Ervaringen met Citalopram

citalopram

verminderde eetlust trillingen stijfheid kaak angst verwijde pupillen nerveus gevoel handen trillen of trillen tijdens het rusten zelf verminking lichthoofdig koud zweet

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

03-08-2023 | Vrouw | 32
Premenstrueel syndroom (PMS)
Inmiddels een week geleden gestart met Citalopram 10 mg. Tweede avond ook weer 10mg en derde avond in overleg met huisartsenpost naar 2,5mg. Bijwerkingen vreselijk: hartstikke ziek (spugen, diarree, zweten) en mentaal van het padje af. Alleen maar paniekaanvallen. Zoveel angst. Na het derde pilletje gestopt. Inmiddels ongeveer 4 dagen geen AD meer gehad, maar systeem is no[lees meer...]g compleet van slag. Zoveel angst. Wordt onderdrukt met 5 oxazepam per dag, maar ben helemaal op. Tussen de oxazepams komt het weer op: huid staat in brand, paniek, drukkende pijn hoofd, elektrische schokken). Ik slaap al een week nauwelijks en de paniek is zo hoog. Paar keer contact gehad met huisarts maar die kunnen ook niet vertellen wanneer het uit het systeem is. Al dingen, vanaf huilend op de grond, geroepen dat ze maar me op moeten laten nemen in een instelling of iets dergelijks. Vorige week was ik nog zo'n ander persoon. Ik zal zo erg blij zijn als dit uit mijn systeem is, mja wanneer dat is weet ik nu niet :( Het is niet mijn bedoeling een horrorverhaal te vertellen voor mensen die twijfelen hiermee te beginnen. Als tip kan ik wel meegeven om dit onder goede begeleiding te doen, bijvoorbeeld bij een psychiater. Ikzelf was net voor het weekend gestart op aanraden huisarts (die voor 2 weken later wel alvast een e-consult hadden ingepland) en ik kon dat weekend dus niemand bereiken. Behalve 3x de huisartsenpost (wat ik normaal nooit zou doen/durven) Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad en hoelang duurde het bij jou voordat het weer normaal was?

02-08-2023 | Vrouw | 40
citalopram (10mg)
ik ben dit gaan slikken ivm long-covid en angst klachten. Durfde het bijna niet aan door de enorme lijst aan horror verhalen hier ....... maar ja toch maar gekozen om het wel te proberen. Ik slik het nu 1 week en de 1e dag had ik wat darmkrampen maar als je het met eten inneemt valt dat reuze mee!. Wel voelde ik me vrij snel iets rustiger. Verder de 1e week lichte maag[lees meer...]-darm klachten en een beetje duizelig. Ik hoop snel de positieve effecten te gaan voelen. Hopelijk gaat dit werken voor mij.

30-07-2023 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Ik neem nu mijn 4e pilletje in. Ik heb last van zweten, slapeloosheid, geen eetlust, moeheid, extra veel paniekaanvallen en versnelde hartslag. Het laatste maakt het voor mij zo moeilijk om door te zetten. Ik heb zoveel bang 😟 hopelijk wordt het allemaal beter.

27-07-2023 | Vrouw | 85
Psychische klachten
Ik heb Ilona sins 4 jaar enig nog niet erg bekend. Kan niet meer los staan en ook niet lopen.

14-07-2023 | Vrouw | 74
citalopram (20mg)
Goedenavond, Ik gebruik sinds 7 weken citalopram, de 1e 3 weken 10 mg, verhoogd naar 20 mg. Resultaat nihil, bijwerkingen vreselijk. Begon de eerste dagen met misselijkheid en geen trek in eten , gonzen in mijn hoofd, hoofdpijnen, tinnitus verergerd, dat alles werd na 20 mg nog veel erger, enige positive puntje wat ik heb is, ik kan iets beter slapen, nu 5 tot 6 uur [lees meer...]per nacht. Ik overweeg morgen terug te gaan naar 10 mg en dan rustig afbouwen omdat ik zeker 2 x per week nu het gevoel krijg alsof ik flauwvallen daarbij hoge bloeddruk ineens, normaal een hele lage bloeddruk nu. Als ik savonds in bed lig lijkt m'n hoofd uit elkaar te barsten en oorsuizen vreselijk, dus ik ga stoppen.

13-07-2023 | Vrouw | 19
citalopram (10mg)
Voorgeschreven gekregen voor angst en paniek. Na 1 keer in te nemen werd ik na een paar uur heel ziek. Waarschijnlijk overgevoeligheid. Ik heb dus geen mening kunnen vormen over het effect op de angststoornis. Niet iedereen kan hier goed tegen. 'S avonds ingenomen, na een uur ontspannen gevoel maar paar uur later wakker geworden met paniek, hyperventilatie, buikkrampen, er[lees meer...]g misselijk, spiertrekkingen, trillen. Voelde me erg ziek. Volgende dag nog misselijk, extreem suf en zwakke spieren, kon amper lopen. Dag erna alleen nog suf maar daarna ging het beter. Houdt er dus rekening mee dat niet iedereen hier goed tegen kan.

11-07-2023 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Ik schrijf dit voor degenen die niet durven starten met antidepressiva en behoefte hebben aan een positieve review! Urenlang heb ik op deze website doorgebracht met horrorverhalen over oa citalopram. Context: afgelopen augustus ben ik thuis komen zitten met een burn-out. Ik kreeg hierbij paniekaanvallen en last van depressie. Na maanden ploeteren, EMDR, therapie, mindfulne[lees meer...]ss, ashwagandha, sporten en mediteren was ik het zó zat. Ik wilde niet meer. Gevoelsmatig was ik aan het overleven en de angst en stress was vaak niet te doen. Leefde zo'n beetje op lorazepam maar durfde niet met AD te beginnen uit angst voor de bijwerkingen- wat nou als het nóg slechter wordt? Dat kan ik niet aan, dan sta ik niet voor mezelf in, etc. Toch heb ik het een kans gegeven, als 'last resort'. Maar de bijwerkingen vallen mee! Ben wel erg misselijk geweest en kon niet eten. Ervaarde verder een dof gevoel. Na een kleine week trok dit weg. En geloof me; naast de klachten die je dagelijks hebt is dit peanuts. En nu voel ik me wat beter. Alsof de scherpe randjes van de dag af zijn. Situaties komen minder hard binnen en qua werk kan ik meer aan. Sta niet meer op met een steen in mijn maag van de zenuwen en de paniekaanvallen nemen af. Ik ben er nog lang niet, maar dit middel helpt me om de dag door te komen en wat meer te leven. Lieve lezer, ik gun je dezelfde ervaring mocht je twijfelen over starten met medicatie. Hou vol. Ik wens je het allerbeste toe.

09-07-2023 | Man | 69
citalopram (10mg)
Hier voor paroxitine geslikt jaren lang ,maar veel darm problemen en buikpijn en heel veel drang, onderzoeken in het ziekenhuis niks gevonden Toen een DNA onderzoek en daar kwam uit dat ik een enzyme had wat er niet tegen kon Gestopt met heel veel ellende, Maar buikpijn darmproblemen weg Na ruim twee maanden kwamen toch weer de spanning terug ook smorgens , toen aan d[lees meer...]e citalopram 10 mg . Nu twee weken hopen dat het beter wordt. Maar met paroxitine voelde ik mij mentaal beter

08-07-2023 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik heb een angststoornis met depressieve klachten. Ik gebruik Citalopram 20 mg 1x daags sinds 2015 en het werkt heel goed. Geprobeerd af te bouwen maar dan komen de klachten terug dus blijf het gebruiken.

15-06-2023 | Vrouw | 60
citalopram (10mg)
Ten eerste vindt ik het erg jammer dat ik niet mijn dosering kan aangeven hier boven. En ook nirt het merk Strides Ik ben een vrouw van 60 en heb veel mee gemaakt daarom gebruik ik vloeibare citalopram 0.5 mg ja je leest het goed een hele lage dosering. Ik gebruik het al 6 mnd. Het voordeel van vloeibaar is dat je de vervelende bij werkingen van AD hier mee zelf bepaald.[lees meer...] Eerst had ik 5 Jr escitalopram maar bleef ondanks lage dosering moeite houden met concentratie. Bij de citalopram voel ik mij beter rustiger en beter slapen zonder dat vreselijk dromen wat onrust geeft en na mijn eigen ervaring ook komt door hogere doseringen. Ik gebruik een spuitje van 10 mg vul ik met water, dan 1drup citalopram in eierdopje met de in houd van spuitje, dat trek ik weer op en spuit het leeg tot2,5 en dat is gelijk aan 0,5 mg. Ik heb mijn leven weer terug. Wel zeg ik er bij dat ik altijd heftig reageer op medicatie en altijd lagere doseringen krijg die mij helpen. Dus mijn tip ga je dit gebruiken begin met vloeibaar bouw dit langzaam op ik had met 14dg echt resultaat met hele kleine beetjes dan heb je er amper last van

13-06-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Er zouden wat artsen zich terug mogen herscholen of patiënten rechtstreeks naar een psychiater doorverwijzen ! Als je langdurige stress hebt met verschillende gebeurtenis ( psychotrauma) is dit het middel om het nog meer te versterken zoals koffie, xtc enz….. . Ik had extreme paniekaanvallen , paranoïde waardoor de dosis werd verhoogd. Ik ging dood , plaste mij dood, at n[lees meer...]iet meer, sliep niet , uiteindelijk toch op het spoed geraakt waar ze mij omschakelde naar serlain, de zelfdoodgedachten waren afgezwakt maar het was zo ver dat ik een hypodentremie kreeg na 2 weken. Luister naar u patiënt want een paar uurtjes later zou ik eraan zijn geweest maar had op tijd zelf nog de ambulance gebeld !

06-06-2023 | Man | 27
citalopram (60mg)
Goedemiddag allen, Zou iemand willen reageren en mij gerust kunnen stellen? Ik ben nu anderhalf week opweg van 40 naar 60 mg. Ik ben het overzicht kwijt, verlies mezelf soms, de hele dag spanning en paniek in mijn lijf, duizelig en raak soms echt de weg kwijt. Voorheen heb ik 5 jaar 20 mg geslikt maar dit was genoeg. Nu zit ik in de verhoging en weet niet zo goed[lees meer...] wat moet ik moet doen. Herkent iemand dit? Hoor het graag en alvast bedankt voor het reageren

05-06-2023 | Vrouw | 28
citalopram (30mg)
Februari dit jaar gestart met citalpram 10 mg, na 3 weken opgehoogd naar 20 mg en na nog eens 3 weken opgehoogd naar 30 mg. Nu 4 maanden later na de start van citalopram kan ik echt zeggen dat dit middel goed werkt. In het begin veel bijwerkingen gehad, ook bij iedere ophoging weer bijwerkingen, maar daarna werd het echt beter. Ik kan echt zeggen dat het met de maand fijne[lees meer...]r en beter en normaler gaat voelen. Ik slik dit wel icm met haptonomie en cgt en exposure therapie bij de psycholoog.

01-06-2023 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Ik slik nu vanaf mijn 17e Fluoxetine voor depressie. Nu ben ik onlangs overspannen thuis komen te zitten door mijn werk en hierdoor onwijze slaap problemen gekregen (die ik al had maar nu nog erger). Ik heb toen der tijd van de huisarts Mirtrazipine gekregen om te kunnen slapen erbij. Hier ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik erg duf werd de dagen erna nog. Nu heb ik 2[lees meer...] keer aangegeven dat ik het liefst wil afbouwen omdat ik 6 jaar wel erg lang vind om deze medicijnen te gebruiken maar elke keer door de huisarts naar huis gestuurd onder het non van: Het is beter om af te bouwen als je stabiel ben (wat ik de komende jaren nog niet zie gebeuren) met je baan, je huis etc. Nu ben ik 6 weken geleden overgestapt naar Citralopam 20 mg en ben ik weer somber, huilerig en heb ik veel woede. De huisarts wil mij ophogen naar 30 mg terwijl ik er eigelijk heel erg klaar mee ben en wil afbouwen. Wat zouden jullie mij aanraden?

26-05-2023 | Vrouw | 41
citalopram (10mg)
Ik ben 4 weken geleden begonnen met 10 mg. Ik zag er heel erg tegenop aangezien de angst voor angst en om de controle kwijt te raken over mijn lichaam heel erg overheerste. Het schijnt dat mijn zenuwensteltsel erg van slag is daardoor ook veel lichamelijke klachten.onder andere dikke knieën pezen overal pijn. Ik ben nu 4 weken verder en eerste 2 weken was ik wat rustiger[lees meer...] Mijn vraag was hebben jullie ook last van vlekken op de huid? Overgevoelige huid? Opgezette buik? Aanstaande woensdag overleggen met de huisarts verhoging. Maar wil dat eigenlijk niet. Vertrouwen een beetje kwijt.

26-05-2023 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik.slik nu sinds 6 maanden citolapram 20 mg. En sinds paar weken merk ik dat ik geheugenproblemen heb, vergeet veel dingen en er komen geen dingen binnen als.mensen iets vertellen. En me hyperventilatie blijft ligt op de achtergrond is wel voor grotendeels weg Nou was mijn vraag herkent iemand dat?