escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

19-04-2022 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Veel pijn in maag en rugstreek door piekergedrag( zenuwpijn) , slecht slapen...na jaren problemen en zoeken door dokter escitalopram 10 mg.voorgeschreven gekregen. Eerste weken werd het erger misselijkheid, lichte hoofdpijn en daarna na ca. 4 weken ging het middel helpen en heb me in jaren niet meer zo goed gevoeld.Na 1 jaar afgebouwd maar kreeg jaar nadien terug probleme[lees meer...]n terug opgebouwd ? Ik denk het nu te blijven nemen.

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

02-02-2022 | Man | 30
escitalopram (20mg/ml)
Wondermiddel voor mij. Eerste paar maanden erg op en neer; van euforie tot weer terug bij af. Vaak niet zeker of het nou ging werken of niet. Soms wel onzekere periode (toch maar stoppen?). Na een maand of 3-4 merkte ik het wel: het werkt. Heel langzaam maar zeker werd ik stabiel. Tot dit moment, na een jaar. Ben er ontzettend blij mee en dankbaar voor. Over een tijdje wil[lees meer...] ik wel gaan afbouwen, gewoon om te kijken hoe dat gaat. Ik slikte vrij veel, 22,5 mg per dag. Ook de dosering was erg zoeken in het begin. Hiermee gaat het heel goed. Laatst al afgebouwd naar 15 mg en dit gaat ook al een tijd goed. Mocht je escitalopram gebruiken en na een paar maanden nog niet helemaal overtuigd zijn: het wordt beter. Écht niet te snel opgeven. Op een gegeven moment merk je langzaam maar zeker dat je een soort schildje om je heen krijgt, waardoor je met een psychotherapeut of psycholoog in alle rust aan de problemen kan werken. Of ja, problemen, aan jezelf. Aan de dingen die je veel hebben gebracht, maar zich nu even tegen je keren. Je kunt het!

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

03-01-2022 | Vrouw | 43
Psychische klachten
Al sinds mn 18e last van een hele rits aan psychische ongemakken; hoge pieken met diepe dalen, angsten, heel intens voelen, veel piekeren en nare gedachten niet los kunnen laten enz. Vanalles geprobeerd aan therapie, neurofeedback, http5 en nog veel meer. Niks hielp langdurig. 2 jaar geleden in een burn out beland en toen ik daar niet goed uitkwam was ik het beu. Ik wilde [lees meer...]mn leven terug. Opgebouwd van 5 via 7.5 naar 10 in een paar weken tijd. Vanaf het moment dat ik het slikte had ik er al baat bij (sederend effect op mn zenuwstelsel). Dit is alleen maar beter geworden. Weinig bijwerkingen met opbouwen, ik was alleen wel wat meer kortaangebrand misschien de eerste weken, ik flapte er wel makkelijk vanalles uit. Nu, 2 maanden later, ben ik zo BLIJ dat ik dit ben gaan gebruiken. Het heeft me mn leven inderdaad teruggegeven. Zonder dat ik mezelf nu zo wezenlijk anders voel. Alles glijdt gewoon veel makkelijker van me af. Ik voel me veel minder kwetsbaar. Trek makkelijker mn mond open (omdat ik dus ook minder last heb van evt reacties daarop). Ik heb geen leeg getrokken gevoel meer en heb weer zin in dingen. Ben stabiel qua humeur (als mensen me vragen hoe gaat het antwoord ik eigenlijk altijd oprecht goed). Tuurlijk soms ups en downs maar ik denk gewoon zoals normale mensen dat voelen. Mn omgeving zegt je bent weer zoals je altijd was. Ik heb geen bijwerkingen, misschien een beetje rare dromen (never a dull moment). Dus mijn persoonlijke ervaring is heel positief!

26-12-2021 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb deze medicatie denk 8 jaar gebruikt en in juni zelf gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon. Veel ontwenningsverschijnselen gehad. Veel angst weer gekregen ook door alles wat er gebeurt in de wereld met corona. Zo angstig en paniek weer en erge depressieve klachten weer dus besloten om weer deze medicatie te gaan nemen iom psychiater. Maandag begonnen met 1 druppel[lees meer...] en volgende dag met 2. Nu sinds gister last van bijwerkingen heel erg moe en voel soms ineens zoveel onrust in me lichaam en gaat me hart snel kloppen. Lijkt op soort ontwenningsverschijnselen herkent iemand dat?Neem nu sinds vandaag oxacepam even erbij om onrust in me lichaam kwijt te raken. Ik weet dat meestal week of 2 duurd en dat het in begin erger kan worden moet erdoor heen . Straks zal ik me beter gaan voelen en me angst en paniek net s voorheen weer bijna helemaal weg zijn en depressie ook stuk minder zijn.Horlang hadden jullie last van bijwerkinegn

09-11-2021 | Vrouw | 25
escitalopram (5mg)
Ik schrijf eigenlijk nooit reviews, maar wil toch graag vertellen over mijn zeer goede ervaring met escitalopram. Ik slik 5mg, omdat ik vaak sterk reageer op medicijnen. Ik heb 7jr geleden een depressie +burn out gehad en daarna nooit meer de oude geworden, tot nu! Vele jaren aan trajecten bij verschillende psychologen. Veel geleerd, maar was helaas niet voldoende. Het geb[lees meer...]ruik van escitalopram heeft mijn leven echt veranderd. Ik ben niet meer zo onzeker, minder druk in m'n hoofd, heb meer energie, geen somber gevoel. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik het medicijn vroeg in de ochtend neem, zodat ik 'savonds in slaap kan vallen. In het verleden heb ik 1,5 jaar sertraline gebruikt. Hier werd ik erg moe van. Daarom stond ik niet te springen om weer ad te gebruiken. Echter, was ik op een punt beland dat ik geen andere oplossing meer zag, dus toch begonnen met escitalopram. Je moet in het begin ff door de bijwerkingen heen. Ik kon niet goed in slaap komen, had soms strakke kaken en een verstoorde eetlust. Na circa 1,5-2 maanden was dit weg en ik geniet weer van het leven!

07-09-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Aug 2020 gediagnosticeerd met paniekstoornis en burnout. Cognitieve gedragstherapie gehad, maar in dec 2020 nog steeds veel angsten, snel van slag, kwetsbaar. Toen begonnen met 10 mg. Deed na een week al wonderen. Ik had geen paniekaanvallen meer en voelde me stukken rustiger. In feb 2021 naar 15 mg gegaan om helemaal geen angst meer te hebben. Sindsdien tot heden geen pan[lees meer...]iek en angst meer. Ook veel stabieler qua emoties. Lijk de wereld meer aan te kunnen. Kan ook weer fulltime werken en mijn leven leiden. Bijwerkingen: ‘s nachts veel zweten, lager libido.i Ik voel me heel fijn nu!

16-07-2021 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden gestart nadat burn-out na een jaar niet verminderde en de angst en met name paniek aanvallen niet minder werden. De eerste paar weken wel bijwerkingen, zoals droge mond en kaakkramp, daarna ging het veel beter. 1,5 jaar geleden. Geprobeerd af te bouwen van 10 naar 5 mg, maar dat gaf toch teveel bijwerkingen. Ik gedij goed bij 10 mg en ben weer helemaal t[lees meer...]erug in het arbeidsproces (wel ander werk gaan doen en minder uren draaien met minder harde deadlines) .

12-05-2021 | Vrouw | 31
Hyperventilatie
Jaren lang last van lichamelijke klachten zoals druk op borst, licht in het hoofd. Voor mijn gevoel niks psychische. Toch maar verschillende soorten therapie geprobeerd. Niks hielp. Tot dat ik dit medicijn probeerde! Na een week of 8 begon ik echt verschil te merken. Nu ben ik 80 procent klachtenvrij. Ik slik nu 4 maanden.

25-04-2021 | Man | 40
Gaat over hoor, doorzetten

20-03-2021 | Man | 29
escitalopram (5mg)
Zo'n jaar en drie maanden geleden kwam ik thuis te zitten met een burnout. Daarbij kreeg ik last van een pieker- en angststoornis, SOLK, erge hypochondrie en (uiteraard) klachten van somberheid. Ik ben altijd een vrij opgewekt, positief persoon geweest, maar toch werden de aanhoudende klachten me teveel. Recent ben ik begonnen met psychotherapie en in overleg met mijn ther[lees meer...]apeut ben ik nu begonnen met 5 mg escitalopram. Ik gebruik dit nu pas een weekje en het doet al wonderen voor me. Aan de ene kant ben ik geneigd dit te wijten aan het placebo-effect, maar aan de andere kant geloof ik dat bijna niet; zoveel beter gaat het. Angsten namen in de eerste 2 dagen wat toe, afgewisseld met juist kakenklemmende, euforische gevoelens. Nu, een week later, word ik uitgerust wakker, pieker ik een stuk minder, en lijk ik niet echt meer meegesleept te worden door negatieve gedachten. Ik vind het belangrijk deze ervaring hier te delen, omdat ik dus maar 5 mg gebruik, bijna geen bijwerkingen ervaar (mijn libido is eigenlijk alleen maar toegenomen door het ontbreken van die piekerstroom, ook geen enkele last van darmen of maag). Ik was erg huiverig om dit medicijn te gebruiken door ook wel vrij negatieve ervaringen die hier vermeld staan. Nu ben ik echt onwijs blij dat ik ben gestart. Ik ben ervan overtuigd dat ik met psychotherapie, nu mijn hoofd wat rustiger is, kan gaan werken aan structurele veranderingen in mijn manier van leven, coping en denkwijze over bepaalde dingen. Ik ga over een jaar samen met mijn therapeut afbouwen, als de rust volledig is wedergekeerd en ik anders met dingen om kan gaan. Dat heb ik al met haar afgesproken. Mocht je twijfelen: geef dit medicijn een kans. Het is voor mij een verbetering van 1000%.

06-02-2021 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Escitalopram gekregen na overleg met de huisarts bij spanningsklachten, piekeren en slecht slapen i.c.m. behandeling bij psycholoog. Beide hebben me goed geholpen en ik denk erover binnenkort te gaan afbouwen. Escitalopram sloeg na ca. 2 weken aan, het werd rustiger in mijn hoofd en ik had minder angstige gedachten, stress en was minder prikkelbaar en kon daardoor beter fu[lees meer...]nctioneren. en ben positiever. Ik merkte weinig negatieve bijwerkingen. Ik heb eerder al een jaar escitalproam gebruikt ivm spanningsklachten en had het afgebouwd maar ging na ca. 3 maanden toch achteruit.

23-01-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (5mg)
Last van angst, paniek en sociale fobie. Angst voor het alledaagse. Bang ‘het’ niet aan te kunnen, het leven.

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

11-11-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Begin dit jaar begonnen met 5mg, omdat ik niet meer naar buiten durfde en constant verwikkeld zat in mijn negatieve gedachten. Ik zit nu op 15mg en moet zeggen dat het mij echt heeft geholpen. Nadeel is dat ik onwijs veel ben aangekomen door de eetbuien die ik nu heb en de angst is er natuurlijk nog wel, maar op de achtergrond. Ik durf nu wel weer mijn deur uit, dus ik ben[lees meer...] helemaal gelukkig!