Paroxetine

paroxetine

Obsessieve-compulsieve stoornis (9 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)

Paroxetin

Arjen Walstra (26-04-2013)

28-12-2017

Paroxetine (paroxetine)

Na heel veel overweging de laagste dosering van 10mg gaan gebruiken. Ik was bang om in een waas terecht te komen en dat ik mezelf niet zou zijn. Ik ben voor niets bang geweest, het is na 2 weken effectief en durf weer veel en maakt me minder angstig en gewoon wat beter in staat me minder druk te maken zonder dat het effect is dat niets me kan schelen (waar ik bang voor was[lees meer...]). Ik kan veel beter rationeel nadenken. Samen met een aantal keer coaching van plan om binnen een jaar af te bouwen
17-12-2017

Paroxetine (paroxetine)

Durf weer alleen te zijn Weer auto te rijden Geen paniek aanvallen meer alleen in een zeer stress volle situatie kan het gebeuren Zeer prettig in gebruik
10-12-2017

Paroxetine (paroxetine)

door het gebruik van anti depressie medicijn, Paroxetine minder 'down gevoel' de scherpe randjes gaan er vanaf :) Ik kan het iedereen aanraden je voelt je echt beter en misschien dan in combinatie met psycho therapie /gesprekken
05-12-2017

Paroxetine (paroxetine)

Na de geboorte van mijn dochter kreeg ik ontzettende paniekaanvallen (ook had ik last van dwanggedachten). Na een tijdje durfde ik bijna niks buitenshuis meer te ondernemen. Via de huisarts kwam ik bij een goede psycholoog terecht die me na overleg deze medicijnen adviseerde. De eerste week heb ik 's ochtends 10 mg geslikt en na die week 20 mg. Na 2 weken tijd kon ik m[lees meer...]erken dat ik rustiger in mijn hoofd werd en sliep ik beter. Ik heb de medicijnen ruim een jaar gebruikt en ben nu volledig afgebouwd (sinds 9 maanden) en het gaat prima. Ik ben er dus erg positief over.
28-11-2017

Droge mond
31-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Werd er een beter mens van, maar de libido bijwerking was me het niet waard.. hij kwam niet eens meer omhoog... echt heel apart. toen gestopt.
27-10-2017

26-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Gekregen tegen angststoornis, steeds hogere doseringen als het niet bleek te helpen. na lange tijd erachter gekomen dat de paniekaanvallen zowel met hoge of lage dosering hetzelfde zijn. Meerdere malen geprobeerd ermee te stoppen, maar de hevige ontwenningverschijnselen gooiden steeds roet in het eten.
26-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik ben aan het afbouwen sedert mei dit jaar omdat mijn nachtrust erg te leiden had van het restless leg syndroom en mijn gesnurk. Naar snurkpolie geweest. Boden mij lapmiddel aan. Weer medicijnen. Tegen de ziekte van Parkinson ditmaal. Niet genomen. Snurkbitje zou niet helpen. Nu ik flink op weg ben met afbouwen zijn de tremoren bijna weg en snurken wordt minder. Ik sli[lees meer...]kte pillen van 20 Mg. Elke week een stukje meer ervanaf geschraapt tot ik op de helft zat. Daarna suspensie Seroxat. Elke week een halve Mg minder. Nu zit ik op 4,5 Mg en ben sinds gisteren erg duizelig en misselijk. Ook diaree. Ben van plan 2 weken op deze hoeveelheid te blijven en de resterende 9 halve mg’en om de 2 weken te verlagen. Kijken of dat helpt
22-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik heb sinds een aantal jaar door traumatische ervaringen last van paniek- en angststoornissen. Diverse behandelingen gehad bij psychologen, waaronder ook EMDR-therapie en cognitieve gedragstherapie ondanks alles, bleef ik erg last van houden van de paniekaanvallen en angsten, zo erg dat ik alleen maar nog naar mijn werk en naar de supermarkt durfde maar verder dan dat dur[lees meer...]fde ik niet. Mijn wereld werd ontzettend klein, durfde verder nergens meer naar toe. Met de dokter en psycholoog tot het besluit gekomen om toch te starten met anti-depressiva. Ondanks dat ik er heel erg op tegen was en het niet aan durfde, omdat je altijd van die ontzettend negatieve en enge verhalen hoort over het gebruik van anti-depressiva. Maar ik ben blij dat ik er aan ben begonnen. Eerst gestart met 10 mg, had wel last dat mijn angsten in het begin werden versterkt, had veel last van hoofdpijn, misselijkheid en opvliegers. Na 3 weken voelde ik me beter en in de 4e week voelde ik me zo vrolijk, voelde ik me rustiger en kon ik me zoveel beter concentreren. Maar qua angsten en paniekaanvallen werd het nog niet echt minder, maar dat had de dokter ook al wel verwacht. Daarna opgebouwd naar 15 mg, maar voelde niet echt verandering met 10 mg. Sinds afgelopen donderdag ben ik gestart met 20 mg, heb nu wel iets of last van bijwerkingen, maar die zijn eigenlijk wel te verwaarlozen. Wil aan iedereen meegeven die bang is om te starten met anti-depressiva en net als ik heel bang was om daar aan te beginnen, maar het echt nodig heeft: Wees niet bang! Je wordt heel goed begeleid door de dokter en psycholoog en je voelt je echt niet raar of dat je gevoelens ontzettend worden afgevlakt. Ik voel me zelfs veel vrolijker na al die jaren zonder medicijnen. Succes allemaal!
12-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik gebruik dit middel tegen een angststoornis en heb tot 3 keer een poging gedaan om te stoppen, echter door de vele bijwerkingen en het terugkeren van mijn angststoornis ben ik steeds weer herstart. Ik slikte altijd 20 mg en heb het laatste jaar vanwege een lichte depressie 30 mg per dag geslikt, nu ben ik weer aan het afbouwen naar 20 mg. Dit gaat weer met de nodige bij[lees meer...]werkingen zoals tintelingen gepaard maar ik weet nu uit ervaring dat dit tijdelijk is (plm. 6 tot 12 weken). Ik blijf nu de rest van mijn leven op 20 mg, ik heb veel baat bij dit medicijn. Wel ben ik 10 kg zwaarder erdoor, maar liever dat dan de rest van mijn leven als een angstig vogeltje leven!
10-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Door kwijtraken van mijn werk en een al eerdere keer depressief geweest te zijn, kreeg ik tijdens mijn vakantie een hyperventilatieaanval. Ik zat op Rhodos en wilde eigenlijk direct naar huis. Dat kon natuurlijk niet en ben de rest van de vakantie op 3 valiums per dag doorgekomen. Toendertijd slikte ik, omdat ik al eerder 10 mg paroxetine per dag slikte en dag had afgebouw[lees meer...]d naar 2,5 mg per dag. Dus 2,5 mg paroxetine en dag is tijden goed gegaan. Het was een soort van ondersteunende dosis. Na het voorval tijdens de vakantie ging het niet goed met mij en ben met behulp van mijn psychiater weer gaan opbouwen tot 20 mg. Ik hield nog wat angst gevoelens en pijnpunten die mij toch ik de war brachten en kreeg nog lyrica voorgeschreven. Hiervan slik ik nog eens 225mg ‘s morgens en ‘s avonds en dat gaat samen redelijk goed. Ik hoop toch weer eens zover te komen om beide middelen weer af te bouwen. Ik ben ook 14 kg aangekomen en mijn libido is 0,0 niks. Maar het is kiezen of delen.
09-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Mijn eerste gebruik van paroxetine kenden geen problemen. Echter ik was cold turkey gestopt en na ongeveer 1 jaar ben ik het weer gaan gebruiken. daarna kreeg ik last van vlekken overal op mijn lichaam beginnend op de onderbenen en en onderarmen. Het smeren van diverse cortisonen zalfjes hielp niet en we hebben biopten laten nemen. Volgens Dermatoloog ging het om een pso[lees meer...]riasis soort. Ik ben toen overgestapt naar fluoxetine en voor mijn huid aandoening kreeg ik een prednison kuur... Dit hielp, sindsdien zijn de klachten niet terug gekomen. We weten dus niet of de huidaandoening ook echt door paroxetine werd veroorzaakt. Maar volgens Dermatoloog is het mogelijk dat lichaam na 1e gebruik en verkeerde afbouw anti-stoffen gaat aanmaken als reactie op nieuw gebruik.
06-10-2017

Postnatale depressie

Beste lotgenoten, In 2008 na een doodgeboorte halverwege zwangerschap en daaropvolgende post natale depressie aan paroxetine begonnen op aanraden huisarts. Heeft me destijds geholpen, maar had veel eerder moeten afbouwen toen klachten wegwaren. Begin dit jaar begonnen met afbouwen (zat dus 9 jaar op 20 mg per dag) van paroxetine. Zelf afgebouwd van 20-15-10mg in vier maan[lees meer...]den tijd. Ik had nog nooit van taperingstrips gehoord, dus vandaar deze manier. Had onttrekkingsverschijnselen die lastig waren, maar kon er redelijk mee omgaan. ‘Brain zaps’, spierpijnen, zwaar vermoeid, verminderde concentratie etc. Toen ik eenmaal bij de 10 mg was werd het moeilijker en ben ik me gaan verdiepen en vond ik de info over taperingstrips. Via mijn huisarts terecht gekomen bij Regenboogapotheek en begonnen met taperingstrips waarmee ik 2 mg per 28 dgn zou gaan afbouwen (dus 10-8-6-4-2-0). Het werd steeds zwaarder; veel afkickverschijnselen. Toch doorgaan, doorbijten….was immers nu al zover gekomen. Afgelopen augustus zat ik dan eindelijk op 2 mg, maar eigenlijk voelde ik me al weken slecht (diarree, raar slapen, pijn in lijf, totaal gebrek aan concentratie, wisselende stemmingen etc.). Op een gegeven moment was het zo erg dat ik strak stond van de angst en zelfs rare gedachten kreeg (“nee, ik wil niet van het balkon springen bijv.”). In paniek huisarts gebeld die concludeerde dat ik in een zware rebound zat en  voorstelde dat ik stabiliseerde op 2 mg….weer doorbijten…al zover gekomen immers. Ik heb me in die weken daarna af en aan heel slecht gevoeld, soms weer wat beter. Echter ging vorige week weer “het licht uit”….complete spanning, angst om alles te verliezen, gek te worden….de maat was vol….ik trok het niet meer. Via de huisartsenpost (het was een zondag) wat oxazepams gekregen. Volgende dag naar huisarts die voorstelde om weer terug te gaan naar 4 mg (zo nodig 6 mg), daar op te stabiliseren, dan over te gaan naar de vloeibare paroxetine, daar aan wennen (toch net iets andere samenstelling, kan weer effect op hebben) en dan nog langzamer per druppeltje gaan afbouwen. Heb me diezelfde dag op mijn werk ziek gemeld, wat niet echt makkelijk was omdat ik alleenstaande moeder ben met zzp-baan…dus niet werken is ook geen geld (heb helaas geen spaarpotje)….maar goed, ben iig blij dat er nu een plan is. Afgelopen dagen dus weer teruggegaan naar 4 mg en oxazepam om de dag door te komen, kan bijna nix, boodschappen doen en korte wandeling bos is het hoogst haalbare. Nog steeds angsten….heb het gevoel (wishfull thinking??) dat nu na 4/5 dagen de opgehoogde parox weer begint aan te slaan, doordat ik me af en toe weer een kwartiertje normaal voel. Die angstgevoelens zijn echt verschrikkelijk…al 3 kilo afgevallen in 4 dagen. Wie heeft dit ook meegemaakt? (dus vlak voor de “finish”crashen en weer omhoog moeten). Ik snak naar bemoedigende woorden en hoop zo dat ik op de goede weg ben. Ik wens iedereen alle kracht toe om ad-vrij te worden! vr gr Iris
05-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

ik gebruikte al bijna 2 jaar oxazepam voor angst en hyperventilatie, daarmee moest ik nooit aan beginnen. Zeer verslavend, ik wilde eerst geen antidepressiva gebruiken. Na 2 jaar werkte oxazepam bij mij niet meer, ik kreeg alles erger terug! Lag bijna 1 maand op de bank, wilde niks meer eten of iets doen, bijna. De hele dag hyperventileren ,was depressief geworden. Toen [lees meer...]ben ik begonnen met Paroxetine de eerste 2 weken kleine bijwerkingen gehad, want ik had heel langzaam opgebouwd, begon met een halve tablet 5 mg nu zit ik op de 20 mg per dag en dit is genoeg voor mij. Geloof me de bijwerkingen gaan snel over het is het waard want daarna ga je je beter voelen. Alles is gelukkig weg bij mij ik geniet weer van mijn leven. Ik ben de oxazepam aan het afbouwen gaat goed. Want de antidepressiva helpt beter.
03-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik heb maar liefst tien jaar last gehad van angsten, enkele maanden geleden kreeg ik dit in combinatie met paniekaanvallen. De maat was voor mij vol, ik kon geen dag meer aan. Als gevolg hiervan raakt ik meer en meer in een diep dal. Na enige tijd in een neerwaartse spiraal te zitten heb ik toch besloten om mijn huisarts hiervan op de hoogte te brengen. Hij nam mijn v[lees meer...]erhaal zeer ernstig en besloot om me te laten starten met paroxetine in een lage dosis mits begeleiding van een psycholoog. De eerste maal dat ik dit middel in nam was dit voor mij een zeer 'onaangename' ervaring, ik had last van hartkloppingen, duizeligheid en verwardheid. Maar het is het echt waard om door te bijten. Langzaamaan voelde ik me steeds beter en begon de donkere waas en de fysieke paniekreacties uit mijn lichaam weg te trekken. Nu zes weken later ben ik ontzettend blij dat ik ervoor heb gekozen om door te zetten. Je leest heel wat horror verhalen online over mensen die verslaafd raken en duizenden kilo's bijkomen. Bij mij is dit net het tegendeel, dankzij dit middel heb ik ook mijn emotionele eetbuien kunnen overwinnen en ben ik maar liefst 2,5 kg afgevallen zonder enige moeite. (Ik stond reeds op een perfect BMI dus het was niet zo dat ik overgewicht had) De verslaving op zich daar heb ik nog geen weet van, ik denk dat het hiervoor ook wel belangrijk is dat je met je psycholoog goed uitzoekt wat de oorzaak is van je angsten. Eens je hieraan kan werken aanvankelijk onder begeleiding van dit geneesmiddel denk ik wel dat alles goed komt. Ik ben absoluut niet pro psycho farmaco en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn aangezien ikzelf in de zorg aan slag ben. Maar ik kan wel zeggen dat de bergen soms zo groot kunnen worden dat het niet steeds eenvoudig is om dit enkel mits psychologische hulp te overwinnen. Ik wou dat er minder taboe rond het hele onderwerp lag, en dat mensen minder schaamte hadden omtrent het gebruik van therapie en zulke middelen. Dat had mij alvast heel erg geholpen. Binnen mijn kennissenkring zijn er wel personen die door dit geneesmiddel meerdere kilo's zijn aangekomen. Ik heb wel steeds een levensstijl gehad met voldoende beweging en gezonde voeding. Ik kan me wel voorstellen dat indien je je beter voelt in je vel en je je ook meer terug engageert voor sociale aangelegenheden dat je eenvoudiger bij kan komen. Ik denk wel dat dit terug te kaatsen is op het feit dat je dus meer eet en eventueel alcohol nuttigt dan voordien. Ik wens iedereen die dit leest en een moeilijk situatie doormaakt heel veel succes, ik kan enkel zeggen indien je voelt dat je het nodig hebt aarzel dan niet om er met iemand over te spreken. Indien ik had geweten dat ik me na een aantal weken terug zo positief kon voelen had ik het veel eerder geprobeerd. Ik heb wel mezelf voorgenomen dat het bij dit ene medicament blijft en dus niet voor extra ondersteuning ga. Dit om mezelf te behoeden voor eventuele afhankelijkheid voor meerdere medicamenteuze behandelingen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum