Seroquel

quetiapine

Psychose (57 meningen)
Schizofrenie (24 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (14 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)
Onrust (13 meningen)

Seroquel

Arjen Walstra (25-04-2013)

02-03-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik kom wat laat met mijn verhaal maar wil het nu toch kwijt omdat het nogal een heftige ervaring is geweest, en ik altijd met het idee heb gelopen om dit toch nog een keer te vertellen. Ik kreeg destijds dit middel van de psychiater voorgeschreven. Hij zei nog ga maar niet al die bijsluiters lezen, dit medicijn kan met een kleine hoeveelheid een gunstige werking hebben op[lees meer...] de depressie. Ik had nog geen ervaring met medicatie. Ik weet nog zeer goed wat er gebeurde op de dag dat ik de tablet Seroquel innam. Mijn hartslag ging plotseling enorm omhoog. Ten gevolge hiervan moest ik steeds blijven lopen. Ik liep te ijsberen in mijn woonkamer. Alles kwam plotseling in een versnelling,dusdanig dat het hele levenstempo om mij heen als zeer traag over kwam. Ik besloot naar buiten te gaan om daar verder te wandelen en besloot om dan maar wat boodschappen te halen. Onderweg snel wandelend naar de supermarkt bemerkte ik visueel iets heel raars. Het leek of de natuurlijke afstand tussen mijn ogen en de grond, al wandelend plotseling was gehalveerd. Met andere woorden alsof mijn ogen ter hoogte van de afstand van mijn navel naar de grond keken in plaats van mijn normale afstand van hoofd naar de grond. Een zeer bevreemdende ervaring. Ik heb wel eens ooit voor de grap de bril van een ander opgedaan en dan kun je ook van dat soort rare visuele effecten hebben. In de supermarkt bemerkte ik plotseling een ongekende grote honger. Ik had het gevoel alsof ik de hele supermarkt wel op kon eten zoveel trek had ik in een keer. Na het afrekenen bleef ik nog even staan lezen op de advertenties en flyers en aankondigingen die daar op de muur hingen. Er stond een heel verhaal op een A 4 getypt. Hier bemerkte ik dat ik in 1 oogopslag als zijnde een fotografische print de volledige tekst, zonder de afzonderlijke zinnen gelezen te hebben had gelezen en begrepen. Heel opmerkelijk was dat. Dat is handig dacht ik nog, wat een tijdsbesparing.Maar ook dat mijn besef van de dingen veel sneller was dan de mensen om mij heen. Ik liep naar huis met een heel rap tempo mijn snel kloppende hart stuwde mijn lichaam in een versneld lopen, ik kon gewoon niet meer anders dan snel lopen .Ik vond het al met al een zeer beangstigende ervaring met een impact op verschillende gebieden die ik nooit had verwacht en vroeg me af hoe lang dit zou duren voor het uitgewerkt was. Ik heb meteen besloten dat deze ene tablet Seroquel voor mij meteen de laatste was. Ik heb de boodschappen thuis neergezet en de resterende tabletten gepakt en ben er linea recta mee naar de apotheek gelopen en heb ze weer ingeleverd en gemeld dat wat er met mij gebeurde echt niet normaal was. En dat ik dit nooit meer wilde slikken. Er kwam die middag een vriendin op bezoek en ik heb haar hierover verteld, het ijsberen en het moeten lopen en de versnelde hartslag hebben nog uren geduurd. Af en toe komt deze ervaring weer bij me omhoog. Ik heb zelfs af en toe wel eens gegoogled om te kijken of er ook andere mensen dit soort bijwerkingen hadden meteen bij de eerste tablet. Ik kon eerlijk gezegd op dat moment amper geloven hoe het mogelijk was dat andere mensen nergens last van hadden. En bij mij een heel scala. Ik ben nog heel lang huiverig geweest voor allerlei medicijnen, omdat de angst behoorlijk was aangewakkerd . Dat 1 pilletje dit allemaal teweeg kon brengen, had ik nooit van te voren verwacht. Ik weet nu wel heel zeker dat mijn lichamelijk systeem zeer gevoelig is. En dat het ontzettend veel triggerde in mijn hersenen en lichaam. Ik heb anderhalf jaar later pas weer een ander medicijn aangedurfd. Dat was toen Citalopram voor de depressie. En ook voor dat medicijn zal ik nog een beoordeling geven op deze site. Er was destijds ook iemand in mijn therapiegroep voor wie seroquel een uitkomst was. Zij slikte het wegens Borderline. De precieze dosering weet ik niet meer, ik weet wel dat mijn psychiater had gezegd dat het een lage dosering was vandaar dat ik hier 50 mg heb ingevuld omdat je hier wel perse iets in moet vullen
19-02-2018

Psychose

Ben er deze week achtergekomen dat dit middel in Amerika allang uit de handel is gehaald. Het is zeer giftig en gevaarlijk voor nieren, schildklier en lever. Levensverwachting loopt terug met 30 (!) jaar. Omdat ik heel veel bijwerkingen kreeg, ben ik op internet gaan zoeken naar Seroquel XR en wat het voor schade aanbrengt. Ik heb al sinds 1981 last van psychoses (schizo-a[lees meer...]ffectieve stoornis), maar ook jarenlang tussentijds niet. Vorig jaar kreeg ik mijn 4e psychose (anderhalve maand lang). Ik overweeg over te stappen naar een anti-psychoticum uit de oudere lichting. Deze zijn bewezen veiliger te zijn. Bovendien is Seroquel XR minder werkend hoe langer je het gebruikt en beinvloedt het de werking van de hersenen waardoor er een grote afhankelijkheid aan het middel ontstaat.
15-02-2018

Paniekaanvallen

seroquel is mijn medicijn... ik heb nu 400mg sávond's maar heerlijk om op te slapen...
28-01-2018

Seroquel (quetiapine)

Eind 2014 kreeg ik Seroquel (Quetiapine) voorgeschreven door mijn psychiater. Hij schreef me Wellbutrin XR voor vanwege mijn ADD en mijn lusteloosheid. Omdat 1 van de bijwerkingen van Wellbutrin is dat je moeilijk kan slapen schreef hij voor dat mogelijke probleem dus ook meteen Seroquel voor. Hij legde uit dat ik het als off-label medicijn kreeg voorgeschreven omdat het [lees meer...]eigenlijk tegen psychoses is. Dat vond ik best wel heftig maar ik volgde zijn advies op en begon op dezelfde dag met zowel de Wellbutrin XR als de Seroquel, maar al lange tijd denk ik: 'had ik eerst maar even afgewacht hoe het zou gaan met het slapen.' Ik ben nu al heel lang totaal afhankelijk van de Seroquel, als ik het een keer te laat heb besteld bij de apotheek en ik een nacht zonder zit dan slaap ik gewoon niet, ik wordt wel heel moe en kan mijn ogen niet meer openhouden maar slapen lukt niet. Maar het ergste is nog wel het hongergevoel. Ik ben ook zo'n 25 kilo aangekomen. Het is wel eens voorgekomen dat ik naar bed ging zonder ook maar een beetje honger, ik mijn Seroquel (3 stuks inmiddels) innam en na een paar minuten begon de honger te komen. Het voelde als een snijdende honger, ik kon er niet van slapen. In het uur erna heb ik brood gegeten, een banaan, een kom brinta, nog meer brood, zelfs koekjes, you name it: wat ik ook at, de honger ging een minuut weg en kwam toen net zo hard weer terug. Op een gegeven moment dacht ik: mijn maag moet nu toch wel een keer volzitten? Dat zat ie waarschijnlijk ook wel, maar ik voelde nog steeds die vreselijke honger. Ik heb toen ook nog 2 hele grote bekers cup a soup gedronken: het voelde alsof je heel erg last heb van brandend maagzuur en dan een Rennie neemt, alsof je muts op je hoofd in brand staat en je met je hoofd in de sneeuw duikt. Eindelijk was het snijdende hongergevoel weg. Ik vroeg me af hoe vol mijn maag inmiddels wel niet zat. Want ik had vóór ik de tabletten had ingenomen nog helemaal geen honger. Maar ongeveer 20 minuten nadat de honger wegging kwam het langzaamaan weer terug, ik voelde het in een paar minuten weer opkomen tot het gevoel voordat ik zoveel ging eten. Ik wist niet meer wat ik moest. Lang verhaal kort: na nog meer eten bleef de honger eigenlijk weg, maar inmiddels was er zoveel tijd verstreken sinds ik de Seroquel had genomen dat ik niet meer in slaap kwam. Dus moest ik nóg meer slikken om te kunnen slapen. Nu is dit wel een extreem voorval maar dit is me echt wel een paar keer gebeurd. In 70% van de gevallen krijg ik wel honger wanneer ik de Seroquel inneem maar dan eet ik een boterham en misschien nog iets anders en dan is de honger over. Maar ook dat is natuurlijk heel vreemd. Achteraf had ik veel sneller aan de bel moeten trekken, maar ik was bang dat ik dan heel lang verschillende slaappillen moest proberen tot ik de goede had gevonden en dat terwijl ik helemaal geen slaappillen wil gebruiken. Wat ook optreedt is gewenning. Ik begon 3 jaar terug met 1 tablet van 25 mg en toen zakte ik gewoon helemaal in en kon de slaap niet meer tegenhouden. Inmiddels zit ik op 3 tabletten per nacht en ik wordt er nog steeds slaperig van, maar het is belangrijk dat als ik me slaperig begin te voelen dat ik ook meteen het licht uitdoe en mijn ogen dicht doe, want als ik dat niet doe en ik wacht te lang (een half uur) dan werken ze niet meer en kom ik niet meer in slaap. Dit soort taferelen zoals hierboven beschreven ben ik helemaal zat, ik lig liever af en toe een nacht wakker dan dat ik deze dingen moet blijven slikken om in slaap te vallen met als bonus de vreetkicks en de enorme gewichtstoename. Ik ben nu dus ook aan het afbouwen en het doel is om uiteindelijk helemaal te stoppen met dit medicijn.
06-01-2018

Seroquel (quetiapine)

ik kan het niet veel van meer herinneren ik was heel jong ik was op mijn 12 jaar opgenomen in de psygaterie ik was zeer agressief en depresief ik heb enorm veel stemmingwisseling en hegtenis stoornis ik heb de ziekte van borderline het is wel zeer effectief ik heb minder last van stemmingswisselingen MAAR HEEL MOE moe moe moe moe en zo kan het het blijven zeggen moe das h[lees meer...]et lastigste bijbewerking maar ik ben er ook enrom van bijgekomen 30 kilo
05-01-2018

Seroquel (quetiapine)

Een aantal maanden geleden ben ik wegens omstandigheden in een zware depressie gesukkeld waardoor ik naast heel donkere gedachten en angstgevoelens ook niet meer normaal kon slapen. Inslapen lukte meestal wel nog maar ik werd iedere nacht na een paar uur terug wakker en kon dan meestal niet meer in slaap raken waardoor ik doodmoe was tijdens de dag wat mijn depressie a[lees meer...]lleen nog maar erger maakte. Ik ben toen begonnen met het nemen van Seroxat voor de depressie en Trazolan om te kunnen slapen. Omdat de Trazolan niet genoeg werkte ben ik daarna op aangeven van een psychiater begonnen met het nemen van 25mg Seroquel voor het slapen gaan. Ik moet zeggen dat deze medicatie in mijn geval zeer goed werkt. Ik neem het zo'n anderhalf uur voor ik naar bed ga en het zorgt ervoor dat ik me rustig voel en moe word. Mijn slaap is aanzienlijk verbeterd; ik word nog wel eens wakker maar heb daarna geen moeite meer om terug in slaap te vallen. Ik slaap zonder probleem 8 tot 9 uur. Ik neem het middel niet elke nacht, alleen als ik het gevoel heb dat ik het nodig heb of als ik de volgende dag iets belangrijk moet doen waarvoor ik goed uitgerust wil zijn. Het is gelukkig niet zo dat ik op dagen dat ik het middel niet neem de hele nacht wakker lig. Ik kan dan wel slapen maar herval dan helaas in mijn slaapstoornis; wakker na een paar uur en meestal niet meer terug in slaap kunnen raken. Mijn bedoeling is om wanneer ik uit de depressie ben te stoppen met Seroquel en hopelijk terug normaal en natuurlijk te slapen. Ik ben wel wat verontrust over de vele negatieve dingen die ik lees over Seroquel, met name dat je er van bijkomt, dat je er diabetes van kan krijgen en dat het afgeraden wordt als slaapmiddel omdat er teveel risicovolle bijwerkingen zijn. Zelf ben ik er nog niet van bijgekomen, ik heb wel de gewoonte om mijn gewicht goed in de gaten te houden en ik let ook op wat ik eet. Moest ik merken dat ik er oncontroleerbaar van bijkwam zou ik een andere oplossing zoeken. Obees worden is voor mij niet aanvaardbaar en zou mij alleen nog maar depressiever maken denk ik.
05-12-2017

Bipolaire stoornis

In 2012 ben ik opgenomen geweest vanwege een Bipolaire & Borderline stoornis. Na een lang traject in mijn jeugd die nergens toe ging. Ik ben zo blij dat ik Seroquel 600 mg slik en 800 mg Lithium. Op school kon ik mij nooit concentreren en heb dus meerdere opleidingen niet afgemaakt. Gelukkig heb ik een super lieve verloofde die mij in dit hele proces gesteund heeft[lees meer...], ik ben zo super blij met hem. Was echt een verschrikkelijke periode. Nu ben ik weer begonnen met een opleiding die ik super leuk vind en ook zeker ga afmaken.(...). Dit zijn mijn bijwerkingen: Ik ben 30 kg aangekomen in 3 maanden tijd. ( Mocht helaas niet sporten als er minder dan 3 personen mee gingen in de kliniek ). Ik had met de pil een menstruatie stoornis dat is opgelost sinds ik weer een spiraaltje heb. Verder zijn er eigenlijk alleen maar positieve veranderingen: Ik kan me weer concentreren. Heb nauwelijks last van mijn stoornissen, ook door goede therapie. Ik heb mijn eigen leven weer onder controle. (Mij medicijn.nl : privé gegevens verwijderd)
12-11-2017

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Heel wat geprobeerd inmiddels zonder ook maar enig resultaat of effect. Extreem hoge dosis van diverse medicatie uitgetest en niets lijkt effect te hebben: Depakine 3000mg + Lamatrogine 100Mg. Oxazepam 400mg + slaap medicatie en allen geen enkel effect of ook maar een merkbaar iets. Eerste 50mg op de avond genomen en twee uur later van de wereld af. Slapen als een roo[lees meer...]sje mits ik ze tijdig inneem voordat ik over mijn slaap heen ga. Angst valt weg overdag en geen heftige dromen meer. Minder flashbacks aan de gebeurtenis en durf makkelijker de straat op. Zelfs invloed op mijn autisme en epilepsie. De bijwerkingen zijn voor mij vrij stevig zoals het niet meer kunnen verdragen van licht (met een zonnebril op in het donker tv kijken terwijl de achtergrond licht op minimaal staat) en na 16 uur een vreselijke afkick van de medicatie dat het uitwerkt (sterke angst en misselijk gevoel met lichte hyperventilatie). Na heel veel medicatie en andere (iligzle) stoffen te hebben geprobeerd ben ik behoorlijk onder de indruk van deze medicatie in positieve zin.
15-10-2017

Seroquel (quetiapine)

Zie deze site nu pas want is inmiddels 4 jaar geleden dat ik het gelukkig maar eenmalig hebt gebruikt, maar wou het toch even kwijt!! Was opgenomen wegens depressie door meerdere gebeurtenissen. Kon in de instelling niet goed slapen en hoorde van één medepatient dat ie van Seroquel naar de grond was gegaan tijdens het opstaan toen hij nog snel een slok water wou nemen voor[lees meer...] het slapen gaan. Dacht dat moet ik hebben, kan ik in ieder geval een nachtje doorslapen. Maar alhoewel ik drie maal minder woog dan die persoon die tegen de vlakte ging, werkte het bij mij totaal averechts. Stond te stuiteren leek wel of ik speed of xtc op had, want had in mijn jeugd dat wel eens gebruikt tijdens een party, al was dit wel al ruim 15 jaar later dat ik voor het laatst zoiets heb gebruikt. Ik zeg het is troep, maar kan u zeggen dat ik ook Lithium kreeg 1500mg en clomipramine 150mg en diverse pammetjes. Ik zeg u was moeilijk maar ben uit eigen beweging gestopt dit omdat ik er volgens sommige bij liep als een zombie en zelf ook gek werd van alle bijwerkingen en echt de hele dag door als een idioot aan het zweten was. Was totaal niet van de alternatieve geneeswijze en de oosterse therapien, maar kan u zeggen dit heeft mij er wel doorheen getrokken en loop nu alleen nog maar maandelijks bij een goede psycholoog die mij wat handvaten aanreikt als ik sommige dingen niet goed kan hendelen. Ja tuurlijk ieder voor zich maar voor mij nooit meer antidepressiva meer, alleen maar natuurlijke producten en mijn innerlijke energie opwekken. Bij dit heb ik het meeste baat gehad en heb ook het gevoel dat je erzelf aan moet werken, ook omdat medicijnen net als drugs en drank werkt en dit volgens mij totaal niet werkt bij je herstel maar dat je het juist onderdrukt.
12-10-2017

Stemmingswisselingen

ik gebruik t voor mn depressie stemmingwisseling. en t zijn goede doorslapers, ik gebruik voor slapen 4x 300mg langwerkende. ik gebruik ook temazepam 3x 20mg en diazepam 3x 10mg. ik slaap heel slecht, maar omdat ik mn rijbewijs terug krijg, ben ik aan t afbouwen. van seroquel krijg ik een droge mond en word dikker, eet meer.. dus dat moet stoppen.
08-09-2017

Psychose

Dit medicijn was een uitkomst, voor het eerst sinds maanden voelde ik me ontspannen, in het begin was het net of was ik aangeschoten maar dat was juist fijn. Dit gevoel ging binnen een week over, maar werking bleef wel het zelfde. Na inname kom ik helemaal tot rust in mijn hoofd, kan mijn angsten dan heel goed relativeren en ik slaap er goed op. Voor mij is dit echt een w[lees meer...]ondermiddel, ik weet wel van de bijwerkingen en de schade die het medicijn aanricht, maar dat neem ik maar voor lief. Ik VOEL me een stuk beter.
26-08-2017

Seroquel (quetiapine)

Dit middel heb ik gekregen om mijn hoofd kalm te krijgen voor het slapen. Dat doet het wel maar de bijwerkingen zijn heel naar. Al na een week begon ik snachts te eten omdat ik vreselijke trek kreeg. Ik wist in het begin niet dat dit een bijwerking is. Heb nu een nieuwe psychiater die erg geschrokken is van het feit dat het voorgeschreven is al slaapmiddel; daar is het nie[lees meer...]t voor bedoeld. Ik ben nu aan het afbouwen van 25 mg naar 12.5 en merk dat ik s ochtends fitter ben. Dat mensen meer dan 100mg slikken...verbijsterd. Hoe kun je overeind blijven? inmiddels slaap ik beter met 5mg melatonine. En dat is wèl een slaapmiddel. Ik ben blij dat ik er mee ga stoppen en hoop dat het me lukt de vele kilos eraf te krijgen. Ik was 40 kilo afgevallen maar dankzij dit middel waren die er zo weer aan!
13-08-2017

Schizoaffectieve stoornis

Dit middel werkt prima voor mij. Ik gebruik 3 keer op een dag, de snelwerkende variant met de volgende dosering: 2 keer 100mg en voor het slapen gaan 150mg. Samen met het middel sertraline 50mg heb ik mijn schizo affectieve stoornis goed onder controle. Mede dankzij deze medicatie heb ik de draad in me leven weer op weten te pakken. Let wel op: het gevoel van verzadiging k[lees meer...]an door het middel seroquel verminderen, waardoor je snel meer kan gaan eten. Ik adviseer iedereen dan ook voldoende te bewegen en gezond te eten.
12-08-2017

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Voor ik Solian nam gebruikte ik onder andere Seroquel. Seroquel maakte mij echter incontinent. Met Solian ben ik het beste af.
08-08-2017

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik neem dit medicijn al verschillende jaren. Het heeft mij zeer veel voordelen gegeven maar ook enkele nadelen. Ik ben zeer veel bijgekomen van dit geneesmiddel en ben er nu verslaafd aan. Ik heb over de jaren mijn dosis wel heel erg kunnen afbouwen, maar stoppen zit er voor mij niet in.
29-07-2017

Seroquel (quetiapine)

Vele middelen gebruikt, maar dit is het enige middel waar ik tevreden over ben. Ik gebruikte voor kort 25mg, maar dan piekte het middel het eerste uur waardoor ik redelijk last had van sedatie, niet handig met 2 kleintjes. Nu heb ik 50mg vertraagde afgifte. Ik kan het innemen en blijf fit, maar de hele gedachtenstroom in mijn hoofd kalmeert. Ik heb een ontwijkende persoo[lees meer...]nlijkheidsstoornis met een gegeneraliseerde angststoornis. Dit uit zich in depressies, piekeren, obsessief gedrag mbt voeding (bepaalde voedingstoffen niet willen/ kunnen eten). Dankzij de seroquel stopt het piekeren, waardoor de angst minder wordt. Ik kan hierdoor beter slapen, word fitter wakker en voel me energieker. Dit alles terwijl ik wel gewoon tot 2x in de nacht op kan staan om mijn zoon te voeden (kunstmatige voeding) in heldere geest. Het stoppen met seroquel vereist 3 nachten wakker liggen, maar het is dus echt te doen. Als je echt wilt stoppen (zoals ik tot 2x toe omdat ik zwanger wilde raken zonder het gebruik van medicatie) dan kan het. Bijwerkingen; droge mond na inname. Zakt na 4 uren ongeveer.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum