Manisch-depressieve stoornis

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Bipolaire stoornis (422)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor manisch-depressieve stoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: manisch-depressieve stoornis

Lexapro

08-02-2021 | Vrouw | 66
escitalopram
Manisch-depressieve stoornis
Heb lexapro gebruikt 20 mg. Het is een middel met weinig bijwerkingen slapeloosheid had ik hiervan. Deze antidepressiva slaap ik als een roos

Amitriptyline

08-02-2021 | Vrouw | 66
amitriptyline
Manisch-depressieve stoornis
Het helpt enigszins wel op depressie Maar vind de vermoeidheid vreselijk. Hoelang duurt dit nog. Ben het beu

Parnate

30-01-2021 | Vrouw | 55
tranylcypromine
Manisch-depressieve stoornis
de werking van de Parnate bleek erg goed, neer dan een jaar lang , toen wert het niet meer geleverd in Nederland en werd het tracydal. tracydal bleek al snel een averechts effect te hebben en mijn vrouw kreeg weer angsten en waan ideeën, ook kwam de drang tot zelf doodging erger terug dan dat zij voor het Gebruik van Parnate had, tracydal is gestopt maar zij kreeg niet de[lees meer...] Parnate terug en ook geen goede verdere Medicatie, door haar angsten verwarde zij mij steeds meer met waan beelden en personen uit haar slecht verleden, en verdraaide de dingen die zij zelf gedaan of gezegd had naar mij of anderen - Pernate STOPTE deze gevoelens en gedacht goed - tracydal heeft dit alleen maar weer meer verergerd - uit haar angsten is ZIJ van mij gescheiden, maar ik probeer haar nu nog steeds bij te staan soms hangt zij heel erg aan mij, maar de GGZ in Nederland laat dit feitelijk niet toe en drijft ons steeds meer uit elkaar en helpen haar zelf ook niet echt, - ik ben erg bang dat zij er binnen kort niet meer zal zijn....

Abilify

20-01-2021 | Vrouw | 50
aripiprazol
Manisch-depressieve stoornis
Het heeft me geholpen voor manische depressie neemt het piekeren weg en angst en kon me beter concentreren en huilen is gestopt voel me goed met abelify 5mg het beste medicijn tot hier toe.ben tevreden.

Quetiapine

26-09-2020 | Vrouw | 51
Manisch-depressieve stoornis
De medicijnen helpen mij wel mijn wisselende stemmingen te reguleren en ik kon sinds jaren weer goed slapen. Ik slikte jaren lang 600 mg, sinds dit jaar afgebouwd naar 100mg . Het grote nadeel is dat ik wel 30 kg ben aangekomen door de jaren heen. Daarnaast ben ik overdag niet vooruit te branden, ben erg moe en heb in de nacht onrustige benen. Nu wil ik graag ook sto[lees meer...]ppen met de laatste 100mg en hoop dat het afvallen makkelijker zal gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik besef dat het gezonde voeding en voldoende beweging natuurlijk van belang zijn. Maar hoe goed ik mijn best ook doen het lukt bijna niet om af te vallen.

Efexor

22-08-2020 | Vrouw | 38
Manisch-depressieve stoornis
Ik neem dit medicijn al bijna 18 jaar voor een genetische manische depressie en paniekaanvallen (sinds 5 jaar samen met Lambipol), het werkt, vaak afgebouwd en gestopt, maar na een maand of 2-3 ''clean'' val ik door dat genetisch aspect vanzelf terug in een depressie met ook paniekaanvallen en dan besef je pas wat dat medicijn precies doet als je weer beter bent. Het gebe[lees meer...]urd nog wel eens dat ik dipjes heb, maar dat zijn uurtjes, geen depressies meer zoals eerder en enkel bv bij een ingrijpende of emotionele gebeurtenis. In het begin bijwerkingen zoals droge mond, licht in het hoofd, zweten, minder snel orgasme, maar nu niks meer of toch niks erg, ik merk er niet echt iets van, mijn emoties komen nog sterk door. Ben amper 5kg aangekomen van deze dosis (75mg), maar blijf wel op mijn voeding letten zodat ik alleen die 5kg van Effexor bij heb en niet al te veel meer, cholesterol wordt ook beïnvloed. Ik kan mij voorstellen dat je veel aankomt als de dosis hoger is (al zijn er andere AD die dat veel meer hebben), heb ooit op 150mg geweest en toen was er 10kg bij, dus bij elke dosis hoger heb je telkens +/-5kg erbij. Nu, het belangrijkste is uit depressies te geraken, want die 'omvang' is veel groter 😉

Prozac

24-01-2020 | Vrouw | 61
fluoxetine
Manisch-depressieve stoornis
Ik ben 61 en loop eigenlijk al mijn hele leven te tobben met mijn gezondheid, als jonge meid was ik vaak heel depri, ben verslaafd geweest aan harddrugs en alcohol, ben er allang vanaf maar wil luchtiger leven. ik wil plezier hebben in mijn leven daarom slik ik prozac maar ben nu al een maand heel misselijk en eigenlijk vrag ik me af ofdat het over gaat wie kan me dat zegg[lees meer...]en?

Cymbalta

22-05-2019 | Vrouw | 54
duloxetine
Misselijk, braakneiging, hartkloppingen

Latuda

14-03-2019 | Vrouw | 38
lurasidon
Manisch-depressieve stoornis
Inmiddels 1 jaar in gebruik. Gekregen na gebruik van Olanzapine, waar ik in korte tijd erg veel aan kwam in gewicht. Na 2/1/2 jaar geschommeld te hebben tussen depressie en hypomanie, nu eindelijk een jaartje nagenoeg stabiel/rust.

Xeplion

28-02-2019 | Vrouw | 39
paliperidon
Manisch-depressieve stoornis
Ik gebruik dit middel nu 3 jaar in combinatie met lithium 800 mg. Ik ervaar psychisch heel goede resultaten ben stabiel en rustig wel wat afgevlakt. Lichamelijke bijwerkingen zijn niet leuk. Mentaal prima. Ik ervaar verlaagd libido verdubbeling bloedsuikers en cholestrol en ernstige psoriases maar dat kan ook bijwerking van lithium zijn. Slik nu veel medicatie lithium voor[lees meer...] psyche en xeplion injectie en medicatie tegen suikerziekte cholestrol en psoriases.

18-02-2019 | Vrouw | 31
Manisch-depressieve stoornis
Met dit medicijn heb ik gekregen omdat ik zeer depressief was en het leven niet meer zag zitten. Bang was voor alles en mezelf wegcijferde. Inmiddels slik ik dit middel al meer dan 10 jaar en ben nog steeds tevreden. Het middel heeft mij geholpen uit bed te gaan en de dag te ervaren. De scherpe kantjes zijn er vanaf.

Sarotex

03-01-2019 | Man | 69
amitriptyline
Manisch-depressieve stoornis
slikte eerst Sarotex 100mg, maar ging helaas uit de handel vandaar uit, naar Amitripteline werkte niet vlakte helemaal weg, kreeg ook stem in hoofd, mee afgebouwd en toem clomipranine ook opgebouwd werkte ook niet, en sinds 21 november 2018, venlafaxine 2xdaags 150mg ook dat helpt nog niet.

03-01-2019 | Man | 69
Manisch-depressieve stoornis
Zijn sinds 21 november 2018 bezig maar tot nog toe geen verbetering begonnen met 1x 37,5 mg per dag, na 2 dgn 2x perdag en zo opgebouwd naar nu 2x 150mg en nog geen verbetering helaas, ook Lorazepam 1 mg gekregen ook dat veroorzaakt niet veel goeds,hele dagen op de bank en een dronkenmans loop. Wie heeft hier nog meer last van?..

Lamotrigine

08-02-2018 | Vrouw | 46
lamotrigine
Manisch-depressieve stoornis
Eerst 15 jaar Lithium (Priadel) geslikt. Toen nog steeds erge last van depressies. Daarom overgestapt op Lamotrigine door de info op deze site. Veel minder depressief. Soms nog wel 2 à 3 dagen per maand. Maar niet meer zoals met Lithium weken achterheen. Meer energie. Enige nadeel is slapeloosheid. Hiervoor neem ik indien nodig oxazepam 10 mg of/en 2,5 mg Olanzapine (deze [lees meer...]laatste slaap ik ook goed van door. Dit ook om manie te voorkomen. Al met al ondanks slapeloosheid en soms chaotisch zeer blij met Lamotrigine. Depressief zijn is verschrikkelijk. Eerste paar weken last van hoofdpijn ging over bij mij. Let op juiste anticonceptie. Zie bijsluiter.

Citalopram

05-02-2018 | Vrouw | 38
citalopram
Manisch-depressieve stoornis
Al 20 jaar zoekende en al heel veel medicijnen geprobeerd. Dus ik was er een beetje bang voor, maar na 6-10 weken begon ik mezelf eindelijk beter te voelen. Ik wilde echt dood en kan nu weer normaal functioneren. Ben wel iets meer een zombi, kan niet goed nadenken, maar als je altijd last had van angsten en gedachtes is dat stiekem best een voordeel. Ik durf er nooit meer[lees meer...] mee te stoppen. Citalopram heeft mij in 2 jaar het meest gelukkig gemaakt!

Brintellix

20-01-2018 | Vrouw | 40
vortioxetine
Manisch-depressieve stoornis
Na vele antidepressiva te hebben geprobeerd die geen van allen deden wat ze moesten doen heeft mijn psychiater brintellix voorgesteld. Hij had hier met meerdere patiënten positieve ervaringen mee. Ik was zo depressief dat ik alles wel wilde proberen om mij beter te voelen. Ik ben begonnen met 10 mg was in het begin vooral na inname een beetje misselijk maar het was te verd[lees meer...]ragen. Helaas deed het weinig. Omdat ik niet weer een andere antidepressiva wilde proberen zijn we hem op gaan hogen tot 15 Mg ik begon mij iets beter te voelen maar toch was ik nog depressief en lusteloos en moest veel huilen. Nu slik ik 20 Mg en wat een verandering! Ik heb meer zin om dingen te ondernemen, depressieve gevoelens zijn heel erg afgenomen. Ik sla niet meer door in paniekgevoelens, kwaadheid of angsten en kan weer genieten. Ik ben er nog niet en slik de brintellix samen met stemmingsstabilisatoren maar het gaat elke dag een stukje beter. Ik heb alleen nog anderhalf uur na inname misselijkheid die ongeveer een uurtje duurt maar dat beem ik voor lief en daar is prima mee te leven. En ik kom moeilijker in slaap maar daar bestaan gelukkig pilletjes voor. Ik weet niet of dit het juiste medicijn voor de lange termijn is maar voor nu ben ik er heel tevreden mee, het doet tenminste iets! Overigens is bewezen dat brintellix pas vanaf 15 Mg echt zijn werk gaat doen.

Lithiumcarbonaat

06-12-2017 | Vrouw | 28
Manisch-depressieve stoornis
goede steun om wat evenwichtiger in het leven te staan.

Camcolit

07-08-2017 | Man | 53

Seresta

oxazepam
Manisch-depressieve stoornis
Het hielp bijna niet en de werking liep snel af.

Abilify

aripiprazol
Manisch-depressieve stoornis
Ik ben zeer stabiel sinds ik ingesteld ben op Abilify

Quetiapine

01-06-2017 | Man | 58
Manisch-depressieve stoornis
Werd mij aangeboden om rustig te blijven. De retard versie hielp wel om goed te slapen, inname 21.00u, maar zorgde ook voor veel sufheid overdag. Daarom overgestapt naar de kortwerkende versie, die 7 uur werkt.

28-09-2016 | Vrouw | 39
Manisch-depressieve stoornis
Sinds mijn 20ste weet ik dat ik bipolaire ben. Ik slik al 20 jaar lithum en ben een ruime tijd stabiel gebleven( ± 10 jaar) Mijn leven was ook aardig stabiel. Van lithum geen bijwerkingen. In 2012 kreeg ik helaas weer een manie. En ook in 2014, 2 manieën kort achter elkaar. Kwam door scheiding en verhuizing. Psq Zaandam vond dat lithium te weinig bescherming gaf en rade [lees meer...]mij aan om naast lihium depakine te slikken. Sinds november 2015 ben ik daar mee begonnen. Sindsdien heb ik last van moeheid, veel willen slapen en overdag ook daarvoor kiezen. Depressief/somber, woede aanvallen (zonder reden!) Gewichtstoename (8 kilo) door continue te willen eten en door de moeheid. Ik sporte altijd 3/4 keer in de week. Maar door hoe ik me voelde kon ik niets meer en wilde ik ook niet. Haaruitval (wat maar niet stopt) volg een cursus psycho-educatie en mijn leven is aardig stabiel aan het worden. Lees dat velen dezelfde bijwerkingen heeft. Wilde ook echt stoppen met medicatie. Maar gelukkig heb ik geleerd dat ik beter kan kiezen voor stabiliteit. En dat bijwerkingen erbij horen en ook na een tijdje verminderen. Ben nu een aantal maanden verder. Gelukkig heb ik veel minder last van de bijwerkingen en voel ik me een stuk gelukkiger. Ben er nog niet. maar heb weer vertrouwen erin dat ik weer de oude wordt. Ik denk dat het bij mij een combinatie van beide is geweest. Zowel een depressie als bijwerkingen. Ik kan het gewoon goed relativeren voor mezelf en geef alles de tijd. Sinds vorige week weer gesport en voel me een stuk beter daardoor. Wat kilo's kwijt raken is mijn volgende stap!! Want door afvallen wordt ik ook weer een stuk gelukkiger. En op die manier accepteer ik mijn ziekte en medicatie.

Wellbutrin XR

10-07-2016 | Man | 28
bupropion
Manisch-depressieve stoornis
Neem deze pil na reeds 5 jaar denk ik, Ben nog altijd soms depressief en suïcidal, heb een zware pschose had ongeveer 8 jaar geleden. Zo erg dat ik opgenomen moest worden, daar hebben ze mij verteld dat ik manisch-depressief ben. Een andere pscholoog heeft mij verteld dat ik dat niet ben... Ik weet het zelf niet. Heb daarna allessinds gelukkig geen pschose meer had! Mij[lees meer...]n leven is soms een echte strijd om positief te blijven. Nu als deze pil ervoor moet zorgen dat ik niet depressief moet zijn is dit niet gelukt. Ga niet zeggen dat ik super depri ben maar ben toch zeker down.

30-04-2016 | Man | 68
weet niet of het helpt

Seroquel

22-09-2015 | Vrouw | 40
Manisch-depressieve stoornis
Na 5 jaar verschillende AD te hebben geprobeerd, leek geen enkele variant iets voor me te doen. Gedurende mijn laatste depressie ging het echter zo slecht met mij, dat ik heb moeten starten met 50 mg Seroquel. Mijn eerste reacties: "Ik wil niet nog meer troep slikken, werkt immers toch niet en al die vreselijke bijwerkingen waarover ik lees. Weet je?.... Laat maar!" Welli[lees meer...]cht een herkenbare reactie. Weet alleen dat voor mij dit medicijn na 5 jaar experimenteren wel voor me werkt. Zit minder in mijn hoofd, minder paniek en sombere gedachten. Eigenlijk heel erg prettig. De negatieve bijwerkingen? In het begin veel hongergevoel, maar na twee weken was dit weg en ben amper aangekomen. Ik kan niet beloven dat dit middel voor jou gaat werken, en ja het chemische troep, maar voor mij werkt het op dit moment goed.

21-09-2015 | Vrouw | 60
Manisch-depressieve stoornis
Het medicijn Depakine Chrono 300 gebruik ik al trouw 10 jaar. Het is voor mij bedoeld om stemmingsstoringen tussen manische en depressieve perioden stabiel te houden. Ik gebruik tegen depressie ook nog Lamotregine en Clomepramine als anti-depressie-middel. Ik neig eerde naar de depressieve dan naar de manische kant. Het kan zijn dat ik als bijwerking van Depakine voortdu[lees meer...]rend schokjes in armen, handen en benen ervaar. Vooral in bed. Ook na inspanning kan ik bv niet netjes schrijven. Ik ben benieuwd of iemand naders dit ook heeft. Binnenkort ga ik naar een neuroloog voor dit probleem. Ik ervaar die schokjes als zeer vervelend.

Lexapro

17-07-2015 | Vrouw | 61
escitalopram
Manisch-depressieve stoornis
Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig

Priadel

31-05-2015 | Vrouw | 36

Bromazepam

30-04-2015 | Man | 36
bromazepam
Manisch-depressieve stoornis
Ik evolueerde van downers (lexotan/valium/...) en uppers (amfetamines), naar antidepressiva. Het middel werkt bij mij goed in het beheersen van lange periodes van depressie afgewisseld met manische periodes (met aggressie in beide periodes). Periodes van depressie werden gecombineerd met gebruik van kalmerende middelen/drugs/alcochol. Manische periodes werden versterkt[lees meer...] door stimulerende middelen. Ondanks tijdelijke terugvallen in middelengebruik heeft sipralexa me een stuk stabieler gemaakt. Periodes rangerend van low/high zijn nu neutraal/leefbaarder geworden. Bijwerkingen komen er bij mij enkel als ik het middel stop nemen. Dan wordt ik compleet energieloos na een 3-tal dagen. Bij mijn ex-vriendin waren de bijwerkingen echter erger dan dat ze ermee geholpen was.