escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

12-05-2021 | Vrouw | 31
Hyperventilatie
Jaren lang last van lichamelijke klachten zoals druk op borst, licht in het hoofd. Voor mijn gevoel niks psychische. Toch maar verschillende soorten therapie geprobeerd. Niks hielp. Tot dat ik dit medicijn probeerde! Na een week of 8 begon ik echt verschil te merken. Nu ben ik 80 procent klachtenvrij. Ik slik nu 4 maanden.

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

02-05-2021 | Vrouw | 40
escitalopram (5mg)
ADD
Ik slik dit middel tegen angst en add. Ik heb het ook al jaren gebruikt. Maar zins 1,5 jaar heb ik erg last van spier en gewrichtspijn. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik vind het niet te doen. Wat doen jullie met deze bijwerkingen? Zijn er oefeningen waarmee de spierpijn vermindert?

01-05-2021 | Vrouw | 49
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al ruim drie jaar maar zou er graag vanaf willen

29-04-2021 | Vrouw | 29
escitalopram (10mg)
Nu ongeveer 8 weken bezig met dit medicijn na ernstige angstaanvallen en paniekaanvallen waardoor ook op de SEH beland. Niks meer kunnen, alleen maar huilen en bang om dood te gaan, hartkloppingen, duizeligheid etc. Ziek gemeld op mn werk. Na starten medicatie werden klachten erger, kon niet naar buiten of alleen zijn, voelde "zwart" in mn hoofd, maar toch doorgezet met ve[lees meer...]el steun van omgeving. Nu gaat het beter, medicatie werkt goed. Nauwelijks angst of paniekklachten en indien wel zijn ze kort en heel licht. Voel me zoveel beter. Kan weer alles doen. Heel tevreden. Bijwerkingen vallen in het niets tegenover wat het medicijn mij gebracht en geholpen heeft.

07-04-2021 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Last van mijn kaken. Ik ga nu naar fysio omdat mijn kaakspieren op level 10 gespannen zijn. Helpt niet. Kan nog steeds niet slapen ook niet met dit erbij

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram (20mg)
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

27-02-2021 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik ben 2 jaar geleden aan deze medicatie begonnen ivm angst- en paniekklachten icm PTSS. Ik functioneerde niet goed meer. Hele dag gierde de stress en spanning door m'n lijf, alsof ik moest vluchten voor heel groot gevaar. Tijdens opbouwen van de medicatie werd dat de eerste 2 weken erger, maar stabiliseerde zich daarna. Ook was ik mega wazig in m'n hoofd, alsof m'n hoofd [lees meer...]vol met watten zat. Later toch van 10 mg naar 15 mg gegaan. Was voor mij de goede dosis. Met behulp van de juiste therapeuten ben ik aan de slag gegaan met m'n trauma('s). Sinds 2 weken medicatie aan het afbouwen, dat valt me flink tegen. Merk dat ik weer door al die bijwerkingen heen moet en dat ze zelfs heftiger zijn dan bij de opbouw, maar ik weet dat ze over gaan dus daar houd ik me aan vast. Ondanks het taboe op AD en dat ik er zelf ook liever niet aan wilde uit angst voor bijwerkingen, ben ik blij dat ik ermee gestart ben. Het heeft mij geholpen om ook m'n therapie aan te kunnen. Nu wil ik niets liever dan er vanaf

18-02-2021 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Dit medicijn voorgeschreven gekregen van de huisarts, i.v.m. aanhoudende spanning. Het belemmerde mij behoorlijk. Gestart met 10 mg. De eerste twee weken waren pittig, de spanning verergerde behoorlijk met daarbij weinig slaap en veel rusteloosheid. Na deze 2 weken merkte ik wat meer rust, ik piekerde minder en kon mij meer concentreren. Echter was dit van korte duur, de s[lees meer...]panning vloog mij weer aan en en na 6 weken werd het medicijn opgehoogd naar 20 mg. Dit is nu sinds 5 dagen het geval. Veel verbetering merk ik niet, de pieken van de spanning zijn iets korter. Het kan tot 3 maanden duren begreep ik dat het medicijn daadwerkelijk zijn werking volledig heeft. Hier hoop ik op! Ik lees goede berichten.

06-02-2021 | Vrouw | 40
escitalopram (10mg)
Escitalopram gekregen na overleg met de huisarts bij spanningsklachten, piekeren en slecht slapen i.c.m. behandeling bij psycholoog. Beide hebben me goed geholpen en ik denk erover binnenkort te gaan afbouwen. Escitalopram sloeg na ca. 2 weken aan, het werd rustiger in mijn hoofd en ik had minder angstige gedachten, stress en was minder prikkelbaar en kon daardoor beter fu[lees meer...]nctioneren. en ben positiever. Ik merkte weinig negatieve bijwerkingen. Ik heb eerder al een jaar escitalproam gebruikt ivm spanningsklachten en had het afgebouwd maar ging na ca. 3 maanden toch achteruit.

23-01-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (5mg)
Last van angst, paniek en sociale fobie. Angst voor het alledaagse. Bang ‘het’ niet aan te kunnen, het leven.

13-01-2021 | Vrouw | 54
escitalopram (20mg)
Jarenlang had ik angst en paniek aanvallen veroorzaakt door hsp en trauma. Met alleen psychologische hulp kwam ik er niet en kreeg toen citalopram voorgeschreven, opgebouwd met druppels. Geen bijwerkingen in de eerste weken, die kwamen er later beetje bij beetje bij. Veel gewichtstoename, moeilijk afvallen, vermoeidheid, verlaagde libido. Daar tegenover staat wel dat ik[lees meer...] weer naar buiten ga, en de snelweg weer oprij! Wil voorlopig niet meer zonder!

28-12-2020 | Vrouw | 39
escitalopram (15mg)
ADD
Ik heb dit medicijn jaren tegen angst en paniekaanvallen gebruikt zonder klachten. Ik voelde me juist relaxed. Ik was in staat om te leven. Maar zins een jaar heb ik last van bijwerkingen. Ik dacht eerst dat ik reuma had, zoveel pijn in de handen en voeten. Stramheid. Vermoeidheid. Maar volgens de huisarts is het een bijwerking van de escitalopram. Dus tot mijn spijt mo[lees meer...]et ik er af. Ik voel me door de lichamelijke klachten ook niet meer lekker in mijn hoofd. Spanning, slechte concentratie, angst. Zijn er meer mensen die ook zo last van spierpijn hebben? Ik voel me wel 20 jaar ouder.

25-12-2020 | Vrouw | 75
escitalopram (10mg)
Ik neem 10mg sinds september maar zie nog geen merkelijk verschil. Loop soms hypernerveus rond. Inslapen gaat niet altijd goed

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Gewoon goed. Maar werkt meer tegen angst dan depressie, is iemand het weleens opgevallen dat een depressie nooit echt verdwijnt? Angst? Nergens te bekennen. Depressie? Het is er maar op de achtergrond. In slaap komen is nog altijd wel een dingetje..

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum