ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (420)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

Simvastatine

12-05-2021 | Man | 56

07-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Gebruik nu 2 jaren praluent. Sindsdien is geheugen slechter geworden, sneller last van gewrichtspijnen, slaapprobleem.

06-05-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Statinus gaven teveel bijwerkingen, toen over naar Repatha. 2 jaar geen last gehad, maar daarna kwamen toch weer de klachten.

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
26 jaar allerlei merken en typen statinen gebruikt. Bij het ene merk meer spierpijnen dan bij het andere. Bij 5 mg Rovustatinen was spierpijnen houdbaar. Maar LDL niet onder 2,3 te krijgen. Daarom over gegaan naar Rephata 140 mg per twee weken.

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Na 26 jaar statinen van alle merken en types te hebben gebruikt in augustus 2020 gestart met Rephata 140mg. Met rovustatine 5 mg was de LDL waarde 2.3. Maar de nieuwe waarde moet nu 1,8 zijn. Gezien ik altijd spierpijnen krijg van statinen werd in overleg met de cardioloog een keuze gemaakt, stoppen, statinen handhaven of Rephata proberen. Voor het laatste gekozen. De eers[lees meer...]te maanden ging het goed en in november was mijn LDL 0,9 dus uitstekend. Maar geleidelijk aan kreeg ik steeds meer last van bijwerkingen. Eerst jeuk, daarna buikpijn en maagpijn. Zelfs zo erg dat het 24/7 was. Ook pijn in de onderrug en krachtverlies in de spieren. Kon geen 20 kg meer tillen. Steeds meer energie raakte weg en in maart had ik nergens meer fut voor. De jeuk op de rug werd niet te harden, Ook last van de neusholten en de keel. Half april ben ik zelf gestopt met rephata. En daarna overleg gehad met de cardioloog. Die was het eens met stoppen en later weer terug te gaan naar de rovustatinen 5 mg. Ik voelde me na een week stoppen al weer vooruit gaan en geleidelijk aan gaat het gelukkig beter. Nu dus afwachten hoe het straks gaat met de statinen. Maar liever een LDL van 2,3-2,5 en een beetje spierpijn dan alle bijwerkingen van Rephata.

05-05-2021 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol
Ik heb veel en heel lang statines gebruikt en daar neuropathie van gekregen, wat vreselijk is ! Voel me Gehandicapt. Nu ik een paar jaar repatha gebruik, ook veel spierpijn en holte ontsteking de hele winter door ! Ik ga stoppen met de medicatie, en zie dan wel wat de toekomst brengt, want dit is echt geen leven!

Zocor

03-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Na 26 met wisselend succes Zocor (en andere statines) te hebben geslikt mag ik over op een PCSK9-remmer. Dat voelt als een opluchting. Hoewel Zocor veel goeds voor me gedaan heeft is het al die jaren ook een last geweest. Zolang ik simvastatine slikte van Zocor waren de bijwerking nog net dragelijk. Soms door pauzes in te lassen van ongeveer 6 weken. Maar het gaf veel gedo[lees meer...]e met apotheek en verzekeraar die om de zoveel tijd een poging deden me om te zetten naar een generiek middel. Waar weer extra consulten met artsen nodig waren om het allemaal telkens weer recht te breien. Diverse andere statines geprobeerd, maar Zocor bleef het best te verdragen. Door bestralingen in het verleden veel schade aan de bloedvaten. Daarom is afzien van een cholesterolremmer een slechte optie. Nu, na een openhartoperatie, zijn de bijwerkingen icm andere medicatie ondragelijk geworden en ga ik overstappen op de PCSK9-remmer. Zocor heeft mij zeer waarschijnlijk behoed voor nog grotere problemen, maar ik kan niet zeggen dat we heel erg goed bevriend zijn geraakt...

02-05-2021 | Man | 75
Hoog cholesterol
Na jaren van vervelende bijwerkingen m.b.t. tot het gebruik van statines ben ik tenslotte overgegaan naar het gebruik van Ezetimibe i.v.m. mijn verhoogde Cholesterol. Hoewel geen bijwerking bleek dit middel minder effectief. Na hartproblemen en het het plaatsen van een stent heeft de cardioloog mij Praluent voorgeschreven. Een keer per 14 dagen een injectie. Dat kan ik ze[lees meer...]lf doen met een speciale 'pen' hetgeen erg goed werkt. Gelukkig heb ik na 9 maanden gebruik weinig tot geen bijwerkingen (in het begin wat vermoeid). Van belang is dat al na 6 weken bleek dat mijn Cholesterol gehalte zich volledig heeft genormaliseerd. Voor mij een goed werkend medicijn met weinig tot geen bijwerkingen!

Lipanthyl

12-04-2021 | Man | 55
fenofibraat

07-04-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
De laatste 7 maanden heb ik last van een zeer hinderlijke oorsuizen. Dit ontstond ineens midden in de nacht. Het is een hoge constant piep welk continue aanwezig is. Het vreemde is dat ik bemerk dat het irritante gefluit gedurende 2 weken minder wordt. Ineens kwam ik er achter dat de plotselinge toename kwam op de dag dat ik de Praluent 150 injecteerde. Ik heb de laatste [lees meer...]4 maanden heel speciaal erop toegezien of de toename van het gepiep in mijn oren plasts vond. Inderdaad het kan bijna geen toeval zijn. Zijn er praluent gebruikers die dit ook ervaren. Het gefluit in mijn oren is niet te vrrdragen.

07-04-2021 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
De apotheker is overgestapt naar bovenstaand merk. Al snel kreeg ik vervelende bijverschijnselen. Nu ben ik weer overgestapt naar een ander merk en hoop dat dit minder bijverschijnselen heeft. Effectiviteit, ik heb het medicijn ruim 2 weken gebruikt dus de effectiviteit hiervan weet ik niet. Moest iets invullen šŸ˜Œ

31-03-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Kan niet tegen statines daar om zelf gaan prikken eerst een andere gehad erg veel last van bijwerkingen klachten zijn bijna altijd het zelfde spierpijn, jeuk,pijnlijke gewrichten, slecht slapen, op advies cardioloog gestopt. Kijken over drie maand hoe het gaat geen cholesterol verlagers meer gebruiken. Volgens mĆ­j komen de klachten doordat het slechte cholesterol veel te [lees meer...]laag wordt .ik heb last van kleine ontstekingen en die veroorzaken dat het slechte cholesterol te hoog is .

Simvastatine

03-03-2021 | Man | 46
Hoog cholesterol
Ik was al onder behandeling voor hoge bloeddruk, die is aardig onder controle nu. Toch een veneuze occlusie (afsluiting van een afvoerend bloedvat) in het netvlies gehad en naar aanleiding daarvan is ook cholesterol onderzocht. Die bleek licht verhoogd. Bij gebruik van 40mg is LDL meer dan gehalveerd. Dosis is vervolgens aangepast tot 20 mg. Was huiverig voor bijwerkingen[lees meer...] (spierpijn/cognitief e.d.), maar merk er uiteindelijk weinig/niks van.

26-02-2021 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eerder al Repatha geprobeerd daar kreeg ik geen maagzuur van. Helaas nu ook weer ernstige zeer beperkende gewrichts en spierpijn.

09-02-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Heb zeker 10 jaar crestor gebruikt met uitstekend resultaat. Sinds 2 jaar ernstige spierpijnen en ernstig verzwakte spieren. Neem nu sinds 'n maand Atorvastatin. Nog af en toe spierpijn en wacht momenteel het resultaat van bloedonderzoek af! Neem nooit nog crestor!

27-01-2021 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
Na de 4e injectie steeds wat hoofdpijn maar na 4e injectie kon ik vanuit het niets niet meer lopen van de rugpijn. Na het stoppen 6 dagen later was het ook ineens over. Nu gestopt voor 4 weken daarna weer proberen zien hoe het gaat.. wordt vervolgd

Ezetrol

22-01-2021 | Vrouw | 66
ezetimibe
Hoog cholesterol
Vroeger ezetrol gebruikt zonder problemen, nu dit product en een en al ellende

21-01-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
In 2013 kreeg ik een hartinfarct en kreeg een stent geplaatst wat bij mij meteen zeer veel effect heeft gehad, ook doordat ik meteen gestopt was met roken. Toen moest ook de oorzaak van het te hoog cholesterol worden aangepakt . Nadat ik het hele arsenaal aan statines had geprobeerd met de nodige vervelende klachten, leek repatha (140 mg) de oplossing. Nu ruim 2 jaar ge[lees meer...]bruik zonder bijwerkingen ,het cholesterol (LDL) bleek echter prima gedaald, zodat het leek of dit het wondermiddel voor mij zou zijn. Helaas ik kreeg toch weer heftige spierkrampen en loop bij een fysiotherapeut. Momenteel gebruik ik ezetimide (10 mg) welke tot dusver geen bijwerking heeft.

06-01-2021 | Man | 65
Hoog cholesterol
Meerdere soorten statines gebruikt gedurende 13 jaar na bypass operatie in 2007, sinds 2016 steeds meer klachten, 5 keer gedotterd en stents geplaatst, microvasculaire dysfunctie toename. In voorjaar 2020 opnieuw toename vaatvernauwingen geconstateerd aan de hand van mijn klachten, De gebruikte statines en de bijwerkingen daarvan gaven ook veel klachten. Sinds overgang naa[lees meer...]r Pravastatin, Ezetimibe en Praluent is kwaliteit van leven enorm verbeterd en zijn de cholesterol waarden op een goed nivo. Hierdoor denk ik ook minder kans te hebben op cardiale en cerebrale problemen.

06-01-2021 | Man | 65
Hoog cholesterol
Na 13 jaar cholesterolverlagers (Inegy, rosuvastatin, atorvastatin, pravastatin en ezetimibe) steeds meer bijwerkingen (druk op borst, spierpijn, kortademig en hogere cholesterolwaarden) overgegaan op combinatie Praluent met Ezetimibe en Pravastatine. Ben nu verlost van de bijwerkingen, heb me jaren niet zo goed gevoelt en de cholesterol waardin zijn drastisch gedaald tot [lees meer...]onder de streefwaarde. Zeer tevreden dus tot nu toe (8 weken in gebruik)

23-12-2020 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Koude "dode" voeten vooral 's nachts, dus slaap met sokken aan. Ben ook vreselijk moe, wil om 20.00 uur wel gaan slapen. Ik mag 3 maanden proberen, hoop erop dat het cholesterol dan gedaald is, dan stop ik er direct mee.

11-12-2020 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Cholesterol moest echt lager , de injectie hielp heel goed maar de bijwerkingen waren vreselijk. Moest me zelfs bij de Dokterspost melden zo erg, helaas was er niets aan te doen en heb er Ć©Ć©n week last gehad dus nooit meer,

08-12-2020 | Man | 36
Hoog cholesterol
Eerst Simvastatine gebruikt maar daar heel veel bijwerkingen bij gehad. Daarna Pravastatine 30 mg en die hielp niet heel goed. Nu met Rouvastatine gaat het goed met 5 mg en erg tevreden over.

25-11-2020 | Man | 56
Hoog cholesterol
Woensdags op advies cardioloog begonnen en direct na de 1e dag scheurende hoofdpijn en duf. derde dag krampen in arm met gevolg dat ik arm niet meer goed kon bewegen en krachtverlies had ( linkerarm) hierdoor wordt je toch wel angstig. Maandags naar huis gebracht omdat ik moe was en niet meer kon concentreren. Ik ben gestopt na 5 dagen en nu 1 week later nog wat minder las[lees meer...]t van arm en nog steeds moe. Met name concentratie vermoeidheid.

28-10-2020 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Heb een hoog lipoproteine-a , wat niet beĆÆnvloedbaar is met voeding en waarvoor nog geen medicatie is. Daarnaast te hoog LDL en totaal cholesterol. In een poging deze risicofactor te verkleinen al eerder statines gebruikt, met veel spierklachten als bijwerking. Nu toch weer hogere waarden en besloten, naast ezetimibe, toch 5 mg rosuvastatine te proberen. Na ongeveer 1 week[lees meer...] flinke maagpijn en daarna een zwaar gevoel/zeurende spierpijn borstkas/middenrif en bovenrug, alsof er steeds tegelijkertijd op gedrukt en aan getrokken wordt. Na 2,5 week gestopt. Hopelijk trekken de klachten weg. Nu definitief geen statines meer.

06-10-2020 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Na een paar keer zonder reden flauw gevallen te zijn door de mangel gehaald. Kwam niks uit behalve te hoog cholesterol. Waarschijnlijk stress gerelateerd.

22-09-2020 | Man | 71
Hoog cholesterol
Na vele jaren problemen te hebben gead met de Statines, vooral nachtelijke kuitkrampen in overleg met mijn cardioloog overgestapt op Praluent. Nu al bijna 2 jaar Resultaat is super , mooie cholesterol waardes en het belangrijkste geen kuitkrampen meer.

Inegy

22-09-2020 | Man | 67
ezetimibe / simvastatine
Hoog cholesterol
Mijn cholesterol blijft mooi laag en binnen de gehanteerde grenzen. Begonnen met het merk Inegy (duur!!), maar onder druk van de zorgverzekeraar krijg ik van de apotheek steeds andere fabrikaten. Wel dezelfde samenstelling, maar in verschillende innamevormen en formaten: busje met losse tabletten, doordrukstrip.

19-09-2020 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Verschillende staties gebruikt bij allemaal bijwerking. Gebruik omdat ik infarct heb gehad en pacemaker

02-09-2020 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Gebruik nu 2 maanden dit medicijn. Dode voeten en krampen in de benen. Sinds een week gevoel "van de wereld" te zijn. zeer angstig en onrustig gevoel in mijn hele lijf. Lijken neurologische klachten te zijn (duizelig, moe, zweverig). Sinds 3 dagen gestopt, klachten nemen nog niet af, ik hoop dat het in de loop van de week verbetert. Voelt heel naar!!! Heb me bijna bij[lees meer...] psychiatrie op laten nemen gisteren.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2557)
Depressie (2060)
Angst & paniekstoornis (1995)
Hoge bloeddruk (1438)
Blaasontsteking (1046)