Bestaat uit:
Cholesterol (444)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

Ezetimib

21-07-2024 | Man | 63
ezetimibe

kortademigheid opgeblazen buik

Ben met instemming van mijn Cardioloog een paar weken met het middel gestopt. Een paar weken werden een paar maanden. Sinds vandaag weer mee gestart met dat middel en meteen alles wat ik kwijt was aan bijwerkingen weer gekregen: enorm opgeblazen gevoel in de buik en benauwdheid in de hart en longstreek. Mijn Cardioloog was op de hoogte van mijn klachten en gaf toen aan: al[lees meer...]s je al klachten hebt, zou ik een tijdje met Ezetimibe stoppen. Dat had natuurlijk goed geholpen, maar om dit te testen vandaag weer genomen waar ik spijt van heb. Het is nu voor mij heel duidelijk, Ezetimibe is voor mij ellendig spul. Ben wel blij dat ik daarachter gekomen ben. Achtergrond: ik heb een licht vernauwde hartklep ( mee geboren ) en in december 2020 een hartinfarct gehad waarvoor een stent geplaatst is. Ik heb een medische achtergrond. Statines zijn voor mij een drama, Ezetimibe ook. Ik gebruik Rephata, maagtabletten, Acetyl cardio en bloeddrukverlagers. Ik doe tegenwoordig zittend werk.

16-07-2024 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol

tintelingen en prikkeling in vinger(s) zenuwpijnen blauwe plekken algemene zwakte overal spierpijn

Ik startte met het medicijn op 06/02/2024 en na een week kreeg ik bovenstaande bijwerkingen. Ik kon me in mijn bed amper nog omdraaien, kon geen kracht meer in mijn vingers zetten, ik was doodop en zwak. Ik relateerde het niet met het medicijn maar met een reactie op mijn stresserende verhuis van 02/02/2024. Toen ik echter ook einde maart blauwe plekken kreeg op mijn beide[lees meer...] onderarmen en mijn armen amper nog kon opheffen, heb ik de dokter gecontacteerd die me aanraadde de inname meteen te stoppen. Ondertussen zijn we 16/07/2024 en tintelen mijn wijsvinger en duim nog steeds, voelen verdoofd aan en als ik er kracht mee wil zetten, voelt het als een elektrische schokje. Ik hoop dat de zenuwen zich nog mogen herstellen.

Lipanthyl

15-07-2024 | Vrouw | 65
fenofibraat

been doet pijn

Ik neem deze pillen nog niet lang maar krijg nu pijn in mijn rechterbeen (de kuiten) dit straalt door tot aan mijn teen, zowel als ik stilzit of een flinke wandeling doe, ik ga nog even volhouden en eventueel van die speciale reiskous n dragen want dit is het enige nadeel dat ik ondervind anders is deze meditatie best te verdragen

14-07-2024 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol

spierpijn in benen en rug misselijkheid buikspierpijn

Erfelijke cholesterol, vorig jaar stent geplaatst in de kransslagader. Cholesterol moest verder omlaag. Hogere dosering dat gaf veel spierpijn. Overgestapt op andere medicijnen atorvastitine en enzetabine ook niet t gewenste resultaat en weer spierpijn. Over op spuiten met rephata. Dacht dat dit goed ging maar nu heb ik steeds veel pijn in me benen. Dacht dat t kwam van d[lees meer...]e verhuizing ,klussen, sjouwen traplopen. Maar nu ga ik toch erg twijfelen. Veel meer pijn in beide benen. Ook vlagen van misselijkheid, opvliegers, hoofdpijn Is t de overgang of wordt t nog erger versterkt. Spuit vanaf mei 2024. Ik weet niet wat moet doen. Voel me een oud mens . Heeft iemand ideeën of tips.

20-06-2024 | Man | 39

vermoeidheid neerslachtig voelen spierpijn

Na het gebruik van Rosuvastatine en Simvastatine welke niet bevielen wegens bijwerkingen heeft de arts Atorvastatine voorgeschreven. Ator is de ergste van allemaal, ik heb me tijdens het gebruik zeer slecht gevoeld. Brandend spierpijn in kuiten en voeten alsof ik de hele dag erop heb gestaan, soms zo erg vermoeid dat ik niets meer kon, maar vooral neerslachtig voelen. Na [lees meer...]het staken ging het al gauw stukken beter.

20-06-2024 | Man | 62
Hoog cholesterol
Ik gebruik nu twee jaar dit medicijn. Mijn LDL is gedaald van ongeveer 4,3 naar 1,6, dus een spectaculaire verbetering. Nadeel: ik moet ieder jaar een nieuw recept zien te regelen bij het ziekenhuis.

Acenocoumarol

19-06-2024 | Vrouw | 48
acenocoumarol
Hoog cholesterol

neerslachtig voelen agressieve gedachten agressie naar mezelf

Ik werd erg neerslachtig van dit medicijn

19-06-2024 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol
LDL is nog niet eerder zo hoog, voel me er verder mentaal wel goed bij

Pravastatine

16-06-2024 | Vrouw | 59
pravastatine
Hoog cholesterol

maagzuur misselijkheid speekselvloed tintelingen of prikkeling in de voet tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Meteen een uur na eerste inname. Veel speeksel, misselijk, maagzuur, tintelingen gezicht vingers voeten. Heel naar

16-06-2024 | Man | 53
Hoog cholesterol
Aan het begin veel bijwerkingen. Na 4 weken namen de bijwerkingen af. Gebruik nu 12 weken en alleen na injecteren een dag wat lichte bijwerkingen zoals kortademig,lichte spierpijn en een warm gevoel.

13-06-2024 | Vrouw | 66
Hoog cholesterol

spierpijn branderig gevoel in spieren pijn in dijbeen

5 jaar geleden moest er volledig onverwacht na een preventief onderzoek een stent geplaatst worden in een hartslagader. Stress zou de oorzaak geweest zijn. Tot dan had de huisdokter mij steeds gezegd dat mijn cholesterol goed was, ik had vooral ‘goede’ cholesterol en heel weinig slechte. Toch schreef de cardioloog mij meteen dagelijks 20 mg Atorvastatine voor. Ik nam de[lees meer...]ze medicatie ongeveer 2 jaar zonder problemen. Toen zei de cardioloog dat 40 mg Atorvastatine nodig was omdat de limieten betreffende cholesterol verstrengd waren voor hartpatiënten. Vorig jaar veranderde ze de medicatie nog eens. Het werd nu Atozet dat 40 mg Atorvastatine bevat + 10 mg Ezetimibe. Sinds ongeveer 5 weken heb ik nu vreselijke pijn in mijn linker bovenbeen, vooral ook aan de aanhechting van het been aan de romp en weinig of geen kracht in de linker voet. Ik stap zeer moeilijk en met veel pijn. Ben verplicht Ibuprofen te nemen om ‘s nachts wat te kunnen slapen. Bij het in en uit de auto stappen lijkt het alsof mijn been van mijn romp gescheurd wordt. Ik realiseer mij nu dat ik al veel langere tijd steeds ‘stijver’ werd, maar dat ik daar niet bij nadacht zolang ik niet echt pijn voelde. Ik heb mijn huisarts gezegd dat ik zeker 2 maanden stop met de Atorvastatine, bij de cardioloog heb ik pas binnen 2 maanden een afspraak kunnen krijgen. Ik probeer te relativeren maar dit is echt het ergste dat ik ooit meemaakte. Ik denk dat ik geen statines meer zal nemen. Ik mag er niet aan denken dat mijn toestand zo zou blijven.

13-06-2024 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol

hoofdpijn haaruitval onwel worden buikpijn

Helaas heb ik een ander merk atorvastatine gekregen . Vooral over de aanhoudende hoofdpijn en plotselinge haaruitval maak ik mij ernstige zorgen.

12-06-2024 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol

schouder spierpijn rugspierpijn maagzuur duizeligheid hoofdpijn darm/maag van streek

Tijd gestopt. Vanwege bijwerkingen. Nu cholesterol weer hoog. Gisteravond weer begonnen met 15 mg. Ongelooflijk maar waar de dag erna weer alle bijwerkingen zoals hierboven geschreven. Zie er erg tegenop om mij lange tijd weer zo te voelen. Na jarenlang geslikt te hebben, jarenlang pijn in mijn lijf

06-06-2024 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol

gezwollen tong gezwollen lippen acne-achtige uitslag in één gebied opgezwollen gezicht duizeligheid bij het opstaan vermoeidheid

Na de eerste injectie , week erna snachts wakker van jeuk en bulten overal lichaam, was effe schrikken, allergie pillen genomen, toen nam de jeuk af, 2 dagen erna opgezwollen lippen, tong, jeuk branderig gevoel in de mond alsof ze al je tanden hadden getrokken, pijn en jeuk tong brandend, weer dosis verhoogd allergie pillen werkte niet, weer huisartsen post en cortisoine[lees meer...] prik gehad plus extra dosis tavegyl , zwelling nam af na paar uur, 2 dagen erna weer hetzelfde 1e hulp geweest adrenaline spuit gehad, werkte ook niet, plus tavegyl en dexamethason 2x per dag, toen nam het weer af, nu over het hoogte punt heen ,duurd gewoon paar weken voordat die repatha totaal uit je lichaam is, iedere nacht nog pijn tong brandend gevoel, maar we wachten af, neem nog steeds de tavegyl en de dexamethason 2x perdag totdat alle klachten verdwijnen maar ben er bijna , wel helemaal vermoeid en die allergie pillen maken je een zombie zijn erg sterk en vloert je gewoon, voor mij geen cholesterol verlagers meer, maar rode rijst tabletten en viscapsules ,

05-06-2024 | Man | 58
Hoog cholesterol

elleboog pijn voorkant van de knie doet pijn spierpijn

Ik heb last van pijn bij de spieren van knieeen en ellebogen. En algemeen gewone spierpijn in mijn benen. Niet fijn maar kan alles nog doen. Ik gebruik de injectie en cholesterol pillen Atorvastatine 40 MG en ezetimibe 10mg. De injectie gebruik ik vanaf begin april 2024. Voor heen had ik een LDL van 2,6. Sinds de injecties LDL 0,5. Voordat ik de injecties nam had i[lees meer...]k al spierpijn/ vermoeide spieren en zwaardere spierpijn bij ellebogen /knieen omliggende spieren. Eerst dacht ik dat het door het 3x in de week sporten kwam. Maar na een pauze van 2 weken vakantie bleef de spierpijn aanhouden. De cardioloog is bezig om de statines/ medicijngebruik te wijzigen. Ik hoop dat ik van de spierpijn afkomt. Maar over algemeen. Ik kan alles doen. Veel bewegen, sporten en overal zin in. Ik heb 5 by-passen gehad (eigenlijk 6 zijn) in december 2023 en voor de operatie was ik zeker minimaal 10 jaar maar constant moe, nergens zin in en bankzitten en overgewicht. Terwijl ik voorheen 6 dagen per week sportte. Ik vind dat ik de kwaliteit van leven weer terug is. Ik hoop dat het ook op langere termijn geen bijwerkingen aankomen. Maar als het zo mag blijven dan vind ik het ook goed.

31-05-2024 | Vrouw | 67

moeite met slapen

Het eerste jaar spierpijn hoofdpijn krampen en na het 1e jaar begonnen de problemen te komen met slapen ,eerst vaak wakker en daarna gewoon niet meer kunnen slapen .

27-05-2024 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol

artrose ernstige rugpijn moeite met ademhalen

Zodra ik dit gebruik , komen mijn klachten mbt de bijwerkingen weer terug.

24-05-2024 | Vrouw | 67
Hoog cholesterol

moeite met lopen misselijkheid acute rugpijn Achillespees pijn

Enorme pijn inbenen en rug,moeilijk lopen,opgezwollen keel misselijk,overgeven,heel naar van dit medicijn

17-05-2024 | Man | 55
Hoog cholesterol

spierzwakte van de schoudergordel hoge suikerwaarden rugspierpijn armspieren krimpen wazig zien

Ik neem al jaren cholesterol verlagende middelen. In onze familie komt hoog cholesterol voor (8+). Toch kreeg ik op mijn 47e problemen en op mijn aandringen kreeg ik een katheterisatie en bleek ik ernstig ziek te zijn tot onze schrik. 3 kransslagaderen helemaal dicht en binnen 5 dagen ben ik geopereerd. Daarna v2.0 ! Herboren. Maar kreeg Inegy 20mg ezetimibe, 40 simvastati[lees meer...]ne. Omdat ik toch nog hoog bleef in ldl is werd dit een 2 wekelijkse Repatha injectie en dagelijk 10mg ezitimibe en plots 20mg Atorvastatine de laatste 3 jaar ipv simvastatine. Nu we gestopt zijn met Atorvastatine, weet ik na 3 weken zeker dat dit de oorzaak is geweest van al mijn problemen. Al mijn gewrichten deden zeer, belasten maakte het nog erger. Mijn diabetesmedicatie verdubbelde, ogen wazig zien, niet tegen fel licht kunnen, tennisellebogen. Biceps spierafbraak, pezen zeer pijnlijk, depri voelen, rugpijnen. En dat al meer dan 2 jaar. Laatste half jaar veel bij de huisarts geweest, fysiotherapie. Tot we zelf eens gingen nadenken, wat er veranderd was. Atorvastatine. Zelf direct gestopt, de dinsdag overlegd met de huisarts en nam mijn dossier eens goed door (0.26 ldl, heel laag !) en mogelijke bijwerkingen. Gelijk stoppen met een voorzichtig " rotzooi". Nu na 3 weken. Wazig zien weg, geen jarenlange gewrichtspijnen meer, lijkt alsof de gordijnen open gingen, biceps pijnscheuten weg en wordt al sterker (had na metingen nog maar 25% kracht van links), dit gaat vast beter worden, slaap ook al beter, vermoeden is wel spierafbraak, peesproblemen. Afgelopen maandag bloed nuchter ook weer netjes. Over 2 maanden de cholesterol metingen. Onaangekondigd is dus Simvastatine wat jaren terug omgezet in Atorvastatine. Nooit zal ik dit middel meer nemen.

13-05-2024 | Man | 59

spierpijn maagproblemen kuitspierkramp

Begonnen in 2007 met Simvastatine 20mg, later 40mg vond praktijkondersteuner Atorvastine 40mg effectiever. Die verpleegkundigen kijken naar de waarden en niet naar de patient. Bijwerkingen worden gebagatellisseerd. Nu andere huisarts en ondersteuner: zelfde laken een pak. Norm gaat ook steeds verder omlaag van ldl. Spierpijn, enorme vermoeidheid, slaapproblemen, onrustige [lees meer...]maag. Ben het nu heel langzaam aan het minderen, 4 of 5x per week en werking blijft gek genoeg hetzelfde. Wil er uiteindelijk helemaal mee stoppen, hoe paniekerig de arts-ondersteuner daar ook bij kijkt.

04-05-2024 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Ik heb eerst 3 type statines geprobeerd, kreeg daar overgevoeligheidsreacties van. Nu al 3x een injectie gezet en zover ik weet: geen enkele bijwerking😊 Top dus, hopelijk word het wat voordeliger

Pravastatine

02-05-2024 | Vrouw | 79
pravastatine
Hoog cholesterol

spierspanning in de rug spierpijn spierpijn in benen en rug

Gebruik al sinds 1990. Eerst Zocor en later heel veel andere soorten staties waaronder praluent. Cholesterol ging naar beneden maar na ongeveer 15 jaar gebruiken werden de bijwerkingen steeds groter. Maakt niet uit welke statine het is. Eigenlijk wil ik het niet meer. Voel me inmiddels bijna invalide. Nu sinds 3 weken Pravastatine en lopen gaat steeds moeizamer. Pijn[lees meer...] in onderrug en spierzwakte in benen.

Simvastatine

25-04-2024 | Vrouw | 64
simvastatine
Hoog cholesterol

ontstoken ogen wazig zien jeukende ogen branderig gevoel in de ogen droge ogen

Na 3 weken gebruik last van droge, branderige en jeukende ogen. Ook wazig zien en ontstekingen. Rosuvastatine geeft dezelfde bijwerking bij mij. Na stoppen na 14 dagen nagenoeg klachtenvrij. Over het verlagen van het cholesterol kan ik niets zeggen, tekort geslikt.

25-04-2024 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol

wazig zien jeukende ogen branderig gevoel in de ogen droge ogen

Na 3 weken gebruik last van droge, branderige en jeukende ogen. Ook wazig zien en ontstekingen. Simvastatine geeft dezelfde bijwerking bij mij. Na stoppen na 14 dagen nagenoeg klachtenvrij. Over het verlagen van het cholesterol kan ik niets zeggen, tekort geslikt.

23-04-2024 | Man | 58
Hoog cholesterol

energieverlies neerslachtig voelen verminderd libido spier- en gewrichtspijn

Heb alle statines gebruikt met allemaal veel bijwerkingen. De rosuvastatine is de meest effectieve voor mij met relatief minste bijwerkingen. Echter energieverlies is significant hoog evenals spierpijnen en pijnen in corpus. Maarrr…; na ontvangen tip q10 supplement te gebruiken gaat het beter. Klachten worden gedempt, maar verdwijnen niet. Wel verbetering dus.

Ezetimib

19-04-2024 | Vrouw | 52
ezetimibe

buikpijn

Voor mij echt een vreselijk medicijn. Naast Rosuvastatine had de cardioloog Ezetimib voorgeschreven om het cholesterol onder de 1.8 te krijgen. Een paar uur na inname kreeg ik ernstige buikpijn. Ik wist gewoon echt niet meer waar ik het zoeken moest. Op dit moment, een paar dagen later, is de buikpijn nog steeds niet helemaal over. De cardioloog heeft nu de dosering van d[lees meer...]e Rosuvastatine verhoogd. Prima, want dat verdraag ik wel. De Ezetimib was afschuwelijk en eens, maar nóóit meer!!

04-04-2024 | Vrouw | 47

depressie

Dit was de 3de statine die ik voorgeschreven kreeg na diverse bijwerkingen. In het begin leek er geen vuiltje aan de lucht tot ik mij steeds meer neerslachtig ging voelen. Nee geen dipje of een keer geen zin om op te staan maar het gevoel hebben dat het voor mij allemaal niet meer hoefde. Normaal ben ik een super positief persoon en wordt ik heel blij van mijn jonge kind[lees meer...]eren maar zelfs dat kon mij niet meer bekoren. Ik werd letterlijk depressief van de Atorvastatine. Na stoppen duurde het een aantal weken voordat ik weer de oude was, gelukkig loop ik nu (zonder deze troep) weer fluitend en vrolijk rond.

03-04-2024 | Vrouw | 60

spierpijn

Ik gebruik dit nu 9 dagen en merk dat ik pijn in mijn benen heb futloos ben en spierpijn heb.. daar waar zonder moeite kon bukken gaat dat nu met moeite! Ik merk ook dat mijn gewicht toeneemt! Ik wist niet dat je dit binnen een week al zou ervaren..

Simvastatine

30-03-2024 | Man | 80
simvastatine
Hoog cholesterol
kreeg eerst 40 mg voorgeschreven, waar ik ronduit depressief van werd. daartna van 20 mg naar 10 mg, wat niet helemaal het gewenste effect had maar geen bijwerkingen meer.

30-03-2024 | Man | 80
Hoog cholesterol

kramp in mijn handpalm spierkramp rechter schouder doet pijn krampen in armen

ik heb van mijn cardioloog dit medicijn voorgeschreven gekregen. na 2 maanden zijn de klachten, nl. stijve schouders, begonnen. eerst dacht ik nog dat het aan mijn kussen lag, want de klachten had ik 's ochtends. maar na 2 weken besefte ik dat het aan de statines lag, en ben onmiddelijk gestopt. nu, na 10 dagen, zijn de klachten eerder verergerd dan verminderd.