escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

04-10-2019 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.

19-04-2022 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Veel pijn in maag en rugstreek door piekergedrag( zenuwpijn) , slecht slapen...na jaren problemen en zoeken door dokter escitalopram 10 mg.voorgeschreven gekregen. Eerste weken werd het erger misselijkheid, lichte hoofdpijn en daarna na ca. 4 weken ging het middel helpen en heb me in jaren niet meer zo goed gevoeld.Na 1 jaar afgebouwd maar kreeg jaar nadien terug probleme[lees meer...]n terug opgebouwd ? Ik denk het nu te blijven nemen.

02-02-2022 | Man | 30
escitalopram (20mg/ml)
Wondermiddel voor mij. Eerste paar maanden erg op en neer; van euforie tot weer terug bij af. Vaak niet zeker of het nou ging werken of niet. Soms wel onzekere periode (toch maar stoppen?). Na een maand of 3-4 merkte ik het wel: het werkt. Heel langzaam maar zeker werd ik stabiel. Tot dit moment, na een jaar. Ben er ontzettend blij mee en dankbaar voor. Over een tijdje wil[lees meer...] ik wel gaan afbouwen, gewoon om te kijken hoe dat gaat. Ik slikte vrij veel, 22,5 mg per dag. Ook de dosering was erg zoeken in het begin. Hiermee gaat het heel goed. Laatst al afgebouwd naar 15 mg en dit gaat ook al een tijd goed. Mocht je escitalopram gebruiken en na een paar maanden nog niet helemaal overtuigd zijn: het wordt beter. Écht niet te snel opgeven. Op een gegeven moment merk je langzaam maar zeker dat je een soort schildje om je heen krijgt, waardoor je met een psychotherapeut of psycholoog in alle rust aan de problemen kan werken. Of ja, problemen, aan jezelf. Aan de dingen die je veel hebben gebracht, maar zich nu even tegen je keren. Je kunt het!

31-12-2021 | Man | 45
escitalopram (10mg)
Depressie , PTSS, mishandeling in jeugd, verstoting van ouders. Ik neem het nu voor de 3de dag en idd , draaierig , enorm moe , niet echt geconcentreed meer afwezig, emotioneel , gevoel van schuld, ik kan wel hele dag wenen.

06-11-2021 | Man | 32
escitalopram (10mg)
Neem deze medicatie reeds 1 jaar ongeveer. Weinig last van bijwerkingen buiten last van obstipatie,maar neem deze wel samen met invega 6mg en teen halve tranzodone De reden dat ik deze neem is depressie en angsten. Ook zijn er nog andere klachten zoals psychose onder anderen,vandaar de andere medicatie Zelf vind ik dat deze goed zijn werk doet en dat er niet al teveel[lees meer...] bijwerkingen zijn. Je moet het wel de tijd geven om zijn werk en dat is minumum 2 maand zeker!

31-10-2021 | Man | 36
escitalopram (10mg)
Gestart vanwege onrust/depressief gevoel. Depressie een stuk minder, angst nog niet weg, wel wat minder. Prikkels en drukte van buiten worden afgevlakt, escitalopram lijkt er een soort ‘bubbel ‘ omheen te doen. Bijwerkingen vallen erg mee, libido verlies valt mee, stemming verbetert wel degelijk. Nu 4 weken bezig op 10 mg, inslapen is wat moeilijker , sufheid valt mee.

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram (10mg)
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.

25-04-2021 | Man | 40
escitalopram (15mg)
Gaat over hoor, doorzetten

20-03-2021 | Man | 29
escitalopram (5mg)
Zo'n jaar en drie maanden geleden kwam ik thuis te zitten met een burnout. Daarbij kreeg ik last van een pieker- en angststoornis, SOLK, erge hypochondrie en (uiteraard) klachten van somberheid. Ik ben altijd een vrij opgewekt, positief persoon geweest, maar toch werden de aanhoudende klachten me teveel. Recent ben ik begonnen met psychotherapie en in overleg met mijn ther[lees meer...]apeut ben ik nu begonnen met 5 mg escitalopram. Ik gebruik dit nu pas een weekje en het doet al wonderen voor me. Aan de ene kant ben ik geneigd dit te wijten aan het placebo-effect, maar aan de andere kant geloof ik dat bijna niet; zoveel beter gaat het. Angsten namen in de eerste 2 dagen wat toe, afgewisseld met juist kakenklemmende, euforische gevoelens. Nu, een week later, word ik uitgerust wakker, pieker ik een stuk minder, en lijk ik niet echt meer meegesleept te worden door negatieve gedachten. Ik vind het belangrijk deze ervaring hier te delen, omdat ik dus maar 5 mg gebruik, bijna geen bijwerkingen ervaar (mijn libido is eigenlijk alleen maar toegenomen door het ontbreken van die piekerstroom, ook geen enkele last van darmen of maag). Ik was erg huiverig om dit medicijn te gebruiken door ook wel vrij negatieve ervaringen die hier vermeld staan. Nu ben ik echt onwijs blij dat ik ben gestart. Ik ben ervan overtuigd dat ik met psychotherapie, nu mijn hoofd wat rustiger is, kan gaan werken aan structurele veranderingen in mijn manier van leven, coping en denkwijze over bepaalde dingen. Ik ga over een jaar samen met mijn therapeut afbouwen, als de rust volledig is wedergekeerd en ik anders met dingen om kan gaan. Dat heb ik al met haar afgesproken. Mocht je twijfelen: geef dit medicijn een kans. Het is voor mij een verbetering van 1000%.

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram (10mg)
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

28-02-2021 | Man | 70
escitalopram (10mg)
Dit is het beste AD dat ik ooit genomen heb. Ik zie dat dokters het meer en meer voorschrijven, omdat het zo efficiënt werkt en meestal geen neveneffecten heeft.

04-02-2021 | Man | 39
escitalopram (200mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb ook nog depressie en ptst, maar het gehele verhaal is veelste lang, het een vrij standaard geheel:als kind overgevoeligheid. Pittige jeugdpuisten ,maar wel veel vrienden(een oorzaak van de ptst, en bps. Maar ik ga niet alles vertellen hier, dat heb ik genoeg gedaan bij artsen, welke te lui zijn het dossier door te nemen

29-01-2021 | Man | 41
escitalopram (20mg)
nvt

11-01-2021 | Man | 51
escitalopram (10mg)
Ik slik dit medicijn nu ongeveer 10 jaar. Altijd 10 mg. Het helpt goed tegen angst en paniek maar doet weinig voor depressie. Dit beaamde mijn huisarts ook. Heb het destijds gekregen voor angst en paniek en daar werkt het goed voor. Bijwerkingen zijn aankomen in gewicht en de hele dag duf en weinig energie. Libido ook wat minder. Heb al geprobeerd een keer af te bouwen maa[lees meer...]r is niet gelukt. Ik slik het nog een tijdje door.

23-11-2020 | Man | 51
escitalopram (20mg)
Ik kreeg erge last van bijwerkingen. Bij afbouw hevige darmkrampen.

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.