Fibromyalgie (57 meningen)
Hoofdpijn (32 meningen)
Spanningshoofdpijn (18 meningen)
Pijn (algemeen) (17 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Reuma (11 meningen)
Hernia (10 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (3 meningen)
Artrose van de wervelkolom (2 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

29-10-2020 | Vrouw | 29
amitriptyline (25mg)
Amitriptyline 25mg gekregen tegen slapeloosheid. Bij mij deed dit middel helemaal niks. Dag erna voelde ik me super depri en ben ik er meteen mee gestopt.

12-03-2020 | Vrouw | 84
amitriptyline (25mg)
THC vergroot de schadelijke bijwerkingen van Amitriptyline. Ben dus gestopt met dit medicijn en gebruik nu anderhalf uur voor het slapen gaan 3 druppels THC. Slaap als een roos, geen enkele bijwerking van THC.

28-02-2020 | Vrouw | 55
amitriptyline (10mg)
Ik heb dit medicijn gekregen voor zenuwpijn in linkerbeen. Bijkomend voordeel bleek al gauw dat ik er een stuk beter op slaap (misschien ook door de combinatie met pregabaline welke ik ook krijg voor de zenuwpijn). Ik slaap nu 8 van de 10 nachten goed tot zeer goed. Soms alleen moeite om in slaap te komen. 's nachts wakker liggen is er gelukkig ook niet meer bij. Belan[lees meer...]grijk is wel om te zorgen dat je geen stress hebt, daar helpt dit niet tegen. Kortom, dubbel voordeel voor mij met dit medicijn.

08-01-2019 | Vrouw | 47
amitriptyline (10mg)
Na jaren van stress en slapeloosheid Amitriptilyne voorgeschreven gekregen. Eerst 30 mg en dat hielp in het begin erg goed om de extreme stress en vermoeidheid weg te nemen. Na een jaar heb ik het langzaam afgebouwd naar 10 mg. Ik voel me rustiger en slaap goed. In de bijsluiter wordt aangegeven dat je het om 10 uur s avonds kunt innemen, ik doe dat liever rond 20:00 dan g[lees meer...]aan m'n ogen rond 11 echt dicht en slaap ik heerlijk. S morgens wakker worden is wel wat taai, maar zou het middel niet willen missen.

15-12-2018 | Vrouw | 20
amitriptyline (25mg)
Sinds ongeveer een jaar sliep ik heel slecht. Vaak maar een paar uur per nacht. Het verpestte echt mijn leven, ik werd er depressief van nooit meer energie te hebben om dingen te ondernemen. Sleepte mezelf de dag door. Heel veel dingen geprobeerd: wietolie, melatonine, aardingslaken, verzwaringsdeken, supplementen, mirtazapine, quetiapine, lorazepam, etc Hielp allemaal n[lees meer...]iet. Tot ik amitryptiline vond. Ik val weer gewoon in slaap, en als ik wakker word val ik ook snel weer terug in slaap. Wauw! Ik ben echt ontzettend blij en dankbaar dat ik dit middel heb gevonden. Ik heb weer energie om dingen te doen, kan me weer op dingen verheugen. Echt geen woorden voor hoe blij ik hiermee ben. Enige bijwerkingen die ik heb zijn iets meer eetlust en wat sneller moe, maar dit staat in geen verhouding met slecht slapen. Voor mij is het een wondermiddel, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Ik zou het zeker proberen! Ik zou alles proberen als je last hebt van slapeloosheid. Niet de moed opgeven in ieder geval, en doorgaan met dingen uitproberen. Ik had echt alle hoop eigenlijk al opgegeven, had al zo veel dingen geprobeerd. Tot ik hierop stuitte dus.

05-08-2018 | Vrouw | 58
amitriptyline (25mg)
Ik kampte sinds mijn 24ste met een fikse inslaapproblematiek. Ging gepaard met slechte kwaliteit van slaap áls ik sliep. En sowieso laat ritme. Van alles geprobeerd tot na 30 jaar (!) bleek dat amitryptiline in een dosering van 25 mg voldoende werkte. En dat doet het nog steeds. Desondanks bij werkstress niet afdoende, maar dat betekent: werkstress verlagen en niet de dose[lees meer...]ring ophogen. Andere leefstijl nastreven. Maw: medicatie is nooit het enige wat je moet doen. Je neerleggen bij bepaald type neurologie in je hoofd. Kwaliteit slaap is verbeterd, inslapen duurt nog steeds lang, maar de extremen zijn eraf. Wel moeite met opstaan. Kan ook aan bioritme liggen. Dit heb ik gelukkig met mijn werkgever bespreekbaar kunnen maken. Eén ander nadeel naast traag ontwaken (dat behapbaar maar onsmakelijk is): de droge mond. Vooral 's nachts en daar krijg ik dan wel eens op moment dat ik wakker word een beetje paniek van. Maar goed. Om die reden wilde ik kijken of ik inmiddels na vier jaar eens kon stoppen. Weekje gestopt, meer speeksel, maar waarschijnlijk 's nachts wat paniekeriger en onrustiger... Tja.

01-03-2016 | Vrouw | 46
amitriptyline (50mg)
Ik ben meer dan een half jaar geleden begonnen met Amitriptyline om te kunnen slapen, dit werkte in het begin erg goed, weinig last van bijwerkingen. Na een half jaar hielp het niet afdoende om nog goed te slapen en kreeg op advies van mijn huisarts een dubbele dosis, vervolgens was ik enkel nog doodmoe en ernstig depressief, kende mezelf niet meer terug en mijn ogen ginge[lees meer...]n met sprongen achteruit en raar genoeg ook iets vooruit. Waar ik eerst 20% minder zag, was dit nu plots verdwenen, blies ook helemaal op. Ik ben in twee stappen afgebouwd, eerst een tablet minder en daar na de andere. na anderhalve week, had ik de hele dag honger en kreeg ik een ernstige depressie aanval (ook hormonaal) zo erg dat ik me niet echt raad meer wist. Sliep vreselijk slecht, tot 4 uur max. dus een wrak overdag. vreselijk hoor als je geen idee meer hebt wat waar vandaan komt.

03-02-2016 | Vrouw | 42
amitriptyline (10mg)
na 7 jaar doorslaapproblemen, te licht slapen en na het wakker worden niet meer in slaap kunnen vallen, nu eindelijk met de dosis van 10 mg 7 van de 10 keer een prima nachtrust. Gestart met 5 mg, maar die werkte niet afdoende. Helaas overdag wel een heel slaperig gevoel. Ik twijfel of dit een bijwerking is of dat mijn lijf nu in de ruststand komt en gewoon nog veel meer wi[lees meer...]l slapen na jaren slaaptekort. Volgende week weer halveren en kijken of dit nu wel werkt en me er overdag wat fitter bij ga voelen. De standaard slaaptabletten deden nooit iets, ben blij met dit resultaat.

22-04-2015 | Vrouw | 38
amitriptyline (25mg)
Na verschillende middelen geprobeerd te hebben uitgekomen op dit middel, ben begonnen met 10mg en heb nu 25mg en moet zeggen eindelijk een middel wat mij door de hele nacht heen helpt, ben uitgerust, ja ok slaap wel iets langer maar dat geeft niet, geen enkele last van bijwerkingen, dus voor mij het perfecte middel. gr syl

14-04-2015 | Vrouw | 45
amitriptyline (10mg)
kreeg het medicijn omdat ik slecht tot niet meer kon slapen. met amitriptyline slaap ik beter, maar ben nog steeds moe en zeer zeker niet uitgerust. ik heb geen bijwerkingen die in de bijsluiter staan, doordat ik dit slik slaap ik gelukkig de nacht door en dat vind ik heel prettig.

16-03-2014 | Vrouw | 42
amitriptyline (20mg)
Ik loop al jaren te tobben met allerlei klachten, eigenlijk na de geboorte van mijn dochter zes jaar geleden. Het lijkt wel of na de zwangerschap mn hele systeem door elkaar is gegooid: menstruatieklachten, mag niet meer aan de pil omdat ik depressief wordt van de hormonen, mirena geprobeerd maar daar werd ik ook depressief van, prikkelbaardarmsyndroom, en zeer slecht slap[lees meer...]en. In eerste instantie alleen tijdens de week voor mijn menstruatie. Vanalles geprobeerd: Acupunctuur, hypnotherapie, enz enz. Slaappillen, melatonine, je kan t eigenlijk zo gek niet bedenken of ik heb t geprobeerd. Mijn gynaecoloog adviseerde al antidepressiva voor de pms, maar hallo, ik was toch niet depressief? Maar goed om een lang verhaal kort te maken: met al deze klachten en ook nog spanningen ivm een nieuwe baan, sliep ik nog maar een paar uur per nacht, wat er voor zorgde dat ik steeds slechter in mijn vel ging zitten, steeds meer slaappillen ging slikken, steeds wanhopiger op zoek gaan naar therapieen die werken enz. Uiteindelijk na veel nachtelijk speurwerk op internet besloten amitryptiline te gaan slikken, met veel weerstand want ik wilde niet aan de pillen!! Ik begon met 10 mg, last van wat bijwerkingen de eerste weken, vooral nachtzweten en droge mond, weinig effect, verhoogd naar 20 en ik durf nu na zo'n week of zes te zeggen dat ik weer stukke beter slaap (nog niet super maar wel echt veeeeel beter) heb minder last van pms, minder last van mijn prikkelbare darmen en na intense moeheid (ook de eerste weken van het gebruik) voel ik me voor t eerst sinds jaren weer wat meer in het leven ipv overleven. Ik heb spijt dat ik niet eerder ben begonnen en kan het echt aanraden. Tegen pms, tegen pds, tegen slapeloosheid, en voor wat meer levenslust. Alleen de eerste weken even doorzetten, maar als je je zoals ik toch al zwaar oververmoeid voelt, kan dat er ook nog wel bij. Zeker met zicht op verbetering. Mag ook weleens wat positiefs gezegd worden over een pilletje toch?

19-02-2013 | Vrouw | 50
amitriptyline
Nou ik heb het maar 1 week gebruikt maar kreeg veel pijn aan mijn ogen. net of ze springen stonden. Duizelig, kon mijn werk niet doen. meteen de volgende dag keelpijn later, nog eens geprobeerd, toen meteen weer keelpijn etc. kon niet goed slapen ervan .

06-02-2013 | Vrouw | 61
amitriptyline
Ik heb amitryptiline voorgeschreven gekregen voor mijn slaapproblemen door ME/CVS in een lage dosering van aanvankelijk 5 mg 's avonds, later 10 mg. Het werkte perfect! Ik kon weer slapen! Na een paar weken kreeg ik 's avonds ondragelijke jeuk in mijn botten en liezen. Dat duurde soms een uur, soms een aantal uren. Kwam door de ME, zei de arts. Niets aan te doen. Mee leren[lees meer...] leven (er wordt nooit verteld hóe je dat moet doen). Vele onderzoeken gehad naar de jeuk (neuroloog) maar dat leverde niks op. De slaapproblemen werden op een gegeven moment erger en toen adviseerde de arts om de dosis te verhogen naar 25 mg. En dat heb ik geweten. Al na de eerste inname kwam na een uurtje de jeuk tien keer zo heftig opzetten. Ik had het nog niet door. De volgende dag idem dito. Toen viel het kwartje. Zou de jeuk niet veroorzaakt kunnen worden door de amitryptiline? Er staat niets over in de bijsluiter en de arts geloofde het niet zo. Dus zelf experimenteren en acuut gestopt. Niet echt slim want ik werd behoorlijk depressief. Maar: de jeuk was over!! En nooit meer terug gekregen! En nog beter: sinds ik gestopt ben slaap ik beter en ben ik uitgeruster 's morgens, minder suf. Voor mij nooit meer amitryptiline!

04-02-2013 | Vrouw | 33
amitriptyline
Ik ben in 2009 begonnen, na de geboorte van onze zoon. Ik heb de eerste 3 maanden na zijn geboorte bijna niet geslapen. In maart begonnen met amitriptyline 25 mg. In juni naar de huisartsenpost met hartkloppingen, overslagen. Gek werd ik er van. Sinds die tijd was het iedere maand raak, zo rond de menstruatie. Sinds maart 2011 naar 50 mg. Amitriptyline gegaan. Nu zijn de h[lees meer...]artkloppingen dagelijks aanwezig en ik lees nu pas dat de bijwerkingen ook hartkloppingen kunnen zijn. Ik heb het al eens eerder aan de arts gevraagd maar die zei dat ik zo'n lage dosering krijg dat het daar niet aan kan liggen. Morgen ga ik naar de huisarts om te kijken of ik de amitriptyline kan afbouwen. Ben daar eerlijk gezegd ook wel nerveus voor.

02-11-2012 | Vrouw | 34
amitriptyline
Lijd al jarenlang aan ernstige slapeloosheid. Deels door pijn, deels door overgevoeligheid voor geluid. Heb paar jaar om de nacht halve zopiclon geslikt, maar dat werkte op een gegeven moment niet meer. Toen op aanraden huisarts overgestapt hierop. Begonnen met 5 mg ;s avonds....hielp niet, wel duizelig, licht in hoofd. NA 2 weken verhoogd naar 10 mg. 1 nacht goed geslapen[lees meer...], maar ook weer 2 nachten helemaal niet. Voelde me zo ellendig. Ben na drie weken gestopt. Niks voor mij. Zoek nu nog steeds een oplossing. Want 3-4 uur slaap per nacht is veel te weinig en slopend!!

12-02-2020 | Man | 57
amitriptyline (10mg)
In aanvulling op mijn eerdere bericht heb ik het volgende nog toe te voegen. Vanaf 0300 tot 0615 vele ontwakingen als gevolg van nachtmerries. Voor namelijk middeleeuwse martel praktijken waarvan ik u de lugubere details bespaar. Maar het einde van de film Bravehart is er niks bij

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum