ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (420)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

Pravastatine

07-06-2021 | Man | 69
pravastatine

Atorvastatine

05-06-2021 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Slechts tien dagen geslikt vanwege iets verhoogde cholesterol, toen accuut gestopt vanwege krachtverlies in benen. Ook snelle verzuring bij inspanning. Moeizaam lopen. Hardlopen is onmogelijk. Moe en met momenten kortademig. Nu, drie dagen na stoppen, geen verbetering qua klachten.

05-06-2021 | Man | 66
Hoog cholesterol
Cholesterol ging goed omlaag helaas HDL goeie maar ook als slechte LDl

Rosuvastatine

31-05-2021 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Na 14 dagen en 7 dagen niet slapen, extreem angstig, geen prikkels meer kunnen verdragen, rare loop. Contact gehad met apotheker. Die stelde voor om de dag te slikken ivm bijwerkingen. Contact met psychiater gehad en ik moest direct stoppen met rosuvastatine. Nu 2 weken later moet ik mezelf nog hervinden. Wat een gevaarlijke troep. Voor mij nooit weer.

Lipitor

25-05-2021 | Man | 62
zie mijn andere verhaal

25-05-2021 | Man | 62
Hoog cholesterol
TIA in 2006, in 2010 CVA en 2 hartinfarcten in 2012/13. nu 6 stents bij elkaar Na 6 jaar lipitor met weinig bijwerkingen kreeg ik ander merk statines. Veel bijwerkingen en klachten Ook lipitor zelf gekocht werkte niet meer zonder bijwerkingen. alle statines geprobeerd. Daarna Ezitimibe en Repatha. Die kon ik niet verdragen. bijna geen LDL meer. Daarna praluent. Eerste h[lees meer...]alf jaar ( na even hoofdpijn) geen bijwerkingen en een prima cholesterol. van2005: 7,4 LDL 5,3. 2021: 3,55 LDL 1,54. Nu elke dag, vooral nacht spierpijn en stijfheid in schouders, borstkas, heupen. grieperig gevoel in buik. Ook hartkloppingen bij gewoon wandelen of liggen in bed, hetgeen ik nooit gehad heb. Ik overweeg om even met praluent te stoppen om te zien of het daarmee samenhangt. Stoppen met een glas wijn lijkt te schelen in hartkloppingen. Omdat ik bij anderen hoor en lees dat LDL veel hoger is en Cholesterol ook, lijkt stoppen niet onzinnig omdat bijwerkingen een paar keer per week nacht lang mij de slaap ontneemt. Elke morgen met stevige spierpijn in onderrug wakker. Gaviscon verbetert s nachts de buikklachten enigzins. Opstaan en dagbegin is moeizamer geworden. Jammer want Praluent werkt fantastisch. Toch hoop ik van de klachten af te raken. en stiekem hoop ik dat steeds sterker wordende klachten niet van Praluent komen.

24-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Na de eerste prik, alleen last van een gevoelige buik, na de tweede prik bleek ik obstipatie te hebben, na de derde prik bleek dat ik niet verkouden was, maar mijn rechterkant van mijn hoofd, volledig verstopt zat, inclusief een ernstige mate van tinnitus, daarna volgde nog een onherkenbare nerveusiteit, spierpijn, maar toch nog de vierde prik toegebracht, maar kon toen ge[lees meer...]en tvprogramma meer volgen, volledig afgeleid door de herrie en pijn in mijn hoofd, , hartkloppingen, jeuk over mijn hele lichaam, duizelig, kortom niet te doen. Wel had ik een cholestrolgehalte van 1,6. Maar ik ben gestopt.

20-05-2021 | Vrouw | 25
Hypercholesterolemie de erfelijke variant

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Na Diversen Statines te hebben gebruik en geprobeerd, gaf mij dit alleen maar problemen. nu in verband met erfelijkheids onderzoek kwam mijn internist met Praluent. van een totaal van 10 naar 3,6 in 6 weken. kon mijn ogen niet geloven. in mijn geval was de kwaal erger dan de bijwerkingen die het medicijn geeft. ik zeg van mijn kant uit, als je dit middel mag en kan geb[lees meer...]ruiken, dan doen

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Ik heb in het verleden een hoop statines geslikt ik kon niks verdragen. Nu aan de Praluent, weinig to geen bijwerkingen, van een totaal cholestrol van 10,5 naar 3,6 gegaan in 6 weken. Ik zeg top medicatie, zeer effectief en gebruiksvriendelijk.

Rosuvastatine

15-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Slik al heel lang dit medicijn, samen met bloedverdunners en bloeddrukverlager. Heb al heel lang van pijn. Huisarts zei artrose maar ik denk dat het komt door de rosuvastatine. Laatste meting gaf lager cholestorol aan . Maar ik ga er mee stoppen. Ben de pijn zo zat. Ik hoop echt dat ik me beter ga voelen.

13-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Cholesterol is laag, maar enorm veel bijwerkingen

12-05-2021 | Man | 56

07-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Gebruik nu 2 jaren praluent. Sindsdien is geheugen slechter geworden, sneller last van gewrichtspijnen, slaapprobleem.

06-05-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Statinus gaven teveel bijwerkingen, toen over naar Repatha. 2 jaar geen last gehad, maar daarna kwamen toch weer de klachten.

Crestor

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
26 jaar allerlei merken en typen statinen gebruikt. Bij het ene merk meer spierpijnen dan bij het andere. Bij 5 mg Rovustatinen was spierpijnen houdbaar. Maar LDL niet onder 2,3 te krijgen. Daarom over gegaan naar Rephata 140 mg per twee weken.

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Na 26 jaar statinen van alle merken en types te hebben gebruikt in augustus 2020 gestart met Rephata 140mg. Met rovustatine 5 mg was de LDL waarde 2.3. Maar de nieuwe waarde moet nu 1,8 zijn. Gezien ik altijd spierpijnen krijg van statinen werd in overleg met de cardioloog een keuze gemaakt, stoppen, statinen handhaven of Rephata proberen. Voor het laatste gekozen. De eers[lees meer...]te maanden ging het goed en in november was mijn LDL 0,9 dus uitstekend. Maar geleidelijk aan kreeg ik steeds meer last van bijwerkingen. Eerst jeuk, daarna buikpijn en maagpijn. Zelfs zo erg dat het 24/7 was. Ook pijn in de onderrug en krachtverlies in de spieren. Kon geen 20 kg meer tillen. Steeds meer energie raakte weg en in maart had ik nergens meer fut voor. De jeuk op de rug werd niet te harden, Ook last van de neusholten en de keel. Half april ben ik zelf gestopt met rephata. En daarna overleg gehad met de cardioloog. Die was het eens met stoppen en later weer terug te gaan naar de rovustatinen 5 mg. Ik voelde me na een week stoppen al weer vooruit gaan en geleidelijk aan gaat het gelukkig beter. Nu dus afwachten hoe het straks gaat met de statinen. Maar liever een LDL van 2,3-2,5 en een beetje spierpijn dan alle bijwerkingen van Rephata.

05-05-2021 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol
Ik heb veel en heel lang statines gebruikt en daar neuropathie van gekregen, wat vreselijk is ! Voel me Gehandicapt. Nu ik een paar jaar repatha gebruik, ook veel spierpijn en holte ontsteking de hele winter door ! Ik ga stoppen met de medicatie, en zie dan wel wat de toekomst brengt, want dit is echt geen leven!

Zocor

03-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Na 26 met wisselend succes Zocor (en andere statines) te hebben geslikt mag ik over op een PCSK9-remmer. Dat voelt als een opluchting. Hoewel Zocor veel goeds voor me gedaan heeft is het al die jaren ook een last geweest. Zolang ik simvastatine slikte van Zocor waren de bijwerking nog net dragelijk. Soms door pauzes in te lassen van ongeveer 6 weken. Maar het gaf veel gedo[lees meer...]e met apotheek en verzekeraar die om de zoveel tijd een poging deden me om te zetten naar een generiek middel. Waar weer extra consulten met artsen nodig waren om het allemaal telkens weer recht te breien. Diverse andere statines geprobeerd, maar Zocor bleef het best te verdragen. Door bestralingen in het verleden veel schade aan de bloedvaten. Daarom is afzien van een cholesterolremmer een slechte optie. Nu, na een openhartoperatie, zijn de bijwerkingen icm andere medicatie ondragelijk geworden en ga ik overstappen op de PCSK9-remmer. Zocor heeft mij zeer waarschijnlijk behoed voor nog grotere problemen, maar ik kan niet zeggen dat we heel erg goed bevriend zijn geraakt...

02-05-2021 | Man | 75
Hoog cholesterol
Na jaren van vervelende bijwerkingen m.b.t. tot het gebruik van statines ben ik tenslotte overgegaan naar het gebruik van Ezetimibe i.v.m. mijn verhoogde Cholesterol. Hoewel geen bijwerking bleek dit middel minder effectief. Na hartproblemen en het het plaatsen van een stent heeft de cardioloog mij Praluent voorgeschreven. Een keer per 14 dagen een injectie. Dat kan ik ze[lees meer...]lf doen met een speciale 'pen' hetgeen erg goed werkt. Gelukkig heb ik na 9 maanden gebruik weinig tot geen bijwerkingen (in het begin wat vermoeid). Van belang is dat al na 6 weken bleek dat mijn Cholesterol gehalte zich volledig heeft genormaliseerd. Voor mij een goed werkend medicijn met weinig tot geen bijwerkingen!

Lipanthyl

12-04-2021 | Man | 55
fenofibraat

07-04-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
De laatste 7 maanden heb ik last van een zeer hinderlijke oorsuizen. Dit ontstond ineens midden in de nacht. Het is een hoge constant piep welk continue aanwezig is. Het vreemde is dat ik bemerk dat het irritante gefluit gedurende 2 weken minder wordt. Ineens kwam ik er achter dat de plotselinge toename kwam op de dag dat ik de Praluent 150 injecteerde. Ik heb de laatste [lees meer...]4 maanden heel speciaal erop toegezien of de toename van het gepiep in mijn oren plasts vond. Inderdaad het kan bijna geen toeval zijn. Zijn er praluent gebruikers die dit ook ervaren. Het gefluit in mijn oren is niet te vrrdragen.

Atorvastatine

07-04-2021 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
De apotheker is overgestapt naar bovenstaand merk. Al snel kreeg ik vervelende bijverschijnselen. Nu ben ik weer overgestapt naar een ander merk en hoop dat dit minder bijverschijnselen heeft. Effectiviteit, ik heb het medicijn ruim 2 weken gebruikt dus de effectiviteit hiervan weet ik niet. Moest iets invullen 😌

31-03-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Kan niet tegen statines daar om zelf gaan prikken eerst een andere gehad erg veel last van bijwerkingen klachten zijn bijna altijd het zelfde spierpijn, jeuk,pijnlijke gewrichten, slecht slapen, op advies cardioloog gestopt. Kijken over drie maand hoe het gaat geen cholesterol verlagers meer gebruiken. Volgens míj komen de klachten doordat het slechte cholesterol veel te [lees meer...]laag wordt .ik heb last van kleine ontstekingen en die veroorzaken dat het slechte cholesterol te hoog is .

03-03-2021 | Man | 46
Hoog cholesterol
Ik was al onder behandeling voor hoge bloeddruk, die is aardig onder controle nu. Toch een veneuze occlusie (afsluiting van een afvoerend bloedvat) in het netvlies gehad en naar aanleiding daarvan is ook cholesterol onderzocht. Die bleek licht verhoogd. Bij gebruik van 40mg is LDL meer dan gehalveerd. Dosis is vervolgens aangepast tot 20 mg. Was huiverig voor bijwerkingen[lees meer...] (spierpijn/cognitief e.d.), maar merk er uiteindelijk weinig/niks van.

26-02-2021 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eerder al Repatha geprobeerd daar kreeg ik geen maagzuur van. Helaas nu ook weer ernstige zeer beperkende gewrichts en spierpijn.

Crestor

09-02-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Heb zeker 10 jaar crestor gebruikt met uitstekend resultaat. Sinds 2 jaar ernstige spierpijnen en ernstig verzwakte spieren. Neem nu sinds 'n maand Atorvastatin. Nog af en toe spierpijn en wacht momenteel het resultaat van bloedonderzoek af! Neem nooit nog crestor!

27-01-2021 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
Na de 4e injectie steeds wat hoofdpijn maar na 4e injectie kon ik vanuit het niets niet meer lopen van de rugpijn. Na het stoppen 6 dagen later was het ook ineens over. Nu gestopt voor 4 weken daarna weer proberen zien hoe het gaat.. wordt vervolgd

Ezetrol

22-01-2021 | Vrouw | 66
ezetimibe
Hoog cholesterol
Vroeger ezetrol gebruikt zonder problemen, nu dit product en een en al ellende

21-01-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
In 2013 kreeg ik een hartinfarct en kreeg een stent geplaatst wat bij mij meteen zeer veel effect heeft gehad, ook doordat ik meteen gestopt was met roken. Toen moest ook de oorzaak van het te hoog cholesterol worden aangepakt . Nadat ik het hele arsenaal aan statines had geprobeerd met de nodige vervelende klachten, leek repatha (140 mg) de oplossing. Nu ruim 2 jaar ge[lees meer...]bruik zonder bijwerkingen ,het cholesterol (LDL) bleek echter prima gedaald, zodat het leek of dit het wondermiddel voor mij zou zijn. Helaas ik kreeg toch weer heftige spierkrampen en loop bij een fysiotherapeut. Momenteel gebruik ik ezetimide (10 mg) welke tot dusver geen bijwerking heeft.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2571)
Depressie (2071)
Angst & paniekstoornis (2005)
Hoge bloeddruk (1451)
Blaasontsteking (1051)