Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

17-05-2021 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Hallo ik gebruik nu al een paar jaar zyprexa olanzapine. Het helpt mij tegen angst en psygoses maar ben wel ontzettend moe heel veel slapen. Ook zou ik niet te hoge dosis nemen want dan kan je een bewegingstoornis krijgen wat ik dus had. Echt verschrikkelijk !!! Dus kijk uit. Ook ben ik nog steeds depressief en voel ik spanningen. Eerst durfde ik helemaal niks omdat ik pa[lees meer...]niekaanvallen had. Maar het werkt dus wel om rust te krijgen.

28-10-2020 | Vrouw | 29
olanzapine (2,5mg)
I.v.m. een burn-out en flinke slaapproblemen op advies van de huisarts olanzapine gaan proberen. Je slaapt als een roos op dit middel, alleen ben ik zeker 20 kilo aangekomen in 6 maanden tijd. Ik kreeg een hongergevoel wat niet te stoppen was en mijn stofwisseling is veranderd door het middel. Ook had ik vaker spierspanningen ervan.

01-10-2020 | Vrouw | 32
olanzapine (5)
Ik heb last van psychoses. Eerst haldol gebruikt en dit gaf depressie en stijfheid. Heel wat andere medicijnen geprobeerd waaronder amizapride maar risperidon was het beste. Helaas werkte dit na 2 jaar niet meer. 6 weken psychoses gehad daarna over gegaan op olanzapine. Dit middel werkte direct effectief. Terwijl andere psychotica steeds pas na 2 weken hielpen. Geen last v[lees meer...]an honger gevoel. Ben wel op dieet doordeweeks en in het weekend niet. Kom tot nu toe wel in de weekenden wat aan maar val ook weer af. Verder alleen wat slaperigheid in de ochtend. Super middel!

23-09-2020 | Man | 31
olanzapine (10mg)
Bipolaire stoornis
Icm fluoxetine (40mg) effectief voor depressie, angst en paniekstoornis. 20kg aangekomen.

24-07-2020 | Vrouw | 52
olanzapine (15mg)
het is een goed medicijn tegen onrust en paniek maar ik ben 15 kilo aangekomen en ben nu aan het minderen maar dat valt niet mee, maar ik zet door, ga daarnaast sporten om weer op mijn eigen gewicht te komen, wordt er doodongelukkig van dat ik zo ben aangekomen

15-06-2020 | Vrouw | 51
olanzapine (10mg)
Dit is mijn paardemiddel. Als ik in een psychose glij gebruik ik olanzapine tijdelijk.

23-05-2020 | Man | 38
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angsten. Voor mij helpt het weinig. Ik merk geen afname van mijn angsten. Ik gebruik het nu 2 jaar en wil binnenkort gaan afbouwen.

29-04-2020 | Vrouw | 48
olanzapine (5mg)
Depressief
Vorig jaar maart kreeg ik Olanzapine voorgeschreven naast sertraline vanwege een zware depressie en angst en paniek aanvallen. Het hielp van de ene op de andere dag. Ik vond het een wonder middel. Ik kwam er wel 10 kilo van aan. Maarja beter dan die zware periode dacht ik. Het zou ook maar tijdelijk zijn tot de sertraline weer goed zijn werk deed. Ik was 3 maanden daarvoor[lees meer...] helemaal van de sertraline af na 15 jaar gebruikt te hebben. Dat ging dus 2 maanden goed en viel toen weer in een diep donker gat. Na een half jaar heb ik het geprobeerd af te bouwen. Dat ging goed tot 2,5 mg. Toen kwamen de angsten en depressieve gevoelens weer op zetten. Weer terug naar de oude dosis gegaan op aanraden van mijn arts. In januari ben ik 9 weken opgenomen. Daar wilden ze me in 6 weken af laten kicken. Wat een hel was dat. Eenmaal weer thuis ging het niet beter en ik werd weer steeds depressiever tot suïcidale gedachten toe. Crisisdienst adviseerde weer te starten met 5 mg. En ja hoor meteen voelde ik weer rust in mijn hoofd. Van mijn nieuwe psychiater kreeg ik Pregabaline erbij. Die zou mij helpen om van de olanzapine af te komen. Ik ben sinds 2 weken weer naar 2,5 mg, inmiddels weer 7 kg erbij en het gaat weer steeds beroerder. Ik ben bang dat ik nooit meer van dit middel af ga komen.

15-03-2020 | Man | 51
Psychische klachten
Ik ben psychose-gevoelig, ik weet niet of dit ontstaan is na mijn jeugd of door het misbruiken van Cocaïne en Amphetaminen. Ik ben nu 11 jaar clean, tenminste geen Cocaïne en Amphetamine meer gebruikt. Ik krijg dit naast Diazepam 10, en Amitryptiline net mee begonnen sinds 4 dagen. De psychose gevoeligheid werd duidelijk minder, ik ben door de bijwerkingen ook op zoek geg[lees meer...]aan naar andere Anti-Psychotica en die werkten averechts (Abilify en Seroquel) ik werd daar dood nerveus van en misschien wel psychotisch ook. Olanzapine is voor mij de goede medicatie, en het is ook maar 2.5 mg

05-03-2020 | Vrouw | 17
olanzapine (5)
Ik ben begonnen met olanzapine vanwege ernstige slaapproblemen (slapeloosheid) en angst/paniekklachten. Toen ik begon met deze medicatie was ik 17 jaar, vrij jong dus. Hiervoor had ik al slaapmedicatie geprobeerd die hielp bij het inslapen en angst remmende medicatie, maar tevergeefs. Deze medicatie hielp mij onvoldoende. De psychiater schreef mij toen 2,5 mg olanzapine vo[lees meer...]or. Dit had weinig effect dus besloot de arts de dosis te verhogen naar 5 mg. ik merkte dat ik een stuk beter sliep door de medicatie. Zonder medicatie sliep ik nog geen uur en met medicatie maakte ik weer normale nachten van 8 uur aaneengesloten. Ik had soms wel last van enge dromen en werd dan vervelend wakker. De grootste en vervelendste bijwerking van dit medicijn vind ik overduidelijk de enorme eetlust die je ervan krijgt. De psychiater had mij al gewaarschuwd dat het medicijn je hongergevoel aanwakkert maar ik had dit onderschat en hij ook. Dit zou kunnen worden verklaard doordat ik voor mijn gewicht een redelijk hoge dosering had. Deze enorme eetlust vond ik ongelofelijk vervelend en is de reden geweest dat ik met dit medicijn ben gestopt. Ik merkte dat ik maar door bleef eten en gewoon niet verzadigd raakte. In principe is het de bedoeling dat je langzaam afbouwt, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Ik ben in een keer gestopt aangezien ik helemaal gek werd van de enorme eetlust. Ik heb verder geen problemen ervaren doordat ik zomaar stopte, maar ik zou dit als ik jou was niet doen of in overleg met de psychiater. Als je last hebt van ernstige slaapproblemen raad ik het medicijn wel aan, maar het is belangrijk om te beseffen dat er een hele nare bijwerking (enorme eetlust) aan zit. Dit is voor veel mensen de reden dat ze stoppen met dit medicijn. Mij heeft het gedurende de tijd van slapeloosheid wel twee weken geholpen.

27-02-2020 | Vrouw | 33
Psychose
Medicatie gekregen voor psychose. Helpt goed om om te gaan met de symptomen. Zwakte het af. Wel wat bijwerkingen zoals toename eetlust en neerslachtigheid.

20-02-2020 | Vrouw | 41
olanzapine (2,5mg)
Vanaf dag 2 niet meer naar de wc kunnen om te ontlasten...heel vervelende buikkramp

06-01-2020 | Man | 44
Autisme
Gaf enige rust in mijn hoofd. Geen effect op het slapen, ook niet met het incidenteel verdubbelen van de dosering.

28-12-2019 | Man | 33
olanzapine (5mg)
Wordt snel erg somber en depressief als ik dit middel gebruik, hoe langer hoe erger. Enkele dagen na het starten dacht ik de hele dag na over dat het beter zou zijn dat ik er niet meer zou zijn. Psychiater zei dat het "normaal was in deze fase van de behandeling" maar met andere middelen heb ik dit niet. Ook erg afgevlakt qua gevoelens, droge mond, verstopte neus. Sliep we[lees meer...]l goed. 2,5 mg deed praktisch niets voor de slaap. Uiteindelijk uitgekomen bij alprazolam wat het fijnste werkt, maar wel verslaving in de hand kan werken. Oké voor mij omdat ik niet verslavingsgevoelig ben maar afbouwen na 2 jaar gebruik gaat maar erg langzaam.

22-12-2019 | Man | 32
olanzapine (2,5mg)
Ik heb al jaren lang verschillende psychoses gehad en het kwam door cannabis . Sindsdien ben ik gestopt met cannabis en over gestapt naar Olanzapine het is een goed middel tegen heel veel klachten maar ik zou het niet aanraden als jou klachten niet zo heftig zijn als een psychose. Het best middel die je hebt, ben je zelf en zoals iedere medicijn is Olanzapine een hulp mi[lees meer...]ddel niets anders dan dat . Dus lever het strijd met jezelf en het gaat allemaal goed komen. laat een medicijn niet jou toevluchtsoord worden.

30-05-2019 | Vrouw | 30
Onrust
Mijn dochter gebruikt sinds kort ( 5 dagen ) Olanzapine 2,5 mg Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van mensen die dit middel gebruiken (of hebben gebruikt) in de eerste week. Mijn dochter is ontzettend moe, slaapt hele dagen en nachten, is vergeetachtig, weet niet meer wanneer iets gebeurd is. Komt dit vaak voor en wanneer wordt dit beter? Zij twijfelt of ze hier m[lees meer...]ee door moet gaan want ze functioneert helemaal niet , wat lastig is want ze heeft een zoontje van 1 jaar en niet altijd opvang.