Ervaringen met Olanzapine

olanzapine

overgewicht emotionele afvlakking

Bipolaire stoornis (17 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

24-05-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
In combinatie met Venlafaxine krijg ik in de opstartperiode ook olanzapine. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij. Olanzapine geeft mij rust, zorgt ervoor dat ik niet meer pieker. Daarnaast heb ik door mijn depressie geen eetlust en is mijn eetlust door de olanzapine weer helemaal terug. Ik ben erg tevreden over dit medicijn.

07-05-2019 | Man | 32
Psychose
Ik ben een jaar geleden op dit middel gezet omdat ik een zware depressie had met psychotische kenmerken was compleet paranoïde. Dit middel heeft er weer voor gezorgd dat ik terug op aarde kwam. In het begin ervoer ik wat bijwerkingen als droge mond, suf,enorme eetlust en daardoor dus 20 kilo zwaarder. Maar dit weegt niet op tegen de verschrikkelijke tijd die ik doorgemaakt[lees meer...] heb. Slik het nu nog steeds, en ben er tevreden mee. Slaap er ook goed door, maar o wee als ik een pilletje vergeet dan krijg ik te maken met de verschrikkelijkste nachtmerries.

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
20 jaar olanzapine gebruikt door vermoedens van psychose (bleek later zware overprikkeling te zijn door autisme). Wisselend 5 of 2,5mg gebruikt naargelang overprikkeling. Voldeed wel, maar na stoppen bleken de bijwerkingen zwaarder geweest dan gedacht: (Merk je na 20 jaar niet meer) grotere slaapzucht en gewichtstoename. Psychiater meldde dat er specifiekere alternatieven[lees meer...] zijn die daardoor minder bijwerkingen geven en toch hoger gedoseerd kunnen worden. Ik slik nu risperidon en krijg er nog een antidepressivum bij. Merkte na beëindigen olanzapine een enorme opgewektheid: ook afvlakking is blijkbaar erger geweest dan ik zelf gemerkt heb.

04-05-2019 | Vrouw | 21
olanzapine (20mg)
Psychische klachten
Ik heb dit middel 4 weken geslikt en ben erg ontevreden. Ik had veel last van bijwerkingen. Vooral toename van eetlust en gewicht. Ik heb een verleden met anorexia en dacht dat ik de eetdrang wel de baas kon zijn, wetende dat ik goed met een honger gevoel kan omgaan maar ook ik kon deze niet weerstaan en kreeg eetbuien. Ik ben 5 kilo aangekomen in deze korte periode. Ook w[lees meer...]as ik constant duizelig. Ik merkte er verder niet veel van. Sliep alsnog slecht en mijn gedachtes waren nog steeds erg negatief en heftig. Mij heeft dit middel niet geholpen.

05-02-2019 | Man | 39
ADHD
Ik heb 7 diagnoses waaronder ADHD en PTSS. In het begin met 5 mg gestart, na 2 weken slecht kunnen slapen is de dosering verhoogd naar 10 mg na overleg met de psychiater. Geen last van de bijwerkingen, alleen wel 4 kilo aangekomen. Gezien ik 1.76m ben en nu op zo'n 62 kilo zit, neem ik dit voor lief. Zolang er geen tientallen kilo's bij komen. Begonnen met Olanzapine omda[lees meer...]t ik Champix slikte (hulp bij stoppen met roken), hierna kreeg ik last van slapeloosheid en was ik volgens de psychiater ontremd en had deze een vermoeden van hypomanie. In het verleden heb ik Concerta, Ritalin en Methylfenidaat geslikt, en moet zeggen dat Olanzapine wel "beter" werkt.

04-01-2019 | Vrouw | 48

30-12-2018 | Man | 33
olanzapine (10mg)
Ik heb dit middel tijdens een klinische detox behandeling van GHB voorgeschreven gekregen tegen slapeloosheid, met goede resultaten. Ik had reeds eerdere ervaringen met Olanzapine aan de hand van een vriend die mij wel eens wat tabletten toeschoof. Aanvankelijk begon ik met 20mg wat ik langzaam afgebouwd heb naar 0. Ik sliep hier werkelijk fantastisch op en had naast de al[lees meer...]gemene bijwerking van gewichtstoename geen andere klachten. Ik ben nu ongeveer 3 maanden gestopt en ervaar moeilijkheden. Mijn gewicht gaat maar zeer traag omlaag ( ondanks een gezond voedingspatroon & beweging ) en ben in een depressie geraakt waar ik maar niet uit lijk te geraken. Zelfs sinds een week milde angst. Ik ben nu meer dan een jaar clean van ghb, en vraag mij af of de ongemakkelijkheden die ik ervaar te maken kunnen hebben met het staken van deze medicatie. Iemand hier met soortgelijke ervaringen? En zo ja; Hoelang hielden deze gevoelens van depressie en lusteloosheid aan? Bij voorbaat dank.

20-11-2018 | Vrouw | 24
Psychose
Ik gebruik dit medicijn omdat ik een psychose heb meegemaakt ook. Ik ben begonnen met 10 mg en ik had al meteen de volgende dag last van bijwerkingen. De artsen vertelden mij dat ik hieraan zou wennen. Is tot en met vandaag nog steeds niet gelukt. Ik krijg geen lagere dosering omdat mijn klachten redelijk serieus zijn. De volgende bijwerkingen waren bij mij van toepassing:[lees meer...] gewichtstoename, uitdroging huid, mond, ogen, haaruitval, geen emotie, ik voelde mij niet mijzelf in mijn eigen lichaam, suf, motivatieloos, energieloos, nachtmerries echt heftige ..... kortgezegd ik vind het teveel bijwerkingen hebben voor zo een klein pilletje :( Vorige week kreeg ik allemaal vragen over veranderingen in mijn lichaam sinds het gebruik van dit medicijn zoals: Gevoel in de vingers, gevoel in de tenen, minder conditie, niet meer goed kunnen bewegen, en gek genoeg was alles echt waar, door dit medicijn ga je lichamelijk en geestelijk achteruit .... ik vroeg me op gegeven moment af van wow ze geven dit medicijn aan me om het op mij te testen. Ik had gewild dat ik hier nooit aan was begonnen ..

19-11-2018 | Man | 42
olanzapine (10mg)
Na een overstap van Welbutrin naar Olanzapine vallen de bijwerkingen me erg mee. Wat lichte hoofdpijn en een lichamelijke onrust. Ik merk nog geen antidepressiva werking, maar merk wel dat het rustiger in mijn hoofd word. Nog te kort geleden gestart om effecten op de langere duur te kunnen benoemen.

22-08-2018 | Vrouw | 54
olanzapine (2,5mg)
Hallo, ik slik al bijna 4 jaar Olanzapine. Begonnen met 2,5 mg tegen angstgevoelens en piekeren tijdens een heftige depressie. 10 kg aangekomen en toen naar een halve gegaan van 1,25 mg. Gewicht gestabiliseerd. Op een gegeven moment naar een kwart gegaan van 0,625 mg. Voelde een beetje een terugval maar was te doen. Toen om de dag een kwart genomen voor 3 weken en toen ges[lees meer...]topt. Na 2 weken weer last van spanning op m'n borst en angstgevoelens. Ook huilbui af en toe. Zit ook in mijn overgang en weet dus niet wie, wat, waar door komt! Ben toch weer begonnen met dat kwartje innemen en voelde me na 2 dagen weer prettiger in mijn vel. Ben ik te snel gestopt met dat kwartje? Moet dit nog langzamer? Heeft iemand hier ervaring mee? Graag respons.

18-08-2018 | Man | 47
olanzapine (10mg)
Door dit medicijn ben ik volledig afgevlakt qua gevoelsleven. Emoties komen weliswaar minder heftig binnen, maar dit geldt tegelijk ook voor geluksgevoelens. Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen nadat ik een heftige psychose kreeg. Daarnaast heb ik een lichte vorm van Autisme en ben ik soms Psychotisch. Maar ik leefde mijn leven eerst zonder medicatie, totdat ik een p[lees meer...]aar maanden terug mijn eerste heftige psychose kreeg. Mijn directe omgeving en de psychiater vonden dat het tijd werd voor medicatie. Er werd mij verteld dat Olanzapine zowel voor mijn Autisme als voor de psychotische klachten zou werken. Nou moet ik zeggen dat het medicijn inderdaad wel werkt. Maar de bijwerkingen zijn niet mis! Ik lees ook een hoop positieve ervaringen hier, van met name mensen met autisme, waardoor ik kan concluderen dat het voor elk mens anders werkt. De bijwerkingen die ik ervaar: Enorm aangekomen (15 kg in 2 maanden tijd) droge mond, droge ogen, hou meer vocht vast, vaker plassen, snacht’s opstaan om telkens te plassen, vreemde dromen (nachtmerries) depressieve gevoelens die je uit het niets overvallen, negatieve automatische gedachten die alle kanten op schieten, levenloze gevoelens alsof mijn levenslust mij verlaten heeft. Geen inspiratie of motivatie om dingen te ondernemen, kortom een aantal akelige bijwerkingen dus. Voor de Olanzapine had ik hier geen last van allemaal. Getracht te stoppen, maar dit lijkt onmogelijk. Kreeg ineens zoveel prikkels binnen dat ik letterlijk gek werd! Bij een lagere dosering kwamen de psychotische klachten weer terug. Ondanks dat het medicijn wel werkt, heb ik er echt spijt van dat ik eraan begonnen ben en mij heb laten overhalen. Het voelt gewoon alsof ik niet meer mij zelf ben, alsof mijn ‘ware ik’ compleet weg is. Daarom wil ik adviseren om er goed over na te denken alvorens je gaat starten met dit medicijn. Uiteraard is geen mens het zelfde en werkt het voor iedereen anders. Maar als er een mogelijkheid is om het zonder medicatie te doen, zou ik die optie zeker goed bekijken hoe zwaar de klachten soms ook kunnen zijn. Hoop dat ik hiermee anderen een beetje heb kunnen helpen. Mvg S.

14-08-2018 | Man | 51
olanzapine (2,5mg)
Ik heb het een tijdje gebruikt en heb het gelijk verlaagd Voelde me alsof ik buiten mezelf was Alsof ik steeds achter mezelf aan liep, heel vreemd Toen ik een lagere dosis had sliep ik goed was vaak al voor tien uur moe Dus als je slaap problemen hebt...

08-08-2018 | Man | 23
olanzapine (7,5mg)
Autisme
Wanneer ik overprikkelt raak, dan kan ik wat psychotische klachten ontwikkelen. Olanzapine helpt om dit tegen te gaan, zodat ik beter kan functioneren in het dagelijkse leven. Eerst gestart met 5 mg daarna verhoogd naar 10 mg. Tien milligram was te hoog, toen is de dosering weer verlaagd naar 7,5 mg. Dit werkt voor mij het beste. Op vijf milligram merkte ik al gauw dat het[lees meer...] effect minder was en op tien werd ik te suf waardoor ik nergens zin meer in had. Het medicijn werkt goed, echter heb ik wel sterk het idee dat ik hier heel mijn leven aan vast zit. Eenmaal eraan begonnen en met de gewenning kom je er niet zomaar vanaf. Verder qua bijwerkingen ben ik wel behoorlijk aangekomen. Dat zit me soms wel dwars, maar door te sporten probeer ik het een beetje in de hand te houden.

04-08-2018 | Man | 36
Autisme
Kreeg 1 maand geleden een psychose, hierdoor moest ik opgenomen worden in een psychiatrisch-kliniek. Op de afdeling schreef de psychiater het middel ‘ Haldol ’ voor. Dit werkte compleet averechts bij mij en zat vol met bijwerkingen. Kreeg er een dikke kop van en werd er ook soms duizelig van. Toen ik mijn ovrede uite over het middel, stelde de psychiater ‘ Zyprexa (Olanzap[lees meer...]ine) ‘ voor. In het het begin dacht ik, wat voor verschil zal dit nou weer uitmaken ze zijn allemaal het zelfde volgens mij. Nou dat heb ik gemerkt! Gestart met Olanzapine 5 mg en daarna verhoogd naar 10 mg, omdat tien net effe wat effectiever was. Weinig bijwerkingen behalve een toename van eetlust en dus ook aankomen. Al met al ben ik aardig tevreden, het werkt echt en los van het feit dat het me (psychose) vrij laat, merk ik dat het ook goed werkt voor mijn autisme. Kan beter met alle daagse zaken omgaan, veel minder prikkels en stress. Ik heb wel het geluk dat ik regelmatig sport, maar heb wel gemerkt dat je door dit medicijn zwaarder wordt. Door het sporten heb ik dit gedeelte onder controle. Dus kan ik Olanzapine anderen aanraden? Ik zou zeggen probeer het, veel beter dan Haldol in ieder geval ! Ik kan hiermee wel leven zeg maar..

01-08-2018 | Man | 44
Autisme
Olanzapine 5 mg. Helpt goed om prikkels te dempen. Kom ook sneller in slaap.

30-07-2018 | Man | 40
olanzapine (15mg)
Autisme
Werkt goed om de symptomen te onderdrukken. Je komt wel snel aan.