Premenstrueel syndroom (PMS)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor premenstrueel syndroom (PMS)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: premenstrueel syndroom (PMS)

24-03-2024 | Man | 49
Premenstrueel syndroom (PMS)

borst voelt zwaar aan chronische vermoeidheid

Nooit meer deze pil. Ik stop na 8 dagen. Ben extreem moe, slaap 11 uur per dag en heb geen zin in sex. Wat een waardeloze pil is dit!

Depo-Provera '150' (prikpil)

21-03-2024 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal

bloedverlies

Mijn PMS is heel erg geweest voor circa 2/3 jaar. De mini pil geprobeerd maar hierdoor werd de menstruatie ook nog eens verschrikkelijk. Nu na zelf onderzoek te hebben gedaan besloten de prikpil te nemen. Iedereen was hier zo sceptisch over. Maar het heeft mij gered. Stabieler psychisch gezien, geen mood swings, geen eetbuiten. Veel vrolijker/positiever. Na 10 weken begi[lees meer...]n ik weer wat klachten te krijgen. De huisarts gevraagd of de interval korter kan.

15-03-2024 | Vrouw | 46
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik gebruik Zoely nu 3 jaar. Mijn zoektocht naar een beter leven duurde jaren daarvoor voor pms en pmdd klachten. Eerst 3 maanden een dagboek bijgehouden, hieruit goed af te lezen dat mijn klachten hormonale problemen waren. Het was duiddlijk Pmdd/pmss. Dus Zoely gaan proberen. Eerste 3 a 4 maanden hoofdpijn, veel huilen. Ik wilde stoppen, maar heb toch doorgezet, omd[lees meer...]at er ook momenten waren dat het beter ging Haaruitval, buikpijn, hooffpijn steken , sttemmingeisselingen, het verdween langzaam. Nu heb ik die klachten helemaal niet meer. Maar ik moet wel doorslikken, het voordeel daarvan is dat ik dus ook nniet meer ongesteld wordt. Wat een zegen is na jaren zoveel bloed verlies. Elke maand griep. Elke maand boos. Zoely heeft mijn leven verbeterd. Mijn relatie is nu stabiel, ik ben stabiel. Mijn kinderen hebben er een betere moeder door gekregen. Ik wil en kan niet meer zonder. Voor mij is Zoely mijn beste vriendin.

13-03-2024 | Vrouw | 42
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik neem deze pil nu 3 weken tegen heftige stemmingswisselingen door pms ( of pre-menopauze; ben 42) op aanraden gyneacoloog, na 13 jaar geen pil geslikt te hebben. Eerste week beetje dizzy geweest, maar qua stemming ben ik echt ontzettend tevreden! Beetje emo soms, maar niet meer dat opgefokte/gefrustreerde. Ik hoop dat het zo blijft, heerlijk!

Sertraline

02-03-2024 | Vrouw | 48
sertraline
Premenstrueel syndroom (PMS)

versuft steken in het hoofd buikklachten

Extreme pmdd, helpt enorm om stemming te stabiliseren. Zou willen dat ik dit jaren eerder had ontdekt. Wat was mijn leven dan eenvoudiger geweest! Ik neem hem in de avond en slaap hierdoor beter dus dat ik er wat suf van word werkt juist in mijn voordeel. Voor deze klachten zoek eens op H3 netwerk.

Fluvoxamine

23-02-2024 | Vrouw | 44
fluvoxamine
Premenstrueel syndroom (PMS)
Voornamelijk voor mijn pms. Sterke stemmingswisselingen 2 weken per maand. Eerst fluoxetine geprobeerd. Daar werd ik erg moe en vlak van. Nu fluvoxamine sinds 4 weken, en het is fantastisch voor mij. Het leven is lichter, luchtiger, relaties lopen soepeler en ik lach veel meer. Nu kan ik ook zien wat een struggle het was voor mij . Het zware denken en vooral zware voelen.[lees meer...] Ik ben heel gevoelig en alles kwam altijd heel heftig binnen. Nu is het leven makkelijker en fijner.

Zoladex

01-11-2023 | Vrouw | 43
gosereline
Premenstrueel syndroom (PMS)
Hallo, op 9 okt 2023 zoladex inspuiting gekregen . Ik ben 43 j en altijd last gehad van pms klachten . 2 weken in de maand liep ik goed. Ik mag geen hormonen nemen omdat ik een aangeboren vaataandoening heb en kans op trombose groot is . Dus enige oplossing is weghalen eierstokken . We zijn 3 weken verder en voel me echt ziek … grieperig gevoel … last in gewrichten … misse[lees meer...]lijk …. Veel slapen .. maar mentaal ben ik wel veel beter. De hormonale schommelingen zijn weg . Heeft iemand ook zulke bijwerkingen ? En hoelang gaan die nog duren ?

14-10-2023 | Vrouw | 47
Premenstrueel syndroom (PMS)
3 maanden geslikt, in het begin snel geïrriteerd dat ging later beter. Door deze pil veel minder zin om iets te ondernemen, me overal toe moeten zetten, terwijl ik dat normaal niet heb. Veel meer last van mijn gewrichtspijn. Had niet meer maar niet minder last van mijn migraines. Ben er mee gestopt, voel me niet prettig bij deze pil. Ga nu de zoelypil proberen

20-09-2023 | Man | 17
Al

Fluoxetine

18-09-2023 | Vrouw | 36
fluoxetine
Premenstrueel syndroom (PMS)
Vanaf ongeveer 24 jaar begon ik een patroon te herkennen in mijn menstruatiecyclus die paste bij PMS. Uitsluitend in de periode tussen eisprong en menstruatie had ik symptomen als: ineens doodmoe zijn, een opgejaagd gevoel, prikkelbaar/agressief, stemmingswisselingen en slecht slapen. Zodra de bloeding doorbrak klaarde de lucht weer op en voelde ik mij weer kalmer, vrolijk[lees meer...]er en energieker. In de loop van de jaren namen de symptomen in heftigheid toe en heb ik verschillende anticonceptiepillen geprobeerd. Deze hielpen niet en brachten mijn lijf vooral in verwarring. Het Mirena-spiraal voelde lichamelijk het beste en omdat ik er niet meer zoveel mee bezig wilde zijn, besloot ik op een bepaald moment dat ik dat ik met de PMS-klachten moest leren leven. Alles veranderde toen ik op mijn 30ste voor het eerst zwanger raakte. In de zwangerschap had ik geen PMS-symptomen. Sterker nog, ik voelde mij net zo prettig als in eerste helft van mijn menstruatiecyclus. Op dat moment was ik mij nog niet zo bewust van deze verandering, maar het ontbreken van de maandelijkse hormoonschommeling gaf heel veel rust. Ik genoot heel erg van mijn zwangerschap en de fijne veranderingen in mijn lichaam en mijn zin in het leven. Na de bevalling begon de ellende. De hormoonschommeling(en) tijdens en na de bevalling in combinatie met het moederschap, zorgde ervoor dat ik een jaar lang veel depressieve gevoelens heb gehad. Ondertussen keerde de menstruatiecyclus en bijbehorende hormonen weer terug. In deze periode ben ik erg in de war geweest. Ik voelde mij voornamelijk ontaard en eenzaam. Inmiddels had de huisarts op mijn verzoek weer een Mirena-spiraal geplaatst. Met het terugkomen van een menstruatiecyclus werden de PMS-klachten weer vaste prik en heviger dan ooit. Ik besloot voor een anticonceptiepil te gaan. Na twee maanden ben ik daarmee mee gestopt want de klachten namen niet af en ik voelde mij lichamelijk vreemd. De huisarts plaatste opnieuw een spiraal en de gynaecoloog kon verder niets voor mij doen. Weer besloot ik dat ik er mee moest leren leven. Tegen beter weten in zou ik heel goed op voeding en beweging gaat letten en aan mezelf werken. Ik was er inmiddels van overtuigd dat mijn hormonale gedrag nou eenmaal geen schoonheidsprijs verdiende en dat als ik maar hard genoeg aan mijzelf zou werken het vast wel beter worden. Vier en een half jaar later waren de PMS-klachten zo ontwrichtend aanwezig in mijn leven en dat van mijn gezin, dat ik besloot nog een bezoek aan de gynaecoloog te wagen. Dit keer heb ik mij goed voorbereid en ben ik het internet gaan afstruinen naar behandelmogelijkheden. Ik kwam uit bij antidepressiva. Niet iets waar ik enthousiast van werd, maar de onderzoeksresultaten die te vinden waren, waren positief. Ik wilde het een kans geven met de steun van mijn man die zei: “je kunt het proberen en stoppen kan altijd”. Met deze insteek ben ik naar de gynaecoloog gegaan en die wilde hierin mee gaan, maar adviseerde nog een anticonceptiepil te proberen die redelijk nieuw op de markt was: Qlaira. Op dag vier van de eerste strip werd ik wakker met een zwaar depressieve stemming. Een hele enge, bizarre ervaring - en ik was wel wat gewend. Dus terug naar de gynaecoloog die vervolgens Fluoxetine 20 mg in capsulevorm voorschreef, in te nemen in de luteale fase. Toen veranderde mijn leven. Op de eerste dag na mijn eisprong begon ik met het innemen van de Fluoxetine en het verschil was na een dag al te merken: in plaats van de gejaagdheid die deze fase altijd inluidde, was mijn hoofd rustig en had ik een rustig gevoel in mijn lijf. Het leek te mooi om waar te zijn maar nu, een half jaar later, ervaar ik het nog steeds zo. Het voelt alsof ik eindelijk mezelf kan zijn en niet maandelijks een strijd hoef aan te gaan die ik nooit kon winnen. Ik ben nu een vrouw met veel energie, meer geduld en een gezonde dosis stemmingswisselingen en iemand die zichzelf en de mensen om zich heen niet meer onnodig pijn doet. De schuldgevoelens die hand in hand gingen met de PMS zijn verdwenen. Waar ik eerst de controle verloor in de tweede helft van de menstruatiecyclus, ben ik nu deze periode in staat tot zelfreflectie, het voelen van emoties en het sturen en corrigeren van mijn gedrag. De verbinding tussen mijn hoofd en lichaam is nu de hele maand aanwezig in plaats van een halve maand. Structureel sporten en eten is nu een realiteit. Twee maanden na de start van het dagelijks 1 capsule Fluoxetine 20 mg luteaal innemen, ben ik op eigen initiatief overgestapt naar dagelijks 10 mg Fluoxetine (halve tablet 20 mg). Bijwerkingen als sufheid en diarree zijn daarmee verdwenen.

Citalopram

03-08-2023 | Vrouw | 32
citalopram
Premenstrueel syndroom (PMS)
Inmiddels een week geleden gestart met Citalopram 10 mg. Tweede avond ook weer 10mg en derde avond in overleg met huisartsenpost naar 2,5mg. Bijwerkingen vreselijk: hartstikke ziek (spugen, diarree, zweten) en mentaal van het padje af. Alleen maar paniekaanvallen. Zoveel angst. Na het derde pilletje gestopt. Inmiddels ongeveer 4 dagen geen AD meer gehad, maar systeem is no[lees meer...]g compleet van slag. Zoveel angst. Wordt onderdrukt met 5 oxazepam per dag, maar ben helemaal op. Tussen de oxazepams komt het weer op: huid staat in brand, paniek, drukkende pijn hoofd, elektrische schokken). Ik slaap al een week nauwelijks en de paniek is zo hoog. Paar keer contact gehad met huisarts maar die kunnen ook niet vertellen wanneer het uit het systeem is. Al dingen, vanaf huilend op de grond, geroepen dat ze maar me op moeten laten nemen in een instelling of iets dergelijks. Vorige week was ik nog zo'n ander persoon. Ik zal zo erg blij zijn als dit uit mijn systeem is, mja wanneer dat is weet ik nu niet :( Het is niet mijn bedoeling een horrorverhaal te vertellen voor mensen die twijfelen hiermee te beginnen. Als tip kan ik wel meegeven om dit onder goede begeleiding te doen, bijvoorbeeld bij een psychiater. Ikzelf was net voor het weekend gestart op aanraden huisarts (die voor 2 weken later wel alvast een e-consult hadden ingepland) en ik kon dat weekend dus niemand bereiken. Behalve 3x de huisartsenpost (wat ik normaal nooit zou doen/durven) Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad en hoelang duurde het bij jou voordat het weer normaal was?

10-07-2023 | Vrouw | 43
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb de minipil iets langer dan 1 maand gebruikt. De eerste paar weken ging goed. Ik ben met de minipil begonnen op de 3e dag van mijn menstruatie. In het begin had ik wat last van gevoelige borsten en slapen ging minder goed. Ik werd elke nacht een paar keer wakker. Na 3 weken gebruik kreeg ik wat voor mij voelde als een menstruatie. 10 dgn lang bloeden en krampen met l[lees meer...]age rugpijn. Ik begin nu ook te merken dat ik iets wisselvalliger aan het worden was qua emoties. Dit icm met het slechte slapen maakt het voor mij niet te doen. Ze zeggen dat je 3 mnd moet volhouden maar dit kan ik niet volhouden op deze manier. Ik ben ermee gestopt. Ik had het voor pms en laag progesteronwaarde.

YAZ 24+4

28-06-2023 | Vrouw | 45
ethinylestradiol / drospirenon
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na zoveel positieve ervaringen gelezen te hebben ben ik meteen nadat mijn spiraal eruit was begonnen aan deze pil. Na 3 weken ben ik veranderd van een sterke powervrouw naar een klein, miezerig hoopje vol angst en paniek! Ik wist niet wat mij overkwam! Durfde niet alleen te zijn, was de hele tijd angstig, was op een heel heel donker plek. Ik was klaar om uit het leven te [lees meer...]stappen (kon zelfs niet meer aan de gevolgen denken voor mijn 2 kinderen als ik eruit zou stappen) Huisarts raadde me aan om het nog 2 weken te slikken. Op aanraden van een vriendin ben ik meteen gestopt en 3 dagen later was de oude ik terug!! Sindsdien slik ik niets meer en is mijn pmdd veranderd in een minimale pms, waarbij ik even een dag humeurig ben. Na veel onderzoek slik ii nu foliumzuur, magnesium, b12 en teunisbloemolie. Maar dit middel is echt zoooo een troep!!!

Kyleena

30-05-2023 | Vrouw | 41
levonorgestrel
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had een cyclus van 21 dagen sinds mijn 12e. De menstruatie was zeer pijnlijk en bleek dat ik pms had. Gewone anticonceptiepil was bij mij. Niet mogelijk vanwege ernstige bijwerkingen zoals Tia. Eisprongen zijn bij mij het allerpijnlijkste. Dus Kyleena werd geadviseerd. Ik heb m 4 jaar lang gehad en ik moet zeggen dat ik heel erg blij was dat de pms klachten verdwenen v[lees meer...]oor 4 jaar lang. Alleen in die 4 jaar had k alsnog om de maand zoms eke maand alsnog dubbele eiaprong en pijn bij seks. Dus het moest het eruit. Nadat ie eruit is, is mijn cyclus veranderd van 21 naar 27 dagen en se menstruatie is minder pijnlijker. We zullen wel zien hoe het zal gaan.

Cipramil

11-05-2023 | Vrouw | 45
citalopram
Premenstrueel syndroom (PMS)
Tevreden over deze druppels. Ik wilde er niet aan, maar je 3 weken niet goed voelen in een maand, is geen leven. Ik slik dit tegen pms. Het enige is dat ik onrusiger slaap, maar msn dat dat nog verbeterd, ben pas 3 weken bezig. Ik zit nu op 6 druppels en dat is voor nu voldoende....ben een stuk gezelliger!

Microgynon '30'

20-04-2023 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / levonorgestrel
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na ongeveer anderhalve dag begon ik al hoofdpijn te krijgen. Iedere dag erger tot migraine aan toe. Ik stop er nu mee want middel is nog erger dan de kwaal. Ben er goed ziek van!

31-03-2023 | Vrouw | 45
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb deze pil voorgeschreven gekregen, omdat mijn gyneacoloog blijft vinden dat ik de pil moet slikken omdat op mijn leeftijd mijn klachten anders zouden verergeren. Ik heb daarnaast een milde vorm van het blaaspijnsyndroom en dat reageert ook op stemmingswisselingen. Ik ben geen voorstander van de pil, aangezien ik heftig reageer op hormonen, maar ik wilde het toch nog [lees meer...]1x proberen. Zonder pil zijn de pmd/pmdd-klachten namelijk ook geen pretje. De eerste week van de eerste strip kreeg ik acne naast mijn neus, voelde ik me extreem opgefokt en kreeg ik een erg zeurende lage buikpijn. De acne ging na ruim een week weg, ik werd ook iets minder opgefokt, maar de lage buikpijn bleef (ik dacht op een gegeven moment zelfs dat het een blaasontsteking was). Na de tweede placebo pil aan het einde van de strip verdween de buikpijn. 2 dagen na het starten van de tweede strip kwam de buikpijn helaas weer terug, inclusief de acne en het opgefokte gevoel. Ik zit echt totaal niet lekker in mijn vel, heb huilbuien, alles is me teveel en ik word om alles boos. Ik heb daarnaast geen zin om dingen te ondernemen. Er wordt gezegd dat je je lichaam 3 maanden moet laten wennen, ik hoop echter dag ik dit volhoud, want ik herken mezelf totaal niet meer.

YAZ 24+4

21-01-2023 | Vrouw | 36
ethinylestradiol / drospirenon
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik slik het nu een kleine week, voor mijn pms, maar ik ben er zo beroerd van. Misselijk, spierpijn, hoofdpijn, het totale ‘griep’ gevoel. Ga er ook meteen mee stoppen. Dan liever de pms klachten. Jammer wel, want had mijn hoop gevestigd op deze pil.

Utrogestan

18-01-2023 | Vrouw | 40
progesteron
Premenstrueel syndroom (PMS)
Week 3 en 4 van mijn cyclus voel ik mij depressief en kruip ik in mijn schulp. Door deze medicatie te nemen, blijf ik ondernemend en vrolijk. Blijf zin in het leven houden zoals ik in de eerste twee weken ook heb. Ik ben erg blij met deze medicatie. Ik word er slaperig van, maar dat vind ik juist heel fijn. Ik neem er twee 's avonds voor het slapen gaan en slaap deze twee[lees meer...] weken van mijn cyclus aanzienlijk beter.

Ethinylestradiol/Drospirenon

12-01-2023 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/drospirenon
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik gebruikte lange tijd al geen anticonceptie meer: de standaardpil en de nuvaring zorgden beide voor (mild) depressieve klachten en dus leefde ik al vijf jaar hormoonloos. Maar naarmate de jaren vorderden, merkte ik dat mijn cyclus mij steeds meer de baas werd: Steeds zo'n tien dagen voor mijn ongesteld kreeg ik enorm last van paniekaanvallen, huilbuien, boze gedachten, v[lees meer...]ermoeidheid, een extreem opgezette buik, concentratieproblemen, angstklachten, insomnia tot aan mijn ongesteldheid. Richting het einde werd ik iedere maand zelfs standaard ziek/grieperig voor een paar dagen. Ik constateerde dat ik eigenlijk maar max 2/3e van de maand oké voelde. Dus het werd weer tijd voor de pillenroulette. Ik kreeg de minipil (binnen 10 dagen gestopt want dat werd was de hel op aarde), de Zoely (hielp op zich maar vernietigde mijn libido) en de gynaecoloog wilde het eigenlijk al opgeven. Ik had van PMDD-lotgenoten gehoord dat de Yasmin mogelijk kan helpen, dus heb toen bij mijn gyn aangedrongen om die te proberen. Ik ben zo ontzettend blij dat ik die keuze heb gemaakt! Weg angstklachten, fysieke klachten, depressieve gevoelens. Ik ben volledig emotioneel stabiel, ik krijg drie keer zo veel gedaan op werk/sporten en ik heb ook veel minder last van een opgezette buik en slecht slapen. Hiernaast is mijn huid er ook op vooruitgegaan. Het enige minpuntje voor mij is dat ook bij deze pil mijn libido zakt. Op zich heb ik dat tot nu toe bij iedere pil gehad en valt de mate waarin mijn libido nu minder is geworden voor pilbegrip wel mee. Mijn kwaliteit van leven is ondanks deze klachten extreem toegenomen. Houd dus hoop en blijf verschillende pillen proberen, uiteindelijk zit er voor jou vast ook de juiste bij!

Sertraline

01-01-2023 | Vrouw | 40
sertraline
Premenstrueel syndroom (PMS)
Heb al lang allerlei vage klachten. Moe, vaak ziek, angstgevoelens en werd nu ook zeer prikkelbaar 3 weken van mijn cyclus. Het was haast niet te doen met mijzelf en mijn gezin. Ik was heel sceptisch over AD. Heb paroxetine ooit geslikt en daar werd ik alleen maar erg moe van. Ook nog citalopram maar daar werd ik onwel van. Na veel wikken en wegen toch begonnen met 25 mg.[lees meer...] Na een maand 50 mg en na 2 maand 75 mg. In het begin werd alles erger, prikkelbaarheid, angst. Ik had dat ook hier gelezen en kreeg van mn huisarts oxazepam 3x of een half tablet en dan was het goed op te vangen. Verder werd ik wat vergeetachtig en duf. Maar duf ben ik wel vaker. Na 6 weken op 50 mg voelde ik me echt ineens beter. De angst is weg, de prikkelbaarheid is een stuk minder, nog niet helemaal weg. Maar ik voel me ook weer gelukkig. Kan weer genieten van dingen en besef dat ik dit heel lang niet gehad heb. En ben heel dankbaar met dit medicijn. Hoop dat het goed blijft werken en anders probeer ik nog op te bouwen. Houd moed er zijn echt middelen die dus wel werken. Ik pieker ook minder en maak me minder druk om wat mensen van me vinden. In het begin nog last van maagpijn, dan nam ik 1 of 2 x per dag een pantazol. Nu niet meer nodig. Verder droge ogen.

Depo-Provera '150' (prikpil)

01-12-2022 | Vrouw | 30
medroxyprogesteron parenteraal
Premenstrueel syndroom (PMS)
Elke maand 2 weken voorafgaand aan menstruatie last van enorme angst, onwerkelijk gevoel, droge ogen, en 2 slechte nachten…pil en minipil geprobeerd, helaas. Nu na 2 jaar te zijn gestopt, toch weer aan de prikpil. En het gaat veel beter! 2 jaar geleden na stoppen extreem veel last van angsten, droge ogen en onwerkelijk gevoel. Lijkt er dus op dat ik niet zonder deze hoevee[lees meer...]lheid hormonen kan. Daarnaast werkt het goed voor mijn endometriose, welke ik in zo’n mate heb dat er een operatie volgt. Tevreden dus! Doe zelf geen advies, want het is zó persoonsafhankelijk!!

01-12-2022 | Vrouw | 29
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik ben 29 jaar oud en heb deze pil voorgeschreven gekregen omdat ik last heb van PMS. Ik voelde me vanaf het moment van de ovulatie tot aan de eerste dag van de ongesteldheid niet stabiel (chagrijnig, negatief en down) met daarbij krampen en extreem pijnlijke borsten. Zodra ik ongesteld werd voelde ik me weer mezelf en zo licht als een veertje. Ik dacht dat deze pil de op[lees meer...]lossing kon zijn, wat het enigszins ook misschien is maar toch ben ik niet tevreden. Hiervoor had ik een koperspiraal maar eruit laten halen omdat ik dacht dat de krampen hier aan verbonden zaten. Ik ben nu sinds twee maanden bezig met deze pil. Het enige positieve eraan is dat mijn krampen helemaal weg zijn en de pijnlijke borsten zijn verplaatst naar de eerste week of twee weken van de nieuwe cyclus. Wellicht zijn de krampen weg door het eruit halen van de spiraal. Qua invloed op mijn psyche doet deze pil niet veel goeds. Ik voel me veel down, paniekerig en op veel dagen heb ik nergens zin in en kan ik mijn emoties niet onder controle houden. Iedereen voelt zich wel eens down maar ik ben meer down en lusteloos dan ooit met deze pil. Verder heb ik last van extreme misselijkheid die echt uren aanhoud of soms bijna de hele dag en last van hoge ademhaling die dan gelukkig niet uitbreekt in hyperventilatie of een paniekaanval. In de bijsluiter staat dat deze symptomen normaal zijn in de eerste maanden maar als dit nog een maand zo blijft (3e maand) dan stop ik ermee. Qua huid/haar merk ik geen verschil.

Zoladex

20-11-2022 | Vrouw | 35
gosereline
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik loop al zeker 15 jaar met menstruatieklachten en elke keer als ik bij de huisarts kwam werd het af gedaan als dat hoort erbij. Uiteindelijk toch na veel zeuren doorgestuurd naar het ziekenhuis scan gemaakt en bleek het adenomyose te zijn…eindelijk een antwoord op jarenlang pijn doorbraakbloedingen en alle andere ellende (PMS)die erbij kwam kijken. Mijn gyneacoloog verte[lees meer...]lde dat hij even met een cameraatje wilde kijken waar de adenomyose precies zat maar kwam tot iedereen zijn verbazing niet of nauwelijks door mijn baarmoedermond…bleek daar dus ook een vernauwing te zitten waardoor mijn menstruatie alleen maar pijnlijker was, daaraan geopereerd en zou beter moeten worden! Maar dat was niet het geval, voor de adenomyose heb ik eerst lucrin gehad de eerste keer ben ik alleen maar ongesteld geweest en had veel hevige opvliegers de 2e en 3e keer kreeg ik op de plek van injectie een ontsteking dus ben daar mee moeten stoppen…nu de eerste injectie zoladex gehad en alleen nog maar ongesteld geweest…weet nu dus gewoon niet meer waar ik aan toe ben… binnenkort weer een gesprek met mijn gyneacoloog om te kijken of ik hier nog even mee door moet gaan of dat er nog andere opties zijn maar was volgens haar al ver door mijn oplossingen het enige wat er verder nog echt zou kunnen werken is het verwijderen van de baarmoeder maar daar wil ik het liefst nog zolang mogelijk mee wachten

Mirena

08-11-2022 | Vrouw | 38
levonorgestrel
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wil graag een positief verhaal delen over de Mirena. Een half jaar geleden heb ik mijn vorige mirena laten verwijderen (4 jaar gehad). Ik dacht er goed aan te doen zonder hormonale contraceptie te gaan leven, want we nemen in het algemeen aan dat hoe natuurlijker, hoe beter is. Ik had er hele hoge verwachtingen van. Maar, na een week of 6 zonder Mirena begon ik allerlei[lees meer...] klachten te krijgen: Gewichtstoename, extreme stuwing van de borsten, haaruitval en droge huid. Omdat ik al 3x eerder een mirena had gehad, wist ik niet dat ik me zo rot kon voelen zonder. Ik heb het tot 6 maanden later aangekeken maar de klachten bleven aanhouden en werden niet minder. Een huisarts bezoek verder viel het kwartje. Het was aannemelijk dat ik me met Mirena beter voel dan zonder, omdat de klachten die ik inmiddels had onder PMS geschaard kunnen worden. Ik vond dat eerst lastig te accepteren, want waarom zou mijn lichaam niet zonder kunstmatige hormonen kunnen? De natuur heeft het toch zo bedoeld? Mijn huisarts wees me erop dat de natuur niet heeft bedoeld dat wij inmiddels 80 of 100 jaar oud worden en dat veel moderne vrouwen pas op latere leeftijd kinderen krijgen of, zoals ik, vrijwillig kinderloos zijn. Sommige vrouwen voelen zich dus wél beter met hormonale contraceptie. Ik heb een maand geleden een nieuwe Mirena laten plaatsen. Dit keer door een gynaecoloog bij Bergman clinics. Ik zou aanraden als je de keus hebt, om dit ook te doen. Hoewel de plaatsing altijd een beetje vervelend is, was het een hele andere ervaring bij Bergman dan ik ooit bij een huisarts heb meegemaakt. Ook waren ze een stuk sneller klaar. Ik ben blij dat ik weer een Mirena heb. Na een maand voel ik me al beter dan ik het afgelopen jaar heb gedaan. Wel zal ik ervoor kiezen de Mirena al na 3 jaar te vervangen ipv 5 jaar. Ik heb nu meerdere keren gemerkt dat ik na 3 jaar Mirena, meer last krijg van pms achtige klachten. Dat wil ik de volgende keer voor zijn.

07-11-2022 | Vrouw | 29
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb al meerdere anticonceptie geprobeerd. De Diane pil, het spiraaltje, meerdere soorten pillen en de nuvaring. Sommige met redelijk succes andere waren vreselijk. Ik had vreselijke PMS klachten, zowel lichamelijk als mentaal. (Huilbuien, depressieve gevoelens, nachtzweten, pijn in de rug, zwellingen in mijn borsten, paniekklachten etc.) Zo ernstig dat het mij belem[lees meer...]merde in mijn leven. De dokter adviseerden de pil maar na eerdere ervaringen durfde ik niet. Via een forum veel positiefs gelezen over de Zoely. En met succes. Ik voel mij weer een veel normaler mens! Heb een beetje puistjes erdoor gekregen maar die neem ik voor lief.

Implanon (hormoonimplantaat)

04-11-2022 | Vrouw | 37
etonogestrel
Premenstrueel syndroom (PMS)
De eerste keer implanon was een droom. Drie jaar nergens last van. Toen ik na drie jaar weer seksueel actief werd, werd ik ook opeens continue ongesteld. Dus huisarts nieuwe implanon geplaatst. De bijwerkingen zijn dit keer niet gering. Ik ben continue ongesteld of heb last van (bruine of witte vloed). Mijn humeur is een ramp. Ik ben altijd prikkelbaar en boos. Ik heb met [lees meer...]de huisarts besloten hem deze maand te verwijderen als er geen verbetering optreedt en als ik deze meningen zo eens “scan” lijkt het erop dat het de eerste keer een gelukstreffer betrof. Ik neem voorlopig even geen hormonen meer om uit te zoeken hoe mijn lichaam reageert.

Implanon (hormoonimplantaat)

04-11-2022 | Vrouw | 37
etonogestrel
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na mijn ongeplande zwangerschap die door de artsen voordien meldden dat de kans op een zwangerschap, vrijwel nihil was na de bevalling (aug 2019) toch maar een staafje laten plaatsen. Niet dat ik een vaste partner had en/of seksueel actief was, maar vooral tegen de krampen en PMS. Ik ben drie jaar lang vergeten dat ongesteldheid überhaupt bestond. Ik heb tijdens die 3 jaar[lees meer...] misschien twee keer wat spotting gehad, maar ook gemoedstoestand etc, prima. Pas na 3 jaar na de geboorte van m’n zoontje (dus juni 2022), werd ik weer seksueel actief en opeens ongesteld? En ook echt twee weken op, twee weken af. Met de huisarts besproken en in juli 2022 nieuwe laten plaatsen. M’n leven staat volledig op z’n kop. Ik kan emoties nauwelijks in bedwang houden, veel boosheid, prikkelbaar, kan weinig hebben en continue net niet ongesteld of extreem ongesteld. Om de dag bijv bruine afscheiding. Of 10 dagen hevig bloeden. ZO raar dat de eerste zó anders heeft gewerkt. Ik heb tot dusver pas tot de tweede pagina gelezen en maar 1 soortgelijk geval tegengekomen. Zij schrijft overigens wel dat ze dit vaker heeft gehoord. Dat de eerste perfect werkt en de tweede een ramp is. Ik ga hem zsm laten verwijderen. Dit is voor mijzelf maar zeker voor mijn directe omgeving echt niet leuk meer. Zo jammer. Momenteel ben ik niet seksueel actief dus ik denk dat ik even niets ga gebruiken. Eens kijken wat m’n lichaam doet. Spiraal wil ik niet ivm de pijn en prikpil erg veel hormonen evenals de pil.. dus geen opties?

27-10-2022 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb deze pil 3 maanden geprobeerd, maar nu ga ik er toch mee stoppen. Ik heb altijd veel last van pms en sombere gevoelens voor de menstruatie dus ik wilde eigenlijk iets hebben waardoor mijn menstruatie weg zou blijven. Helaas is dat niet gelukt met deze pil. Ik begon deze pil te slikken begin augustus, ik merkte dat mijn humeur er niet beter op werd. Ik werd opvlieger[lees meer...]ig, emotioneel en erg moe. Tevens werd ik na 3 weken ongesteld en sindsdien heb ik bijna dagelijks bloedverlies gehad. Soms een paar dagen niet en dan weer paar weken achter elkaar ongesteld. Het is niet heel veel bloedverlies, maar wel constant. Aangezien je deze pil zeker 3 maanden moet slikken om het gewenste effect te krijgen dacht ik, ik zet toch door. Maar nu ik met de 4e strip ben begonnen voel ik me zo slecht dat ik er mee stop. Ik voel chagrijnig en heel erg down. Misschien dat het langer de tijd nodig heeft om goed te werken, maar ik zie dat echt niet meer zitten. Erg jammer want het was zo mooi geweest om niet meer / minder ongesteld te worden. Ik laat het nu even voor wat het is en ga over een tijdje wel weer op zoek naar een andere oplossing.

05-10-2022 | Vrouw | 33
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb verschillende anticonceptie middelen gebruikt. Sinds ik kinderen heb gekregen lijk ik erg gevoelens te zijn voor extra hormonen. Ik heb deze lichte pil gekregen vanwege extreme hoofdpijnen en veel bloedverlies tijdens menstruatie. Maar ik kreeg na een paar maanden steeds meer last van negatieve gevoelens. Het begon met paniekaanvallen gepaard met hartkloppingen. [lees meer...]Na een tijdje bij de praktijkondersteuning gelopen te hebben dacht ik... Er moet toch een reden zijn voor dit. Ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd positief en rustig. Heb ik iets meegemaakt wat stress geeft onlangs? Niet echt.. Toen begon ik wat te lezen over hormonen, vitamines etc. En ben ik gestopt met de pil. Het voelt in ieder geval als een enorme opluchting. Die paniekaanvallen zijn zo zwaar. En vervelend. Ik slik magnesium en b12 nu voor mijn stofwisseling en energie. Sport en let op mijn voeding. Hopelijk helpt het. Maar voor nu geen anticonceptie pil meer....