ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (431)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

Rosuvastatine

22-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
Nachtmerries, slaan,schoppen, naast mijn bed vallen, met mijn hoofd tegen de muur slaan, allemaal tijdens mijn nachtmerries!

22-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
Weet hier iemand een oplossing voor? ik ben intolerant voor statines!

21-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
gebruik rovustatine 20 mg oftewel crestor 20 mg veroorzaken deze klachten na onderzoek in samenwerking met mijn huisarts! Nu weer gestopt en zoek naar een oplossing!

14-11-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
cholesterol was optimaal tot dat ik hartinfarct kreeg. de ene dag perfect, de volgende veel te hoog. alle ellende van statines gehad en uiteindelijk op de rhepatha gezet. Na jaren gebruik werden de bijwerkingen steeds heftiger. Door cardioloog z.g. tijdelijk stop gezet. wordt niet meer over hoog cholesterol door iemand gesproken.

26-10-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Voordat ik met dit middel begon in combinatie met ezetrol was mijn tryglicde tussen de 25 en 40 hoog. Nu met gebruik ongeveer 4a5 , ook het ldl peil is gedaald op een zeer goed niveau. Op deze manier blijven mijn aderen beter functioneren want voor de start werd ik om het jaar wel gedotterd. En 2x een bypass gehad.

13-10-2022 | Man | 54
Hoog cholesterol
Ik heb van 2009 t/m 2016 Atorvastatine geslikt, veel onverklaarbare klachten die naa googlen door de statines konden komen, gestopt met statines en heel langzaam werd het iets beter maar nooit helemaal hersteld. Nu in 2022 kwam de praktijondersteuner met ezetimibe aan, of ik het wilde proberen, na de derde dag hevige klachten, een zwaar verdoofd gevoel in mijn hoofd, spie[lees meer...]rkrampen en verhoogde bloeddruk. ik stop hier onmiddellijk mee, ik zei al tegen mijn huisarts, ik ga liever 10 jaar eerder dood dan dat ik zo moet leven

Bezalip

09-10-2022 | Man | 71
bezafibraat
Hoog cholesterol
Ik had ook al ezetimibe en kreeg deze erbij tot na een paar maanden tot 2x toe pancreatitis ofwel alvleesklierontstekingen begonnen. Daar zit niemand op te wachten want dat is zeer pijnlijk achter je maag….

04-10-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eind april 2021 kleine beroerte gehad, ga er nog steeds vanuit dat dit door mijn corona infectie veroorzaakt is eb toen 4 dagen onafgebroken hoofdpijn gehad, en in de neurologische mallemolen geraakt. Na vele onderzoeken is mijn lichaam nu ingesteld op 1x per dag Grepid 75mg en Atorvastatine 40mg tevens ook nog een Hydrochloorthiazide 25mg welke ik al had. Na vele weken th[lees meer...]uiszitten weer aan het werk gegaan doch op een of andere manier is de kracht, uithoudingsvermogen en ook mildheid bij luistern verdwenen en anders. Ook vaak krampen 's nachts, vooral onderbeen en rare verkleuringen van de huid in de zomer tevens vooral koude handen altijd terwijl ik in de vriendengroep degene was welke altijd in een t shirt overal heen kon en in bed het kacheltje voor mijn vrouw was. Nu thuis met vreemde spier problemen in been, leek op zweepslag, en schouderspier welke kleine scheurtjes leek te hebben. Fysiotherapeut zegt bij eerste bezoek, gebruik jij cholesterol verlager en nu zit ik mij dus in te lezen. Mooie zooi die ik slik, lijk mij aan het vergiftigen te zijn. Ergste is nog mijn karater verandering waar mijn jonge kinderen en vrouw al een jaar mee moeten dealen. Nu op zoek naar een beter middel!

26-09-2022 | Man | 58
Hoog cholesterol
Inmiddels 10 jaar geleden werd bij mij een verhoogd cholestorol geconstateerd bij een bevolkingsonderzoek, lifelines. 7mmol/L en HDL ratio 7 Advies van de HA was gezonder eten en meer bewegen. Ik at al redelijk gezond, olijfolie, groente, fruit en volkorenproducten maar wel wat aangepast in plaats van dagelijks een biertje om de dag een biertje en eenmaal in de week ve[lees meer...]tte vis. Bewegen deed ik voldoende 20km hardlopen en 80km fietsen per week. Na enkele maanden is weer cholestorol gemeten maar het "dieet" had geen effect. Dus aan de rosuvastatine 5mg/dag. Na een jaar of 8 kreeg ik tintelende voeten en gevoelloze vingertoppen. De HA verwees me door naar een neuroloog . De HA dacht aan polyneuropathie en als je dat hebt ben je niet blij. In de bijsluiter stond als mogelijke bijwerking (1 op de >10.000) polyneuropathie. Dus ik ben direct gestopt met de rosuvastatine en ben "extreem" gezond gaat eten. Gezondeten betekent voor mij havermout, chiazaad, noten, magere yoghurt, zuurdesem volkorenbrood, humus, veel groenten, bonen, zilvervliesrijst, vette vis en af en toe kip. Dus absoluut geen (en nooit) suiker, roodvlees, witmeel, kaas, koekjes en koffie. Jammer voor de thuisbakkunsten van mijn vrouw en ongezellig in de weekenden. Nu na een jaar is het cholestorol gezakt naar 4,9 mm/L en de HDL ratio naar 3,7. Kortom goede waarden. Tevens merk ik bij het fietsen en hardlopen dat ik minder snel geblesseerd ben en meer kracht heb. Zo ben ik 1km/h sneller geworden met lopen. Kortom mijn ervaring is dat rosuvastatine nare bijwerkingen heeft en dat het kan lukken door heel gedisciplineerd te leven cholestorolwaarden te verlagen cq te verbeteren.

23-09-2022 | Man | 69
Hoog cholesterol
Vermoeidheid, spierproblemen, migraine, rugpijn, schouders !

23-09-2022 | Man | 69
Hoog cholesterol
Forse vermoeidheid, forse spierproblemen, voel me er ziek van. Na 2 injecties ben ik compleet out, nee dit werkt absoluut niet voor en met mij.

20-09-2022 | Man | 68
Hoog cholesterol
sinds mijn hartaanval eind 2020 aan de medicatie,daarvoor nooit iets gebruikt.na 3 stens en een gerepareerde leiding voelde ik me weer als nieuw...met dank aan het UMCG Groningen.na enkele maanden kreeg ik klachten zoals benauwdheid zweten e.d.ik gaf de medicatie de schuld gebruik nu simvastine 40mg bisoprolfumaraat deco acetylclzuur cardio en als toetje perindropil..ik vi[lees meer...]nd dat mijn conditie het afgelopen jaar achteruit gaat...veel vage klachten spierpijn en ga maar door sinds begin dit jaar last van een opgezette buik/maag ? kan van mijn huisarts weer een pilletje toevoegen aan het geheel maar ben dit niet meer van plan....na alle reactie,s gelezen te hebben over het wondermiddel simvastine schrap ik deze als eerste en kijk hoe ik me dan ga voelen ...ik hou u op de hoogte langs deze weg..

02-09-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Erg ziek geweest van verschillende statines, uit DNA test bleek statine intolerantie, ezetimibe weer intollerantie met gevoel van blaasontsteking, 1x spuit 150 Praluent weer allerlei bijwerkingen: zere keel, grieperig, branden in buik, ontzettende spierpijn en zwakte in lichaam, extreem moe, veel slapen, kon de trap bijna niet meer op, hitte in lichaam. Werd helemaal naar [lees meer...]en na 2 weken nog niet hersteld. In overleg met de arts gestopt. LDL na 1x spuiten naar 2,3. Maar was net een zombie.

29-08-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Na meer dan 5 jaar statines te hebben gebruikt overgestapt naar repatha , ook 4 jaar meegedaan aan trial voor dit medicijn. De resultaten zijn redelijk maar niet geheel tevredenstellend , het gehalte is nog steeds te hoog totaal cholesterol rond de 9. Aanvankelijk leek het medicijn goed verdraagzaam , langzamerhand kwamen er klachten . Vooral darmklachten en pijnlijke ru[lees meer...]g plus slechter zicht. Volgens de specialist kan dit absoluut geen verband hebben met het gebruik van repatha. Bij de laatste scan van het hart blijkt er ook mogelijk sprake van sarcoidose ( auto immuun ziekte) Nachtelijk zweten , droge hoest, ontstoken huid op scheenbeen, pijnlijke ogen, weinig eetlust.) te zijn. Voor mij vallen puzzlestukjes op hun plaats. Nu nog de moed vatten om repatha te staken om te zien of er verbetering van de klachten optreedt.

27-08-2022 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Al na de eerste inname dag voelde ik mij vervelend. Medicijn 14 dagen ingenomen tesamen met lisinopril en amlodipine ivm hypertensie. Doktersassistente vertelt over sterke spierpijn etc. Toch advies blijven slikken. Na 6 weken ben ik zelf gestopt met atorvastatine. Over 14 dagen bloedafname om werkzaamheid cholesterolverlaging . Ik ben benieuwd naar uitslag. Wat de uitkoms[lees meer...]t ook zal zijn, ik slik deze troep niet meer.

23-08-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Door hypercholesterolemie en een statine-allergie heb ik jarenlang lopen tobben om mijn cholesterol op een acceptabel niveau te krijgen. Praluent is echt een uitkomst; een simpele injectie één keer in twee weken en m’n cholestrol is perfect en geen bijwerkingen. Ideaal.

17-08-2022 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
merk er niets van, maar werkt wel

14-08-2022 | Man | 63
Hoog cholesterol
Na atorvastine, deze gekregen van de cardioloog maar het is net zo'n rotzooi als de statines in het algemeen

07-08-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Sinds anderhalf jaar gebruik ik repatha 1 x per maand daarna is het oorsuizen aan de linkerkant begonnen. Ik last bij de review dat er meerdere mensen hier last van hebben Dit gaf mijn een helder ogenblik het beheerst je leven het gesuis ,en angsten daarom besloten om met de cva arts dit te gaan bespreken. Ik dacht zelf dat het aan de bloedverdunners lag hier ook a[lees meer...]ndere voor gekregen . En vandaag de injectie repatha gezet nu weer heel de dag gesuis in het hoofd

05-08-2022 | Vrouw | 82
Hoog cholesterol
Na symvastatine met heel veel bijwerkingen overgestapt naar atorvastatine.Nu een jaar gebruikt . Na een halfjaar veel pijn in heupen en billen ,wordt er heup slijtage ontdekt. Heb ik geaksepteerd maar de spierpijn bleef hevig toen gestopt met medicijn en na 4 dagen kon ik weer redelijk lopen en voelde ik me stukken beter.

30-07-2022 | Man | 72
Hoog cholesterol
Heb veel statines geprobeerd allerlei vervelende bijwerken. Cardioloog zij gebruik Repatha weinig bijwerking. Meeste bijwerkingen volgens cardioloog dagje na prikken niet zo lekker. Na 6 maanden Repatha met ezetimibe gebruik kon ik mijn rechter been met veel pijn niet meer gebruiken. Toen 3 maanden gestopt en de en het rechter been herstelde zich weer. Daarna weer ges[lees meer...]tart en nu last van mijn heup aan de linkerkant en en kan mij moeilijk bukken en pijn in mijn linker been. Na 6 maanden nu zonder ezitimibe ( deze bewaard) weer gestopt. Heup pijn is over maar ben nog steeds stram.Pijn in mijn linker been is veel minder. Weet nog niet of ik verder ga met Repatha. Kwaliteit van leven is heel belangrijk Heb op de Lareb site gekeken daar komen deze klachten nauwelijks voor. Wat ik wel vreemd vind

22-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Eerste spuit geen probleem. Tweede spuit dag er na hartklachten en algehele malaise. Derde spuit overal pijn en doodmoe. In de ochtend kan ik iets doen, daarna alleen nog slapen. Contact opgenomen met cardioloog. Dat kwam Niet van de Repatha, die had ik net gekregen om deze klachten te voorkomen. Ik heb in het verleden statines gebruikt. Gisteren de vierde spuit hé weer p[lees meer...]ijn door mijn hele lichaam. Ben toen eens gaan googelen en zie dat er meer mensen zijn met die klachten. Hoezo bijna geen bijwerkingen

Ezetrol

19-07-2022 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Erfelijk hoog cholesterol. Ben fibromyalgie patiënt, en door deze medicatie wordt mijn pijn versterkt .

17-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Wanneer doe je het goed? Sinds ik repatha spuit kreeg ik heupklachten en waarschijnlijk krijg ik nu een nieuwe heup. Ik ben twee maanden gestopt met de repatha maar de heup werd niet beter. Het nadeel is dat je diverse artsen hebt, de cardioloog kijkt naar mijn dichte aders door te hoge cholesterol en de orthopeed ziet de ontzettende pijn in mijn heup dus adviseert een [lees meer...]nieuwe heup. Ik heb meer klachten maar denk steeds dat het aan mijn leeftijd ligt maar slik helaas ook veel medicatie en zet verschillende spuiten (GLP en repatha). Krijgen we de reacties/opmerkingen hier trouwens te zien? Ben benieuwd wat anderen doen!

Pravastatine

12-07-2022 | Man | 74
pravastatine
Hoog cholesterol
Wakker worden door ernstige spierkrampen in de kuiten is geen pretje!

10-07-2022 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Lees hier nu zoveel over bijwerkingen dat ik mij afvraag of ik wel door moet blijven gaan met slikken. Poos gestopt toen was het weer te hoog. Watiswijsheid. .

07-07-2022 | Man | 49
Hoog cholesterol
De bijwerkingen wegen niet op tegen de voordelen voor mij en worden na langer gebruik steeds ernstiger . Na besluit om ipv. 1x per 2 weken 140ml te prikken, en ik ziek werd binnen 2 dagen elke keer weer. Adresseerde de arts 1 x per maand 420ml. Na de 3 x prikken ben ik meer dan een week ziek geworden en mijn zicht is nog steeds verslechterd. En extreem moe. En stramme spie[lees meer...]ren . Kortademigheid en algeheel beroerd. Tot 10 dagen toe. Ook darm problemen.

03-07-2022 | Vrouw | 72

19-06-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
De bijwerkingen: "spierscheuring kuiten, kramp in ledematen, haaruitval, dove tintelingen in handen en voeten, spierpijn, gewrichtspijn in knieën, problemen met geheugen, opgezwollen pijnlijke buik, zuurbranden, constipatie, veel winden laten. " zijn na een aantal dagen geen simvastatine innemen* verdwenen. En als de Britse autoriteiten in 2012 de dosering maximaliser[lees meer...]en tot 20mg waarom dan toch 40mg in Nederland? En waarom dan 60mg van je huisarts opgelegd krijgen anno 2021? *Tot tweemaal toe heb ik geen tabletten gehad wegens vakantie en net te weinig tabletten en telkens na een dag tot twee dagen geen klachten meer en je fantastisch voelen. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Ik weet het met 29 miljard omzet voor de farmacie dit niet gemakkelijk zal gebeuren!

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Na enige tijd Simvastatine te hebben gebruikt, kreeg ik vreselijke last van mijn rug. Op een gegeven moment kon ik niet meer opstaan van de bank of van het bed. Bij de huisarts werd me aangeraden om pijnstillers te gebruiken en naar de fysio te gaan. De pijnstillers hielpen zo lang ik ze gebruikte. De fysio was echter geen echt succes, omdat de oorzaak in de pillen blee[lees meer...]k te zitten. Dat was me duidelijk omdat ik in de periode 2007 tot 2015 ook verschillende merken statines had gebruikt. Daar was ik (zonder overleg met de huisarts) mee gestopt, omdat ik ook toen veel last van mijn rug had. In de jaren 2015 t/m 2020 heb ik geen enkele keer last van mijn rug gehad.....

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2843)
Angst & paniekstoornis (2304)
Depressie (2285)
Hoge bloeddruk (1637)