Fibromyalgie (57 meningen)
Hoofdpijn (32 meningen)
Spanningshoofdpijn (18 meningen)
Pijn (algemeen) (17 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Reuma (11 meningen)
Hernia (10 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (3 meningen)
Artrose van de wervelkolom (2 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

15-12-2018 | Vrouw | 20
amitriptyline (25mg)
Sinds ongeveer een jaar sliep ik heel slecht. Vaak maar een paar uur per nacht. Het verpestte echt mijn leven, ik werd er depressief van nooit meer energie te hebben om dingen te ondernemen. Sleepte mezelf de dag door. Heel veel dingen geprobeerd: wietolie, melatonine, aardingslaken, verzwaringsdeken, supplementen, mirtazapine, quetiapine, lorazepam, etc Hielp allemaal n[lees meer...]iet. Tot ik amitryptiline vond. Ik val weer gewoon in slaap, en als ik wakker word val ik ook snel weer terug in slaap. Wauw! Ik ben echt ontzettend blij en dankbaar dat ik dit middel heb gevonden. Ik heb weer energie om dingen te doen, kan me weer op dingen verheugen. Echt geen woorden voor hoe blij ik hiermee ben. Enige bijwerkingen die ik heb zijn iets meer eetlust en wat sneller moe, maar dit staat in geen verhouding met slecht slapen. Voor mij is het een wondermiddel, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op. Ik zou het zeker proberen! Ik zou alles proberen als je last hebt van slapeloosheid. Niet de moed opgeven in ieder geval, en doorgaan met dingen uitproberen. Ik had echt alle hoop eigenlijk al opgegeven, had al zo veel dingen geprobeerd. Tot ik hierop stuitte dus.

04-03-2013 | Man | 25
amitriptyline
dit medicijn helpt me door moeilijke tijden bv. in drukke periodes op het werk en bv een begrafenis bij te wonen om het allemaal wat dragelijker te maken zeg maar. ik vind wel dat het zen werk doet. mijn posologie: 1x10mg smorgens en 3x10mg voor het slapengaan mvg. sander

29-10-2020 | Vrouw | 29
amitriptyline (25mg)
Amitriptyline 25mg gekregen tegen slapeloosheid. Bij mij deed dit middel helemaal niks. Dag erna voelde ik me super depri en ben ik er meteen mee gestopt.

04-02-2013 | Vrouw | 33
amitriptyline
Ik ben in 2009 begonnen, na de geboorte van onze zoon. Ik heb de eerste 3 maanden na zijn geboorte bijna niet geslapen. In maart begonnen met amitriptyline 25 mg. In juni naar de huisartsenpost met hartkloppingen, overslagen. Gek werd ik er van. Sinds die tijd was het iedere maand raak, zo rond de menstruatie. Sinds maart 2011 naar 50 mg. Amitriptyline gegaan. Nu zijn de h[lees meer...]artkloppingen dagelijks aanwezig en ik lees nu pas dat de bijwerkingen ook hartkloppingen kunnen zijn. Ik heb het al eens eerder aan de arts gevraagd maar die zei dat ik zo'n lage dosering krijg dat het daar niet aan kan liggen. Morgen ga ik naar de huisarts om te kijken of ik de amitriptyline kan afbouwen. Ben daar eerlijk gezegd ook wel nerveus voor.

02-11-2012 | Vrouw | 34
amitriptyline
Lijd al jarenlang aan ernstige slapeloosheid. Deels door pijn, deels door overgevoeligheid voor geluid. Heb paar jaar om de nacht halve zopiclon geslikt, maar dat werkte op een gegeven moment niet meer. Toen op aanraden huisarts overgestapt hierop. Begonnen met 5 mg ;s avonds....hielp niet, wel duizelig, licht in hoofd. NA 2 weken verhoogd naar 10 mg. 1 nacht goed geslapen[lees meer...], maar ook weer 2 nachten helemaal niet. Voelde me zo ellendig. Ben na drie weken gestopt. Niks voor mij. Zoek nu nog steeds een oplossing. Want 3-4 uur slaap per nacht is veel te weinig en slopend!!

30-01-2019 | Man | 38
amitriptyline (25mg)
Dit medicijn heb ik een keer gekregen omdat ik niet kon slapen. Dat heb ik geweten. Ik ben 3 weken duizelig geweest, depressief en angstig. De beste psychiaters en neurologen ter wereld weten niet precies wat deze middelen doen. Ze zijn levensgevaarlijk en kunnen dingen doen in je hersenen waar niemand iets vanaf weet. Ze worden domweg off-label voorgeschreven voor angste[lees meer...]n, slapeloosheid etc. en dat simpelweg vanwege de versuffende bijwerking. Ze zijn niet verslavend maar als je stopt kun je wel suïcidaal worden. Bovendien gedragen veel mensen die dit gif slikken zich als een zombie. Benzodiazepines kunnen dan wel verslavend zijn, maar de werking is tenminste bekend en ze zijn niet giftig. Ik neem nooit meer off-label anti-depressiva of anti-psychotica voor slaapstoornissen. Benzodiazepinen zijn naar mijn mening veel veiliger en werken beter (verschilt wel per variant).

22-04-2015 | Vrouw | 38
amitriptyline (25mg)
Na verschillende middelen geprobeerd te hebben uitgekomen op dit middel, ben begonnen met 10mg en heb nu 25mg en moet zeggen eindelijk een middel wat mij door de hele nacht heen helpt, ben uitgerust, ja ok slaap wel iets langer maar dat geeft niet, geen enkele last van bijwerkingen, dus voor mij het perfecte middel. gr syl

03-02-2016 | Vrouw | 42
amitriptyline (10mg)
na 7 jaar doorslaapproblemen, te licht slapen en na het wakker worden niet meer in slaap kunnen vallen, nu eindelijk met de dosis van 10 mg 7 van de 10 keer een prima nachtrust. Gestart met 5 mg, maar die werkte niet afdoende. Helaas overdag wel een heel slaperig gevoel. Ik twijfel of dit een bijwerking is of dat mijn lijf nu in de ruststand komt en gewoon nog veel meer wi[lees meer...]l slapen na jaren slaaptekort. Volgende week weer halveren en kijken of dit nu wel werkt en me er overdag wat fitter bij ga voelen. De standaard slaaptabletten deden nooit iets, ben blij met dit resultaat.

16-03-2014 | Vrouw | 42
amitriptyline (20mg)
Ik loop al jaren te tobben met allerlei klachten, eigenlijk na de geboorte van mijn dochter zes jaar geleden. Het lijkt wel of na de zwangerschap mn hele systeem door elkaar is gegooid: menstruatieklachten, mag niet meer aan de pil omdat ik depressief wordt van de hormonen, mirena geprobeerd maar daar werd ik ook depressief van, prikkelbaardarmsyndroom, en zeer slecht slap[lees meer...]en. In eerste instantie alleen tijdens de week voor mijn menstruatie. Vanalles geprobeerd: Acupunctuur, hypnotherapie, enz enz. Slaappillen, melatonine, je kan t eigenlijk zo gek niet bedenken of ik heb t geprobeerd. Mijn gynaecoloog adviseerde al antidepressiva voor de pms, maar hallo, ik was toch niet depressief? Maar goed om een lang verhaal kort te maken: met al deze klachten en ook nog spanningen ivm een nieuwe baan, sliep ik nog maar een paar uur per nacht, wat er voor zorgde dat ik steeds slechter in mijn vel ging zitten, steeds meer slaappillen ging slikken, steeds wanhopiger op zoek gaan naar therapieen die werken enz. Uiteindelijk na veel nachtelijk speurwerk op internet besloten amitryptiline te gaan slikken, met veel weerstand want ik wilde niet aan de pillen!! Ik begon met 10 mg, last van wat bijwerkingen de eerste weken, vooral nachtzweten en droge mond, weinig effect, verhoogd naar 20 en ik durf nu na zo'n week of zes te zeggen dat ik weer stukke beter slaap (nog niet super maar wel echt veeeeel beter) heb minder last van pms, minder last van mijn prikkelbare darmen en na intense moeheid (ook de eerste weken van het gebruik) voel ik me voor t eerst sinds jaren weer wat meer in het leven ipv overleven. Ik heb spijt dat ik niet eerder ben begonnen en kan het echt aanraden. Tegen pms, tegen pds, tegen slapeloosheid, en voor wat meer levenslust. Alleen de eerste weken even doorzetten, maar als je je zoals ik toch al zwaar oververmoeid voelt, kan dat er ook nog wel bij. Zeker met zicht op verbetering. Mag ook weleens wat positiefs gezegd worden over een pilletje toch?

14-04-2015 | Vrouw | 45
amitriptyline (10mg)
kreeg het medicijn omdat ik slecht tot niet meer kon slapen. met amitriptyline slaap ik beter, maar ben nog steeds moe en zeer zeker niet uitgerust. ik heb geen bijwerkingen die in de bijsluiter staan, doordat ik dit slik slaap ik gelukkig de nacht door en dat vind ik heel prettig.

01-03-2016 | Vrouw | 46
amitriptyline (50mg)
Ik ben meer dan een half jaar geleden begonnen met Amitriptyline om te kunnen slapen, dit werkte in het begin erg goed, weinig last van bijwerkingen. Na een half jaar hielp het niet afdoende om nog goed te slapen en kreeg op advies van mijn huisarts een dubbele dosis, vervolgens was ik enkel nog doodmoe en ernstig depressief, kende mezelf niet meer terug en mijn ogen ginge[lees meer...]n met sprongen achteruit en raar genoeg ook iets vooruit. Waar ik eerst 20% minder zag, was dit nu plots verdwenen, blies ook helemaal op. Ik ben in twee stappen afgebouwd, eerst een tablet minder en daar na de andere. na anderhalve week, had ik de hele dag honger en kreeg ik een ernstige depressie aanval (ook hormonaal) zo erg dat ik me niet echt raad meer wist. Sliep vreselijk slecht, tot 4 uur max. dus een wrak overdag. vreselijk hoor als je geen idee meer hebt wat waar vandaan komt.

23-04-2015 | Man | 46
amitriptyline (10mg)
Ik ben begonnen met dit middel omdat ik naast mijn Apneu (daar een CPAP voor!) ook last begon te krijgen van insomnia. Begonnen met 10 mg, hielp eerst goed tegen insomnia. Vervolgens werkte het weer minder. Ton 15mg, 20 mg. Nu op 30 mg en als het echt niet lukt 40 mg amitriptyline. Ben wel tevreden over dit middel voor ernstige insomnia. Na en slaaponderzoek in het ziek[lees meer...]enhuis bleek dat mijn inslaaptijd (met 20 mg amitriptyline!) toch nog 2 uur was! Nadelen zijn: Dufheid in de ochtend, droge mond en nachtmerries. Voordeel is dat het niet verslavend is zoals de meeste benzodiapines welke in de meeste slaapmiddel zitten!

08-01-2019 | Vrouw | 47
amitriptyline (10mg)
Na jaren van stress en slapeloosheid Amitriptilyne voorgeschreven gekregen. Eerst 30 mg en dat hielp in het begin erg goed om de extreme stress en vermoeidheid weg te nemen. Na een jaar heb ik het langzaam afgebouwd naar 10 mg. Ik voel me rustiger en slaap goed. In de bijsluiter wordt aangegeven dat je het om 10 uur s avonds kunt innemen, ik doe dat liever rond 20:00 dan g[lees meer...]aan m'n ogen rond 11 echt dicht en slaap ik heerlijk. S morgens wakker worden is wel wat taai, maar zou het middel niet willen missen.

19-02-2013 | Vrouw | 50
amitriptyline
Nou ik heb het maar 1 week gebruikt maar kreeg veel pijn aan mijn ogen. net of ze springen stonden. Duizelig, kon mijn werk niet doen. meteen de volgende dag keelpijn later, nog eens geprobeerd, toen meteen weer keelpijn etc. kon niet goed slapen ervan .

28-02-2020 | Vrouw | 55
amitriptyline (10mg)
Ik heb dit medicijn gekregen voor zenuwpijn in linkerbeen. Bijkomend voordeel bleek al gauw dat ik er een stuk beter op slaap (misschien ook door de combinatie met pregabaline welke ik ook krijg voor de zenuwpijn). Ik slaap nu 8 van de 10 nachten goed tot zeer goed. Soms alleen moeite om in slaap te komen. 's nachts wakker liggen is er gelukkig ook niet meer bij. Belan[lees meer...]grijk is wel om te zorgen dat je geen stress hebt, daar helpt dit niet tegen. Kortom, dubbel voordeel voor mij met dit medicijn.

12-02-2020 | Man | 57
amitriptyline (10mg)
In aanvulling op mijn eerdere bericht heb ik het volgende nog toe te voegen. Vanaf 0300 tot 0615 vele ontwakingen als gevolg van nachtmerries. Voor namelijk middeleeuwse martel praktijken waarvan ik u de lugubere details bespaar. Maar het einde van de film Bravehart is er niks bij

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum