citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

12-02-2021 | Vrouw | 40
citalopram (10mg)
Na jaren piekeren, overgevoelig voor veranderingen en prikkels en door prive omstandigheden in een burn out geraakt. Hier door ontstonden er meer angst en paniek aanvallen, overprikkeling, onrealistische gedachtes. In overleg met de huisarts ben ik dit middel gaan gebruiken. Gestart met een halve dosering, 5 mg, en in twee weken opgebouwd. Ik heb mijn leven terug, ik voel [lees meer...]me weer mezelf. 10 mg is prima dosering voor mij. De eerste paar weken (Max 2 mnd) Verergering klachten, misselijk, vermoeid, onrustig, hoofdpijn, lusteloos. Tijdstip van innemen maakte veel verschil. Bij ontbijt werkt het beste voor mij.

25-01-2021 | Man | 60
citalopram (20mg)
Wegens veranderingen op het werkcen extra werkdruk werd ik depressief en gespannen en sliep ik 2 uur per nacht. En kon ik ook niet naar mijn werk. Huisarts schreef mij 20mg citalopram voor. De klachten werden enorm erger. Op advies van mijn psycholoog werd de dosis na 3 weken verlaagd naar 10mg. depressieve buien werden minder, maar angst om van huis te gaan naar de win[lees meer...]kel of zo werd erger. Na eerst 3 weken 20mg en daarna 3 weken 10mg op gesprek geweest bij psychiater. Hij zei dat startdosis van 20mg veel te hoog geweest was. Na 6 weken had pas 20mg gegeven mogen worden. Nu ben ik begonnen met 20 mg. Psychiater zei dat nu de starttijd voor het inwerken weer opnieuw begint te tellen . maw na de 2e verhoging naar 20 mg kan het weer 8 weken duren. Volgens psychiater kunnen angst en spanning de eerste weken bij Catalopram erger worden. Maar is het daar wel een goed middel voor. De wisseling in de eerste 6 weken is verloren tijd geweest. Om bijwerkingen te verminderen mag ik 4 x daags 0.5 mg Alprazolam. Om zo de hele dag minder angst en spanning te hebben. tot dat de citalopram in mijn voordeel gaat werken. Voor de nacht mag ik 5mg Nitrazepam gebruiken. De medicatie en vervolgrecepten zijn nu geheel door de psychiater overgenomen. Contact kan persoonlijk of via teams. Bij hem moet ik een vervolgrecept vragen en hij stuurt de apotheek het recept.

23-01-2021 | Vrouw | 28
citalopram (10mg)
Na 3 jaar intensive therapie vanwege jeugdtraumas , depressie en een angststoornis lukte het toch niet om weer aan het werk te gaan etc. Ik bleef mij somber voelen. Een half jaar na deze therapie toch gestart met 10 mg citalopram. Nu na 3 weken voel ik mij al zoveel beter! De somberheid is weg en alles gaat gewoon een stuk makkelijker. Ik voel een soort vrolijkheid die ik [lees meer...]al een tijd kwijt was. Bijwerkingen alleen de eerste week minimaal. Wat hoofdpijn, duizelig en niet kunnen slapen, maar dit was na 4 dagen over en sinds dien slaap ik gewoon 9 uur aan een stuk. Ik was sceptisch na mijn Google zoektocht naar ervaringen. Als je twijfelt probeer het! Het heeft mij net het laatste zetje gegeven om weer te kunnen genieten.

20-01-2021 | Vrouw | 35
citalopram (10mg)
Ik heb al sinds een half jaar paniekaanvallen .Gebruikt het al 2 weken kan niet alleen naar winkel . Het versterk mij paniek aanvallen ben ook claustrofobisch geworden. Ben heel erg emotioneel. Iemand die meer moed wil geven, want ik wil het al opgeven.

18-01-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
Ik ben sinds twee dagen begonnen met 10mg best wel bijwerkingen herkent iemand dat Maagzuur/misselijk/weinig eetlust en moe Ik slik het voor mij paniekaanvallen en paniekstoornis Moet ik ermee stoppen of doorzetten

17-01-2021 | Man | 67
werkt perfect

13-01-2021 | Man | 40
Chronische depressie
SInds 3 maanden gebruik ik citalopram. De stress die ik lichamelijk voelde door de depressie, is helemaal weg, in m'n hoofd blijft het vooralsnog wel spoken. Vooral de eerste dagen veel last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het snel minder en nu weinig tot geen last van de bijwerkingen. Af en toe wat vergeetachtig, afwezig, onverschillig. Het haalt voor mij de 'scher[lees meer...]pe randjes' van de depressie af zodat ik enigszins kan functioneren en de dagen door kan komen. Ik wist niet wat ik ervan kon verwachten, gebruik verder geen enkel medicijn (zelfs geen pijnstillers). Het feit dat het de stress van mijn gedachten op mijn lichaam weg heeft gehaald, betekent voor mij dat het zeker wel helpt in het herstel/onder controle houden van de depressie.

06-01-2021 | Man | 25
citalopram (10mg)
Slik het nu 5 dagen en merk dat ik al iets rustiger aan het worden ben. Ben het gaan slikken omdat ik continue spanninghoofdpijn kreeg door het piekeren en vast zetten van spanning in het lichaam, ook veel angst aanvallen gehad. 2 goede weken en dan weer 2 slechte weken. Deed veel ontspanning oefeningen maar toch bleef de hoofdpijn. Hoop dat dit medicijn me even rust geef[lees meer...] zodat ik kan herstellen, en er dan weer mee kan stoppen!

05-01-2021 | Vrouw | 36
citalopram (10mg)
Ik slik al 8 jaar citalopram en vind het een fijn medicijn. Angsten zijn helaas nog niet weg maar ik ben iets evenwichtiger en met 10 mg heb ik weinig bijwerkingen. Laatst 15 mg geprobeerd 4 wkn lang maar daarvan had ik te veel bijwerkingen. Hele dag slaperig en honger en auto rijden lukte me niet. Ook kreeg ik rusteloze benen en droge mond werd erger. Ik hou het dus [lees meer...]gewoon bij 10 mg.

02-01-2021 | Vrouw | 21
citalopram (20mg)
Ik slik nu 6 weken de citalopram 20mg. Ik gebruik dit medicijn ivm chronische pijn, ( PDS ) heb hierdoor de afgelopen 4 jaar hevige angst en paniek stoornis door gekregen. Lang in het ziekenhuis gelopen omdat ze eerst dachten dat het ziekte van crohn was maar was het uiteindelijk niet, daarna samen met mijn MDL arts en psycholoog/psychiater begonnne met antidepressiva. He[lees meer...]b eerst 2 weken de 10 mg gebruikt, onwijze hartkloppingen gehad, pols was in rust 160 en heel de dag draaide alles. Toen begonnen met ophogen naar 20 mg, heb nog nooit zo veel paniek gehad, zoveel verkeerde gedachtes, niet meer weten hoe en of ik het allemaal wel wil, zo ben ik niet, herkende mezelf niet meer, nu na 3/4 weken zijn die extreme paniek gedachtes verminderd en is het weer hoe het altijd was, slik het nu 6 weken, zou de dosering te laag zijn of moet ik het nog afwachten ? Mocht iemand zich herkennen in dit verhaal hoor ik het graag!!

02-01-2021 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
Ben eerst begonnen met 10 mg maar toen dit niet voldoende hielp, overgestapt naar 20. Waar ik bij de 10mg nauwelijks bijwerkingen had, was dit bij de 20mg wel meer te merken. Alleen waar ik het meest bang voor was, het toenemen van angst klachten de eerste paar weken dat gebeurde bij mij gelukkig helemaal niet! Al na een week voelde ik duidelijk verbetering in positieve zi[lees meer...]n. Wat een uitkomst dit medicijn. Het angst gevoel (alsof ik in een achtbaan zit) is bij mij gewoon weg, daarvoor in de plaats voel ik wel dat het er had moeten zijn op sommige momenten. Maar het begint dan wat te rommelen in mijn maag , wel een vervelend gevoel maar langggg niet zo vervelend als het gevoel van hyperventilatie of angst. Dit medicijn heeft echt een groot deel van mijn leven terug gegeven. Ik hoop dmv gesprekken bij de psycholoog en uiteraard de tijd te nemen om goed uit te rusten etc, uiteindelijk van mijn angst klachten en burn out af te zijn.

02-01-2021 | Man | 60
citalopram (20mg)
Ik neem citalopram reeds enkele jaren 4 jaar reeds. Ik heb daarbij een perfekt middel gevonden om positief en met zeer weinig angsten door het leven te gaan. Ik kan veel zaken negeren en beter relativeren etc...

27-12-2020 | Vrouw | 33
citalopram (10mg)
Ik moet op aanraden van de psycholoog en dokter starten met citalopram 10 mg maar ik ben heel bang om er mee te starten en vooral voor de bijwerkingen Ik zit er echt door heen om het te nemen ik durf het gewoon weg niet, wat kan ik doen? Ik vind het zo eng ik heb ze thuis liggen maar durf de stap niet te zetten om er mee te beginnen ik heb 3 jongen kinderen vandaar ben i[lees meer...]k bang voor de bijwerkingen mijn klachten zijn heel nerveus angst depressie drang klachten door vroeger toen ik 15 was door een jointje te roken zijn deze klachten gekomen

22-12-2020 | Vrouw | 34
citalopram (20mg)
In 2010 ben ik ooit begonnen met het middel. Nadat ik een joint had gerookt die totaal verkeerd was gevallen kreeg ik last van enorme paniek en angstaanvallen. Er was een kanaal geopend die ik nooit eerder had gekend. Overigens tref ik geen totale blaam aan de cannabis alleen. ik had mn hele leven al last van psyische klachten altijd enorm sensitief geweest en nog steeds[lees meer...] . en ik hoopte dat hoe jong en naiefik ook was dat het zou bijdragen aan kalmering.. ik kreeg in plaats daarvan dus een bad trip. vervolgens moest ik in therapie er was een angststoornis geconstateerd. ik herinne rmij nog als de dag van gister ik begon met de druppels citalopram de bijwerkingen waren hel op aarde. misselijkheid , angstaanvallen, veel afgevallen. tot ik overstapte naar medicatie. de eerste 2 a 3 jaar heb ik zeker op een roze wolk gelopen. maar het effect was ook gewoon weg. als ik het vergat merkte ik niets. en mijn depressive klachten keerden terug na een aantal jaar 5 jaar lang bij een psychiater gezeten toen daarna in groepstherapie. constatering is persoonlijkheidsproblematiek. echter heeft deze therapie mij meer inzich gegeven het zorg dargen voor mijn emotionele pijn blijft een levensklus . ik ben nu al gestopt sinds 2016 met citalopram cold turkey ging prima . maar sinds 2019 zit ik zit nu in een situatie waarbij ik veel stress ervaar door een gebeurtenis ben ik mijn huis als onveulig gaan zien ( er was geen geweldsdelict het ging aan een mankement maar ik ben mijnvetrouwen verlloren in het huis en nare relatie met de huisbaas en zoals je weet is het vinden van een ander huis extreem moeilijk ben ook werkloos ( dus ik kan die hoeveelheid nu niet aan)voel. het triggert slapeloosheid. ben op en moe. ik zie mij zelf niet uit deze stress periode ontsnappen . . citalopram was toen voor mij het juiste middel in 2010 . momenteel wel in gesprekstherapie ik word nu emotioneel instabiel door slaap tekort citalopram heeft juist versterkende bijwerking rondom slapeloosheid van de zomer had ik het weer geprobeerd maar ben er dus mee gestopt.. ook accuut.. het maakt mij verder niet uit ik had altijd al last van emotionele buien en spanningen.. . ik heb er zeer zeker baat bij gehad ik was even wat dikker maar dat kon ik er af sporten..

19-12-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had veel last van een heel veel piekeren, een gespannen gevoel, overgeven, diaree en niets kunnen eten van de spanning. Zag het leven zomer in en trok de zorg voor mijn dochtertje moeilijk erbij. Ik moest mezelf elke ochtend weer bij elkaar rapen. Bij de psycholoog er achter gekomen dat ik een (postnatale) depressie heb. Ik twijfelde enorm om AD citalopram te gebruiken[lees meer...] omdat ik de bijwerkingen last van iedereen en me dat erg tegen hield. Maar me nog veel erger voelen dan dat ik me al voelde kon haast niet dacht ik, dus toch gaan innemen. De eerste 1,5 week was erg zwaar en ja het was misschien nog wel zwaarder dan dat ik het al had. Maar heb nu eindelijk rust in me hoofd, kan weer genieten van de dingen om mij heen en nog meer van me dochtertje. Ik ben heel blij dat ik dit ben gaan slikken, zo heel af en toe heb ik nog wel een mindere dag maar nooit meer zo erg als dat het eerst was. Zet hem op en hou vol!! Het komt echt goed en je bent niet de enige!

19-12-2020 | Vrouw | 37
Chronische depressie
De reden dat ik deze medicatie slik is omdat ik als HSP veel last heb van mijn emoties. De eerste 2 weken had ik bijwerkingen zoals veel moe zijn en gapen. Verder 9 dagen hoofdpijn gehad. Bij een keer vergeten dosis ook erg zware hoofdpijn gehad. Voel me nu best goed. Ik kan ook nog genieten, maar dat hele intense is overal nu vanaf. Niet meer zo primair reageren, alle[lees meer...]s zwaar opvatten, explosief boos of enorme huilbuien. Het leven is aangenamer, maar nog steeds geen makkie. Ik hoop dat ik mijn dosis in de toekomst niet hoef te verhogen. Zet 'm op mensen!

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (532) - Antibiotica - penicillines breedspectrum