citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

26-01-2020 | Vrouw | 41
citalopram (40mg)
Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 een generiek merk van Efexor (origineel) gekregen, Venlafaxine e[lees meer...]n deze deed helemaal niets. Ik was binnen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. Terug naar het Merk Efexor en het ging stapje voor stapje beter. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd (soms komt het voor dat iemand hier niet goed op reageert), weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!

23-01-2020 | Man | 35
citalopram (20mg)
Ik heb jaren met van die vage angsten gelopen die maar niet weg wilde. Ik loop bij een goede psygoloog en we besloten toch maar eens een "proef" te doen met dit medicijn. De eerste 14 dagen had ik last van wat bijwerkingen. Op den duur was ik verrast door mezelf dat ik dingen weer durfde. Vooral mijn gevoel uitspreken ging een stuk makkelijker. Ik heb jaren mijn mond gehou[lees meer...]den tegen gefrustreerde werkgevers en diverse banen opgezegt uit woede. Nu is het soms even wennen als ik mijzelf uitspreek naar andere, maar het is zo fijn. Ook het eeuwig piekeren is haast voorbij. Relativeren gaat weer makkelijker. Mijn partner zei laatst.. Ik merk geen verschil hoor! Dus qua karakter ben ik niet veranderd. Intern is mijn hele gemoedstoestand veel rustiger. Ik ben begonnen met 20mg. Ik vindt het prima zo. Ik blijf er wel bij dat medicijnen niet altijd een oplossing zijn. Ook uit vorige / negatieve ervaringen met andere anti depressie middelen. Maar deze doet zijn werk!

21-01-2020 | Vrouw | 29
citalopram (30mg)
Na 10 jaar allerlei therapieen gevolgd te hebben en geen verandering in mijn angsten. Besloten naar een paniekaanval die zo hevig was, aan de medicatie te gaan. Nooit gewild overigens. Was met name angstig om een ander persoon te worden in negatieve zin. Met de 10mg had ik de meeste bijwerkingen op dit moment zit ik op 30mg. Mijn angst gedachtes, zijn zeker voor 90% afgeno[lees meer...]men! Durf zoveel dingen alleen, die ik nooit durfde. Ik kan negatieve reacties ook eindelijk laten gaan, wat een opluchting. Ik had dit jaren eerder moeten doen! Inderdaad je moet even door de eerste weken heen, maar dat was het absoluut waard! Ik schrijf nooit mijn ervaring maar ben zo positief en gun dit een ander ook.

16-01-2020 | Vrouw | 41
Overspannen/burn-out
Nu 1 week op 10 mg citalopram. 3 jaar geleden burnout gehad maar altijd blijven vechten om er bovenop te komen. Nu voor het eerst aan de ad vanwege depressie/overspannen/angsten. Bijwerkingen vooral misselijk en hele droge mond. Weinig eetlust, onrust en moe/suf. Heel af en toe krijg ik een soort "opvliegers". Lees overal dat je de eerste dagen, 2 weken het meeste last heb[lees meer...]t van de bijwerkingen. Vind het soms zelfs een beetje eng hoe ik me voel. Hoe weet ik dat ik de juiste dosering heb?!? Binnenkort start ik tevens met psychologische begeleiding. Hoop dat ik me snel stabieler ga voelen!!

08-01-2020 | Vrouw | 22
citalopram (30mg)
Ik ben heel erg tevreden over Citalopram. Mijn vorige antidepressiva hebben me bijna 10 kilo in gewicht laten aankomen, sinds ik ben overgestapt naar Citalopram ben ik mijn extra kilos kwijt en blijf ik ook netjes op gewicht. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb mijn angststoornis onder controle.

07-01-2020 | Vrouw | 28
citalopram (30mg)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer een jaar lang. Het eerste half jaar ging het goed. Geen angst of depressie. Langzamerhand kwamen de klachten terug. Op dit moment weer angstig en depressief. Dit medicijn werkt voor mij niet meer helaas. Ik heb het idee gekregen dat de klachten erger zijn dan voorheen. Ik ben van plan het af te bouwen.

06-01-2020 | Man | 44
citalopram (10mg)
Vrijwel vanaf het begin overal in mijn lijf jeuk. Geen positieve werking.

05-01-2020 | Man | 53
citalopram (40mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb Citalopram ruim 20 jaren gebruikt ivm, ADD, gegeneraliseerde angststoornis waarbij de oorzaak een vroegkinderlijk trauma is . 2 jaar geleden besloten om mijn psychische problemen met Neurofeedback definitief op te lossen ipv medicatie. In juli 2019 ben ik begonnen met het afbouwen van de Citalopram. Van 40 mg naar 30 ging zonder problemen. Van 30 naar 20 ging ook g[lees meer...]oed. De stap van 20 naar 10 ging echter niet goed. Terug gegaan naar 20 mg en gestart met afbouwstrips. In 28 dagen met hele kleine stapjes naar 10 mg. Geen klachten gehad. Daarna van 10-5 mg met afbouwstrips. Wel veel moeilijke dagen gehad. Daarna van 5 naar 2 mg in 28 dagen zonder al te veel klachten. Ben nu bezig van 2 mg naar 0 mg. Ook deze stap is lastig. Ik zit nu 2 dagen op 0.5 mg en heb nog 10 dagen te gaan voordat ik niet meer gebruik. Bij ieder stap ; van 2 naar 1.5, van 1,5 naar 1 weer lastige dagen gehad. Brainzaps, emoties, down gevoel etc.. Maar als je weet dated klachten komt door het afbouwen en het heel rustig aan doet lukt het.(afbouwstrips is echt een aanrader) Zoals ik hierboven al schreef ben mijn psychische problemen gaan aanpakken met Neurofeedback. Psychische klachten zoals angst, burn-out, depressie, PTSS. ADD etc worden veroorzaakt doordat bepaalde delen in je brein niet in evenwicht zijn. Met Neurofeedback train je die delen zodat ze voor eens en altijd in de juiste stand komen te staan. Informatie over de medicatie afbouwstrips kun je gewoon via Google vinden; Afbouwstrips

01-01-2020 | Vrouw | 27
citalopram (10mg)
Ruim zes jaar geleden kreeg ik paniekaanvallen wat leidde tot een depressie. Het was een heel vervelende tijd. Ik kwam er niet meer uit. Van de huisarts kreeg ik Citalopram voorgeschreven. Na een paar weken merkte ik dat ik weer sliep, minder last van paniekaanvallen had en ik langzamerhand meer grip op mijn eigen gedachten kreeg. Drie jaar geleden ben ik afgebouwd naar 1[lees meer...]0 mg. Dat ging goed. Mijn man merkte wel meer emotionele instabiliteit. Ikzelf vrijwel niets. Enerzijds wil ik graag stoppen, want hè, misschien is het niet meer nodig. Mijn familie en huisarts raden het af, omdat ik nog steeds paniekaanvallen heb. En wellicht verergeren wanneer ik stop. Kortom, ik ben tevreden!

30-12-2019 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
In eerste instantie begonnen met dit medicijn in verband met aanhoudende en toenemende angstklachten en dwanggedachten. Na het overlijden van mijn vader kwam daar een depressie bovenop. Middel werkt snel op angst, iets minder snel op depressie, maar merkte na een aantal weken duidelijk verschil. De eerste maanden dacht ik dat ik de wereld weer aan kon, een extreme UP. Daar[lees meer...]na zwakte dit weer iets af naar een vrij normale gemoedstoestand. Dit middel zorgt dat ik weer een leefbaar leven heb.

29-12-2019 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Kan nu terug alles doen, terwijl ik vroeger veel aanvallen hadden waardoor ik geen levenskwaliteit meer had. Neem dit al min 15 jaar

25-12-2019 | Vrouw | 27

23-12-2019 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
Citalopram begonnen met slikken vanwege angstklachten, ptss en dysthymie. Eerste paar weken, inclusief opbouw voelde ik mij echt goed door de medicatie (afgezien van de nachtmerries en duizeligheid) , langzaam nam dit effect af en merkte ik dat de klachten ook heftiger terugkwamen omdat 'het scherpe randje' dan ineens weer aanwezig is en daardoor harder aankomt, waardo[lees meer...]or je genoodzaakt bent om steeds verder op te hogen (Geen vermindering van angstaanvallen 'snachts) , uiteindelijk ben ik gestopt bij 20 mg, omdat ik eigenlijk niet afhankelijk wil zijn van medicatie besloten om dit weer af te bouwen, dit tot 10mg in een maand tijd en bij de 10mg besloot ik om 'cold turkey' te gaan (niet geluisterd naar de huisarts) , tip: NIET DOEN. ( 2 weken ziek, 'dronken', misselijk en zo duizelig gevoeld alsof ik elk moment flauw kon vallen).

19-12-2019 | Vrouw | 47
citalopram (20mg)
Na jaren ronddobberen met paniekaanvallen, PTSS, sociale angsten en depressies neem ik dit middel sinds 3 weken. Na een week merkte ik al (bijwerking sederend effect) dat ik iets minder reageerde op bijv geluiden. Hart sloeg niet elke keer meer over. Minder schrikachtig. Ben nu na 3 weken ook minder moe (in begin was dat wel meer) dan normaal. Ik ben eigenwijs wel op lager[lees meer...]e dosering, 10 mg, begonnen (alleenstaande moeder van 3, met 2 honden, elke dag verplicht in de auto moeten rijden) en ben na 1 week overgegaan op 20 mg. Merk nu nog wel dat ik tablet heb ingenomen maar is heel mild inmiddels. Ik neem tablet s’morgens met ontbijt. Ik ben er nog niet maar ik merk echt al veel verschil. Maak me minder druk. Dwanggedachtes verdwijnen sneller. Minder depressief. Ik ben zeer tevreden. Ik heb jaren geleden ook Seroxat en Prozac geslikt waarbij Prozac echt meest verschrikkelijke, weinig effectieve middel was en met meeste bijwerkingen.

12-12-2019 | Vrouw | 61
Depressief
Citalopram 2weken 10mg daarna 20 mg erg veel bijwerkingen slik het nu bijna 5 weken en weinig resultaat alleen 2 dagen me goed gevoeld weet niet of bij mij niet werkt of dat het na 6 weken resultaat is daarbij gebruik ik lorazepam anders slaap ik niet

11-12-2019 | Vrouw | 52
citalopram (10mg)

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum