Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

Citalopram

Arjen Walstra (26-04-2013)

19-02-2019

17-02-2019

Chronische depressie

Bleef steeds weer terugvallenin depressie
16-02-2019

Chronische depressie

Ik ben een man van 78 en heb mijn hele leven al depressies (gemengde) trauma en endogeen. Mijn libido en gevoelsleven is verwoest door de medicatie die ik heb geslikt en dan was heel wat. Heb een aantal suicide pogingen gedaan. Het was op een gegeven moment weer zo erg, dat het niet meer uit mijn gedachten was. Ik kon me suicide niet permitteren, omdat ik ook mantelzorg[lees meer...]er ben voor mijn mindervalide vrouw. Sinds een half jaar ben ik aan de citalopram en met een paar weken waren de suicide gedachten helemaal weg. De bijwerkingen neem ik op de koop toe. Zelf heb ik 55 jaar in de gezondheids zorg gewerkt en weet, waar ik over praat.
10-02-2019

Paniekaanvallen

Aantal dagen na het starten leek het erop dat de rust wat terugkeerde en ik mij wat beter ging voelen. Volgens psychiater helemaal het gewenste effect. Sinds 4 dagen veel huilbuien en somberheid. (Toen ook menstruatie begonnen na een miskraam) Afgelopen 2 dagen ontzettend gejaagd en veel paniek. Gelukkig heb ik nog oxazepam en neem ik nu 2 of 3 x pd 0.5 Mg, dat helpt me wa[lees meer...]t rustiger te worden en weer te relativeren. Aankomende week weer gesprek met psychiater, plan was om evt nog wat te verhogen. Zijn er mensen die dit herkennen? Dat het eerst beter leek te gaan maar angsten en onrust nog erger terugkomen??
04-02-2019

ADHD

Geeft geen bepaalde rust van de ADHD zonder datje je persoonlijkheid kwijt raakt en in een zombie veranderd. Wel belangrijk is hem niet te vergeten want na 2x merk je echt dat je oude ik terug komt.
03-02-2019

Citalopram (citalopram)

Vanaf mijn 12 de jaar geworsteld met laag zelfbeeld en depressies. Rond mijn vijftigste jaar begonnen met Citalopram. Na 10 dagen inname voelde ik me al zoveel beter dat ik dacht: "Nu ben ik degene die ik wil zijn". Toch geregeld geprobeerd met stoppen vanwege de persberichten over placebo effect en mogelijke bijwerkingen van antidepressiva. heel langzaam geminde[lees meer...]rd iedere keer over een periode van 3 maanden. En daarna steeds terugkeer van negatieve gdachten en depressieve gevoelens. Nu blijf ik het slikken voor de rest van mijn leven.
31-01-2019

Citalopram (citalopram)

Hoi ik neem al 24 jaar antidepressivia citolapram heb het hier altijd zo super op gedaan , maar het laatste jaar voel ik bijna niets meer voor niemand duuuus heel weinig gevoelens , weer wat meer depressief . Mijn libio is ook erg veranderd totaal geen zin meer , kan het zijn dat deze antidepressiva niet meer zijn werk doet ???
23-01-2019

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu denk 7 a 8 jaar. Ben begonnen met 20 mg mr in de jaren steeds verhoogd. Heeft t altijd goed gedaan maar laatste 2 jaar merkte ik steeds vaker dat het minder werkte waardoor ik terugvallen kreeg. Nu bij de psychiater voor t eerst geweest en krijg een ander medicijn die wat beter is toegepast op mijn klachten (vrnl dwang en angst). Nu ga ik eerst [lees meer...]mn huidige dosis iets afbouwen en vervangen door een ander medicijn. iemand hier ook ervaring mee?
10-01-2019

Citalopram (citalopram)

Redelijk goed medicijn, weinig bijwerkingen en het helpt dempen van angst en paniek gevoelens, daarnaast afgelopen jaren veel veranderingen aangebracht in mijn leven zoals: veel sporten, uitdagend werk kunnen vinden, gestopt met roken en drinken. Alsnog ervaar ik veel spanning in mijn lichaam en slaap ik slecht, erg vervelend want het belemmerd mij onderhand wel aardig[lees meer...] in mijn dagelijkse levensbehoeften. daarom wil ik wel overstappen naar een ander medicijn(SNRI? TCA?) dit zal ik komende periode overleggen met een specialist.
10-01-2019

Citalopram (citalopram)

2018 begon al niet heel lekker voor mij. Mijn relatie was net uit, ik wist niet goed wat ik wilde en bleef contact houden met mijn ex, wanneer dat uiteindelijk toch geheel over was kon ik hem niet uit mijn hoofd krijgen, tot mijn eigen frustratie. Daarnaast was de sfeer thuis ook niet optimaal, ik woon nog thuis en mijn ouders hadden beide veel problemen op werk en ook ond[lees meer...]erling. Ik voelde mij vaak neerslachtig en had last van depressieve gevoeles, nergens echt zin in: Ik vond mijn studie stom, wilde stoppen met mijn bijbaantje en wilde eigenlijk gewoon dat alles anders was maar dat was het niet wat een hoop narigheid oplevert. Ik sliep steeds slechter en probeerde zelf maar wat aan te modderen met mindfullness, sporten, mensen blijven zien, maar het hielp niets. Eerder al naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing naar de psycholoog maar dit duurde allemaal zo lang voor ik eindelijk eens een afspraak had dat het ondertussen al helemaal mis was. Ik kon helemaal niet meer in slaap komen, had paniekaanvallen en zag geen uitweg meer. Toen ik ook suicidale gedachtes kreeg dacht ik dit is helemaal niet goed en maakte ik snachts mijn ouders wakker. De huisarts schreef mij citalopram 20 mg per dag voor. De eerste twee weken werd alles erger: ik kon nu HELEMAAL niet meer in slaap komen, omdat ik al slaapproblemen had en de citalopram versterkte dit (slapeloosheid is een bijwerking wanneer je net begint), zelfs de zwaarste slaappillen kregen mij niet aan het slapen, uiteindelijk hielp een tijdelijke (10 dagen)combinatie met 10 mg mirthazapine mij om weer een normaal slaapritme op de been te krijgen en heb daarna geen last meer gehad van slapeloosheid. Ook had ik enorm last van oorzuizen, dit maakte mij helemaal gek want ik was bang dat het nooit meer weg ging, ook dit is gelukkig weggetrokken! Als laatste waren de eerste 2 a 3 weken de depressieve gedachten nog erger geworden, waardoor ik er helemaal doorheen zat. Tegelijkertijd putte ik er ook kracht uit omdat ik wist dat er betere tijden zouden volgen. En dat was ook zeker zo, je moet er even door heen, maar citalopram heeft mij super erg geholpen. Ik nu weer helemaal happy, onderneem weer veel (eerst kon ik echt niets opbrengen en werd al angstig bij het idee dat ik een hele dag moest werken). Nu heb ik weer zin in sociale activiteiten, vertouw ik op eigen kunnen en kan ik werk ook zeker aan. Natuurlijk heb ik ook nog wat suffe of mindere dagen, maar dat hoort bij het leven. Ik ben nu nog 10 mg per dag aan het slikken en hoop binnen een maand medicatievrij te zijn. Succes voor iedereen die de hele reis nog te wachten staat! Je kunt het echt!
09-01-2019

Citalopram (citalopram)

Ik vind het moeilijk om voor mezelf op te komen tegenover dominante docenten en studenten op mijn opleiding waar een autonome visie een vereiste is. Ik vind het moeilijk om mijzelf te verwoorden oftewel voor mijn gevoel te verantwoording af te leggen en daar voor te moeten vechten. Ik ben heel open en gevoelig voor mijn omgeving, waar ik wat mee deed in de vorm van fotogra[lees meer...]fie, film en conceptuele kunst. Echter was er geen begrip voor mijn visie zonder dat ik daar als een dominant iemand voor moest vechten. Ondanks dat je bij een kunstopleiding heel vrij mag zijn is het toch gebonden aan onzichtbare regels waar het werk of de kunstenaar aan moet voldoen totdat een "goede" kunstenaar is of kan zijn. Ondanks dat erkend wordt dat kunst niet persé beoordeeld kan worden. Echter wil je je papiertje halen en worden er dus toch beoordelingen gemaakt op jou persoonlijk en je werk waar weinig begrip voor is dan alleen testen in hoelang je het volhoudt om terug te vechten. Klinkt als de samenleving niet? Ik trok het niet meer nadat een docent tegen me was uitgevallen op een onredelijke wijze. na contact met mijn dokter en schooldecaan te hebben gehad slik ik op hun advies Citalopram 20mg om rust in mijn hoofd te krijgen, waardoor ik volgens hen mijn studie kan afronden. De eerste weken waren dramatisch. Ten eerste ik kreeg geen begeleiding van de dokter of van een gespecialiseerde, waar ik wel om had gevraagd. Ten tweede je klachten worden tig keer zo erger voor je (als je) rust krijgt. Nu inmiddels na 6 weken de medicijnen geslikt te hebben voel ik me nog vrijwel hetzelfde, maar afgevlakte denkelijk. Ik heb nog steeds geen eetlust, blijf erg moe en heb nog erg vaak dat ik niet onder de mensen durf te komen, bang voor onbegrip voor mijn gevoelens en een 'lesje' te krijgen geleerd. Dit gaat zo ver dat ik zelfs geen films of series soms durf te kijken, vanwege dat ze vrijwel altijd een specifiek probleem verhalend willen aantonen. ik vind alleen ontspanning in computerspelletjes, maar zelfs daar wordt ik soms geconfronteerd met mijn eigen keuzes. Ik begin in principe nog maar net met de medicatie, maar ik merk dat ik er weinig baat bij heb en probeer het liever via alternatieve geneeswijzen zoals kinesiologie etc. Het is nog steeds dag voor dag leven, maar een toekomst zie ik niet rooskleurig in. Ik durf mijn studie niet stop te zetten, wat ik inmiddels heb besloten te doen, omdat ik nog geen financiële last kan verdragen, dus leen ik geld van de staat tot zolang ik het nodig heb. Tja. Het is even niet anders. Ik durf niet met het UWV in gesprek te gaan voor een uitkering, bang voor het onbegrip weer. Persoonlijke struggle. Helaas weinig begeleiding en nog steeds de angsten, dus weinig verandering.
04-01-2019

Borderline persoonlijkheidsstoornis

31-12-2018

Chronische depressie

Na diagnose chronische depressie en angststoornis op aanraden psychiater toch maar gestart met citalopram, van 10 naar uiteindelijk 40 Mg opgebouwd. Pas na 3 maanden enige verbetering stemming. Uiteindelijk paar jaar gebruikt (25 kg aangekomen) maar weer een flinke depressie. Resultaten waren al niet optimaal, maar nu bleek de citalopram helemaal niets meer te doen. Met fi[lees meer...]jne nieuwe psychiater besloten af te bouwen tot 0 Mg en tegelijkertijd Venlaflaxine op te bouwen naar 150 Mg. Door dit tegelijkertijd te doen had ik weinig last van afbouw of opbouwklachten. Ik voel me nu een stuk beter!! Als ik het eerder had geweten, was ik meteen begonnen met Venlaflaxine. Maar goed, dat is voor iedereen een zoektocht. Mijn depressie is nu meer onder controle, al blijven er moeilijker perioden. Ik kan daar nu beter mee omgaan. Tegen angst werkt het helaas bij mij niet.
28-12-2018

Citalopram (citalopram)

al jaren problematiek en naar allerlei oplossingen gezocht, uiteindelijk met deze medicatie gestart, gebruik het al jaren en merk zeker een positief verschil met deze medicatie ( 20mg. 1x per dag) Ik merk wel dat het puur de opname van serotonine remt. (angst en paniek gedachten) Ondanks dat ik dit medicijn neem, nog erg veel last van spanning en een zenuwachtig gevoel[lees meer...] in het lichaam. dit is erg vervelend, en stoort mij steeds meer. misschien moet ik eens overstappen naar een ander medicijn, denk zelf aan venlafaxine, ben bang dat mijn werk en sport dan hinder zullen ondervinden vanwege de bijwerkingen.
28-12-2018

Chronische depressie

Ik heb een moeilijke jeugd gehad, hierdoor ben ik vanaf heel jong al depressief. Ik heb veel dingen geprobeert o.a therapie. Ik besloot pillen te proberen, je moet wat. De eerste maand was geweldig ik voelde alsof ok de hele wereld aan kon, de bijwerkingen waren concentratie peroblemen, problemen met communicatie , slapen en eten. Na die eerste maand ging het heel snel b[lees meer...]erg afwaards, ik begon extreem last van suicidale gedachtes te krijgen, anxiety attacks en momenten dat ik gewoon compleet disassociate en als een zombie bepaalde liedjes herhaal om alle gedachtes uit te drijven, waarin ik rustig 2/3 uur catatonic in een foetus houding zit. Heb dit ruim nog een maand volgehouden maar het werd alleen maar erger, ik ben er mee gestopt en zit al 3 weken ziek thuis, ik kan niet goed gesprekken voeren en verkopen, ik heb weinig energy om te staan of dingen te doen, mijn lichaam is uitgeput en wil nu niet maar mijn geest blijft actief. Daarnaast voelt het steeds alsof mijn hersens in slaap vallen, zo dof tintelent gevoel in de frontale lobe dit maakt het voor mij lastig als ik moe ben bewegend beels (zoals buiten lopen) lastig te verweken is. Ik voel de prikkels en “schokjes” in mn hersenen wel maar meer ook niet, het word langzaam beter, nu hopen dat mijn korte termijn geheugen ook weer gaat werken. Deze pillen zijn voor mij echt een hell geweest.
24-12-2018

Citalopram (citalopram)

Ik slik al tijdje 40 mg. Uit mn bloed waardes blijkt dat t mr mininaal in mn bloed werd opgenomen en daardoor had ik steeds terugvallen...Nu ben ik vanaf vandaag 10 mg vehoogd. Ik had al behoorlijke o rust overdag..geen idee wat je met jezelf aan moet of de dag moet doorkomen...Iemand tips?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum