escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

04-06-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Ik heb dit medicijn 8 weken lang gebruikt zonder resultaat van het medicijn. De eerste week 5mg, toen 4 weken lang 10mg en toen nog 3 weken 15mg geprobeerd. De bijwerkingen zijn mij meegevallen (je verwacht erger als je op internet leest). Ik had last van wat meer angst en onrust en trillerigheid. Ook een beetje duizelig bij te snel opstaan en een beetje hoofdpijn. Het med[lees meer...]icijn is bij mij niet aangeslagen, depressie minimaal even erg als bij de start. Ik ben nu aan het afbouwen en ga nadenken of ik nog een ander medicijn wil proberen.

28-05-2020 | Vrouw | 31
escitalopram (10mg)
Ik ben bijna een week geleden gestart met deze medicatie (5 mg), omdat ik snel angstig ben (sociale angst en hypochondrie), me veel zorgen maak en daar ook somber van word. Therapie helpt een beetje, maar niet voldoende. Ik voel me vanaf dag 2 dat ik de medicatie slik erg slecht. Ik slaap niet, lig wakker (had ik voorheen nooit last van ondanks de angst en het gepieker) e[lees meer...]n zie elk uur op de klok voorbij komen. Ik ben de hele dag door misselijk, heb geen eetlust en wat ik nog het ergste vind is dat de klachten duidelijk verergeren; een grote toename van angst en piekeren en ook echt een heel depressief gevoel wat ik voorheen niet (in deze mate) had. Ik kan mijn bed amper uitkomen, ben lusteloos en heb nergens zin in, alsof er een zware deken over me heen ligt. Ik ben er erg van geschrokken en heb veel moeite om dit vol te houden, omdat het op dit moment echt zwaarder voelt dan een week geleden toen ik nog geen medicatie had. Ik lees overal dat het in het begin erger wordt en het echt een kwestie is van doorbijten, maar het valt me zo zwaar. Gisteren leek het wat beter te gaan; minder misselijk, iets meer rust en had ik ineens veel zin om te eten, maar dat was vanochtend weer helemaal weg. Dit vond ik frappant. Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen en hoop echt dat het beter zal gaan.

23-11-2022 | Vrouw | 63

12-11-2022 | Man | 44
escitalopram (5mg)
Na burnout en daardoor heb ik intrusive gedachtes ontwikkeld, geprobeerd dit vooral zelf op te lossen. Mindfullness, Bij een therapeut geweest, sint janskruid 5-htp valleriaan. Minder werken, maar werd niet beter. Nu toch naar de huisarts, via de huisarts bij een psycholoog gekomen. Daar nu een aantal behandelingen gedaan en ging al wat beter. Op advies toch aan de A[lees meer...]D begonnen, zit nu op dag negen, slik elke dag 5 mg. Maar voel me zoveel slechter dan een week geleden, vooral de angsten zijn echt heel erg. De eerste paar dagen vooral wat lichamelijke klachten zoals misselijk, droge mond, kokhalsen en wazig hoofd. Maar vooral de ochtenden zijn verschrikkelijk, wordt rond 4 uur wakker en dan nemen de angsten erg toe, krijg paniek aanvallen. Druf nu eigelijk niks, loop een rondje buiten., sport elke dag. Kan niet eens de kinderen naar school brengen Had van de huisarts ook oxzazepan gekregen, de laatste dagen toch maar wat gaan gebruiken. Had vannacht 0.5 genomen en in de loop van de ochtend nog een keer 0.5. Met oxa is het te doen, maar wil er niet teveel van gebruiken. Ik hoop toch echt dat de medicijnen gaan werken, dit ga ik niet nog weken trekken. Elke dag denk ik weer overna om te stoppen met ad.

14-07-2022 | Man | 17
Bipolaire stoornis
Nauwelijks stemmingswissellingen meer, wel aan de downe kant

09-02-2022 | Vrouw | 52
Chronisch pijnsyndroom
Wegens ernstige pijn syndroom veroorzaakt door Ehlers Danlos syndroom type 2 dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf schijnt een ander type antidepressiva geschikter voor behandeling van pijn. Eerst twee jaar geen verbetering noch verslechtering. Op eenvegeven moment kreeg ik veel last van electrische schokjes in mijn hoofd, zapping genaamd. Hierover lees je weinig [lees meer...]hoewel het wel vaker voorkomt. Ook kreeg ik last van hele levendige dromen. Eerst besef je niet dat dat veroorzaakt kan worden door dit type medicijn. Maar toen ik ook nog oorzuien kreeg ben ik gaan zoeken en blijkt dit allemaal voor de komen als bijwerking. Ook is mijn rem-fase (diepe slaap) verlegd richting de ochtend wat gevolgen heeft voor mijn dagritme. Ik probeer nu te stoppen maar eenvoudig is dat niet. Ben nu van 20 naar 10 mg per dag (in 4 weken, aangeraden werd 5 mg per week af bouwen maar dat is te snel). Ik hoop dat de rust terugkeert. Over deze bijwerkingen lees je maar weinig, vandaar dat ik het wil vertellen. Met antidepressiva beginnen is één, maar stoppen is nog niet zo gemakkelijk.

02-05-2021 | Vrouw | 40
escitalopram (5mg)
ADD
Ik slik dit middel tegen angst en add. Ik heb het ook al jaren gebruikt. Maar zins 1,5 jaar heb ik erg last van spier en gewrichtspijn. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik vind het niet te doen. Wat doen jullie met deze bijwerkingen? Zijn er oefeningen waarmee de spierpijn vermindert?

28-12-2020 | Vrouw | 39
ADD
Ik heb dit medicijn jaren tegen angst en paniekaanvallen gebruikt zonder klachten. Ik voelde me juist relaxed. Ik was in staat om te leven. Maar zins een jaar heb ik last van bijwerkingen. Ik dacht eerst dat ik reuma had, zoveel pijn in de handen en voeten. Stramheid. Vermoeidheid. Maar volgens de huisarts is het een bijwerking van de escitalopram. Dus tot mijn spijt mo[lees meer...]et ik er af. Ik voel me door de lichamelijke klachten ook niet meer lekker in mijn hoofd. Spanning, slechte concentratie, angst. Zijn er meer mensen die ook zo last van spierpijn hebben? Ik voel me wel 20 jaar ouder.

04-11-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Let op: voor mensen die last hebben van tinnitus: dit medicijn kan het juist erger maken! Ik had voorheen nooit last van oorsuizen en door dit medicijn is dit bij mij ontstaan en moest ik helaas stoppen. Verder verwaarloosbare bijwerkingen. Bij mij helaas geen effect, vanwege de oorsuizen

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

29-07-2020 | Vrouw | 50
escitalopram (15mg)
9 weken geleden begonnen met 5 mg, de week erna naar 10mg. Na 4 weken had ik eindelijk enkele goede dagen. daarna verhoogd naar 15 mg. Bijwerkingen namen toe en inmiddels ben ik erg moedeloos terwijl ik zoveel hoop had dat dit medicijn aan zou slaan. Dat ik eindelijk weer een beetje kon functioneren als moeder, vrouw .. als mens. Het lijkt inderdaad alsof het alleen maar [lees meer...]erger wordt. de paniek en angst, niks durven. Ik ben heel bang om opnieuw te moeten beginnen met een ander medicijn, IK had even de hoop dat de bijwerkingen een goed teken waren , dat het zou gaan werken. as vrijdag overleg met mijn psychiater over hoe nu verder... ik ben zo verdrietig, ik wil zo graag weer een beetje sterker zijn om er te kunnen zijn voor mijn kinderen. Ik durf niet eens naar mijn zieke moeder, die alzheimer heeft en de momenten die we nog hebben zijn zo kostbaar. Zou een verhoging na 9 weken nog zin hebben? IK gebruik ook oxazepam en methylfenidaat. ook omdat ik heftige tinnitus heb. Iemand ervaring hiermee? sterkte allemaal , grada

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

17-06-2020 | Vrouw | 35
Dysthymie
Ik gebruik dit medicijn nu ruim een half jaar. Ik had last van angstaanvallen, spanningsklachten, vermoeidheid (nergens toe kunnen zetten) en concentratie problemen. De concentratie problemen en spanning verdween direct bij de opbouw (5mg) van het medicijn. Energieker ben ik er absoluut niet van geworden eerder nog vermoeider. De bijwerkingen hebben bij mij ruim 4 weke[lees meer...]n geduurd. Met name de vermoeidheid en darmklachten en zweten. Droge mond is gebleven daarnaast wilde ik constant eten. Dat resulteerde in gewichtstoename daardoor ben ik maar weer gaan minderen met het medicijn

15-06-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Voor mij werkt dit middel niet. Kort na het starten met dit medicijn heb ik een duidelijke verbetering in mijn somberheid ervaren. Echter werd deze opleving snel tenietgedaan door de vele bijwerkingen die vreemd genoeg niet afnemen na enkele maanden gebruik maar juist ik aantal en sterkte lijken toe te nemen. Ook het ontwennen gaat moeizaam en met veel bijkomende klachten.[lees meer...] Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?

28-04-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Sinds mijn puberteit ben ik geplaagd door een bipolaire stoornis. Later trachte ik met overdadig werken ( 14-16 uur per dag) het te onderdrukken maar na 20 jaar crachte ik. Dan volgen intussen 13 jaar van therapie en afwissend medicatie gebruik zonder al te veel soelaas. Mijn 4 de psychiater schreef mij welbutrin 450 of en lambipol 200mg voor. Eerlijk gezegd ging[lees meer...] er voor mij een nieuwe wereld open. Voor het eerst sinds tientalle jaren kon ik het leven weer aan. Na anderhalf jaar doofde het effect en kreeg ik escitalopram 5mg erbij. Het was voor mij de laatste hoop. Het was erop of eronder. Al heel snel had het resultaat. Ik kon normaal functioneeen en kreeg ik waarrempel een geluksgevoel en zag ik alles weer in frisse kleuren. Nu een half jaar verder met de max. dosis van 20 mg verdwijnt stilaan het effect. Blijkt intussen dat ik opgescheept zit met diabetis verschijnselen. Momenteel is het nog leefbaar maar als ik terug herval ... . butrin

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum