Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

28-12-2022 | Vrouw | 58
olanzapine (20mg)
Bipolaire stoornis
Dit middel heeft mij 8 jaar levensgeluk gekost. Wanneer de neuroloog niet had ingegrepen was ik er nog niet van af. De oplossing zat bij de Dekapine: van 3 naar 4 en ik ben zo gezond als een vis. Ook flink afgevallen. Afbouwen wat echt heel zwaar. Eerst ging het te snel. Heeft me totaal 8 maanden gekost en daarna werd ik ziek omdat ik die 4de Dekapine nog niet slikte.

19-10-2022 | Man | 22
olanzapine (15mg)
Schizoaffectieve stoornis
Het helpt goed met mezelf afleiden van de stemmen en paranoide gedachten ook maakt het mijn hoofd heel leeg wat ik wel chill vind aangezien de stemmen mijn gedachten kunnen lezen. De honger en slaap(12-14u) vind ik wel chill want ik had ondergewicht en als ik slaap hoor ik geen stemmen en heb ik geen paranoide gedachten. Stoppen is lastig want dan slaap en eet ik niet m[lees meer...]eer. Er kan ook wat euforie voorkomen bij het stoppen met olanzapine na langdurig gebruik. Dus conclusie: als jij de hele dag niks anders doet als jezelf afleiden en zo min mogelijk na denken dan is dit een prima medicijn voor jou.

11-09-2022 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Na allerlei medicijnen geprobeerd te hebben heeft mirtazapine 30 mg het gewenste effect. Geen depressie en manische periodes meer. Geen bijwerkingen. Bipolaire stoornis geheel onder controle

13-08-2022 | Vrouw | 26
Autisme
Hi, Wat waren de ontwenningsverschijnselen? Ik zit er zelf over na te denken om met de behandeling te beginnen, maar twijfel. Groet, AC

28-07-2022 | Vrouw | 41
Autisme
Ik ben begonnen aan deze medicatie omdat ik bij de 10% mensen met asperger behoor die stemmen horen. Eerst 10 mg en nu afgebouwd naar 2 5 mg. Ik ben zeer tevreden over de werking, maar na de nodige behandelingen en therapieen, vind ik het tijd om er helemaal mee te stoppen. De eerste keer dat ik ermee probeerde te stoppen heb ik het te snel afgebouwd. De ontwenningsversch[lees meer...]ijnselen waren verschrikkelijk.

21-07-2022 | Man | 41
olanzapine (15mg)
Psychose
Ik heb dit middel gekregen toen ik een psychose had. Ik durf niet te zeggen of Olanzapine mij geholpen heeft om uit de psychose te komen, of dat dit uiteindelijk door het verstrijken van de tijd is gebeurd. Olanzapine is in ieder geval geen pretje. Ik was constant vermoeid, had geen enkele emotie meer en ging als een zombie door het leven. Op aandringen van mijn behandelaa[lees meer...]r heb ik dit middel anderhalf jaar gebruikt. De bedoeling was om het jarenlang te blijven gebruiken, maar daar ben ik zelf tegenin gegaan. Het is jammer dat er nooit verteld is dat het een verschrikking is om van dit medicijn af te komen. Ik heb het in stapjes afgebouwd naar nul. Bij elke verlaging ontstond er onrust. Bij het definitief stoppen met dit medicijn heb ik mijzelf de eerste 4 weken verschrikkelijk onrustig gevoeld en was tot weinig in staat. Ook was ik toen enorm duizelig. De nachten waren kort, want hoe moe ik ook was, het lukte amper om te slapen. Na de 4 weken ging het langzaamaan beter. Ik ben nu 3 maanden gestopt en voel me inmiddels weer de persoon die ik ooit was. Het heeft al met al wel ruim twee maanden geduurd om af te kicken van de olanzapine. Voor degenen die willen of gaan stoppen wil ik alleen maar meegeven: hou vol, hoe moeilijk het af en toe ook lijkt. Het wordt echt beter uiteindelijk.

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee weken geleden belanden ik tijdens een manische episode op de crisisdienst. Toen uit nood dit medicijn gekregen voor bij mijn huidige medicatie. Voordat ik iets nieuws slik vind ik het altijd fijn om andere reviews te lezen, vandaar dat ik deze review ook schrijf. Ik was toen na het lezen van reviews heel huiverig en bang dat het mij niet zo helpen. Maar ik voel mij zo[lees meer...]veel beter! Had nooit kunnen denken dat ik hiermee zo geholpen zou zijn. Ik voel mij weer gewoon oké, ik kan gewoon mijn werk doen en er zijn. De enige nadelen zijn wel dat ik soms echt kan inzakken, en het je meer etenslust geeft. Maar eigenlijk vind ik het met wat discipline en een strakke routine nu nog te doen. Ben benieuwd hoe het is na een aantal weken.

06-06-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik heb olanzepine 2,5 mg een jaar gebruikt. Dit omdat ik een ontregeling ervaarde mentaal en bijna psychotisch raakte. Het medicijn heeft me enorm geholpen goed te slapen en het vlakte me af. Wat me opviel was de eetlust en ik kwam binnen een paar maanden veel kilos aan wat me zelfbeeld niet goed deed, plus de combinatie van mijn ervaring waarom ik de medicijnen moest gebr[lees meer...]uiken. Na een jaar dit medicijn gebruikt te hebben raad ik aan om te blijven bewegen, al is het maar wandelen. Ook om lief te zijn tegenover jezelf en geduld te hebben met het proces. Ik ben na een jaar gestopt met de olanzepine en hiervoor heb ik jaren lang abilify gebruikt. Om te stoppen na jaten medicijn gebruik had ik rust, stabiliteit en vertrouwen nodig in mezelf. Ik lees weinig ervaringen over het stoppen van olanzepine en wou daarom mijn ervaring vertellen. De 1e week ervaarde ik het als heel positief om te stoppen, ik was erg blij en trots om medicatie vrij door het leven te kunnen gaan in overleg met mijn arts. De weken die daarop volgde waren en zijn soms nog best pittig. Lichamelijke ontrekkingsverschijnselen ervaren zoals koud en zweten, onrustig soms en duizelig. toch door blijven gaan met stoppen. Ik slaap aanzienlijk lichter als ik het vergelijk met het gebruiken van medicatie maar ook dit gaat naar verloop van weken beter. Sinds het stoppen van deze medicatie ben ik van 73 kilo naar 65 kilo gegaan , dit in 8 weken tijd. Het doet dus wel wat met je matabolisme. de olanzepine heeft me enigzins geholpen, maar ook fijn om dit gestopt te kunnen hebben. Blijf geduldig en lief voor jezelf, of je nou wel of niet medicatie gebruikt en dicht bij jezelf.

01-04-2022 | Vrouw | 32
olanzapine (5mg)
In het begin nergens last van maar na een tijdje was ik een compleet ander mens. Mens? Was eigenlijk nog weinig menselijks aan.. zwaar depressief, kon niks meer zelf, elke dag voor me uit staren, lukte me niet meer in de was te doen, me te wassen überhaupt, boodschappen te doen.. Wat een bocht! Ik zat zelfs uit te zoeken hoe euthanasie werkte.. De zwager van een vriendin v[lees meer...]an mij had dezelfde medicijnen als mij. Met de nadruk op HAD, God hebbe zijn ziel.. Helaas heeft is hij er, ma herhaaldelijk proberen, in geslaagd zichzelf van het leven te beroven.. Dus ook namens hem.. doe het niet! Ik heb persoonlijk geen goed woord over voor deze zogenaamde medicatie. HET IS ZOOI! BEZINT EER GIJ BEGINT! En mocht je dit nu lezen en denken, hey ik voel me ook zwaar down en heb er allemaal geen zin meer in.. dat komt onderandere omdat die rotzooi de aanmaak van dopamine in je hersenen remt of platlegt.. ga in dat geval alsjeblieft in gesprek met je arts over het stoppen hiermee want het leven is echt te mooi om eruit te stappen.. ook al zul je dat op dit moment even niet kunnen zien.. trust me, been there to.. of zoals ik het zeg to hell and back again.

20-10-2021 | Vrouw | 25
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb 6 maanden 2.5 mg olanzapine dagelijks geslikt met als doel het stabiliseren van mijn stemming en het verminderen van angst en onrust. In het begin leek het middel goed te helpen, ik sliep langer door en ik voelde mij wat rustiger. Maar na een tijd werd ik sochtends steeds wakker met een heel naar depressief gevoel. Ook merkte ik dat ik steeds minder plezier uit ding[lees meer...]en haalde en dat ik in plaats van pieken en dalen alleen nog maar dalen ervaarde. Ik raad dit middel dan ook niet aan om voor deze klachten te nemen, aangezien het maar deels helpt en er heftige bijwerkingen kunnen ontstaan.

21-09-2021 | Vrouw | 25
olanzapine (5mg)
Psychische klachten
Heel lang Olanzapine gebruikt tegen wanen en onrust. Hielp enorm daartegen. Werd heel kalm. Helaas te kalm. Deed niks meer. Toonde geen initiatief. Kwam 30 kilo aan in één jaar tijd. Had alleen maar een hongergevoel. Vijf minuten na een maaltijd zat ik alweer te sjijbelen bij de aanblik van eten. Geen verzadigd gevoel meer. Tijdens de zwangerschap gebruikt. Dat is helemaal[lees meer...] goed gegaan. Kindje is levendig en gezond. Ze is nu 2,5 en ontwikkelt zich prima. Verschrikkelijke zorgen om gemaakt dat doorslikken maar iedereen vond het beter en uiteindelijk was het ook beter want het was een rustige niet stressvolle zwangerschap. Olanzapine is perfect voor als je zwaar psychotisch bent met veel onrust en even helemaal lam gelegd moet worden. Want tot rust komt je er zeker van.

16-08-2021 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Olanzapine heeft mij maar 1 keer goed geholpen en dat was de eerste keer dat ik het nam. Ik kamp al jaren met extreme onrust, angsten en depressies maar 5 weken terug was het zo erg dat ik suïcidaal was en naar de crisisdienst in Doetinchem ben geweest. Ik was extreem bang, stond doodsangsten uit, had enorme hartkloppingen en dacht dat ik in de hel was beland, zo voelde he[lees meer...]t namelijk ook! Eenmaal op de crisisdienst boden ze mij Olanzapine aan om rustiger te worden, maar ik zat in zulke extreme angst (ik wilde op dat moment het liefst dood) dat ik het middel niet durfde nemen want stel dat het nog erger wordt?! Dat is wat angst met je doet! Ik heb gezegd het middel thuis te nemen in mijn vertrouwde omgeving en gelukkig gingen ze hiermee akkoord. Eenmaal thuis was ik er nog even slecht aan toe, de enigste opties voelde voor mij uit het leven stappen of de Olanzapine nemen. Ik heb het laatste gedaan en godzijdank kwam er een rust overheen waardoor het draaglijk werd, dat was helaas ook de enige keer dat het middel werkte. En dat maakt me zo boos! Leven met extreme angst, onrust en depressie is geen leven! Het voelt voor mij als ondraaglijk lijden! Elke dag ben ik aan het overleven, voel me geen mens meer, beleef nergens meer plezier aan en voel een diepe innerlijke pijn en verdriet! Ik ben dus erg gebaat bij een middel wat het voor mij draaglijk maakt. Vroeger wel goede periodes op Escitalopram gehad dus daarmee ben ik nu ook weer begonnen en de dagen kunnen mij niet snel genoeg gaan, ik mis gewoon de rust in mijn hoofd wat de Escitalopram mij ooit kan geven! Ik werd er wel extreem moe van en daarom ben ik gestopt maar echt het is zoveel beter dan die extreme angst en onrust!! Dan lig ik liever overdag maar een paar keer teveel op bed vanwege die moeheid, ik had toen namelijk wel een bepaalde rust in mijn hoofd en het was draaglijk. Ik hoop dus dat de Escitalopram snel gaat werken want ik houd het gewoon echt niet meer uit, elke dag denk ik wel aan de dood om het lijden te stoppen. Ik overweeg nu zelfs weer Olanzapine te nemen om te kijken of het mij toch nog wat kan helpen. Ik slik ook Lorazepam en dat hielp in het begin even maar doet onderhand ook niet veel meer. Om gek van te worden! Ik mis gewoon de zwaar versuffende bijwerking van de Olanzapine! Waarom in hemelsnaam werkt het maar een keer en daarna niet meer?! Mijn god geef me iets om het draaglijk te houden en dan werkt het de volgende dag niet meer! Het leven is echt zo klote, waar doe ik het nog allemaal voor?! Ik zit te overwegen maar weer met de Olanzapine te beginnen en als dat niet werkt misschien een ander antipsychoticum. Ben ten einde raad! Als de Escitalopram niet meer aanslaat dan wil ik nog Venlafaxine of een MAO remmer proberen, alles om mijn leven weer terug te krijgen!! Ik houd het echt niet langer meer uit!

12-07-2021 | Man | 33
Psychische klachten
Dit middel heeft letterlijk mijn leven gered. Anderhalf jaar heb ik vreselijke paniek en gedachtes geleefd dankzij vreselijke burnout. Ik zag echt geen uitweg meer en zag suïcide als enige oplossing. Met 10mg Olanzapine kwam ik terug op aarde en krijg ik de rust die ik nodig had. Ik functioneer weer prima en mijn rondjagende donkere gedachte zijn gestopt. Dankzij dit midde[lees meer...]l heb ik mijn leven terug!

03-07-2021 | Man | 57
Schizofrenie
Ik had eerst veel hallucinaties bij het opstaan, maar toen ik dit innam kreeg ik een bloedneus, met eigenlijk opgedroogd bloed en veel dorst Ik ben maar op bed gaan liggen en heb het nooit meer ingenomen. Nu heb ik wel verdenkingen dat ik daardoor epileptische aanvallen gekregen heb, maar dan heten ze myoclonieën. (van wegen hersenbeschadigingen, die ook door drugs kunnen [lees meer...]ontstaan zijn.) Overigens hallucinaties zijn een bijwerking van vitamine D gebrek, dus dat had ik eerder kunnen weten.

31-05-2021 | Man | 49
Bipolaire stoornis
Ik slikte 200mg Lamotrigine en mijn psychiater schreef aanvullend 5mg Zyprexa voor want het zou de werking van de Lamotrigine versterken. Ik werd er zo slaperig van dat ik teruggezet ben naar 2,5mg. Nu, bijna twee jaar later en drie maanden geen alcohol later, word ik weer heel slaperig. Ik stop met de olanzapine. Verder niet gemerkt dat ik andere bijwerkingen heb. Zo’n 5k[lees meer...]g zwaarder geworden met een flinke eetlust. Het stoppen met alcohol en overgaan op een 100% plantaardig dieet hebben zowel de 5kg extra eraf gehaald als mijn hongergevoel laten verdwijnen.

21-05-2021 | Vrouw | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik kreeg veel suicidale neigingen en enorme gewichtstoename.