Paroxetine

paroxetine

Postnatale depressie (8 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)

Paroxetin

Arjen Walstra (26-04-2013)

19-07-2018

Paroxetine (paroxetine)

Van 2004 tot 2018 heb ik paroxetine geslikt. Na mijn heftige burnout had ik een angst- en paniek stoornis opgebouwd. Aanvankelijk heb ik de dosering opgebouwd tot 40 mg per dag. Ik had weinig bijverschijnselen. Wel werd ik 10kg zwaarder en het duurde bij het vrijen langer voordat ik klaar kwam. Dat vond ik wel leuk. Na een paar jaar heb ik in 2 stappen afgebouwd tot 20 mg [lees meer...]per dag. Hierbij had ik weinig bijwerkingen. Oude klachten kwamen tijdelijk wat meer naar voren. In 2015 had ik een zeldzame bijwerking die bij mannen kan voorkomen: Gynaecomastie (1 borstklier werd groter). Die is operatief verwijdert. (zie: https://www.ge-bu.nl/artikel/ssris-en-gynaecomastie). Dat was natuurlijk nogal ongewenst. In 2015 ben ik naar 10 mg per dag afgebouwd. Ook daarbij ondervond ik weinig bijverschijnselen. In 2016 wilde ik helemaal stoppen, maar dat beviel niet. Oude klachten van angst en paniek waren weer wat terug. Ik was waarschijnlijk te snel gestopt (van 10mg direkt naar 5mg per dag en na een paar weken naar 0). In 2017 ben ik begonnen met heel geleidelijk aan afbouwen. Steeds heb ik, met een aantal weken tussentijd, de dosis gehalveerd. De pilletjes sneed ik met een mesje in steeds kleiner stukjes). Toen die stukjes echt heel klein werden ben ik die om de andere dag gaan innemen. En toen met 2 dagen er tussen. Veel last van bijwerkingen had ik niet tijdens dat afbouwen. Nu slik ik sinds een half jaar niets meer. Ik ben weer 10kg lichter geworden in dat halve jaar en klaarkomen gaat weer vlot (ook wel weer prettig want op mijn leeftijd (58) kwam van uitstel soms afstel..). Kortom: er zijn bijwerkingen tijdens het gebruik. Die gaan weer weg wanneer er niets meer wordt ingenomen. Ik heb er veel baat bij gehad. Misschien dat ik het weer ga gebruiken wanneer ik mij in de toekomst slechter ga voelen. Maar... het zijn geen snoepjes.
15-07-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ik durfde het medicijn eigenlijk niet te gaan gebruiken door de horrorverhalen op internet en omdat ik nogal anti-medicijnen ben. Naar aanleiding van advies van de huisarts heb ik besloten het toch te gaan doen. De eerste weken ben ik extreem moe geweest en voelde ik me niet veel beter. Maar na 4 weken begon ik echt minder paniekerig te worden en een stuk rustiger in mijn [lees meer...]hoofd. Ik ben er erg blij mee. Ik heb voor mezelf maximaal 1 jaar gezegd en ga dan in hele kleine stapjes afbouwen(of eerder natuurlijk!!). Als je echt in de knoop zit en angstig bent en het even niet aankan zou ik het zeker aanraden. Laat je niet gek maken door extreme recensies. En nog een advies, zorg dat je voldoende beweegt als je niet lekker in je vel zit. Ik weet dat het moeilijk is om die stap te zetten maar het helpt mij echt. Sterkte!!
11-07-2018

Paroxetine (paroxetine)

Middel heeft goed geholpen. Maar de bijwerkingen werden steeds dominanter. Ik raad het middel wel af, omdat het heel moeilijk is om ermee te stoppen. Ik ben nu 3 1/2 maanden bezig met een afbouwtraject. De afbouwverschijnselen zijn heel erg. Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld in mijn leven.
04-06-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ik ben een dag of 6 geleden opgehoogd van 20 naar 30 mg. Ik voel me nu al 2 dagen erg down terwijl ik dat daarvoor niet echt had. Ook daardoor weer zeer slecht geslapen vannacht. Droge mond speelt ook weer op. Wat die stemming betreft: is dit herkenbaar voor iemand? Ik maak me er zorgen om en het voelt gewoon rot.
30-05-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

3 maanden geleden trauma meegemaakt, daarna angsten en zeer in de war geweest. Niet kunnen slapen, stemmingswisselingen ect ect. Arts schreef eerst oxazepam met themazepam voor, hielp niks. Daarna alprazolam 0.25 gekregen. Fantastisch middel! Maar verslavend...toen kreeg ik serlatine voorgeschreven, mijn gedachtes gingen helemaal de verkeerde kant op ( zelfmoord) en alsof [lees meer...]mijn voeten van zand waren, gelijk mee gekapt! Daarna weken tobben en steeds dieper id put te belanden heb ik paroxetine voorgeschreven gekregen. Vertelde mijn arts hoe bang ik was voor anti depressiva ivm Serlatine ervaring. Opbouwschema van 0.5 mg 3 dagen, 4e dag 1 mg 7e dag 1.5 ed 11e dag 2 mg. Tot mijn verbazing voelde ik bij 0.5 mg meteen meer rust in mijn hoofd ( terwijl ik doodsbang was voor bijwerkingen ) verder geen bijwerkingen alleen een beetje suffig!! Morgen 1 mg en hoop dat mijn "oude ik" langzaam weer terug komt. Voor degene die heel bang zijn voor AD, begin met het laagst mogelijke dosering....bouw heel rustig op/luister goed naar je lichaam!
28-05-2018

Chronische depressie

Veel bijwerkingen, warm(zweten), droge mond, ongecontroleerde bewegingen benen, moeilijk slapen
23-05-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Het haalt flink de scherpe kanten van het voelen af.
20-05-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ben 4 weken geleden begonnen met 10 mg. Zoals al verwacht, leken de angsten te verergeren. Na 2 weken opgehoogd naar 20 mg. Omdat ik al vaker in mijn leven last heb gehad van deze ellende en ook meerdere malen in therapie ben geweest hiervoor, weet ik wel dat ik er doorheen moet, dus niet vermijden. Echter, ik heb toch gekozen voor AD omdat ik een gezin heb met een dochter[lees meer...] van 10 en een zoontje van 1. Ik moet blijven functioneren en dat wil ik ook. Ook voor mijn man. Ik vind het zo lastig om te beoordelen of het spul werkt. Soms voel ik me wat beter maar de angst voor de angst is op de achtergrond bijna altijd aanwezig. En dat beinvloedt toch je plezier. Terwijl het vaak wel lukt om de dingen te doen, al geeft het angst en spanning. Over 2 weken terug huisarts. Ophogen wellicht naar 30 mg. Heb ik paar jaar geleden ook gehad. Toen ben ik er weer bovenop gekomen, zoals altijd. Maar of dat nou door de AD kwam blijf ik lastig vinden. Het is voor mij niet ineens een wereld van verschil zoals ik van sommigen lees. Ik heb daarnaast nog oxazepam, hier neem ik er dagelijks 1 van 10 mg van in. Mag er 3. Ook dat vind ik niet enorm veel verlichting geven. Een vriendin herkende dit en is overgestapt naar Lorazepam. Iemand hier ervaring mee? Ik ben niet verslavingsgevoelig gelukkig, weet dat ik hier weer goed vanaf kom. Destijds heb ik ook geen problemen gehad met afbouwen Paroxetine. Rustig aan en geen vervelende verschijnselen gehad gelukkig. Ik hoop dat ik met opbouw nog wat meer effect ga merken. En de rest moet ik zelf doen (angsten aangaan!) I.c.m. opfrissertje bij de psycholoog. Maar het blijft een heel vervelende stoornis. Zou willen dat ik het nooit meer kreeg.
15-05-2018

Paroxetine (paroxetine)

Voor alle (extreme) hypochonders onder ons: Ik heb maanden het medicijn uitgesteld omdat ik zo bang was voor de bijwerkingen. Ik heb wel 100 x gegoogled en toch uiteindelijk de stap genomen om te beginnen. Dit is zo ontzettend meegevallen! Eerste paar dagen lichte hoofdpijn en wat meer zweethandjes en verwijde pupillen. Verder echt niet tot nauwelijks last gehad van bij[lees meer...]werkingen. Ik ben ook begonnen met een lage dosering. Ik had aangegeven dat ik extreem bang was om te beginnen dus ze zijn begonnen met een lage dosering zodat de bijwerkingen wat minder zou zijn en dat is het absoluut. Ik kan nu zeggen dat het echt zo ontzettend meevalt en dat ik dat mag schrijven! Aangezien ik de bijsluiter al 10x had gelezen, alle forums, alle nare horrorverhalen had ik al bedacht dat ik alles zou krijgen maar gelukkig niet. Ik voel mij iets beter nu(ben nog maar 2 weken bezig) dus ik schrijf nog graag hoe het verder loopt maar wees niet bang om te beginnen! Beging gewoon met een lage dosering!
13-04-2018

Paroxetine (paroxetine)

Aanvankelijk geleidelijke gewichtstoename, later ging dat veel sneller Gewichtstoename leidde tot fysieke problemen
30-03-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ik heb Paroxetine vanaf 2008 gebruikt na een ernstige depressie. Het heeft mij toen enorm geholpen. Ik ben er na 3 dagen al van opgeknapt. Hoe gek het ook klinkt na 3 dagen had het al een positieve effect op mij. Ik was namelijk zwaar depressief en heb een jaar gehuild. Door huilbuien kon ik niet meer normaal functioneren. Dankzij paroxetine kon ik weer opstaan uit bed en [lees meer...]werken. Ik vond het een hele leuke tijd met paroxetine. Maar 1 ding viel me op. Ik maakte me echt nergens meer zorgen over en lachte om alles wat ik hoorde of zag. Hier klopte iets niet van. Daarom ben ik naar de psychiater geweest die mij dit heeft voorgeschreven. Ik heb verteld dat ik er te blij van word wat soms niet klopt. Na een keer aangeven heeft hij niks voorgesteld. Na de tweede keer dat ik bij de psychiater ben geweest, na 4 jaar adviseerde hij mij om over te stappen op venlafaxine. Ik heb dit middel geprobeerd maar werd er erg ziek van. Teveel bijwerkingen. Spierverslapping, nog meer piekeren enz. Daarom ben ik op advies weer overgegaan op Nortrilen, en daarna op Tryptizol, zonder af te wachten dat het aan slaat ben ik steeds op advies geswitcht van medicijnen waardoor ik helemaal geestelijk en lichamelijk in de war was geraakt. Ik was oververmoeid (deed ondertussen helemaal niks om het echte probleem op te lossen). Ik zocht steeds hulp bij medicijnen. Uiteindelijk heb ik per ongeluk een verkeerde pil gekregen van de psychiater die mij een psychose heeft bezorgd. Daarna heb ik enorm veel slaappillen geslikt om zo een einde aan mijn leven te maken want ik kon zo niet meer leven. Ik was mezelf zat en mijn omgeving ook. Ik heb besloten om geen pillen meer te slikken. Ik ben nu een jaar clean. Het valt niet mee. Ik voel me echt heel erg depri nog. Het is meer overleven dan leven. Ik probeer dmv vitamines zoals omega, magnesium, kurkuma, ginseng, een beetje mijn serotonin gehalte te verbeteren zodat ik me toch iets beter kan voelen. Hopelijk komt er een dag wanneer dat ik weer kan leven. Paroxetine was echt een redmiddel tijdens een zware depressie maar het stoppen ervan is echt veel te zwaar en nergens werd mij hulp gegeven. Nergens ben ik geholpen aan de gevolgen van stoppen met deze pillen. Er is echt een serieuze begeleiding nodig bij het stoppen. Daarnaast zijn pillen wel makkelijk om in te nemen maar als je er mee wilt stoppen is het verstandig om een vloeibare versie er van te kopen om zo af te bouwen want dit is nodig om afkickverschijnselen min mogelijk te houden. Ik raad iedereen aan om eerst het probleem aan te pakken als dat mogelijk is en niet steeds hulp zoeken bij pillen. Pillen lossen het probleem niet om. Je zorgt ervoor dat je het probleem minder ervaart maar het probleem is er nog. Zodra je stopt met het inname zullen die problemen 10 keer hard terugkomen. Daarom is het beter om te stoppen met pillen en goed te eten en te sporten om zo je leven op orde te stellen.
24-03-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Naast borderline ook agorafobie gediagnostiseerd. Slikte eerder ook Olanzapine; ben ik vorig jaar mee gestopt. Daarna in stappen van 1ml(2mg) per maand of langer van 15ml naar 8ml gegaan. Wegens een hoop sociale onrust(renovatieproject) half jaar gestopt met afbouwen. Nu weer 2 stapjes gemaakt naar 6ml. Heb voor het eerst het gevoel dat het zwaarder ging. Vooral stap naar [lees meer...]6ml was iets te groot. Begin na 3 weken weer iets rustiger geworden maar doe geen stap terug. Ga over een tijdje weer verder met stapjes van 0.5ml in 2 maanden; misschien langer. Ik adviseer iedereen die dit middel al lang slikt alle tijd te nemen voor afbouw. Slik al 20 jaar maar was tot een paar jaar geleden nog steeds vaak depressief. Toen de oorzaken van mijn depressies verdwenen waren knapte ik op. Mijn inzien dus niet van de medicatie. Ben al 3 jaar niet meer depressief en hoop dat ik er helemaal van af kom.
22-03-2018

Paniekaanvallen

Na lang binnenzitten na operatie veel angsten om buiten te komen. Op weg naar psychose. Heeft me op de ergste moment er zeker door geholpen. Alleen vond ik de bijwerkingen die optraden wanneer ik wou stoppen of afbouwen zeer beangstigend. Heeft toch tweejaar geduurd voor ik er volledig mee kon stoppen.
14-03-2018

Paroxetine (paroxetine)

Geen diepe dalen meer. Je wordt wel wat vlak wat emoties betreft.
24-02-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ik heb veel meegemaakt in mijn leven, maar ik dacht dat ik alles wel aankon. Tot ik op 44-jarige leeftijd angstgevoelens kreeg en het idee had dat ik de controle over mezelf begon te verliezen. De huisarts schreef me seroxat (nu paroxetine) voor, 20 mg. Na 2 weken werden de angstgevoelens ineens veel erger, maar na een paar dagen voelde ik me een stuk beter en weer gel[lees meer...]ukkiger zoals voorheen. Daarnaast trek ik me minder aan van de kritiek van anderen en voel me bevrijder. Ik kreeg meer zelfvertrouwen en heb zaken aangepakt - met succes- wat ik voordien niet gedurfd zou hebben. Daardoor heb ik mij beter kunnen ontwikkelen en sta nu positief midden in het leven. Ik blijf daarom paroxetine gebruiken en ga de gok niet aan om hiermee te stoppen. De een heeft een tabletje voor suikerziekte; een ander voor hoge bloeddruk. Dus als dit tabletje mijn serotonine in evenwicht brengt en daardoor mijn leven, dan heb ik hier geen probleem mee.
19-02-2018

Paroxetine (paroxetine)

Het zal voor veel mensen prima werken, echter voor mij was het een horror medicijn. De bijwerking bezorgde mij ernstige bijwerkingen, die zeer angstig waren.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum