citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

30-12-2021 | Man | 48
citalopram (20mg)
Voor een half jaar terug begonnen met sertraline op aanraden van de psychiater, ben begonnen met 50 mg moest een week daarna op 75 en weer een week later op 100 mg . Heb daarna alleen maar nare bijwerkingen gehad .is haast niet vol te houden en dat 4 maanden lang .ik dacht nu ben ik het zat ga stoppen met deze zooi.vervolgens contact opgenomen met de psychiater en gevraagd[lees meer...] of er misschien iets anders is dat werkt .heb nu 20 mg citalopram ben in middels 4week verder maar wat een hel ben vaak erg onrustig angstig en duizelig is dit normaal of moet ik het nog een paar week de tijd geven .ik weet het zelf namelijk niet meer

25-12-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
In oktober uitgevallen op het werk. Te lang doorgelopen met long COVID en vanaf 18e jaar gegeneraliseerde angststoornis. (was veelal prima te handelen met paroxetine 20 mg). Voor de zomer (2021)besloten dat ik wilde afbouwen met de paroxetine. Naar 10 mg gegaan. Na de zomer wilde ik een keer een andere ssri proberen omdat ik het idee had dat ik afgevlakt raakte van Paro[lees meer...]xetine. 3,5 week terug gestart met citalopram 10 mg. Eerste week helemaal geen bijwerkingen. Tweede week hoofdpijn, misselijk, dunne ontlasting . 3 week enorm angstig. Voelt als een mega terugval. Hele dag gejaagd gevoel, warmte aanvallen, piekeren en de angst is bijna dwang geworden. (Continue hier zoeken of ik iets geruststellends kan vinden) Sinds 5 dagen opgehoogd naar 20 mg. Angst lijkt soms heel klein beetje minder, maar voel mij nu erg somber, bang; dat ik nooit meer de oude wordt. Heb mij nog nooit zo slecht gevoeld als nu. Iemand die dit herkent, door heeft gezet en gemerkt heeft dat het middel is gaan werken? Sinds 4 dagen slik ik af en toe een oxazepam. Heb niet het idee dat dit heel veel doet. Word er voornamelijk moe van. Normaliter ging ik mijn angsten vaak aan. Maar nu ik in deze overspoeling zit weet ik niet waar ik goed aan doe: rustig aan ( hopen dat het op een dag toch opklaart) of toch de angsten aangaan??

23-12-2021 | Man | 28
citalopram (20mg)
Ik kreeg citalopram voorgeschreven voor angst, dwanggedachten, paniek en somberheid. Ik zit nu op 2 weken gebruik van 20mg citalopram. Bijwerkingen waren zo'n 3 uur na inname van de eerste pil gelijk intens aanwezig. Ik kreeg een onwerkelijk gevoel, chemische angst, spierspanning en misselijkheid. Veel ervaringen gelezen en tja, je moet er doorheen. De eerste 3 dagen waren[lees meer...] heftig, na een week waren de meeste bijwerkingen afgenomen. Oxazepam helpt in deze periode om er doorheen te komen. Nu 2 weken verder en kan nog niet veel zeggen over het positieve effect. Heb geen heftige paniek meer, soms nog wel angstig en somber. Wel continu oorsuizen/sneeuw in hoofd aanwezig. Ik zal over een aantal weken weer een update geven.

22-12-2021 | Man | 28
Overspannen/burn-out
Ik liep al 1,5 jaar met nek hoofd en schouderklachten en uiteindelijk kreeg ik in de auto in juli 2021 een zware paniekaanval. Ik had voorheen ook veel stress en toch wel heel wat meegemaakt in mijn leven. Sindsdien is mijn leven een echte hel, derealisatie, vermoeidheid, slecht slapen, continu gespannen en nerveus gevoel vaak zonder aanleiding. Eerst begonnen met therapie[lees meer...] alsook ademhalingscoaching maar nu 6 maanden later toch de stap gezet naar medicatie op aanraden van psychiater. Qua diagnose is het heel moeilijk om te stellen omdat het zowel aanleunt bij ptsd, burnout, chronische hyperventilatie, depressie, paniekstoornis,... Ik ben gestart op 10mg voor 1 week en dan nu bijna 4 weken op 20mg. Ik heb elke mogelijke bijwerking, toename van angst, paniek, uitgeput, depressieve vlagen (had ik nog niet), huilbuien,.. Is dit normaal? Kan iemand mij zeggen of het beter gaat worden en dit nog kan aanslaan? Ik heb al zoveel spijt gehad en ik weet niet hoe lang ik het nog volhoudt.

14-12-2021 | Vrouw | 41
citalopram (30mg)
Vanaf 30 mg was dit middel heel effectief. De lagere doseringen hielpen een 14 dagen door de sederende bijwerking. Ik voelde bij het starten met 30 mg ook voor het eerst als bijwerking toename van angst,in tegenstelling tot de lagere doseringen.Daaraan wist ik al dat het eindelijk inwerkte op het "angstcentrum." Na 14 dagen voelde ik het geleidelijk inwerken, en na 6 w[lees meer...]eken voelde ik me echt opknappen. Ik ben zo ontzettend dankbaar dat deze medicijnen bestaan! Ik kan weer leven en genieten!

03-12-2021 | Man | 45
citalopram (10mg)
Helaas na een heftige long covid besmetting. Te lang doorgelopen en in in burn-out terechtgekomen. Hierdoor een angst en paniekstoornis opgebouwd. Op dokters advies aan de Citalopram gegaan. Slik nu een week 10 mg per dag. Maar heb helaas behoorlijk wat bijwerkingen. Voel me soms een soort van chemisch angstig. Slaap erg onrustig en ben duizelig afwezig en ligt in [lees meer...]het hoofd. Hoop dat de bijwerkingen snel over zijn. En ik profijt ga hebben van het medicijn.

02-12-2021 | Man | 20
citalopram (10mg)
Net begonnen met citalopram te slikken voor een depressie, nog te vroeg om te zeggen of het werkt of niet, maar wel enige bijwerkingen die toch best vervelend zijn. Ik zal over een Paar maanden een update geven wat voor effect het heeft. Het verdoofd alleen heel erg mijn fijngevoeligheid, ookal is dat wat mij depresief maakt.

27-11-2021 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Na 2/3e van mijn leven verpest te hebben met paniek- en angststoornissen, waardoor ik ellenlange therapie zonder succes heb gehad nu eindelijk: geluksgevoel, plezier, durf te rijden in de auto, niet meer somber!!

25-11-2021 | Vrouw | 29
citalopram (20mg)
Al jaren zijn sociale activiteiten niet meer leuk. Ik krijg altijd maag-darmklachten en heb voor mijn gevoel alle therapieën, supplementen en diëten gehad en zat chronisch aan de loperamide en cbd-olie.. Het enige wat redelijk hielp was 5-htp. En dus in overleg met de huisarts begonnen met citalopram. Ik begon savonds meteen met 20. Niet zo'n goed idee want snachts met[lees meer...]een wakker geschoten met een torenhoge hartslag. Anderhalve dag later verder gegaan met 10, dit ging beter. Bijwerkingen waren veel slapen, daarna slecht slapen, duizeligheid (nee je kunt echt niet autorijden in het begin!). Thuis zittend had ik geen last van de bijwerkingen. Buitenshuis soms een warmtegolf. Ik had eerst een week thuis gezeten met 10 mg per dag (ik neem het altijd s ochtends in) Daarna een week werken met 10 Daarna nog 2 x opgebouwd met 5mg na elke week zodat ik weer op 20 zat. Ik merkte al snel effect. Ik ben nu een paar weken verder en mijn buik voelt rustig (normaal, zoals vroeger) en ik voel me minder nerveus/gespannen. Ik heb geen andere middeltjes meer nodig. Ook ben ik blij dat het mij verder niet veranderd heeft.

19-11-2021 | Man | 52
citalopram (20mg)
krijg erectie problemen van dit medicijn . sinds gebruik word penis enorm snel weer slap. voordeel is wel orgasme word uitgesteld door gebruik citalopram.

18-11-2021 | Vrouw | 47
citalopram (40mg)
Veel oorsuizen

18-11-2021 | Man | 29
citalopram (10mg)
Is er iemand bekend met oorsuizen als bijwerking? Is dit van tijdelijke aard of kan dit ook op de lange termijn aanwezig blijven?

13-11-2021 | Vrouw | 66
citalopram (20mg)
Vier jaar geleden depressie gevolgd door paniek en angst aanvallen, hiervoor 30mg Oxazepam en 50 mg Sertraline geslikt.2 jaar geleden operatie aan bijsschildklier(adanoom)hierdoor namen de lichamelijke klachten af, paniek en angst bleven, ik durfde en kon ook niet lopen door ademhalingsproblemen(hyperventelatie) Ik heb de Oxzepam een half jaar geleden afgebouwd. Nu de Ser[lees meer...]traline afgebouwd en op eigen verzoek Citalopram gaan gebruiken.Gestart met 10 mg 14 dagen, nu sinds 4 dagen 20 mg, er gaat weer een werel open.De paniek en angst zijn 50% minder, waardoor ik beter loop , minder last van hyperen.Tot nu toe is dit voor mij het medicijn, ik ga ervan uit dat het nog beter wordt, en die gedachten helpt natuurlijk ook.

09-11-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Weet iemand iets over Sandoz citalopram??? Deze zou niet meer verkrijgbaar zijn?? Ik gebruikte deze altijd en dit sloeg erg goed aan bij mij. M’n angsten veel beter onder controle en ook voor m’n depressie heel effectief. Ineens overgezet zonder daarover geïnformeerd te worden op Teva… voel me weer angstiger worden, zorgen maken, m’n algehele mood meer somber, dwan[lees meer...]gmatige klachten die terugkomen. Had na een zware zoektocht en intensief traject eindelijk een goede combinatie met citalopram en concerta en ineens lijkt alles in te storten. Apotheek zegt dat de citalopram van Sandoz helemaal niet/nergens meer verkrijgbaar is?? Hoop dat iemand weet of dit klopt of met hetzelfde probleem zit.

04-11-2021 | Vrouw | 42
citalopram (40mg)
Ik gebruik al jaren Citalopram en mijn ervaring is dat bij het gebruiken van 20mg of 30 mg mij net zo depressief voel als helemaal niets innemen. Alleen bij 40 mg merk ik verschil/ verbetering. Pillen gebruiken is nooit iedeaal maar ik kan nu wel redelijk functioneren, werken , voor mijn kinderen zorgen, een leuke moeder voor ze zijn en af en toe genieten van het leven[lees meer...]. Zodra ik mee stop wordt ik zwaar depressief en suisidaal. Dus ik heb dat pilltje van elke dag maar geaccepteerd. Citalopram niet in de avond innemen want dat zorgt voor slaapproblemen. Sterkte en als ik het kan dan kan jij het ook. Gr, F.

04-11-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Is er iemand die mij kan helpen? Ik zit nu drie weken oo 20 mg en zie weinig verbetering, is dat normaal? Op sommige momenten lijkt het zelfs erger te worden. Het bonkende gevoel in mn hart is wel iets minder, maar de onrust is daar.