citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

15-08-2021 | Man | 21
citalopram (10mg)
Na 1 dag citalopram meteen gestopt. Kreeg erg last van maag-darm klachten die ervoor zorge dat er bloed bij mijn ontlasting kwam. Ook werd ik heel erg slapeloos van dit medicijn. Op de lange termijn weet ik niet wat het doet dus daar kan ik geen mening over hebben.

13-08-2021 | Vrouw | 50
Overgang
Al jaren last van psychische klachten gerelateerd aan de overgang. Heftige paniek aanvallen ,opgejaagd gevoel, sombere gedachten. Helaas werden de klachten in de loop vd jaren steeds heftiger. Gedachten om uit te leven te stappen kwamen ook voorbij. Ik was totaal de weg kwijt en voelde mij niet de vrouw die ik jaren was sterk vol zelfvertrouwen en gelukkig. Sinds ik cita[lees meer...]lopram slik voel ik mij weer mijzelf!! Ben echt blij dat ik deze stap heb genomen .

10-08-2021 | Vrouw | 13
citalopram (10mg)
Onze dochter van 13 jaar gebruikt sinds 6 weken 10 mg citalopram, sloeg slaat goed aan voor zeker 70% echter net te weinig, nu sinds een week 15 mg. Is het nu dan ook zo dat het eerst weer wat minder gaat? Hoe lang duurt het voordat je verbetering ziet?

04-08-2021 | Vrouw | 50
Dysthymie
De kwaliteit van leven is 100% verbeterd sinds ik citalopram slik. Slik sinds 2010 dit medicijn en dank god op mijn blote knieën. Het leven doet geen pijn meer, ik ben stabieler, gooi niet meer iedere paar jaar mijn hele leven overhoop, zak niet steeds weg in een onmetelijk pijnlijk zwart gat, ook wel de hel genoemd. Als ik het eenvoudig wil uitleggen zeg ik: mijn licha[lees meer...]am kan niet zelf de balans vasthouden tussen stofjes die de stemming reguleren. Met het medicijn wel. Net als een diabetespatiënt, die heeft ook externe hulp nodig om zn glucose te reguleren. Zo simpel ligt het voor mij persoonlijk.

04-08-2021 | Man | 38
citalopram (10mg)
Was zeer angstig voor het moment van gebruiken. Las veel meningen over dat het misschien de angst zou vergroten in de eerste dagen. Uiteindelijk gestart met 5mg (4 dagen lang) daarna 10mg. Ben blij dat ik doorgezet heb want ik had geen klachten. De enige klacht die ik had was dat ik vermoeid was. Heb hierbij wel Oxazepram gebruikt op advies van de psycholoog en huisar[lees meer...]ts. Dus voor de mensen die net als ik bang zijn te beginnen schrijf ik dit verhaal. Ik heb dus totaal geen hinder gevonden en ben nu 5 dagen verder! Of het werkt op lange termijn weet ik nog niet maar dan meld ik het wel weer.

02-08-2021 | Man | 29
citalopram (20mg)
Na 4 weken begon ik verbetering te merken. Meer zin in activiteiten, minder somber. Citalopram heeft mijn leven een stuk beter gemaakt. Ik slaap (nog) wel heel onrustig en ben heel veel moe(slik het nu 6 weken). De psychiater geeft aan dat dit nog beter kan worden.. ik hoop het. Elke ochtend moe opstaan draagt niet positief bij aan het herstel van mijn depressie. Desondank[lees meer...]s wegen de positieve effecten zwaarder en heb ik er baat bij. Heeft er iemand ervaring met het slapen?

31-07-2021 | Vrouw | 63
Psychische klachten
Heb voor de 2de keer een burn out, heb de eerste keer een paar jaar Citalopram gebruikt. Heb vorig jaar onder begeleiding van de huisarts afgebouwd. Heb nu weer dezelfde klachten en ben opnieuw met dit medicijn gestart.

30-07-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Oorsuizen! Ben je gevoelig op je oren? Neem dit medicijn niet! Na 3 dagen heftige suis. Nu, 6 maanden later (was na 3 dagen gestopt) is de suis er nog steeds. Neem het niet!

28-07-2021 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik had 4,5 jaar lang last van angst en paniekaanvallen. Het belemmerde mijn hele leven en ik durfde maar geen medicatie te slikken. Bang voor de bijwerkingen. Ik heb in overleg met psychiater 4 weken 10 mg geslikt, rustig aan gedaan met werk en daarna naar 20 mg. Ik had een wat gek koppie, sliep mega goed, moe en misselijk. Maar de angst van nog meer angsten krijgen zijn n[lees meer...]iet gekomen. 6 weken na de ophoging naar 20 mg kreeg ik stukje bij beetje mijn leven terug. Ik durfde meer, ging exposure oefeningen aan (supermarkt, autorijden naar werk toe) en merkte steeds meer succes verhalen! Ik ben het in januari gestart. Nu heb ik een nieuwe baan gevonden waar ik maandag start, huis gekocht met mijn vriend. Eindelijk doen wat ik niet durfde! Het is niet dat de pillen het werk doen, maar ze geven je het setje in de rug om exposure aan te gaan. Ik heb nog steeds angstige momenten, dat mijn lichaam reageert zoals het 4,5 jaar heeft gedaan. Zoals rommelende buik en naar de wc moeten voordat je iets gaat doen dat je spannend vind. Maar ik heb mijn leven terug! Dus twijfel je, probeer het. Overleg met huisarts/psychiater. Vraag op je werk begrip met de opbouw fase en gun jezelf ook de rust om de eerste 2 weken door te komen. Dan komt het goed! En werkt het niet, dan stop je weer. Heb wel een vraagje, hebben jullie ervaringen met alcohol en citalopram? Ik durf niet verder te gaan dan de 2 drankjes namelijk maar soms ben ik wel benieuwd hoe anderen erop reageren!

25-07-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Hallo, Ik zit in een burn-out met angststoornis. Ik gebruikte altijd al paroxetine, maar had het idee dat het niet veel voor me deed. In overleg met de huisarts besloten te switchen naar citolapram. Afbouw paroxetine en tegelijk opbouw citolapram. Ik ben gestart met 10 mg citolapram voor 2 weken en nu 10 dagen 20 mg. Nu lijkt het soms alleen maar erger te worden. Vooral[lees meer...] de angst. Ik weet dat dit in de opbouwfase kan, maar hoop dat iemand me toch even een hart onder de riem kan steken! Of dit herkent….

25-07-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Hallo, Ik ben aan het wisselen van antidepressiva. Ik zit in een Burnout met angstklachten en had het idee dat de paroxetine niet meer veel voor mij deed. De huisarts adviseerde om de paroxetine rustig af te bouwen en meteen de citolapram op te bouwen. Ik ben begonnen met twee weken 10 mg citolapram en sinds 11 dagen 20 mg citolapram. De klachten lijken alleen maar erg[lees meer...]er te worden. Vooral de onrust en angst vind ik verschrikkelijk. Ik weet dat dit in het begin kan toenemen, maar hoop dat iemand het hier herkent en me een hart onder de riem kan toesteken….ik heb er niets bij gekregen ter ondersteuning, omdat ik een baby’tje van 5 maanden heb en alert moet blijven.

25-07-2021 | Vrouw | 56
citalopram (20mg)
Door corona angst in een dip geraakt. Was altijd al gevoelig angst en paniek, maar wist me nog staande te houden. Tot het moment dat het "op" was en te hevige klachten kreeg. Heb me nog nooit zo goed gevoeld als met dit medicijn. Blijf voorlopig slikken. Dan maar 5 kg zwaarder....m

23-07-2021 | Vrouw | 40
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
8 jaar geleden een jaar lang citalopram 20 mg genomen van centrafarm. Kan me niet herinneren dat ik zo'n extreme bijwerkingen had dan nu met 10mg van aurobindo. Ik heb citalopram voorgeschreven gekregen omdat ik na maanden veel stress ineens niet meer op kan staan zonder hevige stress en spanning die me letterlijk verlammen. Heb nu 3x 10 mg oxazepam ter ondersteuning ma[lees meer...]ar sleep me de dagen door. Huisarts zegt doorzetten , zou de overstap naar ander ( centrafarm) opnieuw hele heftige klachten geven ? Ik kan bijna niet meer na 12 dagen.....

22-07-2021 | Vrouw | 41
citalopram (20mg)
Na venlaflaxine en welbutrin Over gegaan naar citalopram 20. Ik merk dat ik wat meer kan genieten dan met de vorige medicijnen Eerste tijd wel moe overdag

18-07-2021 | Vrouw | 27
citalopram (10mg)
Ik vond het suuuuper spannend om te beginnen. Omdat de grondslag van al mijn angsten controleverlies is, vond ik alle verhalen over de bijwerkingen heel spannend. Eindstand ben ik nu een week verder en heb ik nul controleverlies gehad, amper bijwerkingen. Af en toe wat duizelig, overdag soms wat vermoeid en voornamelijk veel honger, maar dat was het dan ook. Ik voel nog ge[lees meer...]en verschil maar dat kan ook niet na een week. Ik wilde vooral deze review schrijven om mensen te helpen die net zoals ik angst hebben om met iets te beginnen vanwege bijwerkingen/controleverlies.

15-07-2021 | Man | 23
citalopram (30mg)
Citalopram is niet een magisch pilletje wat alles oplost, maar maakt het dagelijks leven van iemand met een angststoornis makkelijker (leefbaar). Voor mij werkte het heel erg goed voor angstaanvallen (weg). Tevens werkte het erg goed voor extreme moeheid (mogelijk depressieve symptomen. Het werkt redelijk goed tegen het angstige gevoel in algemeen, maar daar is het[lees meer...] geen wondermiddel voor. Hiervoor moet men toch op zoek naar externe factoren die dit veroorzaken, eventueel met een psycholoog. Bijeffecten, zoals bij alle SSRI's: je gaat je de eerste weken vervelender voelen voordat het werkt. Zelfde geld voor het afbouwen, dat is ook niet fijn. Los daarvan had ik alleen vaker last van zweten. Veel minder bij-effecten dan Venlafaxine.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum