escitalopram

Overspannen/burn-out (18 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Escitalopram bij depressie

K. Triesscheijn (22-08-2018)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

29-01-2020 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!

08-01-2020 | Vrouw | 36
escitalopram (10mg)
Na 5 jaar 10 mg escitalopram gestopt. Langzaam afgebouwd van januari tot juli dit jaar. Het ging... even. Nu net weer 2 weken geleden begonnen. Weer even alle bijwerkingen. Daar moet ik doorheen. Angststoornis/piekeren/ADHD ik ben mama en vriendin. Met een pil leef ik mijn leven in rust en plezier. Ben ik een leukere mama. Ik heb het geprobeerd , het ging gewoo[lees meer...]n niet.

18-12-2019 | Vrouw | 37
escitalopram (10mg)
Burnout 2012, zwanger 2013, spoedkeizersnede 2014 en daardoor PTSS en depressie en angststoornis , Trigeminus Neuralgie in 2017, 2018 geopereerd hersenen, 2018 hersenvliesontsteking, 2019 scooterongeval met hersenletsel. Na diagnose trigeminus neuralgie ook met zware paniekaanvallen op de spoedeisende hulp psychiatrie beland. In september 2017 begonnen met 10 mg Escita[lees meer...]lopram en Oxazepam 10mg tegen de ergste aanvallen. Na een lange inwerktijd, 2 maanden, kreeg ik een beetje grip terug op mijn leven. Neerslachtige gevoelens en extreme aanvallen van paniek waren minder. In mei 2018 geopereerd aan mijn hersenen en blijven gebruiken, af en toe episodes van angstaanvallen. Escitalopram, GGZ en Oxazepam en behoorlijk wat doorzettingsvermogen en eigenwijsheid hebben we uiteindelijk 5 weken geleden doen stoppen omdat ik al 10 maanden klachtenvrij was. Ik dacht dat het kwam omdat ik alles op de rit had privé en het starten eigen bedrijf. Helaas was dit niet het geval. Afgelopen 5 weken waren een emotionele rollercoaster met veel agressie en boosheid jegens mijzelf en mijn partner en kinderen (3 en 5). Om elk wissewasje kon ik boos worden. Een pan die valt, water op mijn sok, beslagen brillenglazen. Uiteindelijk heb ik vanmiddag sinds 10 maanden een hevige aanval van de realisatie en paniek gehad. Ik ga weer beginnen. Het leven zonder een rollercoaster aan emoties, lees stabiliteit en soms ietswat passief (maar ach, is dat zo slecht? Wel lekker rustig) is toch een stuk aangenamer. Ik mis gewoon een beetje aanmaak van Seratonine. Runs in the family. Ik geef me er aan over. Ik moet alleen nog even af van het gevoel dat ik heb ‘gefaald’. Maar daar heb ik vertrouwen in. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in het herstarten van dit middel en hoe lang het duurde dat het weer gewenst effect had. Please leave a note!

12-12-2019 | Vrouw | 53
escitalopram (10mg)
Graag wil ik alle afbouwers een hart onder de riem steken: ik ben (na 5 jaar gebruik van 20 mg) al 3 jaar aan het afbouwen. Elke 3 maanden 1 mg verlaagd (met altijd weer een wisselende en lange lijst van psychische en fysieke, heftige afbouwverschijnselen, die elke keer weer ruim 2 maanden aanhielden). In die 3 jaar ben ik afgebouwd van 20 mg naar nu 8 mg. Echter bij de l[lees meer...]aatste mindering (van 9 naar 8 mg) duren de afbouwverschijnselen langer: ben nu al 4 maanden 'onderweg', en voel me nog steeds niet helemaal goed. Maar ik zet door, en praat mezelf moed in, en vertel mezelf dat mijn brein tijd nodig heeft om mijn chemische balans te herstellen, en dat het goed zal komen en dat ik vertrouwen mag hebben in mijn systeem. En dat het tijd kost, afschuwelijk veel tijd, en dat het zeer zwaar is en gewoonweg bij tijd en wijle een hel. Ik ben van plan om pas een half jaar ná dat ik me weer goed voel, opnieuw een mg te minderen. Dit, omdat mocht ik me weer zo slecht gaan voelen tijdens de volgende afbouwperiode, me in herinnering kan brengen dat ik me hiervóór een half jaar fijn heb gevoeld, en dat dat fijne gevoel dus ook weer zal terugkomen als ik door de volgende afbouwperiode heen ben. Dat 'bewijs van me goed gevoeld hebben ' heb ik dan achter de hand als steun in de rug in de weken/dagen/nachten/uren die zo afschuwelijk kunnen zijn. Dat afbouwen AFSCHUWELIJK kan zijn, dat is duidelijk. Maar dat afbouwen onmogelijk is? ECHT NIET. Ik wens je alle doorzettingsvermogen toe, en de durf om NEE te zeggen tegen je omgeving, werk, of schoonmoeder als het afbouwen zó zwaar is dat je er verder niks 'bij' kan hebben. Houd van jezelf.

11-12-2019 | Vrouw | 23

08-12-2019 | Man | 62
escitalopram (10mg)
Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer

26-11-2019 | Vrouw | 30
escitalopram (5mg)
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik neem dit voor complex PTSS en PMDD (ernstige PMS). Ik slik dit nu 8 dagen en langzaam aan begin ik gewoon “normaal” te worden. Je moet effe door die eerste week door, die moet je vergelijken met een fikse griep, en dan na dag 6/7 voel je dat de bijwerkingen steeds minder worden. Lucht onwijs op. Ik neem het ‘s avonds want je kakt lekker in als het inwerkt (uur of 2). He[lees meer...]t naarst vond ik het niet kunnen ontspannen van m’n nek, dat moest ik heel bewust proberen te doen, maar lukte niet goed. Op dag 2 zat ik gewoon op de bank tv te kijken en werd opeens overvallen door intens en donker verdriet, gevoel dat ik al heel lang niet meer gehad had. Ik ben toen een rondje gaan lopen in de buitenlucht om even in het nu te blijven. Ik ging op dag 3 naar de stad om te winkelen en het was héél raar, maar ik reageerde bijna paranoïde op vreemde mensen. Ik was opeens heel bewust van de ruimte die ik innam en alsof ik zelf heel groot was en iedereen me zag. Net alsof de onbewuste angsten die ik normaal met rationaliteit en stoer doen weg kan drukken, nu zonder filter naar buiten kwamen. Maar ik bleef gefocust: het gaat weg, even schouders eronder, het wordt beter. Wat heel erg hielp deze dagen was heel veel wandelen, in je lijf blijven. Ik kom er nu langzaam achter hoe “normale” mensen zich voelen en ik kan beginnen met het herstellen van de relatie met mijn vriend en vrienden. Dit is zó’n rare gewaardwording en ik vind het wat onwennig. Wie ben ik zonder al m’n nare psychische klachten?? En hoe kan het dat ik opeens weer grapjes maak? En niet meer meteen op de kast zit als ik afgewezen word? Een luxeprobleem en ik ga ervan genieten. :-)

12-11-2019 | Vrouw | 45

05-11-2019 | Vrouw | 28
escitalopram (10mg)
ik heb dit middel voorgeschreven gekregen omdat ik veel stress had. Dit uitte zich in paniek- en hyperventilatieaanvallen. Na een eerste aanval terwijl mijn stage, ik volgde een OP mee, na hevige hartkloppingen, verhoogde hartslag, zweetaanvallen ben ik beland op de spoedafdeling. Achter meerdere onderzoeken kwam hyperventilatie naar voor. Dit leek mij zo onwaarschijnlijk[lees meer...], dat ik angst creeerde.... ze hebben iets over het hoofd gezien, ik ben ziek, ik heb geen ademhalingsproblemen.... etc.... er ging van alles door mijn hoofd. Gevolg ik creeerde een vicieuze cirkel. Na een emotionele uitbarsting bij mijn huisarts schreef hij mij dit voor (5mg), ik voelde niks alleen nevenwerkingen. Daarna verhoogd naar 10mg (wat ik nog steeds neem). Ik heb het gevoel dat ik veel rustiger ben, angstgedachten zijn minder, MAAR na 9 weken nog altijd last van misselijkheid een uur na inname, ook een licht gevoel in men hoofd. (Soms het gevoel dat ik naar de grond wordt getrokken), raar om uit te leggen. Het heeft me enerzijds wel geholpen. Maar ik hopp dat de nevenwerking uiteindelijk ook achterwege zullen blijven.

28-10-2019 | Man | 42
escitalopram (30mg)
Overspannen/burn-out
Dit medicijn werd me aangeraden door de huisarts na dat ik helemaal "en block" zat. Ik kampte met een burn-out, had angststoornissen, depressief, kon niet meer nadenken, niet meer concentreren op lezen, schrijven, rekenen, angst om onder de mensen te komen... 1e dosis was 10mg, maar deze had geen effect. Overgestapt op 20mg en dit voelde aan als net te weinig. De sympto[lees meer...]men waren nog steeds aanwezig, net nog overheersend. Dan overgestapt op 30mg per dag. Van toen af is het stelselmatig beginnen beteren. De bijwerkingen waren enorm vervelend maar doorbijten bleek de juiste denkwijze. Nu heb ik terug zelfvertrouwen, kan me opnieuw concentreren, depressieve gedachten zijn verleden tijd en heb me over burn-out kunnen zetten. Neem het nu een goed jaar aan deze dosis. Aan afbouwen denk ik nog niet. Heb onlangs een dag vergeten de medicijnen in te nemen en de effecten waren enorm negatief. De bijwerkingen die ik in het begin ervaarde waren tanden knarsen, stijve kaken, hartkloppingen, verminder libido. Hartkloppingen werden vooral getriggerd door een ander probleem (slaapapneu met zeer hoge scores waardoor men lichaam in overdrive moest om te kunnen functioneren). Het verminderde libido is ook verleden tijd, tanden knarsen ook maar de stijve kaken blijven aanwezig. Al bij al kan ik concluderen dat het product me weer op de baan heeft gekregen. Ik kan terug functioneren, sta niet langer stil bij tegenslagen, kan me terug concentreren en heb geen negatieve gedachten meer. De angststoornissen zijn er nog op dagen waarop ik me niet goed voel maar doorgaans is dit ook sterk verbeterd. Daar ik ook nog lijd aan een slaapprobleem (ernstige obstructie OAHI 93) waarbij ik gemiddeld 93x per uur leek te verstikken , val ik wel nog steeds ongecontroleerd in slaap overal waar ik me durf neerzetten... Een controle-arts van het werk heeft me nu het medicijn Provigil aangeraden maar durf de stap niet zetten. De bijwerkingen die dit product heeft zijn dezelfde als degene waar ik nu de Escitalopram voor inneem...

11-10-2019 | Vrouw | 37
Depressief
Ik ben in 2013 begonnen als middel Lexapro .. omdat ik na mijn bevalling in 2012 een postnotrale depressie kreeg ... ik kreeg veel woedeaanvallen en wilde mijn zoon niet .. heb een spoedkeizersnee gehad .. alles was me toen te veel geworden ... ik werd zoooo moe en zo down ik Zat de bomen door het bos niet meer ... mijn verleden heeft ook een enorme rol daarin gespeelt w[lees meer...]aardoor ik de bijna geen band met mijn moeder heb gebroken .. dat had ik vele malen eerder moeten doen .. 2013 werd ik zoooo moe en steeds huilen . Mijn ijzer was goed dus dat was het niet .. psychiater heeft mij dit middel voor geschreven van begin 20 Mg . Heftige bijwerkingen gehad maar langzaam aan werd ik rustiger ... ik was ontzettend bang voor de dood . Ontzettend ..Uiteindelijk in 2014 naar 30 mg gegaan .. en in 2017 afgebouwd en nu zit ik op 2.5 mg .. Moet zeggen dat ik daar nu een dikke jaar op zit en mijn is gezegd dat ik pstt lijdt .Maar ik wild afbouwen .. nu 2019 krijg ik sinds kort weer paniekaanvallen en zeer bang voor de dood wat er na de dood gebeurd . Ik begin er van te hyperventileren 🤦🏻‍♀️... ik vrees voor mij zelf om terug te gaan naar 5 mg of 10 .ik zal wel eerst zwaar vermoeid worden maar echt dit is zoo onderdrukkend . Dat ik Weer kan leven . Zorgen en angsten zullen er altijd blijven maar zijn een heeel stuk minder . Ik heb 3 kids en man als chauffeur ik moet mobiel blijven .. anders redt ik het niet .. qua geestelijk . Echt bijwerkingen is per persoon verschillend daarom neem ik het in de avond in ..

07-10-2019 | Man | 56
Ik slik het nu een 5tal weken.Maar heb nog steeds veel last van bijwerkingen

04-10-2019 | Vrouw | 20
Depressief
Ik slik het nu een week en ik vind het tot nu toe troep. Ik heb sowieso al een angst met pillen slikken dus dit was een extra grote stap. Ik word snachts wakker met paniekaanvallen en enorme duizeligheid ook zie ik dubbel en wazig wat heel eng is. Het gaat pas na 4 weken werken zeggen ze. Geen idee of ik dat zolang volhoud met deze vervelende bijwerkingen

04-10-2019 | Vrouw | 39
escitalopram (20mg/ml)
Jarenlang heb ik geworsteld met zware buien en paniekaanvallen. Ik ben geen voorstander van anti-depressiva. Ik wilde geen afhankelijkheid van medicatie en zorgde dat ik mezelf zoveel mogelijk recht trok met gezond leven en sporten. Tot ik op een zonnige dag ineens, zonder enige aanleiding, rustig in de speeltuin zat te kijken naar mijn dochter en van prima omsloeg naar [lees meer...]diep donker. Er is iets fysiek niet oké, besefte ik me uiteindelijk. En ik realiseerde me dat ik dit lijden, wat het dagelijks was, echt niet meer wilde. Bij navraag bleek mijn halve familie al jaren antidepressiva te gebruiken. Dat hielp me over de brug om het een kans te geven. Gestart met tabletten maar daar werd ik high van, kon dagenlang niet functioneren. In overleg met de huisarts gestart met druppels. Ben erg gevoelig voor alles, dus langzaam opbouwen naar 10 druppels was het advies. De eerste druppel maakte al een wereld van verschil! Ik heb me sinds ik gestart ben niet meer zomaar somber gevoeld. Ook geen heftige paniekaanvallen meer. Ik heb niet meer opgehoogd naar meer dan 1 druppeltje dus. Het tikt me blijkbaar op een goede manier net t randje over. Dankbaar voor het verschil dat t maakt!

04-10-2019 | Vrouw | 47
escitalopram (10mg)
Ik neem dit medicijn al 1 jaar. Eerst begonnen met 10mg maar nog steeds angstaanvallen. Op aanraden van dr overgeschakeld naar 20mg en effe Xanax retard genomen. Geen aanvallen meer. Nu aan het afbouwen en ik voel er mij goed bij.

28-09-2019 | Vrouw | 41
escitalopram (20mg)
Ik gebruik dit middel al 15 jaar en sinds juli heb ik weer klachten. Angst is teruggekomen kan door drukte komen weet niet waarom. Ik gebruikte al die jaren 15 Mg citralopram en heeft prima geholpen. Nu sinds 5 weken neem ik 20 Mg in en heb nog steeds bijwerkingen zoals slapeloosheid word midden in de nacht rond 04.00 wakker met angst en zweetaanval en trillen.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum