ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (424)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

15-01-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
In verband met erfelijk hoog cholesterol heb dit medicijn 2 jaar zonder problemen gebruikt. Was zeer effectief. Na 2 jaar ernstige bijwerkingen.Na 2 jaar probleemloos gebruik, griepsymptomen zonder koorts. Lag te rillen in bed met skiondergoed aan. Uit contact met de behandelaar bleek dat het een nieuwe bijwerking betrof waar meer patiënten tegenaan liepen. Gebruik nu sed[lees meer...]ert 1 jaar Rosuvastatine. De bijwerkingen zijn inmiddels in de bijsluiter opgenomen. Bij de introductie werd verteld dat dit moderne en dure medicijn weinig bijwerkingen zou geven. De praktijk lijkt helaas anders.

12-01-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
steeds meer last van gierende hoofdpijn, zere rug en opgeblazen, pijnlijke buik en brandende pijnlijke .

07-01-2022 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Zeer zware bijwerkingen in mijn lies/heup/bekken.Zelfs bij de huisarts geweest en tramedol gekregen en waarschijnlijk een slijmbeurs ontsteking niet wetend dat het van de repatha afkwam. Was ook bij de fysio geweeest. Mijn zelfde verhaal werd bevestigd doordat iemand in mijn kennissen kring ook repatha ging injecteren en heeft maar 3 spuiten gebruikt kreeg de zelfde klac[lees meer...]hten. Dit was duidelijk voor mij nu 5 weken gestopt en hopen dat die rotzooi snel uit mijn lichaam is heb nog steeds last van de klachten hoelang het herstel gaat duren weet ik niet.

07-01-2022 | Vrouw | 71

07-01-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Mijn cholesterol was wat verhoogd..eerst actorvastatine, nu rosuvastatine. Bij die eerste spierpijn en me algeheel beroerd gevoeld. Ging na staken wel weer snel over, Rosuvastatie leek eerst beter, cholesterol ook mooi laag, maar na een goed 3 maanden toenemende spierpijn. Kan er niet meer van slapen. Heb ook het idee dat mijn spierkracht afneemt, kan geen deksel van [lees meer...]een pot afdraaien. Ook met fietsen merk ik verminderde kracht. Heel fijn dat je helemaal prima in je bloedwaarden zit, maar de prijs, beroerd voelen, is mij te hoog. Ik stop ermee…

01-01-2022 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Op aanraden van huisarts na een tia dit middel gaan gebruiken. In het begin vielen de bijwerkingen mee. Nu na 6 maanden gebruik zeer ernstige klachten. Ben heel vaak duizelig, heb de hele dag spierpijn en hou vocht vast. Ga stoppen met die troep en overleggen wat te doen. Voel me zeer onzeker ben door die rotzooi echt een andere vrouw geworden. Zeer onzeker geworden. Schan[lees meer...]dalig dat dit voorgeschreven wordt.

29-12-2021 | Man | 68
Hoog cholesterol
Was te dik, de huisarts stuurde mij naar een diëtiste en liet mijn cholesterolwaarden en bloedsuikerspiegel controleren. Tevens het advies om te stoppen met vitamine B complex. Voelde een tinteling in mijn vingers en wilde stoppen met de simvastanine. De dokter rade mij aan niet te stoppen, toen kreeg ik ook last van een vreemd gevoel in mijn voeten. Het leek net of ik op [lees meer...]'n dik tapijt wandelde, ongeacht hoe hard de vloer was. Daarna raakte ik ook mijn kracht kwijt, kwam er te laat achter dat simvastanine de schuldige was. De dokter bleef volhouden dat het veroorzaakt was door de hoge bloedsuikerspiegel. Had nooit last gehad van epileptische aanvallen. Ben 3x wakker geworden op de IC, was dus onder behandeling van een neuroloog. De nadruk op 'was'. Ondanks de waarschuwingen van de huisarts en neuroloog ruim een halfjaar geleden gestopt met de anti-epileptica. Je vertrouwt de specialist, maar toen ik ook ataxie kreeg. Ging toch maar eens zoeken op het www, had ik dat maar eerder gedaan. Ik las op het www dat 'n tekort aan diverse vitamine B onder andere de volgende klachten veroorzaakt. Oorsuizen, zwakke nagels etc. helaas ook epileptische aanvallen. Misschien kan ik straks weer pianospelen, nu kan ik bijna niets meer met mijn vingers. Maar lopen gaat weer zonder rollator en tevens geen epilepsie of ataxie meer! U bent gewaarschuwd.

26-12-2021 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Ik neem toch 24 jaar medicatie voor cholesterol. Eerst begonnen met simvastatine, nadien rosuvastatine Crestor 20mg. Het is wel een feit dat de eerste maanden je met rosuvastatine spierpijn hebt, zeker de quadriceps bovenkant dijbeen, maar deze nevenwerking vermindert na een tijd. Nu vandaag heb ik daar nog nauwelijks last van. Maar beter een pilletje dan een hartinfarct, [lees meer...]of een andere vaatziekte. Wees blij dat er medicatie bestaat en die ervoor zorgen dat we langer leven.

25-12-2021 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
MIJN VRAAG IS OVER DE REPATHA INJECTIE IS ,IK SPUIT AL 6 JAAR GEEN BIJWERKINGEN MAAR SINDS EEN KLEIN JAAR ZIE IK ONTZETTEND DUBBEL. WIE HERKENT DIT OOK....

Zocor

24-12-2021 | Man | 59
Hoog cholesterol
Zie mij verhaal onder 'Repatha' wat dieper ingaat op de overgangsperiode.

24-12-2021 | Man | 59
Hoog cholesterol
Na 27 jaar ellende met statines overgestapt op Repatha. Aanvankelijk leek dit geen succes. Na enkele weken kwamen de klachten van de statines terug, soms in heviger mate. Opvallend was het ritme. Vier dagen na de injectie waren de bijwerkingen het sterkst. In de opvolgende dagen namen de klachten af. Doorgaans had ik één goed en één slechte week. Het begon na enige tij[lees meer...]d op te vallen dat de bijwerkingen steeds minder werden. Mijn ervaring met statines is (ik heb meermalen noodgedwongen moeten stoppen) dat het erg lang duurt voor de statines geen merkbare effecten hebben. Het lijkt alsof de Repatha de bijwerkingen van de statines uitvergroot (ook als deze al niet meer geslikt worden). Inmiddels ervaar ik vrijwel geen nadelen meer van de Repatha. Het laatste verschijnsel dat over is gebleven na ongeveer 20 injecties (40 weken) zijn kleine spiertrekkingen rond mijn ogen. Ook deze houden zich netjes aan 'het protocol': Vanaf dag vier en dan langzaam uitdovend. Daarbij wordt het elke veertien dagen minder. Ik ben niet van de ene op de andere dag overgeschakeld van statines naar Repatha. Daar zat ongeveer 2 maanden tussen wat misschien verklaart dat de bijwerkingen niet ondragelijk zijn geweest. Het lijkt een middel te zijn waarbij je even moet doorzetten. En als ik mij niet vergis zijn het feitelijk de bijwerkingen van statines die door de Repatha als het ware worden geactiveerd. Een en ander bij Lareb gemeld voorzien van meer data. Zijn ze blij mee. Ik raad graag iedereen aan zijn/haar bevindingen met Lareb te delen.

27-11-2021 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Na 6 weken kreeg ik spierpijn, veel winden, krampaanvallen in mijn benen die extreem pijnlijk zijn, beetje misselijk en een licht gevoel in mijn hoofd. Dat laatste maakte mijn slechte evenwicht erger. Mijn cholesterol was Totaal 6.2, HDL 3.8 en LDL 4,1. Die zijn nu verlaagd en prima. Sinds een paar dagen ben ik gammel met bovenstaande klachten en voel me 90 maar ben pas [lees meer...]70. Na het lezen van meerdere ervaringen besloten er meteen mee te stoppen. Ik hoop nu dat de klachten snel verdwijnen.

22-11-2021 | Man | 56
Hoog cholesterol
Na bloedonderzoek kwam dokter er mee op de proppen(ik dacht dat hij een getal 140 zei voor cholestrolgehalte) (Dit moet ik nog even opzoeken.. 3maand geleden... Familiaal,(naar verhoging Cholestrol) winderigheid(mijn arts kent dit fenomeen niet? Kent iemand dit wel?),meer groot toiletbezoek

14-11-2021 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Na alle reguliere statines geprobeerd te hebben (werd er depressief van)mocht ik praluent gaan gebruiken. Mijn cholesterol was te hoog en het lijkt familiair omdat ik verder gezond leef en eet. De praluent had ook bijwerkingen als spierpijn, vermoeidheid, algehele malaise. Dan was er nog 1 optie en dat is Repatha. Volgens de cardioloog nauwelijks bijwerkingen " en anders [lees meer...]bent u wel erg gevoelig". Een week na mijn 3e injectie herken ik de bijwerkingen die hierboven worden beschreven . Mijn waardes zijn nog niet gemeten, zullen wel lager zijn (was bij praluent ook het geval ) maar ik denk niet dat ik het er voor over heb. Tussen de 2e en 3e injectie heb ik 3 weken gedaan en in de 3e week voelde ik me duidelijk fitter, net als in de zomer toen ik geen medicatie heb gebruikt. De laatste prik was dus een test, maar als het de 3e week ook nu weer stukken beter gaat ben ik er klaar mee. Ik slik geen enzetimibe, cardioloog gaf aan dat de farmaceut dit voorschrijft, apotheek zegt t zelfde, dus ik breng dit allemaal weer terug naar de apotheek ?.... iedereen weet hoe het zit maar de macht ligt bij de farmaceut.!!!!

09-11-2021 | Man | 49
Hoog cholesterol
Binnen 1 dag al impotentie, maagklachten, spierzwakte, etc. Niet te doen die statines en de dokters doen er gemakkelijk over.

26-10-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Na diverse stents ben ik inI jan. 2017 geopereerd aan mijn hart. Diverse omleidingen . Vanaf medio 2017 Repatha gaan gebruiken. In 2019 aan beide benen vaatoperatie verricht (wegens etalagebenen, pijn in kuiten). Lopen ging daarna weer goed. Sinds ongeveer een kan ik nu nog maar 200 meter lopen zonder rugklachten en pijn in bovenbeen. Even rusten en dan weer 200 meter ver[lees meer...]der lopen. MRI onderrug en röntgen heupen geen aanwijzing ernstige artrose of zenuw beklemming. Mogelijk toch na 4 jaar spuiten bijwerking Repatha???

18-10-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Bij eerste inname zware diarree en braken na 1,5u. Waarschijnlijk allergisch voor het product, direct gestopt

17-10-2021 | Man | 60
Hoog cholesterol
Mijn partner is na 6 maanden gestopt met deze injectie. Perfect cholesterol. Echter kwaliteit van leven nihil. Kon zo goed als niks meer en had constant pijn en kon ook niet meer goed lopen, zonder telkens even stil te staan. Van de cardioloog kreeg ik te horen gewoon door te gaan, mocht het aan de vaten liggen ik naar de vaatchirurg moest. Voor gebruik van medicatie voor[lees meer...] hoog cholesterol, voelde ik me prima, na mijn hartinfarct en behandeling van dat probleem ook goed. Maar doordat mijn cholesterol naar beneden moest, en daar dus medicatie voor kreeg maar dit niet kon verdragen, dus injecties, met na ongeveer 2 maanden gebruik, afschuwelijke pijnen en echt geen kwaliteit van leven meer. Gestopt met deze middelen. Ik begon me beter te voelen nu na bijna 2 jaar gestopt te zijn. Meer kwaliteit van leven, minder pijnen, maar wel restverschijnselen. Maar dit is acceptabel.

14-10-2021 | Man | 56

Praluent

09-10-2021 | Man | 69
alirocumab
Hoog cholesterol
Na alle statines de prik gekregen. Moest de ezetimibe er bij nemen ivm vergoeding. Na jaar toenemende pijnen. Bij mij moeilijk te duiden, want ik heb ook polyneuropathie, waar ik al de nodige pijnstilling voor neem. 400 mg tramadol per dag. Uiteindelijk Na 2 jaar toch gestopt. Ik had zoveel pijn dat ik vloekend wakker word en met veel moeite uit mijn bed kom. Nauwelijks re[lees meer...]cht kan lopen en uiteindelijk moeilijk de trap naar beneden. Na 15 tot 30 minuten kom ik langzaam op gang. Het ging met 2 weekse golven. 3 weken na stoppen stond ik weer makkelijker op en kan weer vlotter uit mijn stoel op staan. Na 4 weken doorzetten verbetering. Zal wel hoog cholesterol moeten hebben. Blijkbaar hoort dat bij mijn gestel.

06-10-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Werd geholpen door 4 bypasses aan hartkransaders. Zes weken na operatie kreeg ik cholesterol verlagen totalip 80 mg voorgeschreven. De aanvankelijke lichamelijke conditie verbetering verslechterde meteen toen ik de atorvastine 80 mg begon in te nemen. Na twee weken voelde ik me zo slecht dat ik gestopt ben. De bloedwaarden zijn toen onderzocht daarbij bleken de leverwaard[lees meer...]en schrikbarend hoog. Na het stoppen zijn de waarden na 3 weken opnieuw bepaald en bleken die weer gestabiliseerd te zijn.

Pravastatine

05-10-2021 | Vrouw | 48
pravastatine
Hoog cholesterol
Jarenlang gewrichtspijn gehad met reuma medicatie om de pijn tegen te gaan. Na stoppen met simvastatine verdwenen de klachten in ca. half jaar tijd en bleek het medicijn de oorzaak te zijn geweest. Nu pravastatine, maar na aantal maanden gebruik komen dezelfde klachten terug. Ernstige spier- en gewrichtspijn, alsof ik zware griep heb. Niet te doen, ik lijk niet tegen stat[lees meer...]ines te kunnen en heb besloten een gewone cholesterolverlager te vragen, zonder statine.

15-09-2021 | Vrouw | 61
ZEER GOED ZONDER DIT MEDIZIJN WAS IK AL JAREN DOOD. HET IS TOP 🇧🇪👏🌹

Praluent

08-09-2021 | Man | 61
alirocumab
Hoog cholesterol
Sinds ik dit medicijn gebruik, heb geen last meer van spierpijn , eerst 3x per week naar de fysiotherapeut. Alleen jammer dat de zorgverzekeraar iedere keer weer probeert mij er vanaf te krijgen.

Inegy

03-09-2021 | Man | 70
ezetimibe / simvastatine
Hoog cholesterol
Dit medicijn gebruik ik niet

02-09-2021 | Man | 47
Hoog cholesterol
Als 47 jarige geconfronteerd met cholesterol waarde van maar liefst 335 (familiale aanleg, niet echt te wijten aan ongezond leven, bmi 24). Na dosis van 98 dagen 10mg is de waarde gezakt naar 185. Zeer tevreden met het resultaat. Geen bijwerkingen waargenomen.

16-08-2021 | Man | 68

Ezetrol

14-08-2021 | Vrouw | 57
ezetimibe
Hoog cholesterol
Nog erger als rosuvastine en de rest. Veel meer pijn en hoge bloeddruk.

13-08-2021 | Vrouw | 69

11-08-2021 | Man | 66
Hoog cholesterol
Na mijn hartinfarct moest ik aan de cholesterol verlagers. Niet dat die schrikbarend hoog was, maar de cardioloog wil deze op 1,8 zien! Begin dit jaar de Rosuvastatine verhoogd naar 20 mg, wat tot spierpijnen leidde en zelfs ontsteking in schoudergewricht. ( door overbelasting..?)Op advies cardioloog verlaagd naar 10 mg, in combinatie met Ezetimibe 10 mg. Na 2 dagen al fli[lees meer...]nke buikpijn, toenemend in de nacht. Nu voorlopig maar weer over op de Rosuvastatine 20 mg.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2687)
Depressie (2166)
Angst & paniekstoornis (2127)
Hoge bloeddruk (1540)
Blaasontsteking (1132)