escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (5 meningen)
Psychische klachten (2 meningen)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

01-04-2022 | Vrouw | 28
escitalopram (20mg)
Al een heel verleden met soorten AD. Na 7 weken op 15 mg escitalopram te zitten voelde ik me een stuk beter. Maar op de dag dat het begon te beteren opgehoogd naar 20. Nu alweer 3 weken vreselijke bijwerkingen.. enorm depressief, heel veel angst gevoelens, suïcidaal als een gek, het gevoel dat ik letterlijk gek word. Neem extra kalmering maar doet weinig. Ik Snap niet dat [lees meer...]ik na ruim 3 weken nog zooo slecht Ben😭 komt Dit ooit goed.😭

25-02-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
hevige angst en paniek, therapie alleen werkte niet. Het opstarten van deze medicatie is heel eng, je klachten verergeren eerst. Houd daar rekening mee. Ik heb daarom tijdens de opstart ok quïtipine geslikt. Toen ging het wel. Maar het heeft zeker 8 weken geduurd voor ik weer rustiger werd. Het was een heftige tijd. Ik heb nul bijwerkingen. Ik ben ook niet aangekomen, mij[lees meer...]n gewicht is stabieler dan ooit. In het begin mss minder libido maar ook dat normaliseerde. Mijn trauma's zijn niet weg, ik weet dat. Ik gebruik het nu al jaren en ben beslist nooit van plan te stoppen, Ik voel me een stabieler mens en geniet van het leven. Waar ik vooral bang voor was, dat ik niet creatief meer zou zijn is ook niet waar. Ik ben nog net zo creatief als voorheen en ook kan ik nog steeds ontroerd raken door kunst en muziek

09-02-2022 | Vrouw | 52
Chronisch pijnsyndroom
Wegens ernstige pijn syndroom veroorzaakt door Ehlers Danlos syndroom type 2 dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf schijnt een ander type antidepressiva geschikter voor behandeling van pijn. Eerst twee jaar geen verbetering noch verslechtering. Op eenvegeven moment kreeg ik veel last van electrische schokjes in mijn hoofd, zapping genaamd. Hierover lees je weinig [lees meer...]hoewel het wel vaker voorkomt. Ook kreeg ik last van hele levendige dromen. Eerst besef je niet dat dat veroorzaakt kan worden door dit type medicijn. Maar toen ik ook nog oorzuien kreeg ben ik gaan zoeken en blijkt dit allemaal voor de komen als bijwerking. Ook is mijn rem-fase (diepe slaap) verlegd richting de ochtend wat gevolgen heeft voor mijn dagritme. Ik probeer nu te stoppen maar eenvoudig is dat niet. Ben nu van 20 naar 10 mg per dag (in 4 weken, aangeraden werd 5 mg per week af bouwen maar dat is te snel). Ik hoop dat de rust terugkeert. Over deze bijwerkingen lees je maar weinig, vandaar dat ik het wil vertellen. Met antidepressiva beginnen is één, maar stoppen is nog niet zo gemakkelijk.

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram (10mg)
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

03-01-2022 | Vrouw | 43
Psychische klachten
Al sinds mn 18e last van een hele rits aan psychische ongemakken; hoge pieken met diepe dalen, angsten, heel intens voelen, veel piekeren en nare gedachten niet los kunnen laten enz. Vanalles geprobeerd aan therapie, neurofeedback, http5 en nog veel meer. Niks hielp langdurig. 2 jaar geleden in een burn out beland en toen ik daar niet goed uitkwam was ik het beu. Ik wilde [lees meer...]mn leven terug. Opgebouwd van 5 via 7.5 naar 10 in een paar weken tijd. Vanaf het moment dat ik het slikte had ik er al baat bij (sederend effect op mn zenuwstelsel). Dit is alleen maar beter geworden. Weinig bijwerkingen met opbouwen, ik was alleen wel wat meer kortaangebrand misschien de eerste weken, ik flapte er wel makkelijk vanalles uit. Nu, 2 maanden later, ben ik zo BLIJ dat ik dit ben gaan gebruiken. Het heeft me mn leven inderdaad teruggegeven. Zonder dat ik mezelf nu zo wezenlijk anders voel. Alles glijdt gewoon veel makkelijker van me af. Ik voel me veel minder kwetsbaar. Trek makkelijker mn mond open (omdat ik dus ook minder last heb van evt reacties daarop). Ik heb geen leeg getrokken gevoel meer en heb weer zin in dingen. Ben stabiel qua humeur (als mensen me vragen hoe gaat het antwoord ik eigenlijk altijd oprecht goed). Tuurlijk soms ups en downs maar ik denk gewoon zoals normale mensen dat voelen. Mn omgeving zegt je bent weer zoals je altijd was. Ik heb geen bijwerkingen, misschien een beetje rare dromen (never a dull moment). Dus mijn persoonlijke ervaring is heel positief!

26-12-2021 | Vrouw | 48
escitalopram (20mg)
Ik heb deze medicatie denk 8 jaar gebruikt en in juni zelf gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon. Veel ontwenningsverschijnselen gehad. Veel angst weer gekregen ook door alles wat er gebeurt in de wereld met corona. Zo angstig en paniek weer en erge depressieve klachten weer dus besloten om weer deze medicatie te gaan nemen iom psychiater. Maandag begonnen met 1 druppel[lees meer...] en volgende dag met 2. Nu sinds gister last van bijwerkingen heel erg moe en voel soms ineens zoveel onrust in me lichaam en gaat me hart snel kloppen. Lijkt op soort ontwenningsverschijnselen herkent iemand dat?Neem nu sinds vandaag oxacepam even erbij om onrust in me lichaam kwijt te raken. Ik weet dat meestal week of 2 duurd en dat het in begin erger kan worden moet erdoor heen . Straks zal ik me beter gaan voelen en me angst en paniek net s voorheen weer bijna helemaal weg zijn en depressie ook stuk minder zijn.Horlang hadden jullie last van bijwerkinegn

18-11-2021 | Vrouw | 21
Overspannen/burn-out
Mijn dokter schreef dit voor voor mijn gevoelens die niet oke zijn de laatste tijd snel gevoelig enz ..ookwel met angstaanvallen maar die zijn al vaak onder cotrole uit mezelf , Ik heb deze dus zoals ze vroeg in de ochtend genomen tijdens eten half uur later moest ik telkens geeuwen waar ik dan een zenuwachtig gevoel over gans mijn lichaam kreeg telkens opnieuw , ik zweet[lees meer...] oppeens enorm , draaierig , enorm moe , niet echt geconcentreed meer afwezig mezelf niet voelen maar had dit ook met bronchosedal dus vraag me dan af of t ligt aan mijn lichaam die mss op een bepaald stof niet goed reageerd? Want deze klachten heb ik dus ook gehad bij een hoest fles ,. Nujaa ik heb deze 1 dag genomen ik lig nu in bed en kan totaal niet slapen 😴 nog altijd geeuwen en een zenuwachtig gevoel rond me telkens als ik net gedaan heb met geeuwen super ambetand hopelijk een antwoord xd

09-11-2021 | Vrouw | 25
escitalopram (5mg)
Ik schrijf eigenlijk nooit reviews, maar wil toch graag vertellen over mijn zeer goede ervaring met escitalopram. Ik slik 5mg, omdat ik vaak sterk reageer op medicijnen. Ik heb 7jr geleden een depressie +burn out gehad en daarna nooit meer de oude geworden, tot nu! Vele jaren aan trajecten bij verschillende psychologen. Veel geleerd, maar was helaas niet voldoende. Het geb[lees meer...]ruik van escitalopram heeft mijn leven echt veranderd. Ik ben niet meer zo onzeker, minder druk in m'n hoofd, heb meer energie, geen somber gevoel. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik het medicijn vroeg in de ochtend neem, zodat ik 'savonds in slaap kan vallen. In het verleden heb ik 1,5 jaar sertraline gebruikt. Hier werd ik erg moe van. Daarom stond ik niet te springen om weer ad te gebruiken. Echter, was ik op een punt beland dat ik geen andere oplossing meer zag, dus toch begonnen met escitalopram. Je moet in het begin ff door de bijwerkingen heen. Ik kon niet goed in slaap komen, had soms strakke kaken en een verstoorde eetlust. Na circa 1,5-2 maanden was dit weg en ik geniet weer van het leven!

10-10-2021 | Vrouw | 52

09-10-2021 | Vrouw | 34
Sociale fobie
Ik gebruik het nu al 2 jaar en ik ben blij dat ik ermee ben begonnen. Ik ben nu weer socialer. Ik vond vooral de lichamelijke pijn/onrust die ik had tijdens mijn depressie, verschikkelijk. Ik heb geaccapteerd dat bepaalde gedachtes zullen blijven ma ben lichamelijk niet meer onrustig. Veel mensen zeggen dat me houding is veranderd.

03-10-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
Ik heb dit medicijn 2x een tijd lang gebruikt. De eerste keer heb ik het 3 jaar lang gebruikt. Het werkte zeer effectief tegen mijn paniek en angst klachten. De tweede keer werkte het wel wat tegen mijn klachten, maar ik bleef wel vaak paniekaanvallen houden. Omdat mijn stemming wel goed was, was hier wel mee te leven. Na 2 jaar werd mijn stemming plots steeds somberder to[lees meer...]t ik in een depressie kwam. Na een paar maanden besloten om over te stappen op sertraline. Ik heb de switch net gemaakt dus kan nog niks zeggen over de effectiviteit hiervan.

07-09-2021 | Vrouw | 28
escitalopram (15mg)
Aug 2020 gediagnosticeerd met paniekstoornis en burnout. Cognitieve gedragstherapie gehad, maar in dec 2020 nog steeds veel angsten, snel van slag, kwetsbaar. Toen begonnen met 10 mg. Deed na een week al wonderen. Ik had geen paniekaanvallen meer en voelde me stukken rustiger. In feb 2021 naar 15 mg gegaan om helemaal geen angst meer te hebben. Sindsdien tot heden geen pan[lees meer...]iek en angst meer. Ook veel stabieler qua emoties. Lijk de wereld meer aan te kunnen. Kan ook weer fulltime werken en mijn leven leiden. Bijwerkingen: ‘s nachts veel zweten, lager libido.i Ik voel me heel fijn nu!

20-07-2021 | Vrouw | 22
escitalopram (20mg)
Een aantal maanden geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor voornamelijk angstklachten. Dit leek wel iets te helpen. Uiteindelijk een ernstige depressie erbij gekregen en de escitalopram opgehoogd tot 20 mg. Helaas totaal geen werking meer gemerkt . Angsten kwamen terug en ook de somberheid was zeer sterk aanwezig. Dus ga nu afbouwen en starten met venlafaxine in [lees meer...]de hoop dat dit wel werkt

16-07-2021 | Vrouw | 49
Overspannen/burn-out
3 jaar geleden gestart nadat burn-out na een jaar niet verminderde en de angst en met name paniek aanvallen niet minder werden. De eerste paar weken wel bijwerkingen, zoals droge mond en kaakkramp, daarna ging het veel beter. 1,5 jaar geleden. Geprobeerd af te bouwen van 10 naar 5 mg, maar dat gaf toch teveel bijwerkingen. Ik gedij goed bij 10 mg en ben weer helemaal t[lees meer...]erug in het arbeidsproces (wel ander werk gaan doen en minder uren draaien met minder harde deadlines) .

12-05-2021 | Vrouw | 31
Hyperventilatie
Jaren lang last van lichamelijke klachten zoals druk op borst, licht in het hoofd. Voor mijn gevoel niks psychische. Toch maar verschillende soorten therapie geprobeerd. Niks hielp. Tot dat ik dit medicijn probeerde! Na een week of 8 begon ik echt verschil te merken. Nu ben ik 80 procent klachtenvrij. Ik slik nu 4 maanden.

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum