ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 4 van 5

04-02-2015

Olanzapine (olanzapine)

veel te lang verhaal, nu ben ik bijna 39 en al psychische problemen van 7-8 jarige leeftijd, voor zover ik weet heb ik altijd met angsten en al wat paniekstoornissen, rondgelopen tot mijn neuropsychiater me zyprexa 15 mg (het dubbele van wat ik nu nog neem, heb jaar of 2 erovergedaan om tot 10 mg te komen) neem zowel soft als harddrugs en nog een hele resem aan legale medi[lees meer...]cijnen. vele desintoxicatie pogingen, opnames ondergaan en nu 2 the point: neurolepticum, op 10 dagen +- 10 kg bijgekomen zonder meer voedselinname (eerder een opgezwollen lichaam + het gezicht zwelt ook enorm), ook nog enorme eetlust die je ervan krijgt +30 kg op 3 maanden. ook zwaar slaapmiddel vind ik (vroeger sliep ik 6-8h, herinner me nog de 1e maal dat ik het genomen had >12 uur aan 1 stuk doorgeslapen, maar angsten en paniekstoornissen waren weg, maar altijd moe en het werkt op je libido ook enorm. dat was het zo ongeveer, want om het zo te zeggen heb ik een dik kladblok nodig om mijn verhaal te doen, maar hoop dat ik hier sommige mensen mee geholpen heb.
08-01-2015

Dysthymie

Ik ben nu 17 en gebruik dit medicijn nu al een aantal maanden. Het heeft me ook echt geholpen om dingen minder te overdenken en wat meer rust in mijn hoofd te creëren. In het begin slikte ik een hogere dosis, maar deze zorgde ervoor dat ik ontzettend duizelig werd. Toen ben ik terug gegaan naar 5mg.
29-12-2014

Olanzapine (olanzapine)

(Red: uw vraag is verwijderd, als u zich niet beter gaat voelen met uw medicatie, kunt u het beste snel contact opnemen met uw arts (of een andere arts als dat u beter lijkt) om zo tot een goede behandeling te komen, waarmee u wel geholpen bent. Heel veel sterkte, het team van mijnmedicijn)
14-12-2014

Psychose

Ik ben nu 30 en op mijn 18e een zware psychose gehad en sindsdien veel medicatie gebruikt totdat Olanzapine was aangeslagen wat hielp. 10 jaar lang heb ik 20mg geslikt en ook meteen 10 jaar van me leven weg, ik werd dik, ik lag de hele dagen op bed was extreem moe oppervlakkig geen emoties en zware steken in de borst terwijl de dokter zei dat t niet door Olanzapine kwam. [lees meer...] Nu ben ik 12 jaar verder en geleerd dat je niet alles moet slikken wat ze je voorschrijven. Sinds 2 jaar ben ik aan t afbouwen met Olanzapine en zit nu op 5mg, mijn leven is totaal verandert door t afbouwen. Door t afbouwen voel ik me stukken beter, fitter, blijer en de steken wat ik had in mijn borst van 10 jaar 20mg is de laatste 2 jaar ook weg. Dus ik voel me zwaar vergiftigd door dit medicijn.
06-12-2014

Olanzapine (olanzapine)

Op mijn 22e raakte ik depressief door verschillende oorzaken. Door een (angst)psychose in 1986 raakte ik op 28-jarige leeftijd Arbeidsongeschikt. Ik slik nu nog steeds medicatie daardoor. Het begon met Orap, later Zyprexa en nu Olanzapine. Ik ben gestopt met autorijden omdat er op het doosje stond dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Mijn rijbewijs heb ik laten v[lees meer...]erlopen. Jaren heb ik erover gedaan om te begrijpen wat er met mij aan de hand was. Maar nog altijd slik ik dit medicijn. Een paar jaar geleden is het aantal mg. gegaan van 5 naar 2,5 mg (Olanzapine). Dit heb ik zelf gevraagd omdat ik steeds zo moe was/werd. Maar nu word ik gauw kwaad en bijna agressief, dat had ik eerst niet. Ook ben ik gauw emotioneel. Ik ben nooit getrouwd geraakt en ben altijd alleen gebleven en het valt me niet mee. Ik heb nergens zin in en ik vind het steeds moeilijker mijn huis bij te houden, ook al is het niet zo'n groot huis. Ik vind het moeilijk om om hulp te vragen en ik heb het gevoel dat men dat kinderachtig vindt. Ze denken dat ik het allemaal gemakkelijk kan redden. Maar het liefst zou ik ergens wonen, waar je een gezamenlijke huiskamer hebt, samen dingen zou kunnen doen en je je ook weer geheel kan terugtrekken in je eigen kamer en eventueel visite kan ontvangen. Ik ben gelovig, maar ondervind tot nu toe weinig steun vanuit onze parochie. Wat het medicijn zelf betreft, het heeft me nooit beter gemaakt. Op jonge leeftijd begon ik al met piekeren en ik heb nog vaak dat ik niet kan slapen omdat mijn gedachten maar door blijven gaan, over gebeurtenissen vanuit het verleden, of een (actueel) onderwerp, problemen op relationeel in familie. Ik kan dus uren over hetzelfde onderwerp blijven denken en ik slaap daardoor dan ook zeer slecht. Voorheen ging ik er dan nog wel eens uit om een kopje thee te drinken. Het klopt dat ik een zucht heb gekregen naar zoetigheid en koffie, een van de bijwerkingen van Olanzapine. Op dit moment lijk ik niet meer in staat te zijn om nog een goede structuur aan te brengen in mijn leven, vooral niet in mijn huis. Ik vind het frusterend. Ik ben erg op mezelf aangewezen. Men vindt mij anders en daarom moeilijk in de omgang.
22-07-2014

Psychische klachten

Veel artsen hebben het middel leren voorschrijven en gewoontes doorbreek je niet zo makkelijk. Maar Zyprexa maakt ondertussen alsmaar meer slachtoffers. De gewichtstoename verhoogt de kans op hart-en vaatziekten, maar Zyprexa werkt ook direct op het hart. De kans neemt toe met de leeftijd, de dosis en het al dan niet gelijktijdig gebruiken van andere medicatie. Jaarlijk[lees meer...]s sterven honderden mensen door het gebruik van een anti-psychotica zoals Risperdal, Zyprexa en Zyphadera (andere merknaam van Zyprexa). De FDA (Amerikaanse Food and Drug Administration) waarschuwde al in 2005 dat de sterftekans met factor 1.8 toeneemt bij Risperdal, en dat Zyprexa op korte termijn voor levensbedreigende diabetes kan zorgen. Gewichtstoename door aanmaak hongerhormonen Esther Van der Zwaal (UMC Utrecht) deed onderzoek naar de gewichtstoename en constateerde dat er door de werkzame stof in Zyprexa, olanzepine, meer hongerhormonen (ghreline) worden aangemaakt. Daardoor heerst er een onverzadigd gevoel en een onbedwingbare eetlust, en komen Zyprexa-slikkers veel bij op korte tijd. Op een website waar mensen hun mening kwijt kunnen over de effecten van dit medicijn lees ik dat mensen soms letterlijk als een blok omvallen, ze slapen langer, zijn veel moe en komen moeilijk uit hun bed. Gewichtstoename is ook iets waar de meesten last van hebben, iemand die 16 kg op een jaar bijkomt is geen uitzondering.
24-08-2013

Schizotypische stoornis

Vandaag ben ik gestart met Olanzapine en ik weet dat dit medicijn mij ook geholpen heeft, omdat ik het vroeger ook gebruikt heb en ik was er erg tevreden over. Natuurlijk zijn er in sommige gevallen bijwerkingen, ook in mijn geval, omdat ik er zeker weer dikker van ga worden, maar dat neem ik even op de koop toe. De hoofdwerking daar gaat het mij om en als het weer rustig[lees meer...]er in mijn hoofd is, dan kun je in overleg met de psychiater dit middel ook weer afzetten. Dempen en opnieuw ordenen en het opbouwen van een nieuwe structuur staan even op de voorgrond en niet de bijwerkingen. De lijst van bijwerkingen is lang en daar kun je in gaan geloven, maar ik blijf liever in de werking geloven, ook al zal ik wel blijven letten op de eventuele bijwerkingen. Veder zal ik wel op mijn lichaam blijven letten om eventuele bijwerkingen te signaleren, maar ik geloof niet de theorie van de bijsluiter, want dan kun je bij wijze van spreken van een aspirine al hoofdpijn krijgen. De verhouding van het gewenste resultaat en de bijwerking, moet je maken. Het is dus telkens weer een afweging, welke je samen met je behandelaar maakt.
29-05-2013

Bipolaire stoornis

Klote medicijn eerste klas. Alsof me hele wereld instorten. Geef mensen alsjeblieft eerst lithium om de manie te remmen voor ze dit medicijn geven. Ik geloof dat het echt niet gezond is om in 1 keer van die Manische piek naar een Depressieve piek te gaan.
Pagina 4 van 5

Mirena (1983) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (810) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (417) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (412) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (349) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!