapine (Seroquel) en alprazolam. Het hielp niet, vooral op de langere termijn volstrekt niet. Wie weet had ik die medicijnen nu nog geslikt als ik niet op eigen houtje en met succes alles had afgebouwd (met bijwerkingen uiteraard, zoals hartkloppingen, moeite met slikken en tijdeljk sterk toegenomen prikkelgevoeligheid). Na een zelfhulpcursus had ik mijn slaap weer onder controle. Een enorm belangrijke stap in mijn herstel. Toen volgde in 2014 een serieuze depressie en ben ik met de moed der wanhoop Sertraline gaan gebruiken. Eerst 50 mg. Dat deed wel iets, maar niet genoeg. Toen, na een gesprek met een verstandige psychiater (ze bestaan) opgehoogd naar 100 mg. Ik gebruik nu nog steeds 100 mg, verdeeld over 2 x 50 mg ('s ochtends en 's avonds). Dit om te voorkomen dat ik slokdarm- en maagklachten krijg als bijwerking van de sertraline. De huisarts had mij voor die klachten een maagzuurremmer voorgeschreven. Dat begon me al snel tegen te staan, onder andere omdat dan vitamine B12 niet meer goed opgenomen zou kunnen worden. Ik was toen vegetariër, en ben nu veganist. Vitamine B12 zit in dierlijke producten, dus je hebt kans op een tekort. Na overleg met een psychiater die geen bezwaar zag in mijn voorstel, ben ik dus 2 x 50 mg gaan gebruiken. Behalve last van slokdarm- en maagklachten had ik een andere mogelijke bijwerking van sertraline: nachtzweten. Maar dat kan in mijn geval ook door de (pre-)overgang komen. Dus dat is niet duidelijk. En inderdaad ervaar ik ook de vaak niet genoemde maar voor veel mensen wel heel belangrijke bijwerking: vermindering van libido. Ik heb daar zelf niet zo veel problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen iets onoverkomelijks is. In 2017 dacht ik dat ik dat ik kon stoppen met sertraline. Ik bouwde netjes af volgens het meest voorgestelde afbouwschema dat ik op internet had gevonden. De bijwerkingen waren niet mals: duizeligheid, zo hevig dat ik ook even niet kon werken. Bij iedere stap in het afbouwen nam de duizeligheid weer toe. Het was vervelend maar ik had het er voor over. En het ging uiteindelijk ook over. Bij de eerste (toevallig vrij hevige) tegenslag die ik hierna moest verwerken, keerde de depressie terug met een snelheid en een kracht die abnormaal waren. Ik ging heel snel weer sertraline gebruiken, en nadat ik de tegenslag had omgebogen in iets positiefs, kon ik weer aan mijn herstel werken. Ik gebruik nu nog steeds sertraline en heb er veel aan te danken. Desondanks stoort het me dat ik niet meer aan afbouwen durf te denken. Mijn leven is nu gestructureerd en veilig genoeg, je zou denken: probeer het maar weer. Ik weet in elk geval hoe ik niet meer zou willen afbouwen: met het meest voorgestelde afbouwschema. Hoe dan wel? Als ik zou gaan afbouwen, zou ik me hard gaan maken voor afbouwen met tapering strips. Het schijnt duur te zijn, ik heb het nog niet uitgezocht. Maar veilig en verantwoord afbouwen met een prijskaartje heeft misschien wel de voorkeur boven de rest van mijn leven sertraline slikken (uit angst) en niet weten hoeveel kwaliteit ik nog uit mijn leven, lichaam en geest zou kunnen halen zonder deze medicatie. Ik hoop dat er mensen zijn die iets aan mijn verhaal hebben.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (508) - Antibiotica - penicillines breedspectrum