citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

04-11-2021 | Vrouw | 42
citalopram (40mg)
Ik gebruik al jaren Citalopram en mijn ervaring is dat bij het gebruiken van 20mg of 30 mg mij net zo depressief voel als helemaal niets innemen. Alleen bij 40 mg merk ik verschil/ verbetering. Pillen gebruiken is nooit iedeaal maar ik kan nu wel redelijk functioneren, werken , voor mijn kinderen zorgen, een leuke moeder voor ze zijn en af en toe genieten van het leven[lees meer...]. Zodra ik mee stop wordt ik zwaar depressief en suisidaal. Dus ik heb dat pilltje van elke dag maar geaccepteerd. Citalopram niet in de avond innemen want dat zorgt voor slaapproblemen. Sterkte en als ik het kan dan kan jij het ook. Gr, F.

04-11-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Is er iemand die mij kan helpen? Ik zit nu drie weken oo 20 mg en zie weinig verbetering, is dat normaal? Op sommige momenten lijkt het zelfs erger te worden. Het bonkende gevoel in mn hart is wel iets minder, maar de onrust is daar.

04-11-2021 | Man | 42
Chronische depressie
ik gebruik deze citalopram 40 mg sinds 2 weken , geen effect (geen verbetering)zelfs meer angst storingen dan voor dat ik deze medicijn gebruik, heel veel maag en darm problemen, hartstoringen en verstopping (WC) problemen.... ik ben nog bezig van opbouwen (om de 2 dagen 1 druppel meer tot 10 druppels per dag . ik hoop dat deze alleen bijwerking zijn en over tijd dat i[lees meer...]k me eindelijk beter (normaal) voel. (het is 02:05 uur in nacht en ik heb heel erg maag&darm problemen zelf als ik een glas water wil drinken. heb een gevoel dat ik straks niet meer ben en heel veel zorg , angst ,depressie, slecht idee problemen ....

16-10-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik ben sinds twee weken het ophogen van 10 mg naar 20 mg, sinds woensdag zit ik op 20 mg en vandaag gaat het zooo slecht. Ik slik al negen jaar ad, citalopram … maar ik ben zo onzeker, ik ben bang dat ik niet meer de oude zal worden. Ik moet zeker geduld hebben; wanneer merkten jullie enig effect? Ik heb echt hulp nodig, ik ben zo bang dat ik hier nooit meer uitkom! Eerd[lees meer...]er is het wel gelukt, 9 jaar geleden, dan moet het nu ook weer lukken, toch? Wie herkent dit gevoel?

16-10-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik heb negen jaar citalopram geslikt (paniek en angst) twee jaar geleden afgebouwd van 30, druppel voor druppel naar 10 sinds jan 2021, in juni ging het bergafwaarts. Sinds twee weken aan het ophogen naar 20 mg; sinds woensdag zit ik dus op 20 mg, maar ik voel me ontzettend slecht en bang dat dit nooit meer overgaat. Ik ben zo ontzettend bang contant onrustig en ben bang[lees meer...] dat ik nooit de oude wordt. Heb zo n behoefte aan steun van lotsgenoten; ik moet doorzetten, dat weet ik … maar god wat valt dit zwaar!! Zit nu op dag 4 van mn dosis ….

13-10-2021 | Vrouw | 47
citalopram (10mg)
Na vele psychologen, haptonomen, homeopaten, en weet ik veel wat nog meer, zat ik zo diep dat ik mij geen raad meer wist. Mijn angst (en fobie) beheerste mijn leven en hoe graag ik het ook wilde (ik wist namelijk dat mijn brein en lichaam een loopje met mij namen) ging ik mij alleen maar slechter voelen. Na de zoveelste keer barste ik (wederom) in tranen uit en het verschi[lees meer...]l was dat ik dit keer niet meer kon stoppen. Ik maakte een afspraak bij de huisarts. Hij stelde citalopram voor. En ja, als je bang bent voor bijwerkingen, dan is dat een aardige hobbel. Huilend nam ik het 1e doosje van de apotheek in ontvangst en huilend reed ik naar huis. Dat eerste pilletje was een hel. Nee, niet door de bijwerking, maar voor de angst ervoor! Lang verhaal kort: ik heb nagenoeg geen bijwerkingen gehad (1x een paniekaanval en 3x warmte aanvallen). En nu... Ze mogen mijn hele huis leeghalen, maar van mijn citalopram blijven ze af! Ik ben zoveel stabieler geworden, heb geen paniekaanvallen meer gehad, durf mijn fobie onder ogen te komen. Kortom: ik leef weer!!

09-10-2021 | Vrouw | 59
citalopram (20mg)
Mijn vrouw heeft ernstige PTST klachten en is chronisch angstig voor ziekenhuizen en medici. Dit heeft allemaal te maken met een zeer zwaar ziekenhuisverleden in haar jeugd. Over het algemeen kon ze hier redelijk goed mee omgaan, tot de corona pandemie uitbrak en de angst om het ook te krijgen en dus misschien opgenomen moet worden zorgde dat ze in een depressie raakte en [lees meer...]zich volledig in huis opsloot. Depressie is echt een sluipmoordenaar omdat het zich langzaam opbouwt. Ik zat tijdens de pandemie ook thuis omdat ik chronische ademhalingsproblemen heb en zag mijn vrouw van iemand met een wat kort lontje veranderen in een mens waar ik een bloedhekel aan begon te krijgen. Dat laatste verscheurde mij ook omdat ik zielsveel van haar hou en heb de huisarts ingeschakeld en kreeg mijn vrouw met smoesjes i.o.m. de huisarts naar een consult. Tijdens dit consult brak ze behoorlijk. De huisarts stelde hulp van een psycholoog, maar dat wilde ze absoluut niet. Ikzelf stelde medicatie voor, wat de huisarts een prima alternatief vond. Citalopram 20 MG en voor een week oxcacepam erbij. Mijn vrouw is gestart met de medicatie en ik zag haar binnen een goede week van een onhandelbare vrouw naar weer een schat van een vrouw. Haar PTST klachten zijn zeker niet over, maar de citalopram is echt een fantastisch middel. We zijn er beide erg blij mee en doen nu weer leuke dingen en genieten samen weer van de kleine dingen. Ze mag de citalopram nu voor 6 maanden gebruiken en daarna gaan we verder kijken. Mijn vrouw wil nu al graag doorgaan. Ze is inmiddels nu weer zover opgeknapt dat ze ook hulp heeft geaccepteerd en gaat nu om de 3 weken naar de psychologische ondersteuning bij de huisarts. Ze heeft een enorme klik met haar psycholoog en na een uurtje praten komt ze elke keer met een voldaan gezicht thuis. Lang verhaal kort. Citalopram is echt een goed middel tegen depressie.

05-10-2021 | Vrouw | 48
citalopram (10mg)
Na een half jaar door modderen besefte ik dat ik zo niet door kon, ik kwam er zelf niet meer uit. Citalopram 10 mg meegekregen maar de eerste 5 dagen waren een hel. De angst en paniek nam toe, trillerig en slapeloosheid. Dag 5 huisarts gebeld en oxazepam als ondersteuning gekregen. Dat heeft me er door geholpen. En merk nu dat de Citalopram zijn werk gaat doen, heb me lang[lees meer...] niet zo kalm gevoeld. Voor iedereen die hier aan begint, vraag meteen oxazepam als ondersteuning.. maakt het makkelijker

22-09-2021 | Man | 33
citalopram (20mg)
Levensredder. Geen bijwerkingen, sterk effect. Gebruik dit middel nu twee jaar en zal er waarschijnlijk nooit mee stoppen.

19-09-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Ik had een sociale angststoornis. Ik was altijd ongemakkelijk en zenuwachtig in sociale situaties. Vaak en veel zonder reden blozen en continue negatieve gedachtes. Gestart met 10mg omdat ik bijna niet meer kon. Meteen voelde ik me opgeklaard. En uiteindelijk met 20mg ben ik helemaal klachtenvrij! Ik had in de eerste week hele lichte bijwerkingen. Maar niet noemen[lees meer...]swaardig Ik durf weer mezelf te zijn en dat is goed genoeg. Ik zou iedereen aanraden die twijfelt om het te proberen. Het heeft de kwaliteit van leven ontzettend verbeterd!

13-09-2021 | Vrouw | 43
citalopram (20mg)
Ik slik nu 6 maanden citolapram. Door een 2de burn-out kreeg ik angst, paniek en hyperventilatie aanvallen en nog veel meer lichamelijke klachten. Mijn lijf was helemaal van slag, totaal geen energie. Voor mijn burn-out had ik hier nooit last van. Maar door de angstaanvallen was het niet mogelijk om goed te herstellen. Koste heel veel energie. Na 1,5 burn-out toch gekozen[lees meer...] voor citalopram en daar ben ik nu zo blij mee. Ik begon met eerst 2 dagen 5 mg. Hier kreeg ik veel hoofdpijn van, daarna naar 10 mg, 2 weken. Deze 2 weken waren het zwaarst. Alle klachten werden versterkt, niet de hele dag, maar het kwam in golven. Deze 2 weken waren niet fijn. Ook kreeg ik kleine schokjes, wat je bij slapende kinderen wel eens ziet, als ze net in slaap vallen. Na 2 weken naar 20 mg gegaan, ik kreeg hier geen bijwerkingen van, de bijwerkingen namen zelfs af. Na 4 weken was ik al minder angstig en was het weer mogelijk om energie op te bouwen. De bijwerkingen waren ook na 4 weken over of soms nog heel even licht voelbaar. Ik voel me nu energieker en fitter, de onrust is uit mijn lijf. Uiteraard moet ik nog steeds oppassen en rustig aan doen, maar wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. De pieken van de angst zijn gedempt. Ik heb 3 verschillende merken Gehad, de verzekering kiest blijkbaar de goedkoopste uit, maar dat maakt voor de werking gelukkig niets uit. Het is precies hetzelfde pilletje. Nu geen last meer van bijwerkingen en mijn klachten zijn allemaal verdwenen of heel erg afgenomen. Ik heb steeds meer energie. Ook ben ik wat mens betreft niets veranderd, nog net zo vrolijk als altijd. Het enige wat ik af en toe nog heb zijn onrustige benen vlak voordat ik ga slapen, een aanval van 10 minuten, maar hier was ik altijd al wel gevoelig voor. Ik loop nu ook ineens veel meer omdat ik ook meer energie heb, maar mijn benen zijn dat denk ik niet meer gewend en nog gauw vermoeid. Dus ik weet ook niet of het door de medicatie komt. Overigens prima mee te leven als dit het is. Wat mij betreft blijf ik het middel altijd slikken als het zo blijft. Ik kan weer functioneren en genieten van de dag. Ik schrijf mijn ervaring, omdat ik zelf heel bang was om antidepressiva te slikken en ik toen heel veel heb gehad aan de ervaringen van anderen.

09-09-2021 | Vrouw | 55
citalopram (40mg)
Ik slik al 10. Jaar Citalopram. Begonnen met 10 mg en opgebouwd naar 40mg. Ik had hele erge angstklachten, paniekaanvallen en raakte daardoor in een depressie. Met deze medicijnen functioneer ik al 10 jaar normaal. Ooit afgebouwd naar 20 mg maar toen kreeg ik na een half jaarwedde klachten en toen eeer opgebouwd naar 40 mg. Echter, op dit moment heb ik ondanks dat het a[lees meer...]l jaren goed gaat sinds een week weer lichte paniek en stressklachten. Hoe kan dit nu terwijl ik medicijnen gebruik? Maak me daar echt zorgen over. Kan iemand mij daar iets over vertellen?

09-09-2021 | Vrouw | 49
citalopram (40mg)
Het werkte niet meer de citalopram omdat het maar tot 40 mg gaat. Ik heb meer nodig of een ander soort antidepressia

04-09-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
2 weken geleden begonnen met 10 mg citalopram aurobindo. Bijwerkingen vielen mij erg mee vergeleken met paroxetine wat ik jaren geleden heb geprobeerd. Nu na 2 weken gaan verhogen naar 20 mg, helaas krijg ik meteen een andere fabrikant namelijk sandoz, dit ervaar ik wel als vervelend maar gelukkig geen verdere bijwerkingen ervaren tot nu toe. Ik verneem nog geen verbete[lees meer...]ring maar hopelijk komt dat snel.

03-09-2021 | Vrouw | 40
citalopram (15)
Sinds een jaar gestart met Citalopram. Begonnen aan een dosis van 5mg gedurende enkele weken,vervolgens naar 10 mg opgebouwd en 3 maanden aangehouden,om vervolgens nogmaals op te hogen naar 15mg. Deze dosering leek perfect aan te slaan.Helaas na 6 maand gebruik kreeg ik uit het niets een zeer zware paniekaanval,en sindsdien aanhoudende hyperventilatie. Het lijkt wel of[lees meer...] dit middel de eerste weken/maanden goed werkt,en daarna zijn werking verminderd. Heeft nog iemand hier ervaring mee? Heeft het ophogen van de dosering nog zin in zo'n geval?

29-08-2021 | Vrouw | 60
citalopram (20mg)
Eerst citalopram va het merk CF toen van het merk Sandos en nu de verzekering dit niet meer vergoed het merk Milan heeft iemand hier verschil in qua werking

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum