escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-11-2020 | Vrouw | 26
escitalopram (10mg)
Ik heb 2 jaar last gehad van panienaanvallen, angstaanvallen & depressie. Daarnaast hevige dwang. Dit medicijn heeft me echt terug helder doen denken. Terug gemotiveerd en eindelijk vooruitgang na 1jaar te worstelen en geen medicijn te willen nemen.

11-11-2020 | Vrouw | 23
escitalopram (15mg)
Begin dit jaar begonnen met 5mg, omdat ik niet meer naar buiten durfde en constant verwikkeld zat in mijn negatieve gedachten. Ik zit nu op 15mg en moet zeggen dat het mij echt heeft geholpen. Nadeel is dat ik onwijs veel ben aangekomen door de eetbuien die ik nu heb en de angst is er natuurlijk nog wel, maar op de achtergrond. Ik durf nu wel weer mijn deur uit, dus ik ben[lees meer...] helemaal gelukkig!

04-11-2020 | Vrouw | 33
escitalopram (10mg)
Let op: voor mensen die last hebben van tinnitus: dit medicijn kan het juist erger maken! Ik had voorheen nooit last van oorsuizen en door dit medicijn is dit bij mij ontstaan en moest ik helaas stoppen. Verder verwaarloosbare bijwerkingen. Bij mij helaas geen effect, vanwege de oorsuizen

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Weinig effectief bij mijn chronisch depressieve klachten. Moest van 10mg naar 20mg zonder veel resultaat. Wel veel problemen met afbouwen en stoppen van dit middel. Het middel vlakte me dusdanig af dat ik niets ondernam om mijn levensomstandigheden te verbeteren.

21-10-2020 | Man | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit nu reeds 4 jaar. Na enkele weken waarbij je denkt je nog slechter te voelen, begint het alsmaar beter te gaan. Ik kan hier heel duidelijk in zijn. Het werkt voor minstens 90% tegen angststoornis en minstens 50% tegen depressie. Ik had enorm last van beide dus kan het weten. Nu wat de bijwerkingen betreft. Je droomt wat intensiever. Je hebt wat minder zin in se[lees meer...]x en wat meer zin in het verorberen van koolhydraten. Deze bijwerkingen vind ik niet zo erg in verhouding met wat je er voor in de plaats krijgt. Nu heb ik wel de laatste maanden een stevige bijwerking na langdurig gebruik zijnde zeer talrijke extrasystolen, voornamelijk tijdens het neerliggen. Ze weten het nog niet zeker maar de kans is groot dat het komt door het gebruik van de escitaloprám. Deze vermoedelijke bijwerking is onvoorstelbaar vervelend. Ik zeg "vermoedelijk" want ik blijf voorzichtig en tot het tegendeel bewezen is geef ik het geneesmiddel het voordeel van de twijfel. Ik hoop nu alleen maar dat deze hartritmestoornis een andere oorzaak hebben maar gezien ik sportief ben, cardiovasculaire activiteiten doe en geen andere geneesmiddelen neem, lijkt alles hier naar te wijzen. Ik moet nu proberen met bètablokkers om de hartproblemen te doen stoppen en anders moet ik volledig overschakelen naar een niet-ssri en dat zie ik totaal niet zitten. Spijtig, want het geneesmiddel werkt goed in functie waarvoor het zou moeten dienen.

escitalopram (10mg)
Te lage dosis voor mijn situatie

escitalopram (15mg)
Na niet werkende de dosis van 10 mg, ben ik 6 weken lang de 15 mg gaan slikken. Ook hier kreeg ik geen bijwerkingen van, maar ik merkte ook nog geen progressie.

escitalopram (10mg)
Eerste medicijn dat ik moest slikken om mijn ernstige depressie tegen te gaan. Na 6 weken nog steeds geen verschil, geen bijwerkingen maar ook geen progressie.

29-09-2020 | Man | 33
escitalopram (20mg)
Altijd al gevoelig geweest voor depressie en angst, door veranderingen in mijn persoonlijke leven de put van het leven in gevallen en na lang wikken en wegen op aanraden van de huisarts toch met escitalopram begonnen. Volgens mijn huisarts snel opbouwen tot hoge dosis van 20 mg om voldoende effect te krijgen. Ook last van angststoornis, moeilijk om de deur uit te gaan. Bou[lees meer...]w TRAAG op, bij mij snelle opbouw van 5 naar 10 mg op enkele dagen, dit was veel te snel, echt heel ziek van geweest. Per week of 2 weken 5 mg erbij bij het opbouwen is snel genoeg! Neem nu 20 mg 's ochtends bijna 1 jaar. Voor mij bijna perfect medicament. Ik ga vanmiddag wel eens bellen met mijn huisarts of de dosis iets lager kan (15 mg proberen), hoewel ik voel dat het mijn leven stabiliseert is er zeer sterke emotionele afvlakking (waarvoor men dit middel ook voorschrijft!). De dalen worden veel minder, maar ook de pieken blijven uit. Merk dat niet veel me meer echt kan schelen, onverschilligheid ++. Het leven is minder plezierig geworden door het uitblijven van die pieken. Uiteraard is dit een afweging, ten opzichte van de diepe dalen opteer ik dan liever voor wat afvlakking. Conlusie: geef dit middel voldoende tijd om te werken, na enkele dagen of zelfs enkele weken vaststellen of dit iets voor jou is, is echt te kort! Bouw rustig op en af en bespreek je symptomen, bijwerkingen en gevoelens (of het gebrek hieraan) met je huisarts/psychiater. Weet dat ten opzichte van andere antidepressiva de dosis van escitalopram proefondervindelijk vastgesteld moet worden. De effectieve dosis (dus de dosis waarmee het product effect heeft) ligt tussen de 5 en 20 mg en is afhankelijk van persoon/symptomen dus ook variabel. Durf samen met jouw arts te zoeken naar een dosis die goed voor jou is, maar geef het lichaam ook tijd om aan te passen aan een nieuwe dosis. Van alle antidepressiva heeft een SSRI als escitalopram het gunstigste profiel tov werking/bijwerkingen en daarom niet vreemd dat deze klasse van medicatie en dan voornamelijk escitalopram of cipramil (zelfde product, maar racemisch mengsel, dus dosis escitalopram maal 2) als eerste wordt gekozen. TCA's zoals Redomex (Amitryptilline) hebben een nog groter effect, maar gaan gepaard met meer bijwerkingen en zijn lastiger op en af te bouwen. Weet ook dat het wetenschappelijk advies is om escitalopram 6 maanden minstens te blijven innemen als de depressie verdwijnt als terugvalpreventie. Dus als je de beslissing neemt om te starten zal je het even moeten blijven nemen. En er bestaan ook mensen die niet reageren op dit product, dus nogmaals: bespreek met je arts je ervaringen op regelmatige basis! Veel succes!

23-09-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
I.v.m. Angstklachten begonnen met deze medicatie. Een keer therapie gehad met succes. Maar na het overlijden van een van mijn ouders bleef ik terugvallen van angstklachten houden. Dit trok dan wel vanzelf iedere keer weer bij, maar het bleef nooit stabiel. Dan ging het een paar maanden goed en ervaarde ik weinig klachten, en dan had ik ineens weer een flinke terugval en wa[lees meer...]s het vrij pittig. Ik kon sinds een jaar mij ook wat neerslachtig voelen wat ook vrij nieuw voor mij was. Na dat ik na therapie afgesloten te hebben opnieuw weer een terugval had heb ik, in de hoop wat stabiliteit te krijgen, gekozen voor antidepresiva. Begonnen met 5 mg. Eerste dag was ik extreem moe. Maar aangezien dit op een vrije dag viel was dit allemaal niet zo erg. Verder wel in de eerste twee weken mij snachts een enkele keer wat paniekerig gevoelt. 1x een oor suis gehad van een paar seconden en af en toe een wat droge mond gehad. Al deze bijwerkingen zijn in de tussentijd verdwenen. Wel merkte ik weinig van de 5 mg dus rustig opgebouwd naar uiteindelijk 15 mg. Dit lijkt een prettige dosis voor mij te zijn. Ik voel mij niet afgevlakt. Ik kan nog gewoon hard in de lach schieten om van alles en nog wat en voel mij gewoon nog steeds vrolijk. Angst en stemming klachten zijn milder geworden. Nu afwachten of de voor mij bekende terug vallen ook uit blijven. Enigste bijwerking die ik nu trouwens wel ervaar is intens dromen. Maar dit ervaar ik tot nu toe niet als erg vervelend. Iedere ochtend weer een grappig verhaal om te vertellen aan mijn partner :) Al met al dus best tevreden en vielen de bijwerkingen achteraf enorm mee. Wel is het naar mijn idee belangrijk om de dosis rustig op te bouwen. Ik heb zelfs tussen de dosering van 5 en 10 een aantal dagen 7,5 geslikt omdat ik het wat spannend vond om op te bouwen. Op deze manier ging alles goed.

18-09-2020 | Vrouw | 52
Depressief
20 augustus 2020 ben ik met dit medicijn begonnen. Reden: sinds 3 jaar depressieve klachten, gestressed, kort lontje, lusteloos, opgejaagd, enorm negatief. Alles is grijs: je weet dat je geen reden hebt tot klagen. Het is ook eigenlijk allemaal je eigen schuld: je bent negatief (glas halfleeg), kwestie van mindset. Je ziet mooie dingen, je weet dat je zaken moet waarder[lees meer...]en, maar zo voelt het niet. Bijwerkingen: slecht zien (leesbril met 1 punt verslechterd). Droge mond. Heel erg moe, kan niets onthouden (korte en lange termijn). Minder alert in het verkeer. Maar daarentegen zit ik een heerlijke ontspannen eigen bubbel, ik wind me over heel erg weinig dingen nog op, ervaar veel minder stress en zou bijna durven beweren dat ik ontspannen / relaxed ben. Ik begin dingen te zien (mooi weer, natuur etc.) en ik begin mijn lichaam te voelen. Ik heb zin om dingen te doen alleen ontbreekt de energie nu nog. De moeheid en totale gebrek aan concentratie is heel vervelend zeker in combinatie met een baan. Ik kijk het 6 weken aan. Als het dan niet minder is dan switch ik naar inname in de avond in plaats van in de ochtend.

12-09-2020 | Vrouw | 19
escitalopram (15mg)
Ik ben in April begonnen met 5 mg en ben langzaam opgebouwd naar de 15 mg. Ik merkte na een aantal weken het effect. Eerst was ik 24/7 aan het piekeren en durfte ik heel weinig. Erg depressief. In combinatie met therapie heeft het me vele positieve effecten opgeleverd. Ik denk veel minder na, ben minder depressief, durf meer en ik ben socialer. Ik heb dagen dat ik me depr[lees meer...]essief voel maar dan gaat het snel weer beter. Sinds een paar weken merk ik dat ik steeds minder dingen voel. Niks boeit me. Ik voel me niet slecht maar ik voel ook veel minder blije pieken. Vergeleken met 1 jaar geleden is dit veel beter maar ik weet niet of ik me zo afgevlakt wil voelen. Ik herken mezelf minder.. Ik hoor graag of anderen hetzelfde probleem hebben.

07-09-2020 | Man | 57
escitalopram (5mg)
Gebruik escitalopram nu ruim twee jaar. Afbouwen is in mijn geval nog in zicht. Dosering van 5 mg is licht. Oorspronkelijk was het een opbouw-dosering naar 10 mg, maar de afvlakking door het medicijn, dat gunstig is voor het aankunnen van de depressieve gedachten, werkt negatief op het leven omgaan met de ASS die als onderliggende diagnose bij mij is vastgesteld. Helaas [lees meer...]heb ik gedurende het gebruik wel, vanwege de contracten die de verzekeraar afsluit met leveranciers, al meerdere keren moeten wisselen van fabrikant. (verzekeraar is dezelfde gebleven, bij afsluiten van de verzekering is meestal nog niet bekend met welke fabrikant contracten afgesloten worden). Tot begin dit jaar heb ik tabletten van 10 mg gekregen, waarvan ik dagelijks een halve innam. Dit jaar kreeg ik voor het eerst tabletten van 5 mg. Gelijktijdig met het starten van het gebruik van deze tabletten, ontwikkelde zich netelroos (door de huisarts vastgesteld). In mijn leven veranderde in die tijd verder niets. De apotheker heeft e.e.a. uitgezocht en vermoedelijk moet de oorzaak voor de netelroos gezocht worden in de andere verhouding van de hulpstoffen in een 5 mg tablet. Nadat ik weer overgestapt ben naar de 10 mg tabletten (dagelijks daar een halve van) is de netelroos langzaam weggetrokken. Maar ik heb er nog steeds af en toe wel lichte oprispingen van. Nb. door omstandigheden heb ik van psychiater moeten wisselen. De nieuwe psychiater wilde mij in eerste instantie niet geloven. Of zij het geloofd nadat ik haar verwezen had naar de apotheker, durf ik niet te zeggen.

29-08-2020 | Man | 64
escitalopram (10mg)
Ik heb sinds een jaar last van depressieve klachten. Ze zijn ontstaan na een plotselinge ziekte van mijn vrouw waarover ik me erg druk heb gemaakt. Gelukkig viel de ziekte achteraf mee en zijn de klachten weg. Maar mijn depressieve klachten zijn gebleven. Met alle kenmerken die daar bijhorend. Ik heb daarvoor venlafaxine geslikt zonder het gevoel te hebben dat de situati[lees meer...]e beter werd. Op aanraden van mijn psychiater/therapeut overgestapt op escitolapram (5 mg) en Wellbutrin (150 mg). Van de Venlafaxine moest ik enorm transpireren. Over de effecten van de nieuwe medicijnen kan ik nog niets zeggen. Qua bijwerkingen heb ik vooral last van maagpijn.

12-08-2020 | Man | 35
Dwangstoornis
Tijdens de quarantaine te lang alleen gezeten en in mijn eigen hoofd beginnen kruipen. Licht tot milde dwang en angst beginnen ontwikkelen en eerst quetiapine gekregen. Hier werd ik groggy van, maar de dwang bleef bouwen en ik geraakte amper uit mijn eigen (zeer bevreemdende en abstracte) gedachten. Ik heb wel nooit dwanghandelingen gehad, het speelde zich allemaal af op [lees meer...]denkend vlak Uiteindelijk Escitalopram voorgeschreven gekregen (opbouwen met 5 mg tot 10mg) en xanax 0,25 mg om de angst onder controle te houden. Eerste weken merkte ik weinig verschil en vreesde ik er niet meer uit te komen. Soms leek het ook erger te worden. Vervolgens verhoogd naar 15mg met ondersteuning van 1mg Risperidone. Nu, 3 maanden later gaat het zoveel beter ! De medicatie slaagt erin om de de onaangename en negatieve gedachten onder controle te houden. En als ik er nog heb, komen ze amper nog zo hard aan als voordien. Ik voel dat ik stilaan weer de persoon aan het worden ben die ik voordien was. Bij mij sloeg de medicatie pas aan na een 2tal maand en dus ook een verhoging. Voor mensen die eraan beginnen ; hou er rekening mee dat het eerst moeilijker kan worden, maar geduld en juiste dosering zijn belangrijk hier ! Veel succes

09-08-2020 | Man | 21
escitalopram (20mg)
Chronische depressie
Ik heb vanaf mijn kinderjaren al veel depressie factoren gehad. Maar 2jaar terug stortte ik in en werd mij escitaloprám aangeraden door mijn psychiater en quetiapine voor de onrust in mijn hoofd. Ik ben in een maand of 2 gestegen van 5mg tot 20mg en ik had in die tijd wat kleine bijwerking. (geen energie, geen emotie en af en toe wat ligt in mijn hoofd) Ik gebruik het n[lees meer...]u 2jaar en de meest voorkomende bijwerkingen zijn hartkloppingen, droge mond(vooral snachts) en ik voel niet zoveel emoties meer. Van mijn depressie merk ik niet zoveel meer en het medicijn heeft ondanks de vervelende bijwerkingen voor mij toch wel heel goed geholpen.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum