Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (10 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

Citalopram

Arjen Walstra (26-04-2013)

10-07-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

mislukte paroxetine coldturkey die zorgde voor een maandenlange hellenrit...ondanks herstart waardoor klachten nog erger werden, toen switch naar cita en telkens ophogen....zonder effect...slechte huisarts die suicidale wanhoopsgedachten wegbagatelisseerde.....traumatische ervaring slik het nog omdat ik extreme angst heb om te switchen of af te bouwen al 2 jaar in therap[lees meer...]ie om die hel te verwerken, waar het eindigt....geen idee...optie is naar seroquel of fluoxetine...maar durf nog niet ;-(
29-06-2018

Stemmingswisselingen

Ik gebruik het al jaren, heel lang goed gegaan, nu ik zieker wordt merk ik dat het minder goed zijn werk doet, gaan nu in gesprek hoe nu verder. Nadeel is dat je er nooit meer vanaf komt.
22-06-2018

Citalopram (citalopram)

Bijna 5 jaar geleden ben ik begonnen met citalopram. Hiervoor had ik al jaren last van depressies en angst. Het was een hele drempel voor mij om met medicatie te beginnen, maar uiteindelijk zag ik op dat moment geen andere oplossing. Ik ben begonnen met 10 mg en merkte al binnen een week dat ik me beter ging voelen! De bijwerkingen waren op dat moment nihil. Ik heb nooit e[lees meer...]en moment spijt gehad van mijn beslissing om met citalopram te beginnen. Eindelijk kreeg ik dat duwtje in de rug dat ik nodig had, en kon ik daardoor beter aan mezelf werken. Na verloop van tijd worden de bijwerkingen wat duidelijker. Mijn libido is bijvoorbeeld veel lager dan vroeger, ik heb continu een droge mond, heb af en toe moeite met urineren en ben ook best vaak moe. Voor mij een teken om te stoppen, het gaat inmiddels heel goed met me en ik heb mijn zaakjes op orde kunnen krijgen. Ik ben nu sinds een aantal dagen aan het afbouwen naar 5 mg. Tot nu toe geen klachten, ik hoop dat dat zo blijft. Hierna wil ik helemaal stoppen en proberen het op eigen kracht te doen. Maar mocht het in de toekomst nog eens nodig zijn dan zou ik zeker weer voor citalopram kiezen, ik weet nu dat mijn lichaam goed op dit middel reageert.
21-06-2018

Citalopram (citalopram)

Ik zit nu ongeveer 2 jaar in een depressie. Over die twee jaar zijn mijn depressieve klachten steeds erger geworden. Begonnen bij een Jeugdteam om hulp te krijgen, nu sinds eens paar maanden bij een psycholoog en die heeft me nu doorverwezen naar een psychiater. Ik zit nu ongeveer 3 maanden aan de citalopram. Waar het medicijn mij bij helpt is kleine dingen waar ik eerst[lees meer...] (vrij) boos om kon worden nu wat meer te relativeren, maar ook tijdens het gebruik van het medicijn zijn de depressieve klachten steeds meer toegenomen. Ik ben begonnen met een dosis van 10 mg, hier ben ik een week heel ziek van geweest van de bijwerkingen, na die week moest alleen de vermoeiheid afnemen. Na een maand is dit ongeveer verhoogd naar 20 mg, hierbij was ik alleen misselijk in de ochtenden en de vermoeiheid kwam weer terug. Nu ben ik ongeveer twee maanden verder en de vermoeidheid is alleen maar toegenomen. Nu het medicijn weer aan het afbouwen om te kijken of we een ander medicijn kunnen proberen.
19-06-2018

ADD

De psychiater van de GGZ heeft mij de Citalopram voor geschreven omdat ik steeds heel onrustig in mijn hoofd was. Had veel problemen met negatieve gedachten en had moeite keuzes te maken. Door de Citalopram is de drempel wat lager geworden en ik voel me een stuk beter sinds ik dit neem. Ik neem de medicatie niet meer in de ochtend maar in de avond anders kan ik namelijk ni[lees meer...]et slapen.
16-06-2018

Dysthymie

Ik heb vanaf mijn jeugd periodes waarin ik mij meer of minder depressief voel. Jaren geleden de diagnose dysthyme stoornis gehad. Sinds ik Citalopram gebruik (ongeveer twee jaar) heb ik er nog zelden last van. Natuurlijk blijven er ups en downs, maar op een 'normale' manier, niet meer zo uitzichtsloos en machteloos. Ik ben zo blij dat ik dit middel gebruik. Ik heb geen las[lees meer...]t van bijwerkingen gehad (ik ben daar in het algemeen niet zo gevoelig voor).
15-06-2018

Depressief

Hallo ik ben een vrouw van 45 jaar 2 jaar geleden plotseling weduwe geworden En het lukt me niet om weer een redelijk leven op te bouwen Meerdere psychologen gehad,EMDR therapie en nu uiteindelijk antidepressiva Ben begonnen met Paroxetine eerst 10 mg per dag daarna 20 Maar ik merk eigenlijk geen verbetering Huisarts heeft me nu citalopram voorgeschreven Met [lees meer...]10 beginnen opbouwen naar 20 Ik moet nog beginnen maar de ervaringen die ik hier lees maken me huiverig Moe ,depressief en overgewicht heb ik al Zit er niet echt op te wachten dat het erger word Wat denken jullie?
05-06-2018

Citalopram (citalopram)

Ik ben Citalopram 20mg een half jaar geleden gaan gebruiken. Voor mij was het een noodgreep. Ik was zwaar depressies, had last van angst en kroop ontzettend veel in mijn hoofd waarbij ik alles overanalyseerde. Ik was van te voren gewaarschuwd voor de bijwerkingen en wilde het dus eerst op eigen kracht proberen. Pas toen ik echt geen andere uitweg meer zag ben ik dit gaan g[lees meer...]ebruiken. De eerste paar weken waren de bijwerkingen niet mals. Alles werd eerst erger. De depressie, de angst. Maar ook had ik last van bijwerkingen als trillen, zweten, heftig dromen, het gevoel alsof mijn huid in brand stond, brainzaps, schokken in mijn benen, vlekken voor mijn eigen, brok in de keel gevoel etc. Maar ik kan dit niet vaak genoeg herhalen: dit gaat voorbij! Heel belangrijk: Absoluut niet iedereen heeft last van deze bijwerkingen!!! Dus maak jezelf niet gek en kijk gewoon wat het gaat doen (aldus dit overanalyserende meisje dat werkelijk waar iedere ervaring op het internet heeft nageplozen). Maar voor de mensen die dit wel ervaren...een hart onder de riem. Je kunt het en gaat beter worden! Ongeveer na 3 a 4 weken werd het bij mij minder en begon het medicijn aan tr slaan. Langzaam begon de mist te klaren. Na drie maanden begon mijn geheugen weer beter te functioneren, kon ik weer genieten en had ik het idee dat ik steeds meer aankon. Dit ging absoluut met ups en downs. Dus ook dit is volkomen normaal ;) Nu na 6 maanden voel ik me goed! Stapje voor stapje wel. Het heeft me ook heel veel geleerd wat ik als mens wel en niet aankan. De antidepressiva heeft voor mij het scherpe randje ervan afgehaald. Je moet ook zelf aan de bak :D Over een paar weken ga ik proberen van 20mg naar 10mg af te bouwen.
02-06-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

In verband met de heftigheid van trauma therapie heeft mijn therapeut aangeraden om AD te gaan slikken om angst en spanning wat te dempen. Ook werd ik in het proces behoorlijk somber. In overleg met de Huisarts een plan opgesteld om citalopram te gaan slikken. Ik moest echt een ENORME drempel over om ermee te beginnen. Ik zag er vreselijk tegenop. Mede vanwege alle verhale[lees meer...]n over bijwerkingen. Ik ben nu 2 weken onderweg. 10 dagen 10 mg geslikt, eerste twee dagen wat suffig geweest, beetje raar gevoel, algemeen, maar niets ernstigs. Nu de afgelopen 4 dagen verdubbeld (20mg per dag) en alleen de eerste dag echt supermoe geweest (maar dat kan omdat ik die dag gecombineerd had met oxazepam ivm een hele spannende tandartsafspraak ;)). Ik heb wel moeite met in slaap vallen ‘s avonds, maar met melatonine en een slaapmeditatie wil het redelijk lukken. Verder word ik elke nacht een paar keer wakker. De ene keer slaap ik zo door, de andere keer lig ik wakker (gewoon wakker, geen gepieker ofzo). Sinds 2 dagen voel ik me totaal anders. Ik heb weer energie, ik zie het leven weer zitten, ik geniet weer van dingen om me heen, alsof de sombere deken van me af is! Ik ben echt verbaasd erover. Het moet wel van de medicijnen zijn! Ook merk ik dat ik nu anders in mijn proces sta. Ik weet dat ik er goed doorheen ga komen. Dit is juist het steuntje in de rug wat ik nodig had. Ik hoop dat mijn review iemand helpt die echt heel erg er tegenaan zit te hikken. Ik weet hoe je je voelt. Been there, done that. Het is geen schande om hulpmiddelen nodig te hebben wanneer je het moeilijk hebt. Maar zoek ook goeie mensen om je heen die er voor je zijn, die heb je zeker zo hard nodig.
02-06-2018

Chronische depressie

Op mn 16e begon ik me erg somber te voelen (ik ben nu 23). Ik had last van paniek aanvallen en ben toen door gestuurd naar een psycholoog en ik kreeg oxasepam om mijn dagen wat dragelijker te maken. Ik mocht dat maar een maand gebruiken. Na een aantal weken met gesprekken en hulp ging het wat beter. Maar een paar maanden later was ik weer terug bij af. Ik besloot voor mez[lees meer...]elf om het dit keer zelf op te lossen (nooit doen). Ik heb maanden lang doorgelopen maar ben toch weer terug gegaan naar de dokter. En weer naar dezelfde psycholoog van toen. Na een aantal gesprekken werd het niet meer vergoed (!????) en moest ik weer gaan. Afgelopen januari was de klapper.. Niets lukte me mee, om alles moest ik huilen en alles was zwart wit en heel somber. Niets was meer leuk. Ik mocht niet meer werken voorlopig. Uiteindelijk vond mijn arts dat ik me moest aanmelden bij de GGZ voor therapie en verschillende artsen en testen te doen. Daar is uit gekomen dat ik angststoornis heb en een chronische depressie heb. Sinds maart slik in citalopram Ik begon bij 10 mg. En zit nu op de 30 mg. In het begin versterkte het mijn emoties best heftig maar sinds drie weken begin ik me steeds beter te voelen, heb ik steeds meer zin in dingen en ben ik mijn werk weer aan het opbouwen. Ik lach weer en kan weer genieten van de dagen. Tuurlijk heb je soms een dag er tussen dat het minder gaat, naar dan herinner ik mezelf weer hoe goed het nu gaat. Zelf ben ik erg tevreden over de citalopram
29-05-2018

Citalopram (citalopram)

Ik slik citalopram nu ongeveer 6 weken. In het begin werd ik rustiger, nu voel ik me weer behoorlijk somber. Komt ook omdat ik elke week naar therapie ga en daar komen behoorlijk wat gevoelens los. Ik blijf ook in contact met de huisarts om de medicatie in de gaten te houden en in de gaten te houden hoe het gaat. De huisarts zie ik eens in de drie weken. Ik ben al met al b[lees meer...]est tevreden. Heb nog een lange weg te gaan
18-05-2018

Citalopram (citalopram)

Vandaag begonnen met citalopram 10 MG. 1 tabletje per dag. In 2015 paniekaanval gehad op school. Sindsdien ging ik me niet beter voelen maar werd alleen maar angstiger. Maanden bij de dokter gelopen omdat ik last had van druk op de borst en steeds diep moeten inademen. Natuurlijk dacht ik meteen dat het aan mijn hart lag. Hartfilmpje laten maken, niks aan de hand. Meerdere[lees meer...] artsen en fysiotherapeut bevestigde dat het echt hyperventilatie was maar wat was dat moeilijk te geloven. Zorgen maken zit bij mij sowieso in de aard van het beestje en dan bedoel ik voornamelijk over mijn eigen lichaam. Zuurstofgehalte gemeten en dat was altijd 99 of 100. Ben erg bang voor een enge ziekte te krijgen en de psycholoog wees het af op hypochondrie. Op advies van haar loop ik nu bij de fysio voor ontspanningsoefeningen en zit ik te wachten voor cognitieve gedragstherapie maar de wachtlijst loopt al van januari dit jaar. Vandaag had ik er genoeg van en plande een afspraak bij de huisarts. Hij schreef dit middel voor en moet over 4 weken terug. Ik hoop hier in contact te komen met mensen die mij meer gerust kunnen stellen en wat informatie kunnen geven over dit medicijn.
18-05-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Al snel zeer effectief op depressie en rustiger slapen en doorslapen. Wel voortdurend moe, wat ook weer verlammend werkt. Bij heel rustig afbouwen leek het goed te gaan, weer energie voor alles en zin in dingen. Maar na anderhalf week stoppen kwamen de negatieve gedachten en depressie in alle hevigheid terug. Dus misschien toch te snel afgebouwd. Nu weer zorgen dat ik weer[lees meer...] stabiel word en dan verder kijken.....
17-05-2018

Citalopram (citalopram)

Had depressieve gevoelens en na stoppen heftige reacties niet normaal.
17-05-2018

Depressief

Ben altijd al matig depressief geweest. Door operatie met veel pijnklachten en een moeizame revalidatie namen de klachten toe. Na twee jaar merkte ik dat citalopram geen effect meer had, alleen nog maar vervelende bijwerkingen. Ik heb bij het Kruidvat een pillensplitser gekocht en ben gaan afkicken. 5 gram per periode van 6 weken. Dat ging goed, maar ik had wel vage dagen[lees meer...], heel vervelend. Bijna alsof ik dement werd. Pas de laatste paar weken voel ik me weer helemaal de oude. Ik ben mentaal veel scherper dan in de periode dat ik citalopram gebruikte en bezig was af te kicken. Wel heb ik weer last van hoogtevrees en dwangmatig gedrag, maar ik vind dat niet opwegen tegen de nadelen van citalopram. Bovendien kan ik daar beter mee omgaan. Citaloptam doet dingen met je hersenen waardoor je jezelf niet meer bent. Dat was mijn grootste bezwaar.
16-05-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ben 36 jaar en sinds 2 maanden weet ik dat ik Bordeline heb, maar na veel traumatische dingen mee gemaakt te hebben zat ik er doorheen. Dus naar de dokter en ze schreef me dit voor. Gebruik het pas 2 dagen en de eerste dag was ik duizelig en veel gapen maar ik merk echt een groot verschil nu al en mijn mensen om me heen ook!!! Nu eindelijk na zolang onder hoogspanning te h[lees meer...]ebben geleeft voel ik eindelijk een rust en dat voelt goed!!!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (499) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (470) - Antibiotica - penicillines breedspectrum