sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

30-12-2019 | Man | 25
sertraline (50mg)
Het werkt goed tegen depressie ondanks dat ik de eerste 1-2 weken toch redelijk wat bijwerkingen heb gehad. (Krijg bijna niks meer te eten weg door deze medicatie)). Ik injecteer 1ml Testosteron Enanthaat per week wat VOOR MIJ goed helpt om het libido goed hoog te houden tijdens het gebruik van deze medicatie.

22-11-2019 | Vrouw | 24
sertraline (100mg)
Een jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van sertraline tegen depressie en fysieke stressklachten als gevolg van een moeilijke relatie. In eerste instantie begon ik met 50 mg/dag en kreeg ik last van erge bijwerkingen; het voelde alsof ik constant extreem brak was (misselijkheid, vermoeidheid). Toen ben ik omlaag gegaan naar 25 mg/dag en langzaam opgebouwd, dat gi[lees meer...]ng wat beter. Na enkele weken had ik het idee dat ik me wat beter ging voelen. Ik voelde me meer als 'mezelf', begon weer grapjes te maken en had meer zin/energie om sociaal te doen. Ik heb niet het idee dat het een enorm dag/nacht verschil heeft gemaakt zoals voor sommigen hier, maar ik denk dat het wel geholpen heeft om te herstellen na een moeilijke periode en weer wat meer mezelf te worden. Het blijft lastig om in te schatten waar het precies door komt natuurlijk. Nu ben ik na 8 maanden gebruik en 10 weken afbouwen helemaal op 0 mg/dag. Ik had tijdens het verminderen in stapjes bijna nergens last van maar nu ik helemaal ben gestopt, zijn er toch wel een aantal bijwerkingen. Met name voel ik me steeds heel duizelig, trillerig/slap en lijkt het soms alsof ik flauw kan vallen. Ook ben ik chagrijnig en heb ik soms vreemde hoofdpijn. Het voelt alsof je de griep aan het krijgen bent. Ook moet ik opeens heel snel huilen, dus het lijkt alsof ik dichterbij mijn emoties/verdriet zit, Gelukkig heb ik nog geen depressieve/angstige gevoelens gehad dus wat dat betreft valt het me reuze mee.

06-11-2019 | Man | 51
sertraline (50mg)
Door verschillende oorzaken, waaronder werkstress, heb ik een burn-out en depressie opgelopen. Van huisarts Citalopram voorgeschreven gekregen. Na 10 dagen mee gestopt, want de bijwerkingen waren verschrikkelijk en sloopten me. Enige tijd later Sertraline gaan slikken. Slik dit nu bijna een jaar, dagelijks 3 tabletten van 50 mg. Niets is zeker, maar ik denk dat het me vrij[lees meer...] snel heeft geholpen. Het maakt me vlakker/onverschilliger. Nu wil ik graag gaan afbouwen (gaat waarschijnlik in overleg met behandelend arts binnenkort ook gebeuren), want ik vermoed dat mijn huidige vermoeid- en sufheid bijwerkingen zijn. Ook wel eens lichte misselijkheid, opgeblazen gevoel, drukkend gevoel op de borst en verminderd libido. Al deze bijwerkingen waren in het begin bijzaak, maar ervaar ik nu wel als belemmerend en frustrerend nu het beter met me gaat.

26-10-2019 | Man | 18
sertraline (50mg)
Ik slik dit voor: derealisatie, depersonalisatie en een angst&paniek stoornis. Ik heb dit voorgeschreven gekregen in februari 2018, pas in juni 2018 durfde ik het te slikken. Hiervoor durfde ik dit niet, omdat ik erg bang ben voor overgeven, en dat stond in de bijsluiter. Toen ik het eenmaal genomen had kreeg ik heftige bijwerkingen, terwijl ik de bijsluiter al verg[lees meer...]eten was, dus, nee, geen placebo. Duurde 6 weken. Eerste week 25mg daarna 50mg (TEVA). Ik nam een halfuur voor het avondeten een domperidon en dan nam ik tijdens het avond eten de sertraline in. Ik heb (hierdoor) geen last gehad van misselijkheid. Het eindresultaat is dat ik nog lang niet van mijn stoornis af ben, maar ik kan wel weer de hond uitlaten en boodschappen doen, rijden etc.! Ik ben alleen nog zo nu en dan duizelig. En zit ik nu, naast sertraline, ook vast aan 20MG oxazepam per dag omdat de bijwerkingen te heftig waren.

21-10-2019 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Vanwege depressie begon ik aan sertraline, 25mg. Helaas lukte het opbouwen niet omdat de klachten/bijwerkingen te ernstig waren. Kon niet meer slapen etc. Wel werkte het positief op mijn hartslag, ik was veel rustiger en had minder stres.

30-09-2019 | Vrouw | 50
sertraline (50mg)
Tijdens mijn scheiding mishandeld en zwaar bedreigd.Bedreigingen gaan nog steeds door. En uiteindelijk heeft ex man huis genomen dichtbij mij in de buurt.Waardoor ik me constant angstig voel en heel oplettend ben.Straatverbod helpt niet.En verhuizen is geen optie helaas hij komt me toch achterna ,we hebben kinderen waardoor hij me toch weet te vinden.Door aanvallen van pt[lees meer...]ts vlak achter elkaar in depressie beland en nu met veel psychische begeleiding dit medicijn en oxepam proberen om er overheen te komen

13-11-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Gestart met 25 mg in zwangerschap vanwege angst en piekeren. Na 1,5 week opgehoogd naar 50 mg. Ruim 4 weken na ophoging resultaat. Bijwerkingen eerste weken: meer onrust, niet kunnen ontspannen, slecht slapen. Bijwerkingen gedeeltelijk opgevangen met lorazepam. Nu merkbaar meer rust in mijn hoofd, ontspannener lijf. Al met al nare eerste weken, maar nu opluchting dat resu[lees meer...]ltaat merkbaar is.

22-10-2020 | Man | 28
sertraline (100mg)
(..) (mijnmedicijn.nl: dit platform is alleen bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen, vragen, advies van medicijnen . Niet voor de verkoop of ruil van medicijnen. U kunt contact met uw arts nemen.)

21-10-2020 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik vraag me af of hier mensen zijn die gewichtstoename ervaren hebben tijdens het gebruik van dit medicijn? Ik kan er weinig over vinden online en wil er graag wat meer meningen over horen! Ben zelf overigens een jaar bezig met sertraline, van 25 > 50 > 100 naar 150mg en vanaf daar weer afbouwen. Zit nu weer op 50mg en slik het nu voor de laatste maand. Ben voornamelij[lees meer...]k benieuwd of mijn gewichtstoename oorzaak kan zijn van dit medicijn, aangezien er geen drastische veranderingen zijn aan mijn eetpatroon/ gewoontes.

09-10-2020 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Jarenlang heb ik mezelf door het leven gesleept. Ik was aanwezig, maar eigenlijk was ik er niet. Veel onrust, angst en paniekaanvallen, ziekte angst, stress, ongewenste nare gedachtes en vooral uitgeput. Niet te verwarren met vermoeidheid of slaperigheid, maar echte uitputting van het hoogste niveau. Ik stond te tollen op mijn benen van de stress uitputting en onrust en he[lees meer...]b meerdere keren huilend bij de huisarts op het spreekuur gezeten, omdat het zo uitzichtloos voelde. Begin dit jaar sertraline gekregen, maar nu pas begonnen omdat ik heel bang was voor alle bijwerkingen. Nu 2 weken onderweg en de mist trekt op! De nare gedachten zijn er soms nog, maar gaan ook heel snel weer weg. De uitputting is aan het wegtrekken. Ik merkte na een week dat ik aan het lachen was en oprecht weer plezier voelde. Ik heb zin om dingen te ondernemen en wil erop uit. Ik voel een soort helderheid die ik lange tijd niet heb ervaren. En zo kan ik nog wel even doorgaan... En waren ook bijwerkingen, ik was misselijk en had last van mijn maag en een droge mond maar dat is alweer zo goed als weg. Wel heb ik de eerste paar dagen niet geweten wat ik met mezelf aan moest, zat midden in de nacht comedy's te kijken om de duistere gedachten die in het donker in bed boven dreven, uit te bannen. Dat was niet fijn en was dus duidelijk een beginverergering van de klachten. Maar! Ik ben nu zo ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen, had ik het maar eerder gedaan. Dit alles is overigens wel icm therapie. Hoe blij ik er nu ook mee ben, het is geen pilletje voor instant geluk en het is erg belangrijk om daarnaast inzichten op te doen en aan jezelf te werken.

26-09-2020 | Man | 40
sertraline (25mg)
Beste gebruik dit medicijn al enkele dagen en is dit normaal dat ik echt moe ben,licht in lijn hoofd en bij het sparren boks merkte ik dat ik trager was..???gaat dit over of blijft dit aanhouden?

15-09-2020 | Vrouw | 47
sertraline (50mg)
Na lange tijd psychologische hulp besloten om dit medicijn te gaan gebruiken . Eerste weken veel bijwerkingen, verergering klachten en veel onrust. Daarna is er een wereld voor me open gegaan. Piekeren, angsten, somberheid nagenoeg over nu. Ik heb nu weer tijd om te genieten ondanks dat ik wat vaker moe ben.

10-09-2020 | Vrouw | 38
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Hoi, ik gebruik nu sertraline ongeveer 8 jaartjes vanwege ptss en paniekaanvallen. Begonnen met 200 mg en paar jaar terug afgebouwd naar 100 mg. Daar heb ik het een aantal weken zwaar mee gehad maar nooit meer behoefde gehad om het weer te verhogen dus dat was een goede zet. Sertraline heeft mij in het begin heel erg geholpen maar ik begin nu steeds meer lichamelijke klac[lees meer...]hten te krijgen en ik kan niet goed plaatsen of dit aan mijn leeftijd ligt, of aan de medicatie of iets anders... Ik heb vaak last van nachtzweten, maagpijn, toch paar kilo aangekomen, eet wel meer maar raak niet snel verzadigd, vaak last van mijn darmen, hoofdpijn, vaak heel moe, vaak redelijk lage bloedsuikerspiegel (vooral na het eten), af en toe ijzer te kort, echt hele slechte concentratie en libido is al jaren kwijt haha. Dezd klachten zijn nu afgelopen jaren/ maanden op komen zetten. In overleg met mijn huisarts ga ik nu afbouwen. Ik hoop in ieder geval wat klachten kwijt te raken en hopelijk gaat mijn stofwisseling weer wat beter functioneren. Ik merk dat dit ook veranderd is. ( kan ook de leeftijd zijn) Heeft iemand ervaring met de genoemde bijwerkingen? Ik hoor het dan graag hoor.... groetjes R

07-09-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Sinds (ongeveer) 2 maanden gebruik ik nu Sertraline. Ik heb al lange tijd last van angsten en paniek, die vorig jaar juni erg extreem werden. Ik heb antidepressiva altijd afgewezen uit angst voor bijwerkingen, maar ook uit angst dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toen ik zodanig ziek, geisoleerd en ongelukkig was, besloot ik er toch aan te beginnen. Ik ben begonnen [lees meer...]met een zeer lichte dosis, 25mg, omdat ik bang was voor bijwerkingen. De eerste week heb ik me wat misselijk, duizelig en slaperig gevoeld. De bijwerkingen namen eigenlijk al snel af. Ook bij de ophogingen heb ik wat bijwerkingen gehad, maar dit was allemaal makkelijk te verdragen. Tot nu toe merk ik positief verschil. Ik durfde eerst letterlijk niks. Nog geen 5 meter van mijn huis af te lopen. Nu merk ik dat mijn gedachtegang heel anders is. Ik denk wat vaker: ‘ach, wat maakt het ook uit’. Ook heb ik voor mijn gevoel enorm veel energie erbij gekregen. Normaal kwam ik mijn bed niet uit, maar nu spring ik rond alsof ik energie te veel heb haha. Ik kom steeds meer de deur uit en doe steeds meer positieve ervaringen op. Ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, tot nu toe helpt het mij snel in de goeie richting. Gisteravond heb ik de dosis opgehoogd naar 75 mg, want ik ben er nog niet. Maar als het zo blijft doorgaan als nu, zie ik de toekomst positief in. Een tip: Bij angst voor bijwerkingen, lees NIET de bijsluiter. Laat het op je af komen. Het zal voor elk mens anders zijn, dus durf te ervaren hoe het voor jou is. Als het niet perse nodig is om antidepressiva te nemen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Maar als je echt in een zwart gat zit, give it a go! Doe het voor jezelf en neem er ook de tijd voor. Zorg dat je de eerste paar dagen genoeg afleiding hebt!

24-08-2020 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Begon hiermee na een langdurige depressie die gepaard ging met overemotionele buien. De eerste 6 weken waren vreselijk, veel bijwerkingen. Ik begon hiermee in een vakantie dus kon de symptomen handelen. Na de 6 weken werd het flink minder en merkte ik dat ik me weer mijn oude zelf voelde. Moest wisselen van ochtend naar avond voor het slikken van de pillen omdat ik andersg[lees meer...]ek werd van de brain zaps. Heeft een jaar perfect gewerkt, was er super blij mee. Toen begon hevig nachtzweten en ben ik gaan afbouwen, afbouwen gaat heel goed. Sertraline was een vreemd medicijn maar gaf me wel echt de steun om mijzelf weer op te bouwen

01-08-2020 | Vrouw | 35

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase