Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

23-09-2016 | Vrouw | 58
Psychose
Zie zyprexa; praktisch dezelfde werking. Liever niet slikken. Je leeft min of meer met dit medicijn op een tijdbom.

21-07-2016 | Man | 38
Autisme
medicijn helpt voor het onderdrukken van angsten en betrekkingsgedachten. Word er wel snel zwaarder van dat is erg vervelend.

08-04-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Speciaal voor Nancy: Toen ik een halve pil innam van 2,5 mg (dit komt neer op 1,25mg per dag) begon ik makkelijker op gewicht te blijven. Wel kreeg ik toen al meer energie, waardoor ik dus ook makkelijker meer dingen per dag kon doen. Door meer te doen blijf je natuurlijk ook makkelijker op gewicht. Ben nu zo ongeveer een maand vrij van de olanzapine. Het afbouwen was best[lees meer...] wel zwaar. In elke tweede week van de afbouwfase had ik een of twee nachten iets minder slaap, omdat mijn lichaam moest wennen aan het missen van bepaalde stoffen. Ik let nu goed op dat ik 's avonds geen cafeïne en chocola neem en beperk het gebruik van beeldschermen 's avonds. Als ik me hieraan houd en ook trouw ontspanningsoefeningen doe voor ik ga slapen dan lukt het me meestal redelijk goed om in slaap te vallen. Als ik pieker, schrijf ik in mijn dagboek en ook heb ik een vast ritueel voor het slapengaan: mijn handen insmeren met creme. Dit geurtje bedwelmt wat, zodat je ook weer makkelijker slaapt. Het gaat stukje bij beetje de goede kant op. Tegelijkertijd met het stoppen van de pillen ben ik begonnen op de sportschool. Extra beweging helpt ook om beter in slaap te vallen en je piekert ook minder, omdat je afgeleid bent. En met het sporten ben ik ook al ongeveer een kilo lichter geworden in één maand. Ik doe nu twee keer pilates per week, voor de rest nog niks, omdat ik de energie daarvoor nog mis. Deze oefeningen doe ik 's avonds. Het helpt me ontspannen, omdat je bij deze oefeningen je goed moet concentreren. Natuurlijk is het ook weer zo dat twee avonden minder bankhangen ook je gewicht makkelijker op peil houdt. Hopelijk heb je hier wat aan.

11-03-2016 | Man | 55
ADHD
Is zeer gevaarlijk middel met ernstige bijwerkingen. Zyprexa heeft verschillende ernstige bijwerkingen, zoals hartfalen, longontsteking,aanmerkelijke gewichtstoename ,en diabetes

08-03-2016 | Vrouw | 35
olanzapine (2,5mg)
Dit middel in 2014 gekregen, omdat ik vanwege angst niet meer kon slapen. Een maand opgenomen geweest. Het middel hielp mij weer aan een dag en nachtritme. Had al eerder willen stoppen, maar dat mocht niet van de arts. Deze bracht de startdosering van 10 mg terug naar 2,5. Omdat de arts vorig jaar augustus 2015 stopte, heeft hij me nog een recept via de huisarts gegeven vo[lees meer...]or 2,5 mg. Per september ben ik zelf begonnen met het halveren van de pillen. Dit ging vijf weken lang zo goed dat ik probeerde er helemaal mee te stoppen, maar dat ging niet goed. Daarom ging ik per oktober 2015 weer over op een halve pil per dag. Dit is dus 1,25 mg per dag. Dit is tot en met februari dit jaar zo goed bevallen dat ik naar de huisarts ben gegaan om te vragen voor een afbouwschema. Ik heb eerst twee weken om de dag een halve pil ingenomen. Dit ging goed. Slik nu sinds een week twee dagen niet en een dag wel. Tot nu toe gaat het goed. Als het goed blijft gaan, mag ik vanaf volgende week zonder. Ik merk nu al dat ik makkelijker op gewicht blijf. Ook lijken mijn emoties weer langzaam terug te komen, al is het bij vlagen. Ter ondersteuning heb ik hulp gezocht bij een psycholoog. Ik zie wel hoe het verder loopt. Ik weet nu in ieder geval dat ik functioneer bij een veel lagere dosering dan de kleinste pil die er is van dit middel. Hopelijk komt de fabrikant met een kleinere dosering, zodat mensen niet zelf met een mesje de pillen hoeven halveren als ze langzaam willen afbouwen. Ik merkte dat ik reeds vijf maanden goed blijf functioneren bij een dosering van slechts 1,25 mg per dag. Ik hoop dat men mensen die hiermee willen stoppen meer begeleiding zou kunnen geven, want het is best lastig hiervan af te geraken. Nu heb ik alles zelf moeten regelen en zelf initiatief moeten nemen omdat de oorspronkelijke specialist niet meewerkte. Uiteindelijk heb ik de eerste stap zelf gezet (halveren). Tegelijkertijd hulp gezocht bij een psycholoog. Sinds vorige maand heb ik hulp van de huisarts met een afbouwschema. Fingers crossed!

14-02-2016 | Vrouw | 57
olanzapine (2,5mg)
Na de seroquel is dit een hele verademing.

05-02-2016 | Vrouw | 44
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Sinds vijf weken slik ik Olanzapine tegen psychose en manie. Voorheen gebruikte ik Seroquel. Voordat ik begon was ik sterk manisch en psychotisch. Na een dag of vijf begon het middel te werken en nu voel ik me heel rustig en evenwichtig. Ik moet wel vaak rusten/ slapen maar dat is goed. De bijwerkingen die ik heb zijn: honger hebben, een droge mond, vergeetachtig zijn. I[lees meer...]k heb veel vertrouwen in dit middel, ik heb me sinds jaren niet zo goed gevoeld.

01-12-2015 | Man | 34
olanzapine (2,5)
Vorige week na een periode van weinig slaap ivm ontsteking schouder na een traumatische gebeurtenis last gekregen van angst en paniekaanvallen. Waarschijnlijk was het "emmertje" bijna vol en was het de druppel die hem deed overlopen. De angst hield aan en hierdoor ben ik bij een psychiater beland. Ik kreeg toen voorgeschreven: 3 x daags 0,5 mg lorazepam, 2 x daags 2,5 mg o[lees meer...]lanzapine, voor het slapen 25 mg quetiapine. Om er geen lang verhaal van te maken, hier mijn vraag: Ik gebruik olanzapine nu 1 week. Kun je na een week gebruik ineens stoppen met dit medicijn of moet je het zelfs dan nog afbouwen. De lorazepam ben ik al aan het afbouwen en de quetiapine heb ik maar 2 dagen gebruikt, omdat ik moeilijk in slaap kwam (niet). Alvast bedankt voor de reacties.

13-10-2015 | Man | 31
olanzapine (5mg)
Dit middel heb ik voorgeschreven gekregen vanwege een angststoornis (5mg). Omdat je het niet te lang mag gebruiken, heb ik het sinds een week afgebouwd. Het mag gezegd worden dat het mij een tijdje rust heeft gegeven. Ik sliep 12 uur per dag, at heel veel en leefde helemaal in mijn eigen wereldje. Maar: sinds het afbouwen begonnen de problemen. Ik viel in een gat. Een heel[lees meer...] heel diep gat. Voel me vele malen slechter dan voor ik het gebruikte. Heb tot op de dag van vandaag extreme moeite om eraf te komen. De ontwenningsverschijnselen zijn echt extreem heftig. Ook word je er suïcidaal van. Misschien heb ik heel erg pech met deze ervaring. Maar ik wil anderen graag waarschuwen. Het middel heeft bij mij meer kapot gemaakt dan goed gedaan.

10-09-2015 | Man | 40
olanzapine (20mg)
Psychose
Nu bijna 2 Maanden aan de Olanzepine, zonder effect. Behahalve gewichtstoename. Ik ga nu over op Seroquel en hoop ik daar meer profijt van te hebben. Ik maak me vooral druk om hoe het er in de wereld aan toe gaat, verschil tussen rijk en arm welke alleen maar groter wordt vandaag de dag. Dat is inderdaad nogal wat om te onderdrukken, ik experimenteer vrolijk met mijn to[lees meer...]ezichthouders mee en hoop op een wondermiddel

03-08-2015 | Vrouw | 25
olanzapine (15mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruik het nu een aantal maanden, voel me hierdoor niet meer hypomaan! Wel voel ik me iets afgevlakt en door mijn toenamen in gewicht ben ik ook wat onzeker geworden waardoor ik toch meer op de achtergrond sta. dit klinkt nu allemaal heel negatief, maar dit middel heeft me redelijk stabiel door een moeilijke periode heen geholpen. Ik ben nu aan het afbouwen, en ik mo[lees meer...]et zeggen dat doen we heel geleidelijk en rustig aan, maar verloopt goed.

30-07-2015 | Man | 57
olanzapine (10mg)
Aangezichtspijn
Ach, ik weet niet ik krijg 's avonds 1 tabletje om in te nemen van het medische personeel in de daklozenopvang, het is voorgeschreven door een psychiater, ofschoon ik wel verzocht had geen psychiaters meer op mij af te sturen, maar bij ons thuis ook, werd dat niet begrepen, ik ga er nu grif op in omdat het geen spuit is, maar een tabletje, misschien hoop ik er wel iets [lees meer...]goeds van, maar vind het zwak van mezelf dat ik er op in gegaan ben, en zeker van de mijnen.

29-07-2015 | Man | 57
olanzapine (10mg)
Ik moet denk ik via de zorgverzekeraar toch betalen voor het middel, denk ik, ik heb een nota ontvangen, die ik niet voor de gestelde datum betalen kon, ik was ook liever niet bij een zodanige specialist in consult gegaan, want ben het nooit met hen eens geweest en zal het ook nooit worden. Ik slaap in de daklozenopvang, want ben een waardevol familielid kwijtgeraakt. Ik h[lees meer...]eb formulieren ingevuld en gebeld i.v.m. de rekening, men was bij de zorgverzekeraar kalmerend en zei dat ik de nota rustig een week te laat kon voldoen. Ik vertrouw de specialistische bevolkings-, of zorggroep in zijn geheel niet. De pschychiatrie. Ik slik die pil elke avond om half-acht, uit hun hand, en moet hier tussen mensen rondhangen waar ik niet om gevraagd heb, en taal aanhoren die ik niet gewenst heb.

07-07-2015 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Ik slik nu 12 jaar olanzapine. Dosering wisselde tussen 10 en 2,5 milligram. Nu zit ik al jaren op 5 Mg. Ik herken heel veel van de bijwerkingen die genoemd worden: altijd moe, veel moeite met opstaan 's morgens, heel vaak slaperig. Ook heb ik continu trek in eten, m.n. Zucht naar zoet en koffie. Ook heb ik het idee dat mijn hartritme erdoor beïnvloed wordt, maar artsen ku[lees meer...]nnen gelukkig niet echt hartproblemen vaststellen. Toch ben ik wel tevreden over het medicijn: het werkt: ik heb geen psychose meer gehad, ondanks behoorlijk stressperiodes en ingrijpende gebeurtenissen afgelopen 12 jaar. Ook heb ik veel minder last van schommelingen in mijn stemming: niet meer echt depressieve of hyper- periodes gehad. Ook heb ik minder last van piekeren en geen last meer van over elkaar heen buitelende gedachtenassociaties die ik had , die niet te stoppen leken. Bovendien heb ik gemerkt dat de bijwerkingen een heel stuk te verminderen zijn als je goed voor jezelf zorgt! Je moet echt letten op gezond eten! Zo weinig mogelijk snoepen! Neem iets hartigs als je trek hebt. En blijf sporten en bewegen! Het medicijn remt oa de aanmaak van serotonine, dit is een stofje waar je blij van wordt. Maar dit wordt ook aangemaakt als je sport, en wordt ook door je darmen aangemaakt, waardoor dat gezonde eten zo belangrijk is! Ook kun je tai chi of chi gong doen om in balans en gezond te blijven, dit helpt mij heel erg goed.

10-05-2015 | Man | 43
olanzapine (5mg)
Helpt bij aanval van lichte paniek of angst.

25-03-2015 | Man | 20
olanzapine (7.5)
Psychische klachten
Ik ben Kevin en ik ben 20 jaar. 6jaar hevig drugs en medicatie verslaafd. Door een overdosis hallucineren bleef ik in ontnuchterde toestand trippen (bleef ik hallucineren) mede met perceptie en persisterende hallucinaties. Na tal van Antipsychotica geprobeerd te hebben ( haldol truxal) nu naar zyprexa. Begonnen met 2.5 Mg dat maakte de hallucinaties en stemmen een stuk min[lees meer...]der, opgebouwd naar 7.5 en sindsdien I.c.m SSRI heb ik geen angst en paniek aanvallen meer, ben ik uit psychose en heb ik weer een leven voor de boeg. Tuurlijk, ik ben de hele dag moe, kan echt ontzettend moeilijk opstaan maar de psychiater zei dat ik over een paar weken mag beginnen met afbouwen. Wel ben ik flink wat aangekomen maar toch. Waard.