ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 4 van 5

07-07-2015

Bipolaire stoornis

Ik slik nu 12 jaar olanzapine. Dosering wisselde tussen 10 en 2,5 milligram. Nu zit ik al jaren op 5 Mg. Ik herken heel veel van de bijwerkingen die genoemd worden: altijd moe, veel moeite met opstaan 's morgens, heel vaak slaperig. Ook heb ik continu trek in eten, m.n. Zucht naar zoet en koffie. Ook heb ik het idee dat mijn hartritme erdoor beïnvloed wordt, maar artsen ku[lees meer...]nnen gelukkig niet echt hartproblemen vaststellen. Toch ben ik wel tevreden over het medicijn: het werkt: ik heb geen psychose meer gehad, ondanks behoorlijk stressperiodes en ingrijpende gebeurtenissen afgelopen 12 jaar. Ook heb ik veel minder last van schommelingen in mijn stemming: niet meer echt depressieve of hyper- periodes gehad. Ook heb ik minder last van piekeren en geen last meer van over elkaar heen buitelende gedachtenassociaties die ik had , die niet te stoppen leken. Bovendien heb ik gemerkt dat de bijwerkingen een heel stuk te verminderen zijn als je goed voor jezelf zorgt! Je moet echt letten op gezond eten! Zo weinig mogelijk snoepen! Neem iets hartigs als je trek hebt. En blijf sporten en bewegen! Het medicijn remt oa de aanmaak van serotonine, dit is een stofje waar je blij van wordt. Maar dit wordt ook aangemaakt als je sport, en wordt ook door je darmen aangemaakt, waardoor dat gezonde eten zo belangrijk is! Ook kun je tai chi of chi gong doen om in balans en gezond te blijven, dit helpt mij heel erg goed.
10-05-2015

Olanzapine (olanzapine)

Helpt bij aanval van lichte paniek of angst.
25-03-2015

Psychische klachten

Ik ben Kevin en ik ben 20 jaar. 6jaar hevig drugs en medicatie verslaafd. Door een overdosis hallucineren bleef ik in ontnuchterde toestand trippen (bleef ik hallucineren) mede met perceptie en persisterende hallucinaties. Na tal van Antipsychotica geprobeerd te hebben ( haldol truxal) nu naar zyprexa. Begonnen met 2.5 Mg dat maakte de hallucinaties en stemmen een stuk min[lees meer...]der, opgebouwd naar 7.5 en sindsdien I.c.m SSRI heb ik geen angst en paniek aanvallen meer, ben ik uit psychose en heb ik weer een leven voor de boeg. Tuurlijk, ik ben de hele dag moe, kan echt ontzettend moeilijk opstaan maar de psychiater zei dat ik over een paar weken mag beginnen met afbouwen. Wel ben ik flink wat aangekomen maar toch. Waard.
04-02-2015

Olanzapine (olanzapine)

veel te lang verhaal, nu ben ik bijna 39 en al psychische problemen van 7-8 jarige leeftijd, voor zover ik weet heb ik altijd met angsten en al wat paniekstoornissen, rondgelopen tot mijn neuropsychiater me zyprexa 15 mg (het dubbele van wat ik nu nog neem, heb jaar of 2 erovergedaan om tot 10 mg te komen) neem zowel soft als harddrugs en nog een hele resem aan legale medi[lees meer...]cijnen. vele desintoxicatie pogingen, opnames ondergaan en nu 2 the point: neurolepticum, op 10 dagen +- 10 kg bijgekomen zonder meer voedselinname (eerder een opgezwollen lichaam + het gezicht zwelt ook enorm), ook nog enorme eetlust die je ervan krijgt +30 kg op 3 maanden. ook zwaar slaapmiddel vind ik (vroeger sliep ik 6-8h, herinner me nog de 1e maal dat ik het genomen had >12 uur aan 1 stuk doorgeslapen, maar angsten en paniekstoornissen waren weg, maar altijd moe en het werkt op je libido ook enorm. dat was het zo ongeveer, want om het zo te zeggen heb ik een dik kladblok nodig om mijn verhaal te doen, maar hoop dat ik hier sommige mensen mee geholpen heb.
08-01-2015

Dysthymie

Ik ben nu 17 en gebruik dit medicijn nu al een aantal maanden. Het heeft me ook echt geholpen om dingen minder te overdenken en wat meer rust in mijn hoofd te creëren. In het begin slikte ik een hogere dosis, maar deze zorgde ervoor dat ik ontzettend duizelig werd. Toen ben ik terug gegaan naar 5mg.
29-12-2014

Olanzapine (olanzapine)

(Red: uw vraag is verwijderd, als u zich niet beter gaat voelen met uw medicatie, kunt u het beste snel contact opnemen met uw arts (of een andere arts als dat u beter lijkt) om zo tot een goede behandeling te komen, waarmee u wel geholpen bent. Heel veel sterkte, het team van mijnmedicijn)
14-12-2014

Psychose

Ik ben nu 30 en op mijn 18e een zware psychose gehad en sindsdien veel medicatie gebruikt totdat Olanzapine was aangeslagen wat hielp. 10 jaar lang heb ik 20mg geslikt en ook meteen 10 jaar van me leven weg, ik werd dik, ik lag de hele dagen op bed was extreem moe oppervlakkig geen emoties en zware steken in de borst terwijl de dokter zei dat t niet door Olanzapine kwam. [lees meer...] Nu ben ik 12 jaar verder en geleerd dat je niet alles moet slikken wat ze je voorschrijven. Sinds 2 jaar ben ik aan t afbouwen met Olanzapine en zit nu op 5mg, mijn leven is totaal verandert door t afbouwen. Door t afbouwen voel ik me stukken beter, fitter, blijer en de steken wat ik had in mijn borst van 10 jaar 20mg is de laatste 2 jaar ook weg. Dus ik voel me zwaar vergiftigd door dit medicijn.
06-12-2014

Olanzapine (olanzapine)

Op mijn 22e raakte ik depressief door verschillende oorzaken. Door een (angst)psychose in 1986 raakte ik op 28-jarige leeftijd Arbeidsongeschikt. Ik slik nu nog steeds medicatie daardoor. Het begon met Orap, later Zyprexa en nu Olanzapine. Ik ben gestopt met autorijden omdat er op het doosje stond dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Mijn rijbewijs heb ik laten v[lees meer...]erlopen. Jaren heb ik erover gedaan om te begrijpen wat er met mij aan de hand was. Maar nog altijd slik ik dit medicijn. Een paar jaar geleden is het aantal mg. gegaan van 5 naar 2,5 mg (Olanzapine). Dit heb ik zelf gevraagd omdat ik steeds zo moe was/werd. Maar nu word ik gauw kwaad en bijna agressief, dat had ik eerst niet. Ook ben ik gauw emotioneel. Ik ben nooit getrouwd geraakt en ben altijd alleen gebleven en het valt me niet mee. Ik heb nergens zin in en ik vind het steeds moeilijker mijn huis bij te houden, ook al is het niet zo'n groot huis. Ik vind het moeilijk om om hulp te vragen en ik heb het gevoel dat men dat kinderachtig vindt. Ze denken dat ik het allemaal gemakkelijk kan redden. Maar het liefst zou ik ergens wonen, waar je een gezamenlijke huiskamer hebt, samen dingen zou kunnen doen en je je ook weer geheel kan terugtrekken in je eigen kamer en eventueel visite kan ontvangen. Ik ben gelovig, maar ondervind tot nu toe weinig steun vanuit onze parochie. Wat het medicijn zelf betreft, het heeft me nooit beter gemaakt. Op jonge leeftijd begon ik al met piekeren en ik heb nog vaak dat ik niet kan slapen omdat mijn gedachten maar door blijven gaan, over gebeurtenissen vanuit het verleden, of een (actueel) onderwerp, problemen op relationeel in familie. Ik kan dus uren over hetzelfde onderwerp blijven denken en ik slaap daardoor dan ook zeer slecht. Voorheen ging ik er dan nog wel eens uit om een kopje thee te drinken. Het klopt dat ik een zucht heb gekregen naar zoetigheid en koffie, een van de bijwerkingen van Olanzapine. Op dit moment lijk ik niet meer in staat te zijn om nog een goede structuur aan te brengen in mijn leven, vooral niet in mijn huis. Ik vind het frusterend. Ik ben erg op mezelf aangewezen. Men vindt mij anders en daarom moeilijk in de omgang.
Pagina 4 van 5

Mirena (2019) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (828) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (425) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (424) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (354) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!