Ervaringen met Quetiapine

quetiapine

vermoeidheid verhoogde eetlust

Onrust (37 meningen)
Psychische klachten (16 meningen)
Psychose (10 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Schizofrenie (2 meningen)

Quetiapine (Seroquel)

Bojan Nikolik (01-04-2015)

08-05-2021 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik ben vorig jaar voor het eerst in een manie beland, met daarop volgend een zware depressie. Ik ben uit de depressie gekomen door de quetiapine. De quiteapine heeft mij geholpen met het slapen, de emotieschommelingen zijn afgenomen. Aan het begin van het gebruik voelde ik mij heel erg versuft, en alsof ik 'niet leefde' ik ervaarde alles alsof ik vanaf een afstand meekeek.[lees meer...] Na 1 week waren deze klachten verdwenen en ervaarde ik meer rust in mijn hoofd en lichaam. Het enige nadeel is een erg droge mond wanneer ik wakker word.

25-09-2022 | Vrouw | 27
quetiapine (200mg)
Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze slik ik [lees meer...]zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

01-03-2022 | Vrouw | 27
Onrust
Gekregen van de psychiater als een tijdelijk middel om wat meer rust te krijgen, in afwachtig van het psychologisch onderzoek. Medicatie gekregen om wat beter door te slapen. Ga binnenkort verhuizen, icm met corona en de lockdown waar ik in zat vanwege werk ( horeca ) merkte ik dat ik heel veel stress en angst opgebouwd had. En sliep max 5 /6 uur en werd heel gestressed wa[lees meer...]kker. Medicatie helpt goed tegen slapen, ik ben geen voorstander van medicatie maar ik slaap er wel prima op. Nadelen vind ik, is dat ik tot het einde van de middag wel wat suffer ben. Een droge mond, in de ochtend wat wazig ben en chagerijnig en vrijwel hele dag wat moe. Angstoornis is natuurlijk niet gelijk weg. Daar moet je grotendeels ook zelf aan werken. Alleen het dempt snachts wel het piekeren. Oxazepam en lorazepam heb ik in het verleden ook wel gebruikt. En je kan het eigenlijk wel een beetje vergelijken, althans dat is hoe ik het ervaar. Iedereen ervaart het natuurlijk anders!

23-02-2023 | Man | 29
quetiapine (150mg)
Onrust
Ik heb adhd ik heb slaap problemen dat spul heeft mij gered en ik ben zo onspannen vaak en ik kan me goed concentreren en ik slaap weer goed ik ben bijna weer als herboren ik merk dat het beter gaat ik heb een zwaar auto ongeluk gehad ik blij dat dit spul werkt.

12-03-2022 | Man | 29
quetiapine (100mg)
Onrust
Was erg onrustig geworden door emotionele leed en dwang. De eerste keer dat ik het nam, haalde het mijn onrust en dwang goed weg. Wel heel veel geslapen en uiteindelijk ook van 79 kilo naar 80 gegaan. Later begon het steeds minder te werken maar dit kwam ook door middelengebruik. Over het algemeen best wel tevreden geweest en het heeft me door een vervelende periode geholp[lees meer...]en. Na het stoppen weer wat afgevallen.

01-03-2022 | Man | 29
Psychische klachten
De dromen zijn weg. Dat helpt mij enorm.

14-06-2021 | Vrouw | 29
quetiapine (25mg)
2 maanden terug gekregen van de psychiater ivm angstklachten en angstgedachten na een traumatische ervaring. Ik kon zelf geen rust meer vinden en ik wilde niet afhankelijk worden van oxazepam. Dat had ik namelijk eerder gekregen van de huisarts. Het werkt voor mijn angsten e.d. erg goed, ik slaap er pok perfect op. Ik breek 1 tablet van 25 mg door de helft overdag op adv[lees meer...]ies, zodat ik dat kan verdelen, hierdoor ben ik veel minder suf en zijn mijn angsten wel genoeg gedempt. Alleen ik heb wel veel honger, en ik kom nu toch wel snel aan. Dat vind ik helaas wel een nadeel.

04-11-2022 | Man | 30
quetiapine (150mg)
Bipolaire stoornis
Helpt met slapen en tegen moodswings. Maar eigenlijk voelde ik gewoon niet meer, was ik er gewoon niet meer. Later bij 50mg snelle afgifte nog wel enkele keren als inslaper gebruikt wanneer episode op de loer lag.

22-08-2022 | Vrouw | 30
quetiapine (50mg)
Na mijn bevalling slapeloosheid gekregen. Daarna bergafwaarts, angstaanvallen, paniekaanvallen etc. Antidepressiva gekregen en lorazepam voor slapen. Na poosje overgestapt op quetiapine voor slapen. De verhalen hier maakten me bang, maar ik sliep direct en daardoor heb ik in 7 maanden de rust kunnen hervinden om proberen af te bouwen. En dat is in 2 weken gelukt. Ik [lees meer...]slikte 50mg.. en ben telkens stapjes lager gegaan totdat dat goed voelde. Als het een nacht niet goed ging de nacht erna wat rust ingebouwd door meer te slikken. Dat is maar 1 keer gebeurd. De eerste nacht zonder ging slecht. Tot 4u snachts wakker, en daarna slecht geslapen. Maar ik sliep wel (en dat was nier voor te stellen voor mij). Toen wel doorgezet om weer direct zonder te proberen, zodat ik wel lekker moe was voor nacht 2..Tweede nacht ging prima, wel veel wakker. En derde nacht nog beter. Tijdens afbouwen niet slapen overdag! En vaste tijden naar bed en eruit. Niet 9 uur of meer gaan slapen ofzo. Je moet natuurlijk wel beetje moe zijn. Succes allen, mij heeft het echt geholpen.

31-10-2021 | Vrouw | 30
quetiapine (50mg)
Ik kreeg quetiapine omdat ik door mijn postnatale depressie en gespannenheid niet meer kon slapen. Het helpt mij om weer wat slaap te pakken (5-7 uur per nacht). Ik slik nu 75 mg hopelijk kan ik over wat weken afbouwen. Ik merk weinig van bijwerkingen behalve een droge mond en droge ogen, ik merk geen toegenomen eetlust.

09-06-2021 | Man | 30
Onrust
Ha mede lotgenoten, Mijn ervaring met dit medicijn is heel positief, ik slik citalopram tegen een neerslachtig gevoel. Aangezien de Temazepam verslavend zijn gaf de huisarts mij dit. Ik gebruik Quetiapine in een zeer lage dosering momenteel 6,25 MG dit werkt perfect voor mij. De huisarts geeft ook aan dat ik niet te snel moet willen stoppen. Je kunt beter een langere[lees meer...] tijden goed slapen en beter in je vel zitten dan als een jojo proberen van je medicijn af te komen. Voor mensen die het willen gebruiken of vragen hebben. Feel free. Ben niet bang om het te proberen. Ik droom er werkelijk waar fantastisch door en dat is mij echt mega veel waard. Ps. Ik snurk er nu wel door^^

11-11-2022 | Man | 31
Psychische klachten
Ik slik quetiapine om beter door te slapen. Als bijwerking van mijn antidepressiva werd ik namelijk te vroeg wakker. Ik slaap nog steeds niet zo goed als voorheen, maar wel een stuk beter. Bovendien ben ik het eerste uurtje van de dag altijd wat suf. Echter, de positieve effecten van mijn antidepressiva waren zeer groot. Door quatipine had ik een stuk minder last van de bi[lees meer...]jwerkingen van mijn antidepressiva (sertraline). Al met al erg tevreden!

02-10-2021 | Vrouw | 31
Onrust
Gekregen voor slaapproblemen, 50mg hielp perfect, maar overdag veel moe en veel honger, afgebouwd na 2 jaar 25mg hier sliep ik ook prima op, en voelde me meer alert overdag nu ben ik gestopt slaap nu van 23.00 tot 04.00 hopelijk komt hier nog wat verbetering in anders start ik misschien weer met Quetiapine 12, 5mg.

28-06-2021 | Vrouw | 31
quetiapine (25mg)
Voorgeschreven gekregen om de enorme bijwerkingen van een ander medicijn (opnieuw opbouwen van onderhoudsdosis escitalopram ivm angststoornis) op te vangen. Quetiapine werkt uitstekend om weer te slapen en eindelijk weer rust in mijn hoofd te krijgen. Ook mijn eetlust is weer terug. Gestart met 50mg, maar dat bleek te veel (erg moe). Een paar weken op 25mg en uiteindelijk [lees meer...]op 12.5mg. Mogelijk bouw ik later helemaal af, maar het is voor nu erg fijn om zo goed te slapen! Ja de toegenomen eetlust is wel een ding. Ik was flink afgevallen dus dat kwam voor mij goed uit. Mijn tip: blijf je normale maaltijden en porties eten, ook als je honger hebt. Dus even wat minder op gevoel en meer op verstand eten.

20-06-2021 | Vrouw | 31
quetiapine (225mg)
Ik ben het gaan gebruiken voor slapeloosheid. Ooit begonnen met 25 mg en zit nu weer op 225mg In combinatie met 100ng topiramaat en 50mg oxazepam voor het slapen. Toch gaat het slapen nog steeds niet altijd goed. Ik heb ook eerder de retard gehad. Dat werkte voor even maar daarna kreeg ik meer last van lusteloosheid. Toch twijfel ik nu over de medicijnen, nadat ik[lees meer...] ze genomen heb word ik wel iets rustiger maar overdag ben ik. Enorm down, onrustig, suïcidaal.. Wat niet perse door de medicatie hoeft te komen. Maar wat ik ook niet geheel uitsluit dat het daardoor wordt versterkt

04-04-2021 | Vrouw | 31
quetiapine (25)
Doordat ik door een angststoornis crash kan ik niet meer slapen. Quetiapine helpt goed om te slapen. Ik gebruik het alleen in tijden van crisis. Pas wel op met dit gebruik. Het dempt natuurlijk voorkomende stoffen in de hersenen vooral dopamine en serotonine, deze zijn verantwoordelijk voor je stemming. Ik ben mezelf kwijt geraakt hierdoor. Ik ben er licht depressief van g[lees meer...]eworden. Gebruik nu citalopram voor mijn angststoornis maar ook om de serotonine een boost te geven. Hoop snel mezelf weer terug te vinden. Mijn advies is gebruik het alleen als je echt niet anders kunt. Ik heb 1 maand 25 gebruikt en daarna 2 maanden 12,5. Nu ben ik er mee gestopt en het slapen gaat weer goed.