Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (13 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)

19-02-2019

Sertraline (sertraline)

Voor mij werkt dit antidepressivum goed! De eerste dagen had ik best wat bijwerkingen, ik had niet gedacht dat dat ook meteen zou beginnen terwijl je lichaam nog aan het middel moet wennen en het nog niet doet wat het zou moeten doen. De eerste twee dagen voelde het soms alsof ik onder invloed was van drugs. Je krijgt alles wel mee, maar zit best wel in je eigen wereld, ni[lees meer...]et vervelend maar je hebt het wel door. Ik was erg onrustig en wreef daardoor steeds met mijn handen over elkaar, in bed deed ik dit met mijn voeten/benen. Ik kon maar lastig stil liggen en sliep daardoor minder goed. Dit werd allemaal minder en ok kan zeggen dat ik na 1,5 week eigenlijk al geen bijwerkingen had. Alleen het feit dat mijn eetlust minder is geworden. Ik heb juist heel erg veel zin in zoetigheid en dan vooral chocolade en word helemaal niet warm of koud van warm eten oid. Bij mij psychiater heb ik aangegeven dat ik onrustig werd van de tabletten, nu slik ik de pillen tussen de middag in plaats van bij het avondeten. Nu gaat dat stukken beter! Ik ben super blij dat ik ben begonnen met antidepressiva! Ik vond het best wel eng om te beginnen, maar heb het toch maar gewoon gedaan, gewoon proberen dacht ik. Ik vond mijn bijwerkingen meevallen en dit was het echt wel waard als ik kijk naar hoe ik me nu voel. Ik merk dat ik minder nadenk, minder angs heb, positiever ben, opener en toegankelijker ben naar anderen en dat ik overal wat luchtiger naar kijk. Ik kan weer echt blij zijn, dit was lang geleden. Als je twijfelt om te beginnen zou ik het zeker aanraden, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Laat je niet afschrikken door alle verhalen en bijwerkingen, dit weet je van tevoren toch niet en verschilt per persoon en per antidepressivum. Mij helpt het iig goed! Dit wens ik jullie ook toe!
18-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik heb pms, dus de tweede helft van mijn menstruatie erg depressief. Ik slik nu 50 mg Sertraline en het gaat beter maar helemaal weg is het niet. Ik mag nu mijn dosis verhogen naar 75 mg en hoop meer te bereiken. Zijn er ook mensen met pms? Ik ben erg zoekend naar wat werkt.
18-02-2019

Sertraline (sertraline)

Dit medicijn helpt mij heel goed bij mijn angst. Ik kan alles meer van een afstand bekijken en durf meer. Op dit moment gebruik ik dit medicijn een jaar. Het heeft echt wel tijd nodig om goed te gaan werken (denk: weken), maar uiteindelijk heeft doorzetten geloond. Ik ben niet vlakker geworden in mijn emoties. Ook kan ik nog steeds keihard ergens om lachen.
04-02-2019

Overspannen/burn-out

Na overspannen te zijn geraakt en in constante stress gezeten te hebben kon ik niet meer slapen en raakte ik steeds uitgeputter en voelde me steeds slechter waardoor ik uiteindelijk in een zware depressie bellande. Door de huisarts dit medicijn voorgeschreven omdat het mij zelf niet meer lukte hier uit te komen. Eerste weken waren heel erg zwaar, een hel. Depressie vererge[lees meer...]rde en durfde niet meer alleen te zijn. Ook andere nare bijwerkingen zoals hoofdpijn en duizelig. Na 4 weken opgehoogd van 50 naar 75 Mg en nu, na 6 weken, zijn mijn gedachten rustig, voel ik me veel positiever, slaap uitstekend en doe weer veel leuke dingen. Nog niet waar het moet zijn maar het geeft me een duwtje in de rug. Geef het vooral de tijd en blijf doorzetten! Ik ben tot nu toe tevreden over dit medicijn!
31-01-2019

ADHD

Het helpt bij mijn depressies. Ik kom blijkbaar een of ander stofje tekort wat mijn stemming reguleert
23-01-2019

Bipolaire stoornis

Sertraline gebruik ik voor de depressieve episoden van mijn bipolaire stoornis. Het heeft bij mijn niet echt geholpen om mijn stemming te verbeteren, maar het heeft wel de angst iets minder gemaakt.
31-12-2018

Sertraline (sertraline)

Dit middel gebruik ik nou voor de 2e keer. Eerste keer gestopt ivm zwanger willen worden. Het heeft me goed geholpen. Met starten van medicatie reageerde ik heel heftig maar daar moest ik doorheen. Paniekaanvallen 's nachts, hartkloppingen. 2-3 dagen heel erg daarna is het minder. Ik had ergens gelezen dat als je er heftig op reageert je er gevoelig voor bent. Dit klopt. I[lees meer...]k heb de laagste dosering en het werkt prima voor mij. Libido is heel laag en heb wat meer zin in zoetigheid. En soms wat meer vermoeid.
14-12-2018

Chronische depressie

Na een diep dal door de huisarts sertraline voorgeschreven gekregen. Na 2 weken erge bijwerkingen(misselijk, zweten, duizelig, gapen) inmiddels al 1 jaar aan dit medicijn. Voor mij werkt dit fantastisch. Nog steeds wel meer vermoeid dan hiervoor en laag libido. Ook regelmatig last van rare dromen en nachtmerries sinds ik dit slik. Maar dat kan niet op tegen alle positieve [lees meer...]invloeden van dit medicijn.
30-11-2018

Chronische depressie

13-11-2018

Sertraline (sertraline)

Ik ben na jaren kwakkelen en laatste jaar structureel oxazepamgebruik na aandringen overstag gegaan. En het heeft mij gered! Ik zit al op een minimale inname van oxazepam en afbouwen gaat redelijk makkelijk. Ik voel me wel wat moe en veel gapen maar verder voel ik me sinds jaren weer een beetje mezelf! Ik ben heel blij met dit medicijn en alle horrorscenario’s die ik in mi[lees meer...]jn hoofd had zijn niet uitgekomen.
25-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na een half jaar met oplopende klachten die uit een burn out kwamen, als redmiddel aan de Sertraline. Ik voelde weerstand en angst om te starten want ik ben niet een pillenslikster maar zat er zo door heen en al maanden thuis .in de maanden er voor alles geprobeerd om de rust in mijzelf te vinden, want ik voelde mij 24 uur per dag opgejaagd en angstig. De natuurgeneeskun[lees meer...]dige, cranio sacraal, yoga, b12 en neurologisch onderzoek zelfs een innerlijke reis vanuit de Brandon Bay s methode. De eerste dagen 2 na het slikken voelde ik mij zo beroerd dat ik geen derde durfde te nemen .alsof er iemand af en toe uit het niets met een slagboor in mijn hoofd zat. De huisarts adviseerde een week op 25 mg.en daarna baar 50 mg.Daarna ging het goed en ik werd rustiger en de depressie verdween. Angst en paniek komen af en toe in vlagen. Maar niet extreem en het is te handelen.ga nu ook weer van alles doen en boodschappen bij meerdere winkels is geen probleem. Ik slik nu 100 mg.en denk langzaam aan afbouwen. Ben weer 100 procent aan het werk. Wel na het werk dood moe. Bijwerkingen nu: 2 kilo aangekomen, soms Duizelig, vaak toiletgang diarree. Gas vorming , soms mist in mij hoofd. wat ik ook merk dat ik nu minder geremd ben om dingen te zeggen .soms denk ik wel van huh, komt dat uit mijn mond. Goede vriendin kon dit bevestigen. Heeft iemand hier ervaring mee?
22-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na jaren Effexor te hebben genomen en te denken dat het het beter ging (nieuwe job, nieuw diploma, algemeen goed gevoel) dacht ik dat het tijd was om af te bouwen met AD en het zonder te proberen. Ik stond op 175mg Effexor (Venlafaxine). De huisarts was akkoord en stelde met mij een afbouwschema op. Ik deed het heel langzaam aan om van 175 naar 0 te gaan, deed er bijna 5 m[lees meer...]aanden over. Afbouw was geen lachtertje, wordt wel eens vergeleken met afkicken van drugs. Wel, ik heb nooit aan de drugs gezeten maar het was zwaar. Misselijkheid, moodswings, huilbuien nu en dan.... Begin juli was ik uiteindelijk Effexor-vrij. Aanvankelijk leek ik er echt vanaf. Ik dacht zonder te kunnen! Tot ik in augustus plots extreem vermoeid raakte. Je moet nu wel weten dat ik in april geopereerd werd, mijn volledige schildklier werd verwijderd omwille van een nodulair struma. Ik weet de vermoeidheid aan het niet op peil staan van het schildklier-vervangend hormoon L-Thyroxine. Alle tests wezen echter uit dat dit perfect onder controle was. De vermoeidheid bleef aan, ik kwam uiteindelijk bij een hematoloog terecht, ik had ook een tekort aan witte bloedcellen. Verschillende bloedtests brachten niks aan het licht. De hematoloog merkte wel op dat het wel eens zou kunnen na zeker meer dan 10 jaar aan de Effexor te zijn geweest, dat mijn lichaam daar op ingesteld was en dat de vermoeidheid wel eens een nasleep kon zijn van het stopzetten ervan. Ik voelde me steeds weer sneller geaggiteerd raken, concentratiestoornissen krijgen, wat me voorheen boeide, boeide me steeds minder... Kortom in september voelde ik me weer wegzakken in depressieve gedachten en gevoelens. Omdat het afbouwen van Effexor me zoveel moeite had gekost had ik ergens gezworen nooit nog van dat soort 'gif' in te nemen. Vorige week crashte ik, ik voelde dat het niet langer ging. Veranderingen op het werk, situaties waar ik maar moeilijk me omkom deden me terug aankloppen bij de huisarts. Ik smeekte bijna om me terug iets te geven maar dit maal geen Effexor. Er werd Serlain (Sertraline) opgestart, 50 mg om te beginnen. De eerste nacht al voelde ik me heel misselijk en ziek, zo erg zelfs dat ik eerst dacht een buikgriep te hebben. Drie dagen later begon ik last te hebben van van hevige bewegingsonrust, ik kon niet stilzitten, stilliggen. Ik vond geen rust: letterlijk niet; noch in mijn hoofd, noch in mijn lichaam. Er werd me Alprzolam voorgeschreven om me tot rust te brengen, deze is mijn redding geweest. Er werd me immers gezegd de Serlain door te zetten, de bijwerkingen zouden verdwijnen. Inmiddels zijn we weer enkele dagen verder. De maalast is afgenomen maar nog steeds eet ik niet zoals voorheen. Ik neem dagelijks nog een Alpprazolam (een halfje of een gans) als ik voel dat het niet meer gaat. Het gaat beter, maar in zeer kleine stapjes. Ik weet inmiddels ook dat ik waarschijnlijk de rest van mijn leven AD zal moeten nemen. Mijn huisarts vergelijkt het met diabetes-patiënten: zij functioneren niet zonder insuline. Ik niet zonder AD. En dat is geen schande, alleen jammer dat er zo'n taboe over hangt. De dosis zou eventueel kunnen verhoogd worden maar ik ben zo bang om opnieuw de hevige bijwerkingen te hebben dat ik hoop dat 50 mg voldoende is.
21-10-2018

Sertraline (sertraline)

Ik zat in een zware depressie door een relatie breuk ik kon dit niet plaatsen ook was men ex niet bepaald aangenaam om mee te leven drugs drank en verwaarlozing was er langs zijn kant ookal blijf ik vechten. Toen ik wist van zen bedrog kwam pas de nachtmerrie aan zware ruzies ik moest nog 4 maand leven met hem omdat hij niet wou vertrekken en terwijl ik aan het afzien was [lees meer...]van de breuk liep hij happy en in love rond te zingen een nachtmerrie ik heb 2 jaar afgezien en in die 2jaar was de ellende blijven duren ik was 10 kilo af op 2 weken ik kreeg epilepsie aanvallen ik verloor vrienden en geraakte nog dieper met zelfmoordgedachten erbij. Nu ga ik al 2j na een therapeut ik heb lang gevochten om geen anti depressiva te willen nemen maar uiteindelijk was ik nog te moe om te vechten tegen alles ook kwam er nog eens pesterijen op het werk erbij. Men therapeut raadde dat dan aan en bij een specialist kreeg ik dit aangeboden. In het begin warren er aardig wat bijwerkingen men therapeut zei dat men lichaam er aan moest wennen. Nu dat het aan men lichaam is aangepast voel ik me beter dan in die 2 jaar ik ween niet meer en ik kan ook beter fuctioneren ook denk ik helderder mensen zeggen dak er goed uitzie en anders denk dit is echt een goeie medicatie kben er blij mee.
19-10-2018

Sertraline (sertraline)

Na het lezen van veel negatieve verhalen over antidepressiva wil ik ook even mijn ervaringen delen. Bij het opstarten heel erg last van misselijkheid maar omdat ik al verschillende andere antidepressiva had geprobeerd heb ik dit keer toch doorgezet met een positief resultaat. Ik ben nog vaak angstig maar heb minder diepe terugvallen en kan er beter mee om. Ik volg ook al t[lees meer...]wee jaar cognitieve gedragstherapie, dit is absoluut een must in combinatie met medicatie.
18-10-2018

Sertraline (sertraline)

En depressie. 3 halve tabletten zware paniekaanval durfde niet verder. Lag dat moment op de paaz was geen indicatie meer voor wilde me onslaan maar was gaan hospitaliseren dus moesten me langzaam met uurtjes per dag thuis gaan laten wennen. Continu angstig. En ook afwezig liep gewoon de straat over terwijl er verkeer aankwam. En had het niet echt door
09-10-2018

Sertraline (sertraline)

Beste wat me is overkomen!!! In begin ging t even goed fout, (klachten werden heel hevig tot psychotische aan toe) opname gehad ..ingesteld op 50 mg ,begon met 25... Maar nu zou nooit meer zonder willen!!!!mag ook niet maar ben gewoon mijzelf weer super medicijn!!!

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum