citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Psychische klachten (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

25-06-2022 | Vrouw | 42
citalopram (20mg)
Na psychologisch (her)onderzoek op mijn verzoek schreef de psychiater een medicijn voor die me wel hielp maar zo veel liet zweten dan ik na 5 minuten klusjes al kletsnat was van het zweet. Daarna kreek ik citalopram daarmee was het zweten niet weg maar wel minder snel extreem zweten. Qua doel van de medicatie werkte het prima , ik voelde me zekerder en minder angsten, her[lees meer...]ken sneller symptomen bij me. Ben nu 3,5 jaar verder en het zweten is extreem op warme dagen met hoge vochtigheid en benauwend. Ik kan dan tussen de 30-45 minuten wat doen en moet dan zeker 10-15 minuten afkoelen omdat ik zelfs licht in mijn hoofd wordt door het zweten, drink dan ook wel veel om het vocht aan te vullen . Ook merk ik dat ik de laatste paar weken/maanden sneller geïrriteerd ben en alles wat mensen zeggen of vertellen persoonlijk op vat. Zelfs als het niet over mij gaat. Ik lijk meer onzeker te worden. Ook ben ik in deze 3,5 jaar 15 kilo aangekomen en die kilo's willen er niet echt af. Grootste probleem is het zweten. Gewicht is vooral lastig en werk niet mee aan je eigenwaarde en positiviteit in je leven.

25-06-2022 | Vrouw | 42
citalopram (10mg)
Chronische depressie
Afgelopen jaar zag ik het niet meer zitten. Ik had het gevoel dat er niets positiefs in de toekomst voor mij zou gebeuren. Ik zat vast in mijn traumatische kindertijd. Ineens had ik geen meer zin in het leven zag alleen de negatieve kanten van het bestaan. Citalopram van 10 mg binnen twee weken opgebouwd naar 20 mg. Het sloeg bijna meteen aan. Ineens geen piekergedachten,[lees meer...] geen melodieën in mijn hoofd neuriën, rust en goede nachtslaap. Wel wat verhoging van de alat en aspat (leverwaardes). In het begin misselijk. 6 kg aangekomen. Na 10 maanden afgebouwd. Binnen 3 maanden waren de klachten terug. Ik zit nu op 10 mg voor vier weken en daarna moet ik kijken of ik alweer tot 20 mg wil /moet ophogen maar ik denk van wel. 10 mg is beetje te weinig ik voel me nog niet helemaal mezelf. Ik denk dat voor mij wordt het een verhaal van jaar of twee totdat ik alles voor mezelf op rij kan zetten. Heeft iemand een ervaring met langdurig gebruik van citalopram? Kan het meer dan twee jaar of chronisch worden gebruikt?

24-06-2022 | Vrouw | 59
citalopram (20mg)
twintig jaar geslikt, depressie ontstaan door opvoeding en hersentumor en misschien ADHD, nu proberen af te bouwen, in rustigere periode

20-06-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Ik slikte nooit medicatie. Toen ik in een depressie belandde was voor mij de stap best groot om dit te gaan slikken. Uiteindelijk toch gedaan, gezien de ernst van de depressie. De eerste dagen voelden wat vreemd, gejaagd, grote pupillen. Maar al vrij snel zakten deze bijwerkingen. Ik voelde me snel rustiger worden, minder angstig, sliep beter en mn stemming verbeterde. [lees meer...]Ik ben naar 30 mg gegaan. Ik slik dit nu ruim een half jaar en wil met m'n huisarts gaan overleggen wanneer en hoe dit af te bouwen. Dit vind ik nog wel spannend.

14-06-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
Hoi! Weer een berichtje van degene die het verhaal heeft geschreven. Inmiddels zit ik op 7 weken en gaat het helaas nog niet echt veel beter.. ik ga dus ergens de komende dagen de huisarts bellen voor ophogen. Het dagelijks leven is pittig en ik leef zo in mijn hoofd wat me erg angstig maakt. Hopelijk dat het uiteindelijk gaat werken. Hoe is het met jullie?

11-06-2022 | Vrouw | 48
Overspannen/burn-out
2 jaar geleden uitgevallen met een burnout en daar bovenop een depressie. Ik wist echt niet war er met mij gebeurde! Eerst lorazepam gekregen om weer te kunnen slapen. Echter mocht ik geen autorijden. Dus over op mitrazipine, maar daar werd ik meer depressief van. Op aanraden van de psychiater gestart met qeutiapine om te kunnen slapen. Dat werkte perfect. Echter mijn d[lees meer...]epressieve klachten bleven aanwezig. Dus na verloop toch 10 mg citalopram genomen. Later opgehoogd naar 15mg. De start was pittig! Ik dacht echt dat ik nooit meer beter zou worden! Toch ging het langzaam beter en kon ik re integreren op mijn werk. Dat ging in kleine stapjes. In januari zat ik weer op 25 uur. Het ging steeds beter. Mijn energie was weer terug. (Dacht ik) Half maart kreeg ik corona en ik kon mijn vermoeidheid daar niet aan linken. Ik dacht dus een terugval in mijn herstel....echter kwam hierdoor mijn werk op het spel te staan en had mijn werkgever het plan om mijn contract te beëindigen. Dus pats een klap er bovenop. Weer voelde ik mij weer depri en had ik weer gedachtes "het komt nooit meer goed!" Op aanraden van de huisarts is de citalopram nu toch opgehoogd naar 20 mg. Dit slik ik nu 5 dagen. Ik heb nog steeds met vlagen rare gedachtes. Net of ik niets meer van het normale leven snap. Beetje onwerkelijk af en toe. Hierdoor zonder ik mij weer meer af. Hopelijk gaat 20 mg mij helpen. Verder heb ik vanwege mijn angst om nooit meer beter te worden nu een anti depressieve test laten doen. Ik wacht nog op de uitslag. Dan kom ik er ook achter of citalopram het juiste middel voor mij is en welke dosering ik nodig heb. Hoop niet dat ik over moet stappen....niet te doen met angst voor medicatie.

08-06-2022 | Vrouw | 21
citalopram (20mg)
Al een aantal jaar heb ik last van een angststoornis. Ik voelde me nooit lekker. Veel onrust, vaak zenuwachtig en altijd rare klachten waar de dokter geen verklaring voor kon vinden. Alles geprobeerd zoals psychologen, ademhaling therapie, accupuntuur enzovoort. Tot er een dag kwam dat ik het niet meer aan kon. Ik ben nu 4 maanden erg duizelig en word er gek van. Ik [lees meer...]zit vandaag op dag 3 van de citalopram en ben gelijk begonnen op 20 mg. Het leek even goed te gaan maar ik voel me verschrikkelijk en heel verdrietig nu. Ook de duizeligheid lijkt erger te worden. Iemand tips, of herkent iemand dit?

27-05-2022 | Vrouw | 45
citalopram (20mg)
Ik gebruik al jaren citalopram. Heb veel pogingen gedaan om het af te bouwen, maar kreeg steeds weer een terugval. Ik ben 10 kilo aangekomen. Hebben jullie tips om weer een stabiel gewicht te krijgen. Het werkt voor mij echt goed, geen angst, of sombere gevoelens meer. Tijdens het opbouwen wel meer sombere momenten gehad.

08-05-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
14 dagen geleden gestart met 20mg i.v.m. de hele dag dwangmatig denken en piekeren over het piekeren. De hele dag oplossingen willen zoeken voor mijn gevoel en ik kreeg maar geen rust, kon geen boek lezen of tv kijken. Continu bewust van mijn gedachten en als mijn gedachten over iets ‘normaals’ gingen had ik daarna van: hè waar dacht je dan net aan? Ik werd en moe, paniek[lees meer...]erig en angstig van. Ik kreeg angst om de controle over m’n mond te verliezen en er was niks meer van mij over. Mede omdat ik nog maanden op de specialistische GGZ moet wachten besloten om met SSRI te starten. De eerste dag mega misselijk en hoofdpijn, ook diarree en verminderde eetlust. Na 2 dagen namen de lichamelijke klachten voor een groot deel af en voelde ik weer meer rust; ik kon een film kijken en mij focussen op een gesprek. Ik voelde alsof er mist in mijn hoofd was, maar dat vond ik heerlijk na die paniekerige maanden. Echter sinds een week (ongeveer op dag 8 van citalopram) opeens intrusies/gewelddadige dwanggedachten, gezien ik zo met mijn gedachten bezig ben schrok ik hiervan en ben ik hier weer angstiger van geworden. Nu is dit na een aantal dagen minder omdat ik hier tips voor heb opgezocht op internet. Echter voel ik mij dus wel opeens veel somberder dan eerder, ben de hele dag bezig met depressieve gevoel en voel onrust. Wil graag plezier beleven en voel dat niet. Ik voel me dus eigenlijk depressiever dan eerder. Dat continu bewust van gedachten en piekeren daarover is stukken minder. Maar je zo somber voelen is ook niks. Zijn er mensen die dit herkennen? Willen jullie je ervaringen met mij delen? Morgen spreek ik de huisarts om alles te evalueren. Ik ben bang dat ik nooit meer uit deze negatieve spiraal kom.

03-05-2022 | Vrouw | 20
citalopram (40mg)
Anderhalf jaar lang slikte ik Citalopram zonder enig resultaat. Zelf afgebouwd omdat niemand luisterde naar wat ik probeerde te zeggen. Na afbouwen (met druppels die ik nog had van het opbouwen) heb ik geen verschil gemerkt. Ik voelde me beter en veel meer mezelf. Citalopram had echt géén of zelfs negatief effect op mij!

28-04-2022 | Vrouw | 28
citalopram (15)
Hoi allemaal, Ik slik sinds vorig jaar oktober 10 mg aangezien een gegeneraliseerde angststoornis heb ontwikkeld na m'n burnout en therapie helaas niet afdoende werkte. Dit ging buitengewoon goed! Ik had nauwelijks bijwerkingen en kon weer fluitend door het leven. Echter heb ik sinds vorige week de dosering moeten verhogen naar 15mg van de arts gezien m'n paniekaanvalle[lees meer...]n ineens als donderslag bij helder hemel weer terugkwamen. De bijwerkingen die ik ervaar zijn ineens behoorlijk heftig. Ik ben met vlagen misselijk, heb een zwaar en wazig hoofd en ben voor mijn gevoel ook wat sloom. Daarnaast is de nervositeit ook toegenomen. Al met al niet echt een pretje dus! Meer mensen ervaring met bijwerkingen na het verhogen van de dosering? Ik weet dat ik er even doorheen moet maar is al fijn om even met lotgenoten te sparren.

24-04-2022 | Man | 45
citalopram (20mg)
Ik heb een week op 10mg Citalopram gezeten. Mijn piekeren en heel erg druk maken om kleine onbenullige dingen nam heel erg toe. Hoort dat erbij ? Ik ben nu sinds gisteren verhoogd naar 20mg. Heeft iemand ervaring of het goed gaat komen en ik er even doorheen moet?

17-04-2022 | Man | 53
citalopram (30mg)
Ik ben begonnen met 20 mg en na 1 mand is de dosis verhoogd naar 30 mg omdat het medicijn niet aansloeg. Nu ben ik weer een maand verder maar ik merk eigenlijk geen verbetering voor mijn depressies. Prozac hielp me vroeger wel (ongeveer 30 jaar geleden) dus ik ga dat maar is weer vragen aan mijn huisarts want van de Prozac werd ik echt vrolijk en zelfs stoppen met roken gi[lees meer...]ng daar toen erg gemakkelijk mee...

12-04-2022 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Ik slik nu ongeveer een half jaar citalopram. In het begin kwam ik er niet van aan maar ben de afgelopen paar maanden 6 kg aangekomen terwijl ik juist een stuk minder ben gaan eten. Ik heb ook een tijdje olanzapine geslikt, waar gewichtstoename bij hoort, dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar hier ben ik inmiddels al een maand mee gestopt en toch blijf ik aankomen. Dus ik[lees meer...] vraag me nu af of het aan de citalopram ligt of niet. Heeft iemand hier ook ervaring met aankomen door citalopram? Ik lees het nergens terug

12-04-2022 | Vrouw | 53
Chronische depressie
7 maart met 10 begonnen Op 23 maart opgehoogd naar 20 Nog steeds heftige bijwerkingen maar ik wil het zeker 4 tot 6 weken de kans geven Helaas weinig begeleiding hierbij Ik moet er doorheen Vooral de misselijkheid en onrust zijn dingen waardoor het leven niet fijn is Maar ik hoop dat dat verdwijnt Nu bang ik het op met Oxazepam

08-04-2022 | Vrouw | 62
citalopram (20mg)
Ik wil even ingaan op het merk Sandoz, deze is nog steeds verkrijgbaar. Aan de arts vragen of dit op het recept geschreven kan worden. Aangezien deze duurder is, zit dit merk niet meer in het ziekenfondspakket, dus moet nu zelf worden betaald.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (566) - Antibiotica - penicillines breedspectrum