Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

10-05-2019

Citalopram (citalopram)

Nu 9 dagen gestart met Citalopram 10mg om weer op te bouwen naar 40mg. Heb dit medicijn 21 jaar zonder problemen gebruikt. Was gestopt vanwege andere medicatie voor paniekaanvallen. Nu na 7 maanden weer gestart. Wat een hel. Heel veel last van bijwerkingen. Vooral paniekaanvallen, onrust, moe en heel erg leeg gevoel. Ze zeggen dat ik vol moet houden en dat het met 2 weken[lees meer...] beter met de bijwerkingen moet gaan. Iemand ervaring mee. Ik vind het moeilijk om het vol te houden. Nu oxazepam erbij gekregen voor de paniekaanvallen.
09-05-2019

Citalopram (citalopram)

Ik neem nu zo’n 2 jaar citalopram 10 Mg, daarvoor nam ik zo’n 3 jaar paroxetine 20 mg maar die wilde ik niet meer omdat ik me daar niet goed bij voelde. De laatste 2 jaar gingen prima, totdat ik 6 maanden geleden ben bevallen en mijn dochtertje een lastige start heeft gehad. Ik merk aan mezelf dat ik niet genoeg heb aan 10 Mg dus ben ik sinds gisteren 20 Mg gaan nemen. Hee[lees meer...]ft iemand ervaring met ophogen? Ik snap dat het bij elk persoon anders is maar wat voor bijwerkingen hadden jullie? En hoe lang duurde deze?
28-04-2019

Citalopram (citalopram)

Ik ben begonnen met druppels omdat ik nog al heftig reageer op dit soort medicijnen. Daar mee heb ik qua bijwerkingen niks gehad behalve dat de klachten in het begin verergeren. Ik heb eerst heel lang getwijfeld maar wil voorlopig niet zonder.
28-04-2019

Citalopram (citalopram)

Na 2 jaar lang therapie tegen een paniek stoornis en chronische hyperventilatie dit als laatste redmiddel. Een enorme aversie tegen AD. Enorm bang voor de bijwerkingen en alles op Google erover gelezen wat ik kon vinden. Ik vond het doodeng om hiermee te beginnen. Start met 10 Mg samen met 0,25 xanax. 2 welen later 20 Mg en nu geen xanax meer. Nauwelijks bijwerkingen e[lees meer...]nkel iets minder eetlust. Geen paniekaanvallen meer, durf weer auto te rijden en ben weer bestand tegen drukke ruimtes. Chronische hyperventilatie klachten zijn verminderd maar nog niet helemaal verdwenen en op dit vlak heb ik echt alle therapieën die er bestaan geprobeerd. Ik hoop dat het nog meer gaat doorwerken op dit vlak. Ik wilde deze medicatie niet via de huisarts maar heb gevraagd om een psychiatrisch consult. Vond ik ook doodeng maar ik wilde het beste middel en advies krijgen omtrent mijn klachten en omdat ik zo extreem bang was voor deze medicatie heb ik tijdelijk de xanax voorgeschreven omdat ik bang was dat mijn angsten zouden verergeren in het begin. Nu pas sinds 4 weken besef ik mij dat ik dit veel eerder had moeten gaan gebruiken...eigenwijs en wilde het op eigen kracht doen. Voor degene die twijfelt probeer het....
22-04-2019

Citalopram (citalopram)

Na 2, 5 jaar twijfelen over medicijnen, nu eindelijk de knoop doorgehakt en wat ben ik blij dat ik gestart ben met citalopram! Na mijn bevalling had ik allerlei klachten en ben bij de psycholoog terechtgekomen. Daar bleek ik een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Na vele sessies bij de psycholoog (meta)cognitieve gedragstherapie) leek het iets beter te gaan , ook i[lees meer...]n combi met yoga en mindfullness. Ondanks alle inzet bleef ik dat nerveuze gevoel houden stemmingswisselingen en na een lange vakantie toch maar naar de huisarts gegaan. Begin april gestart met 10 mg en de eerste week was een drama, want was extreem emotioneel, moe , onrustige benen , slecht slapen en wat meer angstig. Na 1, 5 week kan ik zeggen ; ik geniet weer van alles! Ik voel me de persoon die ik graag wil zijn, meer ontspannen en laat zaken makkelijker van me afglijden. Soms is de angstgedachte er wel maar er volgt geen lichamelijke reactie . Wel ben ik blij dat ik toch eerst de therapie heb gehad zodat mijn gedachten toch wat meer geordend zijn en ik beter weet hoe zaken anders te buigen. Maar de medicijnen geven het allerlaatste zetje wat ik enorm nodig had. Voor alle mensen die twijfelen en soortgelijke klachten hebben, probeer het! Als ik , angsthaas als ik was voor inname medicijnen, het kan kan jij het ook. Betere kwaliteit van leven en daar gaat het toch om!
16-04-2019

Citalopram (citalopram)

ik slik citalopram al jaren wegens mijn depressie en paniek en angststoornis. ik heb het in paar jaar afgebouwd van 30 mg naar 10 mg heel af en toe als is een lichte terugval krijgt van me depressie ga ik naar 20 mg citalopram. ik ben blij dat deze medicijnen mij kan helpen om elke dag normaal te kunnen leven.
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

Gebruik dit nu ong 10 maanden tegen paniekaanvallen vanwege mijn tinnitus En ben hierover heel tevreden
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

5 weken geleden gestartet 10 mg. Nu een week op 15 mg. Meer langst van angsten en paniek. Daardoor somberder en er geen gat meer in zien..Ik probeer het vol te houden om het te slikken omdat het me eerder ook heeft geholpen. Maar ik maak me zorgen over hoelang de bijwerkingen nog zullen duren.
31-03-2019

Postnatale depressie

Iemand bekend met oorsuizen bij gebruik van citalopram? Werkt goed alleen de tinnitus is erg vervelend.
24-03-2019

23-03-2019

Chronische depressie

Aanvankelijk leek het te helpen; maar de bijwerkingen bleven te ernstig aanwezig. Resultaat; verlies werk
09-03-2019

Chronische depressie

Al sinds mijn jeugd ochtend depressie, futloos gevoel bij opstaan. Io huisarts citalopram. Begonnen met 10mg/dag met als doel opbouwen naar 40 mg/dag. Start met 10 mg waren de eerste weken vervelend. Ik was soms verward, droomde levendig engad stemmingswisselingen. Bijwerkingen verdwenen na de paar weken. Overstap naar 20 mg: Geen bijwerkingen. Omdat mijn klachten waren ve[lees meer...]rdwenen bij 20mg heb ik io de huisarts besloten niet de dosis te verzwaren. Paar maanden geleden cold turjey gestopt (had niks hiermee te maken), bijwerkingen: Levendig dromen, hersenschokjes, misselijkheid. Hervat na een paar dagen toen dat weer kon. Onlangs io huisarts besloten af te bouwen. Ik breek nu de tabletjes doormidden tot een dosis van 10mg/dag. Huisarts gaf aan dat het geleidelijker kan (dmv druppels) naar dat is niet nodig. Bijwerkingenafbouw: Paar kleine hersenschokjes, levendig naar wel erg leuk dromen een paar nachten. Geen misselijkheid of andere narigheid. Stemming nu na een maand op 10mg/d fractie minder goed maar zeker niet depressief. Geen bijwerkingen meer. Volgende week volgens afspraak huisarts bellen over hoe nu verder. Man, 59 jaar.
03-03-2019

Citalopram (citalopram)

Iets meer dan 3 weken geleden begonnen met citalopram 10mg. Na 4 dagen opgehoogd naar 20mg. Ik heb wel bijwerkingen ervaren zoals hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid etc. Dit was vooral de eerste dagen het ergst. Toch heb ik na 3 weken nog steeds bijwerkingen en merk ik dat ik nog steeds angst, dwang en paniek heb. Afgelopen dagen veel paniekaanvallen gehad. Ik slik dit[lees meer...] middel overigens omdat ik chronische hyperventilatie, emetofobie (overgeefangst), angst om dood te gaan en een lichte depressie heb. Verschillende keren bij de huisarts en het ziekenhuis geweest om het hart te laten onderzoeken en altijd bang daarvoor geweest ondanks de goede uitslag. Überhaupt om ziek te worden, van een griepje tot een enge ziekte. Daardoor ook last van smetvrees. Ik ben al ruime tijd in therapie (haptonomie en psycholoog) maar ik merkte nog geen verbetering. Daarom in overleg met de psychiater nu Citalopram 20mg. En indien nodig Oxazepam 10mg, max. 30mg per dag. Is het normaal dat ik na meer dan 3 weken nog zulke paniek en angst voel? Ik lees overal dat de “verergering van klachten” na 2 weken moeten afnemen, maar het lijkt bij mij juist erger te worden. Ik weet dat het effect 4-6 weken op zich kan laten wachten, maar ik zou nu toch iets van verbetering moeten merken? Echter merkte mijn omgeving in het begin wel verschil, ik was levendiger en vrolijker. Toch voelt dat niet zo. Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven. Hoelang duurde dit bij jullie, en hadden jullie na 3 weken ook nog zulke heftige bijwerkingen/klachten?
01-03-2019

Overspannen/burn-out

voelt direct beter na aanpassen van dosis begon met 20 mg raap naar 40 mg naar een zware lange aanslepend Burn-out. Heel moeilijk voor af te bouwen nu naar 5 jaar gebruik nog een probeersel voor te stoppen met hulp van huisarts. Nevenwerken - gewichts- toename, zweten van de voorhoofd excessief -heel ambetant, beven en gemakkelijk irriteerde. Ik hoop deze keer voor goed t[lees meer...]e stoppen.
27-02-2019

Citalopram (citalopram)

In een moeilijke tijd van depressie, gepaard met angst en onrust begonnen met citalopram. Bijwerkingen minimaal: hoofdpijn, moeheid. Na 2 weken weer minder. Ik slik nu 20mg. Voel mij zoveel beter nu. Ik heb het sporten weer kunnen oppakken (durf weer naar de sportschool in de drukte), ben weer aan het re-integreren op mijn werk en voel mij gelukkiger. Weer hoopvol. Zin om [lees meer...]dingen te ondernemen. Opgewekt, vrolijk, oprecht kunnen lachen etc. Lang uitgesteld om te starten met medicatie maar ben dolblij dat ik het heb gedaan. Het is eng, en je wordt doodgegooid met negatieve verhalen en bijwerkingen waardoor je weerhouden wordt te starten met AD. Maar het is er niet voor niets! Soms is het niet anders. Ik zelf ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om er mee te starten, want voor mij is het een wereld van verschil in positieve zin. Een stijgende lijn. Ik ga er weer voor. Dat gevoel. Hoop er op een dag weer vanaf te kunnen zijn, maar dat is nog onzeker en iets waar ik me voor nu nog niet druk om maak.
20-02-2019

Citalopram (citalopram)

Na heftige levensgebeurtenis in een burn out depressie combinatie terecht gekomen, door slaapproblemen en ‘angst voor de nacht’ vorig jaar werd mijn toestand steeds erger. Ik was erg huiverig voor de ‘oplossing’ van anti-depressiva, ik probeerde keihard aan mijn angsten en somberheid te werken door veel therapie, yoga, meditatie en mindfullnes. Ik was bang dat ik mezelf zo[lees meer...]u kwijtraken door de medicatie, die zombiestaat waar je over leest. Niets was minder waar. De eerste dag (10mg) merkte ik al verschil, ik liep door de stad en de stemmen om me heen van voorbijgangers klonken aardiger, oversteken was minder eng. Ik ervoer al een beetje minder dreiging. 10 dagen erna was ik op een middag opeens helemaal euforisch, heb op dag 10-13 vrolijk en verbaasd rondgelopen, het leven is zoveel makkelijker! En ik ben mezelf weer! Het was echt een soort high in vergelijking met daarvoor. Op dag 14 moest ik ophogen naar 20 Mg en ik voelde me weer depressief. Even volgehouden en op dag 24 was de depressie wolk weer uit mijn hoofd verdwenen. Nu slik ik het bijna een jaar, heb af en toe (met mijn menstruatie) een depressieve dag, maar lang niet zo erg als de gemiddelde dag voordat ik citalopram slikte. Qua bijwerkingen na de eerste 4 weken kan ik alleen soms wat hoofdpijn, misselijkheid en iets meer nacht zweten bedenken, en overmatig gapen de eerste maanden. Ook wat moeheid een aantal uur na inname, dus ben in 3e maand overgegaan op inname bij avondeten. Wat me vooral bijstaat aan het begin is dat je hiervoor zó gewend was aan je slechte staat, dat je vergat waar je het allemaal precies zwaar mee had. Toen ik me beter ging voelen realiseerde ik pas dat oversteken al lastig was, dat muziek niet meer binnenkwam bij mij, dat ik een coconnetje opgesloten zat, dat je het maar accepteerde. Want het is moeilijk om een grote beslissing als aan AD te beginnen te maken als je er zo slecht aan toe bent. Dit medicijn werkte beter dan ik had durven hopen.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum