Ervaringen met OxyContin

oxycodon

Lage rugpijn (11 meningen)
Rugklachten (10 meningen)
Gewrichtspijn (4 meningen)
Polyneuropathie (2 meningen)
Reumatoïde artritis (1 mening)
Gewrichtsontsteking (1 mening)
Brandwonden (1 mening)
Fantoompijn (1 mening)
Artrose van de wervelkolom (1 mening)
Artritis psoriatica (1 mening)

20-12-2012 | Vrouw | 22
Hernia
Vanaf begin augustus heb ik het middel Oxycontin aangeschreven gekregen. Dit gebruikte ik in combinatie met Lyrica. De Oxycontin hielp in het begin maar minimaal, het middel moet eerst een spiegel in je lichaam opbouwen eer dat het volledig begint te werken. Omdat je lichaam er snel aan went ben je gauw geneigd de dosis te verhogen. ik heb dit eerst gedaan i.o.v met d[lees meer...]e huisarts. Daarna ben je al snel geneigd om zelf meer te gaan pakken. Dit middel is zeer verslavend!!! 6 December ben ik geopereerd aan mn Hernia L5 S1. 16 december was ik de Oxycontin zat. ik slikte toen nog 40 mg per dag, ben toen in 1x gestopt! De eerste nacht was vreselijk, heel erg onderhuidse jeuk wat alleen weg ging met bewegen, De 2e nacht had ik dit met mindere maten, de 3e dag nog iets minder. Vanacht was mn 4e nacht en had ik bijna nergens last meer van. Ik voel me alleen nog wel wat lusteloos...... Als ik helemaal afgekickt ben van de oxycontin begin ik met het stoppen van lyrica. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad! Kijk uit met dit middel!

29-11-2012 | Vrouw | 64
Artrose - gewrichtsaandoening
al jaren gebruiker, naar alle tevredenheid. blijf bij deze dosis, nooit meer genomen. Als ik te laat ben of ik vergeet het in te nemen dan sta ik na drie uur op mijn kop. Mieren kruipen door mijn hele lijf. het helpt goed voor de pijn maar NIET tegen zenuwpijn. ik ben er content mee en voel me er prettig bij. Dat heeft wel een jaar geduurd voordat het zover was. ziek, mis[lees meer...]selijk etc. maar aangezien er geen andere opties waren moest ik doorzetten. daar pluk ik nu de vruchten van. Het ga U allen goed.

07-11-2012 | Vrouw | 47
Hernia
Heb een zware hernia gekregen die na 9 weken geopereerd moest worden,voor de vreselijke ondraagelijke pijn uiteindelijk morfine 2 x 30 mg Oxycontin,6 x daags oxynorm,diflocenac,paracetamol 1000 mg zetpil,30 mg diazepam 4 x daags,na de operatie direct in het ziekenhuis de morfine af moeten bouwen met 10 mg per dag oxycontin minder en direct geen oxynorm 6 x daags 10 mg.Ik b[lees meer...]en te snel af gaan bouwen en door het advies van het ziekenhuis,zat na een week op 2,5 mg 2x daags,ziek als een hele zware griep.Op advies van de neuroloog nog 3 dagen oxycontin 2,5 mg per dag en toen gestopt,door een hel heengegaan,5 dozen van de rotzooi in huis weggedaan.Ervan af en ik ben heel trots op mijzelf.Nu 6 dagenook gestopt met Diflocenac vanwege veel darmkramen moe moe en bloedstolsels in mijn ontlasting ook rotzooi en ik had er maagbeschermer bij.Nu morgen 5 weken na de operatie zit nog steeds in een rolstoel heb pijn in mijn rug en zwak in mijn linkerbeen de kant waar mijn hernia 1ste ruggewervel zat,was een groot verkalkt losse hernia die toch iets vast bleek te zitten.Zit nu voornamelijk tussen 4 muren.Woon op een flat 3 hoog met alleen trappen niet te doen.Vandaag naar de keuringsarts voor medische urgentie voor een huisje op de begane grond,stik al dagen van de zenuwen.Morfine een goede pijnstiller als niet anders kan voor de pijn moet je wel maar afkicken verschrikkelijk. Nu nog herstellen zo ver mogelijk ben 47 en hoop echt weer over een aantal maanden te funtioneren,kan geen fysio betalen.Dus maar thuis oefeningen doen wat mag een mens blij zijn als hij gezond is !!! mijhoor je dan nooit !!! meer klagen.

22-10-2012 | Man | 27
Hernia
Omdat ik vanwege een dubbele hernia niet meer kon bewegen van de pijn en Tramadol en andere pijnstillers niet werkten heb ik oxycontin voorgeschreven gekregen. Uiteindelijk gebruikte ik 4x 20mg per dag en begon te merken dat als ik te laat was met innemen ik me ziek begon te voelen. Na mn operatie wilde ik er ook zsm vanaf en heb met mn huisarts een afbouwschema gemaakt en[lees meer...] ben in 2 weken van 80 mg naar 0 gegaan (beetje sneller dan het opgestelde schema). Aanvankelijk leek het wel goed gegaan, maar sinds ik nu helemaal niets meer slik heb ik veel problemen met slapen: ik kan niet stil blijven liggen, Ik hoop maar dat dit snel over gaat, anders maar weer naar de huisarts...

21-10-2012 | Man | 55
Hernia
In 1995 kreeg ik een acute hernia (L5S1). Sinds dan is mijn leven helemaal veranderd. Na 5 operaties wegens steeds terugkerende pijn na verloop van tijd (tussen operatie 1 en 4 was er telkens een paar jaar tussen, tussen operatie 4 en 5 waren 6 dagen tussen) is er operatief niets meer aan te doen en zodoende behoor ik sinds enige jaren tot het leger(tje) "slikkers". Ik heb[lees meer...] spijtig genoeg veel ervaring met pijnstillers. Tussen de operaties door was Valtran mijn beste vriend. Tot voor 2 jaar ben ik voltijds blijven werken. Ik had een veeleisende job in het middenkader van een firma gespecialiseerd in luchtvracht en heb nooit werkdagen gekend van minder dan 10 tot 12 uur. Als ik 's avonds thuiskwam nam ik, gespried over een uur een 200-tal druppels Valtran in een bodempje cola. Ik kreeg totale gewenning en in samenspraak met de pijnkliniek Pellenberg/Leuven schakelde ik over op Oxycontine. Eerst lichte dosissen (5 à 10 mg) om nadien over te schakelen op de 20 mg. Nu slik ik 4 x 20 mg per dag. Toen ik overschakelde op 20 mg werkte ik nog steeds, met als gevolg na verloop van tijd een knoert van een burn-out. Ik ben sindsdien niet meer kunnen en mogen gaan werken en ben hier zeer depressief van geweest. De oxycontine hielp me door de dagen en een schema begon zich af te tekenen: ik probeerde alles zoveel mogelijk in de voormiddag te doen, want later op de dag ging ik me suffer en suffer voelen. Totaal geen motivatie meer en constant lusteloos. Ik snap niet dat er mensen zijn die Oxycontine nemen om in een "roes" te geraken.... Maar ook 80 mg per dag werd te weinig tegen de pijnbeheersing. Mijn neuroloog raadde me aan om de kleefpleisters van Transtec te gebruiken. Dus op 2 dagen tijd kapte ik volledig met Oxycontine en kleefde een pleister Transtec 35. Dit heeft 24 uur nodig om in je bloedbaan te geraken. Na die 24 uur wist ik dat Transtec 35 niet pijnstillend genoeg was en in samenspraak met de pijnkliniek kreeg ik nog een halve pleister bijgeplakt. Dat was een zware vergissing. Binnen een halve dag steeg mijn bloeddruk naar 22/12 en was ik iemand totaal anders: hoorsuizingen, desoriëntatie, verlies van tijdsbesef, concentratiestoornissen, misselijkheid, lusteloosheid en krachtverlies. Ik vermoed dat ik een overdosis heb gehad. Ik heb de pleisters verwijderd en ben nu weer aan de Oxycontine, evenwel aan de helft van mijn vroegere dagelijkse dosissen, gewoon omdat ik angst heb om dit nog eens mee te maken. Ik ben zo stilaan einde raad. Met dank voor uw aandacht.

17-10-2012 | Vrouw | 56
Hernia
Hallo ! Vanaf 3 sept kon ik niet meer staan op linker been! Erge zenuwpijn door mijn bil en buiten kantbeen tot vlak voor enkel. Ook doof gevoel aan onderkant been. NIETS hielp. Ik gebruikte hiervoor GEEN MEDICATIE! 6 sept begonnen met de zware jongens:oxycontin 10mg 2xdags en Oxynorm 5mg zn. Dit hielp niets..tot weinig...9 sept 20mg oxycontin 2xdags en 18 sept 30[lees meer...]mg2xdags plus Lyrica75mg 2xdags..Nou ik durfde mijn ogen niet dicht te doen..bang dat ik niet wakker werd... en zo ZUF als maar kon..maar ja ik kon "liggen""slapen"EINDELIJK! 24sept terug naar 2xdags 20mg oxycontin en lyrica bleef hetzelfde. Ik bleef me niet lekker voelen.. 5okt begonnen met 2xdags 10mg oxycontin en 13okt 5mg oxycontin 2xdags..15 okt Lyrica willen afbouwen iov met huisarts mocht ik alle Lyrica in 1 keer!!! gelukkig heb ik de bijsluiter gelezen..uiteindelijk zei hij dat 1 capsule van 75mg minder perdag, een beter begin..NOU ik heb het geweten! Wat een beroerde onrustige nacht..en dag erna..PHEW Kennen er meer mensen dit probeem met afbouw? OOk dat de Huisarts ( een jongeman ) er weinig ervaring ermee had...Ik heb gemerkt dat de Apotheek er meer verstand van zaken heeft..Heeft iemand nog tips of iedeen? Trouwens GOED NIEUWS is dat mijn hernia vanzelf overgegaan is na 6weken..tenminste..ik doe voorzichtig weer vanalles ..:)

16-09-2012 | Vrouw | 20
oxycodon
Hoi allemaal, ik zit nu in een periode dat ik bezig ben met afbouwen van Oxycontin en Oxynorm. Ik gebruikte 40 mg oxycontin standaart op een dag, daarnaast over de dag verspreid 20 mg Oxynorm. Ik heb dit gebruikt voor ernstige rug klachten wat mijn leven beperkte. Oxycontin hielp, het haalde de scherpe kanten er af. Ik was er wel erg suf en lui van, om 19:00 kon ik al w[lees meer...]el slapen. Van Oxynorm had ik geen bijwerkingen maar was ook niet altijd effectief. I.o.m. mijn HA ben ik gaan afbouwen met deze morfine. Elke week 5mg oxycontin er af. Hij had het precies zo besteld dus kon nooit er van af wijken. De pijn keerde al gauw terug. Ik zweette meer als anders en ik het voelde alsof ik jeuk had aan mijn spieren, botten en aanhechtingen. Erg vervelend gevoel! Je word je weer bewust van je lichaam, je voelt weer goed of je moet plassen! Ook zoals ik hier lees had ook ik GROOOTE behoefte om toch nog een oxycontins in te nemen zodat ik die spiertrekking en de hevige pijn niet voel. Met name de eerste nachten, deze nachten heb ik niet geslapen. Je bent constant bezig met draaien, woelen en denken over oxycontin. ''Moet ik wel stoppen? Zal ik er nog ergens aan kunnen komen'' '' IK MOET MORFINE'' Ik slik nu ibuprofen bruis 3x daags 600mg. Tsja, het werkt niet zo sterk als oxy. Ik heb nu 24 uur geen morfine genomen terwijl ik nog 15 capsules oxynorm heb liggen.......ik vrees dat ik er voor het slapen nog 1/2 neem om deze nacht pijnloos door te komen.Terwijl ik mijn eindeloze pijn weer ging voelen, werd ik wel weer me zelf. Energieker en vrolijk. Het is een kwestie van af wegen. En mensen, als je af (moet) kicken van Oxycontin, doe dit altijd met mensen die er van af weten! Maak het bespreekbaar met je naasten zodat ze je kunnen helpen en er voor samen met jou voor waken dat je niet extra gaat nemen!!! Zeg tegen hen hoe je je voelt. Zet je over die akelige bijwerkingen heen je kan het!!! Groet, Sharon

03-09-2012 | Vrouw | 43
oxycodon
Naar aanleiding van mijn nekhernia kreeg ik in eerste instantie 2x dgs 5 mg Oxiycontin en natuurlijk kreeg ik daar een laxeermiddel bij voorgeschreven want van morfine krijg je last van obstipatie. Van de 5 mg Oxiycontin merkte ik eigenlijk weinig, behalve de obstipatie dan daar werd ik dus niet vrolijk van, de movicolon hielp bij mij voor geen meter dus ben zelf maar iets[lees meer...] gaan halen. Na een week of 3 kreeg ik 2x dgs 10 mg voorgeschreven, dit was wel enigszins merkbaar, samen met 3x dgs 1000mg paracetamol was het aardig te handelen. Mijn huisarts had al aangegeven geen hogere dosis te willen voorschrijven omdat er toch aardig wat bijwerkingen bij komen kijken. Sinds een maand valt het mij op dat ik geregeld last heb van spiersamentrekkingen, dit blijkt dus een bijwerking te zijn, overdag valt het wel mee, het gebeurt wel maar het valt minder op maar wanneer je 's avonds net in bed ligt valt het juist heel erg op....ben je bijna in slaap lijkt het alsof je in een gat stapt, iedereen kent dat gevoel denk ik wel, je voelt een schok door je lichaam, ik heb dit dan meerdere keren......en ik ervaar het heftiger. Tot een week of 2 geleden dacht ik zo te kunnen stoppen met de Oxycontin, het doosje was leeg en van de apothekersrekening wordt je ook niet echt vrolijk dus ik dacht het verder te kunnen op enkel paracetamol....FOUT wat voelde ik mij ellendig......ik dacht ik kruip in bed dan heb ik nergens last van, dus wel, ik heb heel snel m'n herhalingsrecept laten halen en voelde mij weer mens worden toen ik het weer had ingenomen.....maar toch, ondanks de pijn, wil ik gaan afbouwen en zeker nu ik weet wat het teweeg brengt. Ik ga deze week nog een afspraak met m'n huisarts maken.

23-08-2012 | Vrouw | 55
Hernia
Gebruik het al een hele tijd vanaf 2007. Daarvoor andere Tramadol, morfine-pleisters, maar daar kom ik niet van plasse en raakte ook erg verstopt. Nu ook wel, maar daar gebruik ik dan weer een ander pilletje voor en een siroop. Anders is het ook pet. Nu ded laatste hald jaar krijg ik steeds meer pijntjes, mijn knieen en heupen. Ben 55 jaaar, nou als je mij soms ziet opstaa[lees meer...]n en lopen, dan lijk ik wel 80. Hert is zo frusstrerend, maar nu ik lees dat het toch verslavend is durf ik niet naar een hogere dosis te gaan en zonder kan ik niet. Dan de pijn, niet te harden. Soms weet ik het niet meer, maar de pijnpoli zegt de rugklachten die ik heb kunnen ze niks meer aan doen. 9 jaar lang krijg ik 2x per jaar pretnison ingespoten tussen mijn tussenwervels en dat mag maar 2x omdat het ook vergif is wat ze inspuiten. Dus ik moet er maar mee leren leven, dat is waar je het dan mee moet doen.

15-07-2012 | Vrouw | 43
oxycodon
Heb meerdere malen terugkerende nekhernia gehad, nu 12 juni geopereerd en sinds 3 dgn van de medicijnen af. Het "afkikken" is idd erg deprimerend. Vraag aan je huisarts de medicijnen rivotril voor de nacht, dit helpt je echt om de rust in je lijf terug te laten keren, althans voor een paar uur. Verder is het gewoon over je heen laten komen,.. Er komt een eind aan,.. Succe[lees meer...]s

01-07-2012 | Vrouw | 31
oxycodon
Ik heb sinds september 2011 pijnklachten in been en voet, komende vanuit mijn rug. Naast een hernia blijkt ook dat een eerder uitgevoerde spondylodese loszit en dat hierdoor waarschijnlijk de pijn komt. Na Lyrica en Tramadol (van beide werd ik misselijk) kwam ik op Oxycontin terecht; 2x daags 20 mg. Daarnaast max 2x/ dag 5 mg Oxynorm. Ik moest elke middag liggen omdat ik z[lees meer...]o suf was en deed ik dit niet dan werd ik misselijk en moest aan het eind van de dag overgeven. Vanwege deze bijwerkingen ben ik recent gestopt. Elke 4 dagen 5 mg eraf, in overleg met de huisarts. Tijdens het afbouwen geen klachten gehad, maar toen de laatste 5 mg eraf ging, ben ik dagenlang door een hel gegaan! Beven, trillen... dag en nacht! 3 nachten nauwelijks geslapen en heel rusteloos. Ondanks goed afbouwen dus nog steeds veel afkickverschijnselen. Maar ik ben wel blij dat ik er nu vanaf ben (en toch maar weer terug op de Tramadol... tot nu toe gaat het nog goed).

01-07-2019 | Man | 30
oxycodon (20mg)
Pancreatitis
Door Pancreatitis en hevige pijnen werd me deze medicatie voorgeschreven. zeer effectief en goed werkend. maar verslavingsfactor is groot. indien niet nodig zou ik ten sterkste aanraden om deze medicatie zeker niet in te nemen. Enkel indien nodig.

06-11-2017 | Vrouw | 20
oxycodon (10mg)
Polyneuropathie
Vanwege de polyneurolpathie heb ik veel pijn in beide armen. Zowel zenuwpijn als chronische spierpijn. Lange tijd heb ik geen medicatie gebruikt, maar na een nieuwe verslechtering ben ik Oxycontin blijven gebruiken, omdat ik hierdoor beter op mijn rug kan liggen en daardoor een beetje kan slapen. Dit maakt mijn leven echt aangenamer. Gelukkig heb ik niet zo veel last van d[lees meer...]e bijwerkingen en kan ik het prima gebruiken. Ik wissel ook regelmatig van hoeveelheid als ik meer pijn verwacht of het juist wat beter gaat en hierbij heb ik gelukkig geen last van ontwenningsverschijnselen. Hiervoor gebruikte ik MsContin, hier was ik niet zo tevreden over omdat ik er erg moe van werd en mijn ogen bijna niet meer open kon houden. Waardoor ik zelfs mascara op ging doen zodat ik mijn ogen wel open moest houden. Daarnaast dempt Oxycontin de pijn een stuk beter bij deze aandoening.

12-08-2017 | Man | 35
oxycodon (20mg)
Ik was super gelukkig toen ik met Oxycontin 5 werd geholpen. Echter is het middel zo zwaar verslavend dat ik nu voor dezelfde pijn 60 tot 80mg neem i.p.v. 5. Het enige alternatief is Lyrica, maar dat verdraag ik niet. Ik moet dus verder doen met Oxycodon. Gelukkig bestaat voor mij het alternatief Valtran. Dat neem ik al 16 jaar zonder enige bijwerking of verslaving. Het is[lees meer...] lichter dan Oxycontin maar veel beter!

06-07-2017 | Man | 42
oxycodon (30mg)
Fibromyalgie
Spijtig genoeg bij de 10% van patiënten bij wie de pijnklachten heel sterk aanwezig zijn. Heb door het hele spectrum van pijnmedicatie gegaan, waaronder ook morfine pleisters. Deze bleven me misselijk maken. Het enige dat nu helpt is de Oxycontin. Wel drie maal per dag was ik kom er geen 12 uur mee, en wel samen met een aantal spierontspanners. Dus zit nu aan een totaal v[lees meer...]an 80mg De pijn is ongeveer onder controle te houden mits regelmatige aanpassing van de dosis. De bijwerkingen zijn tot hiertoe van minder tot geen belang voor de levenskwaliteit.

21-06-2017 | Man | 77
oxycodon (10mg/ml)