citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

05-04-2021 | Man | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb vanaf m’n 25ste zeer gewelddadige dromen die de dag erg beïnvloeden, net of ik daardoor in een soort geestelijk druk pak liep of een geestelijke dwangbuis. Zo’n 10 jaar geleden ben ik met een lichte doses (10 mg) citalopram begonnen en sindsdien heb ik een veel betere nachtrust met zeker 90% minder geweld en angst dromen Zodra ik een avond vergeet de pil in[lees meer...] te nemen is direct de ellende in de nacht weer daar. Hiermee bewijst het pilletje toch echt z’n werkzaamheid bij mij

03-04-2021 | Vrouw | 31
citalopram (10mg)
Sinds 2017 heb ik een angststoornis die zich vooral uitte in de nacht. Daar ben ik na een jaar weer uitgekomen door veel therapie. In de jaren die volgden nog 2x een terugval gehad die best heftig zijn. Op advies van de dokter dit medicijn gaan gebruiken om er weer bovenop te komen en een volgende terugval te voorkomen. Ik was heel bang om er aan te beginnen, maar het is m[lees meer...]ij erg mee gevallen tot nu toe. Ik gebruik het nu bijna 2 weken en heb bijna geen bijwerkingen. Werd soms ietsjes angstiger maar niet extreem. Ik begin al wat verandering te merken in positieve zin. Huilbuien zijn al over die ik bijna elke dag had. Ook ben ik gestopt met medicatie om te slapen, dit gaat nu ook al goed. Ik ga dit doorzetten om nog meer mezelf te worden. Ik heb wel vertrouwen in dit medicijn!

31-03-2021 | Vrouw | 43
citalopram (10mg)
Ik snap de angst voor bijwerkingen heel goed. Ben je al begonnen? Ik ben nu 1 jaar burn-out en blijf steeds terugvallen krijgen, dus toch maar begonnen met dit medicijn. Heel eng omdat ik amper energie heb, laat staan om dit medicijn op te kunnen vangen. Ik slik nu 10 dagen, eerste 2 dagen 5 mg en daarna 10 mg. Bij 5 mg kreeg ik hoofdpijn en bij 10 mg op dag 3,4,5,6 een to[lees meer...]ename van angst en paniek, ook meer trillen, weinig energie en geen eetlust. Het voelt als een zware terugval van een burn-out. Na dag 6 verdwenen de bijwerkingen. Op dag 14 wil ik verhogen naar 20 mg, ook weer heel spannend, maar als het me gaat helpen om de angst wat te dempen om energie op te kunnen bouwen, dan is het het zeker waard.

28-03-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Neem deze troep niet! Ik vroeg nog na bij de dokter: kun je er tinnitus van krijgen? Ze zei: ik ken niemand. En ja hoor, na 3 dagen begon het en op dag 5 flink suizen en een piep. Meteen gestopt, ondanks het advies van 2 artsen om door te gaan. Geen dag spijt van gehad. Ik kreeg een paniekaanval doordat ik tinnitus kreeg! Ik bid voor een wonder dat het weggaat, maar bizar,[lees meer...] dit middel had ik noooooit mogen krijgen. Niemand niet. Regelrechte troep! Ik geloof meer in EMDR en goede coaching bij angsten. Na een EMDR sessie was m’n angst voor een komend gesprek bijna weg! Zo fijn! Geen troep meer voor mij, doe mij maar EMDR.

27-03-2021 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik heb mijn leven weer terug! Twee en een halfjaar geleden begonnen met dit medicijn. Ik kende al jaren angst, paniek en depressieve gevoelens. Ik begon met 10mg en na twee weken overgegaan naar 20mg. Ik vond het ontzettend eng om te beginnen met het medicijn, maar wat ben ik blij dat ik het wel gedaan heb. Ik heb mijn leven terug! De eerste week voelde ik me soms wat afwe[lees meer...]zig, maar na een week was dit volledig weg. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Beste keuze uit mijn leven!

23-03-2021 | Man | 33
citalopram (30mg)
Ik slik nu ruim 10 jaar citalopram. Eerst 20 mg toen 40 en nu 30. Het helpt goed tegen depressie. Angst ook behalve is erg stressvolle situaties. Vanwege toch wel veel bijwerkingen heb ik in 2016 geprobeert te stoppen en over te gaan naar een ander middel. Dit was de slechtste keuze die ik kon maken . Ook al deed ik het met hulp van de psychiater. Ik werd zwaar depress[lees meer...]ief en kon alleen maar huilen. Mijn vrouw liep bijna bij me weg. Ben toen toch weer begonnen en gelukkig ging het snel beter. De bijwerkingen toch voor lief proberen te nemen. Ergste voor mij is de spierverslapping en vaak last van zware benen. Ook vaak last van onrustige tintelende benen savonds. Vooral in bed. En zoals bekend van antisepressieva wordt je vlak kwa emoties. Niet meer depressief maar ook niet echt vrolijk. Als ik hard moet lachen krijg ik snel een zere kaak en nek. Maar als je echt deprie en angstig bent slik je dit liever dan je de hele dag naar voelen.

22-03-2021 | Vrouw | 33
citalopram (20mg)
Ik heb jaren last gehad van somberheid en angstklachten en hier verschillende vormen van behandelingen voor gehad. Citalopram heeft mij geholpen van deze klachten af te komen. Binnen twee weken na het starten werd mijn stemming duidelijk beter en nam ook mijn angst af. Nu na twee jaar klachtenvrij te zijn geweest ben ik onlangs in rustig tempo gaan afbouwen. Dit ging [lees meer...]goed totdat ik volledig was gestopt. Binnen een aantal dagen kwamen mijn somberheid en angstklachten helaas weer terug. Sinds kort ben ik dan ook weer gestart, weliswaar met een lagere dosis (10 mg) en gaat het weer goed met me. Voor mij werkt Citalopram dus heel erg goed. Het enige nadeel vind ik de bijwerking libidoverlies. Daar heb ik helaas wel echt last van. Maar omdat dit medicijn mijn stemming zo veel beter maakt en ik hierdoor kan genieten van het leven neem ik deze bijwerking voor nu voor lief.

20-03-2021 | Vrouw | 46
citalopram (5mg)
Ik heb ze nu al 3 dagen in huis maar durf ze niet te nemen. Ook bang voor de bijwerkingen.. ben herstellende van een burnout met angst klachten. Omdat ik alleen met mijn zoon woon ben ik huiverig om ze te nemen.. hij is toch van mij afhankelijk.

02-03-2021 | Man | 28
citalopram (10mg)
Vanwege depressie en angststoornis begonnen aan Citalopram. Zeven jaar tegen deze keuze aan gehangen en alle andere opties geprobeerd. Het was de angststoornis die het zo eng maakte. Met doodsangsten slikte ik mijn eerste pilletje en zat ik trillend van angst klaar voor de vreselijkste bijwerkingen, en toen... Gebeurde er niks. Ik kreeg een beetje een droge mond. Ik ove[lees meer...]rtuigde mezelf dat het vast nog ging komen, maar de weken gingen voorbij en er kwam niks. De droge mond blijft en ik merkte ook dat er op seksueel gebied wat meer stimulatie nodig is om een hoogtepunt te bereiken. Verder heb ik absoluut niks gemerkt van de Citalopram qua bijwerkingen. Qua effect begon ik al erg snel verandering te merken. Ik heb de neiging erg gevoelig te zijn voor geneesmiddelen en merkte al binnen twee weken dat ik vrolijker was en meer energie had. De donkere bril van de depressie ging af en ook de (sociale) angststoornis leek langzaam af te nemen. Opeens durfde ik dingen die ik eerst doodeng vond: een winkelmedewerker wat vragen, iemand op straat aanspreken die in de weg stond. Kleine dingen die voor mij doodeng waren voorheen. Mijn vriendin en andere mensen om me heen zeiden dat ik een totaal ander persoon leek: vrolijker en energieker. En zo voel ik me ook. Eerst geloofde ik nog dat het misschien een placebo effect wat maar na 7 weken kan dat ook niet meer. Het werkt echt en het is geweldig. Het gaat niet je totale leven veranderen, maar het is het zetje in de rug wat ik nodig had. Hetgeen wat me 's ochtends uit mijn bed en onder de douche krijgt. Hetgeen wat zorgt dat ik niet meer overbelast raak door de kleinste dingen. Hetgeen wat me dingen laat doen die vroeger te eng waren. Het helpt me rationaliseren. En op die manier kun je gewoontes opbouwen en via exposure je angsten overwinnen zodat je hopelijk snel zonder de pillen een normaal leven kunt leiden. Dus voor mij is Citalopram een geweldige keuze geweest. Veel recensies zijn van mensen die net begonnen zijn en moeten niet te serieus genomen worden. Het kan tot 8 weken duren voor je iets merkt en bijwerkingen zijn voor iedereen anders. Doe je eigen research en maak een weloverwogen beslissing. Voor mij was het na vele jaren twijfelen de juiste keuze.

01-03-2021 | Man | 61
Depressief
Dit medicijn helpt mij uistekend en door de geringe bijwerkingen bevalt het mij goed. Door gebruik andere medicijnen is mij wel een maagtablet aanbevolen die ik trouw als een duo inneem. Innemen is eenvoudig door de geringe omvang van de tablet. Ben na enige tijd wel verandert van inname moment naar na de avondmaaltijd.

23-02-2021 | Vrouw | 45
Stress
Ik was “bang” te beginnen met een AD en overweeg na vier dagen op te geven. Het niet kunnen slapen nekt mij. De ochtenden voel ik mij gejaagd en gestressed mijn hartslag is dan ook hoog .

21-02-2021 | Vrouw | 30
Depressief
Ik slik citalopram 2 maanden Na een paar dagen voelde ik me rustiger en ervaarde ik emoties minder intens. Dwang en angstklachten vlakken af! Door het gebruik van citalopram ben ik echt minder depressief en ervaar ik meer emotionele stabiliteit.

18-02-2021 | Vrouw | 27
Chronische depressie
(..) (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

17-02-2021 | Vrouw | 61
citalopram (10mg)
na de geboorte van mijn dochter 30 jaar geleden, ben ik op voorschrift van de huisarts citalopram gaan slikken. Ik heb verschillende malen geprobeert te stoppen zonder resultaat

15-02-2021 | Vrouw | 46
citalopram (30mg)
Totaal geen bijwerkingen gehad. Van 10 naar 20 nu 30 in een maand depresie weg somberheid weg alleen nog spierspanning. Kreeg diazepam er bij voor eventueel erge bijwerkingen geen bij bijwerking gehad Met 6 wk slaat het echt aan

15-02-2021 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)
Twee jaar geleden een burn out gekregen, uiteindelijk toch maar begonnen met het medicijn. Na het afbouwen ging het goed. Tot ik veel stress kreeg op mijn werk. Weer begonnen met citalopram. Twee jaar geleden amper bijwerkingen gehad, en nu enorm veel. Tip: Rustig opbouwen (niet te lang over doen want bij elke ophoging heb je weer kans op bijwerkingen), een vast tijdst[lees meer...]ip aanhouden en veel rust inplannen. Doordat ik alles wilde blijven doen tijdens de opbouw, kreeg ik alleen maar meer klachten. Geef je over aan de eventuele bijwerkingen, en ga desnoods tijdelijk even wat minder werken. Uiteindelijk zal het zijn werk doen, en dan voel je je weer goed. Succes iedereen.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum