Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-11-2023 | Vrouw | 52
amitriptyline (10mg)
Ik slik het ook 19 mg in begin nu na 2 weken 25 mg merk al echt verschil alleen ze moeten wel aangeven dat je bij je tandarts speciale tandpasta kan regelen verder goed medicijn voel me al veel beter

23-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (10mg)
Ik ben een half jaar geleden met amitriptyline begonnen. Ik kreeg het in eerste instantie voorgeschreven voor spanningshoofdpijn. Maar aangezien het ook een antidepressivum is reageerde ik er heel slecht op in combinatie met de antidepressiva die ik al slikte. Na overleg met mn arts besloten om alleen nog maar amitriptyline te slikken en er ging echt een wereld voor me ope[lees meer...]n. Met m'n oude antidepressiva was ik in een korte tijd heel veel kilo's aangekomen en daar was ik echt ongelukkig door, ik was veel te zwaar en zat daardoor heel slecht in m'n vel. Toen ik alleen maar amytriptyline ging slikken vlogen de kilo's er van af. Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo maar voor mij werkte dat heel goed. Ik slik nu elke dag 10 mg voor het slapen en die lage dosering is voor mij prima. Ik slaap ook beter en m'n depressieve klachten zijn goed te handelen. Wel heb ik nog steeds altijd last van een hele droge mond en dat is soms wel vervelend. Is wel de enige bijwerking die gebleven is na de eerste paar weken. Mijn spanningshoofdpijn is ook een stuk beter te behappen, het haalt het niet helemaal weg. Maar waar ik eerst elke avond huilend op de bank zat van de pijn heb ik er nu alleen nog maar last van als ik te druk ben geweest. Al met al heeft het mijn kwaliteit van leven een heel stuk verbeterd!

10-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (25mg)
Na de bevalling, scheiding, verhuizing, het zorgen voor mijn zieke moeder... Ik viel in een zware depressie (wist niet dat het een depressie was) met veel zelfmoordgedachten over hoe de wereld beter zou zijn zonder mij en voelde me waardeloos. Ik had ook last van paniekaanvallen en veel angst. Ik heb citalopram geprobeerd, maar werkte niet voor mij, het maakte het alleen m[lees meer...]aar erger. De eerste 2-3 weken op 50 mg amitryptiline was ik een groente, was duizelig, erg traag, moe, kon niet nadenken en een hele zin zeggen, kon absoluut geen auto of fiets rijden. Na ongeveer 3 weken van de ene op de andere dag was het weg. Samen met mijn depressie. Mijn gedachten veranderden volledig en ik voelde dat het gewicht van mijn borst was afgenomen. Toen realiseerde ik me hoe slecht ik het vroeger deed. Ik heb mijn leven nu op de rails en samen met het creëren van een gezonde routine, eetgewoonten en beweging voel ik me weer een normale ik en kan ik weer levensvreugde vinden. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen. Sommige bijwerkingen bleven, namelijk af en toe duizeligheid en een droge mond, maar zeker de positieve effecten die het op mijn leven had waard. ////(Originele tekst: After giving birth,divorce, moving, taking care of my sick mum… I fell into heavy depression (didn’t know it was depression) with lots of suicidal thoughts as to how the world would be better without me and felt worthless. I also suffered from panic attacks and lots of anxiety. I tried citalopram but didn’t work for me, just made it all worse. The first 2-3 weeks on 50mg amitryptiline I was a vegetable, was dizzy, very slow, tired, couldn’t keep a thought and say a whole sentence, definitely couldn’t drive a car or a bike. After about 3 weeks from one day to another it was gone. Together with my depression. My thoughts completely changed and I could feel like the weight off my chest has lifted. It was then that I realised how badly I was doing before. I got my life on track now and together with creating a healthy routine, eating habits and exercise I feel like a normal me again and can find joy in life again. I think it it worth giving it a try. Some side effects remained nameli occassional dizziness and dry mouth but definitely worth the positive effects it had on my life. )

23-04-2022 | Vrouw | 34
amitriptyline (25mg)
200 mg.> depressie. Ik lees veel lage doseringen. Ik lees weinig over de hoogte van de bloedspiegels bij andere. Ik lees weinig over of de persoon gereguleerd of directe afgifte gebruikt. Hier mijn ervaring. Ik gebruik 200 mg voor depressie. Het gaat op geleide van bloedspiegel. Ze meten in bloed de hoeveelheid Amitriptylline Nortriptylline Som = alles opgete[lees meer...]ld. Voor mij gaf het werking vanaf 3 maanden op bloedspiegel soms 154. Ik heb vaak geprobeerd af te bouwen maar dit lukt niet ivm ernst ontwenningsverschijnselen. Ook via taperingsstrips geprobeerd, maar helaas ( per 1 mg per week). Ik gebruik het middel nu 10 jaar. Er bestaat gereguleerde afgifte en directe afgifte. Voorheen was fabrikant de lundbeck de enige met gereguleerde afgifte maar stopte met produceren. Ik kreeg toen directe afgifte en dit ging totaal mis. Geprobeerd alles in 1 inname. 2 inname tijdenm 3 inname tijden. Mis, opname. Toen ander middel ( ssri) werkte ook niet. Nu maakt de regenboogapotheek in bavel amitriptylline gereguleerde afgifte voor mij. Dit word opgestuurd en vergoed.

10-03-2022 | Vrouw | 54
amitriptyline (25mg)
De eerste week voelde ik mij gauw moe maar minder gestressed als ervoor..ging wel geleidelijk aan meer eten..tot dwang eten nu 3 weken later en 4 kg zwaarder. Moest de amitriptiline opbouwen tot 50mg savonds voor het slapen gaan en 50mg in de ochtend. 100 mg is ook erg veel..heb vroeger boulimia en anorexia gehad maar door eigen kracht genezen.Nu ik door deze medicatie wee[lees meer...]r in mijn oude eetpatroon val..gaat mijn depressie niet van over...raak er overstuur van dat ik MOET eten..ga de huisarts maar om hulp vragen de dosis te verlagen want ik wil niet nog een probleem erbij! Slapen doe ik nu prima!

17-02-2022 | Vrouw | 33
amitriptyline (25mg)
Ik zou de ene a.d afbouwen en deze krijgen 25mg. S avonds nemen want het werkt ook tegen slapeloosheid en zenuwpijn. Mijn psy en fysio noemde dit het medicijn. Fijn dacht ik, helaas. Heb de hele nacht niet geslapen. De volgende ochtend, ik voel mij verschrikkelijk. Misselijk, moe en een verschrikkelijk naar gevoel, voor mij zijn de bijwerkingen het niet waard. Kan v[lees meer...]andaag ook alleen maar huilen. Wat een troep, nooit meer!

11-09-2021 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Na een zware depressie met suidaliteit kreeg ik tijdens een opname dit middel voorgeschreven. Vooraf moest er een ecg gemaakt worden ivm evt hartklachten. Na een aantal weken werd het echt minder donker in mijn hoofd en verdwenen ook mijn suicidale gedachten en zag ik weer meer perspectief. Na een aantal maanden het middel geslikt te hebben kwam ik elke dag een beetje aa[lees meer...]n. Na 3 maanden was ik 12 kilo aangekomen. Dit kon ik niet accepteren hoe goed het middel ook werkte. In één keer gestopt. Twee weken vlogen mijn emoties en angst alle kanten op maar dat stabiliseerde daarna ook weer. Ik heb echt baat gehad bij het middel en als ik niet zo aan zou komen was ik er ook zeker verder mee gegaan.

11-09-2021 | Vrouw | 67
amitriptyline (25mg)
Heeft iemand ooit Amitriptyline HCI strides gekregen ipv een bekend merk voor ons herinneren ? Ik ervaar heel veel last van obstipatie en toch minder goed slapen en in de ochtend depressief ?

24-07-2021 | Vrouw | 55
amitriptyline (25mg)
Mijn merk staat er niet tussen: Expharma 25 mg. Heb in verleden meerdere soorten geprobeerd zonder succes. Met deze dosering binnen een week resultaat. Rust in mijn hoofd. Ietwat moe.

20-05-2021 | Vrouw | 58
amitriptyline (10mg)
Bij opbouw veel klachten gehad. Daarna stabilisatie. Wisseling van merk geeft veel problemen. Sandoz ging goed. Bb helemaal fout binnen een week. Suïcidaal. Meerdere verplichte merkwisselingen met slecht resultaat. Teva gaat redelijk. Ook die nu niet meer leverbaar. Nu moet ik naar de nortriptriptyline. ik ben er bang voor na zoveel teleurstellingen. Stoppen is gezien [lees meer...]de thuissituatie ook niet handig.

16-03-2021 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Door groot trauma ongeluk (op m'n 16de en ik was aanstormend zwem kampioen zou de hele wereld veroveren serieus) mijn leven kapot. Bleek daarna dat geestelijk niet in orde was. Ik werd erg depressief. Na veel opnames en 100 psychiaters bleek autisme ernstige vorm. Zelfs met zeer vaak ernstige psychoses. 1x van 3 jaar lang. Heb ik zelfs ECT voor gekregen 75 behande[lees meer...]lingen onder narcose. Hielp niets. Ook niet met depressie Maar met depressie wel aantoonbaar dat mijn serotonine zeer ernstig laag was. Ik heb zeker 25 middelen geprobeerd. Terwijl ik al die jaren van 16de tot nu 43 jaar, vrijwel altijd amitryptiline kreeg was zeer goed werkte... (alleen dosering was lastig had wel eens gewenning bleek uit alle bloedwaardes controle dat ik laag in de spiegel zat. Werd dan weer 25 verhoogd en weer en weer. Nu functioneer ondanks autisme en lichamelijk volledig in de prak en geestelijk psychoses dus haldol bijna altijd. Geen enkele andere antipsychotica werkte zelfs geen leponex.... Bleek op m'n 40ste(was 39 toen eindelijk autisme bleek te zijn en geen schizofrenie en geen borderline) ook niet gek te zijn..... Psychoses bij autisten reageren alleen maar op haldol! Daarbij dus al elk soort gehad maar haldol enige. Net als amitryptiline deed perfect. Maar al die fantastische psychiaters welke iedereen dacht "het wiel te hebben uitgevonden" ze moet dit soort hebben nee dat soort nee dit en dat.... Maar ik heb NOOIT over willen stappen naar iets anders dan amitryptiline want werkte perfect. Psychiaters vonden van niet. Zucht. Ik voel mezelf depressief of niet. Als ik zeg dat ik zeer tevreden ben met m'n anti depressiva dan is dat zo. En werkt het minder goed? Controleer m'n bloedspiegel even want dan zal daar aan liggen! En idd altijd. Soms medicijn van"deze is de perfecte(naam even kwijt, een nieuwe soort die hoog scoort(ja bij anderen, niet bij mij)... Nee ik wil graag mijn amitryptiline terug... Nee we doen andere... Duurt ff 3 tot 6 weken voor het werkt... Maar amitryptiline hoef ik maar 1 week te gebruiken en resultaten fantastisch. En ik zeg continu na elke maand Afwachten"werkt niet mag ik nu m'n amitryptiline terug? " Nee kan wel 3 mnd duren of soms wel 4 maanden voordat het werkt. Na 4 mnd niks dus dacht krijg ik m'n amitryptiline terug... Nee verhoging van dat nieuwe en moest ik wéér ff 4 mnd wachten. Zo depressief als wat. Wou niet opstaan niet douchen niks doen overdag dan koffie drinken en roken en met mijn ratjes spelen. Niets interesseerde al die jaren vooraf aan de amitryptiline en alle periodes dat ik verplicht omdat zij zo vonden(ze dus zelf commissie krijgen als ze desto meer patiënten aan dat middel krijgen, krijgen ze extra geld..... Heerlijk depressief die aandelen. Kommer en kwel voor mij. Psychiater weer paar duizend euro erbij en ik bezig met zelfmoord. Na lang gezeik altijd toch terug naar mijn fantastische amitryptiline. Tot op de dag van vandaag 30 jaar bijna aan dit middel. (heeft trouwens het merk OOK VAN INVLOED!) CENRAPHARM EN APOTEX PRIMA MAAR GEEN... EXTRACTUM PHARMA.... is waardeloos zwaaaaar depressief toen ik net 3 weken terug op dit Hongaarse amitryptiline van "extractumpharma" werd gezet want"er is even niks anders". Ik 2,5 week geslikt en oohhhh wat depressief. Helemaal doorgedraaid. Nu gelukkig sinds 3 dagen weer Centra FARM en ik ben na 3 x nemen al niet meer depressief. Enige andere wat ietsje werkte was anafranil. Maar verder niks van idioot seroquel en noem de troep maar op. Zeeeer tevreden over. Wordt er super suf van dus die 9 tabletten van 25 mg in 1x voor het slapen gaan innemen en NIET EEN ANDERE DAGDEEL EN NIET IN 2 GIFTES MAAR VÓÓR HET SLAPEN IN 1x DE 9 STUKS 225mg dus. Laat je niks wijs maken. Zij zijn zelf vast nog nooit depressief geweest die psychiaters. Anders lieten ze je niet lijden met depressie. Want dat is ECHT VRESELIJK OM DEORESSIEF TE ZIJN. En heb je dan een bijwerking? Anders dan moe zijn na innamen (daarom savonds!)... Ben je vergeten hoe vreselijk de tijd was dat je zwaar depressief was? Wil je die tijd terug gaan? Liever een bijwerking dan depressiviteit en heel de dag je bed niet uit komen? Als een middel niet aan slaat met 4 weken max! Ik vindt zelf met 1 of 2 weken moet je eenigzins al verschil merken. En werkt amitryptiline niet? Of niet genoeg? Laat je bloedspiegel even controleren. Dan heb je duidelijk of het niet werkt of te weinig in je bloed zit. Heel simpel. Ja 25 x ander middel net als antipsychotica..... 25x ofzo. Niets werkt bij mij. Geef het een kans van 3 weken. Merk je totaal niks? Okee doe wat anders maar begin en onderhoud dosering is altijd 150mg! Controleer dat goed. 150mg moet je krijgen. Niet genoegen nemen met"we proberen 75mg" Of "we zullen zien met 100mg". Start dan met 75mg en 2 weken later weer 75mg. Dan behoord te werken. En is de onderhoud dosering. Ik ben tig jaar aan gewend dus heb 3x 25 mg bij gekregen. Werd ik depressief? Even laten controleren de bloedspiegel. Aan de lage of te lage kant? Doe er wat bij! Sterkte met je depressie. Niet om door te komen. Ik weet het het is een hel. Actief gaan worden gezeur"je moet iets doen je doet niks...... " Nee vindt je het gek als je nauwelijks of geen serotonine in je spiegel in je bloed hebt... Dan kun je niks. En om DAN iets te ondernemen if hobby doen? No way. Krijg je aan die hobby een hekel. Doe lekker slapen ofzo bak koffie erbij koekje. Als je serotonine spiegel weer op pijl is kun je onmogelijk heel de dag in bed blijven liggen. Dat gaat niet omdat je je goed voelt en je energie hebt. Je wordt alleen naar als je niet naar je hoofd en lichaam luisterde. Maar schakel acuut echte hulp in als je deori bent. Iedereen vindt het onzin? Ik niet! Mijn gevoel en mijn kwaliteit van leven ligt nou eenmaal in de handen van de voorschrijven. Da's het ergste, Je mag niet zelf voorschrijven. En de psychiater vindt het vast niet erg genoeg. En"tja moet je mee om leren gaan! " Zwaarste onzin. Depressie is een gigantische belangrijke stof(serotonine) die je te kort komt. Een chemisch plaatje. Jij kunt niks aan doen. Hij of zij mag je alleen maar uit je vreselijke toestanden halen en MOET hij of zij doen met medicijnen. SEROTONINE! EEN PROBLEEM IN JE VERVOER AFGIFTE AAN RECEPTOREN. DIT IS ERNSTIG PROBLEEM. psychiaters houden denk ik van om de baas te zijn over andermans leven en gevoelens en jij moet Elje stap zetten die hij of zij wil. Ik vindt belachelijk. Hoe zo'n iemand jou leven mag beïnvloeden op bijna leven en dood. Ligt eraan hoe erg je depressie is. Ik ken genoeg die daardoor zelfmoord hebben gepleegd. Hou op.

23-11-2020 | Vrouw | 89
Depressiviteit
Gebruik het wel maar zie geen verbetering. Klachten komen voor uit maag-darm problemen en ernstige voedingsallergie. Sinds een jaar bij een orthomolec. therapeut die mij goed heeft behandeld met voedingssupplementen en omega 3 caps. Voor antidepressie stelt zij sero-plus voor maar moet die even bestuderen . Ik zal Amitriptyline laten staan.

23-05-2020 | Vrouw | 30
amitriptyline (10mg)
Gekregen om te slapen, eerst 10 mg en daarna 20. Hielp voor mij helaas niet voldoende. Ben overgestapt op escitalopram met bupropion in de ochtend. Mijn slaap is hiermee uiteindelijk verbeterd.

11-05-2019 | Vrouw | 76
amitriptyline (10mg)
Erge pijn in voet vooral kleine teen. Kan geen schoenen aan. Depressief doordat ik de hele winter en nu nog niet in staat ben om met schoenen te lopen. Door neuroloog amitriptyline voorgeschreven. Nu bijna 2 weken gebruikt voor het slapen, maar kan niet slapen , erg onrustig en ontstoken oog. Heb vorig jaar een staaroperatie gehad. Kan dat er mee te maken hebben.? Ik wor[lees meer...]d er angstig van

07-05-2019 | Vrouw | 51
amitriptyline (150mg)
Ik heb het opgebouwd met 12,5 Mg per 3 dag en. Ervaar wel bijwerkingen maar deze zijn acceptabel. Een droge mond werd na enige weken veel minder, haast niet meer aanwezig.

21-01-2018 | Vrouw | 54
Depressiviteit
Ben al jaren neerslachtig, ik noem het zelf nog geen depressie. En last van slapenloosheid. En chronische pijnen. Via de huisarts begonnen met 25mg per dag. Langzaam opbouwend naar 100mg per dag. In het begin merkte ik er weinig van ook niet van bijwerkingen. Het slapen en doorslapen gaat nu wel goed, ben daar zo blij mee. Helaas merk ik ook niet dat de pijn verminder[lees meer...]t. Wel de neerslachtigheid, ik zie het nu allemaal in een beter daglicht. Ben positiever gaan denken en heb weer zin om dingen te ondernemen. Vind het jammer dat ik hier niet eerder mee ben begonnen. Al vanaf mijn puberteit zeer neerslachtig/depressief. Het enige minpunt is dat ik last heb van droge slijmvliezen, dus heb ik last van een mond en keel, droge neus en ogen. Vooral mijn mond is zo vreselijk droog dat mijn tong aan mijn gehemelte plakt en dat ik 's nachts wakker word omdat ik zo een droge mond/keel heb dat ik bijna stik. Maar ja, ben al zo blij dat ik niet meer zo neerslachtig ben.