Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

Citalopram

Arjen Walstra (26-04-2013)

14-11-2018

Citalopram (citalopram)

Na een heftige periode kreeg ik een burn-out. Na een aantal maanden zakte ik weg in een depressie ondanks dat ik therapie had. Ik dacht dat ik er zelf wel uit kon komen zonder medicatie. Ik durfde en wilde niet aan de medicijnen vanwege eerdere ervaring met AD jaren geleden. Uiteindelijk was ik het vechten moe en kwam geen stap verder. Raakte zelfs dieper in een “zwart[lees meer...] gat”. Toch maar aan de AD. De eerste 3 maanden heb ik 15 Mg escitalopram geslikt maar deze hadden weinig effect en de dosis verhogen mocht niet. Ik was ontzettend teleurgesteld. Toen ben ik overgestapt naar 20 mg Citalopram en na 3 weken opgebouwd naar 40 mg. Ben nu 8 weken verder en zo blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om AD te nemen. Ik heb weer zin in het leven en zie weer een toekomst waaraan ik kan werken. De bijwerkingen vielen achteraf mee, ik ervaarde ze als vervelend maar niet heel heftig. Ik was onrustig en had een opgejaagd gevoel. Kreeg hiervoor oxazepam en ben deze nu aan het afbouwen. Bij de opstart zag ik ook wazig en had last van obstipatie. Ik hoop dat mijn verhaal iemand kan helpen die het ook moeilijk vindt om de keus te maken om met AD te starten.
06-11-2018

Citalopram (citalopram)

Zo'n anderhalf jaar gebruikt voor depressie. Nauwelijks tot geen bijwerkingen toen ik begon met het medicijn, of toen ik na ongeveer een jaar dubbele dosis kreeg. Het gewenste effect op mijn depressie bleef echter ook uit. Na anderhalf jaar en inmiddels een dosis van 40mg per dag, besloot ik in overleg met mijn psychiater om te stoppen. Aangezien ik in die tijd soms verg[lees meer...]at te slikken, wist ik dat het medicijn niet werkte naar mij. Op basis daarvan ben ik gestopt met slikken, zonder af te bouwen. In de drie weken die volgden, merkte ik dat wel mijn lichaam verslaafd eraan was geraakt: ik kreeg rillingen, zweetaanvallen, was duizelig, gedesoriënteerd, draaierig en dat soort klachten. Ik kon geen auto rijden in die weken. Ook qua stemming was ik even bang dat ik de verkeerde keuze had gemaakt, maar na een aantal weken merkte ik dat ook die afkickverschijnselen wegvloeiden. Samenvattend was het beginnen met het medicijn simpel: ik heb nauwelijks tot geen bijwerkingen gehad. Dat in tegenstelling tot stoppen met het medicijn. Ik zou mensen aanraden om het medicijn te proberen, maar als het niet werkt na een maand of 3 ook echt te stoppen en dan niet te gaan twijfelen doordat afkickverschijnselen optreden.
02-11-2018

Depressief

Ik had dit medicijn waarschijnlijk jaren geleden al moeten hebben. Ik herken mezelf niet meer ik durf meer. Ik ga alleen kleding kopen of op een terras zitten en ik voel me helemaal prima. Geen schaamte en geen zorgen over wat mensen wel niet zouden denken over me. Ik durf mezelf te laten zien en (nog belangrijker) horen. Ik ben mijn huisarts onwijs dankbaar voor de citalo[lees meer...]pram. Het heeft mijn leven beter gemaakt. De bijwerkingen had ik alleen last van toen ik ermee begon en toen het opgehoogd werd. Libido is wat minder momenteel, maar daar kan ik mee leven. Ik wil me de rest van mijn leven voelen zoals ik nu doe !
01-11-2018

Chronische depressie

Ben acht weken aan de citolepram eerst drie weken 10mg,daarna verhoogd naar 20mg Kreeg 12 oktober een hartinfarct Sinds gisteren afbouwen naar 10 en dan afwachten wat cardioloog als alternatief voorstelt. ik ben een vrouw van 59 en goed huiverig geworden van dit alles!
29-10-2018

Citalopram (citalopram)

Heel blij dat ik hiermee gestart ben. Ik voel mezelf zoveel beter! Minder angstig en blijer. In het begin meer last van depressieve gevoelens en angsten maar ik heb doorgezet en na een tijdje ging dit veel beter.
24-10-2018

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik tot heden nog steeds citalopram vanaf 2016 toen mijn paniekaanvallen begonnen heb ik deze voorgeschreven gekregen van mijn huisarts eerst durfde ik ze niet in te nemen omdat ik zo bang was juist aanvallen te krijgen uiteindelijk toch gedaan en merk als ik ze tijdje niet inneem ik weer zoveel onrust krijg ik ben zeeeer tevreden over de citalopram
19-10-2018

Citalopram (citalopram)

Ik zou starten met pil van 20mg .werdt hier zo ziek van dacht dat ik out zou gaan.heb je met opbouwenmet druppels minder last van ziek zijn.
19-10-2018

Citalopram (citalopram)

Meerdere keren heb ik een bijdrage geschreven over mijn gebruik van citalopram. Ik gebruik het in druppelvorm van het merk Cipramil. Ik begon met tabletten, maar na 2 weken ging ik over op druppels. Omdat druppels 100% worden opgenomen door het lichaam, staat 1 druppel van 2 mg gelijk aan 2.5 mg in tabletvorm. Uiteindelijk heb ik over een periode van 4 maanden opgebouwd to[lees meer...]t 7.5 mg (3 druppels). Dat was halverwege augustus. Ik voelde me stukken beter en had weinig last meer van mijn "angst-voor-de-angst". Ik moet hierbij ook opmerken dat ik A(ccepteance) and C(ommitment) T(herapy) volg. Voor mij een geweldige combinatie. Mijn plan was (in overleg met huisarts en psycholoog) om een paar maanden de 3 druppels per dag in te nemen. Ik merkte echter dat ik vooral 's-ochtends (ik neem de druppels rond 6 uur als ik wakker word) moe was en dat ik last van de spieren in mijn bovenbenen had. Bij dat laatste het gevoel van "verzuurde spieren" na inspanning. In de loop van de dag ging dat gevoel over. Ik ben toen (weer in overleg met huisarts en psycholoog) gaan minderen. Eerst 3 weken, 1 dag 2 druppels, de volgende dag 1 druppel. Toen 3 weken 5 dagen 2 druppels en 2 dagen 3 druppels. Daaran 3 weken 6 dagen 2 druppels en 1 dag 3 druppels. Nu in week 28 sinds het begin zit ik op 2 druppels per dag en dat gaat goed. Ik maak weer wandelingen van een uur tot anderhalf uur. Fiets en kan als het moet achter de kleindochters aanhollen. Het plan is dit over de wintermaanden vol te houden en te kijken of er verder afgebouwd kan worden volgend jaar lente. Rond die tijd zijn de omstandigheden rond de ziekte van mijn dochter ook verbeterd. Het is natuurlijk aan een ieder om naar de eigen situatie te kijken, maar ik kwam erachter dat méér niet altijd beter hoeft te zijn, hoewel wij in onze maatschappij daar bijna altijd van uit gaan.
18-10-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Ik ben veteraan met ptss, hiervoor gebruik ik als hulpmiddel Citalopram 10 Mg. Geweldig middel om mijn stress level te reduceren waardoor mijn geest tot rust komt. Zal hierdoor dit middel zeker blijven gebruiken, ben weleens 3 maanden gestopt. Hierdoor ontstonden gelijk weer klachten. Bijwerkingen zal ik mee moeten leren leven, ik geef niet toe aan de vermoeidheid en p[lees meer...]robeer veel te bewegen, hierdoor voel ik me wel weer fysiek fitter. Echter wat ben ik soms toch moe ervan😬
13-10-2018

Dwangstoornis

Citalopram is een mild medicijn dat verlichting brengt bij angst en dwang problematiek. Het neemt de angst en dwang niet weg, maar zorgt ervoor dat angst- en dwanggedachten te behappen zijn. 1-6 weken: veel bijwerkingen (hoofdpijn, misselijk, onrust, paniek, seksueel). Na 6 weken: het middel begint te werken en de bijwerkingen verdwijnen. Het starten met Citalopram[lees meer...] kan moeilijk zijn door de bijwerkingen. Deze bijwerkingen verdwijnen vanzelf. Voor de mensen die reviews achter laten na twee weken: geef het middel een kans en evalueer het medicijn na minimaal drie maanden.
12-10-2018

Citalopram (citalopram)

In de aanloop naar mijn scheiding heb ik veel last van een gespannen lichaam en het niet kunnen stoppen met denken. Oxazepam hielp op momenten, maar als deze uitgewerkt was begon het opnieuw. uiteindelijk voelde het alsof mijn lichaam "op" was. De huisarts stelde voor om te beginnen met Citalopram. Na een week kon ik mijn huisarts wel kussen! Mijn lichaam is ontspannen en [lees meer...]ik loop niet meer hele dagen te "malen". Ik heb drie dagen last gehad van zweten in bed, maar dat is nu voorbij. Er heerst nu vooral rust in mijn hoofd en lichaam, ik kan niet wachten tot ik volgende week naar de 20 mg mag!
11-10-2018

Citalopram (citalopram)

Na onverklaarbare heftige lichamelijke klachten waarbij ik niet serieus genomen werd en er maar geen ookzaak werd gewonden heb in het ziekenhuis zag ik het niet meer zitten, was doodsbang en heb om een zoekenhuispsychiater gevraagd. Deze schreef mij citalopram voor en ik zou 2 maanden later cognitieve gedragstherapeutische krijgen. 2 dagen na in name begonnen voor Mij a[lees meer...]lle bijwerkingen in alle heftigheid. Het ging net 3 dagen goed (alleen oxazepam en sporadisch een halve of kwart ritrovil als ik een aanval had) 2 dagen na inname in een heel diep dal geraakt......super depri en zat de hele dag te huilen. Had de ene na de andere paniekaanval en hyperventilatie waar ik bijna niet zelfstandig uit kon komen. 24u per dag gespannen en zenuwachtig met gejaagdheid. Ademhaling op hol en ga zo maar door....ik had bijna alle bijwerkingen die er waren. Ik had nog geen therapie en dus werd het zo erg dat ik het liefste opgenomen wilde worden bij de ggz want voor mijn gevoel kwam ik niet uit de aanvallen. Hartkloppingen Meerder keren badend in het zweet wakker, trillen koude rillingen en hartkloppingen Na meerdere consulten met de psychiater via de telefoon besloten om mijn 4x10mg oxa op te schroeven naar 4x20 om door de bijwerkingen heen te kunnen komen. Ook kreeg ik mirtazapine 7,5 voor de nacht. Er is nog veel meer gebeurd maar door uitleg van angst en paniek EN zelf te realiseren waar het mis gegaan is, gaat het nu eigenlijk best goed met mij. Ik kan alles goed relativeren, weet de oorzaak waardoor mijn lichamelijke klachten zo verergeren (stress en spanning) en zit lekker in mijn vel. Ik wil dus nu alles dus weer gaan afbouwen en kijken of het beter gaan echt door mezelf komt of door alle medicatie. Dit uiteraard in overleg met syneada. Alleen is de eerste afspraak voor het afbouwen pas 20nov .... en ik wil niet zolang aan die hoge dosering oxa zitten, dus ben ik al langzaam begonnen met die af te bouwen. De andere 2 cita en mitra doe ik onder begeleiding
10-10-2018

Dwangstoornis

Ik heb een dwangstoornis en voel me daarnaast depressief en leeg. Ben 16 dagen geleden begonnen met eerst 3 dagen 10 mg en tot nu 20 mg. Op dit moment merk ik dat ik mij alleen maar slechter angstiger en leger voel. Moet heel veel huilen en slaap slecht, mijn dagen worstel ik door.. in de avond voel ik mij iets beter, slapen doe ik maar een paar uurtjes dan word ik wakker [lees meer...]en begint het weer. Ik loop ook bij een Psycholoog en Psychiater doe CGT dit moet gaan helpen maar ik kan het niet opbrengen ander gedrag te vertonen het oude zit er zo in geslepen. Mijn dwang lijkt alles kapot te maken, dit is tot nu toe nog niet zo.. maar ik zie het afbrokkelen, relatie, werk, familie het maakt me ontzettend angstig. Weet iemand na hoe lang ik resultaat kan verwachten en de angst minder gaat worden, ik ben op.
05-10-2018

Citalopram (citalopram)

Sinds 10 jaar slik ik Escitalopram, 1x 10 mg per dag. De eerste weken bijwerkingen gehad (angstig, "onwerkelijk" gevoel, ziek/naar) maar daarna geen bijwerkingen meer. Voor mij is het een wonderpil. Vanaf mijn 22e regelmaat anti depressiva geslikt, maar voor mij is dit de beste medicatie. Ik slik het tegen angst en paniekaanvallen. Voorheen had ik hier enkele keren per wee[lees meer...]k last van, nu blijft het beperkt tot een paar keer per jaar. Wel eens geprobeerd om te stoppen maar dat voelde zo slecht dat ik besloten heb het te blijven slikken. De werking ervan is nooit afgenomen
03-10-2018

Citalopram (citalopram)

Gebruik het nu 2 weken. Langzaam opgebouwd, paar dagen 5mg, daarna een paar dagen 10mg, 15 mg en nu 20mg. De mist in m'n hoofd is nog niet weg, bijwerkingen zijn er wel. Hoofdpijn, strakke kaken, een verdoofd gevoel en snachts veel dromen. Ik kan tot 6 uur na inname niet autorijden, ik voel me niet vertrouwd genoeg dan. Ik merk wel dat mijn lichaam eraan went, hopen dat da[lees meer...]t doorzet.
26-09-2018

Chronische depressie

Na jarenlang depressief te zijn geweest ben ik in 2014 begonnen met het middel citalopram. Dat was de eerste weken erg wennen. Ik was misselijk en ook wat duizelig. Na een week of 4 gingen de bijverschijnselen over. Heel langzaam ben ik mij steeds beter gaan voelen. Ik gebruik het middel nog steeds en zou eigenlijk nooit meer zonder willen. Af en toe heb ik nog een terugva[lees meer...]l, maar deze terugvallen zijn minder diep als voorheen en duren minder lang (als in enkele dagen).

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum