escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

27-07-2022 | Vrouw | 44
escitalopram (20mg)
Na jaren van slecht slapen en leven met een enorme angst ging het afgelopen winter helemaal mis. Kreeg bij mijn angstgevoelens flinke paniek aanvallen. Van de dokter kreeg ik escitalopram 10 mg, was bang voor de eerste 2 weken omdat de klachten kunnen verergeren maar dat was niet het geval bij mij. Na een maand is de dosering naar 20 mg verhoogd, en ook dat ging goed. [lees meer...]De angst en paniek namen in rap tempo af, ben nu ruim een half jaar verder en voel me een heel ander mens. Kan weer genieten van het leven door de tabletten en therapie. Wel last van hevig dromen en transpireren, en soms wat licht in mijn hoofd maar dat is maar een klein ongemak. Ben zeer tevreden over de tabletten.

27-07-2022 | Vrouw | 32

14-07-2022 | Man | 17
Bipolaire stoornis
Nauwelijks stemmingswissellingen meer, wel aan de downe kant

13-07-2022 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na zwaar anti medicatie te zijn toch overstag gegaan omdat de situatie met zware angst aanvallen en sombere depressieve gedachten niet te houden was. Rustig aan druppels opgebouwd, begonnen met 1 druppel en in 10 dagen opgebouwd naar 10 druppels. De eerste twee weken werden de klachten veel zwaarder, het heeft echt inwerktijd nodig, dat was heel erg naar om mee te maken[lees meer...]. Gelukkig na een tijd begon ik het te merken, de angsten werden minder, ik kon beter relativeren, rustiger blijven, omdenken, positiever denken, weer dingen durven en doen, nare gedachtes en doom scenario’s minder heftig maken, meer zelfvertrouwen en meer genieten. Tuurlijk zijn er mindere dagen maar dat heeft iedereen en door de druppels blijf ik beter in balans en zijn de scherpe heftige randjes er af

06-07-2022 | Vrouw | 50
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Sinds 2 jaar aan de escitalopram na verschillende ADs. Verschillende merken gehad als Teva niet leverbaar was. Waar ik op reageerde met nare gedachten en heftige emoties. In de winter gebruikte ik 15 mg. Geen tabletjes van. En tabletjes moeilijk te breken/snijden. Nu in de zomer 10 mg. Enige nadeel, erg gegroeid. Wat ik ook probeer, sporten gezond eten…. Daar emotionee[lees meer...]l last van……

05-07-2022 | Vrouw | 29
escitalopram (30mg)
Het hielp mij door de donkere wolken heen te kijken

02-07-2022 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Dankjewel voor het neerschrijven van deze tekst. Vroeger altijd sipralexa in combinatie met lithium en serosuel genomen. Altijd stabiel geweest, maar omdat ik zelf de medicatie omlaag heb gedaan en sipralexa zelf heb gestopt, ben ik weer reeds 5 jaar mentaal op de dool. Het is een strijd die je niet kan winnen. Thanks Again!

16-05-2022 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Ik gebruik het al 6 jaar ik de begin heb ik geen matige bijwerkingen gehad en ben ik gestopt een tijdje dat ik zwanger was ging prima na mijn bevalling heb ik een postnatale depressie gehad ben ik weer begonnen maar nu heb ik heel veel trillingen en beven als ik wakker word vooral in me hoofd dat is nieuw dat had ik voor mijn bevalling niet nou ben ik benieuwd of het door[lees meer...] de medicatie komt ik gebruik nu 10 ml ben benieuwd of jullie dat ook herkennen??

26-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Na 1,5 jaar op de tenen lopen en meerdere therapieën gevolgd te hebben toch besloten om medicatie te starten. Dit heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik bang was voor de bijwerkingen en mezelf kwijt te raken. Tot op de dag van vandaag ben ik zo blij met deze stap, want juist door de medicatie heb ik mezelf weer teruggevonden. Ik ervaar zoveel meer rust in mijn hoof[lees meer...]d, sta sterker in mijn schoenen en geniet eindelijk weer van alles!

19-04-2022 | Man | 57
escitalopram (10mg)
Veel pijn in maag en rugstreek door piekergedrag( zenuwpijn) , slecht slapen...na jaren problemen en zoeken door dokter escitalopram 10 mg.voorgeschreven gekregen. Eerste weken werd het erger misselijkheid, lichte hoofdpijn en daarna na ca. 4 weken ging het middel helpen en heb me in jaren niet meer zo goed gevoeld.Na 1 jaar afgebouwd maar kreeg jaar nadien terug probleme[lees meer...]n terug opgebouwd ? Ik denk het nu te blijven nemen.

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al veel soorten AD gehad. na 7 weken 15 mg escitalopram eindelijk verbetering. Maar op de dag dat ik verbetering voelde , ook opgehoogd omdat de dagen ervoor vreselijk waren. Nu zit ik ruim 3 weken met vreselijke gevoelens ; enorm depressief, suïcidale gedachtes, extreem angstig etc. Kunnen dit nog bijwerkingen zijn van het ophogen ? :( Aangezien ik na die 7 weken t[lees meer...]og verbetering voelde. Heb dit middel ook ooit na een postnatale depressie gekregen en werkte toen heel goed. Ik voel me echt ten einde raad. Weet iemand hier meer over ?:( :(

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al een heel verleden met soorten AD. Na 7 weken op 15 mg escitalopram te zitten voelde ik me een stuk beter. Maar op de dag dat het begon te beteren opgehoogd naar 20. Nu alweer 3 weken vreselijke bijwerkingen.. enorm depressief, heel veel angst gevoelens, suïcidaal als een gek, het gevoel dat ik letterlijk gek word. Neem extra kalmering maar doet weinig. Ik Snap niet dat [lees meer...]ik na ruim 3 weken nog zooo slecht Ben😭 komt Dit ooit goed.😭

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

09-02-2022 | Vrouw | 52
Chronisch pijnsyndroom
Wegens ernstige pijn syndroom veroorzaakt door Ehlers Danlos syndroom type 2 dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf schijnt een ander type antidepressiva geschikter voor behandeling van pijn. Eerst twee jaar geen verbetering noch verslechtering. Op eenvegeven moment kreeg ik veel last van electrische schokjes in mijn hoofd, zapping genaamd. Hierover lees je weinig [lees meer...]hoewel het wel vaker voorkomt. Ook kreeg ik last van hele levendige dromen. Eerst besef je niet dat dat veroorzaakt kan worden door dit type medicijn. Maar toen ik ook nog oorzuien kreeg ben ik gaan zoeken en blijkt dit allemaal voor de komen als bijwerking. Ook is mijn rem-fase (diepe slaap) verlegd richting de ochtend wat gevolgen heeft voor mijn dagritme. Ik probeer nu te stoppen maar eenvoudig is dat niet. Ben nu van 20 naar 10 mg per dag (in 4 weken, aangeraden werd 5 mg per week af bouwen maar dat is te snel). Ik hoop dat de rust terugkeert. Over deze bijwerkingen lees je maar weinig, vandaar dat ik het wil vertellen. Met antidepressiva beginnen is één, maar stoppen is nog niet zo gemakkelijk.

02-02-2022 | Man | 30
escitalopram (20mg/ml)
Wondermiddel voor mij. Eerste paar maanden erg op en neer; van euforie tot weer terug bij af. Vaak niet zeker of het nou ging werken of niet. Soms wel onzekere periode (toch maar stoppen?). Na een maand of 3-4 merkte ik het wel: het werkt. Heel langzaam maar zeker werd ik stabiel. Tot dit moment, na een jaar. Ben er ontzettend blij mee en dankbaar voor. Over een tijdje wil[lees meer...] ik wel gaan afbouwen, gewoon om te kijken hoe dat gaat. Ik slikte vrij veel, 22,5 mg per dag. Ook de dosering was erg zoeken in het begin. Hiermee gaat het heel goed. Laatst al afgebouwd naar 15 mg en dit gaat ook al een tijd goed. Mocht je escitalopram gebruiken en na een paar maanden nog niet helemaal overtuigd zijn: het wordt beter. Écht niet te snel opgeven. Op een gegeven moment merk je langzaam maar zeker dat je een soort schildje om je heen krijgt, waardoor je met een psychotherapeut of psycholoog in alle rust aan de problemen kan werken. Of ja, problemen, aan jezelf. Aan de dingen die je veel hebben gebracht, maar zich nu even tegen je keren. Je kunt het!

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum