Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

Citalopram

Arjen Walstra (26-04-2013)

23-09-2018

Citalopram (citalopram)

Ik ben in september 2017 voor de tweede keer gestart met Citalopram wegens depressieve klachten. Daarvoor had ik het medicijn al eens een jaar geslikt. De eerste 2 / 3 weken zijn niet prettig, maar dat wordt vooraf ook vermeld. Bijwerkingen toen voornamelijk wazige denkbeelden, nog ergere depressie en angstklachten. Na de beginperiode stabiliseerde mijn stemming zich en we[lees meer...]rd ik rustiger. Ik heb nog wel eens last van depressieve perioden, maar in veel mindere mate dan voorheen. Het enige nadeel vind ik, dat wanneer ik het pilletje inneem, ik een uur of 2 daarna echt moe wordt. Dat is fijn wanneer je wil slapen, maar minder prettig wanneer je nog een feest hebt of iets dergelijks. Daarnaast zie ik vrij wazig 2/3 uur na inname. Autorijden is dan dus iets lastiger.

Overspannen/burn-out

Middel werkte zeer goed, ik was weer rustig. Ik merkte er zelf niet veel van (was gewoon en niet meer down maar dat besef je je pas later). Ik kreeg alleen ontzettend veel last van haar uitval dus overgestapt op efexor wat totaal geen effect heeft en ik weer erg depressief ben. Ik zou dit middel zo weer nemen ondanks de haar uitval

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Als startmedicatie gebruikt in een ziekteproces sinds 1979.
18-09-2018

Overspannen/burn-out

Oktober 2017 ben ik begonnen met Citalopram nadat ik 2 maanden klachten had van een burn-out. Hierbij was ik erg labiel en had ik 4 paniek aanvallen per dag. In deze periode heb ik ook een angststoornis ontwikkeld. De eerste weken na het starten van dit medicijn waren verschrikkelijk. Door een inschattingsfout van de huisarts ben ik gelijk begonnen met 20mg. Mijn klachten[lees meer...] vertienvoudigde. Ik ben toen thuis komen te zitten en heb op de rand van een opname in de paaz gestaan . Achteraf gezien had ik moeten beginnen met 5mg en dit moeten opbouwen. Ik kreeg hierbij veel hoofdpijn, misselijk, duizeligheid, anorexie: geen honger en dorst meer. Ik viel 11kg af de eerste maand. Na 8 weken namen deze klachten af. Nu een naar later ben ik erg tevreden over dit medicijn. Ik was bang voor een afvlakking van mijn emoties en dit is bij mij absoluut niet het geval. Ook was ik bang veel aan te komen en ook dit is niet gebeurd. Ik heb nauwelijks meer paniekaanvallen. Wel ben ik zo nu en dan nog ‘onrustig’ na te veel inspanning/prikkels. Voorlopig slik ik dit medicijn nog, maar hier ben ik tevreden mee.
11-09-2018

Citalopram (citalopram)

Ik voel me veel beter zonder anti - depressiva dan met, ik heb vanalles genomen en werd steeds zieker. Ik ben absoluut niet genezen, mensen zoals ik met een aanleg voor depressie genezen nooit, je moet er steeds rekening mee houden. Opkroppen is zeer slecht vandaar mijn psycholoog.
04-09-2018

Citalopram (citalopram)

Ik zit nu in de opbouw periode van het middel. Bij mij werkt het middel vrij direct. Eerst savonds genomen, later in de ochtend ivm moeite met doorslapen. Het middel zorgt voor een rustig en lui gevoel. Iets dat ik een flinke tijd niet meer ervaren had sinds de aanloop en tijdens m'n burn out. Eerste paar dagen een beetje wollig in m'n hoofd maar dit trekt weg net als het [lees meer...]onbestemde gevoel in m'n maag en slokdarm. Negatieve gedachten komen bijna niet meer en als ze al komen dan blijft het bij een gedachtenloopje in plaats van een neerwaardse spriaal. Over het algemeen ervaar ik een blij en tevreden gevoel. Ben iets trager in m'n reactie maar niet vervelend. Na +/- 20 uur raakt het middel nu iets uitgewerkt en heb je een nieuwe dosis nodig (in de opbouw). Ik ben benieuwd hoe dit middel op de lange duur gaat werken. Een van de bijwerkingen is dat het middel flink m'n orgasme onderdrukt tijdens het vrijen. M'n uithoudingsvermogen tussen de lakens is nog nooit zo groot geweest. Dit kan voor beide partijen voor en nadelen hebben :)
03-09-2018

Citalopram (citalopram)

Omdat ik veel (positieve) reacties heb gelezen om de eerste weken door te komen, wil ik zelf ook graag wat schrijven voor mensen die er net mee beginnen. Naast erge paniekaanvallen heb ik ook depressieve klachten. Ik was ontzettend bang om er mee te beginnen vooral voor de bijwerkingen, lang uitgesteld en uiteindelijk toch maar ingenomen. De eerste 3 weken heb ik last geh[lees meer...]ad van bijwerkingen, ze waren op de voorgrond maar ze waren wel te handelen. Ik had last van hoofdpijn, Paresthesieen, depressieve gevoelens, duizeligheid, vermoeidheid, raar dromen en paniekaanvallen. Ik heb in deze weken wel benzodiapines (oxazepam) geslikt tegen de paniekaanvallen die ik kreeg en dat werkte prima. Na 2.5 week merkte ik dat de bijwerkingen steeds meer af namen en Ik kon niet wachten tot het eindelijk ging werken. Bij 4 weken (wanneer het zou kunnen beginnen te werken) was ik er wel klaar mee.. voor mijn gevoel deed het niets en slikte ik het voor niets. Nu slik ik het bijna 6 weken en ik begin mij echt sinds een paar dagen beter te voelen.. Dit had ik niet verwacht.. Ik durf weer meer te ondernemen wat ook bijdraagt aan herstel. Ook voelen de "normale" dingen weer normaal in plaats van een grote uitdaging zoals douchen, koken, hond uitlaten, visite ontvangen en huishouden. Ik ben er nog niet maar dit medicijn heeft mij tot nu toe wel een stapje verder de goede richting op gebracht. Het is even door de zure appel heen bijten de eerste weken en als het zo blijft zoals ik het nu sinds een paar dagen ervaar is dat het zeker waard en wat ik al zei, de bijwerkingen zijn echt te handelen ze zijn nu bijna allemaal voorbij. Als ik dit durf te slikken, durf jij het ook. Tip: plan de eerste weken niet te veel gekke dingen, kijk hoe je je voelt en beslis dan of je gaat of niet. Wees lief voor jezelf en zorg indien mogelijk dat er iemand voor je is die jouw steunt. Hopelijk heeft iemand iets aan mijn ervaring. Heel erg veel succes!
02-09-2018

Chronische depressie

Flinke bijwerkingen eerste zes weken, na tien weken matig resultaat. Ook na verhogen dosis slechts matige resultaten. Na enkele jaren deed het vrijwel niets meer voor me. Overigens kilo of 15aangekomen door oa dit middel
24-08-2018

Postnatale depressie

Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.
17-08-2018

Citalopram (citalopram)

Ik slikte Citalopram voor mijn depressie die bij mijn eetstoornis Anorexia Nervosa erbij kwam. Ik heb Citalopram ervaren als een zeer naar middel, maar mocht niet stoppen van artsen. Citalopram heeft ervoor gezorgd dat ik fors aankwam in gewicht (30kg) en ervoor gezorgd dat ik een stofwisselingsprobleem kreeg (trage schildklier). Daarnaast was ik voortdurende moe en kon ik[lees meer...] zowat de hele dag slapen. Over de werking kan ik niet veel zeggen, behalve dat ik denk dat het verder wel hielp, maar ik er wel heel erg afgevlakt door werd. Ik wist na al die jaren slikken niet meer wat ik voelde en ook niet meer hoe ik me voelde. Je voelt je minder depressief, maar je kan het ook niet voelen als je blij bent, geen win-win situatie voor mij. Toen ik tegen advies in stopte met Citalopram kwam de depressie sterk terug, maar ik merkte ook hoeveel slechts dit middel had veroorzaakt. Ik ben nog steeds (8 maanden later) aan het herstellen van jaren lang dit middel slikken. Ik ben al een stuk minder moe, want ook daar werd ik alleen maar depressiever van. Helaas nam bij het stoppen m'n gewicht niet veel af, maar belangrijk: het nam niet meer toe. Het is nu tijd om te herstellen van een trage schildklier en al het voelen te herstellen zonder deze troep.
16-08-2018

Citalopram (citalopram)

Na veel angstaanvallen en paniekaanvallen en stemmingswisselingen na 20 jaar eindelijk zo goed als 98% weg. Op mijn 38ste begonnen en ben nu 51 jaar. Ik bel voor mijn pretpil het heeft mij enorm geholpen om normaal te relativeren. Van jong meisje van 14 jaar begonnen de problemen en nu zeg ik, had ik het toen op mijn 38ste maar 20 jaar eerder gekregen. Bijwerkingen waren [lees meer...]er wel maar verdwijnen weer.
16-08-2018

Citalopram (citalopram)

Aanleiding voor het starten met deze medicijnen, was een ernstige depressie. Dit medicijn helpt mij enorm. Heb de eerste week behoorlijke bijwerkingen gehad. Last van evenwicht, vermoeidheid en hoofdpijn. Na 2 weken ging het steeds beter. Momenteel nog niet van plan te stoppen/af te bouwen.
13-08-2018

Citalopram (citalopram)

Ik slik het nu 10 dagen en vind het echt verschrikkelijk heel veel bijwerkingen ,zoals heel erg gespannen zijn meer last van paniek en angstaanvallen het gevoel hebben dat je de griep hebt , veel draaigevoel in me hoofd een benauwd gevoel de laatste 4 dagen , . Ik ben gelijk gestart met 20 mg voor het slapen ,dus rond 23:00 uur , ik slaap dan nog pas om een uur of 3 en[lees meer...] word dan wakker na ongv 4 a5 uurtjes en ben gelijk weer gespannen .ik durf bijna niks en voel me echt niet tof . Zijn er ajb mensen die me advies kunnen geven of hun ervaringen met mij willen delen ? Zou heel dankbaar zijn . Groetjes Arno
13-08-2018

Citalopram (citalopram)

Ik ben gestart met 20 mg via mijn huisarts en dit gaf me de 1ste en 2de dag angstaanvallen en zelfdodingsgedachten. Ik ben gestopt en pas 3 weken later opnieuw gestart via een psyschiater van GGZ-Delfland met een lage dosis van 5mg net voor het slapen gaan. Vervolgens heb ik na een week opgehoogd tot 10 mg, bijwerkingen ontstonden zoals plasproblemen, droge mond, gasophop[lees meer...]ing in de darmen, pijn in de sinus van het hoofd, regelmatig een opgejaagd gevoel met een hogere bloeddruk. Na een week opgehoogd naar 15 mg en een week later naar 20 mg. Na een paar weken verdwijnen de meeste bijwerkingen behalve een droge mond en gasophoping in de darmen. Ik voel me maar gedurende 50% van de tijd wat rustiger en evenwichtiger. Ik vind de effectiviteit maar matig. Het is de 2de keer dat ik het slik (4 jaar geleden) en toen had ik de indruk dat beter werkte. Om beter te slapen slik een halve tablet mirtazipine.
12-08-2018

Overspannen/burn-out

Gebruik nu 3 maanden dit medicijn. Eerste nacht zeer angstig. Eerste twee weken zeer slecht gevoeld alles werd erger. Totaal geen energie. Na de twee weken ben ik een maand stabiel geweest en minder bijwerkingen. Nu 3 maanden verder ban ik zo blij dat ik heb doorgezet, voor me weer super en slaap weer hele nachten door en heb weer veel zin in het leven. Kort om voor iede[lees meer...]reen die twijfelt, gewoon aan beginnen en doorzetten

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum