lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 4 van 5

14-12-2014

Psychose

Ik ben nu 30 en op mijn 18e een zware psychose gehad en sindsdien veel medicatie gebruikt totdat Olanzapine was aangeslagen wat hielp. 10 jaar lang heb ik 20mg geslikt en ook meteen 10 jaar van me leven weg, ik werd dik, ik lag de hele dagen op bed was extreem moe oppervlakkig geen emoties en zware steken in de borst terwijl de dokter zei dat t niet door Olanzapine kwam. [lees meer...] Nu ben ik 12 jaar verder en geleerd dat je niet alles moet slikken wat ze je voorschrijven. Sinds 2 jaar ben ik aan t afbouwen met Olanzapine en zit nu op 5mg, mijn leven is totaal verandert door t afbouwen. Door t afbouwen voel ik me stukken beter, fitter, blijer en de steken wat ik had in mijn borst van 10 jaar 20mg is de laatste 2 jaar ook weg. Dus ik voel me zwaar vergiftigd door dit medicijn.
06-12-2014

Olanzapine (olanzapine)

Op mijn 22e raakte ik depressief door verschillende oorzaken. Door een (angst)psychose in 1986 raakte ik op 28-jarige leeftijd Arbeidsongeschikt. Ik slik nu nog steeds medicatie daardoor. Het begon met Orap, later Zyprexa en nu Olanzapine. Ik ben gestopt met autorijden omdat er op het doosje stond dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Mijn rijbewijs heb ik laten v[lees meer...]erlopen. Jaren heb ik erover gedaan om te begrijpen wat er met mij aan de hand was. Maar nog altijd slik ik dit medicijn. Een paar jaar geleden is het aantal mg. gegaan van 5 naar 2,5 mg (Olanzapine). Dit heb ik zelf gevraagd omdat ik steeds zo moe was/werd. Maar nu word ik gauw kwaad en bijna agressief, dat had ik eerst niet. Ook ben ik gauw emotioneel. Ik ben nooit getrouwd geraakt en ben altijd alleen gebleven en het valt me niet mee. Ik heb nergens zin in en ik vind het steeds moeilijker mijn huis bij te houden, ook al is het niet zo'n groot huis. Ik vind het moeilijk om om hulp te vragen en ik heb het gevoel dat men dat kinderachtig vindt. Ze denken dat ik het allemaal gemakkelijk kan redden. Maar het liefst zou ik ergens wonen, waar je een gezamenlijke huiskamer hebt, samen dingen zou kunnen doen en je je ook weer geheel kan terugtrekken in je eigen kamer en eventueel visite kan ontvangen. Ik ben gelovig, maar ondervind tot nu toe weinig steun vanuit onze parochie. Wat het medicijn zelf betreft, het heeft me nooit beter gemaakt. Op jonge leeftijd begon ik al met piekeren en ik heb nog vaak dat ik niet kan slapen omdat mijn gedachten maar door blijven gaan, over gebeurtenissen vanuit het verleden, of een (actueel) onderwerp, problemen op relationeel in familie. Ik kan dus uren over hetzelfde onderwerp blijven denken en ik slaap daardoor dan ook zeer slecht. Voorheen ging ik er dan nog wel eens uit om een kopje thee te drinken. Het klopt dat ik een zucht heb gekregen naar zoetigheid en koffie, een van de bijwerkingen van Olanzapine. Op dit moment lijk ik niet meer in staat te zijn om nog een goede structuur aan te brengen in mijn leven, vooral niet in mijn huis. Ik vind het frusterend. Ik ben erg op mezelf aangewezen. Men vindt mij anders en daarom moeilijk in de omgang.
22-07-2014

Psychische klachten

Veel artsen hebben het middel leren voorschrijven en gewoontes doorbreek je niet zo makkelijk. Maar Zyprexa maakt ondertussen alsmaar meer slachtoffers. De gewichtstoename verhoogt de kans op hart-en vaatziekten, maar Zyprexa werkt ook direct op het hart. De kans neemt toe met de leeftijd, de dosis en het al dan niet gelijktijdig gebruiken van andere medicatie. Jaarlijk[lees meer...]s sterven honderden mensen door het gebruik van een anti-psychotica zoals Risperdal, Zyprexa en Zyphadera (andere merknaam van Zyprexa). De FDA (Amerikaanse Food and Drug Administration) waarschuwde al in 2005 dat de sterftekans met factor 1.8 toeneemt bij Risperdal, en dat Zyprexa op korte termijn voor levensbedreigende diabetes kan zorgen. Gewichtstoename door aanmaak hongerhormonen Esther Van der Zwaal (UMC Utrecht) deed onderzoek naar de gewichtstoename en constateerde dat er door de werkzame stof in Zyprexa, olanzepine, meer hongerhormonen (ghreline) worden aangemaakt. Daardoor heerst er een onverzadigd gevoel en een onbedwingbare eetlust, en komen Zyprexa-slikkers veel bij op korte tijd. Op een website waar mensen hun mening kwijt kunnen over de effecten van dit medicijn lees ik dat mensen soms letterlijk als een blok omvallen, ze slapen langer, zijn veel moe en komen moeilijk uit hun bed. Gewichtstoename is ook iets waar de meesten last van hebben, iemand die 16 kg op een jaar bijkomt is geen uitzondering.
24-08-2013

Schizotypische stoornis

Vandaag ben ik gestart met Olanzapine en ik weet dat dit medicijn mij ook geholpen heeft, omdat ik het vroeger ook gebruikt heb en ik was er erg tevreden over. Natuurlijk zijn er in sommige gevallen bijwerkingen, ook in mijn geval, omdat ik er zeker weer dikker van ga worden, maar dat neem ik even op de koop toe. De hoofdwerking daar gaat het mij om en als het weer rustig[lees meer...]er in mijn hoofd is, dan kun je in overleg met de psychiater dit middel ook weer afzetten. Dempen en opnieuw ordenen en het opbouwen van een nieuwe structuur staan even op de voorgrond en niet de bijwerkingen. De lijst van bijwerkingen is lang en daar kun je in gaan geloven, maar ik blijf liever in de werking geloven, ook al zal ik wel blijven letten op de eventuele bijwerkingen. Veder zal ik wel op mijn lichaam blijven letten om eventuele bijwerkingen te signaleren, maar ik geloof niet de theorie van de bijsluiter, want dan kun je bij wijze van spreken van een aspirine al hoofdpijn krijgen. De verhouding van het gewenste resultaat en de bijwerking, moet je maken. Het is dus telkens weer een afweging, welke je samen met je behandelaar maakt.
29-05-2013

Bipolaire stoornis

Klote medicijn eerste klas. Alsof me hele wereld instorten. Geef mensen alsjeblieft eerst lithium om de manie te remmen voor ze dit medicijn geven. Ik geloof dat het echt niet gezond is om in 1 keer van die Manische piek naar een Depressieve piek te gaan.
01-01-2013

Paniekaanvallen

neem al vele jaren 2mg akton,150 mg sertraline en 1mg risperdal,sinds een week gestopt met risperdal (bijwerkingen) en over gestapt naar olanzapine 5mg, zéér effectief,weinig bijwerkingen en is jaren geleden dat ik mij zo goed gevoeld heb,neem het wel s'avonds voor het slapen gaan. Ik vraag me wel af of dit op termijn schadelijk is voor je lichaam....
27-12-2012

Schizofrenie

Nu ben ik 15 jaar aan olanzapine (bluefish) en werkt het middel sterk in op wat het doet; het beperken van symtomen en daar is het goed in. Natuurlijk wordt je passiever in je lichaam want het remt bepaalde processen af. Inmiddels diabeet geworden en bloedruk problemen. Daar heb ik wat voor gekregen (metoprolol, metformine). 50 kilo te zwaar maar mijn sterke hongergevoel i[lees meer...]s nu goed; daar ben blij mee, hoe dat komt weet ik niet. Stel je maar af op die medicijnen en richt je leven in zo dat je de leuke en minder leuke zaken te lijf kan.
30-10-2012

Olanzapine (olanzapine)

Niet geindiceerd voor depressie maar toch gekregen. Omdat div antidepressiva niet aanslaan. Het zoy me rustiger moeten maken in mn hoofd, ook zou ik er beter van slaoen en door meer eetlust ook aankomen (wat voor mij een welkome bijwerking zou zijn). Helaas dit alles is niet gebeurd. Nu bijna 2 weken gestopt, van 2,5 mg ineens gestopt. De psychiater beloofde me geen afkick[lees meer...]verschijnselen. Maar helaas niets van dat; ik ga nu door een hel. Totaal radeloos met oa suicidale gedachten. Mensen het is troep. Nog erbij vermelden dat dit middel off-label gebruik is bij indicatie depressie. Lees meer hierover over een van de grootste schandalen bij Eli Lilly de fabrikant van zyprexa. Helaas lijkt het erop dat mijn psychiater daar ook voor gezwicht is, het illegaal promoten van zyprexa door eli lilly. Nu zit ik met de gebakken peren. Pas op het kan uiteindelijk onherstelbare veranderingen in je hersenstructuur teweegbrengen.
Pagina 4 van 5

Mirena (1944) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (786) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (402) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (394) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (337) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (291) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!