Ervaringen met Citalopram

citalopram

BIJWERKINGEN

verminderde eetlust angst verwijde pupillen nerveus gevoel stijfheid kaak beïnvloedt het centrale zenuwstelsel handen trillen of trillen tijdens het rusten zelf verminking lichthoofdig koud zweet

Postnatale depressie (12 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

19-04-2023 | Vrouw | 25
citalopram (10mg)
Ik heb een combinatie van depressie, angst- en dwangstoornis. Ik slik dit nu precies 1 week. Op dag 1 merkte ik gelijk de bijwerkingen al. Ontzetten zweten, misselijk, mistig in mn hoofd, alsof ik aan het dromen was, en in de eerste nacht de hele nacht door paniekaanvallen gehad. Ik wist niet dat het zo snel al ‘in zou kicken’. De dagen erna vooral veel slaapproblemen geha[lees meer...]d: zowel slaperigheid als slapeloosheid. Mijn concentratie en geheugen was ook ontzettend slecht, in zo’n erge mate dat het gewoon gênant werd op werk (in een kwartier tijd 3x dezelfde vraag stellen). Ook ontzettend verwijde pupillen gehad alsof ik aan de mdma zat. Wel merkte ik al vrij snel dat ik geen angst meer voelde, eigenlijk op dag 2 al. Alleen twijfelde ik of dit kwam door het gebrek aan slaap. Wanneer ik heel slaperig ben voel ik mij normaliter ook behoorlijk afgevlakt namelijk. Maar op dag 3 merkte ik ook dat ik mij niet meer somber voelde. Ik voelde me ook niet bepaald blij, maar gewoon neutraal (terwijl ik normaliter op dat moment mij somber voel, dus dat was nieuw voor me). Vanaf dat moment is het eigenlijk alleen maar bergopwaarts gegaan. Mijn dwang is totaal weg, ik doe dingen niet meer in een bepaalde volgorde, maar gewoon wat er in mij opkomt, angst voel ik niet meer en ik leef echt in het nu. De nare bijwerkingen lijken langzamerhand weg te gaan (op het zweten na dan). Het enige negatieve is dat mn gevoel heel afgevlakt is. Ik voel mij niet meer angstig of somber, maar ook niet heel blij. Ik kan nog wel gewoon lachen of tot op een bepaalde hoogte blij zijn zoals wanneer de zon schijnt, maar meer gevoel dan dat komt er niet echt. Ik hoop dat dit slechts een bijwerking is en dat ik nog wel wat meer ga voelen..

18-04-2023 | Vrouw | 48
citalopram (20mg)
het helpt mij om in mindere tijden het hoogf koel te houden en positief te blijven

15-04-2023 | Man | 26
citalopram (40mg)
Goedemiddag allen, Ik slik nu bijna 6 weken 40mg Citalopram. In de basis gaat het wat beter maar word in de ochtend mega onrustig en gespannen wakker. Daarnaast loopt de spanning in de dag op in de buik en voel ik me soms wat depressief. Zijn er mensen die dit herkennen? Zijn dit nog bijwerkingen? Gaat dit over?

14-04-2023 | Vrouw | 56
citalopram (10mg)
Ik slik nu 7 dgn citalopram 10mg. Ben hiermee begonnen vanwege aanvallen dat ik me helemaal niet goedvoelde met gevolg paniek en angst. Heb bloedonderzoek gehad en hartfilmpje hier kwam niks uit. Arts adviseerde met citalopram te beginnen. Maar wat is dit zwaar, continue bang voor dood, voel me zo afwezig afgewisseld met huilbuien ,snachts niet durven slapen onrust. Hee[lees meer...]ft iemand dezelfde ervaring en kan mij beetje oppeppen want op dit moment wil ik eigenlijk stoppen en is het misschien beter om ze savonds in te nemen ipv smorgens

14-04-2023 | Man | 76
Sociale fobie
tot nu toe, na 1 maand innemen van 5 druppels per dag bloeddruk is lager geworden maar angst niet veel minder, gebruik daarnaast nog oxazepam. het is de bedoeling dat citalopram de oxazepam op termijn gaat vervangen, ben benieuwd

13-04-2023 | Vrouw | 43
Psychische klachten
Na mijn kankerdiagnose en die van mijn zus raakte ik overspannen, ik kon niet meer. Het begon met hyperventilatie en daarna paniek en angstaanvallen. In eerste instantie oxazepam gebruikt maar dat hielp niet genoeg. Toen voor de zoveelste keer naar de huisarts en tegen mijn gevoel in begonnen met 10 mg. De eerste 2 weken waren een hel, alles werd nog eens erger. Maar ik hi[lees meer...]eld vol! Nu bijna 7 weken later voel ik me een ander mens. Geen oxazepam meer, ik kan weer lachen ipv huilen de hele dag en durf weer naar de toekomst te kijken. Al moet ik dit mijn hele leven slikken, dat boeit me niet. Het helpt me.

12-04-2023 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Na lang (een jaar) twijfelen of ik wel of niet wilde starten met medicatie, ben ik afgelopen november begonnen met 10 mg citalopram. Dit hielp mij enorm, ik voelde me over het algemeen altijd redelijk goed en ik was een stuk minder somber, ik kon me beter concentreren en had meer energie. Ik had weinig last van bijwerkingen (obstipatie maar na verloop van tijd ging het weg[lees meer...]). Ik kon weer dingen doen en had zin om dingen op te pakken. Mijn motivatie was terug. Gezien ik de medicatie niet alleen was begonnen tegen somberheid maar ook voor een sociale fobie heb ik met de huisarts besloten om na 2 maanden op te hogen naar 20 mg, want voor angst hielp het helaas (nog) niet. Meteen vanaf dag 1 voelde ik me slechter en de eerste week voornamelijk heb ik me nog nooit in mijn leven zó slecht gevoeld. Iedere minuut van de dag dacht ik wanneer houd dit op, ik wilde het liefst de hele dag in bed liggen. De weken daarna werden de klachten iets minder, maar ik voelde me nog steeds slechter dan voordat ik medicatie slikte. Ik had last van enorme vergeetachtigheid, ik had een paniekaanval gehad wat ik daarvoor nog nooit in mijn leven had meegemaakt, ik trilde, was somber en was moe. Na 2 maanden merkte ik nog steeds geen verbetering en daarom besloten om weer terug te gaan naar 10 mg. Helaas werkte de 10 mg ook niet meer, wellicht omdat de 20 mg te veel was voor mij en mijn lichaam de stof helemaal niet meer tolereerde. Ik voelde me net zoals zonder het gebruik van medicatie. Na nog weer 8 weken/2 maanden ben ik ook daar mee gestopt. De afkickverschijnselen vallen reuze mee, alleen duizeligheid maar dat neemt af. Morgen heb ik een afspraak met de huisarts voor het starten van een nieuw antidepressivum. Over het algemeen ben ik heel tevreden over het gebruik van de 10 mg, dat liet me even weer zien hoe leuk het leven kan zijn, ik heb hoop dat dat gevoel weer terug komt. Mijn tip: als het medicijn aanslaat, hoog dan niet zo snel op. Wacht in ieder geval wat langer dan 2 maanden, kijk het wat langer aan, wie weet werkt het nog beter op de langere termijn.

11-04-2023 | Vrouw | 33
citalopram (30mg)
Goedemiddag, ik heb hier al een keer wat geplaatst over dat ik van de paroxentine naar de citalopram ben gegaan. Ik had 6 weken 20 mg geslikt, deed bij mij niks, angsten werden erger , de bijwerkingen zijn erg duizelig , zweetaanvallen, heel erg moe, geen ritme meer en eet slecht. Nu 4 dagen aan de 30 mg en moet zeggen dat ik er nog niet heel erg tevreden over ben, het e[lees meer...]ne moment kan ik weer even genieten van het feit van alles om me heen maar is altijd maar van korte duur waardoor ik me afsluit en alleen maar kan liggen. Ik baal er enorm van ik wil de hoop erin houden maar hoe doe je dat als je nog steeds niet de winkels in durft of buiten de deur een hapje eten zonder helemaal gespannen te raken. Iemand die Mischien ook meer tijd nodig had om hier aan te wennen? Oja ik slik wel oxazepam erbij maar door dat alles zo heftig is slik ik er 3 op een dag. Hoop zo dat iemand mijn verhaal erkend en mij Mischien advies kan geven. Mijn geduld raakt een beetje op…..

11-04-2023 | Vrouw | 57
citalopram (10mg)
Sinds 10 dagen gebruik ik de druppels van Citalopram. Opgebouwd nu van 2 naar 5 druppels. Moet nog door naar 8 a 10. Maar de meeste dagen tril ik enorm van binnen, van top tot teen! De tinnitus wordt ook erger. Ook overal spierpijn, waar ik nou juist van af was :( Bij de apotheek adviseren ze om wat langer door te gaan op 4 druppels. Ze zijn niet bekend met het heftige tr[lees meer...]illen.De dokter zegt: schouders er onder, een stijve spier kan er ook nog wel bij :( Ik twijfel of ik door moet gaan...

08-04-2023 | Man | 54
citalopram (40mg)
Begonnen met 10 mg in november voor ernstige angst klachten na verlijden van dochter . Zit nu in april op 40 mg en merk nog steeds geen verbetering. Vooral in de ochtend is het een ramp. Wordt ontzettend nerveus wakker en heb hartkloppingen, dit zakt af tijdens het werk. Oxopam haalt het ergste gevoel weg, ben ook de hele dag aan het klemmen met mijn kaken. Tot nu toe heb [lees meer...]ik weinig vertrouwen dat het medicijn gaat helpen.

07-04-2023 | Vrouw | 33
citalopram (40mg)
De eerste week begonnen met 20mg, week was heftig maar na een week alle bijwerkingen weg( leek soms alsof ik op een andere planeet zat ). Toen opgehoogd naar 30mg…zonder problemen. Uiteindelijk opgehoogd naar 40mg. Beetje hoofdpijn en snel moe.. maar verder geen problemen! Ik ben rustiger door de medicatie en ik voel mij toch wel vaker wat beter. Wel in combinatie met ther[lees meer...]apie.

04-04-2023 | Vrouw | 41
citalopram (10mg)
Deze nu 6 dagen genomen, 10 mg. Voordat ik begon ging het redelijk.. nu super veel bijwerkingen, vooral verergering spanning, hoofdpijn etc. Duizeligheid lijkt minder. Kan iemand mij geruststellen? Huisarts zegt klachten duren 1, Mac 2 weken…. Zo voelt het niet! De vraag of het dit wel waard is komt nu steeds omhoog.. maar zou zo graag zien wat de werking gaat doen!

03-04-2023 | Man | 26
citalopram (40mg)
Ik ben in 2017 begonnen met citalopram en daar zat ik op 20MG. Na 5 jaar ben ik naar de dokter gegaan door slechte eetlust en hij liet mij in één keer stoppen en overstappen op clomipramine. Na dit 3 weken te hebben geslikt bij het IHT van GGZ terrecht gekomen door totale angst en paniek zonder nog te kunnen slapen of eten. Ik heb opnieuw mijn bloedwaarde laten testen [lees meer...]en bleek citalopram dus prima te kunnen hebben. 1 week 20mg geslikt en zit nu 3 weken op 40MG. De meeste angst en paniek klachten zijn verdwenen. Het enige waar ik nog veel last van heb is spanning op de buik, onrust in m'n lichaam en wat neutraal in mijn gevoel. War is jullie ervaring? Herkent iemand dit en gaat dit over?

30-03-2023 | Vrouw | 29
citalopram (20mg)
Eind november 2022 begonnen met de citalopram, na veel bijwerkingen en mij echt slecht gevoeld te hebben ben ik zo blij dat ik dit ben gaan gebruiken. Voel mij veel minder angstig, paniek komt niet meer tot een piek en ebt snel weg, voel mij vrolijker en minder gespannen. De slechtere dagen zijn veel beter te handelen en ook dit zijn geen hele dagen meer. enige wat ik so[lees meer...]ms nog heb ik dat prikkelende/ tintelende gevoel tussen mijn wenkbrauwen (neusbrug) hebben meer mensen dit? ik moet in januari 2024 terug om afbouwen te bespreken maar of ik dit wel wil weet ik nog niet aangezien ik mij in jaren niet meer zo gevoeld heb.

30-03-2023 | Vrouw | 33
citalopram (30mg)
Gestart met 10 mg citalopram, 1e week veel bijwerkingen, verergering angst/paniek, somber, geen eetlust, warmteaanvallen. Na 1,5 week begon ik me al iets beter te voelen, na ong 3 weken weer een terugval en i.o.m huisarts opgehoogd naar 20 mg, met ophogen weer bijwerkingen en verergering angst. Na 1 week 20 mg te hebben genomen merkte ik weer verbetering, minder angst en s[lees meer...]temming verbeterd. Na ong 3 weken 20 mg te hebben geslikt weer een terugval en verhoogd naar 30 mg. Dit is waar ik nu op zit. Nu in totaal 9 weken bezig, psycholoog heeft ook aan dat het nooit in een rechte stijgende lijn zal gaan, maar dat het met ups en downs gaat. Voor de moeilijke momenten oxazepam gebruikt. Ik hoop dat dit medicijn mij uiteindelijk gaat helpen, al wel veel goede/positieve momenten gehad!

29-03-2023 | Vrouw | 50
citalopram (10mg)
Ik ga vandaag beginnen met de citalopram en vroeg me af of de Oxazepam gelijktijdig ingenomen kan worden.

Thyrax Duotab (875) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (617) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (594) - Antibiotica - penicillines breedspectrum