Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

28-07-2018 | Man | 33
Autisme
angst en autistische klachten. medicijn werkt wel aardig. heb geen last meer van slapeloosheid. bijwerking: enorme gewichtstoename en een suf afgvlakt gevoel. verder doet het medicijn wat het doen moet.

22-07-2018 | Man | 30
olanzapine (5mg)
Psychische klachten
Enkele jaren 5mg geslikt. Op het moment zelf bracht het de klachten omlaag. Echter veel bijwerkingen, fors gewichtstoename. Afbouwen kan niet zomaar en het juiste moment gezocht. Hierbij op aanraden van een alternatieve zorgverlener, aminozuren (tryptofaan en phenylalanine) bijgeslikt in combinatie met magnesium en zink en vitamine b6. Dit ondersteunde het stoppen erg goed[lees meer...] en maakte het makkelijker. Afbouwen was niet makkelijk en moest er echt even doorheen, gelukkig in een periode dat ik langdurig niet aan het werk was. Dat maakte het makkelijker. Inmiddels meer vertrouwen in homeopatische geneesmiddelen (voorgeschreven door een goede homeopaat), die zonder bijwerkingen zijn.

14-07-2018 | Vrouw | 22
Autisme
wegens autisme en angstklachten neem ik dit medicijn in. het werkt eigenijk prima voor mij tot nu toe. veel minder angstig en veel minder gepieker. wel ben ik in een korte periode snel aangekomen. heb vaak zin in iets zoetigs te eten en te drinken. voel me wel ongemakkelijk over het plotselinge aankomen in gewicht. volgende week heb ik daarvoor een afspraak bij de diëtiste[lees meer...].

06-07-2018 | Man | 34
Autisme
In het begin last van lichte bijwerkingen zoals een suf gevoel, dit ging na een paar weken over. Ben wel tevreden met dit medicijn, het helpt om mijn autistische klachten draagbaar te maken. Heb wel constant na het slapen bij het opstaan telkens een extreem droge mond, dat is wel echt minder. Doordat deze medicatie verder goed werkt met minimale bijwerkingen, ben ik voor[lees meer...]lopig van plan het door te zetten.

06-07-2018 | Man | 28
olanzapine (20mg)
Psychose
Middel werkt goed bij mijn psychose. ‘T werd gewerkt, omdat mijn psychose om acute hulp vroeg. Daardoor was het medicijn onvoldoende afgestemd en kon er geen rekening worden gehouden met de bijwerkingen. Ik ben een sportman, maar ‘k ben 20 kilo aangekomen van dit middel. Ik ben altijd slank geweest. Ik ben nu 28 en wil daarom een ander middel dat geen gewichtstoename heeft[lees meer...]. Ik ben vol van het leven en wil mezelf niet vermoeien met een medicijn dat mij dik maakt.

01-07-2018 | Man | 28
Autisme
in het begin was ik wat huiverig om een antipsychotica middel te gebruiken, nou ben ik mijn psychiater dankbaar dat hij mij olanzapine heeft voorgeschreven. kan nou beter omgaan met mijn autisme en dingen beter relativeren. heb niet echt last gehad van bijwerkingen, behalve in het begin een wat suf gevoel en een droge mond.

27-06-2018 | Vrouw | 22
Autisme
door mijn autisme loopt mijn emmer snel vol. bij de specialist geweest en die stelde dit middel voor. eerst was ik wat huiverig ervoor, nou ben ik blij dat ik ermee gestart ben.

26-06-2018 | Man | 54
Psychose
ik kreeg in augustus 2017 een psychose met wanen (stemmen horen, angstig zijn,paniekerig,paranoide).men schreef via pro persona arnhem eerst quetiapine voor;dit sloeg niet aan. toen kreeg ik 10 mg olanzapine voorgeschreven;dit werkte vrij snel. na een tijdje afgebouwd naar 5 mg;ging prima;toen afgebouwd naar 2,5 mg. op een gegeven moment wilde ik stoppen en in overleg met [lees meer...]de huisarts deed ik dat op 1 juni 2018. volgens de bijsluiter mag dit niet en moet je dit afbouwen;dit was mij niet verteld! na 10 dagen kreeg ik slaap-problemen. weer naar de huisarts die slaappillen voorschreef:10 mg temazepam om in te slapen en 10 mg oxazepam om door te slapen. na een tijdje slaap ik hjier maar 4 uur per nacht op.ik heb inmiddels een flinke slaapachterstand opgebouwd, heb geen eetlust meer (ben 5 kilo afgevallen), kan dus niet meer slapen. Ik raak helemaal uitgeput. De huisarts heeft mij nu weer 10 mg olanzapine voorgeschreven maar ik denk juist heel helder en heb geen last van stemmen horen of zoiets.Ik vind dit soort ontwenningsverschijnselen toch wel vrij ernstig.Is er iemand die ook een dergelijke ervaring hiermee heeft?

24-06-2018 | Vrouw | 39
Psychische klachten
Autisme en psychische klachten. Middel werkte voor mij averechts.

22-06-2018 | Vrouw | 24
Autisme
Dit jaar is bij mij ASS vastgesteld. Alles viel eindelijk na jaren op zijn plek. Voor het vele piekeren en moeilijk in slaap komen, krijg ik nu Olanzapine 10 mg. Dit werkt erg goed voor mij. Wel ben ik in korte tijd behoorlijk aangekomen. Ik kan dit middel zeker aanraden, het haalt de scherpe kantjes eraf als het ware. Hou er wel rekening mee dat je qua gewicht snel aankom[lees meer...]t.

17-06-2018 | Man | 31
Autisme
Autisme/ADHD: Dit middel werkt goed op het gedachte-proces dat soms als een motor draait. Daarbij werkt het bij mij ook goed, om de prikkels beter te kunnen verdragen. Verder geen ernstige bijwerkingen. Wel had ik in de eerste 2 weken last van een tijdelijke bewegingsstoornis. Dit is na 2 weken gelukkig weer over gegaan. Heb van nature al een een behoorlijke eetlust, d[lees meer...]it is door de Olanzapine wel versterkt. Heb een paar dagen na slaapgebrek wat psychotische klachten gehad. Door dit middel ben ik goed hersteld hiervan.

03-06-2018 | Vrouw | 33
olanzapine (5mg)
Ik gebruik nu sinds 2 dagen 5 Mg olanzapine ivm met ernstige paniekaanvallen naar aanleiding van heftige gebeurtenissen.. ook gebruik ik 40 Mg citalopram en 50 Mg seroquel.. mijn vraag is of jullie ervaring hebben met olanzapine en hoe snel gaat dit zijn werk doen?

27-05-2018 | Man | 54
olanzapine (2,5mg)
Bipolaire stoornis
laat je niet verdoven met 10-meer mg/dag. psychiatrie denkt alleen in termen van medicijnen en soms in termen van gedragsleer-adapties. Veel bip/adhc/autis/schizo is veroorzaakt door conflictsituaties in de jeugd/baby/kinder-tijd en zo ingebrand in hersenpatronen die niet met full-brain-medicatie gericht op te lossen zijn (ingrijpend op onnodig veel andere hersengebieden o[lees meer...]mdat die toevallig ook de zelfde neurotransmitter gebruiken). Ik ben in alle gevallen voor activ-hersen-scans en dan dmv deep-brain-stimulation lokaal te pulseren(electr)/injecteren(transmitter): dan pak je alleen het specifieke gebiedje aan dat disfunctioneert. Tekenend: bv in Frankrijk is het aantal add/adhd/autis/schizo/enz een factor (soms 10!) lager dan in NL: Zij zien daar de ECHTE gevallen die vanaf embryonaal stadium een hersendisfunctie lokaal vertoonde; wij in NL duiden kindtrauma's teveel als gelijkwaardig. Doch in beide(!) gevallen (Fr-NL) is orale inname een globaal ingrijpende vorm omdat dus teveel hersengebieden ook dezelfde transmitter gebruiken. Mijn ervaringen: de eerste 1-2jr ben je vol bezig met existeniele vragen als "wie ben IK nu nog, nu ik mij zo vreemd anders (deels apatisch) gedraag". Daarna ga je je afzetten en wil je terug naar je eigen capa en dus creativiteit, snelheid, enz, dus ga je mgs verlagen. Dan na enkele jaren (5-10jr na 1ste inname) wil je er van af, maar raad iedereen het af, je wordt gemangeld tussen de visie dat de medicijn-industrie en psychiatrie jou normaliserend in een saai gareel houdt, versus dat je denkt te weten dat als je stopt de shit van druk-druk-hoofd snel-snel-hoofd enz enz weer snel of zomaar onbeheersbaar op kan poppen (en het circus van drogeren weer van voorafaan begint)... Als je een dan een psychiater vraagt DeepBrainStim te doen wordt je voor gek verklaard dat je een irreeele grote fantasie hebt. Maar IK weet dat we in 1983 al experimenten op katten en ratten deden mbt parkinson, lokaal activeren/remmen dmv electr. Gelul dus die vooringenomen disfunctionele medicijngedreven psychs ! Als je stopt zul je merken dat je hersenen gespannener worden, het zal je energie kosten om daarop alert te zijn, en je zult niet weten hoe je dan moet acteren/reageren. Het beste is af te bouwen met een 1/4de pil per dag gedurende 1 wk minder; dan is dit effect veel lager. Als je vervolgens merkt dat je depri-schizo-enz gedachten krijgt ga je weer 1/4de pil per dag per week omhoog. Je zult dus gaan ontdekken of je vanaf embryonaal de disfunctie had (hersenschade ed) danwel in kindtijd een trauma ontwikkeld ingebrand hebt. In dat laatste geval zul je merken dat je na een fase van medicatie toch stiekem anders en beter in het leven gaat staan. Ga niet naar een standaard psycholoog of pyschiater om DAT probleem op te lossen; oeverloos gelul/praten al 150/350eu per 1,5uur en weinig tot niets DOEN ! Stop je geld dan liever in een intelligente vriend of iemand die totaal anders holistischer naar zaken kijkt en DOET en hooguit een enkele relevante praktische kernvraag stelt. Dat vind je zelfden bij pyschol/psychia en die vragen bakken met geld. Dat zoeken van een ander gaat dus anders/verder dan het zoeken naar een luisterend-oor !

07-05-2018 | Man | 28
olanzapine (2,5mg)
Overspannen/burn-out
gebruik deze ongeveer 2jaar,na burn out dit middel gekregen,nu afgebouwt van 20 mg naar 2,5,volledig stoppen is onmogelijk,gelijk erstig rondjagende gedachten,je word echt gek !als je er mee stopt,weet iemand hoe lang het duurt na stoppen, voor dat die rondjagende gedachten minder word? echt spijt van dat ik hier aan begonnen ben

05-05-2018 | Vrouw | 55
olanzapine (20mg)
Schizofrenie
Eerst heb ik tijden Haldol geslikt. Dit is echt een paardenmiddel, veel bijwerkingen. Toen veranderde ik van psychiater en hij schteef mij Zyprexa (Olanzapine) voor. Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor.

04-05-2018 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Dit middel zorgt voor een vacuüm zodat emoties minder binnen komen het is een middel dat je afstand kan nemen van zaken