Sertraline

sertraline

Postnatale depressie (13 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)

27-02-2020

Sertraline (sertraline)

Al meerdere jaren probeer ik zonder medicatie te werken aan mijn GAD(Generalized Anxiety Disorder), OCD, Social Anxiety en Paniekstoornis. Afgelopen jaar ben ik in behandeling geweest voor basis ggz, dus een vrij kort traject van 13 sessies. Verder ben ik in die tijd flink bezig geweest met sporten, goed eten. Maar toch steeds kreeg ik het gevoel dat ik telkens op het [lees meer...]randje leefde. Steeds van week tot week had ik er last van. Toen werd besproken dat ik wellicht een tekort kan hebben aan neurotransmitters. Na veel onderzoek, reviews en gesprekken met mijn vriendin heb ik besloten om te beginnen met Sertraline. In November begon ik met 50mg. Ondanks het feit dat ik griep (of iets dergelijks) kreeg, voelde ik me na ongeveer 6 weken al wat beter. Bijwerkingen waren vooral bij mij toegenomen angst. In die tijd heb ik Oxazepam en Etizolam gebruikt om het te overbruggen. Omdat ik het nog vrij mild vond, ben ik opgehoogd naar 100mg. Dit viel zwaarder, werd wederom ziek en had eerst het gevoel dat het niet meer werkte. Doorzetten is bij dit medicijn wel echt vereist. Nu ben ik net opgehoogd naar 150mg om te kijken hoe dat gaat. Niet omdat het niet werkt. Het werkt namelijk enorm goed, ik ben weer begonnen met studeren, rijlessen, meer zekerheid over mezelf en de toekomst Als je erg benieuwd bent hoe dit medicijn werkt; wees niet te bang over alle negatieve verhalen. Dat deed ik wel, maar dit medicijn heeft mijn leven echt verbeterd. Voor iedereen die struggled, YOU CAN DO THIS! (Sidenote; ik kan geen alcohol meer verdragen, dan krijg ik het gevoel dat het medicijn niet z'n werk niet meer doet)
13-02-2020

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

man, 56 jr: Chronisch tekortkomend Serotonine nivo. Combinatie van Sertraline en psycholoog met EMDR therapie sessie hebben mij zo goed als genezen van mijn angsten en depressies. Zit nu op afbouw 75 mg . Binnenkort door naar 50 mg. Deze hoeveelheid zal ik levenslang moeten blijven slikken om in balans te blijven. Het leven ziet er weer een stuk zonniger en fijner uit vo[lees meer...]or mij. Zeer goede ervaring met dit medicijn. Aan te raden voor jou en anderen.
05-01-2020

Sertraline (sertraline)

Zoals vaker wordt gemeld: medicijn helpt, maar heeft bijwerkingen. Heb in afgelopen 10 jaar (ook) twee keer geprobeerd af te bouwen. Heel langzaam (stapjes in 4 maanden tijd). Beide keren gevolgd door een nieuwe zware depressie. Er voor gekozen dosering snel weer op te bouwen. Maar zou er zo graag mee willen stoppen (gezien bijwerkingen en ook ‘gewoon’ omdat altijd dit s[lees meer...]oort medicijnen blijven slikken niet wenselijk is). Ga dit voorjaar wsl een nieuwe poging doen.
05-12-2019

Sertraline (sertraline)

Verergerde het eerst. Nu geeft het rust
01-12-2019

Sertraline (sertraline)

In 2010 heb ik korte tijd Lexapro gebruikt omdat ik depressief was. Het was een behoorlijk nare ervaring. Ik kreeg last van slapeloosheid (soms sliep ik maar 5 minuten per nacht). Tijdens de slapeloze nachten had ik last van een onbedaarlijke jeuk. Vijf uur onafgebroken krabben en geen verlichting. Ook merkte ik dat mijn gedachten agressiever en onverschilliger werden. Zo [lees meer...]kende ik mezelf niet. Ik ben met Lexapro gestopt en bovenstaande klachten gingen voorbij. Maar niet de depressie. Door de nare ervaring met Lexapro en door de depressie zelf had ik niet de moed om verder te gaan en andere antidepressiva uit te proberen. Tot mijn schade, want de behandeling bij de ggz die na de Lexapro-episode volgde, heeft me bijna vier jaar tijd van mijn leven gekost. Men dacht daar dat ik baat zou hebben bij quetiapine (Seroquel) en alprazolam. Het hielp niet, vooral op de langere termijn volstrekt niet. Wie weet had ik die medicijnen nu nog geslikt als ik niet op eigen houtje en met succes alles had afgebouwd (met bijwerkingen uiteraard, zoals hartkloppingen, moeite met slikken en tijdeljk sterk toegenomen prikkelgevoeligheid). Na een zelfhulpcursus had ik mijn slaap weer onder controle. Een enorm belangrijke stap in mijn herstel. Toen volgde in 2014 een serieuze depressie en ben ik met de moed der wanhoop Sertraline gaan gebruiken. Eerst 50 mg. Dat deed wel iets, maar niet genoeg. Toen, na een gesprek met een verstandige psychiater (ze bestaan) opgehoogd naar 100 mg. Ik gebruik nu nog steeds 100 mg, verdeeld over 2 x 50 mg ('s ochtends en 's avonds). Dit om te voorkomen dat ik slokdarm- en maagklachten krijg als bijwerking van de sertraline. De huisarts had mij voor die klachten een maagzuurremmer voorgeschreven. Dat begon me al snel tegen te staan, onder andere omdat dan vitamine B12 niet meer goed opgenomen zou kunnen worden. Ik was toen vegetariër, en ben nu veganist. Vitamine B12 zit in dierlijke producten, dus je hebt kans op een tekort. Na overleg met een psychiater die geen bezwaar zag in mijn voorstel, ben ik dus 2 x 50 mg gaan gebruiken. Behalve last van slokdarm- en maagklachten had ik een andere mogelijke bijwerking van sertraline: nachtzweten. Maar dat kan in mijn geval ook door de (pre-)overgang komen. Dus dat is niet duidelijk. En inderdaad ervaar ik ook de vaak niet genoemde maar voor veel mensen wel heel belangrijke bijwerking: vermindering van libido. Ik heb daar zelf niet zo veel problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen iets onoverkomelijks is. In 2017 dacht ik dat ik dat ik kon stoppen met sertraline. Ik bouwde netjes af volgens het meest voorgestelde afbouwschema dat ik op internet had gevonden. De bijwerkingen waren niet mals: duizeligheid, zo hevig dat ik ook even niet kon werken. Bij iedere stap in het afbouwen nam de duizeligheid weer toe. Het was vervelend maar ik had het er voor over. En het ging uiteindelijk ook over. Bij de eerste (toevallig vrij hevige) tegenslag die ik hierna moest verwerken, keerde de depressie terug met een snelheid en een kracht die abnormaal waren. Ik ging heel snel weer sertraline gebruiken, en nadat ik de tegenslag had omgebogen in iets positiefs, kon ik weer aan mijn herstel werken. Ik gebruik nu nog steeds sertraline en heb er veel aan te danken. Desondanks stoort het me dat ik niet meer aan afbouwen durf te denken. Mijn leven is nu gestructureerd en veilig genoeg, je zou denken: probeer het maar weer. Ik weet in elk geval hoe ik niet meer zou willen afbouwen: met het meest voorgestelde afbouwschema. Hoe dan wel? Als ik zou gaan afbouwen, zou ik me hard gaan maken voor afbouwen met tapering strips. Het schijnt duur te zijn, ik heb het nog niet uitgezocht. Maar veilig en verantwoord afbouwen met een prijskaartje heeft misschien wel de voorkeur boven de rest van mijn leven sertraline slikken (uit angst) en niet weten hoeveel kwaliteit ik nog uit mijn leven, lichaam en geest zou kunnen halen zonder deze medicatie. Ik hoop dat er mensen zijn die iets aan mijn verhaal hebben.
02-11-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben sertraline gaan gebruiken ivm angst/paniek/ depressie. In eerste instantie Mirtazapine voorgeschreven gekregen, aangezien ik ook heel slecht sliep. Voor het slapen werkte dit super, echter de rest werd zeker niet minder. Sertraline duurde ook zeker 6 weken voor ik iets ging merken, maar uiteindelijk heel blij mee. Eén keer gestopt, zat al tijd lang op 25 mg, dit [lees meer...]heel langzaam afgebouwd. Ging heel goed, nauwelijks of geen afkickverschijnselen. Helaas later weer klachten gekregen en niet te lang gewacht om toch weer te starten met Sertraline. Duurde echt weer 2 maanden voor het werkte, weer bij de opstart misselijk, duizelig en soms de gekste dingen, waardoor ik soms echt twijfelde aan mezelf. Je hoeft niet bang te zijn om Oxazepam te gebruiken om daar mee om te kunnen gaan. Daar stop je vanzelf mee zodra de sertraline goed aanslaat. Al met al blij mee, niet aangekomen of iets, libido wel 0,0, maar niet zeker dat dit door sertraline komt.
30-09-2019

Sertraline (sertraline)

Is nu ietsje langer als een maand dat ik deze pillen neem. Werken voor mij heel goed. De eerste week bij inname had ik er niet meteen veel van gemerkt: ik piekerde 's nachts nog even veel en had nog steeds angst/paniekaanvallen; maar na die week heb ik het verschil echt wel beginnen merken. Ik ben er (voorlopig) nog niet van bij gekomen, maar heb wel wat last van acne en p[lees meer...]uistjes op mijn gezicht. Echter kan ik niet met zekerheid zeggen of dit een bijwerking is van deze medicatie of een (algemeen gekende) bijwerking van mijn hormonenspiraal.
24-09-2019

Paniekaanvallen

Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!
22-08-2019

Sertraline (sertraline)

Hallo ik ben sinds 1.5 jaar sertraline aan het slikken deze kreeg ik voorgeschreven tegen een depressie. In het begin last van bijwerkingen gehad. Last van mijn spieren en dergelijke. Ik heb de beginperiode doorstaan maar begon al redelijk snel te merken dat ik last kreeg van seksuele problemen en onverschilligheid. Ik zat een kleine 17 maanden op 100 mg en nu sinds een[lees meer...] kleine maand op 50 mg. Ik merk nu dat ik mij overdag moe voel,de neiging heb om op de meest ongepaste lokaties in slaap te vallen. Dit alles heeft ook zijn negatieve werking op mijn relatie en brengt ongerustheid met zich mee vanuit mijn omgeving. Ook voel ik mij nog steeds erg onverschillig en dat vind ik erg vervelend omdat ik zo normaal gezien niet ben. Mijn karakter is behoorlijk verandert sinds ik sertraline gebruik en niet altijd in de positieve zin.
16-08-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben nu zo'n twee maanden geleden gestart met Sertraline op advies van de huisarts voor mijn depressieve klachten in combinatie met (sociale) angstklachten. Het was de bedoeling dat ik de eerste 4 dagen 25mg zou innemen en daarna naar de 50mg zou overgaan. Echter was de opstart periode echt een hel. Mijn klachten verergerden fors, ik kon helemaal niets meer (ik werkte e[lees meer...]erst nog gedeeltelijk maar dat was echt niet meer mogelijk). Ik heb twee weken niets anders gedaan dan lethargisch op de bank gehangen, vast in mijn eigen hoofd. Ik durfde ook niet naar buiten. Ook had ik veel last van misselijkheid, diarree, dodelijk vermoeid, traag reactievermogen, heel droge mond, ik voelde mij alsof ik in een bubbel zat en de wereld niet echt meemaakte (verdoofd), depressief en angstig. Kortom vreselijk. Ik evalueerde wekelijks met mijn huisarts, die mij adviseerde door te zetten omdat dit bekend is bij de opstartfase, wel is afgesproken dat we de opbouw met langere tussenpozen gingen doen, ik heb uiteindelijk twee weken 25mg geslikt, ik merkte toen dat de bijwerkingen afnamen in intensiteit, maar nog geen positieve effecten. Toen de stap van de verhoging naar 50mg genomen, dit zorgde wederom voor een toename aan klachten en bijwerkingen. Gelukkig verdwenen deze na 1,5 week. Daarna, vanaf 4 weken, ben ik mij heel geleidelijk beter gaan voelen. Ik merkte dat ik weer energie had, dat mijn gevoelsleven er nog was en ook steeds meer terugkwam en ik mijn depressieve buien en angst veel beter aankon. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weer werk, dat ik op mijn werk beter kan concentreren, dat ik mij rustiger kan houden in situaties die normaal veel angst veroorzaken en dat ik over het algemeen stabieler ben en mij fijner en rustiger voel. Dit is een enorme verademing en ik start volgende week met therapie, heb nu ook echt het gevoel dat ik dat aan ga kunnen. Ik heb nog steeds erg veel last van een droge mond, ook heb ik vaker dan voorheen last van hoofdpijn. Ook merk ik dat het mij moe maakt, ik lijk langer slaap nodig te hebben en ben vooral in de middag moe. Deze bijwerkingen zijn niet fijn, maar wegen niet op tegen de positieve invloed die sertraline op mij heeft. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb en mij door die vreselijke opbouwperiode heb heengesleept.
07-08-2019

Sertraline (sertraline)

Bijna 2 jaar geleden kreeg ik door veranderingen in mijn relatie en hormoonveranderingen(overgang) last van hevige angst en paniek stoornis. Ik claimde mijn patner, achterdocht etc. Enorme verlatingsangst ontstond en ik functioneerde niet meer. Eerst een lange tijd oxazepam geslikt maar dat werkte maar voor even. Ik moest er steeds meer innemen. Dit hele gebeuren zor[lees meer...]gde ervoor dat mijn relatie onder druk stond. In overleg met de HA en psychiater begonnen met setraline . Wat een hel de eerste 4 weken. Afbouwen met de oxazepam was geen pretje. Na 6 weken begon de setraline zijn werk te doen. Inmiddels stond ik ook op de wachtlijst voor therapie en dat samen met de medicijnen hebben ervoor gezorgd dat ik weer mezelf ben weer rust heb en kan genieten van het leven. Jammer genoeg was ik blij met mijn gewicht toe want door de stress was ik aardig afgevallen maar inmiddels weer 7 kilo zwaarder. Maar dan maar wat zwaarder en goed in mijn vel zitten dan niet kunnen eten.
06-07-2019

Sertraline (sertraline)

Na een jaar sertraline 50mg kwamen mijn klachten in alle hevigheid terug , constante paniekaanvallen , angst.. gebruik nu sinds 8 dagen 100mg en begin verbetering te merken , de eerste dagen waren heel pittig met bijwerkingen en angst wat feller werd , maar tis een kwestie van doorzetten en je krijgt resultaat , ik ben er nog lang niet ,maar heb er hoop op dat het elke dag[lees meer...] een beetje beter gaat.
20-06-2019

Depressief

08-06-2019

Sertraline (sertraline)

Inmiddels slik ik zo’n 8 maanden Sertraline op aanraden van mijn psych. Voor mijn angstklachten. De angstklachten kwamen door een aantal moeilijke en levensbepalende gebeurtenissen. Hierdoor ben ik mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt en werd ik depressief. Door de depressie kon ik niet meer zien dat het leven zinvol was en kon ik alleen maar huilen en me afsluiten voor d[lees meer...]e buiten wereld. De startfase van zo’n 8 wk waren behoorlijk pittig door de bijwerkingen! Maar na de eerste week voelde ik al dat de mist gedeeltelijk optrok. Hierdoor kan ik me weer openstellen voor mijn omgeving. Dit is zo’n opluchting! Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ondanks de pittige bijwerkingen. Naar zo’n 5 mnd van inname werd er een ijzertekort bij mij vastgesteld. Hierdoor begon ik met ijzertabletten. Deze zorgde ervoor dat de bijwerkingen weer toenamen. De dag nadat ik de laatste dosis van de ijzertabletten had ingenomen verdwenen ook de bijwerkingen van de Sertraline. Voor de toekomst moet ik er zelf alert op zijn dat als een andere arts dat mijn psych. medicatie voorschrijft ik zorg dat de wisselwerking ook bij die arts bekend wordt.
27-05-2019

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik nu vijf jaar Sertraline, 150 mg per dag. Dit heeft mij echt gered. Na een lange aanloop kwam ik vijf jaar geleden in een soort angst-episode terecht. Ik had last van dwangmatig piekeren, depressiesymptomen (gevoel van een muur tussen mij en de omgeving), paranoïde angsten en lichamelijke klachten als suizend hoofd en niet meer kunnen slapen. Hieraan ging een een[lees meer...] stressvolle periode vooraf van twee jaar waarin het dwangneurotisch denken steeds erger werd. Daar was weer een periode van vier jaar Seroxat aan vooraf gegaan, dat ik slikte tegen sociale fobie. Seroxat gaf ontremming als bijwerking en alcoholmisbruik. Vandaar dat ik daar uiteindelijk mee stopte. Sertraline heeft mij helemaal uit de angst-episode gehaald en weer bij mijzelf gebracht. Ik heb geen dwanggedachtes meer, geen depressie en heb het vertrouwen dat dingen goedkoper. Dat had ik eerst nooit, ik was altijd bang dat dingen juist volledig mis zouden gaan. Mijn emoties zijn gezond, ik kan nog steeds heel verdrietig en heel blij zijn. Ik heb een liefdevolle relatie en een kindje van anderhalf. Tijdens de zwangerschap heb ik ook gewoon sertraline geslikt onder begeleiding van de pop poli. Ik ben wel flink aangekomen (20 kilo, maar toen ik begin had ik ondergewicht door de angsten en een eetstoornis), door toename van eetlust en verhoogde vochtvasthouding. Sinds een paar maanden ben ik echter goed bezig met weer op een gezond gewicht te komen door voeding en beweging. Kortom, mijn leven is ontzettend positief veranderd sinds ik sertraline gebruik en ik heb het gevoel mezelf te kunnen zijn, bevrijd van angst en dwang,
26-05-2019

Sertraline (sertraline)

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum