sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

24-09-2019 | Vrouw | 33
Paniekaanvallen
Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!

22-08-2019 | Vrouw | 39
sertraline (50mg)
Hallo ik ben sinds 1.5 jaar sertraline aan het slikken deze kreeg ik voorgeschreven tegen een depressie. In het begin last van bijwerkingen gehad. Last van mijn spieren en dergelijke. Ik heb de beginperiode doorstaan maar begon al redelijk snel te merken dat ik last kreeg van seksuele problemen en onverschilligheid. Ik zat een kleine 17 maanden op 100 mg en nu sinds een[lees meer...] kleine maand op 50 mg. Ik merk nu dat ik mij overdag moe voel,de neiging heb om op de meest ongepaste lokaties in slaap te vallen. Dit alles heeft ook zijn negatieve werking op mijn relatie en brengt ongerustheid met zich mee vanuit mijn omgeving. Ook voel ik mij nog steeds erg onverschillig en dat vind ik erg vervelend omdat ik zo normaal gezien niet ben. Mijn karakter is behoorlijk verandert sinds ik sertraline gebruik en niet altijd in de positieve zin.

16-08-2019 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
Ik ben nu zo'n twee maanden geleden gestart met Sertraline op advies van de huisarts voor mijn depressieve klachten in combinatie met (sociale) angstklachten. Het was de bedoeling dat ik de eerste 4 dagen 25mg zou innemen en daarna naar de 50mg zou overgaan. Echter was de opstart periode echt een hel. Mijn klachten verergerden fors, ik kon helemaal niets meer (ik werkte e[lees meer...]erst nog gedeeltelijk maar dat was echt niet meer mogelijk). Ik heb twee weken niets anders gedaan dan lethargisch op de bank gehangen, vast in mijn eigen hoofd. Ik durfde ook niet naar buiten. Ook had ik veel last van misselijkheid, diarree, dodelijk vermoeid, traag reactievermogen, heel droge mond, ik voelde mij alsof ik in een bubbel zat en de wereld niet echt meemaakte (verdoofd), depressief en angstig. Kortom vreselijk. Ik evalueerde wekelijks met mijn huisarts, die mij adviseerde door te zetten omdat dit bekend is bij de opstartfase, wel is afgesproken dat we de opbouw met langere tussenpozen gingen doen, ik heb uiteindelijk twee weken 25mg geslikt, ik merkte toen dat de bijwerkingen afnamen in intensiteit, maar nog geen positieve effecten. Toen de stap van de verhoging naar 50mg genomen, dit zorgde wederom voor een toename aan klachten en bijwerkingen. Gelukkig verdwenen deze na 1,5 week. Daarna, vanaf 4 weken, ben ik mij heel geleidelijk beter gaan voelen. Ik merkte dat ik weer energie had, dat mijn gevoelsleven er nog was en ook steeds meer terugkwam en ik mijn depressieve buien en angst veel beter aankon. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weer werk, dat ik op mijn werk beter kan concentreren, dat ik mij rustiger kan houden in situaties die normaal veel angst veroorzaken en dat ik over het algemeen stabieler ben en mij fijner en rustiger voel. Dit is een enorme verademing en ik start volgende week met therapie, heb nu ook echt het gevoel dat ik dat aan ga kunnen. Ik heb nog steeds erg veel last van een droge mond, ook heb ik vaker dan voorheen last van hoofdpijn. Ook merk ik dat het mij moe maakt, ik lijk langer slaap nodig te hebben en ben vooral in de middag moe. Deze bijwerkingen zijn niet fijn, maar wegen niet op tegen de positieve invloed die sertraline op mij heeft. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb en mij door die vreselijke opbouwperiode heb heengesleept.

07-08-2019 | Vrouw | 55
sertraline (50mg)
Bijna 2 jaar geleden kreeg ik door veranderingen in mijn relatie en hormoonveranderingen(overgang) last van hevige angst en paniek stoornis. Ik claimde mijn patner, achterdocht etc. Enorme verlatingsangst ontstond en ik functioneerde niet meer. Eerst een lange tijd oxazepam geslikt maar dat werkte maar voor even. Ik moest er steeds meer innemen. Dit hele gebeuren zor[lees meer...]gde ervoor dat mijn relatie onder druk stond. In overleg met de HA en psychiater begonnen met setraline . Wat een hel de eerste 4 weken. Afbouwen met de oxazepam was geen pretje. Na 6 weken begon de setraline zijn werk te doen. Inmiddels stond ik ook op de wachtlijst voor therapie en dat samen met de medicijnen hebben ervoor gezorgd dat ik weer mezelf ben weer rust heb en kan genieten van het leven. Jammer genoeg was ik blij met mijn gewicht toe want door de stress was ik aardig afgevallen maar inmiddels weer 7 kilo zwaarder. Maar dan maar wat zwaarder en goed in mijn vel zitten dan niet kunnen eten.

06-07-2019 | Vrouw | 30
sertraline (100mg)
Na een jaar sertraline 50mg kwamen mijn klachten in alle hevigheid terug , constante paniekaanvallen , angst.. gebruik nu sinds 8 dagen 100mg en begin verbetering te merken , de eerste dagen waren heel pittig met bijwerkingen en angst wat feller werd , maar tis een kwestie van doorzetten en je krijgt resultaat , ik ben er nog lang niet ,maar heb er hoop op dat het elke dag[lees meer...] een beetje beter gaat.

20-06-2019 | Vrouw | 34
Depressief

08-06-2019 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Inmiddels slik ik zo’n 8 maanden Sertraline op aanraden van mijn psych. Voor mijn angstklachten. De angstklachten kwamen door een aantal moeilijke en levensbepalende gebeurtenissen. Hierdoor ben ik mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt en werd ik depressief. Door de depressie kon ik niet meer zien dat het leven zinvol was en kon ik alleen maar huilen en me afsluiten voor d[lees meer...]e buiten wereld. De startfase van zo’n 8 wk waren behoorlijk pittig door de bijwerkingen! Maar na de eerste week voelde ik al dat de mist gedeeltelijk optrok. Hierdoor kan ik me weer openstellen voor mijn omgeving. Dit is zo’n opluchting! Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ondanks de pittige bijwerkingen. Naar zo’n 5 mnd van inname werd er een ijzertekort bij mij vastgesteld. Hierdoor begon ik met ijzertabletten. Deze zorgde ervoor dat de bijwerkingen weer toenamen. De dag nadat ik de laatste dosis van de ijzertabletten had ingenomen verdwenen ook de bijwerkingen van de Sertraline. Voor de toekomst moet ik er zelf alert op zijn dat als een andere arts dat mijn psych. medicatie voorschrijft ik zorg dat de wisselwerking ook bij die arts bekend wordt.

27-05-2019 | Vrouw | 35
sertraline (150mg)
Ik gebruik nu vijf jaar Sertraline, 150 mg per dag. Dit heeft mij echt gered. Na een lange aanloop kwam ik vijf jaar geleden in een soort angst-episode terecht. Ik had last van dwangmatig piekeren, depressiesymptomen (gevoel van een muur tussen mij en de omgeving), paranoïde angsten en lichamelijke klachten als suizend hoofd en niet meer kunnen slapen. Hieraan ging een een[lees meer...] stressvolle periode vooraf van twee jaar waarin het dwangneurotisch denken steeds erger werd. Daar was weer een periode van vier jaar Seroxat aan vooraf gegaan, dat ik slikte tegen sociale fobie. Seroxat gaf ontremming als bijwerking en alcoholmisbruik. Vandaar dat ik daar uiteindelijk mee stopte. Sertraline heeft mij helemaal uit de angst-episode gehaald en weer bij mijzelf gebracht. Ik heb geen dwanggedachtes meer, geen depressie en heb het vertrouwen dat dingen goedkoper. Dat had ik eerst nooit, ik was altijd bang dat dingen juist volledig mis zouden gaan. Mijn emoties zijn gezond, ik kan nog steeds heel verdrietig en heel blij zijn. Ik heb een liefdevolle relatie en een kindje van anderhalf. Tijdens de zwangerschap heb ik ook gewoon sertraline geslikt onder begeleiding van de pop poli. Ik ben wel flink aangekomen (20 kilo, maar toen ik begin had ik ondergewicht door de angsten en een eetstoornis), door toename van eetlust en verhoogde vochtvasthouding. Sinds een paar maanden ben ik echter goed bezig met weer op een gezond gewicht te komen door voeding en beweging. Kortom, mijn leven is ontzettend positief veranderd sinds ik sertraline gebruik en ik heb het gevoel mezelf te kunnen zijn, bevrijd van angst en dwang,

26-05-2019 | Vrouw | 23

06-10-2020 | Vrouw | 23
Postnatale depressie
Na bevalling door veel problemen postnatale depressie opgelopen. Na week kreeg ik verschillende slaapmedicatie. Daar sliep ik een beetje op, maar spanning/angst aanvallen/nare gedachtes enz liepen op. Dokter is toen aan huis geweest en heeft sertraline voorgeschreven en lorazepam. Ik mocht gelukkig onder begeleiding thuis blijven Na ongeveer 4 weken kreeg ik pas resul[lees meer...]taat erop, dat waren verschrikkelijke weken, maar hierna zakte de spanning af, begin last van duizelig, bonkend hoofd, geen eetlust, enz. Maar dat zakte gelukkig weer af. Ik raad het iedereen aan.

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

24-08-2020 | Man | 63
Depressief

03-08-2020 | Vrouw | 48
sertraline (50mg)
Sinds september lijd ik aan een depressie (met angststoornis). Eerst andere anitdepressiva (Sipralexa) genomen, maar na 4 dagen ben ik moeten stoppen omdat ik een zware allergie kreeg. Daarna heb ik geen medicatie meer gekregen omdat ik waarschijnlijk ook hier allergische reacties zou op hebben. Omdat mijn vitale depressie en angstaanvallen enkel erger werden en consultati[lees meer...]es bij de psycholoog weinig vooruitgang boekten, ben ik doorverwezen naar een psychiater die me Serlain voorgeschreven heeft. Ondertussen neem ik 3 maanden Serlain (Sertraline). Ik ben begonnen met 4 dagen 25mg om zo op te bouwen tot 50 mg. De eerste 3 weken in combinatie met slaapmedicatie. Zelf heb ik gelukkig weinig bijwerkingen. Enkel dat ik overdag meer vermoeid ben, sneller en meer transpireer en dat ik vooral ’s nachts last heb van tintelingen in mijn linker arm en mijn linker been. Heeft iemand dit ook? Ik ben nooit misselijk geweest. De eerste weken voelde ik weinig verschil. Na 5 weken Serlain te nemen (en ondertussen minder slaappillen) ben ik rustiger geworden. Ik slaap de meeste nachten al wat beter (heb wel veel rare dromen) en mijn angst- en paniekaanvallen, hartkloppingen, ... zijn verminderd. Mijn gemoedstoestand is nog steeds niet optimaal, maar mijn echtgenoot merkt verbetering aan mijn reacties. Ik relativeer meer, wat positief is. Ik blijf zeker doorzetten om zo snel mogelijk weer de ‘oude’ te zijn.

17-07-2020 | Vrouw | 26
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik sinds Januarie Sertraline, eerst opgebouwd van 25mg tot 100, bij de 100 voelde ik eindelijk dat het wat deed. naast de ptss heb ik ook een zware depressie, dankzij de sertraline kan ik weer wat doen in me dagelijks leven, ik kan fantaseren over een toekomst ik lach weer, liever me hele leven anti deprssivia dan weer terug naar de zwarte put te gaan, ik ben door ee[lees meer...]n hell gegaan met een hoge suicide dreiging ik wil dat nooit meer meemaken. Elke dag zet ik een stap bergopwaarts en soms glij ik een beetje terug maar dat mag. Ik ben sinds kort weer begonnen met me werk op te bouwen naar 3 dagen 2 uur en dat elke 4 weken evalueren etc.

14-06-2020 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Ik ben 3 dagen geleden begonnen met 25 mg sertraline deze nam. Ik voor het slapen in ik. Slikte al. Oxazepam maar omdat de wachtlijst voor mijn behandelingen 20 weken duurt vond de dokter het verstandig om te gaan proberen met sertraline eerste 2 weken 25 mg daarna 50.mg dan evaluatie hoe het gaat ik mocht nu nog de oxazepam erbij nemen 3.x.daags 10mg dit slikte ik al. 3[lees meer...] weken voor dat de sertraline gestart werd helaas heb ik. Na. De eerste inname sertraline al heel veel bijwerkingen gekregen waaronder diarree buikpijn maagzuur extreem suf en duf (stoned gevoel) me angstklachten zijn 10x erger geworden en beven. Trillen en veel gapen nu hoop. Ik. Dat als. Ik. Nu. Door de zure appel. Heen ga ze toch gaan werken want weet dat met dit soort medicatie je klachten eerst kunnen verergeren voordat het beter word maar het is echt een hell zijn hier mensen met zelfde soort ervaringen en mij een beetje hoop. Kunnen geven dat het goed. Komt?

10-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Ik kampte, na de bevalling, met een extreme angststoornis. Ik werd er depressief door en kon nergens meer van genieten. Na een bezoek aan de dokter (die overigens therapie aanraadde, maar daar wilde ik niet op wachten) kon ik starten met sertraline. Ze raadde 50mg aan, maar omdat ik liever geen medicatie slik, wilde ik beginnen met 25mg en dan kon ik altijd nog opbouwen. D[lees meer...]at opbouwen was uiteindelijk helemaal niet nodig, want 25mg werkt super. De eerste paar dagen en vooral nachten waren heftig, ik kon niet slapen, alleen maar huilen en mijn angsten werden 10 keer erger. Maar gelukkig heb ik doorgezet want ik voel me beter als ooit tevoren. Ik ben voor 90% van mijn angsten af en kan weer genieten van het leven.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum