Colitis ulcerosa

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor colitis ulcerosa

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: colitis ulcerosa

05-04-2024 | Vrouw | 33

opgezette buik

Sinds een paar maanden gebruik ik deze zetpillen. Helaas door het niet leverbaar zijn van de 500 mg werden mijn klachten erger. Daarom nu overgestapt op 1G . Met deze medicatie kan ik goed leven en mijn werk doen. Wel heb ik meer last van een opgeblazen buik en wat vage klachten. Maar alles beter dan het alternatief, 14 keer naar het toilet. Ik ben er dus over te spreken. [lees meer...]Wie weet kan het ooit zonder

Mesalazine

10-03-2024 | Vrouw | 52
Colitis ulcerosa

spier- en gewrichtspijn vermoeidheid gevoelige gewrichten

De ontsteking is na enkele weken gebruik van 1x daags klysma rustig geworden. Na enkele maanden opleving en opnieuw klysma. Daarna overgegaan op pentasa granulaat mesalazine 4g van Ferring Pharmaceuticals. Dat ging goed, maar nog niet helemaal, daarom nog een aantal maanden verlengd. Dat gaat goed, maar ben best moe en klachten in spieren en gewrichten van armen.

Remicade

25-02-2024 | Vrouw | 36
Colitis ulcerosa

psoriasis slijm ophoesten hyperactiviteit ontstoken ogen gemakkelijk blauwe plekken krijgen

Sinds januaro 2019 de diagnose colitis Ulcerosa gekregen. Alle variaties medicatie gehad . In maart 2022 kreeg ik ( op eigen aandringen) infliximab toegediend.. het heeft tot mei 2023 goed gewerkt. Ik had ontzettend jeuk__) ik legde zelf wel de link naar infliximab, de rest natuurlijk niet.... dermatoloog gaf aan dat ik psoriasis had ontwikkeld... toen ben ik gestopt met[lees meer...] infuus...en de psoriasis is verdwenen, wauw!! .....nu geen medicatie, dat gaat met vallen en opstaan....maar ben nog meer met leefstijl/supplementen/ voeding aan de slag ..

21-02-2024 | Man | 32
Colitis ulcerosa

oorsuizen moeite met opstaan acne-achtige uitslag in één gebied moeilijk in slaap vallen hartkloppingen

In 2012 is coltis ulcerosa geconstateerd na een hevige darmontsteking. Uiteindelijk bij azathioprine en allopurinol terechtgekomen - wat goed hielp. In 2021 besloten de medicijnen af te bouwen, wegens 9 jaar geen klachten. Juni 2023 kwam het terug en kregen we het niet meer onder controle met de oude medicatie. Toen een lange rit van cortiment naar thiosix, naar prednison [lees meer...]en naar amgevita. Amgevita leek te werken, totdat ik gordelroos in het gezicht kreeg. Na 2 gordelroos vaccinaties overgegaan naar vedolizumab (entyvio). Bijna uit de opstartfase, maar nog steeds zien we iets van ontstekingswaarden. Daardoor is de frequentie van het infuus verhoogt van om de 4 weken naar om de 3 weken. Dit was 1 week geleden. Door het ophogen van de frequentie heb ik nu last van: hartkloppingen, moeite in slaap vallen, rode bultjes onder de ogen, moeite met opstaan en oorsuizen. Wanneer de klachten toenemen, merk ik het ook aan mijn gewrichten. Benieuwd of andere mensen ook last hebben van deze bijwerkingen.

Thiosix

11-12-2023 | Man | 25
tioguanine
Colitis ulcerosa
Ivm colitis dit medicijn voorgeschreven gekregen alvorens ik mercaptopurine/purinethol geprobeerd had. Zeer effectief medicijn waarbij ik gelukkig maar een lage dosering nodig heb. Ervaar weinig tot geen bijwerkingen, soms wat haaruitval. al met al tevreden over het middel.

Mesalazine

26-11-2023 | Man | 57
Colitis ulcerosa
Na circa 5 weken begon ik koorts (tot 41 graden) op te bouwen en ging mijn energie niveau achteruit. Na ruim een week werd bij mij erg hoge ontstekingswaarde en een lage bloeddruk vastgesteld. Uiteindelijk 4 dagen in ziekenhuis gelegen waar ik op allerlei zaken ben onderzocht. De internist en de DML arts konden zich niet voorstellen dat het een bijwerking zou kunnen zijn. [lees meer...]In al die onderzoeken is uiteindelijk niets gevonden. De periode in het ziekenhuis heb ik Mesalazine niet gehad. Toen ik weer thuis was, ben ik weer begonnen met mesalazine. Nog die zelfde dag was ik weer harstikke ziek. Conclusie, uiteindelijk ook van de internist, een bijwerking van mesalazine.

24-11-2023 | Vrouw | 40
Colitis ulcerosa
Ik heb meer dan een jaar enkel Colitofalk 3g genomen. Toen dat niet meer hielp kreeg ik Puri-nethol voorgeschreven. Dat was de hel. Ik was er zo ziek van dat ik het maar 6 weken heb uitgehouden. Nu met de Entyvio voel ik me veel beter. Heb wel last van vermoeidheid en wazig zicht en tintelingen in mijn gezicht. Ook wel spierspanning en gewrichtspijn. Zijn er nog mens[lees meer...]en met deze klachten?

03-11-2023 | Vrouw | 61
Colitis ulcerosa
Haarverlies sinds gebruik van stelara , maar geen darmontstekingen meer

Humira

16-10-2023 | Man | 39
adalimumab
Colitis ulcerosa
Reeds 3 jaar Colitis vastgesteld, en 6 jaar psoriasis. Eén van de 2 immuunziektes zorgde er voor dat ik zeer veel last had van mijn gewrichten. Ik moest dagelijks ontstekingsremmers nemen om geen zeer te hebben. Verder nam ik Colitofalk en Claversal suppo. Na overleg met mijn specialist begonnen me Humira. Eerst 4x normale dosis, 2 weken erna 2x normale dosis en nu 1 do[lees meer...]sis per 2 weken. Na 2 dagen waren mijn gewrichtspijnen verdwenen. Ik verminder mijn andere medicatie: geen ontstekkingsremmers meer, colitofalk ga ik binnenkort stoppen, wel dagelijk nog claversal suppo. Voorlopig geen opflakking meer van colitis en psoriasis lijkt ook te verminderen. Ik ben hoopvol en ben zeer enthousiast tot nu toe

11-10-2023 | Man | 77
Colitis ulcerosa
zeer tevreden met Pentasa, voor de rest geen bijwerkingen wat betreft het medicijn. zelden of nooit bloed in ontlasting, wel 1 of 2 keer per jaar wat pijn in vinger gewrichten wat slechts 1 dag duurt.

Humira

05-09-2023 | Vrouw | 26
adalimumab
Colitis ulcerosa
Niks hielp bij mij. Zelfs opgenomen geweest en stootkuur gehad die ze ook bij kanker gebruiken. Humira hielp/helpt. Erg blij mee maar de vermoeidheid die ik erdoor ervaar vind ik erg lastig. Savonds kan ik amper nog iets na werk. Ik gebruik het nu zo'n 3 jr en het is 3 jr hetzelfde. Slaap 9.5/10 u ermee terwijl ik vroeger 6/7/8 u sliep. Maar voordelen zijn zeker groter dan[lees meer...] de nadelen. Vind de spuit pijnlijk in te brengen omdat ik best gespierde benen heb maar in de buik durf ik niet. Mijn artsen zeggen dat moeheid niet door humira kan komen. Wat ik ook wel vervelend vind want ik weet het zeker van wel. Heb ook wel evht onderrugpijn, pas gekregen na 2 jr het medicijn te gebruiken, soms een hele gevoelige huid en soms uitslag rondom de prikplek. Maar nogmaals, veder een super medicijn.

Azathioprine

13-08-2023 | Vrouw | 17
azathioprine
Colitis ulcerosa
Ik ben met Azathioprine begonnen een half jaar nadat ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik had een half jaar Pentasa 2gr gebruikt maar dat werkte helemaal niet. Binnen een week merkte ik verschil, minder buikpijn en bloed in ontlasting was na een week volledig weg. Ik merkte snel dat ik er wel erg misselijk van werd. Na contact met mijn MLD-arts ben ik overgegaan op[lees meer...] Thiosix, deze was veel duurder en werd pas vergoed als ik 18 werd dus dat heeft nog een half jaar geduurd. Sindsdien is de misselijkheid grotendeels weg en blijven de ergere klachten vooral weg.

28-07-2023 | Man | 67
Colitis ulcerosa
ik weinig tot geen suikers , geen extra zout , geen melk en weinig vlees , veel vis uitkijken met chemische kruiden , liever biologisch, s avond neutrale muslie in het water zetten mrt stukjes vijg , abrikoos beetje lijnzaat stukje walnoot bv of cranberies , s ochtend deel appel erin met deel kiwi of perzik, geweldig houd de darmen in beweging.

22-05-2023 | Man | 82
Colitis ulcerosa
geen slechte ervaring,gebruikt Salofalk al10 jaar,wil er vanaf,na overleg MLD arts

Thiosix

19-05-2023 | Vrouw | 58
tioguanine
Colitis ulcerosa
Altijd azathioprine gebruikt en al jaren geen opvlamming gehad. Gezien mijn gewichtstoename (overgang) moest ik eigenlijk een hogere dosering Aza gebruiken maar dat zou dan weer slecht zijn voor mijn nierfunctie. Daarom besloot de MDLarts de overstap naar Thiosix. Sinds ik Thiosix gebruik heb ik pijn (brandende) in de maag. Ik heb nu naast de Thiosix ook een maagbeschermer[lees meer...]. Ik ben er helemaal niet blij mee. Van zelden last van maagzuur heb ik er nu dagelijks last van. Wie herkent dit probleem? Daar lees ik niets over. Ik moet nu altijd rennies bij mij hebben, dat helpt direct bij inname. Maar ik zou weer terug willen naar Aza.

24-04-2023 | Vrouw | 60
Colitis ulcerosa
Wat een ontzettend vervelende verpakking. Zonder schaar en twee goede handen niet zelfstandig uit de verpakking te halen

Flixabi

04-02-2023 | Vrouw | 35
Colitis ulcerosa
Wanneer prednison niet meer doet dat hij moet doen zijn we hier op uitgekomen. Neem de maandelijkse giften (lees infuus) erbij voor lief

14-12-2022 | Vrouw | 21
Colitis ulcerosa
De zetpillen helpen bij mijn klachten en daarom ben ik er tevreden over. Echter is er voor mij een duidelijke klacht en dat is de verpakking van de pillen. Iedere avond weer heb ik moeite met het open krijgen van de plastic verpakking. Het is de bedoeling dat je aan de uiteinden trekt om de pil er uit te krijgen, maar de helft van de tijd lukt dit niet. Ik moet met man en [lees meer...]macht aan het plastic trekken, het tussen mijn tanden zetten of kapot knippen om de pillen eruit te krijgen. Dit zorgt voor mij iedere dag voor veel frustratie. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat oudere mensen die deze medicijnen moeten gebruiken dit wel lukt. Hier had naar mijn mening dan ook beter over na gedacht moeten worden…

Prednison tabletten

11-08-2022 | Man | 22
prednison
Colitis ulcerosa
Hallo allemaal, Er is helaas bij mij Colitis Ulcerosa geconstateerd (6e week nu). Jammer genoeg heb ik het gevoel dat de artsen van het Dijklander ziekenhuis in Hoorn het niet echt serieus nemen. Toen ik was opgenomen was mijn onstekingswaarde 900. Afgelopen vrijdag was deze 3x verdubbeld naar 2712. Waarop de arts heel luchtig reageerde en pas een afspraak op 23 aug[lees meer...]ustus heeft gemaakt voor mij. Ik zit aan wat medicijnen maar dat wilt niet echt werken vind ik zelf. Graag kom ik in contact met iemand die deze ziekte ook heb om ervaring en tips uit te wisselen. Ik hoor graag van jullie!

20-07-2022 | Vrouw | 56
Colitis ulcerosa
Na eerst een jaar Humira gebruikt te hebben , gestopt door heel veel haarverlies Nu sinds enkele jaren alweer entyvio Snelle inloop tijd als het infuus geplaatst is , binnen een uurtje sta je weer buiten De bijwerkingen neem ik graag op de koop toe , medicatie zelf werkt perfect voor mij En wat ik heel belangrijk vind, is dat er geen haarverlies is Ik hoop dat he[lees meer...]t nog heel lang mag blijven werken bij mij

08-07-2022 | Vrouw | 51
Colitis ulcerosa
Met homeopathie en supplementen gaat het beter. Stress is de grootste boosdoener. Het lijkt wel of ik allergische reactie krijg van mezalazine, helse pijnen

17-05-2022 | Vrouw | 34
Colitis ulcerosa
6 maanden gebruikt en niet normaal hoe snel de haaruitval kwam en bleef totdat ik ermee stopte. Helaas koest ik stoppen omdat het niet voldoende werkte. De onstekingswaarde in de feaces bleef rond de 300. Nu over op humira Verder helemaal geen bijwerkingen, alleen die haaruitval is echt serieus.

13-05-2022 | Vrouw | 30
Colitis ulcerosa
Ik gebruik nu 2,5 jaar Entyvio tegen Colitis Ulcerosa. Geen enkel medicijn sloeg aan en zat in een flinke opvlamming. Dit medicijn heeft mij in volledige remissie gebracht al heel snel, en ben volledig klachtenvrij sindsdien. Wondermiddel voor mij! In het begin wat bijwerkingen maar eigenlijk nu amper tot geen meer. Ik krijg infuus 1 keer per 8 weken.

30-04-2022 | Man | 51
Colitis ulcerosa
Na wat zoeken met schuim en dosering lijkt 4gram dagelijks goed te werken. Mijn arts drong aan de pentasa minimaal een jaar te gebruiken om terug komen van colitis te voorkomen. (Terugkomen verhoogd het risico op darmkanker) Zo ver, zo goed, nul bloed maar 1 maal daags dunne ontlasting. ik ga nu proberen te stoppen. Sterkte allemaal .

Ferinject

17-04-2022 | Vrouw | 55
ferricarboxymaltose

Inflectra

05-01-2022 | Vrouw | 63
Goede ervaringen nu bijna 3 jaar

12-11-2021 | Man | 70
Colitis ulcerosa
Al heel veel jaar (plm 30 jaar) ben ik patient met Colitis Ulcerosa (Proctitis). Na vele verschillende medicijnen (klisma's, zetpillen en orale medicatie) te hebben gebruikt, toch weer een opvlamming in 2019. Na een infuus met Stelara meteen een goed resultaat. Nadien zelf injecties met Stelera nemen om de 8 weken. Krijg nu toch het idee dat het minder goed werkt dan voorh[lees meer...]een.

23-10-2021 | Vrouw | 41
Colitis ulcerosa
Ik gebruik dit medicijn nu een paar dagen maar hele slechte ervaring mee tot nu toe. Lastig in te brengen zetpil en ben sinds het gebruik ook duizelig. Apotheek heeft me zomaar weer ander soort gegeven ( ik had voorheen saloflak en die beviel stukken beter )

Mezavant

13-10-2021 | Man | 28
Colitis ulcerosa
Tijdens de diagnose colitus was het echt slecht met mij gesteld. Lang in het ziekenhuis, constant endoscopieën. Wilden constant een stoma plaatsen, dat wilde ik niet. Ze zeiden dat het echt niet snel goed ging komen. Toen ik aan mezavant begon, was het een wondermiddel. Ik heb letterlijk al jaren geen buikpijn, alleen diarree, maar dat kan ook door dieet te maken hebben. V[lees meer...]erder nooit problemen gehad, niks.

10-10-2021 | Vrouw | 47
Colitis ulcerosa
Sinds kort weer aan de medicatie voor colitus na het jarenlang zonder te hebben gekund. Werkt voor de diarree voortreffelijk maar heb wel last van buikpijn die anders aanvoelt. Ook krampen in mijn maag en vermoeidheid. Verder zeer vatbaar voor verkoudheidsvirussen wat in mijn werkt met kinderen niet erg handig is en nu ook duizelig zodra ik in beweging kom. Weet niet of [lees meer...]al door nadenken nadelen wel opwegen tegen de voordelen.