Psychische klachten

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psychische klachten

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psychische klachten

10-04-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten

duizeligheid misselijkheid wazig zien hoofdpijn afwezig voelen

Na heel erg veel wikken en wegen tòch de sprong in het diepe gewaagd om te beginnen met antidepressiva. Ik zit inmiddels ruim anderhalf jaar thuis vanwege cptss. Inmiddels heb ik mijn ptss overwonnen, maar bleef ik tot mijn eigen teleurstelling depressieve gevoelens hebben, stemmingswisselingen, dwangneigingen en piekerde ik veel. Dus ben ik over mijn kritische ste[lees meer...]m heen gestapt en in overleg met mijn psychiater begonnen met 20mg Citalopram. Mijn psychiater is een voorstander van gelijk op een juiste dosering starten zodat je niet al te lang last hebt van de bijwerkingen met het opbouwen. De bijwerkingen waren vooral lichamelijk pittig (deze hielden zo’n 2-3 weken aan), maar ik voelde tegelijkertijd ook bijna direct (waarschijnlijk placebo, maar daar heb ik geen problemen mee haha) een positief verschil. Ik ben energieker, voel me lichter in mijn stemming en heb meer draagkracht en belastbaarheid! Na zo’n 2 maanden verhoogd naar 30mg omdat ik benieuwd was of dat een NOG beter effect zou hebben (je bent perfectionist of je bent het niet…), maar de opbouw was verschrikkelijk en ik had voornamelijk meer last van de vervelende bijwerkingen dan dat het een positieve invloed had op mijn stemming. Dus ik ben nu weer aan het afbouwen naar 20mg. Ik zou het oprecht iedereen die twijfelt aanbevelen. Er hangt zo’n stigma rondom antidepressiva, maar het is simpelweg een extra stofje nemen welke je hersenen zelf onvoldoende in staat zijn om aan de maken. Als je ijzertekort hebt, neem je ook een hulpmiddel op dit aan te vullen, toch? Probeer het niet te zwaar te maken voor jezelf/er teveel lading aan te geven. Dit was waarom het mij zoveel tijd heeft gekost om aan te geven dat ik een hulpmiddel zou willen uitproberen. Dus bij deze een hart onder de riem als jij momenteel door dezelfde twijfels ervaringen aan het onderzoeken en afwegen bent! Als het helpt is dat alleen maar een hele verademing! Gun jezelf dat steuntje in de rug :)

25-02-2024 | Vrouw | 67

beïnvloedt het centrale zenuwstelsel

Hallo ik lees dat er meer mensen zijn die van citrolapram erge klachten hebben. Ik begon met 10 mg en kreeg zo'n angstklachten dat ik dood wilde. Slikte Ook prednison en thyrax dacht eerst dat t daar aan lag maar nu ik met de prednison gestopt ben heb ik nog steeds zo'n vreselijk onrustig lichaam. Ben nu ook nog overgeschakeld op een ander merk daar mylan niet meer lever[lees meer...]baar is maar ook daar wordt t niet beter van de zenuwen blijven door mijn lijf gieren voel me niet meer mezelf Wie heeft er ook deze ervaringen met citrolapram

11-02-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Ik heb vijf jaar af en aan verschillende SSRI’s (paroxetine, citalopram, fluoxetine) gebruikt tegen terugkerende ernstige depressies en angstklachten. Tegen de mentale klachten werkte die medicatie goed, maar binnen het eerste half jaar kwam ik 20 kilo aan die ik er ondanks sporten en normaal eten met geen mogelijkheid af kreeg en mijn libido was volledig weg. Daarom heb i[lees meer...]k verschillende keren afgebouwd, maar de depressie kwam na een paar weken telkens terug. Omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond ben ik afgelopen zomer in overleg met mijn psychiater overgestapt naar bupropion, en ik zou iedereen met vergelijkbare bijwerkingen van SSRI’s aanraden dit medicijn ook te proberen. Zonder grote veranderingen in mijn levensstijl ben ik in een half jaar de helft van mijn ‘SSRI-gewicht’ kwijtgeraakt en mijn libido is weer terug. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam weer van mij is, en tegen depressie en angst is het bij mij even effectief als die andere pillen. Het enige waar ik van baal is dat ik dit niet veel eerder voorgeschreven heb gekregen!

10-02-2024 | Vrouw | 38
Psychische klachten
Mijn psychiater vertelde dat mijn heftige bijwerkingen (suïcidale gedachtes, depressieve gevoelens en enorme angsten) in de eerste 2 à 3 weken heel normaal waren en ik hier 'doorheen' moest. Ik had deze bijwerkingen na 5 weken gebruik nog steeds en ze werden alleen maar erger. Alsnog moest ik van hem doorzetten terwijl ik zelf aanvoelde dat deze bijwerkingen niet normaal w[lees meer...]aren en zeer ernstig. Ik ben dankbaar dat ik ondanks deze depressie en zelfmoordgedachten nog steeds kon inzien dat ik mijn man en kleine kinderen niet in de steek kon laten en ben uiteindelijk na 7 weken gebruik van bupropion op eigen houtje gestopt. Ik begon me per dag beter te voelen en na een week verdween het depressieve gevoel en de suïcidale gedachtes. Mijn psychiater is hier erg van geschrokken en gaf aan dat hij me de volgende keer niet meer zo lang zou laten doorzetten en eerder zou luisteren naar mijn hulpkreet.

05-02-2024 | Vrouw | 39
Psychische klachten
Een update op mijn vorige reactie. Verhoogd naar 10 mg en langer bezig. Stemming behoorlijk verbeterd en ik ben wat ondernemender. Irritatie verminderd, zowel vlak na inname als in het algemeen. Niet misselijk. Soms nog vreemde dromen en het doet weinig met angst verminderen heb ik het idee. Hopelijk gaat het nog meer doen met verbeteren concentratie en geheugen maar oo[lees meer...]k hier merk ik kleine stapjes in verbetering. Mijn advies aan iedereen bij wie het nog niet goed werkt: geef het tijd, wie weet trekt het bij .

25-01-2024 | Vrouw | 54
Psychische klachten
Gebruik dit medicijn voor mn depressie en add 150 mg Bij verhoging naar 300mg een soort van heftige hoofdpijn (migraine) Dus weer verlaagd naar 150mg

Quetiapine

21-01-2024 | Vrouw | 41
quetiapine
Psychische klachten
Ik heb PTSS en gebruik het nu om in te slapen. In de beginperiode moest ik het ook overdag innemen maar dat was in hoge nood. Helaas werd ik er erg slaperig van, al bij zeer lage dosering. En kon zo niet functioneren. I.c.m. therapie,hoef ik het nu alleen 's nachts te gebruiken. Ik ben heel blij met quetiapine. Het voelt veilig, alhoewel het in het begin flink wennen was[lees meer...] vanwege de effecten. Zoveel ontspanning was ik niet gewend en extreem moe. Lastig i.c.m. moederschap. Daarom ben ik nadat ik mentaal opklaarde,z.s.m. overgegaan naar gebruik voor alleen de nacht. Quetiapine helpt te stoppen met piekeren en lijkt flashbacks te dempen. Geen enkel ander middel heeft me zo kunnen helpen als dit middel. Het is wat mij betreft levensreddend geweest.

16-01-2024 | Vrouw | 39
Psychische klachten
Sinds 1,5 week begonnen. Lage dosis. Het enige wat ik merk is negatief. Sneller geïrriteerd, prikkelgevoeligheid verhoogd (vooral de eerste uren na inname), slechte concentratie blijft en toename neerslachtigheid. Misselijkheid was na een dag of 5 voorbij. Ik wil erg graag dat dit werkt want ik wil niet terug naar een ssri vanwege bijwerkingen maar tot nu toe geen enkel[lees meer...]e positieve werking bij dit middel. Moet ik geduld hebben?

15-12-2023 | Vrouw | 42
Psychische klachten
nou het is echt slaapverwekkend overdag voel ik mij moe dat ik op de bank moet liggen en s avonds moet ik al om 20.30 gaan slapen tot 6.30

13-12-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik gebruik nu enkele jaren Wellbutrin 150 mg. Eerst in combinatie met Citalopram om meer energie te krijgen en minder vlak te zijn. Nu, sinds drie jaar, alleen de Wellbutrin. Ik wil nu stoppen en ben sinds drie weken om de dag aan het nemen omdat afbouwen met een lagere dosering niet mogelijk is. Volgens de huisarts zou ik meteen kunnen stoppen, maar omdat ik hier gevoel[lees meer...]ig voor ben, besloten om de dag te nemen. Nu, drie weken later, heb ik super veel afkickverschijnselen: geen concentratie, niet kunnen slapen maar heel erg moe zijn, geen prikkels kunnen verdragen, hele dag hoofdpijn en duizelig. Ik vraag me af of ik hier doorheen kom en hoe lang dit gaat duren. Iemand hier ervaring mee?

07-12-2023 | Vrouw | 25
Psychische klachten
Ik gebruik bupropion tegen angst, ik had last van dagelijkse paniekaanvallen. Ik wilde geen SSRI als citalopram (eerder gebruikt) gebruiken ivm de vervelende bijwerkingen. Bupropion is de uitkomst voor mij! Ik heb geen angst meer en ervaar 0 bijwerkingen. Ik heb mijn leven weer terug.

Quetiapine

29-11-2023 | Vrouw | 60
quetiapine
Psychische klachten
Recidiverende depressie, met in de avond een opleving. Geen moeite met inslapen wel met doorslapen, hier had ik eerst Lorazepam 2 mg voor maar die heeft de psychiater zonder afbouw weggehaald omdat ze volgens haar niets meer deden. Ipv rustig afbouwen gewoon weg. Daarvoor in de plaats kreeg ik 2x12.5 mg quetiapine. En tussen de middag werd de Lorazepam ook vervangen door q[lees meer...]uetiapine. Wat een rotzooi is dat, heb nog nooit zo vaak aan de dood gedacht morgen Psychiater zeggen dat ik het niet met wil.

Priadel

13-11-2023 | Vrouw | 59
lithium
Psychische klachten
Lithium kan een goed geneesmiddel zijn. Gaas deed dit medicijn niet wat ik eindigende verwachte. Ik had veel last van de bijwerkingen.

Escitalopram

13-11-2023 | Vrouw | 59
escitalopram
Psychische klachten
Regelmatig aardig depressieve klachten gehad. Het medicijn heeft mij geholpen om.weer hieruit te komen en m'n leven weer op te pakken

11-09-2023 | Vrouw | 20
Psychische klachten
Ik slik nu ongeveer 2 maanden de gewone/merkloze bupropion, voor depressieve klachten en ADD. Ben er best wel tevreden mee. De eerste 2 weken enorm last gehad van bijwerkingen, super depressed, angstig en emotioneel. Daar nu totaal geen last meer van, maar ik heb wel meer moeite met inslapen, heb vaak nare dromen en merk ook dat ik meer zweet dan hiervoor. Ik ben dit midde[lees meer...]l met name gaan slikken vanwege vanwege heftige PMS en menstruatie, maar ook het stukje ADD is mooi meegenomen aangezien ik geen Ritalin of Concerta mag slikken ivm eetstoornis. Ik ben sinds de start van dit middel mijn laatste 2 menstruaties geheel klachtvrij doorgekomen, dit is een wonder. Ook heb ik los van mijn cyclus veel meer grip op mijn emoties, geen wekelijkse mental breakdowns en kan me veel sneller over tegenslagen heen zetten. Wat de ADD betreft heb ik nog niet heel veel gemerkt. Ik merk denk ik wel iets meer doorzettingsvermogen, maar de algehele motivatie is vaak nog ver te zoeken. Al vermoed ik dat dit ook door stres kan komen. Dit maakt het dus wat lastiger voor mij om het te beoordelen.

Seroxat

09-09-2023 | Vrouw | 48
paroxetine

08-09-2023 | Man | 66
Psychische klachten
Ik ben een man van 66 en heb al sinds m'n 14e jaar een gegeneraliseerde angststoornis. Meer dan 30 jaar Seroxat / Paroxetine gebruikt, dat ongeveer 3 jaar terug langzaam zijn werking begon te verliezen,. Heel even Venlafaxine geprobeerd, maar tijdens de aanloopperiode heb ik 2 dagen gruwelijke hoofdpijn gehad. Toen maar weer terug naar de Paroxetine. Sinds vrijdag 1 sept[lees meer...]ember heb ik Wellbutrin 150 mg gekregen ('s avonds innemen) i.c.m. 20 mg Paroxetine de volgende ochtend. Ik weet dat het onmogelijk is, maar ik heb sinds de eerste Wellbutrin totaal geen last meer van de angsten. Ik ga ervanuit dat dit niet blijvend is, want het is m.i. abnormaal dat ik helemaal geen last heb gehad van de beruchte bijwerkingen. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Ik kan hiermee even niet maar mijn psycholoog want die is met vakantie tot begin oktober. Nogmaals mijn vraag: wie herkent dit? Dit is geen onzinverhaal, laat dat duidelijk zijn.

Venlafaxine

28-08-2023 | Vrouw | 63
venlafaxine
Psychische klachten
ik ben overgegaan naar bupropion overleg psygoloog voor mijn adhd klachten.maar heb erge bij werkingen.hoofpijn .piep /tinitus.nare dromen.niet goed kunnen inslapen.moe.vergeetachtig.

28-08-2023 | Vrouw | 63
Psychische klachten
sins het gebruik van bupropion.slecht inslapen en doorslapen nachtmerries. hoofdpijn.piep in hoofd.kreeg voorgeschreven voor mijn adhd.nou erg rustig word ik er niet van.wel wat geconcentreerd. hiervoor slikte ik venlavaxine.werd daar dik van heb nu ook verhoogde suiker.20 kilo aangekomen.

13-08-2023 | Vrouw | 38
Psychische klachten
De eerste weken leek het te helpen van daar af ging het steeds slechter. Na maanden de bijwerkingen doorgelezen en ban daaruit heel langzaam gaan afbouwen. Depressieve klachten verdwenen, slapeloosheid verbeterde.

Cymbalta

12-08-2023 | Vrouw | 56
duloxetine
Psychische klachten
Ik gebruik cymbalta 60mg en eerst 90 mg. Maar toen ik van 90 mg naar 60 mg ging werd ik erg emotioneel

27-07-2023 | Vrouw | 85
Psychische klachten
Ik heb Ilona sins 4 jaar enig nog niet erg bekend. Kan niet meer los staan en ook niet lopen.

Imipramine

19-07-2023 | Vrouw | 70
imipramine
Psychische klachten
Nu lage dosering soms nog zweten ook langer niet

06-05-2023 | Vrouw | 60
Psychische klachten
Gedurende bijna 2 jaar brintellix tegen mijn depressie genomen. Vanaf dag 1 had ik het gevoel gepuched te worden richting dit medicijn. Om te bewijzen dat het niks deed ben ik ineens gestopt. Er gebeurde niets.

01-05-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik voel mij helderder van geest en dagelijkse taken gaan mij makkelijker af. Ik heb meer concentratie en doorzettingsvermogen, aan het eind van de dag constateer ik meer uit de dag te hebben gehaald ,wat mij echt een goed gevoel geeft! Bijvoorbeeld In de supermarkt voel ik mij op mijn gemak en kan de producten beter vinden zonder overspoeld te worden door van alles. De[lees meer...] lichte piep in mijn oor als bijwerking valt daarbij in het niets. Ik kan weer lange gesprekken voeren zonder daarna helemaal moe te worden. Sociaal gezien heb ik meer zin om met vrienden af te spreken, tijdens werk gaat het communiceren mij makkelijker af. En geen middag dutjes meer! Waardoor ik mij levendiger voel. Voorheen voelde ik mij vaak een spons die te veel opnam en waardoor ik snel uitgeput en overspoeld was, maar met deze medicijnen voel en zie ik op verschillende fronten echt een goede verbetering! Super fijn om weer levendig de dag door te komen!

13-04-2023 | Vrouw | 43
Psychische klachten
Na mijn kankerdiagnose en die van mijn zus raakte ik overspannen, ik kon niet meer. Het begon met hyperventilatie en daarna paniek en angstaanvallen. In eerste instantie oxazepam gebruikt maar dat hielp niet genoeg. Toen voor de zoveelste keer naar de huisarts en tegen mijn gevoel in begonnen met 10 mg. De eerste 2 weken waren een hel, alles werd nog eens erger. Maar ik hi[lees meer...]eld vol! Nu bijna 7 weken later voel ik me een ander mens. Geen oxazepam meer, ik kan weer lachen ipv huilen de hele dag en durf weer naar de toekomst te kijken. Al moet ik dit mijn hele leven slikken, dat boeit me niet. Het helpt me.

13-04-2023 | Vrouw | 50
Psychische klachten
Na een tijd dat echt nodig was was zyprexa nodig maar de gevolgen van metformine omdat ik diabetes kreeg was niet fijn 15kilo erbij….. nu dat mijn vader en tante zijn overlijden onrust en dit middel gekregen met veel bijwerkingen

02-04-2023 | Man | 42
Psychische klachten
Ik slik nu bijna een half jaar bupropion tegen angsten, maar het lijkt wel dat het er alleen maar erger van wordt. Ook zit ik inmiddels al een maand in een behoorlijke dip/depressie. Ik ben zo lamlendig, ik wil alleen maar slapen (Wat niet lukt ook al ben ik doodop), ik heb 0 energie. Ik heb besloten te gaan stoppen. Dus komende tijd afbouwen en dan ga ik het over [lees meer...]een andere boeg gooien, namelijk microdosing. Ik hoop zo dat dit positieve effecten zal hebben. Reguliere medicijnen helpen simpelweg niet of onvoldoende (paroxetine. venlafaxine niets helpt)

25-03-2023 | Vrouw | 40
Psychische klachten
Door adhd i.c.m. vermoedelijk autisme (diagnostisch onderzoek moet nog plaatsvinden) veel last van angsten en spanning. Hele dagen aan het piekeren en alles analyseren. Kwam m'n hoofd niet uit. Na Risperidon geprobeerd te hebben, waar ik heel beroerd van werd, sinds een maand nu Aripiprazol. Nu merk ik pas hoe extreem gespannen en angstig ik al die tijd geweest ben. Wereld[lees meer...] van verschil voor mij. Zoveel meer rust in m'n lijf en helemaal niet meer bang, zo fijn! Wel nog steeds dexamfetamine erbij nodig voor de adhd, maar voor mij lijkt het de perfecte combi. Enige bijwerkingen waar ik me bewust van was waren lichte duizeligheid en af en toe wat last van hoofdpijn. Prima te doen.

Escitalopram

13-03-2023 | Man | 38
escitalopram
Psychische klachten
Hoi! kan ik hier wat vragen stellen over Escitalopram?