ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (430)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

Crestor

26-09-2022 | Man | 58
Hoog cholesterol
Inmiddels 10 jaar geleden werd bij mij een verhoogd cholestorol geconstateerd bij een bevolkingsonderzoek, lifelines. 7mmol/L en HDL ratio 7 Advies van de HA was gezonder eten en meer bewegen. Ik at al redelijk gezond, olijfolie, groente, fruit en volkorenproducten maar wel wat aangepast in plaats van dagelijks een biertje om de dag een biertje en eenmaal in de week ve[lees meer...]tte vis. Bewegen deed ik voldoende 20km hardlopen en 80km fietsen per week. Na enkele maanden is weer cholestorol gemeten maar het "dieet" had geen effect. Dus aan de rosuvastatine 5mg/dag. Na een jaar of 8 kreeg ik tintelende voeten en gevoelloze vingertoppen. De HA verwees me door naar een neuroloog . De HA dacht aan polyneuropathie en als je dat hebt ben je niet blij. In de bijsluiter stond als mogelijke bijwerking (1 op de >10.000) polyneuropathie. Dus ik ben direct gestopt met de rosuvastatine en ben "extreem" gezond gaat eten. Gezondeten betekent voor mij havermout, chiazaad, noten, magere yoghurt, zuurdesem volkorenbrood, humus, veel groenten, bonen, zilvervliesrijst, vette vis en af en toe kip. Dus absoluut geen (en nooit) suiker, roodvlees, witmeel, kaas, koekjes en koffie. Jammer voor de thuisbakkunsten van mijn vrouw en ongezellig in de weekenden. Nu na een jaar is het cholestorol gezakt naar 4,9 mm/L en de HDL ratio naar 3,7. Kortom goede waarden. Tevens merk ik bij het fietsen en hardlopen dat ik minder snel geblesseerd ben en meer kracht heb. Zo ben ik 1km/h sneller geworden met lopen. Kortom mijn ervaring is dat rosuvastatine nare bijwerkingen heeft en dat het kan lukken door heel gedisciplineerd te leven cholestorolwaarden te verlagen cq te verbeteren.

23-09-2022 | Man | 69
Hoog cholesterol
Vermoeidheid, spierproblemen, migraine, rugpijn, schouders !

23-09-2022 | Man | 69
Hoog cholesterol
Forse vermoeidheid, forse spierproblemen, voel me er ziek van. Na 2 injecties ben ik compleet out, nee dit werkt absoluut niet voor en met mij.

20-09-2022 | Man | 68
Hoog cholesterol
sinds mijn hartaanval eind 2020 aan de medicatie,daarvoor nooit iets gebruikt.na 3 stens en een gerepareerde leiding voelde ik me weer als nieuw...met dank aan het UMCG Groningen.na enkele maanden kreeg ik klachten zoals benauwdheid zweten e.d.ik gaf de medicatie de schuld gebruik nu simvastine 40mg bisoprolfumaraat deco acetylclzuur cardio en als toetje perindropil..ik vi[lees meer...]nd dat mijn conditie het afgelopen jaar achteruit gaat...veel vage klachten spierpijn en ga maar door sinds begin dit jaar last van een opgezette buik/maag ? kan van mijn huisarts weer een pilletje toevoegen aan het geheel maar ben dit niet meer van plan....na alle reactie,s gelezen te hebben over het wondermiddel simvastine schrap ik deze als eerste en kijk hoe ik me dan ga voelen ...ik hou u op de hoogte langs deze weg..

02-09-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Erg ziek geweest van verschillende statines, uit DNA test bleek statine intolerantie, ezetimibe weer intollerantie met gevoel van blaasontsteking, 1x spuit 150 Praluent weer allerlei bijwerkingen: zere keel, grieperig, branden in buik, ontzettende spierpijn en zwakte in lichaam, extreem moe, veel slapen, kon de trap bijna niet meer op, hitte in lichaam. Werd helemaal naar [lees meer...]en na 2 weken nog niet hersteld. In overleg met de arts gestopt. LDL na 1x spuiten naar 2,3. Maar was net een zombie.

29-08-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Na meer dan 5 jaar statines te hebben gebruikt overgestapt naar repatha , ook 4 jaar meegedaan aan trial voor dit medicijn. De resultaten zijn redelijk maar niet geheel tevredenstellend , het gehalte is nog steeds te hoog totaal cholesterol rond de 9. Aanvankelijk leek het medicijn goed verdraagzaam , langzamerhand kwamen er klachten . Vooral darmklachten en pijnlijke ru[lees meer...]g plus slechter zicht. Volgens de specialist kan dit absoluut geen verband hebben met het gebruik van repatha. Bij de laatste scan van het hart blijkt er ook mogelijk sprake van sarcoidose ( auto immuun ziekte) Nachtelijk zweten , droge hoest, ontstoken huid op scheenbeen, pijnlijke ogen, weinig eetlust.) te zijn. Voor mij vallen puzzlestukjes op hun plaats. Nu nog de moed vatten om repatha te staken om te zien of er verbetering van de klachten optreedt.

27-08-2022 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Al na de eerste inname dag voelde ik mij vervelend. Medicijn 14 dagen ingenomen tesamen met lisinopril en amlodipine ivm hypertensie. Doktersassistente vertelt over sterke spierpijn etc. Toch advies blijven slikken. Na 6 weken ben ik zelf gestopt met atorvastatine. Over 14 dagen bloedafname om werkzaamheid cholesterolverlaging . Ik ben benieuwd naar uitslag. Wat de uitkoms[lees meer...]t ook zal zijn, ik slik deze troep niet meer.

23-08-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Door hypercholesterolemie en een statine-allergie heb ik jarenlang lopen tobben om mijn cholesterol op een acceptabel niveau te krijgen. Praluent is echt een uitkomst; een simpele injectie één keer in twee weken en m’n cholestrol is perfect en geen bijwerkingen. Ideaal.

Crestor

17-08-2022 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
merk er niets van, maar werkt wel

14-08-2022 | Man | 63
Hoog cholesterol
Na atorvastine, deze gekregen van de cardioloog maar het is net zo'n rotzooi als de statines in het algemeen

07-08-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Sinds anderhalf jaar gebruik ik repatha 1 x per maand daarna is het oorsuizen aan de linkerkant begonnen. Ik last bij de review dat er meerdere mensen hier last van hebben Dit gaf mijn een helder ogenblik het beheerst je leven het gesuis ,en angsten daarom besloten om met de cva arts dit te gaan bespreken. Ik dacht zelf dat het aan de bloedverdunners lag hier ook a[lees meer...]ndere voor gekregen . En vandaag de injectie repatha gezet nu weer heel de dag gesuis in het hoofd

05-08-2022 | Vrouw | 82
Hoog cholesterol
Na symvastatine met heel veel bijwerkingen overgestapt naar atorvastatine.Nu een jaar gebruikt . Na een halfjaar veel pijn in heupen en billen ,wordt er heup slijtage ontdekt. Heb ik geaksepteerd maar de spierpijn bleef hevig toen gestopt met medicijn en na 4 dagen kon ik weer redelijk lopen en voelde ik me stukken beter.

30-07-2022 | Man | 72
Hoog cholesterol
Heb veel statines geprobeerd allerlei vervelende bijwerken. Cardioloog zij gebruik Repatha weinig bijwerking. Meeste bijwerkingen volgens cardioloog dagje na prikken niet zo lekker. Na 6 maanden Repatha met ezetimibe gebruik kon ik mijn rechter been met veel pijn niet meer gebruiken. Toen 3 maanden gestopt en de en het rechter been herstelde zich weer. Daarna weer ges[lees meer...]tart en nu last van mijn heup aan de linkerkant en en kan mij moeilijk bukken en pijn in mijn linker been. Na 6 maanden nu zonder ezitimibe ( deze bewaard) weer gestopt. Heup pijn is over maar ben nog steeds stram.Pijn in mijn linker been is veel minder. Weet nog niet of ik verder ga met Repatha. Kwaliteit van leven is heel belangrijk Heb op de Lareb site gekeken daar komen deze klachten nauwelijks voor. Wat ik wel vreemd vind

22-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Eerste spuit geen probleem. Tweede spuit dag er na hartklachten en algehele malaise. Derde spuit overal pijn en doodmoe. In de ochtend kan ik iets doen, daarna alleen nog slapen. Contact opgenomen met cardioloog. Dat kwam Niet van de Repatha, die had ik net gekregen om deze klachten te voorkomen. Ik heb in het verleden statines gebruikt. Gisteren de vierde spuit hé weer p[lees meer...]ijn door mijn hele lichaam. Ben toen eens gaan googelen en zie dat er meer mensen zijn met die klachten. Hoezo bijna geen bijwerkingen

Ezetrol

19-07-2022 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Erfelijk hoog cholesterol. Ben fibromyalgie patiënt, en door deze medicatie wordt mijn pijn versterkt .

17-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Wanneer doe je het goed? Sinds ik repatha spuit kreeg ik heupklachten en waarschijnlijk krijg ik nu een nieuwe heup. Ik ben twee maanden gestopt met de repatha maar de heup werd niet beter. Het nadeel is dat je diverse artsen hebt, de cardioloog kijkt naar mijn dichte aders door te hoge cholesterol en de orthopeed ziet de ontzettende pijn in mijn heup dus adviseert een [lees meer...]nieuwe heup. Ik heb meer klachten maar denk steeds dat het aan mijn leeftijd ligt maar slik helaas ook veel medicatie en zet verschillende spuiten (GLP en repatha). Krijgen we de reacties/opmerkingen hier trouwens te zien? Ben benieuwd wat anderen doen!

Pravastatine

12-07-2022 | Man | 74
pravastatine
Hoog cholesterol
Wakker worden door ernstige spierkrampen in de kuiten is geen pretje!

10-07-2022 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Lees hier nu zoveel over bijwerkingen dat ik mij afvraag of ik wel door moet blijven gaan met slikken. Poos gestopt toen was het weer te hoog. Watiswijsheid. .

07-07-2022 | Man | 49
Hoog cholesterol
De bijwerkingen wegen niet op tegen de voordelen voor mij en worden na langer gebruik steeds ernstiger . Na besluit om ipv. 1x per 2 weken 140ml te prikken, en ik ziek werd binnen 2 dagen elke keer weer. Adresseerde de arts 1 x per maand 420ml. Na de 3 x prikken ben ik meer dan een week ziek geworden en mijn zicht is nog steeds verslechterd. En extreem moe. En stramme spie[lees meer...]ren . Kortademigheid en algeheel beroerd. Tot 10 dagen toe. Ook darm problemen.

03-07-2022 | Vrouw | 72

19-06-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
De bijwerkingen: "spierscheuring kuiten, kramp in ledematen, haaruitval, dove tintelingen in handen en voeten, spierpijn, gewrichtspijn in knieën, problemen met geheugen, opgezwollen pijnlijke buik, zuurbranden, constipatie, veel winden laten. " zijn na een aantal dagen geen simvastatine innemen* verdwenen. En als de Britse autoriteiten in 2012 de dosering maximaliser[lees meer...]en tot 20mg waarom dan toch 40mg in Nederland? En waarom dan 60mg van je huisarts opgelegd krijgen anno 2021? *Tot tweemaal toe heb ik geen tabletten gehad wegens vakantie en net te weinig tabletten en telkens na een dag tot twee dagen geen klachten meer en je fantastisch voelen. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Ik weet het met 29 miljard omzet voor de farmacie dit niet gemakkelijk zal gebeuren!

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Na enige tijd Simvastatine te hebben gebruikt, kreeg ik vreselijke last van mijn rug. Op een gegeven moment kon ik niet meer opstaan van de bank of van het bed. Bij de huisarts werd me aangeraden om pijnstillers te gebruiken en naar de fysio te gaan. De pijnstillers hielpen zo lang ik ze gebruikte. De fysio was echter geen echt succes, omdat de oorzaak in de pillen blee[lees meer...]k te zitten. Dat was me duidelijk omdat ik in de periode 2007 tot 2015 ook verschillende merken statines had gebruikt. Daar was ik (zonder overleg met de huisarts) mee gestopt, omdat ik ook toen veel last van mijn rug had. In de jaren 2015 t/m 2020 heb ik geen enkele keer last van mijn rug gehad.....

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
De cardioloog vertelde me dat Ezetimibe niet de vele bijwerkingen heeft die ik van statines had, of in ieder geval veel minder. Na redelijk korte tijd, kreeg ik echter heel veel last van mijn rechter arm, zodra ik me maar enigszins inspande. Dat kon gewoon een rustige wandeling zijn, maar ook als ik (wat ik iedere morgen 15 minuten doe) op mijn steps-apparaat stond. Ook[lees meer...] werd ik enigszins kortademig en ging ik vreselijk transpireren bij inspanningen. In overleg met de arts, ben ik toen gestart met Plantensterolen en om de week daar de Ezetimibe naast. Mijn cholesterol liep wel wat op, maar niet extreem. In de weken dat ik de Ezetimibe gebruik, heb ik helaas de bekende bijverschijnselen nog. Ik weet daardoor ook heel zeker dat ze veroorzaakt worden door de Ezetimibe. In de weken dat ik het niet gebruik, is mijn kwaliteit van leven heel veel beter.

05-06-2022 | Man | 71
Hoog cholesterol
Repatha en bijwerkingen?? Zeer zeker zal Repatha bijwerkingen geven echter? Ook verlaagt het aanzienlijk het Cholesterol. WIE/WAT DEFINIEERT dit voor 100%? De Cardioloog zegt van niet? De Reumatoloog denkt van niet? de Longarts vermoed het? De KNO Arts vermoed het niet? De Huisarts laat het aan de specialist over. De mensen op dit forum wijten het veelal aan dit medicij[lees meer...]n. Alle bijwerkingen zoals gemeld alhier komen voor, echter ook bij andere medicijnen ik herken ze ALLEMAAL. Heb er ook vreselijk last van. U zult het zelf moeten uitproberen indien Arts het verantwoord vind. Zelf slik ik nog 7 verschillende medicijnen en 1x per week 15mg Methotrexaat ivm. Artrose. Eveneens 2 verschillende Luchtweg verwijderaars. Vergeet niet de 4 Corona prikken, Griepprik, Pneumokokkenprik . Alle te slikken medicijnen ben ik onafhankelijk van elkaar voor maanden gestopt om te testen waar bijwerkingen vandaan kwamen resultaat NIHIL. Van elk medicijn krijg je ergens in je lijf bijwerkingen. Leeftijd gebonden aard/ernst van de aandoening enz. Ben nog Niet gestopt met Repatha maar zal ook dit gaan doen.

02-06-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Kan niet tegen statines. Daarom overgegaan op Repatha . Na een tijd kreeg ik bijverschijnselen: spier- en gewrichtspijn, lage rugpijn , krachtsverlies. Sporten en lopen ging moeizaam. Verstopte neus Griepgevoel . Ik ben 3 maanden gestopt en de klachten verdwenen. Moest toch weer gaan gebruiken en nu na 3 maanden komen de klachten weer terug. Word er depri van.

30-05-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Ik gebruik praluent en simvastatine maar ben er mee gestopt.Heb erge rugklachten ,pijn in lijf ,altijd die zeurderige spier en gewrichtspijn door 1 pilletje

Rosuvastatine

28-05-2022 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol
Jaren geleden wel migraine gehad. De laatste jaren helemaal niet meer, en nu na drie maanden gebruik rosuvastatine 6 x in twee weken. Je durft nergens meer heen. Het komt ineens opzetten. Ben gestopt maar huisarts wil dat ik doorga. Eet altijd al de gezonde dingen.

27-05-2022 | Vrouw | 52
Hoog cholesterol
Alle statines werkten niet. Teveel bijwerkingen en zo erg dat ik bij de cardioloog liep wegens hartritme stoornissen. Nieuw wondermiddel: repatha. Nou ik lijk wel 90 geworden! Al mijn gewrichten zijn pijnlijk en stijf. Allemaal. Kan amper mn handen open doen na een paraplu vast gehouden te hebben. Mn heupen..pff kan er niet meer op liggen. Stijve nek..echt alles doet pijn.[lees meer...] Neem t niet meer. Die pil die erbij moet..nou nam ik vanaf t begin al niet want dat was absoluut onzin zei internist al fluisterend. Deal met de farmaceuten onderling. Waanzin. Ik heb zo'n spijt. Hoop dat mijn lichaam gaat herstellen. Kan wel janken.

20-05-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Net als met7 verschillende statines geeft Praluent dezelfde bijwerkingen. Na half jaar stoppen, verdween mijn huiduitslag die ik 15, tijdens gebruik statines heb gehad.

Rosuvastatine

15-05-2022 | Man | 75
Hoog cholesterol
Hallo, mijn man heeft ook diabetes en zijn nieren werken niet goed en zijn cholesterol is niet te hoog maar ze willen dat zo laag mogelijk hebben. Mijn man gebruikt dit medicijn eerst 5 mg. en dat ging goed, maar zijn chloresterol moest toch nog meer naar beneden en nu gebruikt hij 10 mg sind 4 maanden maar hij krijgt nu tintelende vingers. Wat nu te doen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2815)
Angst & paniekstoornis (2270)
Depressie (2260)
Hoge bloeddruk (1622)