citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

08-04-2022 | Vrouw | 62
citalopram (20mg)
Ik wil even ingaan op het merk Sandoz, deze is nog steeds verkrijgbaar. Aan de arts vragen of dit op het recept geschreven kan worden. Aangezien deze duurder is, zit dit merk niet meer in het ziekenfondspakket, dus moet nu zelf worden betaald.

03-04-2022 | Man | 58
Chronische depressie
Mijn man is fulltime docent, door oplopende werkdruk in combinatie met het moeilijke lesgeven in Corona-tijd uitgevallen met fikse burn-out. Gesprekken met psycholoog waren prima maar energie/weerbaarheid bleef erg laag. Na 10 maanden werd een onderliggende chronische depressie geconstateerd en werd Citalopram voorgeschreven. Eerste paar dagen erg duf overdag, daarom ging[lees meer...] hij het om 20:00 innemen. Resultaat: na 30 jaar slaapproblemen kon hij voor het eerst weer goed slapen en ook 's nachts doorslapen na toiletbezoek! De energie gaat vooruit door de goede nachtrust en hij voelt zich elke week beter. Voorzichtig aan kunnen beginnen met re-integreren. Volgt nog wel therapie om te dealen met persoonlijke eigenschappen die voor hem valkuilen vormen. Komen niet alleen door de depressie, maar ook door strenge opvoeding. Ongelooflijk dat dat na zoveel jaren nog van zoveel invloed kan zijn op iemand. Maar er gloort hoop! Na jarenlang nooit "boven de lijn" te kunnen komen, lukt dat nu wel. Hij heeft weer plezier in dingen en is soms zelfs tevreden over zichzelf, ziet het leven "lichter". Hij is altijd wars geweest van pilletjes innemen, maar wou nu zelf ook dat hij dit 30 jaar eerder had gedaan! Medicijnen innemen vond hij een soort "zwaktebod", komt ook voort uit zijn opvoeding. Gelukkig is hij nu helemaal "om" en heb ik mijn leuke man weer terug!

01-04-2022 | Vrouw | 65
citalopram (30mg)
Klachten worden erger. Vindt ik. Gebruik het pas 8weken

21-03-2022 | Vrouw | 23
Autisme
Ruim 2 jaar geleden ben ik begonnen met dit medicijn. Dit was om mij te helpen bij dwanggedachten en angst door ASS en mijn hoofd rustiger te maken. Heel eerlijk, de eerste twee weken waren echt goed shit. Ik was echt een hoopje niks en had vrij veel en heftigw bijwerkingen. Ik werd in de nacht in paniekaanvallen en zweet wakker. Ik was ook heel angstig. Na 2 weken ware[lees meer...]n vrijwel alle bijwerkingen weg en na een tijdje begon ik de werking te merken. Ik wil niet meer zonder! De rust in mijn hoofd is merkbaar, ik ben stabieler en minder snel van slag. Het is geen wereld van verschil, maar die 10 mg is perfect als steuntje in de rug. Het enige wat ik als blijvende bijwerking heb is dat ik heftiger droom. Maar geen nachtmerries, dus dat is prima!

07-03-2022 | Vrouw | 21
citalopram (30mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Begonnen met 10 mg ik was immers gevoelig voor medicatie. Ben begonnen omdat ik heel veel paniekaanvallen had door ptss en een depressie had. Bij 10 mg merkte ik al dat ik hoofdpijn kreeg en dat ik nerveus werd. Er werd mij verteld naar 20 te gaan, mijn brein was immers kapot en medicatie was het enige wat zou werken en ik geloofde ze. Met ze doel ik op de psychiaters die [lees meer...]ik heb gezien en de huisarts. Uiteindelijk dus naar 30 gegaan vanwege de bijwerkingen. Ik werd extreem angstig en kreeg hoofdpijn maar de paniek was minder. De depressie was ook minder. Maar niks was het waard als ik zoveel angst ervaarde. Ik ben dus gaan afbouwen en heb hier 3 jaar over gedaan omdat dit geen middel is te vergelijken met andere antidepressiva. Dit middel is een hel. Afbouwen met dit middel is een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. Ik kreeg paranoia, zo erg dat ik dacht dat ik dood zou gaan als ik de deur uit ging. Ik heb dit nooit eerder gehad en ben niet gek. Dit heeft citalopram veroorzaakt. Deze gedachte wordt ondersteund door meerdere psychiaters die mij hebben helpen afbouwen in de drie jaar. Citalopram is hetzelfde als cocaine verslaving volgens hen. Je wordt zwetend wakker, krijgt extreme dromen. Zulke heftige paniekaanvallen dat je getraumatiseerd wordt. Ik had gewild dat ik dit middel nooit had genomen want het heeft ZO veel schade aangericht. De “professionals” vertellen je niet hoeveel schade dit middel tebrengt en hoe moeilijk het afbouwen is. Ben nu 1 maand citalopram vrij en voel me fantastisch! Ik ben overgestapt naar paroxetine om te kunnen afbouwen en slik nu niks meer want ook paroxetine heeft zware nadelen. Alleen overstappen en dan afbouwen werkt beter voor de mensen die niet weten wat ze moeten doen. Mijn advies is om geen antidepressiva te nemen want het heeft alleen maar schade aangericht. Hier heb ik het over sertraline, fluoxetine, citalopram en paroxetine. Allemaal gehad. Allemaal vreselijk. Maar NIKS is zo erg als citalopram. Kilometers van weg blijven.

22-02-2022 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Omdat ik al 3 jaar lang depressieve klachten heb en ik niet meer goed kon functioneren, koos ik uiteindelijk om te beginnen met antidepressiva. Ik begon met 10 mg en dit leek in eerste instantie goed te gaan. Daarna opgehoogd naar 20 mg. In eerste instantie ging ik weer meer dingen doen en kreeg ik te horen dat het beter ging. Maar ik werd steeds minder mezelf, dingen inte[lees meer...]resseerde me niet en ik ging me roekeloos gedragen. Ik werd bang, herkende mezelf niet meer en hoorde dit ook van andere. Ben abrupt gestopt, wat geen aanrader is, maar voor mij de enige optie. Die troep moet uit mijn lichaam. Liever depressief, maar wel heel af en toe happy, dan helemaal niks meer voelen. Dit is natuurlijk mijn ervaring en elk lichaam reageert anders.

22-02-2022 | Man | 52
citalopram (10mg)
Citalopram heeft mij zeker geholpen. In totaal heb ik het 1 jaar gebruikt. Ik had 1,5 jaar geleden al lang last van flinke angstige onrust met het gevoel dat ik daarover de controle verloor. Ben toen, op eigen verzoek en idee, begonnen met 10mg. Dat heeft mij heel goed geholpen om de rust weer terug te vinden. Echter na enige maanden merkte ik dat mijn libido vrijwel weg w[lees meer...]as en ik toch vaak niet meer de vrolijkheid bij bepaalde gebeurtenissen merkte die ik eerder wel had. Ben toen gestart met ashwagandha en bacopa samen (twee kruiden geneesmiddelen) en heb, na een jaar 10mg citalopram per dag, de citalopram afgebouwd. Ik deed dat door 1 tablet op te lossen in 5 ml water en dan nam ik vervolgens een week lang 4 ml daarvan in, in feite gebruik je dan 8 mg. Vervolgens bouwde ik telkens 2mg per week af. Ik gebruikte dan een 5ml spuitje (maar er bestaan ook citalopram druppels). De ashwagandha en bacopa hielpen mij zo goed dat ik uiteindelijk de citalopram zonder problemen geheel kon stoppen. Nu merk ik dat de vrolijkheid en libido weer geheel terug zijn en ik mij heel goed voel.

20-02-2022 | Vrouw | 50
citalopram (40mg)
Ik heb me 7 jaar na een zware burnout met hand en tand verzet tegen medicatie want ik wilde het op eigen kracht en met psycholoog voor elkaar krijgen. Maar de depressie was op een gegeven moment zo erg en de angst en paniekaanvallen zo ondragelijk, dat ik op een dag rennend naar de arts ben gegaan. Citalilopram werd langzaam opgebouwd tot ik op 40 mg zat en tranxene da[lees meer...]t hoog werd ingezet in het begin werd tegelijk afgebouwd. Het was een vreselijke zwaar half jaar ( maar dat was het anders zeker ook geweest), en toen begon het te stabiliseren. Het enige dat niet gelukt is, is de tranxene terug naar nul brengen. Die is op 3x 10 mg per dag gebleven. Nu al een jaar of 11. Ik ben naar absoluut geen leven hebben en ook erg lijden, gegaan naar een leven waarin steeds meer mogelijk werd. De wereld ging weer open . Ik vind het naar dat het nodig was, maar ik had echt geen keus en functioneer nu nog steeds maar beter. Ik vind het wel een enorme pré ondertussen gesprekken met een psycholoog te hebben. Ook op aanraden van de huisarts. Voor iedereen die in het begin niet weet hoe hij heet heeft... Blijf zoeken naar de juiste hoeveelheid en daarna wordt het leven na een tijd echt zóveel beter. Geef niet op. Bijwerkingen: het is moeilijk te zeggen omdat ik tegelijkertijd met een ander medicijn startte. Ik durf niet te zeggen welke bijwerking van welk middel kwam.

13-02-2022 | Vrouw | 32
citalopram (20mg)
Al een aantal jaartjes kamp ik met neurotische en paniekerige klachten. Het afgelopen jaar zijn deze zodanig heftig geworden dat ik meer het gevoel had van overleven ipv leven. Zowel huisarts als therapeut hebben al meerdere keren medicatie voorgesteld maar hier wilde ik absoluut niets van weten. Ik was ervan overtuigd dat ik dit zonder kon en was daarnaast erg angstig om [lees meer...]controle uit handen te geven. Want eenmaal gestart is het schijnbaar niet handig om te stoppen en is het een kwestie van doorzetten (las ik op internet). Wat heb ik de verhalen van iedereen hier vaak doorgelezen. Op zoek naar herkenning. Voor als je dit leest; je bent niet de enige. Sinds oktober 2021 slik ik Citalopram. Eerst 7 dagen 10mg en daarna 20mg. Ik ga bewust niets vertellen over de bijwerkingen die ik heb ervaren. Je weet gewoon niet hoe het valt bij je. De een heeft een erg lastige opbouw en de ander gaat er fluitend doorheen. Doorzetten, doorzetten, doorzetten !!! Ik heb zo vaak en lang gedacht dat ik geen “normaal functionerend” mens meer ging worden. Ik lag er zo van af… Maar geloof me ; er is licht aan het eind van de tunnel. Dit medicijn ondersteunt me heel goed, ik mis gewoon een stofje in mijn hoofd. Als het mij lukt, kun jij het ook. Succes en heel veel liefs!

11-02-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Sinds een jaar gebruik ik citalopram 20mg. Na jaren van depressies op en af kon ik gewoon niet meer. Dus uiteindelijk antidepressiva voorgeschreven gekregen. In het begin de eerste paar weken voelde ik me heel raar in mijn hoofd maar geleidelijk aan merkte ik meer stabiliteit. Nu een jaar later in principe nog steeds tevreden maar een concentratie van 0,0. Kan m’n geda[lees meer...]chten nergens echt aan vasthouden (wat ook juist fijn is als je dus negatieve gedachtes hebt). En ook daardoor is de sex ook niet meer wat het was. Misschien dat ik over een paar maanden ga afbouwen maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dit iets is wat ik de rest van m’n leven zal moeten innemen, en ook dat is prima. Al met al ik ben echt tevreden over de werking!

10-02-2022 | Man | 32
citalopram (10mg)
6 jaar geleden een eerste paniekaanval gekregen. Daarna zijn ze nooit meer weg gegaan. Heb 1 jaar gehoopt dat deze weg gingen, Maar helaas. Na 1 jaar hulp gezocht bij een psycholoog, dit hielp maar minimaal. Ik merkte dat ik steeds minder durvde. En bleef overal voor thuis. Toen begonnen met paroxetine 20mg dit werkte goed waardoor ik mijn leven weer terug kreeg. Na 4 jaar[lees meer...] dacht ik aan afbouwen en ging ervoor. Helaas na 6 maanden gestopt geweest weer terug bij af. Elke maand ging het iets slechter. Hierna weer gestart met ad ( citalopram) nu 2 weken bezig en de bijwerkingen zijn nogsteeds heftig. Hoop echt dat deze nog weg gaan. Zie zelf niet echt de uitweg meer. Zijn er meer mensen met deze ervaring en komt dit nog goed?

27-01-2022 | Vrouw | 26
citalopram (20mg)
Tijdens mijn 2e zwangerschap gestart met sertraline vanwege angststoornis, afgebouwd in oktober vorig jaar. In december helaas toch een terugval gekregen. Gelijk gestart met citalopram bij de huisarts. 2 weken op 10 mg, bijwerkingen onwerkelijk gevoel, derealisatie, vreselijk onrustige nachten (meerdere keren wakker en tegen 4 a 5 uur klaarwakker), toename van de angstklac[lees meer...]hten, veel piekeren. Na 2 weken op 20 mg overgegaan. Nu 2 weken op 20 mg en ik sta versteld van het effect. Eerst durf je er niet goed aan, bang voor placebo-effect, maar ik voel me nu al zo vele malen rustiger. In doen en denken. De angst wordt gedempt. Wie weet verandert het nog, maar voor nu ben ik blij dat het zo gaat. Ik ben benieuwd wat het resultaat over een aantal weken is. Dus voor iedereen die in de opbouw is; hou vol!! Ik heb zelf veel aan positieve verhalen gehad in die eerste weken. Het wordt echt beter.

17-01-2022 | Man | 61
citalopram (20mg)
Ik ben nu 4 weken van de Citolapram 20mg af, maar ga mij weer heel rot voelen, agressief, slecht slapen, snauwen naar mijn vrouw, en geen concentratie. Morgen ga ik mijn arts bellen om te vragen of ik er weer mee kan beginnen. Ik voelde mij oke maar de sex was minder en dat vind ik nog steeds belangrijk. Heeft iemand hier ervaring mee

14-01-2022 | Man | 35
citalopram (10mg)
Ongetwijfeld een goed medicijn, ik heb er hier veel over gelezen alvorens ik ermee begon. Maar al na 1 tablet van 10 mg kreeg ik een erectiestoornis. SSRI's staan hierom bekend, bleek later. Dat had ik dus niet gelezen, enkel veel positieve verhalen. Bent u nog jong en seksueel actief, pas dan goed op. Er zijn grote risico's. Ik kreeg ook na 1 tablet al direct een drog[lees meer...]e mond, high gevoel, tintelingen overal. Ik zal wel heel gevoelig zijn voor dit soort medicatie neem ik aan.

12-01-2022 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Sandoz is een duurder merk en sommige verzekeringen vergoeden dit merk daarom niet, alleen goedkopere variant. Zelf vraag ik bij de apotheek Sandoz aan omdat deze mij helpt. Moet het wel zelf betalen, dat heb ik er voor over.

11-01-2022 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Jaren lang paroxetine geslikt. Na de zomer overstap gemaakt naar Citalopram omdat ik bij de paroxetine het gevoel had dat deze mij afvlakte. In oktober gevallen op werk ( angsten kwamen wat terug maar niet zo hevig. Heb altijd alles gedaan; kwam onder de mensen, reed auto, was zelfstandig, werkte 3 dagen, ben moeder) en dus in die periode ook overgestapt naar Citalopra[lees meer...]m . Sinds de overstap naar de Citalopram is alles vele malen erger geworden. Ik weet nu niet meer of dit ligt aan de citalopram of burn out verschijnselen. Gestart met 3 weken 10 mg geslikt, daarna opgehoogd naar 20 mg ( deze slik ik nu precies 3 weken) Ook bij de ophoging gingen de bijwerkingen niet weg. Hele heftige bijwerkingen. bij 10 mg: Maag/darmen, hoofdpijn, verminderde eetlust, hele dag angstig Bij ophoging naar 20 mg: chemisch angstig, heel somber geweest, dwanggedachten, slapeloosheid, hele dag piekeren, niets meer durven. ( Vooral de ochtenden zijn erg naar) Zie nog geen / weinig verbetering. Ja soms in de avond, omdat ik dan blij ben dat ik weer mag slapen. Nog steeds hoop ik dat het het middel aan gaat slaan. Maar ik ben steeds banger dat het voor mij niet werkt. Ik heb sinds gisteren temazepam voor het slapen. Daarnaast slik ik overdag 1 of 2x oxazepam 10 mg. Iemand die dit herkent? En die toch door heeft gezet, en de klachten minder werden? En uiteindelijk blij is door te hebben gezet? Ging het dan geleidelijk beter of in heel rap tempo? De ene zegt 4 weken dan moet het effect te zien zijn, de andere 6 weken. Iemand ervaring ? Ik heb bij ervaringen dus 'zeer ontevreden' ingevuld, omdat ik dat tot nu toe zo ervaar. Hoop dat er hier iemand mij een hart onder de riem kan steken.