escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

09-02-2022 | Vrouw | 52
Chronisch pijnsyndroom
Wegens ernstige pijn syndroom veroorzaakt door Ehlers Danlos syndroom type 2 dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf schijnt een ander type antidepressiva geschikter voor behandeling van pijn. Eerst twee jaar geen verbetering noch verslechtering. Op eenvegeven moment kreeg ik veel last van electrische schokjes in mijn hoofd, zapping genaamd. Hierover lees je weinig [lees meer...]hoewel het wel vaker voorkomt. Ook kreeg ik last van hele levendige dromen. Eerst besef je niet dat dat veroorzaakt kan worden door dit type medicijn. Maar toen ik ook nog oorzuien kreeg ben ik gaan zoeken en blijkt dit allemaal voor de komen als bijwerking. Ook is mijn rem-fase (diepe slaap) verlegd richting de ochtend wat gevolgen heeft voor mijn dagritme. Ik probeer nu te stoppen maar eenvoudig is dat niet. Ben nu van 20 naar 10 mg per dag (in 4 weken, aangeraden werd 5 mg per week af bouwen maar dat is te snel). Ik hoop dat de rust terugkeert. Over deze bijwerkingen lees je maar weinig, vandaar dat ik het wil vertellen. Met antidepressiva beginnen is één, maar stoppen is nog niet zo gemakkelijk.

02-05-2021 | Vrouw | 40
escitalopram (5mg)
ADD
Ik slik dit middel tegen angst en add. Ik heb het ook al jaren gebruikt. Maar zins 1,5 jaar heb ik erg last van spier en gewrichtspijn. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik vind het niet te doen. Wat doen jullie met deze bijwerkingen? Zijn er oefeningen waarmee de spierpijn vermindert?

28-12-2020 | Vrouw | 39
escitalopram (15mg)
ADD
Ik heb dit medicijn jaren tegen angst en paniekaanvallen gebruikt zonder klachten. Ik voelde me juist relaxed. Ik was in staat om te leven. Maar zins een jaar heb ik last van bijwerkingen. Ik dacht eerst dat ik reuma had, zoveel pijn in de handen en voeten. Stramheid. Vermoeidheid. Maar volgens de huisarts is het een bijwerking van de escitalopram. Dus tot mijn spijt mo[lees meer...]et ik er af. Ik voel me door de lichamelijke klachten ook niet meer lekker in mijn hoofd. Spanning, slechte concentratie, angst. Zijn er meer mensen die ook zo last van spierpijn hebben? Ik voel me wel 20 jaar ouder.

04-11-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Let op: voor mensen die last hebben van tinnitus: dit medicijn kan het juist erger maken! Ik had voorheen nooit last van oorsuizen en door dit medicijn is dit bij mij ontstaan en moest ik helaas stoppen. Verder verwaarloosbare bijwerkingen. Bij mij helaas geen effect, vanwege de oorsuizen

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

29-07-2020 | Vrouw | 50
escitalopram (15mg)
9 weken geleden begonnen met 5 mg, de week erna naar 10mg. Na 4 weken had ik eindelijk enkele goede dagen. daarna verhoogd naar 15 mg. Bijwerkingen namen toe en inmiddels ben ik erg moedeloos terwijl ik zoveel hoop had dat dit medicijn aan zou slaan. Dat ik eindelijk weer een beetje kon functioneren als moeder, vrouw .. als mens. Het lijkt inderdaad alsof het alleen maar [lees meer...]erger wordt. de paniek en angst, niks durven. Ik ben heel bang om opnieuw te moeten beginnen met een ander medicijn, IK had even de hoop dat de bijwerkingen een goed teken waren , dat het zou gaan werken. as vrijdag overleg met mijn psychiater over hoe nu verder... ik ben zo verdrietig, ik wil zo graag weer een beetje sterker zijn om er te kunnen zijn voor mijn kinderen. Ik durf niet eens naar mijn zieke moeder, die alzheimer heeft en de momenten die we nog hebben zijn zo kostbaar. Zou een verhoging na 9 weken nog zin hebben? IK gebruik ook oxazepam en methylfenidaat. ook omdat ik heftige tinnitus heb. Iemand ervaring hiermee? sterkte allemaal , grada

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

13-07-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik slik het donderdag 16 juli 10 weken ,werkt bij mij niet . Merk geen verschil met daarvoor. Heb nu wel als bijwerking jeuk, warmte uitstraling op beide handen. 24 juli word het geëvalueerd door de psychiater. Hier voor slikte ik tranylclopriamide werkte niet voldoende had veel zelfmoord gedachten. Na het stoppen werden de gedachten een stuk minder.

17-06-2020 | Vrouw | 35
Dysthymie
Ik gebruik dit medicijn nu ruim een half jaar. Ik had last van angstaanvallen, spanningsklachten, vermoeidheid (nergens toe kunnen zetten) en concentratie problemen. De concentratie problemen en spanning verdween direct bij de opbouw (5mg) van het medicijn. Energieker ben ik er absoluut niet van geworden eerder nog vermoeider. De bijwerkingen hebben bij mij ruim 4 weke[lees meer...]n geduurd. Met name de vermoeidheid en darmklachten en zweten. Droge mond is gebleven daarnaast wilde ik constant eten. Dat resulteerde in gewichtstoename daardoor ben ik maar weer gaan minderen met het medicijn

15-06-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Voor mij werkt dit middel niet. Kort na het starten met dit medicijn heb ik een duidelijke verbetering in mijn somberheid ervaren. Echter werd deze opleving snel tenietgedaan door de vele bijwerkingen die vreemd genoeg niet afnemen na enkele maanden gebruik maar juist ik aantal en sterkte lijken toe te nemen. Ook het ontwennen gaat moeizaam en met veel bijkomende klachten.[lees meer...] Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?

28-04-2020 | Man | 54
Bipolaire stoornis
Sinds mijn puberteit ben ik geplaagd door een bipolaire stoornis. Later trachte ik met overdadig werken ( 14-16 uur per dag) het te onderdrukken maar na 20 jaar crachte ik. Dan volgen intussen 13 jaar van therapie en afwissend medicatie gebruik zonder al te veel soelaas. Mijn 4 de psychiater schreef mij welbutrin 450 of en lambipol 200mg voor. Eerlijk gezegd ging[lees meer...] er voor mij een nieuwe wereld open. Voor het eerst sinds tientalle jaren kon ik het leven weer aan. Na anderhalf jaar doofde het effect en kreeg ik escitalopram 5mg erbij. Het was voor mij de laatste hoop. Het was erop of eronder. Al heel snel had het resultaat. Ik kon normaal functioneeen en kreeg ik waarrempel een geluksgevoel en zag ik alles weer in frisse kleuren. Nu een half jaar verder met de max. dosis van 20 mg verdwijnt stilaan het effect. Blijkt intussen dat ik opgescheept zit met diabetis verschijnselen. Momenteel is het nog leefbaar maar als ik terug herval ... . butrin

27-04-2020 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben een vrouw van 21 en ik kreeg escitalopram na jaren van traumas (ptss), extreme angststoornis, dissociatie en ernstige depressie. Mijn symptomen waren en zijn zo ondragelijk dat ik het dagelijkse niet meer kon uitoefenen. Ik durf me deur niet uit, ik heb extreem veel last van sociale angsten, af en toe een paniekaanval, ernstige depressie met zelfmoord gedachtes en 2[lees meer...]4/7 ernstige dissociatie. Door de ernst ben ik naar mijn huisarts gegaan als laatste hoop (aangezien ik heel lang op enige therapie moet wachten) dus zag ik dit als me laatste optie. Het was of medicatie krijgen, of alcohol en misschien wel een eind aan alles maken. Op advies van mijn huisarts kreeg ik escitalopram accord en moest ik beginnen met een dosis van 5mg, de eerste dagen was ik zo extreem uitgeput en moe, duizelig en wou ik alleen maar slapen. Ik had toen zelfs gevoelens om er maar mee te stoppen naarmate ik toch door ben gegaan kreeg ik een zeer afgenome eetlust ik kon dagen lang zonder eten verder. Constant en vol gevoel ik merkte na een maand dat ik helemaal geen verschil zag dus belde ik naar de huisarts met de mededeling dat ik geen verbetering zie (nog steeds zeer angstig) het depressieve is wel een klein beetje afgenomen ik heb namelijk geen zelfmoord gedachtes meer of uit het niets een enorm down gevoel. Maar ik sta ook niet te springen om dingen te gaan doen en voel me zeker niet de oude. Mijn angst is nog steeds heel erg en voel me nog erger vervreemd van mezelf dan voorheen! (Dissociatie) sociale angst is er nog steeds durf mijn deur nog steeds niet uit. En zelfs niet te bellen, mijn dosis werd opgehoogd met 10mg escitalopram sandoz en nog steeds geen enkele verbetering wel dat ik elke keer kotsmisselijk ben en af en toe mijn rechterbeen niet meer voel na het opstaan. Kortom zeer en zeer ontevreden op het gebied van angst!!! Want ik merk geen enkele zichtbare of voelbare verschil. Depressie is ook niet echt opgeklaard enkel geen zelfmoord gedachten. Dus ik ben ontevreden! Na bijna 3 maanden gebruik

07-10-2019 | Man | 56
Ik slik het nu een 5tal weken.Maar heb nog steeds veel last van bijwerkingen

31-10-2021 | Man | 36
escitalopram (10mg)
Gestart vanwege onrust/depressief gevoel. Depressie een stuk minder, angst nog niet weg, wel wat minder. Prikkels en drukte van buiten worden afgevlakt, escitalopram lijkt er een soort ‘bubbel ‘ omheen te doen. Bijwerkingen vallen erg mee, libido verlies valt mee, stemming verbetert wel degelijk. Nu 4 weken bezig op 10 mg, inslapen is wat moeilijker , sufheid valt mee.

03-10-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn 2x een tijd lang gebruikt. De eerste keer heb ik het 3 jaar lang gebruikt. Het werkte zeer effectief tegen mijn paniek en angst klachten. De tweede keer werkte het wel wat tegen mijn klachten, maar ik bleef wel vaak paniekaanvallen houden. Omdat mijn stemming wel goed was, was hier wel mee te leven. Na 2 jaar werd mijn stemming plots steeds somberder to[lees meer...]t ik in een depressie kwam. Na een paar maanden besloten om over te stappen op sertraline. Ik heb de switch net gemaakt dus kan nog niks zeggen over de effectiviteit hiervan.

18-02-2021 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Dit medicijn voorgeschreven gekregen van de huisarts, i.v.m. aanhoudende spanning. Het belemmerde mij behoorlijk. Gestart met 10 mg. De eerste twee weken waren pittig, de spanning verergerde behoorlijk met daarbij weinig slaap en veel rusteloosheid. Na deze 2 weken merkte ik wat meer rust, ik piekerde minder en kon mij meer concentreren. Echter was dit van korte duur, de s[lees meer...]panning vloog mij weer aan en en na 6 weken werd het medicijn opgehoogd naar 20 mg. Dit is nu sinds 5 dagen het geval. Veel verbetering merk ik niet, de pieken van de spanning zijn iets korter. Het kan tot 3 maanden duren begreep ik dat het medicijn daadwerkelijk zijn werking volledig heeft. Hier hoop ik op! Ik lees goede berichten.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum