citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Psychische klachten (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-09-2022 | Vrouw | 23
citalopram (10mg)
Hoi, Hoe gaat het nu met je? Ik ben 14 september gestart. Heb op dit moment geen bijwerkingen. Morgen naar de huisarts om te kijken om te verhogen. Groetjes Dorina

16-09-2022 | Vrouw | 48
citalopram (20mg)
Tijdens een depressie gestart met citalopram. Opgebouwd van 10 mg naar 20 mg. Eerst even bijwerkingen. Maar nu heel tevreden over het resultaat. 3 maanden later weer volledig aan het werk met veel plezier en voel me relaxed.

16-09-2022 | Vrouw | 22
citalopram (10mg)
Ik ben net 3 dagen begonnen. Ik heb sinds november 2021 last van angst en paniekaanvallen. Afgelopen woensdag ben ik begonnen ik nam om 08:30 de eerste pil in. Om 10:45 was ik zo misselijk dat ik kokhalzend boven de wc hing. Daarna leek het net alsof ik drugs op had. Droge mond, trillende kaak, hoofdpijn. Helaas zijn dit bijwerkingen die erbij horen. Ik heb even alles stil[lees meer...] gelegd, school en werk en ben bij mijn ouders gaan zitten tot dat de eerste twee weken over zijn. Vaak gaat het dan een stuk beter! Dus ik kan niet wachten totdat de klachten voorbij zijn en ik kan kijken of de medicijnen aanslaan.

15-09-2022 | Vrouw | 25
Buikpijn
Chronische buikklachten door PDS. Het werkte goed, maar ik kreeg ook last van paniekaanvallen, gewichtstoename en verhoogde prikkelgevoeligheid.

14-09-2022 | Man | 25
citalopram (20mg)
Sinds augustus heeft een psychiater me aanbevolen om te switchen van Paroxetine naar Citalopram. Ik had best wat vooruitgang geboekt met mijn angsten maar ze vond dat Citalopram een betere oplossing zou zijn. De eerste weken vielen eigenlijk goed mee qua afbouw, echter zit ik nu in de derde week waarin ik enkel 20mg citalopram neem en ik ervaar continu vervelende maag-darm[lees meer...]klachten. De stoelgang is niet zoals het hoort, ik voel me heel soms misselijk en ook de vertering lijkt niet meer zoals voorheen. Dat werkt natuurlijk ook in op mijn angstklachten, het geeft me haast het gevoel dat ik er nooit meer van zal afgeraken. Heeft iemand hier ook ervaringen mee gehad? Sowieso zal ik het bespreken met mijn dokter maar het lijkt me boeiend om eens te horen of anderen dit ook ervaren.

14-09-2022 | Man | 38
citalopram (40mg)
Na 19 jaar Citalopram nu aan het afbouwen om te stoppen. Ik heb het als een goed middel ervaren tegen angstklachten. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik ook periodes heb gehad waarbij ik Oxazepam moest slikken (bijvoorbeeld vakanties etc). Dit waren uitzonderingen. Nu van 40 mg afgebouwd naar 5 en einde maand stoppen.

11-09-2022 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Ik kamp al 24 jaar met depressie en kan het niet accepteren. Heb sinds 2 jaar citolopram. Eigenlijk vraag ik me af,hoe moet je je voelen met een anti depressiva? Wat is het e doel van werking? Moet je je er goed mee gaan voelen???? Hiervoor heb ik een andere medicatie gehad fluorexetine. Hier hield ik op een gegeven moment vocht vast en ging niet meer naar de toilet T[lees meer...]oen over gestapt naar Prozac en na leverings problemen naar citalopram

30-08-2022 | Vrouw | 45
citalopram (10mg)
Begonnen met citalopram omdat ik na long covid ineens depressief werd en extreme overprikkeling en brainfog kreeg . De bijwerkingen zijn erg heftig. Begonnen met 10mg en 6 weken me heel erg naar gevoeld. Nan8 weken opgehoogd naar 15 mg..Weer heel veel bijwerkingen, nu dus in de 6e week na ophogen en de bijwerkingen nemen nog niet heel veel af. Ik vraag menaf ok dit nog weg[lees meer...] gaat trekken. Ben niet mezelf, veel angst, somber en voel rare sensaties zoals tintelingen ,opvliegers een soort hitte op mijn borst.

22-08-2022 | Vrouw | 39
citalopram (10mg)
Voor angst ongeveer een jaar gebruikt. Sinds het overlijden van mijn vader (longkanker) was ik bang om ook kanker te krijgen. Daar ben ik nu vanaf gelukkig maaaaar, 20 kilo aangekomen en nog steeds totaal geen libido. Helemaal weg! Dat vind ik heel erg en mijn relatie lijdt eronder.

22-08-2022 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
In Maart 2019 begon ik paniek aanvallen te krijgen, heb altijd gedacht dat ik er zelf wel bovenop zou komen. Langs praktijkondersteuners geweest etc. Tijdje onderdrukt maar na steeds terug slagen werd het weer erger. Vooral de angst steeds weer. Na een heftige gebeurtenis thuis ben ik heel angstig geworden.. uiteindelijk beetje tegen mij principe in samen met de dokter bes[lees meer...]loten om toch medicijnen te gaan slikken omdat ik nu wist dat ik er niet zelf uit ging komen.. nu 3 dagen lang 20mg citalopram geslikt, ik weet dat de eerste week/weken de bijwerkingen heftig kunnen worden.. en had hier ook vrijwel meteen last van! Wat bizar zeg ik heb ook oxazepam gekregen voor als het heel heftig werd. Dit wil ik liever niet nemen! Heeft iemand tips over hoe je jezelf rustig hield de eerste week?

20-08-2022 | Vrouw | 30
citalopram (20mg)
Na drie jaar kwakkelen met aan het einde van die drie jaar een heftige depressie op advies van de huisarts begonnen met citalopram. Na 1,5 maand merkte ik al iets verlichting en na 3/4 maanden veel verbetering. Dingen die ik voor de citalopram geleerd had in therapie kon ik door de citalopram beter begrijpen en toepassen in mijn leven, alsof alles op zijn plek begon te val[lees meer...]len. Ik heb het gevoel dat ik meer vanaf een afstandje naar dingen kan kijken en wat makkelijker dingen los kan laten. Hierdoor slaat therapie veel beter aan. Ik kan me nog wel eens druk maken om iets maar ik kan het veel sneller loslaten. Hiervoor kon ik mij vaak moeilijk zetten tot dingen en dit geeft net een extra zetje. Het opbouwen was niet zo prettig. Heel veel moe en misselijk. Nu gebruik ik het 1,5 jaar. Ik heb nog onrustige nachten en meer trek in zoet. Maar voordelen wegen zeker zwaarder dan de bijwerkingen.

19-08-2022 | Vrouw | 38
citalopram (40mg)

18-08-2022 | Vrouw | 21

18-08-2022 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
Zelf heb ik een half jaar getwijfeld om hier aan te beginnen, en heel vaak hier gelezen over ervaringen van anderen. Ik heb (met een verleden met veel angstklachten) na een burnout veel last gekregen van paniekaanvallen en sombere gevoelens. Maar antidepressiva vond ik zo heftig klinken dat ik er niet aan wilde beginnen, maar ik heb het toch gedaan en deel daarom mijn erva[lees meer...]ring. Ik ben langzaam opgebouwd met druppels, 1 mg per 3/7 dagen verhogen. Je hebt altijd zelf de keuze om dat op die manier te doen. Het duurt dan iets langer voor het effect optimaal is maar de bijwerkingen zijn dan veel minder, dus is je angst vooral de bijwerkingen vraag dan om druppels. Ik heb uiteraard bijwerkingen gehad maar deze waren echt prima te overzien en belangrijk om te weten is dat heel veel bijwerkingen alleen in de begin periode zijn. Laat je niet afschrikken van de vele bijwerking verhalen, de meeste bijwerkingen verdwijnen aantal weken nadat je op de streefdosering zit. Ik had de eerst weken wisselend last van maagpijn (dit was niet continu aanwezig beetje golvend). Soms had ik last van wat toegenomen angst, maar ook dat viel erg mee. Mocht je daar last van hebben kan je er oxazepam naast gebruiken, dat helpt. In het begin voelde ik me na iedere verhoging een dag of aantal dagen wat opgefokt en onrustig (alsof je teveel koffie op hebt), voor mij hielp het om dan te gaan sporten en gelukkig ging het ook altijd weer weg. Ook oxazepam kan hiervoor helpen mocht je er echt last van hebben. Libido is misschien iets minder geworden, maar laten we eerlijk zijn als je je erg slecht voelt is die ook niet hoog. In het begin had ik wat problemen met klaarkomen tijdens seks maar dit is nu ook helemaal weg en gaat gewoon weer. 0 seksuele problemen dus! Daarnaast zweten ik veel in de nacht maar ook dat is nu voorbij. Het enige wat ik nu nog heb ik wisselend last van maag en darm klachten. Het belangrijkste! Ik ben ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen want voor mij wegen de positieve effecten veel zwaarder dan de bijwerkingen. Mijn angsten zijn veel minder geworden en ik heb weer meer vertrouwen in mezelf gekregen ook om dingen gewoon weer te gaan proberen. Ik voel me optimistischer, misschien lastig te omschrijven maar de doem-gedachten zijn veel minder. Ik ben continu veel optimistischer en maak me minder druk om dingen. Ik had zelf niet eens door hoe erg ik aan het doemdenken was, tot het opeens weg was en dat voelde erg bevrijdend. Ik voel me rustiger en slaap ook prima. Realiseer je ook dat sommige mensen gewoon van nature minder serotonine aanmaken (bijvoorbeeld mensen met AD(H)D) dus dat het niet gek is dat je hier extra van nodig hebt. Net zoals mensen met suikerziekte, die maken van nature te weinig insuline aan en hebben daar dus extra van nodig. Zo is het ook met mensen die eventueel (tijdelijk) te weinig serotonine aanmaken, die hebben daar dus soms extra van nodig. Ik ben altijd een druk, vrolijk en levensgenietend persoon geweest (los van mijn overmatige angsten die soms opspeelde) maar het kan bij iedereen gebeuren dat je door angst, paniekaanvallen, traumatische ervaring of burnout in een put komt waar je zelf niet meer uit komt. Help jezelf dan. Naast medicatie heb ik ook een psycholoog die ik iedere week zie, ik raad absoluut aan om dat ook te doen om jezelf weer sterker te maken en eventueel ook weer een keer te kunnen stoppen met de medicatie. Ik slik dit nu 5 maanden en ben daar nog niet, maar weet ook dat afbouwen dus ook langzaam met druppels kan.

13-08-2022 | Vrouw | 61
Dysthymie
Slik nu al 3 maanden 20 mg. Letterlijk vanaf de 1e dag voelde ik me beter. Het heeft mijn leven gered. Geen bijwerkingen , ook niet na het ophogen tot 20 mg (na 2 weken). Ik voel me na zeker 10 jaar ellende weer normaal: een neutrale "basis-stemming" en snap nu eindelijk hoe andere mensen zich voelen! Het is alsof ik uit de hel ben teruggekeerd! Ik zou het iedereen die me[lees meer...]t depressie of dysthymie kampt aanraden, schroom en wacht niet te lang; de bijwerkingen hoeven er dus niet te zijn en de kwaliteit van je leven gaat er zó op vooruit! DIt middel blijf ik mijn hele leven slikken, nooit meer wil ik er van af.

12-08-2022 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Ik had mijn hoop gevestigd op dit middel om te helpen met overkomen van lichte angstgedachten na een reeks vervelende ervaringen in het afgelopen jaar. Thuis ervaarde ik nauwelijks angst, alleen in sommige situaties buiten de deur kon ik overprikkeld raken. Vanaf dag 2 in opbouw 10mg kreeg ik heftige bijwerkingen; angstaanvallen, droge mond, overmatig zweten, hoofdpijn, du[lees meer...]izeligheid, hartkloppingen en diarree. Omdat ik wist dat dit er in de opbouwfase bij kon horen toch doorgezet, met 3 x per dag 2,5mg oxazepam ernaast. Na een week werden de klachten echter erger, kreeg ik kaakspanning, was ik 3kg afgevallen en had ik verwijde pupillen, spierspanningen in mijn armen en benen. Bij de huisarts op dag 11 bleken mijn hartslag en bloeddruk veel te hoog. Na overleg met de psychiater in het ziekenhuis, is besloten om me meteen van het middel af te halen omdat ik leek af te stevenen op een serotonine syndroom. Uiteraard werkt dit middel voor iedereen anders, maar op het moment dat de bijwerkingen vrij heftig zijn, twijfel dan niet om een extra check met je huisarts te plannen.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum