Ervaringen met Lyrica

pregabaline

duizeligheid depressie misselijkheid hallucinaties

Aangezichtspijn (33 meningen)
Polyneuropathie (28 meningen)
Chronisch pijnsyndroom (14 meningen)
Neurofibromatose (2 meningen)

Rivotril (191 meningen)
Gabapentine (166 meningen)

05-06-2019 | Vrouw | 54
pregabaline (75mg)
Zenuwpijnen bij niet achterhaalde rughernia. Geen resultaten (pijnvermindering). 8 weken genomen en echt afkickverschijnselen. Had ik het op voorhand geweten, dan had ik het niet ingenomen!!

28-05-2019 | Vrouw | 62
pregabaline (150mg)
Jaren geleden met spoed opgenomen wegens verlammingsverschijnsel aan me been bleek een hernia te zijn Gelukkig wel weer wat gevoel in me been maar me voet was gedeeltelijk verlamd en zenuwpijn bil been maar vooral me voet Kreeg lyrica in het begin last van een dronken gevoel maar de pijn was weg en heerlijk geslapen slikte toen 2x 150mg Na een paar maanden meer[lees meer...] last werd het verhoogd tot ik aan 2x daags 375mg zat toen mocht ik niet hoger Kwam in aanmerking voor een neurostimelator en deze is geplaats pijn was minder en ging tijdelijk gabatine gebruiken maar daar werd ik gevoeloos van toen weer begonnen met de lyrica 2x 75mg paar maanden later werd het verhoogd naar 2x 150mg en dat was me maxium Toen kreeg ik problemen had een soort stroomgevoel door me hoofd en lichaam drukkend gevoel in me hoofd oorsuizen en harde geluiden vooral in bed vloog ik tegen het plavon aan Nu sinds 1 week nog 2x 75mg per dag maar wat voel ik me rot soms denk ik zal het me neurostimelator omdat het gevoel zo heftig is maar die staat al een paar maanden uit.

22-03-2019 | Vrouw | 46
Hernia
Beste middel voor de zenuwpijn, heb alles al gehad maar zoals je ook kunt lezen, vergeetachtig en niet uit je woorden komen zijn vreselijk. Nog steeds weegt dat op tegen de pijn. Het andere voordeel is, ik slaap er vreselijk goed door.

08-03-2019 | Vrouw | 34
Fibromyalgie
Ik gebruik het nu een maand, ik was mega bang voor de bijwerkingen maar ik heb nergens last van. Alleen mijn menstruatie blijft uit maar goed dat vind ik niet heel erg ;) Ik heb minderpijn en ik ben niet meer zo wazig in mijn hoofd, bewegen gaat ook steeds beter en daardoor merk ik ook dat ik met energie heb. Ik ben nog niet aangekomen hopelijk blijft dat zo.

20-01-2019 | Vrouw | 63
Rugklachten

20-01-2019 | Vrouw | 63
Rugklachten
Die mevr van 28 ,jaar dat kon mijn verhaal zijn, had precies dezelfde klachten .Mijn afbouw is begeleid door psyschiater in het rode kruis ziekenhuis Beverwijk afd psyschiatrie .Moest afbouwen van de oxynorm en de lyrica, dat ging in eerste instantie heel goed had geen lasts van afkickverschijnselen , daardoor mocht ik eerder naar huis. don 15 nov kwam ik thuis niets aa[lees meer...]n de hand nog to de zaterdag toen begon de hel.Heeft 2 mnd geduurd .Heb die zaterdag ziekenhuis gebeld en gevraagd kan het nog bijwerking zijn van de afbouw ,nee dat was uitgesloten dat kon niet. Heb toen de huisartsenpost gebeld en uitgelegd dat ik het gevoel had gek te worden van dat rotgevoel,kreeg diazapam dat hielp gelukkig iets het was tenminste dragelijk maar na een paar dagen hielp dat al niet meer . De huisarts gebeld kreeg ik lorazepam enparoxentine dat moest helpen tegen de paniek en angstaanvallen maar dat zou pas gaan werken na zo,n 4 weken. Ik zei hoe kom ik die weken door .Mijn huiusarts heeft crisesopvang Lentis in Groningen gebeld.Psyschiater kwam erachter dat ik lerica hebt gebruikt hij zei denk dat de afbouw van de lerica niet op de goed manier is afgebouwd. Hij heeft gelijk contact met huis arts opgenomen en gezegd dat ik weer met de lyrica moest gaan starten .Ik had altijd 300mg op een dag we zijn begonnen met 3 keer 75 mg. Ik nam mijn eerste lerica om kwartover 4 en na 1,5 uur was het gevoel weg . Het voelde wel eerst heel raar want na een half uur begon de lyrica te werken het voelde aan als een soort golfbeweging het kwam en het ging maar het bleef steeds langer weg en zoals ik al zei na 1,5 was ik van het rotgevoel af helemaal . Wat een opluchting , maar zag tegen de volgende ochtend opwant s,avonds zakte het altijd wat af maar zodra ik wakker werd s,ochtends was het er weer .Weer een strijd om de dag door te komen verschrikkelijk. Maar goed werd s,ochtends wakker en durfde het haast niet te geloven maar het bleef weg en ben nu bezig met de afbouw van de lorazepam .Dat was mijn verhaal inhet kort.20 jan 2019 Als er mensen zijn die het willen delen..... (privé gegevens verwijderd - ivm privacy)

20-01-2019 | Vrouw | 48
Nek- / rughernia
Na vier lage rughernias waarvoor 1 x hemilaminectomie, in 2015 Spondylodese en nieuwe tussenwervenschijven, nu weer een hernia op dezelfde plek. Naar de pijnpoli omdat ik geen operatie oid meer wil. Lyrica voorgechreven gekregen. Voor het eerst sinds jaren merk ik, hoewel ik het pas enkele weken slik (langzame opbouw op basis van klachten/ervaringen) dat ik bijvorbeeld [lees meer...]geen pijn meer heb als het douchewater over mijn voet komt, en dat ik geen stekende pijn in mijn teen en been en rijbroekgebied meer heb. Lijkt ook te werken ivm Fybromyalgieklachten en atrose klachten. Vooralsnog tevreden, maar ik raak wat angstig als ik lees over de afbouw, dat dat een hel is. Ben zeer vatbaar voor angsten en depressie, vatbaar voor verslaving (slaappillen, nu in remissie), dus ik ben benieuwd. Ik probeer hoop te houden dat ik binnenkort weer eens aan het werk kan (ik vrees niet in mijn eigen beroep, verpleegkundige). Hoop op omscholing binnen iets paramedisch via het UWV.

17-12-2018 | Vrouw | 55
Posttraumatische dystrofie
in januari een nieuwe knie gekregen, tijden operatie een pees gescheurd dus 6 weken in het gips... na de gips periode is de revalidatie periode ingegaan, goede buiging in de knie maar toename van pijn dus weer 6 weken in het gips, nadien weer revalidatie... na een paar maanden been rood en dik en toename van pijn, wakker gelegen van de pijn, blijk ik Posttraumatische Dystr[lees meer...]ofie te hebben.... arts in overleg met orthopeed besloten me aan de lyrica te doen, begin dosering 2x per dag 75mg en wekelijks opbouwen, zit nu sinds 1 week op 2x daags 300mg.... ben na zo'n 2 uur na inname ontzettend duizelig en meerdere bijwerkingen maar ga er van uit dat dit tijdelijk is, pijn nog niet weg maar wel al veel beter te verdragen. Sliep niet meer en sinds de lyrica slaap ik geweldig, in 1 stuk de nacht doorbrengen is me alles wel al waard. Even geduld nog en dan ga ik er van uit dat ik pijnvrij ben!

04-11-2018 | Vrouw | 28
pregabaline (150mg)
Bij gebruik deed het wat het moest doen. Maar het stoppen is verschrikkelijk. Het is echt de hel die lyrica heet. Totale de compensatie van mijn geestelijke balans. Met verschrikkelijke paniekaanvallen en een constant gevoel van lichamelijke onrust tot gevolg. Crisis ggz moest eraan te pas komen om te voorkomen dat ik in een angst psychose raakte. Nu 3x daags 50 ja echt 50[lees meer...] mg oxzazepam om de boel enigzins dragelijk te maken. Gedachten aan zelfmoord willen plegen huilbuien en totale angst tot gevolg. Specialist zei dat ik na mijn hernia operatie gewoon in 3 dagen kon stoppen. Domste dat ik ooit heb Gedaan. Ik ben onderzocht en kwa persoonlijkheid is er niets mis met mij. Maar de ontregeling in mijn bio chemische toestand van mijn hersenen is door die verdomde lyrica helemaal aan gort geholpen. Nu zit ik met de shit. Lyrica helpt tegen zenuw pijn maar omg het stoppen is een ramp tot en met.

04-04-2024 | Man | 68
pregabaline (75mg)
Ik slik 300mg pregabaline per dag vanwege zenuwpijn in de voeten en onderbenen. Ciap. Nu zes jaar. Ik ben uitermate tevreden. Geen stekende pijn meer. Nog wel een vervelend brandend gevoel als ik ga slapen en bij het wakker worden, maar ik kan wel goed slapen. Ik heb gelezen over de bijwerkingen, maar die heb ik niet. Of het verslavend is weet ik niet. Ik ben niet van pla[lees meer...]n ermee te stoppen. Mocht er een andere pijnstiller zijn die nog beter is wil ik dat best proberen. Ik verwacht niet, dat dan afscheid nemen van pregabaline een probleem zal zijn.

16-11-2023 | Man | 50
pregabaline (150mg)
Lage rugpijn met uitstraling in rechter of linkerbeen

03-08-2023 | Man | 63
pregabaline (150mg)
Ik gebruik het wegens chronische (zenuw)pijn in de (onder)benen.

04-06-2023 | Man | 57
pregabaline (150mg)
Over het algemeen tevreden als je op tijd inneemt 3 dagen in de week om 4u30 devrest tilussen 7 en 9 ,de tweede om 15uur ,, bij ergenste pin 2 lyricas en 2 tramadol retard 200mg om de pijn onder controle te houden .erge pijn 3 maal in een maand . Anders is de lyrica goed .

01-02-2023 | Man | 40
pregabaline (75mg)
Heb dit middel als vervanging gekregen voor pramipexol tegen rusteloze benen. Dat werkte goed voor de klacht maar kreeg als bijwerking koopwoede en ernstige game verslaving (was niet achter de spelcomputer weg te krijgen). In overleg met de neuroloog afgebouwd en Lyrica gekregen 75 mg ochtend, 150 mg voor het slapen. Dit middel werkt perfect voor mij. Geen rusteloze benen [lees meer...]meer en geen bijwerkingen zoals eerder genoemd. Alleen wat suf in het begin maar dat was naar een week verdwenen! Echt blij en tevreden met dit geneesmiddel!

17-12-2022 | Man | 42
pregabaline (75mg)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Eerste middel die werkt en quasi geen bijwerkingen heeft.

28-11-2022 | Man | 60
Chronisch pijnsyndroom
Ik wilde de dagelijkse pijnmedicatie die ik had (Oxynorm drank (35 mg), fentanyl 50 en rivotril 1 mg)) een aantal maanden stoppen om te kunnen ervaren of dat mijn levenskwaliteit ten goede zou komen. Dit soort medicijnen kunnen immers heftige bijwerkingen hebben. Om de pijn nog enigszins leefbaar te houden in deze testperiode ben ik tijdelijk overgestapt naar Lyrica. Het p[lees meer...]ijnstillend effect vond ik tegenvallen: dat viel in het niets in vergelijking met de net genoemde pijnstillers waar ik dus vanwege een test tijdelijk mee was gestopt. Na een week of drie gebruik van Lyrica kreeg ik hele vreemde bijwerkingen: meerdere keren op een dag drukte mijn tong uit zichzelf met grote kracht tegen mijn gehemelte of tegen mijn tongbed aan waardoor slikken en praten (vrijwel) niet meer lukte. Dit hield dan ongeveer tien seconden aan en dan was mijn tong weer ontspannen waardoor ik weer kon slikken en praten. De kracht die mijn tong uit zichzelf uitoefende was immens. In de weken daarna kwamen deze bijwerkingen steeds vaker voor tot tientallen keren op een dag. Ook kwam er een andere klacht bij: dat mijn wangen uit zichzelf met grote kracht in mijn mond gedrukt werden waardoor ik als het ware een ingevallen gezicht kreeg. Om daarbij kon ik nauwelijks slikken en praten. Uiteindelijk had dit zulke extreme proporties aangenomen zodat ik op een gegeven moment een ambulance heb gebeld. Het praten ging op dat moment nauwelijks zodat er met hoogte spoed een ambulance naar mij werd gestuurd (omdat ze dachten dat ik een beroerte o.i.d. had). Toen ze er waren was heel duidelijk zichtbaar dat mijn tong het ene moment met grote kracht tegen mijn gehemelte drukte en daarna geheel spontaan met een klap omsloeg om vervolgens met grote kracht op mijn tongbed te drukken. Ook was duidelijk zichtbaar dat mijn wangen naar binnen gedrukt werden. Ik ben toen naar het ziekenhuis gebracht waar ik op de eerste hulp diverse onderzoeken heb gehad maar omdat ze geen oorzaak konden vinden moest ik weer naar huis toe, ondanks dat deze klachten duidelijk zichtbaar aanwezig waren. Ik zei dat ik mij voor kon stellen dat het bijwerkingen van Lyrica zijn maar dat werd afgedaan als onzin. Enkele dagen later waren deze klachten weer enorm extreem en heb toen weer een ambulance gebeld die gelijk kwam. Wederom werd ik naar de eerste hulp gebracht en kreeg ik vrij snel te horen dat de oorzaak psychisch zou zijn en dat ze niets voor mij konden betekenen. Ik pikte dat niet en drong erop aan dat ik een ieder geval één nacht opgenomen zou worden zodat ze zouden kunnen zien dat het ene moment er niets aan de hand is en het andere moment mijn tong uit zichzelf deze krachtige houdingen (tegen gehemelte of tongbed aanneemt). Uiteindelijk vonden ze dat akkoord. Ik heb vervolgens niet één maar vier dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ik aan de lopende band deze klachten had. , tientallen keren op een dag. Wederom konden ze echter niets afwijkends (in mijn bloed) vinden en gingen ze steeds vaker zeggen dat het allemaal psychisch was. Ondertussen had ik mij op internet verdiept in de bijwerkingen van Lyrica en schrok nogal van de vele bijwerkingen die Lyrica kan hebben. Ik heb dat de specialisten verteld maar ook zijn deden het af als onzin omdat eventuele bijwerkingen van medicijnen alleen in de eerste twee weken na het starten ervan kunnen ontstaan. Uit eigen ervaring met andere medicijnen in mijn verleden kan ik echter zeggen dat bijwerkingen ook kunnen ontstaan na twee weken. Desondanks hielden ze in het ziekenhuis vol dat er niets met mijn aan de hand was en dat de oorzaak tussen mijn oren zou zitten. Ik geloofde daar echter helemaal niets van. Ongeveer drie weken na deze ziekenhuisopname vertelde ik mijn hoofdbehandelaar over welke (tong)klachten ik had waarop hij vervolgens gelijk mijn medicijnenlijst ging doorlopen. Vervolgens zei hij tegen mij dat Lyrica de oorzaak van deze klachten moet zijn omdat het bekende bijwerkingen van Lyrica zijn. Ik ben er vervolgens gelijk mee gestopt en de klachten waren binnen twee weken over en daarna heb ik het nooit meer gehad (nu al 8 jaar lang). Het moraal van dit verhaal is dat artsen en specialisten geen (of nauwelijks) kennis hebben van (gevaarlijke) bijwerkingen van medicijnen. Ik vind dat een zeer kwalijke zaak. In totaal heb ik acht vergelijkbare situaties meegemaakt met andere medicijnen waarbij het twee keer bijna fataal af is gelopen. Ook een vriend van mij die in Lyrica heeft gebruikt heeft ernstige bijwerkingen gehad, die niet meer te genezen zijn. Mijn advies met betrekking tot Lyrica: ga dit medicijn NOOIT gebruiken!